Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:01

Ik vind dat idd ook wel een mooie maatstaf

Niet alleen bij dikkere ruiters overigens, maar altijd.
Bij een paard wat met dingen die met rijden te maken hebben steeds nukkig is, zou ik toch een gaan afvragen wat er is

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:09

Waar staat die tabel ergens, kan hem niet vinden...?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:32

Qimm schreef:
Nee zijn geen wetenschappelijke argumenten, maar wel representatief van wat het paard er van vind.
Als garinka niet naar me toe komt als ik haar uit de wei wil halen, als de haar oren in de nek heeft met opzadelen, als ze niet werklustig is maar dwars en 'lui' d'an ga ik me inderdaad afvragen of zij mij wel aankan.

Nee, dat is niet representatief wat het paard ervan vind. Waarom? Omdat het JOUW interpretatie van haar gedrag is en jij bent geen gedragswetenschapper. Jou kundigheid of objectiviteit ten opzichte hiervan is niet bewezen. Het is heel moeilijk om je eigen situatie objectief te beoordelen, want daarvoor moet je kritisch naar jezelf kunnen kijken.

Vele hier in dit topic betrekken alles alleen maar op hun eigen situatie. Denk nu eens verder dan je neus lang is en trek de discussie nou eens een level hoger: Denk jij dat iedereen in staat is het gedrag van zijn/haar paard goed te kunnen interpreteren? Dat iedereen in staat is zijn/haar situatie objectief te beoordelen? Dat iedereen zijn eigen situatie kritisch kan beoordelen? Dat iedereen evenveel verstand heeft van anatomie, biomechanica, fysiologie etc?

Want als dat zo was: hadden dan niet alle bokkers een baan als wetenschapper (met bijbehorend salaris)? Stond bokt dan nog vol met allerlei vragen over problemen met paarden? Want dat wist iedereen alles toch al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:36

Nee, niet iedereen kan dat
Maar dan kun je beter het hele paardrijden verbieden...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:50

Jasmijn: Daarom zou het wel handig zijn wanneer er wel een voor iedereen hanteerbare leidraad is.

Ik ben wel aan het spitten op (ook buitenlandse) websites, maar (nog) zonder resultaat.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:51

Okee, ik dacht altijd dat ik mijn paard goed kon inschatten... maar eigenlijk zit het dus zo:

- Paard hinnikt naar me als ik de stal in kom lopen:
"Rot op trut, kom je me weer pesten met je dikke reet?"

- Paard komt naar mij toe gerend vanuit de wei met oren naar voren:
"Aaaaghghghgh!! Ik moet weer werken!"

- Paard komt met zn koppie over mn schouder hangen:
"Ik haat je. Ik zal net zo lang hangen tot jij pijn in je schouder krijgt, kun je ook eens voelen wat mijn rug moet voelen als je er met je dikke dijen op gaat zitten"

- Paard geeft kus in mn haar:
"Ik zou je liever bijten, want ik haat je"

- Paard loopt met de oren naar voren tijdens rijden:
"Als ik het niet doe, dan ben je straks weer pissig en krijg ik geen lekkers"

- Paard loopt als een hondje achter mij aan:
"Ik ga net zo lang zitten wachten tot je niet op let, dan vreet ik je op"

Ja logisch, stom dat ik er niet eerder aan dacht! Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:55

opala schreef:
Jasmijn: Daarom zou het wel handig zijn wanneer er wel een voor iedereen hanteerbare leidraad is.

Ik ben wel aan het spitten op (ook buitenlandse) websites, maar (nog) zonder resultaat.

is heel nobel van je(meen ik echt!)

maar als je echt nadenkt,een tabel kan nooit voor elk paard/ruiter/combinatie een richtlijn geven.
er zijn zo enorm veel verschillen,en wie zegt dat zo'n tabel dan klopt?

@Barmat: helemaal niet hoor!ik durf te wedden dat jij wel een goede combi met je paard bent en om je paard geeft.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:23

ik kreeg vandaag ook een opmerking van jha ben jij niet te groot voor die pony, en te oud,
nou teon had ik zoiets van hallo doe ff gezond
mijn verzorgpony is 1.48 en ik ben 1.70
doe ff normaal
toen zei ze ook nog en volgensmij ben je te zwaar
nou ik weeg 54 kilo jemig wat zwaar, heb ik gezegt en toen ben ik hem gepeerd Bloos Bloos
tss het moet niet gekker worden op deze wereld Boos!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:39

Barmat schreef:
Okee, ik dacht altijd dat ik mijn paard goed kon inschatten... maar eigenlijk zit het dus zo:

- Paard hinnikt naar me als ik de stal in kom lopen:
"Rot op trut, kom je me weer pesten met je dikke reet?"

