Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:32

Pletje123 schreef:
@Nadya: wat is het punt nou dan?

Ik maak me er ook niet druk om. Wijs jullie er alleen op dat er geen advertenties op die manier besproken mogen worden. Niet meer en niet minder.. Als je wil weten wat wel en niet mag + waarom: kijk bij FAQ of PB een moderator.

Er is geen echt punt, hoor, volgens mij. Maar ik wilde even aangeven dat ik het niet eens ben met mensen die zo met hun paarden omgaan, zoals in dat soort advertenties. En of dat hier nou wel of niet besproken mag worden, tja..... Ik heb geen idee en vind het ook niet belangrijk genoeg om op te gaan zoeken in de regeltjes of ee mod te gaan PBen. Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:33

Oke Lachen

Maar ik hoop dat je het er mee eens bent dat het lichtelijk onbeschoft is om mensen met naam en toenaam af te kraken zonder dat zij er weet van hebben?

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:44

Ik heb een groot deel meegelezen en zie dat de meningen toch wel verschillend zijn. Ik ben met onze haflinger wel vrij vroeg begonnen met longeren en ik moet toegeven als ik toen geweten had wat ik nu weet had ik daar wat langer mee gewacht. Ze is wel pas onder het zadel gekomen bij 3 jaar en 2 maanden.

Als ik nu naar mijn bijna 3-jarige kijk, zou ik het niet in mijn hoofd halen om al beginnen te longeren. Je ziet dat ze er gewoon nog niet sterk genoeg voor is, terwijl dat bij mijn haflinger toen wel was. Naar wat ik kon zien natuurlijk. Ik vind dus wel dat het afhangt van het paard. Wat ik wel jammer vind, is dat er van jonge paarden direct zo veel geeist word. Ik zou heel graag proeven voor jonge paarden willen rijden maar als ik zie wat zij op die leeftijd moeten kunnen, dan moet je al echt bij 3 jaar beginnen.

Nu ja, we zien wel. Voorlopig staat ze nog lekker te genieten van het jong zijn. Af en toe leg ik wel eens een dekje op maar meer gebeurt er ook nog niet mee. Ik wil lang van haar kunnen genieten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:29

Pletje123 schreef:
Oke Lachen

Maar ik hoop dat je het er mee eens bent dat het lichtelijk onbeschoft is om mensen met naam en toenaam af te kraken zonder dat zij er weet van hebben?

Tja, maar het gekke is dat het wel vaker gebeurt op bokt (dan gaat het niet over advertenties, hoor, maar over namen/personen noemen) en dat dat blijkbaar wel mag. Terwijl in mijn ogen zo'n advertentie echt een hele hoop zegt over de eigenaar van zo'n paard (ik neem aan dat hij/zij die advertentie zelf opgesteld heeft).

Nogmaals, ik kan me niet zo druk maken of het nou wel of niet ok is om over dit soort advertenties te praten hier op bokt. Is mijn taak ook niet. Al zou ik zelf ook niet zo'n advertentie hier melden. Maar als ik erover lees hier, val ik eerder over zo'n paardeneigenaar die zo'n paard aanbiedt, dan over een regeltje hier op bokt.

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:16

het is al eerder gezegt, maar het ligt meestal aan het paard zelf en de bouw + het karakter, sommige 2.5 jarige zijn druk en zien eruit dat ze inzakken als je erop gaat, maar andere die zien er al volgroeit uit en laten alles toe..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:42

Stanleyaap schreef:
het is al eerder gezegt, maar het ligt meestal aan het paard zelf en de bouw + het karakter, sommige 2.5 jarige zijn druk en zien eruit dat ze inzakken als je erop gaat, maar andere die zien er al volgroeit uit en laten alles toe..

