Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pmarena schreef:Daarom : constant contact , of hoe ik het ook noemde , dat is wel wat ze willen zien.
pmarena schreef:Volgens mij is datgewoon aangeleerd gedrag , denk dat bij veel ruiters de hand van de ruiter het 5e been van het paard is
Nu hoef een paard druk niet vervelend te vinden , dat zeg ik niet , maar ikzelf vind het storend om steeds dat contact te moeten houden , net als dat ik in de auto niet keurig met m'n handen op 10 voor 2 zit de hele tijd , heerlijk toch om met 1 handje onder het stuur te rijden , veel relaxedter
Maargoed dan ga je de hogere wedstrijdsport qua KNHS-dressuur gewoon wel een beetje voorbij , dat hoort daar gewoon niet bij
pmarena schreef:Daarom : constant contact , of hoe ik het ook noemde , dat is wel wat ze willen zien.
runningkawa schreef:jij hebt het over hangen...daar heb ik het dus niet over...
Verder kun je aanleuning gewoon op 1 hand houden hoor, alleen zijn we in de engelse sport dan niet geoefend om sb ofzo te rijden
Maar vroegah werd er toch bij klasieke dresuur toch ook geleerd om met 1 hand de S&T te bedienen?
Zahlina schreef:Ik zou best andere optomingen gebruiken maar het gene wat ik opnoemde heb ik thuis liggen, denk dat de rest wat lastiger is om te krijgen.
Of je moet hier in de omgeving ruiters kennen die de optomingen gebruikt die jij noemt en ik deze kan lenen.
Paard heeft cobmaat hoofdstel, alleen hij moet met een extra full frontdeel gereden worden.
horseyfries schreef:pmarena schreef:Daarom : constant contact , of hoe ik het ook noemde , dat is wel wat ze willen zien.
Ze willen een constante VERBINDING zien, en dat is heel wat anders dan constante druk. Dat is nu juist het hele punt, om een paard goed af te richten tot op hoog niveau heb je die verbinding nodig.
Ik werd eerder door Nadya aangesproken op het feit dat ik op de foto's in mijn profiel met veel meer druk zou rijden dan zij ooit zou mogen doen, haar teugels moeten doorhangen. Als ik haar dan vraag wat ze van de foto's vind in een ander profiel waar bitloos wordt gereden (met minstens zoveel spanning/druk als ik op mijn teugels heb) dan antwoord ze daar niet op. Waarom? Omdat dat andere meisje bitloos rijdt wil ze plotseling niets meer zeggen van die druk?
Dat vind ik nu dus typisch. Als er iemand supernetjes bitloos rijdt ben ik de eerste om te zeggen dat dat super is, maar mensen die zonder bit rijden kunnen blijkbaar moeilijk erkennen dat er ook mensen met bit netjes rijden en vooral moeilijk erkennen dat het bit dus blijkbaar geen probleem is, maar dat de ruiter het verschil maakt.
jasmijn78 schreef:Kijk je kan bitloos gerust dressuuroefeningen rijden. Maar je hebt natuurlijk vele gradaties in de uitvoering. Ik ga voor de uitvoering die het ideaalbeeld zoveel mogelijk benaderd (niet dat dat altijd zo goed lukt hoor) Met bit kun je net dat laatste stukje nagefelijkheid, durchlassigheid, losgelatenheid bereiken. Om dat gevoel gaat het mij, dat je paard echt het bit aanneemt, afkauwt etc. Dat er echt verbinding is. Ik weet niet hoe ik het beter moet omschrijven, maar dat gevoel krijg je bitloos niet is mijn ervaring. Verbinding met de neus is en blijft toch anders dan met de mond.
Daan_Ordeal schreef:Als ik me hier nog heel even mee mag bemoeien, ze heeft mij een berichtje gestuurd hierover.
Die opmerking mbt minstens zoveel spanning / druk vind ik niet echt relevant. Ik denk niet dat je zoiets kunt beoordelen vanaf een paar foto's![]()
Voor de geinteresseerden: [HAW] Ordeal @ onderlinge wedstrijd (L2) bitloos
mariska32 schreef:weet je wat ik nou zo flauw vind aan het niet bitloos mogen starten? [heb het laatst ergens? gelezen]
het hele verbod draaid om een vertaalfout uit het regelement [ik dacht vanuit het frans vertaald]
er staat een zin in die vertaald is naar,aan het bit.
de letterlijke vertaling zou verwijzen naar nagevelijkheid [zoiets]
volgens mij stond het in de mensport.
Monsje schreef:Zahlina schreef:Ik zou best andere optomingen gebruiken maar het gene wat ik opnoemde heb ik thuis liggen, denk dat de rest wat lastiger is om te krijgen.
Of je moet hier in de omgeving ruiters kennen die de optomingen gebruikt die jij noemt en ik deze kan lenen.
Paard heeft cobmaat hoofdstel, alleen hij moet met een extra full frontdeel gereden worden.
Ik heb niet alles gelezen... Wel bijna al jouw posts![]()
Ik zou Tigger wel met Bosal willen zien lopen.
Daan_Ordeal schreef:horseyfries schreef:
Ze willen een constante VERBINDING zien, en dat is heel wat anders dan constante druk. Dat is nu juist het hele punt, om een paard goed af te richten tot op hoog niveau heb je die verbinding nodig.
Ik werd eerder door Nadya aangesproken op het feit dat ik op de foto's in mijn profiel met veel meer druk zou rijden dan zij ooit zou mogen doen, haar teugels moeten doorhangen. Als ik haar dan vraag wat ze van de foto's vind in een ander profiel waar bitloos wordt gereden (met minstens zoveel spanning/druk als ik op mijn teugels heb) dan antwoord ze daar niet op. Waarom? Omdat dat andere meisje bitloos rijdt wil ze plotseling niets meer zeggen van die druk?
Dat vind ik nu dus typisch. Als er iemand supernetjes bitloos rijdt ben ik de eerste om te zeggen dat dat super is, maar mensen die zonder bit rijden kunnen blijkbaar moeilijk erkennen dat er ook mensen met bit netjes rijden en vooral moeilijk erkennen dat het bit dus blijkbaar geen probleem is, maar dat de ruiter het verschil maakt.
Als ik me hier nog heel even mee mag bemoeien, ze heeft mij een berichtje gestuurd hierover.
Die opmerking mbt minstens zoveel spanning / druk vind ik niet echt relevant. Ik denk niet dat je zoiets kunt beoordelen vanaf een paar foto's![]()
Voor de geinteresseerden: [HAW] Ordeal @ onderlinge wedstrijd (L2) bitloos