[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:21

Het is idd deels persoonlijk ja. ;)
Achteraf gezien is het "kunstje" van de vereniging voor mijn paard niet zo verkeerd geweest, hij zit nu beter in zijn vel en vindt het rijden weer leuk vanwege de afwisseling. Ik ben verder gaan kijken en informeren en bij Bets van bokt terecht gekomen die mij weer een eind op weg heeft geholpen.
Via, via ben ik weer aan mijn huidige instructrice gekomen waar ik (op dit moment) heel tevreden mee ben.

Citaat:
ik rijd zonder hulpteugels, sporen en handschoenen dus voor de Deurne aanhangers heel vreemd hahahaha

En daar gaan we weer!!! Bij mij op stal rijden ook veel mensen zonder sporen en hulpteugels terwijl die nog nooit van die Belg hebben gehoord. Wat is nou je punt?

Toen ik zelf op die manier reed heb ik nooit commentaar gehad, hooguit dat mijn paard op de voorhand en uit elkaar liep en daar hadden ze nog gelijk in ook.
Ik rij zelf met sporen, maar zonder zweep, hulpteugels heb ik niet eens in de kast hangen en mijn paard wordt op een normaal dubbelgebroken trensje gereden.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:26

@Betteke: Wat is nou jouw punt?? Ik snap je boodschap niet.
Je bent niet tegen deze methode maar wel tegen AdB zelf...
Als wij zeggen dat het onwijs goed gaat met ons paard door deze methode dan zijn wij ineens allemaal aanhangers (zelfs in de reactie las ik als een sekte??)
Terwijl wij allemaal zeggen dat deze methode voor onze paarden werken en geen aanhangers zijn, dat we allemaal ermee eens zijn dat er andere methodes en instructrices ook zekers wel goed zijn.
Wat wil je nou??
Dat jij de pest aan die vent heb hebben wij toch niks aan??
Het gaat ons om de methode niet om hem zelf.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:33

Ik heb geen boodschap hoor, maak je geen zorgen. ;) Ik reageerde op Sjorsie.
Als je het topic doorleest zie je wat ik van de methode vindt. Werkt in het begin prima en daarna is het een kwestie van een zeer lange adem.

Wat ik iedere keer tegenkom is dat mensen die niet volgens AdB rijden hun paard slecht rijden en in de krul trekken. Ik weet niet waar jullie kijken, maar ik zie over het algemeen hele andere dingen. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar dat is bij iedere manier van rijden.

Ik vind de methode te zwart/wit, geen maatwerk zeg maar. En ja, AdB vind ik een enorme oetl*l, volgens mij mag dat nog steeds in Nederland. ;)
Dat mensen prettig rijden op deze manier vind ik ook prima, moeten ze vooral blijven doen, maar ga mij niet vertellen dat iedere andere manier slecht is en alleen maar gericht is op de voorkant van het paard, want dat is absoluut niet zo.

Voel je vooral niet aangevallen, ieder zijn eigen manier. ;)

Edit: vind je dekens wel gaaf. :D

Succubi

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:47

Wij zeggen helemaal niet dat zijn manier de enige manier is, dat heb ik niemand hier zien zeggen. (sorry dat ik deze zin even als "wij" neerzet :o)
Ik zie om mij heen veel krul trekkers en dat maakt mij opzich nog niet eens uit maar ik zie veel mensen op een bepaalde manier rijden en als je vraagt waarom? Dan hebben ze geen antwoord.
Ik vind deze methode om 2 redenen fijn.
1: het werkt bij mij en mijn paard en
2. Ik weet wát ik doe en vooral waarom ik dat doe.
En vooral dat laatste dat zie ik in mijn omgeving heel erg weinig.
"Ja, contra stelling dat gebruik ik ook heel vaak, word ze soepel van!" Waarom word ze daar soepel van? "Eeeeh, geen idee"

Verder lees ik veel dat mensen hier het ook als basis gebruiken en vanuit daar verder werken en het gebruiken wanneer nodig.

