Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:14

druk kan het gewicht van de teugels zijn (er zijn ruiters die die bewust verzwaren). Maar met druk wordt doorgaans wat anders bedoeld. Als de teugels om je pinken kunnen blijven zitten, is er in mijn optiek geen sprake van druk maar van contact. En dat is wat anders. Maar dat is een definitieverschil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:42

Daarom : constant contact , of hoe ik het ook noemde , dat is wel wat ze willen zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:14

net zoals handenschudden......... de ene geeft je een vriendelijke fijne hand, de andere knijpt hem er zowat af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:16

Maar als een paard zachte aanleunig vervelend vind, waarom zoekt een paard dat dan zelf op?
Zie bijv met halsstrekken.
Waarom volgt het paard daar dan de hand ipv blij te zijn dat hij er eindelijk van af is Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:30

Volgens mij is datgewoon aangeleerd gedrag , denk dat bij veel ruiters de hand van de ruiter het 5e been van het paard is Tong uitsteken

Nu hoef een paard druk niet vervelend te vinden , dat zeg ik niet , maar ikzelf vind het storend om steeds dat contact te moeten houden , net als dat ik in de auto niet keurig met m'n handen op 10 voor 2 zit de hele tijd , heerlijk toch om met 1 handje onder het stuur te rijden , veel relaxedter Tong uitsteken

Maargoed dan ga je de hogere wedstrijdsport qua KNHS-dressuur gewoon wel een beetje voorbij , dat hoort daar gewoon niet bij Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:30

pmarena schreef:
Daarom : constant contact , of hoe ik het ook noemde , dat is wel wat ze willen zien.

Ze willen een constante VERBINDING zien, en dat is heel wat anders dan constante druk. Dat is nu juist het hele punt, om een paard goed af te richten tot op hoog niveau heb je die verbinding nodig.
Ik werd eerder door Nadya aangesproken op het feit dat ik op de foto's in mijn profiel met veel meer druk zou rijden dan zij ooit zou mogen doen, haar teugels moeten doorhangen. Als ik haar dan vraag wat ze van de foto's vind in een ander profiel waar bitloos wordt gereden (met minstens zoveel spanning/druk als ik op mijn teugels heb) dan antwoord ze daar niet op. Waarom? Omdat dat andere meisje bitloos rijdt wil ze plotseling niets meer zeggen van die druk?
Dat vind ik nu dus typisch. Als er iemand supernetjes bitloos rijdt ben ik de eerste om te zeggen dat dat super is, maar mensen die zonder bit rijden kunnen blijkbaar moeilijk erkennen dat er ook mensen met bit netjes rijden en vooral moeilijk erkennen dat het bit dus blijkbaar geen probleem is, maar dat de ruiter het verschil maakt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:33

pmarena schreef:
Volgens mij is datgewoon aangeleerd gedrag , denk dat bij veel ruiters de hand van de ruiter het 5e been van het paard is Tong uitsteken

Nu hoef een paard druk niet vervelend te vinden , dat zeg ik niet , maar ikzelf vind het storend om steeds dat contact te moeten houden , net als dat ik in de auto niet keurig met m'n handen op 10 voor 2 zit de hele tijd , heerlijk toch om met 1 handje onder het stuur te rijden , veel relaxedter Tong uitsteken

Maargoed dan ga je de hogere wedstrijdsport qua KNHS-dressuur gewoon wel een beetje voorbij , dat hoort daar gewoon niet bij Lachen

Als het aangeleerd gedrag zou zijn, hoe kan het dan dat een jonkie bij zelfs de eerste keer onder het zadel de hand opzoekt?

Bij je auto is ook de kans groter dat je hem de vernieling in rijd als je ladida aan het sturen bent Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:39

jij hebt het over hangen...daar heb ik het dus niet over...

Verder kun je aanleuning gewoon op 1 hand houden hoor, alleen zijn we in de engelse sport dan niet geoefend om sb ofzo te rijden Lachen

Maar vroegah werd er toch bij klasieke dresuur toch ook geleerd om met 1 hand de S&T te bedienen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:41

pmarena schreef:

maar zelfs met doorhangende teugels heb ik contact. Dat is iets anders dan druk Ja
Ik heb contact door te voelen wat mijn paard doet. Contact als ik de teugel tegen de hals leg voor het neckreining deel, contact als ik optil om recht te maken of voor een ophouding.

