DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:16

MissJ schreef:
LDR is namelijk iets wat pas ver in de africhtingsgraad van het paard toegepast kan worden.
Dan nog eens die vraag: Vanaf welk niveau kan LDR worden toegepast dan?
MissJ schreef:
QQQQ, ik bekeek net even jouw profiel, maar jouw zogenaamde LDR foto zegt mij genoeg. Van zoiets gaan mijn nekharen nou recht overeind staan. Iemand die zijn paard niet op een hoog niveau afgericht heeft, en geen rijervaring op hoog niveau heeft, die zijn paard gewoon even lomp met de kin op de borst trekt. Dat is GEEN LDR.
Dan moet je toch eens goed leren kijken EN lezen bij die foto...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:19

Ik kijk goed, en word er misselijk van.
LDR kan pas worden toegevoegd als er reeds vele onderdelen van het Skala doorlopen zijn. Er is namelijk een behoorlijke verzamelingsgraad van het paard voor nodig. LDR is dus ook iets anders dan wat je helaas op steeds meer basiswedstrijden ziet. Ruiters die hun paard al dan niet met hulpteugels in een valse knik trekken. Dat is geen LDR.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:20

LDR wordt niet los van klassiek toegepast. Als je klassiek alles tot 80% kan rijden, dus keurig in aanleuning, DAN ga je een stap verder. Je gaat de grenzen samen verleggen. De hulpen verfijnen en ook de spieren verlengen, in een aangespannen boog hem ronder vragen (niet voor naar achter maar achter naar voor)... het is dus trainingstechnisch wel degelijk belangrijk dat je de rest ook toepast en kan en dagelijks teruggaat naar de basis.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:21

Ik vraag me toch af waarom mensen fanatiek tegen kunnen zijn, zonder te weten wanneer het toegepast kan worden.

Mireille1970

In de krul getrokken en een te diep op de hand hangend paard is dus ook geen LDR paard!

QQQQ

MissJ schreef:
Ik kijk goed, en word er misselijk van.
LDR kan pas worden toegevoegd als er reeds vele onderdelen van het Skala doorlopen zijn. Er is namelijk een behoorlijke verzamelingsgraad van het paard voor nodig. LDR is dus ook iets anders dan wat je helaas op steeds meer basiswedstrijden ziet. Ruiters die hun paard al dan niet met hulpteugels in een valse knik trekken. Dat is geen LDR.
Idd, dat is geen LDR als ie even hapt naar een vlieg op zijn borst.... Dit is dus een ECHTE momentopname Pling
(PS: "Clown" in m'n profiel staat voor Clown , wat niet goed overkomt in 't profiel om de een of andere reden...)

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:22

Ik snap werkelijk niet waarom je zo'n foto in je profiel zou zetten, maar dat zal een kwestie van smaak zijn. Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:22

MissJ schreef:
Ik vraag me toch af waarom mensen fanatiek tegen kunnen zijn, zonder te weten wanneer het toegepast kan worden.
Ik laat me graag informeren door de experts, maar die schijnen het ook niet te kunnen beantwoorden, dus ik verkeer in prima gezelschap.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:23

Oh hij beet naar een vlieg.....................
Hij heeft zich toen toch hoop ik niet vreselijk mentaal en lichamelijk geblesseerd? Knipoog
(sorry, flauw grapje, ik ben weer weg, voetbal kijken, tot later)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:24

QQQQ schreef:
MissJ schreef:
Ik laat me graag informeren door de experts, maar die schijnen het ook niet te kunnen beantwoorden, dus ik verkeer in prima gezelschap.

Het IS hier zelfs al 1000x beantwoord.....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:25

MissJ schreef:
Ik snap werkelijk niet waarom je zo'n foto in je profiel zou zetten, maar dat zal een kwestie van smaak zijn. Knipoog

Dat zal dan wel ja Knipoog
Ach, scheelt weer mensen die roepen dat "dat paard nooit met z'n neus op z'n borst kan komen". De maker van die foto is trouwens pro-LDR Haha! .