- Paard komt naar mij toe gerend vanuit de wei met oren naar voren:
"Aaaaghghghgh!! Ik moet weer werken!"

- Paard komt met zn koppie over mn schouder hangen:
"Ik haat je. Ik zal net zo lang hangen tot jij pijn in je schouder krijgt, kun je ook eens voelen wat mijn rug moet voelen als je er met je dikke dijen op gaat zitten"

- Paard geeft kus in mn haar:
"Ik zou je liever bijten, want ik haat je"

- Paard loopt met de oren naar voren tijdens rijden:
"Als ik het niet doe, dan ben je straks weer pissig en krijg ik geen lekkers"

- Paard loopt als een hondje achter mij aan:
"Ik ga net zo lang zitten wachten tot je niet op let, dan vreet ik je op"

Ja logisch, stom dat ik er niet eerder aan dacht! Clown

Ik denk dat zulke reacties juist hetgene is waar jasmijn78 op doelt. Nou weet ik wel dat je een grapje maakt maar dit is wel een belangrijk aspect. Ze heeft een heel goed punt dat we het gedrag van onze paarden niet objectief kunnen beoordelen.
Maar ik denk wel dat je als ruiter zoveel kundigheid moet hebben om te kunnen aanvoelen wanneer je paard geen plezier meer heeft in het rijden. Maar feit blijft wel dat heel veel ruiters dit helaas niet kunnen. De onkunde onder de ruiters is nou eenmaal nog erg groot.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:25

jasmijn78 schreef:
Qimm schreef:
Nee zijn geen wetenschappelijke argumenten, maar wel representatief van wat het paard er van vind.
Als garinka niet naar me toe komt als ik haar uit de wei wil halen, als de haar oren in de nek heeft met opzadelen, als ze niet werklustig is maar dwars en 'lui' d'an ga ik me inderdaad afvragen of zij mij wel aankan.

Nee, dat is niet representatief wat het paard ervan vind. Waarom? Omdat het JOUW interpretatie van haar gedrag is en jij bent geen gedragswetenschapper. Jou kundigheid of objectiviteit ten opzichte hiervan is niet bewezen. Het is heel moeilijk om je eigen situatie objectief te beoordelen, want daarvoor moet je kritisch naar jezelf kunnen kijken.

Nou bel de dierenbescherming maar alvast, want dat is mijn maatstaf

Verder hier de beloofde rug foto's
http://i12.photobucket.com/albums/a242/ ... C00420.jpg
Van achter naar voor

http://i12.photobucket.com/albums/a242/ ... C00419.jpg
van voor naar achter

http://i12.photobucket.com/albums/a242/ ... C00417.jpg
zo'n beetje van opzij.

Foto's zijn niet briljant, gemaakt bij tl licht op een nat en vies paard. Maar ik hoor het nog *gaat weer tv kijken*

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:29

Qimm: Ik kan niets "ergs" ontdekken aan je paard OK dan! .

Mijn foto's volgen nog, maar dat wordt in het weekend.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:30

Nou das fijn Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:12

@ Qimm; wat voor ergs moeten wij dan uit jouw foto's opmaken? De rug van je paard ziet er wat schraal en armbespierd uit. Ik weet niet hoe oud hij is en of hij altijd al een beetje deze bouw heeft gehad. Maar op de foto's in je profiel is dit ook heel duidelijk te zien.
Maar een mishandeld paard is hier op de foto's niet te zien natuurlijk. Maar volgens mij suggereerd niemand hier dat ook?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:16

Qimm schreef:

Laten we dan allemaal maar stoppen want de dierenbescherming is eigenlijk tegen elke vorm van sport met dieren (al durven ze met dat standpunt niet zo te koop te lopen) Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:55

VValar schreef:
@ Qimm; wat voor ergs moeten wij dan uit jouw foto's opmaken? De rug van je paard ziet er wat schraal en armbespierd uit. Ik weet niet hoe oud hij is en of hij altijd al een beetje deze bouw heeft gehad. Maar op de foto's in je profiel is dit ook heel duidelijk te zien.
Maar een mishandeld paard is hier op de foto's niet te zien natuurlijk. Maar volgens mij suggereerd niemand hier dat ook?

Als je goed mee had gelezen heeft opala om foto;s gevraagd. Dus hierbij. En op de rest van je post ga ik niet eens in...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:13

VValar schreef:
Ik denk dat zulke reacties juist hetgene is waar jasmijn78 op doelt.

Ja

Qimm schreef:

Het is dus duidelijk dat jij en vele anderen hier in deze discussie niet in staat zijn de discussie een level hoger te trekken en verder te kijken dan alleen je eigen situatie. Jammer is dat.

