Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:05

Babootje schreef:
Horseware schreef:
Picasso: hij staat in het verband omdat dit nu de 3e keer is dat ze deze hoef (steeds verder) open moeten leggen. Omdat de zweer zo hoog zat konden ze hem niet breed open snijden. Ondanks watjes met Betadine in het gat kwam er toch weer vuil bij, raakte het verstopt en begon de ellende daarna weer opnieuw. Nu al voor de 3e keer dus. Inmiddels ligt de hoef flink ver open. Gaat de infectie nu nog verder, dan heb ik een groot probleem. Dit keer dus extra maatregelen: het gat is volgestopt met gaas doordrenkt met jodium en daarna ingepakt. Om de dag moet ik verband wisselen totdat de hoef van binnenuit weer iets is dichtgegroeid, naar verwachting 7 tot 10 dagen. Daarnaast 4 dagen ab spuiten om nu voor eens en altijd van de bacterie af te komen. Normaal snijden ze het open en laten ze het open en week je 2x daags in warm water met soda of Biotex, maar dat heeft hier dus tot 2x toe niet geholpen.

Arme dier....
Hoop dat dit nu wel werkt!

Heb je de voet al eens op de foto gehad Horseware? Hier op bokt kwam ik ook een paard tegen met steeds terugkerende hoefzweer, maar dat bleek een hoornzuil.[/quote]

Ah die ken ik ws, dddara? Lesklant van me, daarom opperde ik ook al hoornzuil...

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:07

ja die idd; vandaar dat dit me ook te binnen schoot. was een heel vervelende uitwaaierende hoornzuil toch? ik meen me te herinneren dat haar smid ook niet meteen zo in de gaten had dat t hoornzuil was

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:14

Nee klopt, paard is er 2 x aan geopereerd uiteindelijk, en ze mag zo ongeveer nu pas weer beginnen met belasten gok ik,maar paard krijgt eerst een veulentje en ze is zelf net bevallen van haar eerste kindje

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:17

Ja, had ik gelezen; toevallig weer :D fijn dat je in zo'n situatie dan een merrie hebt. :D

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:11

Tijd voor een impopulaire mening.

Ik vind ook de laatste foto van terpentijn niet geweldig.
Disclaimer: het is een foto dus vooral koffiedik kijken, maar dit zegt mijn koffiedik:

Ik zie namelijk een gebrek aan controlle. Ruiter zit in elkaar gedoken, sternum is niet "open" handen lijken dicht bij elkaar en iets naar binnen gekanteld. Allemaal signalen dat er op een dunne lijn gereden wordt waarvan de ruiter, al dan niet bewust, zich realiseert dat het snel kan om slaan. De combinatie lijkt tegen wil en dank dressuur te rijden, je kan pas oppakken als je kan loslaten, en dat laatste lijkt mij niet het geval.

Volgende impopulaire mening.

Ik zou nooit een hoefzweer uitlaten graven, mits het paard geen ijzers heeft. ik heb er 1 staan die er in 1 jaar 7x mee stond dus met dat bijltje heb ik vaker gehakt.Dat schip is echter al weggevaren dus persoonlijk zou ik is contact zoeken met een goede bekapper. Dierenartsen hebben helaas beperkte kennis van voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:22

Wil je uitleggen waarom jij een hoefzweer niet zou laten wegsnijden/open laten maken Jannico? Wat hebben ijzers daarmee te maken? Sorry, misschien weer blonde vragen....

Ik ben gisteren bezig geweest met cavaletti-training aan de longeerlijn: kwam laatst voorbij in het topic en het was er van mijn kant een beetje bij ingeschoten... vond het weer een mooie aanleiding om ermee bezig te gaan. Fijn om te zien hoe ze uiteindelijk beide over de rug gaan swingen over de balken; de 12 jarige heeft altijd wat tijd nodig om los te komen, maar eenmaal op stoom ging hij ook fijn. De bijna 4 jarige bruine gup is nog wat snel, onhandig en onvoorzichtig, maar merkte dat hij er echt van ging opletten en uiteindelijk in een mooi tempo de rug losliet en echt ging draven. Wat hielp was de balken op verschillende afstanden leggen zodat hij echt moest kijken waar hij z'n voetjes neer ging zetten.