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:26

QQQQ schreef:

In welk opzicht in prima gezelschap? Ik ben namelijk geen tegenstander van een methode. Lachen En de experts kunnen het wel degelijk uitleggen, heb meerdere interviews gelezen met gerenomeerde experst die het uitleggen. Lachen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:26

Mireille1970 schreef:

Maarja, experts he. Clown

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:27

MissJ schreef:
mensen die LDR goed toepassen, kunnen dat niet als ze op een laag niveau rijden. LDR is namelijk iets wat pas ver in de africhtingsgraad van het paard toegepast kan worden. Pak het Skala er maar bij. En het hele punt van deze discussie is volgens mij dat er niet 1 systeem heilig is. Ieder paard behoeft een andere, individuele aanpak, op welk niveau dan ook. Anky rijdt niet alleen LDR, Cobie rijdt niet alleen klassiek. ( en nou hoef ik toch niet nog eens te vertellen dat de 2 eigenlijk geen aparte systemen zijn? )
Dan zal ik het wel niet goed begrijpen, want ik zie zat toppers (die dus met een paard GP rijden) op hun jonge paarden (nog lang geen GP) toch LDR rijden. En ik neem daarbij aan dat een 4 jarige onder geen enkele definitie "ver afgericht" wordt genoemd?
Het Skala doet meen ik geen uitspraken over de hoofd/hals houding, maar geeft wel aan hoe het eind resultaat er uit moet zien, en veel LDR ruiters laten dat ook zien in hun proeven. Tot zovere is er geen conflict. Ik kan in het Skala geen "advokaat" voor LDR vinden hoor.
De voorstanders van LDR zeggen dat LDR eigenlijk een vervolmaking is van klassiek. En ik geef toe, tenopzichte van bv westernrijden lijken ze verdacht veel op elkaar. Ik weet niet of je het nou klassiek LDR of Baucher zou moeten noemen, maar been zonder hand en hand zonder been, daar ben ik het echt wel mee eens.

Ja jeetje, zo snel kan ik ook weer niet typen, ik loop weer stik achter

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:27

Mireille1970 schreef:
Oh hij beet naar een vlieg.....................
Hij heeft zich toen toch hoop ik niet vreselijk mentaal en lichamelijk geblesseerd? Knipoog
Nee, dat zal ie er niet van krijgen als dat echt hooguit voor een seconde wordt volgehouden.
Mireille1970 schreef:
Kom maar met 5 quotes dan, waar dat in is beantwoord, dat moet dan een eitje voor je zijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:29

ART_UMA schreef:
Dan zal ik het wel niet goed begrijpen, want ik zie zat toppers (die dus met een paard GP rijden) op hun jonge paarden (nog lang geen GP) toch LDR rijden. En ik neem daarbij aan dat een 4 jarige onder geen enkele definitie "ver afgericht" wordt genoemd?
Precies dat gegeven vind ik ook erg verwarrend. Vandaar mijn vraag daarover (die niet al 1000x, maar nog geen één keer duidelijk is beantwoord!)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:37

MissJ schreef:
Omdat een foto van extreem LDR of wat dan LDR wordt genoemd emoties oproepen en dat heeft dan niets met argumenten te maken. Waarom krijgen organisaties zoals WSPA (zie www.wspa.nl) zoveel aanhang? Omdat mensen het zielig vinden. Heeft niets te maken met argumenten maar met gevoel.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:00

QQQQ schreef:
ART_UMA schreef:
Precies dat gegeven vind ik ook erg verwarrend. Vandaar mijn vraag daarover (die niet al 1000x, maar nog geen één keer duidelijk is beantwoord!)

Ik ben geen topper, maar mezelf als voorbeeld nemende, als ik mijn paard zadelmak maak kan ik hem een week later best M1 starten. Snap je wat ik bedoel te zeggen?

Als je je paard longeer en stemtechnisch vertrouwd hebt gemaakt met hand en voorwaartse drang en dan netjes in balans in het midden kan zitten trekt je 3 of 4 jarige echt niet aan je hand en is dan ook niet tegen je been. Dus dan heb je een paard in balans in aanleuning, weet je hoeveel mensen er zijn die dat met 6 jaar trainen niet redden. Dat bedoel ik. De profs die al honderden paarden hebben zadelmak gemaakt en de profs die dan verder gaan trainen met die paarden kunnen een 4 of 5 jarige al spelenderwijs laten kennis maken met... en beginnen met wat basis werk richting oprektraining. Als je dan vanaf de 5e of 6e levensjaar gaat verfijnen heb je een 7 of 8 jarig goed lichte tourpaard. Lijkt me dus niet raar.

