Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:07

FCSA schreef:
@Sanne83: ik heb net (met vriendlief :) ) de lezing over conditionering gekeken. Interessant & leerzaam! Nogmaals dank voor het posten.

Leuk! :)

@murosch:
Leuk om je filmpjes te zien. Ik denk ook dat je eens een klein stukje meer energie erin kan rijden, gewoon kleine stukjes proberen, maar niet te veel. ik denk dat ze dat nog helemaal niet aankan.

Ik vind haar al zo veel meer ontspannen ogen in de bespiering, echt super. Wat je nog kan doen om dat verder nog losser te krijgen zijn wat wijkoefeningen in stap, ubertreten, cirkel groter maken door naar buiten te wijken etc. Gewoon lekker langzaam en gecoördineerd, dan merk je na die oefeningen dat je een soepelere draf krijgt en dat ze ook makkelijker naar voren kan (zonder de ontspanning te verliezen).

Ik vind de meeste adviezen voor achterwaarts echt wat te ingewikkeld voor nu en te hoog gegrepen, eerst zorgen dat je gewoon een gehoorzame achterwaarts hebt. Liefst eerst aan de hand goed aanleren. Wat zijn nu je hulpen voor achterwaarts? Ik vraag het zelf in het begin alleen op teugel en koppel pas later de zithulp eraan vast.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:08

Oke wij zijn tegen een probleem aangelopen waar ik graag jullie advies over zou willen.

Tijdens het rijden wisselen we veel van hoofd/halshouding. Dat vind hij allemaal best. Maar als ik hem vanuit boeghoogte nog iets meer vwnw wil laten gaan, steek hij tegenwoordig zijn nek uit naar voren (vlaggenstokken noemt mijn instructrice het), ipv dat hij zijn hals laat vallen (neerwaarts). Dit vind ik niet helemaal de bedoeling ;)
Vraag is, hoe kan ik hem motiveren om zijn hals te "laten vallen" ipv uit te steken?

Even een plaatje van google gepikt: dit is wat ik bedoel met vlaggenstokken
https://www.google.nl/search?q=paard+ha ... X9LkC1M%3A

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:22

@Murosch Ik ben het er zeker mee eens dat ze op dit filmpje niet actief / met impuls gaat, maar wel (deels) in ontspanning. Dat mensen hier zeggen goh wat een braaf en relaxed paard zou ik een half jaar geleden niet hebben durven dromen. Ze was de stuiterbal op het concours, degene die altijd opviel met de gekke capriolen en nu een paard die (grotendeels) normaal rondloopt. Van hieruit (en het liefst zou ik het eerst NOG wat stabieler willen hebben) kan ik voorzichtig weer richting wat schakelwerk / overgangen, zonder de ontspanning en losheid te verliezen en kan ik wat opbouwen. Voordat ik hier kwam praten was ik eigenlijk mijn paard aan het vernielen en was er geen samenwerking, dat is er nu wel en DAT is het belangrijkste uitgangspunt.

Je hebt helemaal gelijk! Je bedoelt dat je eerst t paard vertrouwen moet geven, en het is werkelijk bijzonder dat je als voormalig wedstrijdruiter tussen galopperende vrijlopende paarden door kalm rond kan draven. Petje af. Dat t niet je einddoel is zo rond te rijden snappen de meeste mensen hopelijk wel!
De enige reden wat harder te gaan draven kan zijn dat het minder zwaar is voor je paard om daarin lossig te worden. Nu duurt het aanspannen van de buik en rug wel heel lang en kom je zweefmoment tekort. Wellicht kan je haar aan de longeerlijn wel wat harder laten draven zonder dat ze onnodig hard en stijf gaat rennen?
Succes, en knap dat je je zo kwetsbaar opstelt! Dank, daar leren we gezamenlijk van. Zeker als we op de lange duur nog mogen meemaken hoe fijne combinatie jullie kunnen zijn en blijven.

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:36

Marietta, ik denk dat je ruimer lopen bedoeld ipv harder? De meerwaarde van harder lopen zie ik zelf niet zo. Ruimere passen maken daarentegen, daar ben ik het zeker mee eens

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:55

Verruimen (meer voorwaarts) kan alleen als je daarbij geen taktverlies of spanning krijgt, heeft anders 0,0 zin.

Want hoe voelt een compleet losgelaten paard? Zacht en soepel. Wanneer een paard ergens vast gaat houden, gaat dat ten koste van de Schwung, ontspanning en losgelatenheid. Je wil de losgelatenheid bevestigen! Die spanning, daar willen we juist vanaf want dat brengt ons nergens, ja een op zijn kop lopend drammerig paard dat constant achter de ll gaat en niet op een kleine ophouding wil reageren.

