Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:37

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:
als kader om te rijden

Takt
Ontspanning
Aanleuning
Impuls
Rechtrichten
P? (weet ik niet meer)

is een afkorting die een van mijn instructuers gebruikte. Mischien dat iemand de term kent en de P kan verklaren.

Is het niet "V"? (komt uit het skala, de V staat dan voor verzameling.

dat dacht ik zelf ookal maar het is toch echt een P.. maar goed

@ starbreeze, ja tijdens het rijden de chambon eraan en dan mijn handen naar voor houden. op die manier loopt hij toch op ge juist wijze, door chambon en kan ik me daarop aanpassen. dan triant hij tenminste de juiste spieren. Of is dat geen goed plan?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:39

@Darkofoitzik, gewoon proberen of je het fijn vind. De chambon kan weinig kwaad doen, hij werkt, mits goed afgesteld enkel in wanneer je paard écht de rug weg drukt omdat hij rond wil koekeloeren.

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:48

Leuke post starbreeze, jammer zonder beeldmateriaal..
Jenny, zijn het alleen haren die afgebroken zijn?
Ik ken de afkorting niet alleen in to airport :+..
De andere ken ik als tonirv
Ik kan niet verzinnen waar de p voor moet staan, het zal ongetwijfeld erg logisch zijn... Maar ik kom er even niet op

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:50

in to airport gaf google mij ook :+ :+ :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:55

Nou, we zitten hier nogal dicht bij schiphol, veel vrienden werken er of hebben er hun bedrijf en deze afkorting is hier vrij normaal..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:09

Ik rijd ook al vele jaren met precies dezelfde kneveltrens als Jennyxxx. Nooit één afgebroken haar gezien, en mijn Jaopie is toch een Tinker x Fries, dus daar wil dan ook wel eens "wat haar" opzitten, hahaha. Als ik niet scheer knip ik het langere baard/kaakhaar overigens sowieso wel weg, omdat het anders tussen de gespjes van het hoofdstel komt. Met name in de koudere maanden wil hij natuurlijk dan ook wel een enorme baard/sikkement krijgen.

Maar waar slijt het haar precies weg?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:12

knollentuin schreef:
Leuke post starbreeze, jammer zonder beeldmateriaal..
Jenny, zijn het alleen haren die afgebroken zijn?
Ik ken de afkorting niet alleen in to airport :+..
De andere ken ik als tonirv
Ik kan niet verzinnen waar de p voor moet staan, het zal ongetwijfeld erg logisch zijn... Maar ik kom er even niet op

Ik vind het fijn dat jij normaal reageert op mijn post en het ontbreken van beeldmateriaal en me niet een of andere psychische tekortkoming aanpraat ;)

Eerder heb ik wel filmpjes gepost, maar dan krijg je allerlei commentaar uiteraard waar ik dan iedere keer zo'n 'ja maar' reactie op moet posten. Of een filmpje wordt 700x bekeken en er komen 3 reacties, nou dat wil ik liever niet meer eigenlijk. En ik snap het ook wel hoor, er kijken mensen naar met andere voorkeuren of achtergronden. Maar ik ben helemaal niet op zoek naar bevestiging of tips, ik heb mensen dichtbij die me helpen als ik dat wil. Ik VOEL zelf wel of ik goed zit of niet.. We hebben zo'n progressie gemaakt het laatste jaar en alleen het gevoel en de succesmomentjes die er steeds waren geven mij zoveel meer lol in het paardrijden. Daarnaast zijn de sprongen die hij maakt en spieropbouw groter dan ooit, heel apart eigenlijk als je bedenkt dat je juist minder doet dan voorheen (ik trainde me echt suf altijd..).

