duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:03

Miss_R_Horse schreef:
Ik ben zelf van mening dat je pas dit soort commentaar mag geven als je het zelf beter kunt doen!

Het beoordelen van gangen en bewegingsafwikkeling is heel wat anders als het rijden van een paard. Je kan een heel goed oog en begrip hebben over hoe een paard onder de ruiter moet bewegen, zonder dat je zelf op hetzelfde niveau rijdt.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 10-09-07 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:08

Yamcha schreef:
WinBinChes schreef:
Dat vindt ik hetzelfde als je instructeur roept: Hij moet actiever!! Ja dat zal wel, maar jij bent er om me te vertellen hoe! Zulke instructeurs komen bij mij 1 keer. Die hoef ik geen 2e keer.

Of iets actiever. Zoiets bestaat niet niet. Of hij moet actiever of niet. Maar iets Verward Dan denk ik: Wees duidelijk in wat je wilt zien. In die halve commentaren heb ik niks en kan ik ook niks mee.

Yacha: Heb je tips voor mij en mijn 4 jarige Haha! Nu je toch bezig bent. Foto's in profiel, maar niet echt heel recent. Van Juni zijn de laatste wedstrijd foto's

Voorlopig lekker lang en laag werken. Probeer hem lekker actief te houden van achteren, dat je hem echt de achterbenen voelt neerzetten onder je. Hij mag nog stuwen, per slot van rekening is het nog een jong ding, helemaal niet erg.
Hij lijkt een heerlijke galop te hebben, lekker ruim ook. Ik geloof niet dat hij veel moeite heeft met de galop, klopt dat? Dan zou je tussendoor, als je voelt dat hij van achter er niet lekker onder komt, en de rug wat vastzet, kleine stukjes galop er tussendoor kunnen doen, wordt ie lekker los van. En dus gaat de achterhand harder werken...

De draf: probeer echt je binnenbeen eraan te houden, hij heeft de neiging op het voorbeen te landen, ipv het achterbeen (heb je het stukje over de draf gelezen wat ik eerder uitlegde?), zodat hij vanuit het achterbeen naar voren komt, dat mag stuwend zijn, maar wel vanuit het achterbeen. Blijf ook voorlopig even lichtrijden, zodat je echt het goede been stimuleert. Voel je hem op de voorhand vallen, rijd hem dan op zit en benen terug, en spring aan in de galop.

Tussendoor lekker stappen, uiteraard mag hij niet op de voorhand vallen, ook weer lekker lang en laag... Ik neem aan dat je het principe binnenbeen naar buitenteugel kent? Anders leg ik dat even uit hoor Lachen

ja ik rijdt binnenbeen buitenteugel, maar vindt het lastig aan te voelen wanneer het nu goed is. Overgangnaar de stap zet hij wel goed onder. Daar ben ik erg gebrand op. Actief houden van achter vindt ik erg lastig. Maar ik ga er mee aan de slag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:12

@ Goofy: Die indruk krijg ik ook... een beetje de zesjes-cultuur. Alles wat boven het maaiveld uitkomt, wordt zonder pardon neergesabeld.
En toch is het uitermate nuttig om kennis te hebben van zaken, begrijpen wat er nou eigenlijk gebeurt. Want je kunt in mijn opinie pas werken aan iets als je snapt waar je aan moet werken. Trucjes zijn niets waard, snappen wat je doet wel.

Daar word je beter van. Begrijpen, doorzien, oplossingen zien en begrijpen... oorzaken onderzoeken en begrijpen...