Daaruit blijkt ook wel weer dat velen hier zo onzeker zijn over hun eigen situatie en de combi die ze met hun paard vormen dat ze continu de bevestiging van een ander nodig hebben dat het prima past, zich steeds aangevallen voelen en continu de drang voelen zich te verdedigen en te verantwoorden.

Maar veel plezier met het bewonderen van elkaars plaatjes, het troosten en het geven van complimentjes. Dit heeft iig niets meer te maken met een discussie over wat een acceptabel en verantwoordt ruitergewicht is voor een paard/ras.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 09:25

jasmijntje schreef:
Ik wil weleens een discussie opzetten over ruiters met overgewicht. Helaas zie ik het steeds vaker. Soms zo dat ik het zielig vind voor het paard. Kan je hier iets van zeggen? Hoe denken ruiters met overgewicht hier zelf over? Ik heb het natuurlijk niet over 10 of 20 kilo te zwaar.

Ben benieuwd!

Qimm schreef:
Maar veel plezier met het bewonderen van elkaars plaatjes, het troosten en het geven van complimentjes. Dit heeft iig niets meer te maken met een discussie over wat een acceptabel en verantwoordt ruitergewicht is voor een paard/ras.

De discussie gaat niet over een acceptabel en verantwoordt ruitergewicht. Ik volg 'mijn' topic al een tijdje vanaf de zijlijn en helaas gaat het allang niet meer over de bedoeling die ik ermee had. Mijn intentie was: Stel je ziet een ruiter rijden van ca. 130-140 kilo, het paard heeft er zichtbaar moeite mee wat doe je dan? Maak je het bespreekbaar of zeg je niets om de ruiter niet te kwetsen? Uit veel reacties krijg ik de indruk dat het een erg gevoelig onderwerp is. Gelukkig blijkt ook uit de meeste reacties dat er weinig ruiters zijn met extreem overgewicht.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:45

De laatste paar pagina's gaat het anders wel over verantwoord ruitergewicht.

Want uit jou vraag waarmee je het topic hebt gestart komt logischerwijs de stelling: wanneer is een ruiter dan te zwaar???

jasmijntje schreef:
Mijn intentie was: Stel je ziet een ruiter rijden van ca. 130-140 kilo, het paard heeft er zichtbaar moeite mee wat doe je dan?

Eerlijk gezegd vind ik het ook respectvoller om te discussieren over een acceptabel ruitergewicht, dan te discussieren over wat je zou doen als je denkt dan je iemand ziet die te zwaar is voor zijn paard? Want dan kom ik weer terug op mijn eerdere punt: wat maakt iemand deskundig om daarover te oordelen?

Met jou stelling waarmee je het topic hebt gestart lok je ook uit dat mensen voorbeelden gaan geven van combinaties die ze echt niet vinden kunnen (inclusief foto's) en op de man gaan spelen. Als reactie daarop krijg je weer dat mensen elkaar gaan troosten en gaat het eigenlijk nergens meer over.

Mijn intentie is iig om niet op de man te spelen, geen individuele situaties te veroordelen, maar er achter te komen wat acceptabel en gezond is voor een paard.

Jou intentie was dan toch misschien je te verkneukelen over verhalen van mensen die een dikkerd te paard wel even de waarheid hebben verteld???
Als dat jou intentie was dan spijt het mij dat ik jou topic een andere wending heb proberen te geven Koe

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:55

Qimm schreef:
Als je goed mee had gelezen heeft opala om foto;s gevraagd. Dus hierbij. En op de rest van je post ga ik niet eens in...

Tja je plaatst die post zelf. Wie de bal kaatst...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:55

Ik denk dat er maar heel weinig ruiters zijn die meer dan 130 kg wegen. In het topic werd ook al 100 kg als bovengrens genoemd. Tussen de 100 kg en 130 kg zit een groot gat. 130 kg zou voor mij ook een gewicht zijn dat ik niet op mijn paard zou stappen. Maar of het paard het kan hebben of niet, dat is mij nog niet bewezen genoeg getoond. Er zijn hier mensen die roepen dat je niet aan het paard kan zien of ie blij met je is als je met je 100+ op hem rijdt, maar net zo min geeft een rug met drukplekken of een booskijkend paard aan dat je te zwaar voor hem bent. Een niet passend zadel heeft namelijk niets met je gewicht te maken.

Dus tja, een paard is niet gemaakt om op te gaan zitten. Zijn ze niet voor gemaakt, of je nou 50 kg of 100 kg weegt. Je moet dus ten alle tijden proberen je paard zo min mogelijk te hinderen, en subjectief dat het is, te kijken of hij het werk aan kan of eigenlijk te zwaar vind. En ja dat is subjectief, maar niet erger dan de tabellen die ik tot nu toe gezien heb.

Citaat:

Pardon?

