Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:01

maralyn schreef:
Jannico... dat laatst... ik smelt weg...

Die rust, beheersing, ik wordt daar zo blij van.
Hij loopt heel licht, op de minste hulpen, en licht in de benen.

Ik wordt daar echt blij van.
Zou m graag zien draven, en stappen...
Graag meer filmpjes... :D

zelfde ruiter maar niet het zelfde paard.

Zelfde ruiter en mogelijk het zelfde paard. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:02

Fijn beeld xrose!

Murosch neemt ze stelling aan naar beide kanten? Ze lijkt vast te houden in haar kaak. Ik vind haar fijner lopen op de momenten dat ze zelf naar het bit rijkt, zodra jij het met je handen vraagt is het effect weg.
Wordt je bewust van je beenhulpen en op welke plek en wat de reactie daarop is.
Ik vraag mij af of het achterwaarts van toegevoegde waarde is aan de training als ze niet nageeflijk is.
Wat een super braaf paard en heel relaxed met alle paarden in de bak!

Muronia

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:32

Dank je voor je reactie Avanti. Het achterwaarts is een gehoorzaamheidsoefening. In dit geval laat ik het contact voor bewust los, omdat we vanuit onze oude rijstijl met veel te veel handhulp achterwaarts gingen en ook zeker niet van harte vanuit het paard. Nu wil ik dat ze het zelf doet, op een beenhulp en niet hand. We doen dit nu een aantal weken zo en van 1 stapje achterwaarts gaan we nu al een stuk beter. Ik beloon haar nadien ook altijd even met een brokje. Wanneer ze helemaal uit eigen wil en in meewerking achterwaarts gaat, pak ik het contact voorzichtig weer op, maar dan blijft het vanuit het been achterwaarts.

Ze neemt wel stelling naar beide kanten, maar ik vond haar vandaag niet heel prettig. Ik had het idee dat ze misschien wel wat spierpijn kon hebben van gisteren, toen ging ze heel fijn.

Ik probeer helemaal niet met mijn handen te vragen om nageeflijkheid eigenlijk, maar puur met een contactteugel te rijden waarbij ze zelf naar het bit kan reiken en zich uit kan schuiven. Als ze omhoog komt, dan ga ik daarin mee en hou contact, maar naar beneden vragen doe ik niet. Dat is eigenlijk precies waar de de afgelopen maanden mee bezig zijn gegaan. Ik heb haar sinds vorig jaar uit de wedstrijdsport gehaald en we zijn opnieuw begonnen omdat de basis niet goed was en ik haar veel te veel op de kop liet lopen, teveel met de hand deed en daardoor een paard had die haar rug niet kon gebruiken en die veel te kort liep.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:34

Fijn beeld xrose :)
Het valt me op dat het laatste stukje bovenhalsspier richting de schoft niet opbolt. Waarom daar kan ik m'n vinger zo niet op leggen. Daarnaast zou ik me nu bezig gaan houden met het actief maken van achteruit, dus veel overgangen en korte stukjes schakelen. Met behoud van dit mooie contact aan de voorkant. Je paard zal dan sterker worden, meer in horizontaal evenwicht komen en voor sneller weg komen. Maar dit zijn vervolgstappen; de basis heb je fijn voor elkaar zo!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:35

Jennyxx schreef:
Mijn IJslander en ik leken even op een doodpunt te komen. Zat waarschijnlijk meer in mijn hoofd (en in het hoofd van mijn pony door het "nare" bit :+ ). Maar hoe dan ook. De "juf" vertelde mij dat mijn IJsje zich toch te veel vanuit zijn schouders voort trok. En omdat hij dus week in de lendenen is, raadde zij aan om even niet in de stretch te rijden. Dit omdat het niet de voorwaarts neerwaarts is die we voor ogen hebben en hij zijn rug toch onvoldoende op kan bollen omdat hij zijn bekken onvoldoende kan kantelen. Zij raadt aan om hem eerst sterker in zijn rug/lendenen te maken, door in de arbeidshouding te stappen en te vragen om zijn rug te bollen/bekken wat te kantelen, voornamelijk in stap. Als het lukt kleine stukjes aandraven met behoudt van ronde rug. De voorkant wordt gelaten wat hij is, dus gewoon met contact rijden (paard maakt zichzelf rond, soms wat achter de teugel door het bit).