Inderdaad er zijn mensen die heel pijnlijke handen geven of mensen met wie het fijn is op die manier contact te hebben.
Aanraken is ook druk, het is de manier van aanraken die bepaalt of het wel of niet fijn is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:38

runningkawa schreef:
jij hebt het over hangen...daar heb ik het dus niet over...

Verder kun je aanleuning gewoon op 1 hand houden hoor, alleen zijn we in de engelse sport dan niet geoefend om sb ofzo te rijden Lachen

Maar vroegah werd er toch bij klasieke dresuur toch ook geleerd om met 1 hand de S&T te bedienen?

De stang en een trensteugel in een hand, de overgebleven trensteugel als enige in de binnenhand (dacht ik). Als je paard er fijn aan is (en dat is wat anders dan wat vaak met 'aan' bedoeld wordt), dan kan je alles met 1 hand, zelfs sb en appuyeren. Als je tegen die tijd je teugels nog nodig hebt om je paard de goede kant op te sturen, loop je al iets achter.

Pmarena, als je hand het 5e been is zal je paard je hand juist niet volgen bij het halsstrekken .

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:44

Een goede verbinding is bijna niks meer dan de gewicht van de teugel. Druk of een ophouding is heel wat anders, je hebt ruiters die contant ''vragen'' en dus druk uitoefenen. Als je het goed doet heb je alleen verbinding en vanuit die verbinding kan je corrigeren, door een ophouding of halve ophouding of door heel simpel je hand een keer te sluiten. Waarna je uiteraard altijd weer terug gaat naar de verbinding. Wat net iets meer als het gewicht van de teugel. Zo kan je voelen wat er gebeurt. Voelen doe je met je hele lijf. Wat doet het paard onder mij, en daar kan je dan weer op inspelen. Het zij met een zithulp of met een been/teugel hulp, welke altijd samen gaan.

Eigenlijk kan het vergelijken met beengeven, iets wat bij veel ruiters ook fout gaat. Je hebt altijd je been aan je paard. Los en ontspannen hanht het been langs het paard. Dus aan je paard, als je een beenhulp geeft leg je je been iets meer eraan en hoor reactie te krijgen. Dus dat zijn allemaal kleine hulpen. Je doet bijna niks, maar toch krijg je reactie.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:28

Zahlina schreef:
Ik zou best andere optomingen gebruiken maar het gene wat ik opnoemde heb ik thuis liggen, denk dat de rest wat lastiger is om te krijgen.
Of je moet hier in de omgeving ruiters kennen die de optomingen gebruikt die jij noemt en ik deze kan lenen.
Paard heeft cobmaat hoofdstel, alleen hij moet met een extra full frontdeel gereden worden.

Ik heb niet alles gelezen... Wel bijna al jouw posts Bloos
Ik zou Tigger wel met Bosal willen zien lopen. Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:34

horseyfries schreef:
pmarena schreef:

Ze willen een constante VERBINDING zien, en dat is heel wat anders dan constante druk. Dat is nu juist het hele punt, om een paard goed af te richten tot op hoog niveau heb je die verbinding nodig.
Ik werd eerder door Nadya aangesproken op het feit dat ik op de foto's in mijn profiel met veel meer druk zou rijden dan zij ooit zou mogen doen, haar teugels moeten doorhangen. Als ik haar dan vraag wat ze van de foto's vind in een ander profiel waar bitloos wordt gereden (met minstens zoveel spanning/druk als ik op mijn teugels heb) dan antwoord ze daar niet op. Waarom? Omdat dat andere meisje bitloos rijdt wil ze plotseling niets meer zeggen van die druk?
Dat vind ik nu dus typisch. Als er iemand supernetjes bitloos rijdt ben ik de eerste om te zeggen dat dat super is, maar mensen die zonder bit rijden kunnen blijkbaar moeilijk erkennen dat er ook mensen met bit netjes rijden en vooral moeilijk erkennen dat het bit dus blijkbaar geen probleem is, maar dat de ruiter het verschil maakt.

Als ik me hier nog heel even mee mag bemoeien, ze heeft mij een berichtje gestuurd hierover.

Die opmerking mbt minstens zoveel spanning / druk vind ik niet echt relevant. Ik denk niet dat je zoiets kunt beoordelen vanaf een paar foto's

Voor de geinteresseerden: [HAW] Ordeal @ onderlinge wedstrijd (L2) bitloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:01

@jasmijn78:
Aan de ene kant zeg je dat je niet de behoefte hebt om bitloos te gaan proberen (op hetzelfde niveau als je nu met bit doet), dat je van mening bent dat je met bit een fijnere afstemming en jouw 'ideaal' kunt bereiken, dat je er niet in gelooft dat je die fijne afstemming zonder bit kunt bereiken, dat je paarden het gewoon goed doen op een bit en dat je het daarom ook niet doet.