De methode vind ik persoonlijk wel maatwerk. Als ik naar andere lessen kijk dan gebruiken we soms dezelfde handvaten maar ik zie echt grote verschillen en moet hele andere dingen doen die voor mijn paard werken maar voor een ander paard niet.

En ik voel mij niet aangevallen hoor. Ik snap alleen niet waarom je steeds af en toe binnen komt vallen met een bericht wat elke keer een beetje hetzelfde is "er is meer dan alleen AdB, hij is een oetl*l en staar je niet blind"
Dus vroeg ik mij af wat je nou precies ermee wou zeggen :)

En dank je wel, ik vind de dekens ook érg gaaf! :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:50

Volgens mij is dit een discussietopic en geen HK-topic, dus kan ik binnenvallen wanneer ik wil dacht ik. Dat doe ik omdat ik af en toe opmerkingen voorbij zie komen waar ik het niet mee eens ben of anders over denk, kan toch? ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:56

Ja, ja :)
Daarom vraag ik ook verduidelijking ;)
En het begon idd wel wat op een HK-topic te lijken, maar goed dat we jou hebben! :D

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:53

Labionics, ik stap ook nog wel eens gefrustreerd van naomi af, vaak komt dit doordat er dan vanalles aan de hand is in en rondom de bak waardoor naomi absoluut niet oplet of ik ben er niet goed bij met mijn hoofd. En dan kan ik beter maar afstappen want anders verpest ik alles wat we tot nu toe bereikt hebben ;)

Betteke, ik hoor echt niet bij een of andere sekte hoor en ik denk dat niemand van ons daarbij hoort. Als ik een andere methode tegen het lijf was gelopen toen ik niet meer wist wat ik met mijn paard aan moest wat mij net zo aansprak als deze methode had ik dat ook gedaan. Ik ben via renske topic over Wis bij mireille terecht gekomen en omdat het precies overeenkwam met de problemen die ik had met mijn paard ben ik deze richting in geslagen. Nog nooit spijt van gehad en hoop ook niet dat ik dat ooit zal krijgen, maar was het een andere methode geweest dan was dat wat mij betreft ook prima, zolang mijn paard maar gezond is! Daar gaat het mij om.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:56

@ Betteke: ik had meer neergezet als alleen die ene regel die je qoute, wie is er nu bezig met stemmingmakerij?
Verder snap ik niet zo goed wat je nu wilt, als je zulke problemen met de ADB methode of ADB zelf hebt wat doe je hier dan?
Verder ga ik niet meer op je posts reageren want ik vind het een beetje zielig zoals je nu bezig bent.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:58

Vanmorgen heerlijk gereden, krijg nu ook wat meer controle over het tempo.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:10

Frustraties bij mij vooral nog aanwezig door mijn eigen gebreken. Blijven oefenen dus maar...
Helaas zelf niet gereden gister en vandaag zit dat er ook niet in. Loop behoorlijk kreupel (stoepje springen met rok = slecht idee). Wel vriendlief gister op paard gezet. Paard superbraaf, vriend zat erg netjes en paardvriendelijk, ik heel trots!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:52

beetje jammer betteke. maarja

vanmiddag ga ik weer rijden :P ben benieuwd of ik t weer net zo voor elkaar krijg als zondag :)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:56

sjorsie schreef:
@ betteke: denk niet dat je goed hebt opgelet, de basis van het totale paardrijden is rechtrichten anders kan je ook geen basis opbouwen zoals jij bedoelt, als je paard niet recht is kan je de rest ookwel vergeten, verder word er wel degelijk onderscheid in paarden gemaakt, ik rijd zelf wedstrijdgericht maar stalgenootjes rijden ter revalidatie enz enz
Er word per paard bekeken wat wel en niet werkt (karakter, leeftijd ed)en hoe het paard gebouwd is rechtsgebogen, linksgebogen, in een s gebouwd enz en wat je doel ermee is.
Lijkt me eerder dat jij nu de ADB-ers over een kam scheert.

