Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Ik denk dat dat niet zoveel verschilt hoor Classical. Bij een modern geschoold paard begint de opleiding ook op de grond. Paard in de hand en aan de longe moet ook gewoon gehoorzaam zijn eer dat je erop stapt en bij het zadelmak maken let je ook continu op ontspanning bij het paard.
Maar alleen aan de hand kun je niet dat doen wat je onder het zadel kun doen, De context is anders en elk paard reageert daar weer anders op,
lichtheid schreef:MCE schreef:Ik vroeg specifiek naar filmpjes van klassiek geschoolde jonge paarden om te kunnen vergelijken met de gedeelde filmpjes van jonge paarden die “modern” worden opgeleidjuist vanwege het feit dat klassiek aanhangers veelal overtuigd zijn dat klassiek altijd goed en modern altijd fout is. In mijn ogen is dat niet zo. Vandaar dat ik het leuk vind vergelijkingen te doen om
verschillen en overeenkomsten te doen, om vanuit daar onderbouwt verder te kunnen discussiëren.
Er is hélemaal niets anders aan wat men noemt "klassieke dressuur" dan wat omschreven staat in de FEI reglementen.
Het is slechts in de training waar het zg "modern" wordt, namelijk wanneer men afwijkt van de FEI reglementen.
Het doel van de dressuur zoals opgesteld voor hetFEI omstreeks het jaar 1940 door de Generaal der cavalerie Décarpentry, direkteur van de rijschool te Saumur, president van het FEI en internationaal jurylid, overleden in 1956.
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Het is het vetgedrukte dat in wat men in de "moderne dressuur" met voeten wordt getreden.
lichtheid schreef:MCE schreef:Ik vroeg specifiek naar filmpjes van klassiek geschoolde jonge paarden om te kunnen vergelijken met de gedeelde filmpjes van jonge paarden die “modern” worden opgeleidjuist vanwege het feit dat klassiek aanhangers veelal overtuigd zijn dat klassiek altijd goed en modern altijd fout is. In mijn ogen is dat niet zo. Vandaar dat ik het leuk vind vergelijkingen te doen om
verschillen en overeenkomsten te doen, om vanuit daar onderbouwt verder te kunnen discussiëren.
Er is hélemaal niets anders aan wat men noemt "klassieke dressuur" dan wat omschreven staat in de FEI reglementen.
Het is slechts in de training waar het zg "modern" wordt, namelijk wanneer men afwijkt van de FEI reglementen.
Het doel van de dressuur zoals opgesteld voor hetFEI omstreeks het jaar 1940 door de Generaal der cavalerie Décarpentry, direkteur van de rijschool te Saumur, president van het FEI en internationaal jurylid, overleden in 1956.
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Het is het vetgedrukte dat in wat men in de "moderne dressuur" met voeten wordt getreden.
996981 schreef:MCE schreef:dat is het verschil, ik kijk niet in vergelijk, doe geen vergelijkingen,
ik kijk naar het paard in dat filmpje en dan denk ik dat loopt lekker, dichter bij wat ik zelf voorsta, wat er na komt of er aan vooraf ging weet ik niet, voor nu een fijn stukje rijden
onderstaand filmpje ook, hoe het geleerd is weet ik niet wel zie ik en paard dat fijn kan bewegen - het is niet in een houding getraind, loopt speels te doen wat gevraagd wordt
https://www.youtube.com/watch?v=JJ0RZd8jvxQ
Ik vroeg specifiek naar filmpjes van klassiek geschoolde jonge paarden om te kunnen vergelijken met de gedeelde filmpjes van jonge paarden die “modern” worden opgeleidjuist vanwege het feit dat klassiek aanhangers veelal overtuigd zijn dat klassiek altijd goed en modern altijd fout is. In mijn ogen is dat niet zo. Vandaar dat ik het leuk vind vergelijkingen te doen om
Citaat:Ja, dan moet je de equivalent doen.
Ik heb mijn jonkie een tijd in de remontezit gereden (hoefde ik niet licht te rijden wat makkelijker is als je zigzags maakt) en ook in de verlichte/ remontezit kon ik zonder teugels ophoudingen maken en draf verruimen en weer op zit terug.
Accoord : vanaf dag 1 mijn dier zo getraind (en daarvoor kon ze het al).
996981 schreef:Citaat:Ja, dan moet je de equivalent doen.
Ik heb mijn jonkie een tijd in de remontezit gereden (hoefde ik niet licht te rijden wat makkelijker is als je zigzags maakt) en ook in de verlichte/ remontezit kon ik zonder teugels ophoudingen maken en draf verruimen en weer op zit terug.
Accoord : vanaf dag 1 mijn dier zo getraind (en daarvoor kon ze het al).
Maar wat doe je dan precies? Welke hulpen geven? Op welke manier? Op welk moment? Waarom? Hoe geef je ophoudingen zonder teugels?
996981 schreef:MCE schreef:Je generaliseert.