Tussen basis-geperfectioneerd hoog niveau en grand prix zit veel verschil. Dagelijks trainen van de basis blijft een feit.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:13

ART_UMA schreef:
MissJ schreef:
Omdat een foto van extreem LDR of wat dan LDR wordt genoemd emoties oproepen en dat heeft dan niets met argumenten te maken. Waarom krijgen organisaties zoals WSPA (zie www.wspa.nl) zoveel aanhang? Omdat mensen het zielig vinden. Heeft niets te maken met argumenten maar met gevoel.

Dat begrijp ik wel. Dat wat jij noemt vind ik ook zielig. En het wereldnatuurfonds doet goed werk.

Maar we hebben het hier niet over het gebruik van de bierdoppen op hindernissen en onder pijpkousen, of het gebruik van de aloude varkensprikker, of het gebruik van al die buitensporige bitten, of over het vastbinden van je pony aan een touw en dan een week later erachter komen dat hij zo vaak gedraait is om de paal dat ie niet meer bij het water kon, of over het stokoude nog steeds gebruikte bareren bij springpaarden etc etc etc...

Wat in hemelsnaam kan er dierenbeulerij genoemd worden als je anky en consorten op een losgelaten happy-athlete ziet rijden? Oké met losrijden is zo'n 20 minuten het hoofd diep, maar niet in 1 houding, steeds wisselend, en los van de hand, los in de bovenlijn, golvend en nooit hard lopend maar in een gecontroleerd rustig beheerst tempo. Wat is daar dramatisch aan dat het vergeleken wordt met praktijken als wat je hierboven noemt. Die paarden hebben hemel op aarde, ook kwa begeleiding en op stal. Die paarden komen nooit iets tekort en worden Nooit door een pijntje of door een blokkade heengereden.

Waarom is dan een klassiek bovenin losrijdend paard dat een blauwe tong heeft van het strakgehouden worden nooit zo in opspraak gekomen, of de bekende klassiek gereden NL paarden die op concours in duitsland MET ZWEEP WEL konden presteren en bleven lopen maar in ieder ander land waar je de zweep moet laten vallen geen voet meer verzetten toen?

Leed is er ja, dat weet ik en is vreselijk. Ik heb ze wel eens van hun paard getrokken ook. MAAR nogmaals: dat is niet gerelateerd aan de houding van een hoofd, het is hoe de ruiter dat bewerkstelligd. En losgelaten als in LDR is het niet afgedwongen, maar trekkend en sleurend en nooit meer loslatend, met een strakke kinketting en een stang die daardoor niet kan doorslaan JA DAN is het niet goed gereden en dus zielig, maar NIETS zieliger dan de hierboven genoemde voorbeelden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:18

Mireille1970 schreef:
Ik ben geen topper, maar mezelf als voorbeeld nemende, als ik mijn paard zadelmak maak kan ik hem een week later best M1 starten. Snap je wat ik bedoel te zeggen?

Als je je paard longeer en stemtechnisch vertrouwd hebt gemaakt met hand en voorwaartse drang en dan netjes in balans in het midden kan zitten trekt je 3 of 4 jarige echt niet aan je hand en is dan ook niet tegen je been. Dus dan heb je een paard in balans in aanleuning, weet je hoeveel mensen er zijn die dat met 6 jaar trainen niet redden. Dat bedoel ik. De profs die al honderden paarden hebben zadelmak gemaakt en de profs die dan verder gaan trainen met die paarden kunnen een 4 of 5 jarige al spelenderwijs laten kennis maken met... en beginnen met wat basis werk richting oprektraining. Als je dan vanaf de 5e of 6e levensjaar gaat verfijnen heb je een 7 of 8 jarig goed lichte tourpaard. Lijkt me dus niet raar.