En aan de andere kant zeg je:
jasmijn78 schreef:
Kijk je kan bitloos gerust dressuuroefeningen rijden. Maar je hebt natuurlijk vele gradaties in de uitvoering. Ik ga voor de uitvoering die het ideaalbeeld zoveel mogelijk benaderd (niet dat dat altijd zo goed lukt hoor Bloos ) Met bit kun je net dat laatste stukje nagefelijkheid, durchlassigheid, losgelatenheid bereiken. Om dat gevoel gaat het mij, dat je paard echt het bit aanneemt, afkauwt etc. Dat er echt verbinding is. Ik weet niet hoe ik het beter moet omschrijven, maar dat gevoel krijg je bitloos niet is mijn ervaring. Verbinding met de neus is en blijft toch anders dan met de mond.

Wat is nou precies jouw ervaring dan? Rijden met halstertje in je kindertijd of rijden op die paardjes in Costa Rico? Heb je wel eens echt serieus dressuur gereden zonder bit met je eigen paard?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:09

Daan_Ordeal schreef:
Als ik me hier nog heel even mee mag bemoeien, ze heeft mij een berichtje gestuurd hierover.

Die opmerking mbt minstens zoveel spanning / druk vind ik niet echt relevant. Ik denk niet dat je zoiets kunt beoordelen vanaf een paar foto's

Waarom een pb naar jou als ik de vraag stel? Dat zegt in mijn ogen al genoeg.....
Ik denk dat ik wel kan beoordelen naar aanleiding van jouw foto's of jij op DIE foto's evenveel druk hebt op je teugels als ik, net zoals Nadya uit mijn foto's (van piaffe en galoppirouettes) meent te kunnen concluderen dat ik ALTIJD met meer druk rijdt dan zij en ervan uit gaat dat die druk hetzelfde is in dat soort oefeningen als in gewoon een beetje stap draf en galop.
Op jouw foto's zie je tenminste ook een paard wat aan elkaar gereden wordt en niet een paard wat wat rondhobbelt met een mens op zijn rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:10

mariska32 schreef:
weet je wat ik nou zo flauw vind aan het niet bitloos mogen starten? [heb het laatst ergens? gelezen]
het hele verbod draaid om een vertaalfout uit het regelement [ik dacht vanuit het frans vertaald]
er staat een zin in die vertaald is naar,aan het bit.
de letterlijke vertaling zou verwijzen naar nagevelijkheid [zoiets]
volgens mij stond het in de mensport.

Het is inderdaad een vertaalfout geweest.

Artikel 401.6 uit de 22ste editie van de FEI "Rules for Dressage Events" beschrijft en definieert het zesde doel van de dressuur als volgt:

"In all the work, even at the halt, the horse must be "on the bit." A horse is said to be "on the bit" when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light soft contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider."

Oorspronkelijk gaat het dus om "accepting the bridle" en nièt om "accepting the bit".

Van origine (in het Frans) wordt er ook gesproken over "dans la main", wat betekent "in de hand gesteld". Correct vertaald betekent dit "aan de hulpen" en heeft ook weer niets met het bit te maken.
De originele Franse uitdrukking legt correct de nadruk op "in de hand gesteld". De Engelse vertaling legt die incorrect op het bit.

Meer hierover op http://www.bitloos.nl/FEI.htm .

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:32

Ze vond dat ik op bepaalde foto's ook meer druk had hoor (wat ik ook met haar eens ben), ze had allen niet zo veel zin meer om nog in dit topic te reageren geloof ik. Kan me er iets bij voorstellen want dit soort discussies kunnen zo lang voorgezet worden en bepaalde mensen worden het toch niet met elkaar eens. Toch ben ik van mening dat je alleen in uiterste gevallen kan bepalen of iemand veel of weinig druk heeft (aan de hand van een foto). Ik denk dat foto's heel erg kunnen vertekenen, maar goed dat is weer een hele andere dscussie Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:45

Monsje schreef:
Zahlina schreef:
Ik zou best andere optomingen gebruiken maar het gene wat ik opnoemde heb ik thuis liggen, denk dat de rest wat lastiger is om te krijgen.
Of je moet hier in de omgeving ruiters kennen die de optomingen gebruikt die jij noemt en ik deze kan lenen.
Paard heeft cobmaat hoofdstel, alleen hij moet met een extra full frontdeel gereden worden.