Het gaat mij vooral erom dat je dus zonder dwang en strijd, in relatief korte tijd, je doel kunt behalen en je paard op een eenvoudige manier sterker kunt maken en echt kunt verbeteren. Zonder ruk en plukwerk. Ik hoop dat die boodschap een beetje overkomt :) De rest moet iedereen zelf doen, het is een soort knop die je om moet zetten. Een bewustwordingsproces. Ik kan alleen maar zeggen dat achteraf, het het 200% waard is geweest.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:12

Hier een stille meelezer. Heb al een paar keer op het punt gestaan om mee te gaan praten, maar heb meer vragen om te stellen dan kennis om te delen dus wordt wat tegengehouden door de onaangename gedachte dat ik dan meer kom nemen dan geven.

Daar staat dan weer tegenover dat ik al maanden meelees en het hele topic vanaf de eerste pagina heb gelezen. Omdat dat op een gegeven moment ook raar wordt, alsof ik jullie zit te bespieden, nu dan toch maar eens posten.

Misschien leuk voor anderen om te vertellen wat ik zo interessant vind aan dit topic. Dat is eigenlijk vooral het kijken. Er staan heel veel foto's en filmpjes in en bij het lezen van de discussie over dat beeldmateriaal valt steeds weer op dat niet iedereen hetzelfde ziet, dat niet iedereen dat beseft en dat niet iedereen goed kan benoemen wat hij of zij nou precies ziet. Juist door die discussies heb ik ontdekt dat ik het zelf ontzettend moeilijk vind om te beschrijven wat ik zie, laat staan om te beoordelen wat ik zie. Dat wordt dan iets als 'ik heb niet helemaal een prettig gevoel bij dit plaatje' en dat is dus typisch een beschrijving die helemaal niets beschrijft :D .

Intussen heb ik het idee dat ik door dit topic wel al beter heb leren kijken en meer dingen zie. Daarbij interesseert het mij persoonlijk niet naar wie ik kijk, ik heb ook geen beeldmateriaal van mezelf. Maar ik wil graag nog beter leren zien. Is er verschil zichtbaar tussen ontspanning en losgelatenheid, hoe ziet goede impuls eruit, waar stroomt de energie niet door in een paard dat in twee stukken lijkt te lopen?

Zoals gezegd weet ik niet of ik veel heb bij te dragen, maar nu voel ik me in elk geval geen gluurder meer 8-)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:19

Ik denk dat je losgelatenheid het beste omschrijft als paardrijden zonder weerstand. Dat wat je ook vraagt, soepel, vederlicht, simpel en als vanzelf opgevolgd wordt.

Impuls is dat wanneer je je been aanlegt, je paard te allen tijde gedragen vertrekt met veel energie.
Het heeft dus niets met harder gaan an sich te maken, maar het is een voorwaartse tendens waar je paard in zit, je paard wacht netjes, loopt energiek naar je hand toe zonder te drammen en heeft direct de power beschikbaar op het moment dat jij dat vraagt.

Ontspannen kan ook lekker aan de lange teugel, zonder impuls of zonder buiging.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 07-03-16 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:19

@Starbreeze... je schrijft zo mooi over hoe jij en je paard zijn veranderd en natuurlijk is iedereen dan nieuwsgierig hoe dat eruit ziet. Dat je dat wel of niet post is helemaal aan jezelf.... maar ik zou zelfs alleen maar benieuwd zijn naar standfoto van paard van nu en van vorig jaar.

Ik heb ook wel filmpjes geplaatst... en tja daarmee geef je behoorlijk stukje van jezelf weg. Zeker omdat iedereen erop kan hakken.... maar zonder beeldmateriaal is de discussie ook niet te voeren. Als we alleen maar vertellen hoe goed het rijden voelde zonder strijd en vanuit de ontspanning... dan zouden we topic wel op kunnen doeken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:25

Ik heb er een tijdje terug een gepost van zijn lichamelijke veranderingen. Een recente foto heb ik niet, maar zie hier de verschillen:

Zo kocht ik hem in 2013:
Afbeelding

Paar maanden later:
Afbeelding

Mei/Juni 2015:
Afbeelding

Half jaartje later:
Afbeelding

Zal kijken of ik er binnenkort weer een kan maken, de bovenlijn is erg mooi en rond nu, trapeziumspier is echt als een gek gegroeid (of hoe heet die, die in de hals waar eerst het kuiltje zat, is nu een bubbel :D). De lendenen raken nu gevuld, dat gedeelte heeft volgens mij het langst nodig om bij te trekken en hij moest van ver komen.
Edit: hier zijn hals een maand of 2 terug volgens mij (beetje wazig)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 07-03-16 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:29

wat een verandering van paard. heel mooi hoe ze er nu bij loopt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:29

De bovenlijn is totaal veranderd (en de spieren onderin de hals duidelijk stuk meer ontspannen) :D ben heel benieuwd hoe hij er nu uitziet ... want uit je verhaal maak ik op dat hij de laatste maanden ook nog echt veel verbeterd is.

(En van ver komen... Ik vind je 'basismateriaal' er best goed uitzien.. Ja de spieren zitten aan de 'verkeerde' kant maar verder qua bouw geen grote 'fouten')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:34

Dubbelop
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 07-03-16 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:36

Snap ik starbreeze,ieder zijn keus maar jammer dat je dat zo ervaart, wat ik dan lees van de nieuwe poster is dat mensen juist leren van filmpjes kijken. Of het nou goed gaat of niet, maar wat ik dan niet snap is dat je zo valt over een foto die ik gebruikt heb om een voorbeeld te verduidelijken met de boodschap die kan je maar beter niet posten want ik wil alleen foto's hoe het hoort...Dat vind ik dan weer jammer.
Want eerlijk het zal me aan m'n kont oxideren wat iedereen er van vindt, ik ga gerust met de billen bloot.ik doe net zo hard als een ander m'n best om te leren en beter te worden, en ik leer nog elke dag bij.
Ook sta ik open voor allerlei adviezen en tips, alleen dan kom je verder. En verschil in mening blijft er, maar over dingen waar je nooit aan gedacht had even nadenken en meenemen kan nooit kwaad.

Mooi om te lezen dat je paard nu beter bespiering opbouwt terwijl je rustiger aandoet, is eigenlijk heel logisch want de bespiering krijgt nu ws meer de tijd om te herstellen, daarom is het hebben van eenmaal in je trainen en het bijhouden ( al is het in je achterhoofd) van wat je doet en gedaan hebt in je training een belangrijke factor

Zie nu je foto's, die is een behoorlijk eind op de goede weg, wat een nare hals stond daarop zeg!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:41

Nee dat klopt Evelijn, hij zit op zich wel goed in elkaar, alhoewel, ik vind het geen standaard dressuurtype met verticale hales :D Maar dat geeft niet, ik kocht hem omdat hij lekker liep :)

Maar qua rijden en bespiering moest hij wel van ver komen, tel daar een verkeerd aangemeten zadel en zijn 'bloed' bij op en je kunt je er wellicht een voorstelling van maken..

Hij is nog steeds het brave fijne voorwaartse paard als hij was, maar nu heeft hij de tijd gehad om zijn lichaam juist te leren gebruiken. Ik merk ook dat dat spanning in het rijden weg genomen heeft. Eerder vroeg ik ook vanalles en werd hij knetter heet want hij kon het gevraagde niet makkelijk uitvoeren (dit is er een die op karakter toch door gaat ipv afhaakt..). Nu hij vertrouwen heeft dat ik geen te moeilijke oefeningen van hem vraag, of liever gezegd, ik vraag dingen van hem waarvan ik weet dat hij ze NU (makkelijk) aankan, hij door de training heen ook meer ontspannen blijft. Voorheen kon hij wel eens gaan tandenknarsen enzo, of vreselijk doordrammen.