Ik heb Murosch al een pb gestuurd om aan te geven dat ze echt geweldig vooruit gegaan zijn, een zeer positief verschil. Die komen er wel! En vooral ook om te zeggen dat ze vast moet houden aan wat ze nu doet, laat je niet van de wijs brengen door ineens een andere methode te volgen (eerst voorwaarts dan ontspanning?). Heb je helemaal niks aan. Pas als je paard vertrouwen heeft en ontspannen is, kan het wat leren en kun je met kleine stapjes iets nieuws bevestigen. Bloedtypes zoals o.a. mijn paard, zijn gebaat bij rust. Hard gaan ze toch wel! En hard gaan en impuls zélf opwekken dat gaat niet samen, dan moet je er aan gaan zitten aan de voorkant en dat is nu precies wat we níet willen. Paard moet zichtzelf dragen en in balans houden. Hier mijn paard juist eerst traag (letterlijk en figuurlijk tussen de oren)laten worden en het halsstrekken bevestigd. Pas daarna impuls toe gaan voegen (hey, ik kan er nu ineens wel aan rijden!), in combinatie met tempowisselingen en schakelwerk de Schwung verkrijgen en pas dan wat meer in een hogere halshouding gaan werken en kijken of je daar ook Schwung hebt.

Even een ego post over waar wij nu, na driekwart jaar staan:

Wat gaat het ons nog meer brengen? Is er wel meer? Wauw wat loopt mn paard fijn, dit is denk ik complete losgelatenheid! Hij is compleet zacht, licht en gehoorzaam in alle gangen, ook als ik een oefening vraag blijft hij zacht. Al weken aan een stuk. Ik krijg steeds meer complimenten over hoe ontspannen, mooi en ruim hij loopt. Opkrullen? Doet ie gewoon niet meer. Hij swingt lekker door zijn lijf. De galop is ook van het ene op het andere moment goed nu! Kan vooruit en terug en drammen doet ie niet meer.

Ik probeer hem nu wat uit te dagen door te schakelen in zijgangen en van middendraf tot bijna piaffe te draven, dan halt en voorwaarts in een gedragen galop, hij blijft actief hierin! Niet te vaak natuurlijk, ik probeer nu wel langer te rijden dan voorheen maar waak ervoor dat hij los blijft en het makkelijk uit kan voeren. Door onze bouwplannen thuis rij ik soms ook wat minder dan normaal maar ook dat maakt totaal niet uit.

Gisterenavond was eigenlijk nog het mooiste, was alleen in de bak, heerlijke rust en hij was door en door ontspannen, werkelijk geen seconde spanning. Mijn hete dramknol van vroeger is nu gewoon zen! Ik had nooit verwacht dat het zo'n fijn paard zou worden :)

Ik ben blij dat ik alle negatieve opmerkingen links heb laten liggen (je krijgt hem straks nooit meer in de oprichting, hij loopt op de voorhand, hij loopt sloom, jij rijdt geen oefeningen etc.), en zie nu hoe fijn mijn paard is geworden. De oefeningen is hij natuurlijk niet vergeten.

Daar waar anderen het plaatje af willen dwingen en met regelmaat strijd hebben, rij ik lekker fluitend door de baan en stap nog steeds met een big smile af!

De meeste hebben geen tijd of zin om eens een jaartje te investeren in een goede basis, want er moeten wedstrijden gereden worden, of oefeningen in de bak. Het lijkt saai dat halstrekken bevestigen, maar ik heb nog nooit met zoveel plezier op een paard gezeten als het afgelopen jaar. En dat wens ik iedereen toe :)

Het enige dat je moet doen is zonder voorbehoud het gewoon gaan DOEN.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:01

Ik geniet van je post Starbreeze! Wat heerlijk dat jij en je paard elkaar zo hebben gevonden in het rijden. Prachtig!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:58

Dank je Milkberry :) de band wordt ook steeds beter, en hij lijkt mij beter te begrijpen en ik hem. Samen. We hebben allebei een transformatie doorgemaakt, vooral tussen de oren. De rest volgde vanzelf.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:05

maar hoe krijg je hem zo ver zonder te longeren?

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:12

Tsja, Starbreeze, daar heb ik ook niks meer aan toe te voegen.
Betreft iets harder lopen van het paard van Murosh: ik bedoelde dat met grotere afzet het minder zwaar lopen is voor het paard. Kortere stukken draf is misschien de oplossing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:17

Starbreeze schreef:
Even een ego post over waar wij nu, na driekwart jaar staan:

Wat gaat het ons nog meer brengen? Is er wel meer? Wauw wat loopt mn paard fijn, dit is denk ik complete losgelatenheid! Hij is compleet zacht, licht en gehoorzaam in alle gangen, ook als ik een oefening vraag blijft hij zacht. Al weken aan een stuk. Ik krijg steeds meer complimenten over hoe ontspannen, mooi en ruim hij loopt. Opkrullen? Doet ie gewoon niet meer. Hij swingt lekker door zijn lijf. De galop is ook van het ene op het andere moment goed nu! Kan vooruit en terug en drammen doet ie niet meer.