Het gaat over de Scala denk ik meer. Basis moet balans zijn en gelijkmatig verdeeld zijn. De Bodt gebruikt ontspanning namelijk ook als basis, wat natuurlijk ook nodig is. Vergeet dat ook niet.

Als ik ga rijden ga ik altijd eerst aan de gang van wat voel ik, wat doet mijn paard onder mij. Als ik dat ontdekt heb ga ik mijn plan trekken, en ik kan je zeggen dat is dagelijks anders. Ik pas de training toe aan de hand hoe mijn paard zich onder mij verkeerd. En aan de hand daarvan ga ik loswerken en rechtrichten en buig werkzaamheden doen om mijn paard te gymnastiseren en lenig te maken.
Natuurlijk is belangrijk om te weten hoe je te werk gaat, een paard wat van nature korte hals heeft is belangrijk deze te gaan verlengen en op te rekken. Maar deze zijn vaak van achteren ook hoog gebouwd, hoog gebouwde paarden moet je niet heel laag rijden want dan komen ze van achterbeen makkelijk af, die mag je wel op laten rekken door hals te verlengen naar voren, dan rekken ze de spieren ook op. Paarden die laag zijn in achterhand moet je juist lager en wat ronder instellen om bovenlijn goed op te rekken. Dus dat is zeker belangrijk om daar mee naar te kijken. Maar daar moet je ook inzicht in krijgen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:01

CarovdG schreef:
Betteke; Voor mij geldt dit wel: mijn paard was niet recht, en als dit al vanaf dag 1 fout gaat (en verschillende instructuers wijzen je hier niet op), worden de problemen met de dag erger. Voor mij is het vooral het begrijpen em kunnen uitvoeren hoe je paard recht te richten de belangrijkste randvoorwaarde om een ontspannen, tevreden paard te krijgen die goed in haar vel zit. Zeker omdat elk paard een enig mate van natuurlijke scheefheid heeft.

Maar er zijn wel degelijk instructeurs die weten waar ze het over hebben en dat ze verder kijken als hun neus lang is. Helaas zijn er (net als in de dierengeneeskunde overigens!!!) ook hoop mensne die niet weten waar ze mee bezig zijn helaas. Ook ik ben in zo'n situatie terecht gekomen. Maar ook ik blijf nog steeds rondkijken of ik nog steeds bij kan blijven leren, van andere instructeurs als van mijn huidige. En niet omdat ik niet tevreden ben, absoluut wel, maar soms kun je het ene ding beter toepassen bij bepaalde combinatie als bij andere.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:05

CarovdG schreef:
Uiteraard is rechtrichten onderdeel van het skala, maar zonder een recht paard, kun je geen ontspanning, nageeflijkheid, en uiteindelijk verzameling krijgen. En daarom is bewust wording over hoe je paard recht te richten, voor mij de perfecte basis. Ik blijf overigens ook mij heen kijken en respecteer ook de methode van oa stalgenootjes die op Z niveau rijden. Ik voel mij vooral geen "aanhanger", van niemand. Heb er een hekel om mensen in een hokje te plaatsen.

Maar een paard wat niet naar ontspanning gereden kan worden, kan ook niet recht worden. Daarom staat onspanning ook als eerste item vermeld bij de bodt. ;)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:06

india schreef:
Betteke schreef:
Rechtrichten is onderdeel van het skala. Ik als ex-aanhanger merk dat er meer is dan alleen het rechtrichten, wat ook nu nog steeds bij iedere training wordt meegenomen.
Paard loopt tegenwoordig aan elkaar, gedragen, nageeflijk en recht. ;)

Ik heb wel degelijk goed opgelet, te goed achteraf bekeken. :D

en nu doe je niks meer wat je bij de bodt hebt geleerd!!!! }:) ?

sorry hoor om nu alles meteen zo ver weg te gooien, vind ik ook weer overdreven,
wel zijn er meer wegen die naar rome leiden,
ik neem van alles gewoon mee wat ik kan gebruiken, en ja na 25 jaar een eigen paard
is de Bodt helaas de enige en eerste geweest die mij het gevoel heeft gegeven van echt rijden!
dus hier wil ik nog even wat meer van leren

wat later komt zien we dan wel weer , maar ik hoop nooit zo negatief over iets wat (ook) goed is te reageren!