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 10:08

Citaat:
Jou intentie was dan toch misschien je te verkneukelen over verhalen van mensen die een dikkerd te paard wel even de waarheid hebben verteld???

Wat heb ik gezegd dat je zo over mij denkt, dit vind ik echt heel erg.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:22

jasmijntje schreef:
Wat heb ik gezegd dat je zo over mij denkt, dit vind ik echt heel erg.
.

Je zal het misschien niet zo bedoeld hebben, maar wat voor antwoord verwacht je nu werkelijk op een vraag als: Ik vind ruiters met overgewicht zielig voor het paard en wat zou jij doen als je iemand van 130-140 kg te paard ziet en het paard heeft er zichtbaar moeite mee?

Zo'n vraag heeft een hele andere lading als: Wat is een acceptabel ruitergewicht voor een paard? Wanneer komt de gezondheid van een paard in gevaar?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:26

Sja ik vind dit altijd moeilijke topics, niet omdat ik zelf in de categorie zware ruiters val (want eerlijk is eerlijk...dat is gewoon zo), maar omdat je niet iedereen qua gezond verstand over een kam scheren.

Als ik op een paard zit wat moeite met mij heeft stap ik af...zo simpel is het. 9 van de 10 keer is mijn vriend erbij en wij zijn gewoon ontzettend eerlijk tegen elkaar. Als hij iets oppikt wat ik niet zie en andersom dan is het simpel dan stap ik af. Dat is gewoon een kwestie van de gezondheid van het paard boven mijn plezier stellen.

Hierdoor heb ik al zeker een half jaar niet meer echt gereden, gewoon omdat ik geen paard tot mijn beschikking waarvan ik denk dat deze mij met fatsoen kan dragen.

Nu niet gaan denken dat ik 130 kg weeg Clown zo is het echt niet, maar ik heb gewoon overgewicht en ben 1.80...dus wel zwaar.
Ik ben druk bezig met afvallen..en mijn motivatie is dat als ik onder een bepaald gewicht kom dat ik van mijzelf weer mag gaan paardrijden op de paarden die ik tot mijn beschikking heb.

Ik zie er geen problemen in op de manier zoals ik omga...ikzelf heb er ook moeite mee als een paard duidelijk gebukt gaat onder de last van een ruiter...(of er nou wel of geen overgewicht aan te pas komt) Clown

Zolang een ruiter eerlijk is tegen zichzelf en zijn paard....zie ik er geen problemen in.

Helaas is er een groep ruiters die het belang van zichzelf boven het belang van het paard stellen....(en dat zijn niet alleen ruiters met overgewicht). Clown

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:38

superwoman schreef:

ik ben het wel met je eens dat er grensen zijn, maar je mag er toch van uit gaan dat een ieder het daar mee eens is. uiteraard kun je met 100+ kg niet op een iel ponietje gaat zitten en dan verwachten dat je met deze alles kunt wat een grote sterke groninger/gelderlander/tinker o.i.d. wel kan.

maar ja dat is ook al zo vaak gezegt en toch blijft men er over door gaan, het is en blijft een topic met menings verschillen en zo veel mensen zo veel meningen. ik zie het nut van deze discussie niet meer van in. het is en blijft een kat en muis spelletje......

Waar lees je dat? En wat maakt het uit waarom iemand zwaarder is?

Het gaat toch om de gezondheid van het paard.

Als er iemand te zwaar is door een ziekte, dan nog krijgt het paard dat gewicht op z'n rug!

Je moet een paard uitzoeken die je kan dragen zonder moeite en met geen (of een kleine kans, want rijden is natuurlijk helemaal niet goed voor de rug) op schade.

komt het vetgedrukte niet met elkaar overeen?
zijn we het toch nog ergens over eens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:58

jasmijn78 schreef:

idd.

Over de signalen die een paard geeft.....
Tuurlijk komt hij hinnekend naar je toe, je geeft aandacht en eten Gaaaap

Maar als hij dan eindelijk signalen geeft dat hij het te zwaar vind, is het dan al niet te laat????
Een paard (de meeste) zal nooit snel "zwakte" laten zien, dus als hij dat doet, is het volgens mij al te laat.

Een paard kan niet denken....jou wil ik niet op m'n rug, omdat ik dan over 2 jaar chronische pijn houdt.

Ik zou heel graag een wetenschappijk tabel willen zien, om mijn gevoel gerust te stellen.
Want als ik sommige plaatjes zie, dan doet dat "zeer aan m'n ogen" en snap ik niet waarom sommige dat
zelf niet willen zien.

Zeer aan mijn ogen - Ik heb niks tegen zwaardere mensen en het maakt me niet uit of het door het eten komt of wat anders. Ik snap gewoon niet dat je erop moet gaan zitten. Ik ga ook niet op een shet zitten. "dat" gevoel idee bedoel
ik daarmee.