@ WinBinChes: het gevoel is ook lastig te omschrijven. Je zou moeten voelen hoe de achterbenen onder je neergezet worden, dat voelt na verloop van tijd bijna als je eigen benen. Van voren voel je hem lichter worden... en de rug voel je opbollen.
Bij een jong paard kun je ook echt voelen dat hij steun zoekt op de buitenteugel... dat terugrijden kun je ook doen door langzamer te gaan lichtrijden, dan kom je bewust iets achter de beweging. Wel je been eraan blijven houden, je wilt voorwaartse, progressieve overgangen...
en graag gedaan Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:15

Ja ik probeer zoveel veel mogelijk op geen druk te rijden, maar naar mijn idee heeft dat nikd te maken met wel of niet actied van achteren? Zoals ik het voel hoor. Ik het liefst veel overgangen en tempowisselingen. Ik probeer mijn been er god aan te houden, maar vindt het lastig te voelen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:16

Moet ik wel zeggen dat op het moment hij gaat ''hangen'' ik gelijk die hand naar voren doe,

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:23

Dat is ook zoiets: rijd van je binnenbeen, naar je buitenteugel... of rijd hem van achter naar de teugel, naar je hand.

Wie legt dat hier nou eens mooi uit HOE je dat nou doet? En WAT je doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:26

Dat is zowieso goed, hij mag niet hangen op je hand, 'leunen' heel iets hoor! op je buitenhand mag wel.
Weinig druk heeft idd op zichzelf gezien weinig met de achterhand te maken, het is mogelijk dat een paard enorm op de voorhand loopt, en tegelijk achter de teugel kruipt, dan heb je ook geen druk. Of dat de ruiter teveel toestaat, en het paard voor de teugel loopt... dan heb je het niet over een zachte hand, maar een passieve hand.

Over binnenbeen naar buitenteugel:

Contact mag, hij mag steun zoeken op de buitenhand, dat sta je dan ook toe. Maar door tegelijkertijd het binnenachterbeen te activeren, wordt hij lichter op de binnenhand, en heb je hem vrijwel gelijk op beide teugels.
Maar je binnenhand onderhoudt alleen een zeer licht contact.
Je buitenhand mag begrenzen, je mag iets vibreren (je laat de teugel dan iets trillen, geen kneepjes). Je buitenhand begrenst ook de schouder. Ook dit doe je door te vibreren. (Bij een jong paard mag je de hand wat naar beneden brengen)

Je binnenbeen maakt hem langer, onderhoudt de impuls, vraagt het hoofd naar beneden, activeert het binnenachterbeen. Ook wendingen zet je in met het binnenbeen (mag je een klein kneepje in de binnenteugel geven), en begrens je met buitenbeen en buitenteugel.
Je buitenbeen begrenst de achterhand in de wendingen, en onderhoudt het tempo.
Een hoop tegelijk, maar paardrijden is nog nooit makkelijk geweest... Knipoog

Het grote voordeel van dit systeem is, is dat het biomechanische hulpen zijn, ze zijn gebaseerd op het natuurlijke lichaamsgebruik van het paard. Voor het paard zijn ze heel logisch, en gemakkelijk te begrijpen. De beenhulp moet je installeren, de rest snappen ze uit zichzelf wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-07 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:31

traan_beauty schreef:
Even een vraagje.

Als een pony al een beetje een doorgezakte rug heeft (al iets ouder, en een aantal veuelens gehad) is het dan moeilijker voor de pony om de rug te ontspannen of kan ze de rug wel 'normaal' ontspannen maar zie je het gewoon moeilijker?

Iemand die me uitleg kan geven? Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:32

De uitdrukking "goed door de rug lopen" of "goed over de rug gaan" klinkt ook niet erg begrijpend. Ben je wel eens zelf goed door de rug gegaan en loopt, zit en staat dat dan lekker ? Haha! Ik begrijp wel dat we in het poldermodel dit soort onzinkreten gebruiken. Het geeft ook niet weer waar het bij het paardrijden en dressuur in het bijzonder om zou moeten gaan. Het zijn kreten die je zonder erbij na te denken heel snel en gemakkelijk overneemt. De meeste ruiters kunnen niet goed uitleggen wat hiermee wordt bedoeld...... In dit topic zouden we best een poging hiertoe kunnen wagen. Haha! Dus probeer eens uit te leggen wat dit is, waarom het belangrijk is, hoe je het bereikt, wanneer je daaraan begint te werken enz. In het buitenland, waar paardrijden deel is van de cultuur in landen, begrijpt men deze kreten ook niet..... Niet dat daar alles beter zou zijn, maar de kloof tussen begrijpen tussen verschillende landen wordt ook alleen maar groter.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 10-09-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:32

Je kan een paard ook leren om je binnenbeen heen te buigen. Op die manier kan je door een binnenbeenhulp (natuurlijk in combinatie met je zit, maar dat spreekt voor zich, lijkt me) je paard laten buigen in zijn lijf, waardoor hij vanzelf 'in je buitenteugel' komt, omdat hij daar 'opgerekt' wordt. Met de buitenteugel kun je dan ook de buiging bepalen (meer/weinig ruimte geven en dus meer/minder buiging/stelling) en de buitenschouder begrenzen.