Na de 'arbeid' zijn we buiten gaan uitstappen...; de 3 jarige voorop.... zo dapper is dat dier; verbaas me er elke keer weer over..... langs het weiland van een stel ''wilde' enters, onder het fietstunneltje door, schapen aan de hobbel, scootmobiel passeren, +/- 60/70m naast de snelweg over een B-weg langs de autoweg waar vrachtverkeer langsdenderde: slechts eenmaal een schrikmomentje nav een grote LKW met veel kabaal...zo braaf! Daar kan die 12 jarige een voorbeeld aan nemen :+ ... Bruintje loopt alles voorop en is zo heerlijk nieuwsgierig! Volgende keer nemen we de route die over het industrieterrein terug naar stal leidt... Het rijden wil alleen nog niet met het slappe-knie-probleem, dus dat laten we voorlopig maar even liggen.... Lekker wandelen en longeren.....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:48

Niet open leggen was geen optie aangezien er pus in de hoef zat die er toch echt uit moest en hij zat te kreunen en hijgen en zweten van de pijn (nog nooit zoiets gezien, vreselijk). Een hoornzuil is het niet want het is al zover open gesneden dat ze die al hadden moeten zien als die er zat. Andere smid vind ik ook een rare optie. Deze smid doet mijn paard al 12 jaar en in al die tijd heeft hij 1x eerdereen hoefzweer gehad die met 1x open snijden over was. En hij wordt nu behandeld door een arts, mijn hoefsmid ende hoefsmid van de klkliniek dus niet door mensen die er geen verstand van hebben.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:57

@ avanti Ik zag dat nog niemand je vraag heeft beantwoord

Wat bedoel je precies met stuwkracht? Het is namelijk niet heel erg gewenst een stuwend achterbeen We zien liever een dragend achterbeen! Een paard wat stuwt voel je namelijk aan de voorkant weer terug Je paard gaat als het ware ook wat duwen in je hand Beeld materiaal zou fijn zijn dan kunnen we zien wat je bedoeld

@ Picasso super zeg dat je jonkie al zoveel vertrouwen heeft Heb met mijn jonkie ook balkjes gedaan aan de longe die snapt er niks van Breekt steeds half zijn nek Hij kijkt ook niet ja pas als die struikelt := Zet je het paard dan licht bij? Had ik niet gedaan namelijk misschien dat dat ook veel scheelt

@ horseware wat een ellende je zit er iig bovenop Hopen dat het deze x gwn wegblijft Ps vind het fijn dat je actief blijft in de discussie En in het reageren op anderen Vind jou een fijne toevoeging in het geheel

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:22

Sterkte Horseware, hoop dat hij snel opknapt.

Dresjoepie: Is heb het gevoel dat er een extra motortje aangaat, zonder dat ze hierbij zwaarder wordt in de hand. Zal proberen het op beeld te krijgen, wat ook wel lastig is aangezien ze dit niet altijd doet.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:25

Zoals ik al zei : impopulaire mening. Waarom niet: er word altijd behoorlijk veel gezond weefsel(vaak op de gok of met een educated guess) weg gehaald en je vergroot he risico op infecties. Waarom laten uitkomen: is even rot maar de voet schermt van nature het pad dat de zweer aflegt af met gezond(ere) hoorn wat het infectie risico veel kleiner maakt. Waarom enkel als er geen ijzer onder zit: een beslagen voet heeft veel minder bloed doorstroming en daarmee minder herstellend vermogen. De zweer komt mede daardoor moeilijker "uit".

Ieder zijn eigen keuze natuurlijk. En ik begrijp ook meer dan voldoende hoe rot het is en hoeveel pijn een paard kan hebben hiervan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:28

Dan nog was uit laten komen geen optie geweest. De zweer ging zich namelijk steeds verder een weg opzij zoeken, onder de zool (zool is ook deels los gelaten) ipv omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:34

jannico schreef:
Zoals ik al zei : impopulaire mening. Waarom niet: er word altijd behoorlijk veel gezond weefsel(vaak op de gok of met een educated guess) weg gehaald en je vergroot he risico op infecties. Waarom laten uitkomen: is even rot maar de voet schermt van nature het pad dat de zweer aflegt af met gezond(ere) hoorn wat het infectie risico veel kleiner maakt. Waarom enkel als er geen ijzer onder zit: een beslagen voet heeft veel minder bloed doorstroming en daarmee minder herstellend vermogen. De zweer komt mede daardoor moeilijker "uit".

Ieder zijn eigen keuze natuurlijk. En ik begrijp ook meer dan voldoende hoe rot het is en hoeveel pijn een paard kan hebben hiervan.

Okay, dank voor je uitleg. Vraag: er wordt toch niet helemaal op de gok gesneden? Hoefsmeden weten de zweren vaak haarfijn te vinden. Loop je met het laten zitten van een (zeer) pijnlijke zweer niet het risico dat de infectie naar binnen slaat? Of barsten de zweren uiteindelijk altijd vanzelf open? Ik heb bij onze bruine gezien dat hij, de tweemaal dat hij een zweer had en het uiteindelijk opengemaakt was, hij snel herstelde en daarna het leed geleden was.... Zijn sommige paarden gevoeliger voor een hoefzweer? Of is het domme pech?