Ik heb niet alles gelezen... Wel bijna al jouw posts Bloos
Ik zou Tigger wel met Bosal willen zien lopen. Haha!

Als ik deze mag lenen van jouw dan geen probleem, wil alleen wel wat uitleg erbij want ik kan me niet voorstellen dat ik zomaar op een Bosal weg rij.
Denkt nu heel erg hard na wat een bosal ookal weer is Bloos

Vandaag dag 1 van het experiment, zet het eerst even in words zodat ik alles zelf ook op papier heb.

Even terugkomend op het commetaar dat het ook geen goed beeld geeft.
Ik heb mijn paarden bij huis, elke dag is bij ons het zelfde dus qua afleiding is het op maandag het zelfde als op woensdag, alleen de weersomstandigheden heb ik niet in de hand.
Mijn paard is met rijden ook niet wisselvallig, hij doet altijd zijn best voor me, alleen met heel warm weer wil hij iets minder graag en met regen wil hij alleen maar snel naar binnen toe

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:57

Daan_Ordeal schreef:
horseyfries schreef:

Ehm , ik weet niet wie je een berichtje heeft gestuurd , maar ik niet hoor Verward Tong uitsteken

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:08

Dag 1.
Omdat ik al een tijdje niet bitloos heb gereden met mijn hengst vond ik het niet helemaal eerlijk om hem dit om te hangen en dan gelijk een dressuurproef te gaan rijden.
Dat heeft mij doen besluiten om vandaag toch nog maar lekker het bos in te gaan.
Marylot weer ontstoft en om het hoofd van mijn paard gehangen, teugels bevestigd aan de site-pull en voor de zekerheid toch even een holle watertrens er ingehangen, het blijft een dekhengst en het seizoen is nu dus de hormomen zijn voldoende aanwezig.
Bitteugel aan mijn zadel bevestig zodat daar geen druk op kan staan.

In het bos ontzettend zitten kloten met mijn paard, wat mij vooral opvalt is dat er van echt loslaten niet echt spraken is, stelling vragen op het been en dan toch op de neus verder laten doorbuigen ging zwaar en hij bleef erg op mijn handen hangen.
Nagevelijk was hij wel, al ging hij te diep en heel erg zoekerig naar zijn "houding".
Ook het tempo kwam steeds weer te hoog, op de zit kwam hij wel terug maar toch probeerde hij steeds van voren extra lengte te smokkelen waardoor het tempo weer versnelde, met het gevolg dat er op de neus te veel druk kwam.
Deze druk heb ik er ook niet vanaf kunnen rijden, been geven doe ik normaal als dit gebeurt maar dat leverde nog meer druk op de teugels op.

Kleine stukjes bleef hij goed onder me, waardoor hij gelijk ging lopen schuimen op het bit wat ik niet gebruikte Haha!
Bij het afzadelen dacht ik hem een plezier te doen om gelijk het bit eruit te halen, jammer genoeg had ik geen camera bij de hand, het zag er heel schattig uit want Tigger liet het bit pas los toen ik het hele hoofdstel afdeed terwijl het bit al 5 min niet meer aan het hoofdstel vastzat.

Al met al een lekkere rit gehad waarbij mijn armen een cm of 10 langer zijn geworden.
Morgen gaan we de bak in en dan met een dubbel gebroken kopere bit en een simpel engels hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:13

Nu zit ik eigenlijk te popelen om een foto uit Hf's profiel even te laten zien hier, om te laten zien hoe submission en lichtheid eruit zien Lachen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:25

Zal ik het dan maar doen Lovely???
http://img83.imageshack.us/img83/4760/a ... ein7gc.jpg
Vind deze piaffe foto het namelijk erg goed weer geven wat een lichte verbinding er is op het moment dat het paard dus heel veel spanning heeft (spanning is nodig bij een piaffe en ook niet een negatief iets)
Nu kan het zijn dan andere het daar niet mee eens zijn maar zou willen dat mijn monster zo onder mij bleef.

horseyfries, heb de foto even van je profiel gepikt, hoop dat je het niet erg vind maar vind het een erg vriendelijk beeld geven.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:34

Pmarena, jou naam wordt ook nergens genoemd hoor, we hebben het over Nadya zoals je in het bericht kunt lezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:41

Mijn quote staat erbij , nu lijk ik de lafaard die niet in het topic reageert Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:55

Zahlina, die bijvoorbeeld. Zeer lichte teugelvoering! Hier heb je je teugels dus haas neit meer nodig.