Ik ben erg gecharmeerd van het rijden met zowel directe teugelhulpen als een indirecte teugelhulpen, d.w.z. met het bit voor de stelling (directe teugelhulp) en met de teugels als bestuurders (begrenzers) van de schouder (indirecte teugelhulp).

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:37

Citaat:
traan_beauty schreef:
Even een vraagje.

Als een pony al een beetje een doorgezakte rug heeft (al iets ouder, en een aantal veuelens gehad) is het dan moeilijker voor de pony om de rug te ontspannen of kan ze de rug wel 'normaal' ontspannen maar zie je het gewoon moeilijker?

Iemand die me uitleg kan geven?

Waarschijnlijk heeft je pony last van slappe buikspieren en is dat medeoorzaak van haar buikje. Maar die buikspieren heeft ze nodig om een mooi gewelfde rug te krijgen. Met welven bedoel ik dan als een boogje.

Dat wil je graag omdat een bolle rug sterker is dan een holle. Porbeer dat maareens bij jezelf als je op handen en knieen zit. Als iemand je in de rug prikt als je die helemaal hol maakt (en je dus een 'hangbuik' hebt Knipoog ) dan voelt dat heel anders dan wanneer je dat doet als je een bolle rug maakt (zoals een kat die zijn rug op zet). Dat komt omdat je rug minder gespannen is dan en beter in staat is te dragen/weerstand te bieden.

Ontspannen is misschien niet helemaal het goede woord, maar je pony zal waarschijnlijk wel meer moeite hebben om haar rug goed te welven vanwege die slappen buikspieren.

Daar kan je aan werken door te werken aan het voorwaarts-neerwaarts gaan, wat zowel haar buikspieren als haar rugspieren zal trainen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:39

Prima uitleg, zo! Ja

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:39

Ik heb altijd geleerd om een jong paard met laterale hulpen (hulpen aan dezelfde kant) te rijden. Als het paard de hulpen voldoende begrijpt, voldoende sterk en voldoende uitgerijpt is, begin je met de diagonale hulpen. Voorbeeld binnenbeen / buitenteugel. Zie uitleg anderen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 10-09-07 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:45

oké, heel erg bedankt voor de uitleg!
Ben echt blij met dit topic. zulke duidelijke en vriendelijke uitleg Lachen .

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:50

Hihi, en heel eerlijk gezegd ben ik weer blij dat er mensen zijn die dit soort dingen willen leren. Ik heb weleens het gevoel dat ik een roepende in de woestijn ben. Iedereen wil maar van alles presteren en niemand neemt meer de tijd de kennis op te doen waar je paard zo'n profijt van heeft.

Maar dat is niet helemaal zo, blijkt uit dit topic, heerlijk! Haha!

Ik zou ook nog weleens willen bespreken waarom paardenbenen zo kwestbaar zijn, want ik heb weleens het idee dat dat schromelijk onderschat wordt door veel mensen...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:55

ik heb vorige week mijn eerste prive les gehad met mijn nieuwe paard, en herken heel veel dingen die zij me vertelde en die we oefenden die hier ook uitgelegt en verteld worden.
Dus dat zit wel goed Haha!

Voor de rest; echt goede uitleg hierzo!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:23

Okee even een vraagje..