@Dressjoepie: gisteren aan de dubbele longe gelongeerd met de 3 jarige, bijzetten doe ik weleens (ook vaak niet), maar dan met longeerhulp (vind dit echter een beetje eng, omdat hij er makkelijk instapt). Dubbele longe werkt voor hem het beste. De 12 jarige doe ik meestal met longeerhulp, ruim afgesteld.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:37

Het was idd niet snijden op de gok Picasso. Er zat een zwart puntje; was een kwestie van voorzichtig uitsnijden totdat de pus eruit kwam.
In dit geval ging de infectie zich een weg opzij zoeken waardoor de zool ondermijnd werd, en dus niet recht omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:38

Horseware schreef:
Het was idd niet snijden op de gok Picasso. Er zat een zwart puntje; was een kwestie van voorzichtig uitsnijden totdat de pus eruit kwam.
In dit geval ging de infectie zich een weg opzij zoeken waardoor de zool ondermijnd werd, en dus niet recht omhoog.

Dat bedoel ik idd: hoe lang moet je wachten en richt je niet meer schade aan als je langer wacht.... Hopelijk leed nu geleden Horseware; op naar voorspoedig herstel!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:52

knollentuin schreef:
...
Ik zie idd een inzet naar een wending paard is wel in de hals al licht ingebogen, maar nog niet in het lichaam, en het lijkt erop dat jij wel al met je hoofd- iets verdraaid op je atlas de wending ingaat, probeer dat meer met je hoofd recht op je lichaam en met je romp de wending mee in te draaien.

Hierop inhakend even een basis vraag :)

Welke heup doen jullie naar voren in een wending en waarom?

-binnenheup naar voren: er komt gewicht op je binnen zitbeenknobbel, waardoor die rugspier spant en de wending ingezet wordt plus je buitenbeen komt zo achter de singel

-je heupen draaien met je romp mee de wending in: je binnenbeen komt zo tegen het paard te liggen, je buitenbeen leg je zelf een fractie naar achteren

-je trekt je buikspier aan die kant aan, zodat het paard dat ook doet en verplaatst een fractie van je gewicht naar binnen, buitenbeen komt zo achter de singel

-je kantelt de bovenkant van je bekken (aan kant van de wending) naar voren, zodat er wat meer gewicht op die zitbeenknobbel komt ect.

:D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:05

Ik heb gisteren eindelijk les gehad :)) Ik had haar twee maanden geleden gevraagd en nu had ze gelukkig tijd. Het is dezelfde juf als Milkberry (dat is met de zoekfunctie onderaan wel terug te vinden, ik wil liever niet in deze post haar naam noemen, voor het geval IK dingen verkeerd uitleg en er kritiek op komt ofzo).

Mijn IJslander en ik leken even op een doodpunt te komen. Zat waarschijnlijk meer in mijn hoofd (en in het hoofd van mijn pony door het "nare" bit :+ ). Maar hoe dan ook. De "juf" vertelde mij dat mijn IJsje zich toch te veel vanuit zijn schouders voort trok. En omdat hij dus week in de lendenen is, raadde zij aan om even niet in de stretch te rijden. Dit omdat het niet de voorwaarts neerwaarts is die we voor ogen hebben en hij zijn rug toch onvoldoende op kan bollen omdat hij zijn bekken onvoldoende kan kantelen. Zij raadt aan om hem eerst sterker in zijn rug/lendenen te maken, door in de arbeidshouding te stappen en te vragen om zijn rug te bollen/bekken wat te kantelen, voornamelijk in stap. Als het lukt kleine stukjes aandraven met behoudt van ronde rug. De voorkant wordt gelaten wat hij is, dus gewoon met contact rijden (paard maakt zichzelf rond, soms wat achter de teugel door het bit).

Wat vinden jullie daarvan? Het streven was om vanuit de stretch hem op te gaan pakken. Aan de ene kant beheerst hij de stretch wel na al die maanden en kan hij zich aardig loslaten, hij is in ieder geval ontspannen. Aan de andere kant komen we niet echt verder met het achterhand gebruik, omdat hij wat week in de lendenen blijft. Ik zie het dus als stap twee. Op naar de arbeidshouding na de periode van stretch. Of heeft de stretch weinig gedaan bij MIJN paard gezien zijn bouw, moeten we eerst deze weg in slaan en vervolgens naar het vwnw? :) Ik ben nog even zoekende en kan het ook nog niet zo goed verwoorden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:09