Wat vinden jullie daarvan? Het streven was om vanuit de stretch hem op te gaan pakken. Aan de ene kant beheerst hij de stretch wel na al die maanden en kan hij zich aardig loslaten, hij is in ieder geval ontspannen. Aan de andere kant komen we niet echt verder met het achterhand gebruik, omdat hij wat week in de lendenen blijft. Ik zie het dus als stap twee. Op naar de arbeidshouding na de periode van stretch. Of heeft de stretch weinig gedaan bij MIJN paard gezien zijn bouw, moeten we eerst deze weg in slaan en vervolgens naar het vwnw? :) Ik ben nog even zoekende en kan het ook nog niet zo goed verwoorden.

Wel eens met jouw juf. Ik denk ook het laatste. Hem stretchen heeft denk ik ook best wel nut gehad, maar dat onderdeel zie ik vooraf en (vooral) na de training. Gewoon ter ontspanning. Dat kun je gewoon blijven doen maar niet "alleen maar" en een hele trainingsessie lang. Ik vind trouwens dat je het goed verwoordt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:45

Wat de laatste 2 filmpjes van Jannico betreft: ik zie een vriendelijke ruiter met een zachte hand die fijn en beheerst rijdt. Ga ik echter heel kritisch kijken, dan vind ik hem in stoelzit zitten, loopt het paard (zeker in het 2e filmpje) toch telkens net achter de loodlijn ipv dat ie naar het bit reikt en is de rug wat hol. Grappig trouwens dat als ik Timo met zulk zacht contact rijd als deze man aan het begin van het eerste filmpje, ik het commentaar krijg dat ik een los vast contact heb en dus geen echte verbinding :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:49

@Murosch, heb niet het hele filmpje gekeken want moet zo weer weg. Maar alvast 1 tip voor het achterwaarts:
Laat in het halthouden je paard aansluiten zodat hij 4-kant staat met zn achterbenen "aangeschoven". Daarbij zou je het jezelf (en je paard) makkelijker maken als je stapt of draaft met wat meer impuls. Je hoeft hem daarbij niet rond of nageeflijk te vragen maar gewoon contact/begrenzing, zodat hij aansluit.
Als hij zo uit elkaar staat met zijn achterbenen "achter" de massa, kan hij (fysiek) niet of maar heel moeizaam achteruit en komt hij zowiezo tegen de hand.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-03-16 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:54

@Murosch, het ziet er mooi ontspannen uit en je hebt inderdaad een heel braaf paard onder je! Ik vind wel dat ze wat op de voorhand valt, dit viel mij vooral op in stap. Wat ik op die momenten doe is even een kleine ophouding maken en het paard weer wat te liften, om het paard dan zo weer op de achterhand te zetten. Het kan zijn dat ze dan wel weer omhoog komt met haar hoofd, maar dan kan je vanuit daaruit weer naar ontspanning werken.
Wat mij ook opviel is dat je wat veel aan je binnenhand zit om stelling te vragen. Dit had ik zelf ook heel erg en dat gaat nu steeds beter. In principe om door een bocht te komen heb je maar een klein beetje stelling nodig en de voor de rest heb je meer buiging nodig. Wat ik zelf heel erg deed is veel te veel stelling vragen, waardoor het paard eerder weg viel naar buiten en totaal niet zakte. Je hebt eigenlijk maar een klein beetje stelling nodig en voor de rest moet je dan met buiten teugel, binnen been bezig gaan. Ik denk dat dit voor jou ook zou helpen. Als mijn paard nu met het hoofd omhoog komt geef ik mijn binnenteugel eigenlijk volledig mee en gebruik ik alleen binnenbeen en buitenteugel. Vanuit daar kan ik dan weer aan meer stelling gaan werken, misschien helpt dit voor jou ook. :) Mocht hij dan trouwens achter de teugel kruipen, dan kan je het hoofd even liften en vanuit daar weer aan de ontspanning werken.
Correct me if I'm wrong hoor, dit zijn alleen maar observaties! :D