En dit is ook al eerder gezegd; kijk eens naar het groeischema van een paard's lijf aan de binnenkant. Dat zie je van buiten echt niet, hoor. Veel jonge paarden zijn druk, omdat het bij hun leeftijd hoort (puberen, speels zijn e.d.). Mijn paard is er ook zo eentje, maar dat vind ik nog geen reden om al op hem te gaan zitten. En ik denk zelfs dat hij ondanks zijn drukke speelsigheid mij best op hem laat zitten, hoor, want hij vertrouwt me heel erg goed. Ik vind geen redenen om een 2,5 jarige al in te rijden.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:35

Mijn dierenarts was toevallig gister bij me.. En die begon me al te vragen of ik al begonnen was met inrijden.. En als ik het rustig aan zou doen en de tijd ervoor zou nemen zou het niks uitmaken of ik haar nu op 2,5 of 4,5 jarige leeftijd doe inrijden..
(ik ben trouwens nog niet begonnen met inrijden)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:41

Pffff, daar gaaaaaan we weer..... Zegt wat over je DA, Zera. Clown

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:57

Na iemand wat ervoor geleerd heeft en weet wat hij roept..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:07

Zera schreef:
Na iemand wat ervoor geleerd heeft en weet wat hij roept..

Misschien moet je het hele topic nog eens lezen. Ik zou zo'n DA niet meer hoeven, na wat ik gelezen heb over de groei van een paard en wat ik zie bij mijn eigen paardje.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:23

Ik heb dit topic gelezen.. Na deze DA hebben we al ongeveer 14 jaar.. En die weet wat hij doet en hij is eerlijk.. En dat is vind ik veel belangrijker.. Dit topic gaat nergens anders over dat de 1 het beter weet dan de andere..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:26

Gister was ik op een hele leuke en ook leerzame hengstenkeuring. Maar wat mij opviel is dat ( het waren 2,5 jarige paarden) deze paarden zo ontzettend bespierd waren.. Niet normaal! Mijn 4 jarige merrie is daar niks bij! En die word elke dag toch wel getraind ( al dan niet dressuur, strandritten, springen, longeren, of gewoon de hele dag buiten staan). Dan vraag ik me stiekem ook wel eens af.. Hoe die paarden ( met een ontzettend sterkte achterhand) worden getraind.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:12

Zera, het gaat mij persoonlijk totaal niet om wie het beter weet (heel bokt werkt nou eenmaal zo Clown ). Het gaat mij om wat het allerbeste is voor het paard. Als jij je goed voelt om een paard op 2,5 in te rijden, dan moet je dat maar doen. Het is mijn paard niet. Ik heb het niet gedaan bij mijn paard, die nu al wat ouder is en nog steeds niet ingereden is. Ik heb alle tijd en mijn paard is nog zo aan het groeien, daar ga ik met mijn amper 50 kg echt nog niet op, hoor. Ik kijk er wel naar uit, maar ik vind mijn paard's gezondheid belangrijker en ik geniet nog zo van hoe we nu samen werken. Het berijden komt allemaal nog wel.

Bovendien vind ik dat je met 2,5 beter aan grondwerk (los werken, grondoefeningen, dubbele lange lijnen (zodat hij het besturen leert), verkeersmak maken e.d.) kan beginnen en pas als dat helemaal goed gaat, ga je je paard zadelmak maken en pas daarna wennen aan het gewicht van een ruiter. Maar ja, da's mijn eigen methode. Haha!

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:19

Nadya schreef:
Stanleyaap schreef:

En dit is ook al eerder gezegd; kijk eens naar het groeischema van een paard's lijf aan de binnenkant. Dat zie je van buiten echt niet, hoor. Veel jonge paarden zijn druk, omdat het bij hun leeftijd hoort (puberen, speels zijn e.d.). Mijn paard is er ook zo eentje, maar dat vind ik nog geen reden om al op hem te gaan zitten. En ik denk zelfs dat hij ondanks zijn drukke speelsigheid mij best op hem laat zitten, hoor, want hij vertrouwt me heel erg goed. Ik vind geen redenen om een 2,5 jarige al in te rijden.

nee dat weet ik ook wel hoor, maar ik zeg alleen hoe een paard eruit kan zien
en als mensen een 2,5 jarige al willen inrijden moeten hun dat weten, maar ik zou het nooit doen
ik wilde alleen duidelijk maken dat het ene paard er anders uitziet dan de ander
en zoiezo zou ik nooit een 2,5 jarige al gaan berijden, ik heb zelf ook een 2,5 jarige en iedereen zegt dat ik er al makkelijk op kan enzo, maar ik zeg telkends: nee, hij ziet er volgroeit uit maar van binnen zit hij nog helemaal in de groei e.d dusja, ik hoop dat ik nu een beetje duidelijk ben Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:21

