paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:48

Voor de meeste mensen is het volgens mij al een sport om zich niet te druk te maken bij dit soort discussies :7

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:51

nee is ook zo we zitten alleen maar op onze reet ons te laten vervoeren, paard loopt wel en anders de zweep. ja toch gewoon een leven de fiets je ramt er eens wat ijzer onder. geeft hem droog eten (lees) hooi, wat korrels drin. afen toe pappen en nathouden,. stront laat je gewoon liggen. want dat is te zwaar. dus conditie met paarden welnee :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:36

En nog altijd heb ik geen antwoord gekregen waarom tuinspitten of bakstenen sjouwen geen sport is en paardrijden (wat fysiek veel minder zwaar is) het wel zou zijn....... Nog steeds gefrustreerde mensjes die vinden dat paardrijden een sport is "omdat je er moe van wordt" of "omdat je er conditie van krijgt", terwijl het nog steeds zo is dat hoe beter je kunt paardrijden, hoe minder vermoeiend het wordt en hoe meer je andere activiteiten moet doen om je conditie op peil te houden (sportschool, hardlopen, tuinspitten, fietsen, etc.) :')

Dorien_68

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:00

Aan de ene kant, je word er niet zo moet van als judo of voetbal maar het is niet zoals de meeste mensen denken dat je helemaal stilzit. Mijn ervaring is dat mensen alleen maar willen dat je toe gaat happen en je gaat verdedigen dus ik zeg gewoon 'klopt, ik hou ervan om op m'n luie reet te zitten' Dan houden ze wel op :D

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:37

Paardrijden is meer dan een sport.
Het is veel moeilijker dan de meeste sporten.
Ten eerste jezelf, je zit waar je allemaal wel niet aan moet denken. (ja bij voetbal enzo moet je ook aan je techniek denken).
Ten tweede het paard, jij als ruiter denkt voor 2, doet voor 2, reageert voor 2, hebt liefde nodig voor 2, wederzijds vertrouwen, een band, en geduld.

Dit maakt paardrijden veel meer en moeilijker dan gewoon een sport.

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:07

Lievelucje schreef:
Voor de meeste mensen is het volgens mij al een sport om zich niet te druk te maken bij dit soort discussies :7

_O-

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:01

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:52

Niet om het één of ander, maar wat een irritant gemaakt filmpje, zelfs zonder naar de inhoud te kijken. En de inhoud gaat ook niet op voor het gros van de paardrijdende bokkertjes :+ Ik zie ook niet zo het verband tussen "sport" en van je paard storten, volgens mij is de bedoeling van paardrijden dat je het paard tussen jou en de grond houdt 8-)

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:05

Mijn vriend vind ook dat ik niks aan sport doe... Rijd zo'n 5 keer in de week paard en werk dan toch aardig hard hoor! Ik laat hem maar lekker, kan hem toch niet overtuigen! Zou wel eens willen dat hij een uurtje gaat paardrijden, kijken of hij dat het nog steeds 'alleen' maar zitten vind ;)

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:51

ja ik heb het vaker gehoord
voor al om dat ik onregelmatig rij en best wel moe ben na 45 min continu draven in staan zit
en dit dus echt vermoeiend vind als ik een tijd niet gereden heb
en je dan vaak te horen krijgt ja de ruiter doet niks
dat paard dat rent en jij zit maar
dan denk ik echt van ja jij hebt er nooit op gezeten je hebt geen idee wat er allemaal bij komt kijken
hahahaha

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:30

Spritz schreef:
..totdat ze het zelf een keer hebben gedaan. :D
En ja, het is inderdaad niet moeilijk om erop te gaan zitten, en er een rondje op te stappen. Dat zijn de ervaringen die de meeste mensen hebben die zulke dingen zeggen.. Of ze hebben er nog nooit op gezetten :).

opstappen is anders ook een heel vak hoor op mijn zadel,
en als je een groot paard hebt ;(

Roziee4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:29

Ik vind het zeker een sport.
Maar het paard doet het voornamelijk.
Ik krijg ook vaak te horen, ''paardrijden, maar dat is geen sport''
snap wel wat mensen er mee bedoelen

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:32

Als je een beetje fatsoenlijk kunt rijden is het zeker een sport. Meeliften kan iedereen, maar rijden is een ander verhaal. ;)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:42