Bedankt voor de reacties trouwens!
Het klopt inderdaad dat hij wat sneller lui is dan moe als hij ontspannen loopt. We zijn nu nog steeds heel veel bezig met voorwaarts neerwaarts en zodra hij ontspannen loopt gaan we bezig met de overgangen. Ik ga er fijn mee door. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:11

Murosch je filmpje 3 x bekeken en het eerste wat me dan opvalt is dat je paard bloot is, weinig bespiering heeft. Hoe jong is ze?
Dan valt me je zadel op, ik vermoed dat het eigenlijk te klein voor uw poep is, en ik verdenk het ervan dat t teveel voorop de schoft em schouder ligt.
Dan je stap, in mijn filmpje wisselt de afspeel snelheid en ik vermoed dat op de momenten dat ik denk, ja! Dit is goed actief stap dat hij de goede afspeelsnelheid had, lijkt me dat je paard makkelijk stapt, fijn.
De eerste overgang naar halt gaat eigenlijk al verkeerd omdat jij vanaf t moment dat je denkt aan halthouden al stopt met rijden maar alleen maar aan stoppen denkt, je paard gaat in de rem en Ho, rug weg hoofd eruit achterhand er niet bij.
In de vraag even verder naar achterwaarts zie ik je je been omhoog halen. Probeer het eens anders, stik staan vanuit voorwaartse overgang, dus met achterhand erbij, en dan je hele been een fractie naar achter, niet aleen je onderbeen omhoog trekken, dan lift je je billen iets, en met een kleine ophouding aan de teugel en een houdingsverandering die achterwaarts aangeeft ( achteruit stappen) neem je je paard mee achterwaarts.
In de draf valt me de besluiteloosheid op, daar bedoel ik mee, vrijblijvend contact- los vast en geen duidelijke activiteit. Ook rij je (zo lijkt t) maar een beetje lukraak lijntjes door je baan, is dat zo?
Zo hele lijst... Heb je er wat aan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:38

Babootje schreef:
@Murosch, heb niet het hele filmpje gekeken want moet zo weer weg. Maar alvast 1 tip voor het achterwaarts:
Laat in het halthouden je paard aansluiten zodat hij 4-kant staat met zn achterbenen "aangeschoven". Daarbij zou je het jezelf (en je paard) makkelijker maken als je stapt of draaft met wat meer impuls. Je hoeft hem daarbij niet rond of nageeflijk te vragen maar gewoon contact/begrenzing, zodat hij aansluit.
Als hij zo uit elkaar staat met zijn achterbenen "achter" de massa, kan hij (fysiek) niet of maar heel moeizaam achteruit en komt hij zowiezo tegen de hand.

Dank je voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt en wil het aansluiten van de achterbenen wel meenemen als tip voor het achterwaarts gaan! De impuls ben ik nu in zoverre niet mee bezig omdat ik eerst meer gelijkmatigheid in de ontspanning erin probeerde te krijgen in de afgelopen maanden en dat begint de goede kant een beetje op te gaan. De komende tijd wil ik meer overgangen mee gaan nemen en van daaruit weer richting wat meer impuls werken.