Pony loopt op het moment super van achteren, maar voor wordt hij héél sterk. Ik werk hem gewoon rustig los, maar ga er niet overdreven op lopen hameren..
Hij loopt trouwens wel gewoon netjes aan de voorkant hoor Knipoog Soms trekt hij zich er een pas uit als die iets te veel doet, maar hij is gewoon enorm sterk.
Wordt wel beter vanzelf, maar doe ik er nu goed aan hem gewoon sterk te laten zijn voor en vooral met achter bezig te blijven dat hij zo goed blijft? Of moet ik ook echt hem ook echt helemaal los maken van voor.. Hij doet stelling, kan hem elke hoogte rijden die ik wel, buigt netjes, maar trekt net iets teveel. We hebben normaal namelijk echt heel licht contact, dus nu voelt het zo sterk Knipoog

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:39

@Yamcha, over binnenbeen naar buitenteugel... mooi uitgelegd! Bedankt! Leerzaam topic wordt het zo!

@Goofy, wat bedoel je precies met laterale hulpen? Hoe moet ik dat zien?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:47

Dat zijn hulpen aan dezelfde kant.. Dus linkerbeen en linkerteugel, als ik het goed begrijp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:00

MyWishMax schreef:
Okee even een vraagje..

Pony loopt op het moment super van achteren, maar voor wordt hij héél sterk. Ik werk hem gewoon rustig los, maar ga er niet overdreven op lopen hameren..
Hij loopt trouwens wel gewoon netjes aan de voorkant hoor Knipoog Soms trekt hij zich er een pas uit als die iets te veel doet, maar hij is gewoon enorm sterk.
Wordt wel beter vanzelf, maar doe ik er nu goed aan hem gewoon sterk te laten zijn voor en vooral met achter bezig te blijven dat hij zo goed blijft? Of moet ik ook echt hem ook echt helemaal los maken van voor.. Hij doet stelling, kan hem elke hoogte rijden die ik wel, buigt netjes, maar trekt net iets teveel. We hebben normaal namelijk echt heel licht contact, dus nu voelt het zo sterk Knipoog

Gewoon even laten voor wat het is. Hij wordt sterker van achteren, dit voel je dus ook in je handen, is niet erg. Probeer hem wat ronder over de rug te krijgen nu. Ik vermoed (maar wil even een bevestiging) dat hij dan wat omhoog zal komen vanuit de schouder, en dat je voorzichtig kunt gaan oprichten.
Blijf wel goed opletten, voel je teveel weerstand nog, dan weer terug, hij moet er klaar voor zijn.
Lijkt me ook dat hij klaar is om iets meer te verzamelen... (ik stel me even het gevoel voor)
En ik wil geen neuzen achter de loodlijn zien... Haha!

@ Jitske: graag gedaan!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-07 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:10

BBreedveld schreef:
Hihi, en heel eerlijk gezegd ben ik weer blij dat er mensen zijn die dit soort dingen willen leren. Ik heb weleens het gevoel dat ik een roepende in de woestijn ben. Iedereen wil maar van alles presteren en niemand neemt meer de tijd de kennis op te doen waar je paard zo'n profijt van heeft.

Ik zou ook nog weleens willen bespreken waarom paardenbenen zo kwestbaar zijn, want ik heb weleens het idee dat dat schromelijk onderschat wordt door veel mensen...

Zo voel ik me ook regelmatig.... een roepende in de woestijn.
Dit is idd een heerlijk topic geworden, enorm leerzaam. De foto's moeten uiteraard gaan bewijzen of het een en ander zijn vrucht af heeft geworpen, maar ik hoor en merk dat er een enorme motivatie is gekomen om vooral correct te rijden... Lesgeven over internet, les krijgen over internet... blijkbaar kan het wel. Lachen

En toch zie je ook hier, hoe je juist door iedere keer weer terug te komen op de basis, toch ook prestaties krijgt. Minder snel misschien, maar het zit er beter in, en daar gaat het om. Een goede doortimmerde basis is zo verschrikkelijk belangrijk, dat kan ik niet genoeg onderstrepen.
Het rijden wordt er leuker van, je hebt punten waar je jezelf aan kunt toetsen, oriëntatiepunten die je iedere keer kunt controleren. Een referentiekader is belangrijk, wéten wat goed is, en wat niet, zodat je gericht kunt trainen.