Zera schreef:
Ik heb dit topic gelezen.. Na deze DA hebben we al ongeveer 14 jaar.. En die weet wat hij doet en hij is eerlijk.. En dat is vind ik veel belangrijker.. Dit topic gaat nergens anders over dat de 1 het beter weet dan de andere..

nee, niet wie het beter weet , maar wie met de beste argumenten komt Lachen en zijn mening ene beetje weet te onderbouwen

en een DA die wetenschappelijke feiten die hij/zij als DA zou moeten weten compleet negeert ,
zou ik nog wel bij mijn dieren laten, maar dan omdat hij van een hele boel andere dingen wel op de hoogte is
ik zeg niet dat een da die dergelijke uitspraken doet een slechte da is , zeker niet ...maar hij geeft op dit vlak in mijn ogen een slecht advies... en dat is jammer

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:28

Als je gekeken had zag je dat ik NIET bezig ben met inrijden.. Ik ben haar nu verkeersmak aan het maken, aan andere paarden laten wennen(gewoon aan de hand op de manege bij mij in het dorp).. En voor de rest een goeie band aan het opbouwen..

vinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:29

die van mij was 1 jaar toen ik haar kocht,ze stond met nog een aantal jaarlingen samen in de wei,ze kon nog helemaal niks,amper voetjes optillen en al helemaal niet aan een halster lopen.
mensen!!??die waren eng!moest ze niks van hebben.

ik kwam er toen iedere dag,haar even aanhalen wat lekkers geven.
toen leerde ze rustig aan aan het halster te lopen en voetjes te geven.
ik kwam er bijna iedere dag,even borstelen,leren vaststaan,wat wandelen met haar,naarmate ze ouder werd gingen we steeds vaker en verder wandelen,dat is ook een manier om je jonge paard beweging te geven en te trainen.
ik deed ook veel grondwerk met mijn jonge paard.
vrienden van mij gingen dan rijden en ik ging wandelend me,als zij een stukje wilden galloperen dan deden ze dat,en wachtten later op me,zo leerde mijn paard ook meteen om niet achter ieder paard aan te hobbelen.we maakten toen ze een jaar of 2 was echt wandelingen door de duinen van 2 uur lang!!(langzaam opgebouwd uiteraard) zo kreeg zij (en ik ook) meteen conditie en de spieren werden ook al wat gevormd.

pas toen ze 3,5 was begon ik met longeren,bitje in te doen en af en toe een zadeltje erop,en toen ze 4,5 was zat ik er voor het eerst op.
de spieren had ze al,ze was geestelijk evenwichtiger,dus het geeft dan ook minder stress voor een paard en ze vond het allemaal prima!
het eerste jaar reed ik ongeveer 3x per week met haar,soms een uur,soms een half uur,en de andere dagen wisselde we af met longeren en wandelen.
dit was voor ons de ideale manier!
Laatst bijgewerkt door vinky op 03-02-07 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:33

nou ik heb besloten om met onze d pony (nu nog 2.5 jaar) pas te beginnen met longeren op 3 jarige leeftijd en dan poos later af en toe bijzet er aan en af en toe er eens op zitten en een rondje door de bak stappen en op 4 jarige pas echt beginnen met inrijden! want hij is nu nog te iel! eerst moet hij meer spier krijgen voor dat ik er op wil gaan zitten..

en vind 2.5 dat het wel kan maar niet bijgezet!
dat kun je beter met 3 jarige leeftijd of wat ook maar doen Haha! Haha!