Ik probeer hem nu wat uit te dagen door te schakelen in zijgangen en van middendraf tot bijna piaffe te draven, dan halt en voorwaarts in een gedragen galop, hij blijft actief hierin! Niet te vaak natuurlijk, ik probeer nu wel langer te rijden dan voorheen maar waak ervoor dat hij los blijft en het makkelijk uit kan voeren. Door onze bouwplannen thuis rij ik soms ook wat minder dan normaal maar ook dat maakt totaal niet uit.

Gisterenavond was eigenlijk nog het mooiste, was alleen in de bak, heerlijke rust en hij was door en door ontspannen, werkelijk geen seconde spanning. Mijn hete dramknol van vroeger is nu gewoon zen! Ik had nooit verwacht dat het zo'n fijn paard zou worden :)

Klinkt super Starbreeze. Ben heel benieuwd naar een filmpje over hoe het er nu uitziet. (En eigenlijk ook wel over hoe het eruit zag) Want je maakt me wel nieuwsgierig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:18

@Marietta
Kwestie van uitproberen wat lukt zonder ontspanning, takt en regelmaat te verliezen. Maar ik zie ook dat haar paard nog zoekende is in het halsstrekken dus ik denk dat dat nog net te veel is voor dit moment. Komt wel hoor. Vergeet niet, ze moeten van heel ver komen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:20

DarkoFoitzik schreef:

Wat bedoel je precies? Ik longeer wel hoor, nu meestal zonder hulpteugel en is het eigenlijk meer lekker spelen aan de longe voor 2x per week (de andere 5 dagen rij ik dus dat is prima zo).

Ik heb in het begin wel vaak de chambon gebruikt, ook met rijden. Persoonlijke keuze omdat ik die echt perfect bij mn paard vond passen op dat moment en ik af moest leren met mn handen terug te werken. De chambon nam dat werk even van me over.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:21

Milkberry schreef:
Oke wij zijn tegen een probleem aangelopen waar ik graag jullie advies over zou willen.
Tijdens het rijden wisselen we veel van hoofd/halshouding. Dat vind hij allemaal best. Maar als ik hem vanuit boeghoogte nog iets meer vwnw wil laten gaan, steek hij tegenwoordig zijn nek uit naar voren (vlaggenstokken noemt mijn instructrice het), ipv dat hij zijn hals laat vallen (neerwaarts). Dit vind ik niet helemaal de bedoeling ;)
Vraag is, hoe kan ik hem motiveren om zijn hals te "laten vallen" ipv uit te steken?

ik denk dat je tegen min of meer hetzelfde probleem aanloopt als xxJennyxx Milkberry.
Je mist de aanspanning (van de buikspieren en kantelen bekken, waardoor de hele bovenlijn ahw "rond" wordt. Ooit uitgelegd dmv zweepje of lineaal door Simpelman).

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:23

Starbreeze schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Wat bedoel je precies? Ik longeer wel hoor, nu meestal zonder hulpteugel en is het eigenlijk meer lekker spelen aan de longe voor 2x per week (de andere 5 dagen rij ik dus dat is prima zo).

Ik heb in het begin wel vaak de chambon gebruikt, ook met rijden. Persoonlijke keuze omdat ik die echt perfect bij mn paard vond passen op dat moment en ik af moest leren met mn handen terug te werken. De chambon nam dat werk even van me over.

nu ik de mijne niet kan longeren, orders van de DA.

Goed tip, zal hem vandaag er ook eens aanhangen tijdens het longeren. helaas heeft mijn eerste instructeur me ook een terugwerkende hand aangeleerd. ben er druk mee bezig. morgen de eesrte les van Lisanne Thomas... ben benieuwd

iemand trouwens ooit gehoord van de afkorting TOAIRP?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:26

Ben benieuwd wat Simpelman hiervan vindt, Milkberry. Ook van mijn twee vorige post.. :o