Tussen basis-geperfectioneerd hoog niveau en grand prix zit veel verschil. Dagelijks trainen van de basis blijft een feit.
En nog steeds geen antwoord...
FEI heeft nu 6 jaar als grens gesteld voor het toepassen van LDR, maar dat wordt niet gecontroleerd (zelfs niet op wedstrijden volgens mij). Die zes jaar komt overeen met Z, als je de leeftijdsgrenzen voor niveau's aanhoud. Dit zijn echter allemaal FEI opgelegde grenzen. Mijn vraag is, op welk niveau (onafhankelijk van leeftijd) mag volgens de pro-LDRers de LDR worden toegepast?
Als antwoord krijg ik dan vaak dat het geleidelijk wordt toegepast - niet direct max diep instellen. Dat snap ik, maar wanneer begin je ermee, en waarom juist dan? Ik geloof best dat 't verschilt per paard, maar dat geldt voor alles en ook daar zijn duidelijke richtlijnen voor te geven. Ben benieuwd.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:22

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

En nog steeds geen antwoord...
FEI heeft nu 6 jaar als grens gesteld voor het toepassen van LDR, maar dat wordt niet gecontroleerd (zelfs niet op wedstrijden volgens mij). Die zes jaar komt overeen met Z, als je de leeftijdsgrenzen voor niveau's aanhoud. Dit zijn echter allemaal FEI opgelegde grenzen. Mijn vraag is, op welk niveau (onafhankelijk van leeftijd) mag volgens de pro-LDRers de LDR worden toegepast?
Als antwoord krijg ik dan vaak dat het geleidelijk wordt toegepast - niet direct max diep instellen. Dat snap ik, maar wanneer begin je ermee, en waarom juist dan? Ik geloof best dat 't verschilt per paard, maar dat geldt voor alles en ook daar zijn duidelijke richtlijnen voor te geven. Ben benieuwd.

Ik begin bij de eerste dag zadelmak al met rondrijden. Dat hij dan nog niet zo diep is oké. Maar dan kan je dus feitelijk stellen dat je er de eerste dag al mee begint.

Je vraag is lastig. Want wanneer begin je met iets te trainen? Volgens mij de eerste dag dat je gaat trainen.

Er is niet een dag te noemen dat je zegt: zo nu ga ik LDR rijden........ want dat is het verlengde van het klassiek, alleen verfijnder.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:24

Mireille1970 schreef:
Waarom is dan een klassiek bovenin losrijdend paard dat een blauwe tong heeft van het strakgehouden worden nooit zo in opspraak gekomen,
Ruiters en Rechters wel eens gelezen? Daar wordt een aantal misstanden ook aan de kaak gesteld.
Overigens "klassiek bovenin losrijdend"???? Klassiek losrijden is niet bovenin, maar begint lang en laag. Bovenin is pas NA het losrijden sprake van bovenin, als de verzameling van achter erbij komt.

Edit: woordje vergeten Bloos
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 25-06-06 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:25

Mireille1970 schreef:
Je vraag is lastig. Want wanneer begin je met iets te trainen? Volgens mij de eerste dag dat je gaat trainen.

Er is niet een dag te noemen dat je zegt: zo nu ga ik LDR rijden........ want dat is het verlengde van het klassiek, alleen verfijnder.
En net was mijn vraag al 1000x beantwoord Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:29

MissJ schreef:
mensen die LDR goed toepassen, kunnen dat niet als ze op een laag niveau rijden. LDR is namelijk iets wat pas ver in de africhtingsgraad van het paard toegepast kan worden.

Mireille1970 schreef:
Ik begin bij de eerste dag zadelmak al met rondrijden. Dat hij dan nog niet zo diep is oké. Maar dan kan je dus feitelijk stellen dat je er de eerste dag al mee begint.

Mag ik dan concluderen dat jullie van mening verschillen over vanaf welk punt LDR mag worden toegepast???

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:34

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Waarom is dan een klassiek bovenin losrijdend paard dat een blauwe tong heeft van het strakgehouden worden nooit zo in opspraak gekomen,
Ruiters en Rechters wel eens gelezen? Daar wordt een aantal misstanden ook aan de kaak gesteld.
Overigens "klassiek bovenin losrijdend"???? Klassiek losrijden is niet bovenin, maar begint lang en laag. Bovenin is pas NA het losrijden sprake van bovenin, als de verzameling van achter erbij komt.

Edit: woordje vergeten Bloos

Die zijn er allang niet meer. Laag en lang zie je niemand meer losrijden bijna. Ze beginnen allemaal met de bovenlijn aangespannen en dan de één wat ronder dan de ander, maar vwnw zie je niet meer hoor.