Dat zegt ze ook niet, lees even terug meissie. Wat gaf ze aan, of dat zo aangedrongen word dat het ENIGE systeem is wat werkt, maar dat is niet zo. Dat wil ze ermee zeggen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:16

Zie het niet als verwijt mensen echt niet. Maar er zijn meerdere wegen om een paard fijn te rijden. Gelukkig zien enkele uit deze topic dat ook en die doen het ook goed zoals Renske gaat super met d'r paardjes. Kijk en die heeft ook hoog gereden, maar toen ze zo in de problemen zat heb ik haar ook geadviseerd om naar de Bodt te gaan. Waar of niet.
Toen was ik nog niet zoveel verder gaan kijken als dat. Maar nu wel en ik ontdek nieuwere dingen wat ik meer doe, en ook al hier in deze topic vermeld heb en waar mijn paard nog fijner van rondloopt. Maar het is ook zo, als ik dat niet zo weten en gevoeld zou hebben, dan kan ik dat ook niet zeggen. Ik kan alleen maar zeggen wat mijn gevoel is en het vergelijken met toen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:20

ik heb al verschillende methodes gehad ( ook al eens eerder de bodt alleen vond ik de instructrise niet fijn ). Maar ik kwma nergens verder mee, pas nu nu begin ik verbetering te voelen en vooral t humeur van mn paard is zo mega omgeslagen positief! ( ze was altijd al een heel vrolijk dier, maar nu nog meer! draait niet meer om als ik met t zadel aan kom bv, dat deed ze voor die tijd wel )

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:20

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ik heb zo'n lol _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:21

en waarom heb jij lol?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:23

En kijk naar Labionics doet naar AdB ook nog AR erbij en combineert het ook. Dat is wat ik zo beetje bedoel. Het maakt niet uit hoe je bezig bent met je paard, als je maar je doel bereikt op juiste manier. En de ruiter krijgt van paard automatisch een bericht terug als hij goed te werk gaat, want dan zal paard nageven en dat is bevestiging vna je werk, anders niet. ;)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:24

Cinnepin schreef:
ik heb al verschillende methodes gehad ( ook al eens eerder de bodt alleen vond ik de instructrise niet fijn ). Maar ik kwma nergens verder mee, pas nu nu begin ik verbetering te voelen en vooral t humeur van mn paard is zo mega omgeslagen positief! ( ze was altijd al een heel vrolijk dier, maar nu nog meer! draait niet meer om als ik met t zadel aan kom bv, dat deed ze voor die tijd wel )

Ik heb ook LDR eerst meer gehad, en instructrise die Prix St George gereden had. maar de basis niet goed kende en vraag me niet hoe het kan, het is zo. Ik ben met een scheef paard ook Z2 geworden. Vraag ook niet hoe dat kan.

Bets

labionics schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ik heb zo'n lol _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Die heeft heel fjin gereden waarschijnlijk :D :D :D

labionics

om dit topic _/-\o_ _/-\o_
Steeds waar AdB in voorkomt komt Betteke ook langs _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:27

hahahahahahhaha ok :P

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:28

Mensen ik heb geen zin om steeds die stomme discussies aan te gaan om deze rijmethode
Net wat Bets zegt gebruik wat bij je past en als het niet meer past ga je naar een ander.
Als je paard het naar zijn zin heeft en de ruiter daarbij ook wat wil je dan nog meer
Dus vanaf nu alleen nog maar gloria berichten dat je heerlijk gereden hebt, of serieuze vragen als er iets niet lukt.

@Bets idd ook heeeerlijk weer gereden, en AR gedaan (nou ja eerst AR en dan AdB)