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:34

Ik heb een pony die nu net 3 is geworden.
wij op stal beginnen vrij vroeg met inrijden tegen de 2.5 en 3 jaar .
je overdondert ze dan nog een beetje als ze 3 zijn en ze krijgen een hoofdstelletje om dan krijgen ze al wat in de gaten.
ze zijn op 2.5 jarige leeftijd gewoon nog te jong om daar over na te denken.
mijn pony is nu 3 jaar en loopt al netjes naar beneden gallopeert al goed aan enz.
ik vind wel dat je ook rekening met de pony moet houden:
- is de pony mak
- kan hij het nog aan met zijn bouw
- heb je er zelf een beetje benul van

Enz.

lauras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:01

2,5 vind ik echt te vroeg! je kunt al wel langzaam beginnen met longeren, maar nog niet met bijzetten enzo! Gewoon laten wennen aan een bitje en laat hem wel op een grote volte longeren. jonge paarden kunnen nog moeilijk buigen.

Ik vind daarnaast dat je bij paarden die te vroeg ingereden zijn, later als ze wat ouder zijn, vaak problemen tegenkomt. Gewoon lekker wachten dus!

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:04

zadelmak maken op die leeftijd is nog niet zo'n probleem! wat weegt een zadel nou??

als je er nog maar neit op gaat zitten

zamiratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:40

longeren met bijzet of pessoa is voor een 2.5 jarige helemaal niet slecht, das een goeie voorbereiding, ik vindt niet dat je als ze 2.5 jaar zijn dat je er dan al op moet gaan zitten, paarden zijn da nog niet volgroeid en kan je heel wat schade aanbrengen...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:14

Hier mijn grote trots klikje!!!, aan het begin van dit topic 2,5, nu inmiddels bijna 3 Haha!.

Nog steeds niet ingereden, slecht van mij haha!

Deze levensgevaarlijke Jazz, gaat vanaf april lekker dag en nacht het land op en halverwege de zomer ga ik haar heel voorzichtig inrijden...

Wat ik doe om verveling te voorkomen (een veel gehoord excuus om eerder te beginnen),

- Ze is inmiddels volledig verkeersmak,
- Ik heb inmiddels mijn eerste longeerles (als je iets doet, moet je het goed doen) met haar gevolgd,
dit in combinatie met het trailerladen en het wennen aan vreemd terrein, tevens train ik haar zelf
aan de (dubbel)longe zo'n 1 a 2 keer per week (dit ga ik nu langzaam aan opbouwen)
- Conditie training
- Ze loopt zo nu en dan tussen de dubbele lijnen, ik train veel met haar aan de hand (mede voor de
merriekeuring in juni) daarvoor wandel/ren ik de halve stad met haar door Haha! ,
-Verder staat ze veel buiten, mijn andere paard te vervelen of te stoeien met het jonge paard van
een vriendin van mij...
- Als laatste is ze bijna alles gewend, ik kan alles met haar doen, want ze heeft het volste
vertrouwen, ik kan eraan hangen, ik kan er een zadel op leggen, noem maar op.

Genoeg te doen...

Dus met 2,5 inrijden? Nee, dat gaat voor mij inmiddels al niet meer op...

Conditie heeft ze meeeeeer dan genoeg, bespiering moet nu langzaam aan gaan komen, omdat ik haar nog niet echt op training heb gehad ivm de leeftijd.

Bang dat ze nu vervelend/lastig wordt met inrijden?!? Ik vind dat een jong paard voldoende bespierd en conditioneel goed in orde moet zijn, voordat je de rug gaat belasten. Als ze dan onhandelbaar worden met inrijden/africhten moet je je wellicht afvragen of de basis wel helemaal in orde is...

Ik maak me in ieder geval geen zorgen...

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:26

Suelza schreef:-Verder staat ze veel buiten, mijn andere paard te vervelen of te stoeien met het jonge paard van
een vriendin van mij...

Mijn paard, is AL 3,5 jaar en ook nog steeds niet ingereden!
Is gewoon nog lekker kleuter en mag dat nog lekker een tijdje blijven.
Ga haar eind van de maand op en leer haar dan stap en draf, links en rechts en dan mag ze lekker nog een paar maandje het land op.
Uitgroeien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:31

Goed bezig, jullie twee. Ik vind de manier van opbouwen heel gezond. Het zal voor de paarden ook wat beter te begrijpen zijn wanneer jullie hen straks gaan inrijden, omdat ze nu al best veel kennen en kunnen. Super!!!