Ga vooral je gang over de paardenbenen, ik ben heel benieuwd, een les anatomie is voor iedereen nuttig. Ja

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:27

_angela_ schreef:
In alle draf foto's zit je zelf in ieder geval erg naar achteren, in de middendraf is het nog erger...

Je hebt een beetje wipwap-effect, je bovenlichaam komt naar achteren, en je benen gaan naar voren. Dat betekend dat je heup gewricht erg vast zit. Ga dus veel werken aan je verlichte zit, en vanuit daar langzaamaan gaan doorzitten. Leer om ook tijdens het doorzitten met je bovenlichaam onafhankelijk van je benen naar voren en naar achteren te gaan. Zet iemand langs de kant die je steeds gaat corrigeren op wat recht is. Goede kans dat je namelijk denkt dat je recht zit, maar in feite toch naar iets achteren zit...

Inderdaad, de fotoos toonden me ook de werkelijkheid. het achteruit zitten en het naar voren steken van mijn benen. Hoewel ik echt ervoor dacht dat ik recht zat Bloos

Maar ik volg je advies en werk om te beginnen aan de verlichte zit!!

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:30

Yamcha schreef:
Je mag idd rechterop zitten, de Haf valt op de voorhand, terwijl hij/zij toch best leuk kan lopen. En je handen... die vind ik wel erg. Je bent echt veel te streng, je binnenhand mag alleen maar zeer licht contact houden, verder niks.
In de galopfoto's zit je meer rechtop, en het ruggebruik van je paardje is dan gelijk veel mooier! Daar zie ik wel een mooi achterhandgebruik, en een bolle rug... rechtop zitten dame! Lachen
Rijd haar goed van achter naar voren, contact mag lichter, buitenteugel steunend, binnenteugel alleen contact.
Rijd haar op je binnenbeen naar beneden (binnenbeen naar buitenteugel). Je activeert het binnenachterbeen, geeft steun met de buitenteugel, binnenhand is stil. Daarop moet ze naar beneden komen, en dan heb je een heerlijk licht contact.

Ik ben blij met deze reactie. Ik had namelijk niet het gevoel dat ik streng was met mijn binnenhand. (En ik maar tijdens het lesgeven tegen iedereen zagen; licht contact met binnenteugel!!! Binnenbeen eraan!!!) En dan doe ik het zelf niet correct Bloos

En inderdaad, tijdens de galop lukt het me allemaal wel. Ik voel dit ook. Ik dacht dat galop gewoon haar betere gang was, maar het ligt natuulijk weer aan mij Haha! Clown

Maar goed, nu weten we weer waaraan werken hé

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:37

Haha je deed het idd echt zelf hoor!! Maar ik ben blij hoe je met deze kritiek omgaat, ik vond hem zelf redelijk pittig, om eerlijk te zijn...
Ik ben blij dat je het voelt, dat is een heel goed begin. Draf is een moeilijke gang om goed te rijden, maar wel een fijne... succes Knipoog

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:42

Yamcha schreef:
BBreedveld schreef:

Zo voel ik me ook regelmatig.... een roepende in de woestijn.
Dit is idd een heerlijk topic geworden, enorm leerzaam. De foto's moeten uiteraard gaan bewijzen of het een en ander zijn vrucht af heeft geworpen, maar ik hoor en merk dat er een enorme motivatie is gekomen om vooral correct te rijden... Lesgeven over internet, les krijgen over internet... blijkbaar kan het wel. Lachen

Het is inderdaad een super fijn topic!

Heel erg bedankt iedereen die de moeite neemt om goede uitleg te geven! OK dan!

Ik ga morgen ook weer lekker trainen. Er zijn een hoop punten waar ik regelmatig tegenaan loop en ik heb altijd het idee dat ik de enige ben, maar gelukkig hebben jullie er hier ook last van. Wel goed voor je eigen gemoedsrust Schijnheilig

Zal eens kijken of ik mijn vader binnenkort kan strikken om foto's te maken. Kunnen jullie heerlijk commentaar leveren Clown Haha!