Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Qimm schreef:Nee zijn geen wetenschappelijke argumenten, maar wel representatief van wat het paard er van vind.
Als garinka niet naar me toe komt als ik haar uit de wei wil halen, als de haar oren in de nek heeft met opzadelen, als ze niet werklustig is maar dwars en 'lui' d'an ga ik me inderdaad afvragen of zij mij wel aankan.
opala schreef:Jasmijn: Daarom zou het wel handig zijn wanneer er wel een voor iedereen hanteerbare leidraad is.
Ik ben wel aan het spitten op (ook buitenlandse) websites, maar (nog) zonder resultaat.
Barmat schreef:Okee, ik dacht altijd dat ik mijn paard goed kon inschatten... maar eigenlijk zit het dus zo:
- Paard hinnikt naar me als ik de stal in kom lopen:
"Rot op trut, kom je me weer pesten met je dikke reet?"
- Paard komt naar mij toe gerend vanuit de wei met oren naar voren:
"Aaaaghghghgh!! Ik moet weer werken!"
- Paard komt met zn koppie over mn schouder hangen:
"Ik haat je. Ik zal net zo lang hangen tot jij pijn in je schouder krijgt, kun je ook eens voelen wat mijn rug moet voelen als je er met je dikke dijen op gaat zitten"
- Paard geeft kus in mn haar:
"Ik zou je liever bijten, want ik haat je"
- Paard loopt met de oren naar voren tijdens rijden:
"Als ik het niet doe, dan ben je straks weer pissig en krijg ik geen lekkers"
- Paard loopt als een hondje achter mij aan:
"Ik ga net zo lang zitten wachten tot je niet op let, dan vreet ik je op"
Ja logisch, stom dat ik er niet eerder aan dacht!
jasmijn78 schreef:Qimm schreef:Nee zijn geen wetenschappelijke argumenten, maar wel representatief van wat het paard er van vind.
Als garinka niet naar me toe komt als ik haar uit de wei wil halen, als de haar oren in de nek heeft met opzadelen, als ze niet werklustig is maar dwars en 'lui' d'an ga ik me inderdaad afvragen of zij mij wel aankan.
Nee, dat is niet representatief wat het paard ervan vind. Waarom? Omdat het JOUW interpretatie van haar gedrag is en jij bent geen gedragswetenschapper. Jou kundigheid of objectiviteit ten opzichte hiervan is niet bewezen. Het is heel moeilijk om je eigen situatie objectief te beoordelen, want daarvoor moet je kritisch naar jezelf kunnen kijken.
Qimm schreef:Nou bel de dierenbescherming maar alvast, want dat is mijn maatstaf
VValar schreef:@ Qimm; wat voor ergs moeten wij dan uit jouw foto's opmaken? De rug van je paard ziet er wat schraal en armbespierd uit. Ik weet niet hoe oud hij is en of hij altijd al een beetje deze bouw heeft gehad. Maar op de foto's in je profiel is dit ook heel duidelijk te zien.
Maar een mishandeld paard is hier op de foto's niet te zien natuurlijk. Maar volgens mij suggereerd niemand hier dat ook?
VValar schreef:Ik denk dat zulke reacties juist hetgene is waar jasmijn78 op doelt.
Qimm schreef:Nou bel de dierenbescherming maar alvast, want dat is mijn maatstaf
jasmijntje schreef:Ik wil weleens een discussie opzetten over ruiters met overgewicht. Helaas zie ik het steeds vaker. Soms zo dat ik het zielig vind voor het paard. Kan je hier iets van zeggen? Hoe denken ruiters met overgewicht hier zelf over? Ik heb het natuurlijk niet over 10 of 20 kilo te zwaar.
Ben benieuwd!
Qimm schreef:Maar veel plezier met het bewonderen van elkaars plaatjes, het troosten en het geven van complimentjes. Dit heeft iig niets meer te maken met een discussie over wat een acceptabel en verantwoordt ruitergewicht is voor een paard/ras.
jasmijntje schreef:Mijn intentie was: Stel je ziet een ruiter rijden van ca. 130-140 kilo, het paard heeft er zichtbaar moeite mee wat doe je dan?
Qimm schreef:Als je goed mee had gelezen heeft opala om foto;s gevraagd. Dus hierbij. En op de rest van je post ga ik niet eens in...
Citaat:Maar veel plezier met het bewonderen van elkaars plaatjes, het troosten en het geven van complimentjes. Dit heeft iig niets meer te maken met een discussie over wat een acceptabel en verantwoordt ruitergewicht is voor een paard/ras.
Citaat:Jou intentie was dan toch misschien je te verkneukelen over verhalen van mensen die een dikkerd te paard wel even de waarheid hebben verteld???
jasmijntje schreef:Wat heb ik gezegd dat je zo over mij denkt, dit vind ik echt heel erg.
.
superwoman schreef:
ik ben het wel met je eens dat er grensen zijn, maar je mag er toch van uit gaan dat een ieder het daar mee eens is. uiteraard kun je met 100+ kg niet op een iel ponietje gaat zitten en dan verwachten dat je met deze alles kunt wat een grote sterke groninger/gelderlander/tinker o.i.d. wel kan.
maar ja dat is ook al zo vaak gezegt en toch blijft men er over door gaan, het is en blijft een topic met menings verschillen en zo veel mensen zo veel meningen. ik zie het nut van deze discussie niet meer van in. het is en blijft een kat en muis spelletje......
Waar lees je dat? En wat maakt het uit waarom iemand zwaarder is?
Het gaat toch om de gezondheid van het paard.
Als er iemand te zwaar is door een ziekte, dan nog krijgt het paard dat gewicht op z'n rug!
Je moet een paard uitzoeken die je kan dragen zonder moeite en met geen (of een kleine kans, want rijden is natuurlijk helemaal niet goed voor de rug) op schade.
jasmijn78 schreef:Maar veel plezier met het bewonderen van elkaars plaatjes, het troosten en het geven van complimentjes. Dit heeft iig niets meer te maken met een discussie over wat een acceptabel en verantwoordt ruitergewicht is voor een paard/ras.