_xrose schreef:
@Murosch, het ziet er mooi ontspannen uit en je hebt inderdaad een heel braaf paard onder je! Ik vind wel dat ze wat op de voorhand valt, dit viel mij vooral op in stap. Wat ik op die momenten doe is even een kleine ophouding maken en het paard weer wat te liften, om het paard dan zo weer op de achterhand te zetten. Het kan zijn dat ze dan wel weer omhoog komt met haar hoofd, maar dan kan je vanuit daaruit weer naar ontspanning werken.
Wat mij ook opviel is dat je wat veel aan je binnenhand zit om stelling te vragen. Dit had ik zelf ook heel erg en dat gaat nu steeds beter. In principe om door een bocht te komen heb je maar een klein beetje stelling nodig en de voor de rest heb je meer buiging nodig. Wat ik zelf heel erg deed is veel te veel stelling vragen, waardoor het paard eerder weg viel naar buiten en totaal niet zakte. Je hebt eigenlijk maar een klein beetje stelling nodig en voor de rest moet je dan met buiten teugel, binnen been bezig gaan. Ik denk dat dit voor jou ook zou helpen. Als mijn paard nu met het hoofd omhoog komt geef ik mijn binnenteugel eigenlijk volledig mee en gebruik ik alleen binnenbeen en buitenteugel. Vanuit daar kan ik dan weer aan meer stelling gaan werken, misschien helpt dit voor jou ook. :) Mocht hij dan trouwens achter de teugel kruipen, dan kan je het hoofd even liften en vanuit daar weer aan de ontspanning werken.
Correct me if I'm wrong hoor, dit zijn alleen maar observaties! :D

Bedankt voor de reacties trouwens!
Het klopt inderdaad dat hij wat sneller lui is dan moe als hij ontspannen loopt. We zijn nu nog steeds heel veel bezig met voorwaarts neerwaarts en zodra hij ontspannen loopt gaan we bezig met de overgangen. Ik ga er fijn mee door. :)

Ook bedankt voor jouw reactie _xrose. Het voorhand-achterhand verhaal is eigenlijk wat ik hierboven ook al uitlegde. Daar heb ik me tot nu toe even niet mee bezig gehouden. Eerst ontspanning en een paard die zich losser durft te laten, wat nu al op stukken gebeurt en daar ben ik heel blij mee (dat was het eerste doel). Dit paard liep voorheen erg achter de teugel, gebruikte haar rug praktisch niet en lijkt misschien een heel braaf en relaxed paard maar dat is ze juist niet. Echt een zenuwenpaardje, dus dat je dit zegt zie ik als een compliment, want de ontspanning is meer zichtbaar *\o/* .

Vwbt het stelling vragen, ik probeer dat eigenlijk niet te doen maar betrapte mezelf daar inderdaad ook op hoor vandaag! Op de één of andere manier was ik daar toch onbewust mee aan het frutselen en dat moet niet idd!

knollentuin schreef:
Murosch je filmpje 3 x bekeken en het eerste wat me dan opvalt is dat je paard bloot is, weinig bespiering heeft. Hoe jong is ze?
Dan valt me je zadel op, ik vermoed dat het eigenlijk te klein voor uw poep is, en ik verdenk het ervan dat t teveel voorop de schoft em schouder ligt.
Dan je stap, in mijn filmpje wisselt de afspeel snelheid en ik vermoed dat op de momenten dat ik denk, ja! Dit is goed actief stap dat hij de goede afspeelsnelheid had, lijkt me dat je paard makkelijk stapt, fijn.
De eerste overgang naar halt gaat eigenlijk al verkeerd omdat jij vanaf t moment dat je denkt aan halthouden al stopt met rijden maar alleen maar aan stoppen denkt, je paard gaat in de rem en Ho, rug weg hoofd eruit achterhand er niet bij.
In de vraag even verder naar achterwaarts zie ik je je been omhoog halen. Probeer het eens anders, stik staan vanuit voorwaartse overgang, dus met achterhand erbij, en dan je hele been een fractie naar achter, niet aleen je onderbeen omhoog trekken, dan lift je je billen iets, en met een kleine ophouding aan de teugel en een houdingsverandering die achterwaarts aangeeft ( achteruit stappen) neem je je paard mee achterwaarts.
In de draf valt me de besluiteloosheid op, daar bedoel ik mee, vrijblijvend contact- los vast en geen duidelijke activiteit. Ook rij je (zo lijkt t) maar een beetje lukraak lijntjes door je baan, is dat zo?
Zo hele lijst... Heb je er wat aan?