Mijn paard is ook nog niet sterk genoeg om correct vwnw lang vol te houden. We trainen dus vanuit arbeidshouding (hoofd/hals op boeghoogte) en schuiven vanuit daar stukjes uit. Wordt mij door 2 instructeurs en een osteopaat zo aangeraden, je bent dus niet de enige :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:11

Ik ben het helemaal eens met je nieuwe juf Jenny Je paard is idd niet gebouwd om constant in de stretch te rijden Hij loopt van nature al makkelijk op de voorhand met het kruis wat hoog Zelf zou ik juist een type tuiger die zich makkelijk bovenin vast zet laag rijden en jou type paard vooral eerst op eigen benen van achteruit laten lopen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:20

En fcsa en dressjoepie zeggen precies wat ik zat te typen..
En dat is wat ik dus precies zie in de filmpjes van de WF lessen, dat de paarden erg lang erg laag zonder gebruik van lendenen gereden worden.
Het gevaar van nadoen van filmpjes, zonder spiegel op de grond.
Op je vraag hoe de bocht in, dat ligt aan het gevoel op dat moment, hoe voelt m'n paard op het moment van het inzetten van de wending, en dat vind ik dus de kunst van het paardrijden, je ruitergevoel ontwikkelen, niks is 10 x hetzelfde bij paardrijden...

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:23

Even inhakend op de vraag over wendingen.

Ik draai mijn heupen mee met het paard en laat automatisch de knie van mijn binnenbeen een fractie meer zakken (zonder extra gewicht op de stijgbeugel te zetten). Doordat ik mijn knie iets meer laat zakken, zakt mijn binnenheup een fractie meer dan mijn buitenheup. Daardoor komt er meer gewicht op mijn binnenzitbeenknobbel. Daarbij let ik er op dat ik aan de binnenkant mijn eigen zijde lang maak, zodat ik zelf niet in knik.
Dus lang maken aan de binnenkant.

Je binnenheup moet niet naar voren, maar zakken. Zo komt er meer gewicht op de zitbeenknobbel.

Mijn instructrice kan dit altijd zo fijn uitleggen.. En ik zie het helemaal voor me. Maar het opschrijven valt niet mee! Ik hoop dat jullie er iets van begrepen hebben! :P

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:24

Eens met het bovenstaande wbt voorwaarts neerwaarts. Daarom wissel ik tijdens het rijden van halshouding.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:25

Wat ik trouwens een heel fijne oefening vind, is afwisselend doorzitten en lichtrijden op de volte. Ik vraag me af waar het hem in zit dat mijn paard daar zoveel beter/losser door gaat bewegen - heeft het met mijn houding te maken, of met het feit dat hij door het doorzitten beter in horizontale balans blijft tijdens het lichtrijden? Meer mensen die deze oefening gebruiken?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:46

Nou, dan plaats ik ook maar een foto van mijn leasepaard, waarmee ik aan rechtrichten doe.
Het is een heel fijn paard, maar hij heeft wel een verleden en we staan pas aan de basis van het rechtrichten. Deze foto is inmiddels al een paar maanden oud en hij is al een stuk verder.
Dit paard heeft de neiging om opgekropt in een dressuurhouding te lopen, wat dat was hij gewend.
Ik heb een hele fijne instructrice waarmee ik hem nu samen rij, dus verder heb ik geen commentaar of hulp nodig, maar aangezien jullie foto's wilden om over te discussiëren is er hier een. :)

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:40

Ik vind het er heel fijn uitzien _xrose! Paard reikt mooi naar het contact en volgens mij zie ik hier wat Simpelman bedoelt met het uitwaaieren van de schoft? Correct me if I'm wrong hoor!

Ik heb ook beeldmateriaal voor jullie. Een film van vandaag. Natuurlijk ging het gisteren stukken beter en was ze vandaag voor haar doen niet zo goed aan het been. Het filmpje duurt ruim 6 minuten en daarna was mijn geheugen helaas vol. We zijn bezig met het oefenen van achterwaarts gaan zonder teugeldruk, omdat dit iets is dat ze heel moeilijk vindt. Ik hoor graag tips, maar we doen heel erg ons best en ik hoop dat jullie wel een beetje lief zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:21

Leuk xrose dat je een foto plaatst, het eerste dat ik zie als ik je foto bekijk is dat het achterbeen al opgetild gaat worden terwijl ander voorbeen nog staat. Dan komt het gevoel van weinig activiteit naar boven. Wel een heel vriendelijk beeld.
Murosch ik zie heel veel en ik denk dat ik een paar goede tips voor je heb, ik ga daar vanavond even aan zitten, ga nu eten maken, straks verder.