De laatste tijd is er met name in de galop vooruitgang geboekt, dat verklaart die veranderende lendenpartij denk ik? De moeilijkste gang voor hem: groot, ruim én voorwaarts vindt ie het einde, maarja, je moet kunnen schakelen he :) Dát lukt nu ineens wel heel goed. Hij raakt daar nu ook niet meer zo gespannen van, zo van hé, ik kan het nu ofzoiets.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:41

"Er op hakken", zie ik nou niet zo gebeuren in dit topic, zo lang iedereen in de smiezen houdt dat foto's momentopnames zijn (en alleen daarom al is het voor iedereen handiger om filmpjes te posten... alleen daar moet je maar net iemand voor bij de hand hebben die filmt...).
Op mijn twee recente foto's is ook niet "gehakt", wel kunnen bepaalde kritieken je net iets bewúster maken van wat er te zien is op dat moment. Ook op een foto, want als plaatser weet je zelf vaak nog wel terug te halen wélk moment dat was en hoe dat voelde, of wat je aan het doen was.
Zo was het commentaar op mijn foto's eigenlijk steeds terugkerend: "de spanning in schouders en armen", en dát is nu juist een herkenbaar echt punt bij mij: ik trek ze op, zet ze vast, duw de schouderbladen naar voren. Ik kan daar mij voordeel mee doen: aha, wérkpunt dus.
Ik herken me dan weer niet in het achteroverliggende zadel en "beenhouding", wél zie ik dan op de (mijn) foto's dat het zadel wellicht nog wel een pietsje naar achter gelegd mag worden.
En dat de aanleuning er niet is, dat zie ik ook, al voelde dat anders toen ik die momenten daadwerkelijk reed.
Ook met kritiek kun je enorm je voordeel doen, soms bevestigt het wat je zelf al dacht, soms word je op een ánder aandachtspunt gewezen, soms ook ben je het er helemaal niet mee eens.
Maar sowieso is het waardevol als er (buiten les-instructie) eens ánderen meekijken.
Tegen kritiek moet je kunnen, iedereen ziet idd. vaak weer wat anders. Je moet ook niets plaatsen als je alleen maar loftuitingen verwacht, dat gebeurt zelfs (even vloeken in de Simpelman-kerk) Anky of Gal niet. Maar hallo, het zijn maar méningen, het is je leven niet, denk ik dan altijd maar.
Ik vind beeldmateriaal in elk geval heel waardevol, zowel voor jezelf als voor de input van "die andere ogen" .

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:45

@knollentuin, wie weet spam ik je mailbox wel een keer met bewegend beeld ;) dat vind ik prima.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:48

Mooi verhaal starbreeze. Heb er van genoten, ook van de foto's.

Welkom Maura. Ik zie vaak namen onderaan staan die nooit posten, ben altijd benieuwd waarom niet.
We zijn hier allemaal om te leren (hoop ik).

Nog een vraagje, ik wil aandraven op een bepaalde diagonaal, nl. Rechtsachter en linksvoor. Ik merk dat mijn paard steeds rechter wordt, maar ik wil graag haar rechterachterbeen meer trainen. Als ze op de andere diagonaal aandraaft, heeft ze nog de neiging om op de rechterschouder te vallen. Hoe kun je dit beïnvloeden?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:50

Starbreeze schreef:
@knollentuin, wie weet spam ik je mailbox wel een keer met bewegend beeld ;) dat vind ik prima.

Dat mag altijd :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:52

Watermill schreef:
Mooi verhaal starbreeze. Heb er van genoten, ook van de foto's.

Welkom Maura. Ik zie vaak namen onderaan staan die nooit posten, ben altijd benieuwd waarom niet.
We zijn hier allemaal om te leren (hoop ik).