Ze is 13 en heeft vorig jaar een veulen gehad, wat nogal veel van haar heeft gevergd (deze gaat er volgend weekend na 11 maanden vanaf) en dat is wel zichtbaar inderdaad :(

Ik heb toevallig net 2 maanden geleden een nieuw zadel (18 inch) gekocht omdat mijn vorige zadel (17,5 inch) te klein voor mij was en net te nauw in de boom waardoor hij naar voren schoof. Deze ligt gelukkig wel stabiel en is ook wat ruimer (ik heb broekmaat 42 en dit zadel heeft een handbreedte ruimte achter mijn bips) dus ik laat het graag zo :D.

Het filmpje is helaas schokkerig geworden waardoor het beeld niet echt ideaal is inderdaad. Maar ik was al lang blij dat iemand bereid was om te filmen, dus het is maar even niet anders haha. Je tips voor het achterwaarts ben ik erg blij mee, daar ga ik mee aan het werk, bedankt!

Lukraak rondrijden doe ik eigenlijk niet hoor :D , ik heb de afgelopen maanden heel veel in stap gewerkt en maar heel weinig gedraafd. Pas sinds kort draaf ik langere stukken en neem dan veel voltewerk en omstellen, hand veranderen enz mee om eigenlijk in 1 tempo in ontspanning rond te kunnen rijden zonder dat ze begint te rennen. Ze heeft nogal de neiging om wanneer ze gespannen is hard te gaan rennen, onder het werk uit en dat wil ik niet.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:46

Beterschap voor Manolito HW! De rest heb ik ook bijgelezen maar het topic gaat zo hard pfff ;-)

Ik had vandaag de 2e les van de hollistische paardentrainer. Op de centered riding wijze aan mijn houding gewerkt. Was dus weer erg leerzaam.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:07

@Sanne83: ik heb net (met vriendlief :) ) de lezing over conditionering gekeken. Interessant & leerzaam! Nogmaals dank voor het posten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:12

Murosh, in vergelijk met je vorige filmpje zie ik enorm veel verbetering :)
Er is nog een flinke weg te gaan en met de tips van o.a. Knollentuin kan je zeker weer verder.
Ik zie inderdaad ook een zekere besluiteloosheid in je hulpen maar dat is ook logisch gezien de enorme veranderingen die je doorgemaakt hebt.

Xrose, fijne foto, leuk paard :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 01:21

Dank je wel Sizzle, ik begrijp ook wel dat dit " het" nog niet is, maar dat hoeft ook helemaal niet! Paard is 13 en ik 35 dus als het goed is dan kunnen we samen nog wel een paar jaar mee en het is mooi als we vooruit kunnen blijven gaan :-). Ik ben blij met alle tips en neem mee wat ik denk te kunnen gebruiken.

Horseware ik heb helemaal nog niet op de ontwikkelingen van Manolito gereageerd, sorry! Ik had het wel gelezen en vind het heel naar voor jou en voor hem dat dit nu weer zo is. Ik hoop dat het snel weer de goede kant op gaat voor jullie beide!

Doen er nog meer mensen uit dit topic mee met het webinar van Monique komende woensdag? Ik ben ook weer van de partij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 07:25

Moderatoropmerking:
zoveel pagina's verder is het nogal mosterd na de maaltijd maar jullie topic loopt hard en ik wil sommige posters hier er toch nog even aan herinneren: Ondanks dat jullie een topic hebben waarin we jullie graag zoveel mogelijk vrij laten, blijft dit een topic op Informatief. Dat wil zeggen dat reacties ook informatief moeten zijn. Daarbij blijven ook de algemene Boktregels gelden, dat er niet op de man gereageerd mag worden. Gelieve dus de kwestie beeldmateriaal van Simpelman te laten liggen en ook niet te reageren op dergelijke verzoeken. Ik vertrouw er op dat jullie voldoende hebben aan deze moderatoropmerking en dat jullie weer zonder verder toezicht verder kunnen posten, volgens afspraak.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 07:35

Murosch,
Ik vind jullie elke keer weer vooruit gaan! :)

Xrose, vriendelijk gereden. Mooi ontspannen. Ben een beetje jaloers!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:01

Air schreef:
Pol1 :)

Inderdaad hier ook les van monique de rijk!!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:00

Murosch schreef:
Dank je wel Sizzle, ik begrijp ook wel dat dit " het" nog niet is, maar dat hoeft ook helemaal niet! Paard is 13 en ik 35 dus als het goed is dan kunnen we samen nog wel een paar jaar mee en het is mooi als we vooruit kunnen blijven gaan :-). Ik ben blij met alle tips en neem mee wat ik denk te kunnen gebruiken.