Ik las laatst in een blad dat paardrijden qua calorieverbruik bijna te vergelijken is met wandelen. Dat kwam op mij nogal vreemd over. Ik wandel veel en ik rijd paard, maar je kan natuurlijk rijden en rijden.... En wandelen en wandelen..... Rijden als in bosslenteren met lange teugel of als in intensief rijden.
Even een paar voorbeelden die in het boekje stonden. Calorieverbruik per kg. per uur.
Paardrijden - 4,0
Wandelen - 3,5
Auto wassen - 4,5
Handenarbeid (school) -3,0
Voor mij blijft paardrijden in elk geval sport, zeker als ik les heb. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:10

Wat heeft calorieverbruik nou met sport te maken? Staat er in dat staatje ook iets over tuinspitten en straatje leggen? Toch leuk om te weten dat autowassen meer calorieverbruik geeft dan paardrijden, is volgens mij ook geen sport :P

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:28

Er staat allerhande onzin in het staatje... Het is een artikeltje over sport en beweging. Het varieert van huishouden tot spelen/school en wat algemene dingen. Er staat zelfs nog "in de klas zitten" bij. Maar als je het dus niet goed leest zou je het kunnen zien als "paardrijden is geen sport, want het staat gelijk met wandelen" (wat ook weer verschillend is in wandelen en slenteren).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:34

En dan is autowassen dus een sport omdat het meer calorieen verbruikt dan paardrijden? 8)7

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:18

Bij paardrijden gebruik je al je spieren ( actieve voetballers niet verder lezen ) bij voetbal alleen je tong om de scheitrechter ( sorry als ik het fout typ ) uit te schelden <<)

samm18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:04

mensen hebben altijd makkelijk praten als ze zelf geen paard hebben..
maar je doet meer dan alleen zitten, en het is idd wel een sport!
ben het met je eens Boempats

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:34

samm18 schreef:
ben het met je eens Boempats

Ik niet }:)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:56

Waratje schreef:
volgens mij is de bedoeling van paardrijden dat je het paard tussen jou en de grond houdt 8-)

Tja, dat is soms al een 'sport' op zich :D .

Maar Waratje, ik denk dat het zinloos is, men begrijpt gewoonweg niet het verschil tussen paardrijden en paardensport, dat paardrijden paardensport kán zijn maar dat niet per definitie is, dat paardensport meer is dan alleen paardrijden en dat het eigenlijk aan je achterwerk zou moeten oxideren dat anderen het geen sport vinden zolang jij er maar lol in hebt en het gevoel hebt dat je lekker bezig bent geweest. Geef ze gewoon gelijk, dan hebben ze niets meer om te plagen, echt, dan zo'n gezicht zien, dát is leuk _O- .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:32

Voor 2016 ligt er een voorstel om de paardensport door ruitersport te vervangen:

Citaat:
mijn pony rent meestal weg, maar ik kan haar wel zo pakken als ik haar weer heb ingehaald.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:39

Kijk, dan mag het ruiterje zeggen dat hij aan paardensport doet :j :+

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:51

larissa288 schreef:
zker is het ene sport. laat iemand die niet rijdt. ene uur les nemen aan de longe.

de volgende dag SpierpijN!

Hahaha precies dan piepen ze wel anders _O-

Ben er wel is eens mee voor de gek gehouden, maar kan er niet wakker van liggen. Mennen en paardrijden zijn zeker wel fysieke sporten.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:31

"Heel vaak hoor ik mensen van paardrijden is geen sport!"

Wel, ik zie het meer als een hobby dan als een sport. Ik vind het pas sport als je compititief gaat rijden. Recreatief rijden doe ik omdat ik van de dieren hou op de eerste plaats, niet voor de sport. Ik vind dat wanneer je zegt dat het een sport is, dat je je paard dan ziet als een sportmiddel, dus kan je die vergelijken met een voetbal/tennisraket. Kweetniet, ik vind het gewoon niet echt een sport, tenzij je echt iedere dag traint en traint en iedere week wedstrijden rijd. Misschien vind ik het ook een sport als je om de 3 dagen een buitenrit maakt van 6 uren, maar van iedere dag een uur rijden word je toch niet moe of heb je toch geen spierpijn? :)

"Het is een beetje rondhobbelen op paarden, kan iedereen toch"

Ik denk dat iedereen het hiermee eens is dat dit zeker niet waar is! :) Maar eigenlijk heeft nog nooit iemand dat gezegt hoor tegen mij :D