-O-
Afbeelding

1x met dit bit gereden (in de les van zaterdag) en de haren zijn afgebroken ;(

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:27

@Babootje, ik heb geen filmmateriaal op dit moment. Ik rij trouwens het fijnste wanneer er niemand kijkt. Daarnaast voel ik absoluut de behoefte niet meer om hier een filmpje te plaatsen en mij en mijn paard te laten beoordelen door mensen, die ik niet persoonlijk ken, met andere overtuigingen, achter een beeldscherm en op wiens mening of tips ik niet zit te wachten. Sorry maar ik heb geleerd dat ik daar helemaal niets mee opschiet. Er is altijd wel iemand die iets op of aan te merken heeft, en dat is prima. Maar mijn paard doet zijn stinkende best, is van ver gekomen en is nu VOOR MIJ de hemel. Voor mij is dat genoeg. Doel bereikt. Daar hoeft verder niemand iets van te vinden :)

Ik heb een aantal mensen dichtbij mij die dezelfde rijstijl hebben en als ik advies wil, vraag ik hun mening wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:29

DarkoFoitzik schreef:

Eerlijk gezegd niet. In welke context?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:31

als kader om te rijden

Takt
Ontspanning
Aanleuning
Impuls
Rechtrichten
P? (weet ik niet meer)

is een afkorting die een van mijn instructuers gebruikte. Mischien dat iemand de term kent en de P kan verklaren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:31

Starbreeze schreef:
@Babootje, ik heb geen filmmateriaal op dit moment. Ik rij trouwens het fijnste wanneer er niemand kijkt. Daarnaast voel ik absoluut de behoefte niet meer om hier een filmpje te plaatsen en mij en mijn paard te laten beoordelen door mensen, die ik niet persoonlijk ken, met andere overtuigingen, achter een beeldscherm en op wiens mening of tips ik niet zit te wachten. Sorry maar ik heb geleerd dat ik daar helemaal niets mee opschiet. Er is altijd wel iemand die iets op of aan te merken heeft, en dat is prima. Maar mijn paard doet zijn stinkende best, is van ver gekomen en is nu VOOR MIJ de hemel. Voor mij is dat genoeg. Doel bereikt. Daar hoeft verder niemand iets van te vinden :)

Ik heb een aantal mensen dichtbij mij die dezelfde rijstijl hebben en als ik advies wil, vraag ik hun mening wel.

Jeetje wat is jouw probleem :? :?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:32

DarkoFoitzik schreef:
nu ik de mijne niet kan longeren, orders van de DA.

Goed tip, zal hem vandaag er ook eens aanhangen tijdens het longeren. helaas heeft mijn eerste instructeur me ook een terugwerkende hand aangeleerd. ben er druk mee bezig. morgen de eesrte les van Lisanne Thomas... ben benieuwd

Kan allemaal ook zonder longeren hoor :)
Bedoel je nu dat je de chambon er met rijden aan gaat hangen? Je schrijft namelijk dat je niet mag longeren.

In het begin probeerde ik mijn hand echt naar voren te houden en een zeer licht contact met de mond te voelen en dan de mond overal naar toe volgen (boeiend dat je handen dan overal zijn, dat is tijdelijk).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:33

Geen idee Babootje, bij mijn weten heb ik geen probleem? Ik leg alleen uit waarom ik geen filmpje (als ik die al zou hebben) op een openbaar forum ga posten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:34

DarkoFoitzik schreef:
als kader om te rijden

Takt
Ontspanning
Aanleuning
Impuls
Rechtrichten
P? (weet ik niet meer)

is een afkorting die een van mijn instructuers gebruikte. Mischien dat iemand de term kent en de P kan verklaren.

Is het niet "V"? (komt uit het skala, de V staat dan voor verzameling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:34

Starbreeze schreef:
Geen idee Babootje, bij mijn weten heb ik geen probleem? Ik leg alleen uit waarom ik geen filmpje (als ik die al zou hebben) op een openbaar forum ga posten.

Ik vind je nogal agressief reageren. Als je zo bang bent voor negatieve kritiek of "andere" meningen, sta je volgens mij erg negatief in het leven (psych puntje :). Dus vroeg ik me af "waar komt dat vandaan"?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 07-03-16 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:36

Jennyxx schreef:
Ben benieuwd wat Simpelman hiervan vindt, Milkberry. Ook van mijn twee vorige post.. :o

-O-
[ [url=m/szGtk2.jpg]Afbeelding[/url] ]

1x met dit bit gereden (in de les van zaterdag) en de haren zijn afgebroken ;(

In de mondhoek?
Ik heb ook zulke scharen en ik merk op dat er wel ruimte tussen het monstuk zit, alleen is mijn paard iets minder harig waardoor er niets tussenkomt denk ik.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:36

Babootje schreef:
Starbreeze schreef:

Ik vind je nogal agressief reageren. Als je zo bang bent voor negatieve kritiek, sta je volgens mij erg negatief in het leven (psych puntje :) ). Dus vroeg ik me af "waar komt dat vandaan"?

Oh dat mag jij vinden, ik ben de rust zelve hoor :D