Horseware ik heb helemaal nog niet op de ontwikkelingen van Manolito gereageerd, sorry! Ik had het wel gelezen en vind het heel naar voor jou en voor hem dat dit nu weer zo is. Ik hoop dat het snel weer de goede kant op gaat voor jullie beide!

Doen er nog meer mensen uit dit topic mee met het webinar van Monique komende woensdag? Ik ben ook weer van de partij.

Ja, ik. :) Korte reactie, erg druk hier, lees nog wel alles mee.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:41

@ Mursuch ik sluit me aan bij de vorige tips van oa babootje knolletuin en xrose

Je zegt ik wil eerst ontspanning en dan activiteit dit is voor mij net de omgekeerde wereld Zonder impuls is het haast onmogelijk het paard goed naar het bit toe te rijden

ik zie zeker verbetering tegenover het vorige filmpje Maar denk dat je nu echt al wel die stap kan maken naar meer impuls/activiteit

Ik begrijp dat het voor jou zelf nog lastig is maar dat zit denk ik meer tussen je oren ( jou onzekerheid) Dat is nergens voor nodig e bent op de goede weg! Durf af en toe een stap verder te gaan en kijk hoe je paard gaat verbeteren

Mijn advies voor nu is schakelen schakelen schakelen

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:04

dresjoepie schreef:
@ Mursuch ik sluit me aan bij de vorige tips van oa babootje knolletuin en xrose

Je zegt ik wil eerst ontspanning en dan activiteit dit is voor mij net de omgekeerde wereld Zonder impuls is het haast onmogelijk het paard goed naar het bit toe te rijden

ik zie zeker verbetering tegenover het vorige filmpje Maar denk dat je nu echt al wel die stap kan maken naar meer impuls/activiteit

Ik begrijp dat het voor jou zelf nog lastig is maar dat zit denk ik meer tussen je oren ( jou onzekerheid) Dat is nergens voor nodig e bent op de goede weg! Durf af en toe een stap verder te gaan en kijk hoe je paard gaat verbeteren

Mijn advies voor nu is schakelen schakelen schakelen

Naar het bit toe rijden is voor mij geen ontspanning, het is een gevolg van een ontspannen paard. Ook hier is het per paard verschillend hoe je die ontspanning krijgt. De een heeft daar activiteit voor nodig en de ander juist niet. Zien we in dit topic regelmatig voorbij komen die verschillen.

Of die stap nu gemaakt kan worden, dat weet ik niet. Maar het is zeker belangrijk om niet te lang te blijven hangen in een trainingsdoel en ook genoegen te nemen met als het 70% van de tijd goed gaat en dan kleine stapjes verder. Dat heb ik in het begin ook gehad (te lang blijven hangen omdat ik het 100% van de tijd goed wilde hebben) en dat werkte averechts.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:07

En als jij naar het filmpje kijkt xxdomiixx wat zie jij dan ? Theorie is allemaal leuk Maar ik kijk liever naar de combinatie en het paard

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:15

Ik wil er ook graag even op ingaan. Ik ken mijn paard natuurlijk door en door en ik weet dat wanneer ik het andersom zou doen (dat deed ik namelijk voordat ik hier in het topic kwam) en haar vol aan het werk zou zetten, er geen ontspanning meer is en dit paard juist niet naar het bit gaat reiken of de hand gaat volgen, maar zich vast probeert te zetten en achter de teugel duikt.