Nog een vraagje, ik wil aandraven op een bepaalde diagonaal, nl. Rechtsachter en linksvoor. Ik merk dat mijn paard steeds rechter wordt, maar ik wil graag haar rechterachterbeen meer trainen. Als ze op de andere diagonaal aandraaft, heeft ze nog de neiging om op de rechterschouder te vallen. Hoe kun je dit beïnvloeden?

Door meer met zijgangen aan de slag te gaan, schoudervoor en wijken
Bv in schoudervoor aandragen en weer terug naar stap, of in je wijken een overgang naar stap maken terwijl je blijft wijken en dan al wijkend weer aandraven

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:56

Starbreeze schreef:
Ik denk dat je losgelatenheid het beste omschrijft als paardrijden zonder weerstand. Dat wat je ook vraagt, soepel, vederlicht, simpel en als vanzelf opgevolgd wordt.

Impuls is dat wanneer je je been aanlegt, je paard te allen tijde gedragen vertrekt met veel energie.
Het heeft dus niets met harder gaan an sich te maken, maar het is een voorwaartse tendens waar je paard in zit, je paard wacht netjes, loopt energiek naar je hand toe zonder te drammen en heeft direct de power beschikbaar op het moment dat jij dat vraagt.

Ontspannen kan ook lekker aan de lange teugel, zonder impuls of zonder buiging.

Thanks. Zo zou ik het zelf ook ongeveer omschrijven, maar dan als hoe het voelt. Wat je ziet, op foto of film, vind ik heel lastig te omschrijven en blijkt voor mensen heel verschillend te kunnen zijn. Erg leuk om jouw foto's weer te zien, ik weet nog dat je eerder een serie hebt geplaatst. Ik doe meteen een poging te beschrijven wat ik zie:

Op de bovenste foto valt mij vooral de schouder op, die steekt uit. Boven en voor de schouder zit een 'gat'. Verder staan de voorbenen niet verticaal onder het lichaam.

Tweede foto: de onderhalsspier springt er voor mij uit, alsof de hals verkeerd-om bespierd is. Voorbenen weer niet verticaal.

Foto 3: hals vult, het gat van foto 1 is weg. Voorbenen lijken nu wel verticaal, maar aan het hek te zien is de foto een beetje scheef. Als je 'm in gedachten iets draait zodat het hek horizontaal staat, staat hij toch met zijn voorbenen naar achteren.

Foto 4: diepe glans, schouder gaat vloeiend over in hals, onderhals mooi los. Voorbenen staan nu wel verticaal, linksvoor lijkt iets gebogen te staan. Ik vind 'm een stuk mooier geworden (ben wel bevooroordeeld want ik hou van bruine paarden), gave serie zo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:58

@SB. Volgens mij vroeg ik het aanvankelijk ook heel vriendelijk. Zonder bijbedoeling en krijg een naar mijn idee behoorlijk agressieve reactie terug. Dan denk ik idd hee waar komt dat vandaan, zo negatief. Nu met jouw uitleg erbij iets meer begrijpelijk.
Mooi overzicht van je vorderingen. Ziet er goed uit! Kan me voorstellen dat je er blij mee bent. Maar man, wat zat daar een "moeilijke" hals op.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:04

@Watermill, dank voor je welkom. Waarom anderen nooit posten weet ik niet, maar het bij mij is het ook een kwestie van tijd. Dit is een heel actief topic dat al de nodige tijd kost om alleen maar bij te lezen. Ik ben hier absoluut om te leren, maar voor bijvoorbeeld filmpjes wil ik echt even rustig kunnen gaan zitten en ze soms ook vaker bekijken (zoals de filmpjes van Balkenhol en Klimke die Simpelman laatst postte). Tegen de tijd dat ik daar gelegenheid voor heb gehad is het topic alweer vier pagina's verder.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:04

@Starbreeze: zo, je paard is wel van ver gekomen qua fysieke ontwikkeling, die "groeit" er echt in. Als je paard zich zó ontwikkelt lijkt het me dat je wat je er ook mee doet, op de goede weg bent.