Ik ben het er zeker mee eens dat ze op dit filmpje niet actief / met impuls gaat, maar wel (deels) in ontspanning. Dat mensen hier zeggen goh wat een braaf en relaxed paard zou ik een half jaar geleden niet hebben durven dromen. Ze was de stuiterbal op het concours, degene die altijd opviel met de gekke capriolen en nu een paard die (grotendeels) normaal rondloopt. Van hieruit (en het liefst zou ik het eerst NOG wat stabieler willen hebben) kan ik voorzichtig weer richting wat schakelwerk / overgangen, zonder de ontspanning en losheid te verliezen en kan ik wat opbouwen. Voordat ik hier kwam praten was ik eigenlijk mijn paard aan het vernielen en was er geen samenwerking, dat is er nu wel en DAT is het belangrijkste uitgangspunt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:18

Dat is precies wat ik zeg je bent op de goede weg En je kunt nu best die stap verder maken Dat wil niet zeggen dat je nu ineens heel anders moet gaan rijden! Hoe je nu bezig bent rustig gaan uitbouwen Je hebt de basis al een heel stuk gelegd

Ik denk dat als je er nu meer impuls in kan rijden dat de aanleuning constanter beter gaat worden

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:33

Murosch schreef:
Ik wil er ook graag even op ingaan. Ik ken mijn paard natuurlijk door en door en ik weet dat wanneer ik het andersom zou doen (dat deed ik namelijk voordat ik hier in het topic kwam) en haar vol aan het werk zou zetten, er geen ontspanning meer is en dit paard juist niet naar het bit gaat reiken of de hand gaat volgen, maar zich vast probeert te zetten en achter de teugel duikt.

Ik ben het er zeker mee eens dat ze op dit filmpje niet actief / met impuls gaat, maar wel (deels) in ontspanning. Dat mensen hier zeggen goh wat een braaf en relaxed paard zou ik een half jaar geleden niet hebben durven dromen. Ze was de stuiterbal op het concours, degene die altijd opviel met de gekke capriolen en nu een paard die (grotendeels) normaal rondloopt. Van hieruit (en het liefst zou ik het eerst NOG wat stabieler willen hebben) kan ik voorzichtig weer richting wat schakelwerk / overgangen, zonder de ontspanning en losheid te verliezen en kan ik wat opbouwen. Voordat ik hier kwam praten was ik eigenlijk mijn paard aan het vernielen en was er geen samenwerking, dat is er nu wel en DAT is het belangrijkste uitgangspunt.

Ik zou ook proberen om nu uit te bouwen, vooral omdat je zegt dat je het het liefst nog stabieler hebt. Dat komt bij binnen als: het is al goed maar kan nog beter. En daar ging het bij mij toen mis. Vandaar dat ik zeg 70% is ook goed. En merk je bij het uitbouwen dat je op een punt komt dat je die samenwerking kwijt raakt ga je gewoon terug naar een punt waar je dat nog wel had.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:43

xxdomiixx schreef:
Ik zou ook proberen om nu uit te bouwen, vooral omdat je zegt dat je het het liefst nog stabieler hebt. Dat komt bij binnen als: het is al goed maar kan nog beter. En daar ging het bij mij toen mis. Vandaar dat ik zeg 70% is ook goed. En merk je bij het uitbouwen dat je op een punt komt dat je die samenwerking kwijt raakt ga je gewoon terug naar een punt waar je dat nog wel had.

Precies. Het is altijd weer even voelen tot waar je kunt gaan zonder de ontspanning te verliezen.
Snap dat je niet terug wilt van waar je vandaan komt, maar als je je paard wat meer "aan elkaar" wil hebben om bijvoorbeeld goed halt te kunnen houden en achterwaarts te gaan, of niet te slingeren (ik noem maar wat) heb je wat meer impuls wel nodig. Dat is dan ook weer de basis.
Je moet daarin een goede middenweg zien te vinden, zonder dat je die spanning weer opbouwt. En zoals xxdomiixx zegt, als je merkt dat dat nog niet gaat, ga je weer een stapje terug. Maar niet te bang zijn om het op te zoeken