En overigens niet voorbehouden aan de "moderne" dressuur. (quote Babootje)
Babootje,
die vraag was van 996981
Ja sorry ik kan ook niet zoveel met je post. Het is enorm generaliserend en gepresenteerd als waarheid, daar waar het in mijn ogen een (jouw) mening is.
ikke schreef:Je positie/houding in of boven het zadel. Er zijn meer mogelijkheden, maar dit is er eentje.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een paard dat dat netjes geleerd heeft je nogal kan verrassen, om niet te zeggen, je kan lanceren als je daar niet op bedacht bent.
Ik ging in een aanzienlijk tempo over het strand (nadat ik had vastgesteld dat dit paard netjes luisterde) en vond dat tempo terug nemen beter was gegeven een opdoemende situatie dus ik kom terug in het zadel vanuit verlichte zit, BOEM, paard staat stil.
Nu had ik vast gesteld dat dit een beleeft paard was dus ik werd niet volledig verrast maar had ook niet verwacht dat ie zo scherp op die hulp was. Ik bleef dus zitten maar hoorde later dat er diverse mensen vanaf gegaan zijn omdat ze de wetten van massatraagheid niet meer konden managen.
MarjanB schreef:Ben een beetje druk en probeer het bij te lezen.
Denk zelf dat het verschil ook een stukje zit aan het aan de hand werken en het longeren. Zie bij de wat meer klassiek georiënteerde mensen veel vaker een kaptoom voorbij komen en geen touwtjes.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij tegen het gebruiken van een slofteugel aan kijkt
996981 schreef:ikke schreef:Je positie/houding in of boven het zadel. Er zijn meer mogelijkheden, maar dit is er eentje.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een paard dat dat netjes geleerd heeft je nogal kan verrassen, om niet te zeggen, je kan lanceren als je daar niet op bedacht bent.
Ik ging in een aanzienlijk tempo over het strand (nadat ik had vastgesteld dat dit paard netjes luisterde) en vond dat tempo terug nemen beter was gegeven een opdoemende situatie dus ik kom terug in het zadel vanuit verlichte zit, BOEM, paard staat stil.
Nu had ik vast gesteld dat dit een beleeft paard was dus ik werd niet volledig verrast maar had ook niet verwacht dat ie zo scherp op die hulp was. Ik bleef dus zitten maar hoorde later dat er diverse mensen vanaf gegaan zijn omdat ze de wetten van massatraagheid niet meer konden managen.
Nog steeds geen concreet antwoord.
ikke schreef:Dat principe is simpel het verplaatsen van zwaartepunt. Vaak reageren paarden erop dat als jouw zwaartepunt achter hun zwaartepunt komt, komen ze terug in tempo. Gaat jouw zwaartepunt voor hun zwaartepunt, gaat het tempo omhoog.
Dat is ook precies wat er bij bovenbeschreven paard gebeurde.
Heb je een gevoelig paard, is alleen je intentie al voldoende. Ik heb er eentje gehad die dat haarfijn op pikte. Was je met je gedachten in Timboektoe, zat zij daar ook en gebeurde er bar weinig nuttigs. Was je bij de les, hoefde je alleen maar aan een oefening te denken en je kreeg 'm aangeboden.
996981 schreef:MarjanB schreef:Ben een beetje druk en probeer het bij te lezen.
Denk zelf dat het verschil ook een stukje zit aan het aan de hand werken en het longeren. Zie bij de wat meer klassiek georiënteerde mensen veel vaker een kaptoom voorbij komen en geen touwtjes.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij tegen het gebruiken van een slofteugel aan kijkt
Ik heb principieel niets tegen een slofteugel
Vraag me wel af hoe vaak hij écht nodig is. In mijn ogen is het wel fijn een extra begrenzing te hebben bij een groen en ril paard zeker wanneer je, zoals bij ons, geen omheining om de baan hebt. Wij doen dan een los slofje aan de zijkant. Bij uiterste nood kun je het hoofd opzij vragen, richting de singel. Met een gebogen hals kunnen ze niet meer rechtuit rennen wat gevaarlijke situaties kan voorkomen.
MarjanB schreef:we hadden alleen een slof liggen voor als we voor het eerst met ze naar het bos gingen. Maar dan deden we die vaak aan de ringetjes boven aan het zadel. Dan kunnen ze ook niet zo makkelijk in je hand hangen en bokken.
Babootje schreef:MarjanB schreef:we hadden alleen een slof liggen voor als we voor het eerst met ze naar het bos gingen. Maar dan deden we die vaak aan de ringetjes boven aan het zadel. Dan kunnen ze ook niet zo makkelijk in je hand hangen en bokken.
Hoe je de slof vastmaakt is zeker van invloed met wat er nodig is. Zoals jij hem vastmaakt kan ook prima als extra rem en voorkomt hangen in de hand.
Zoals de slof bij Mexx gebruikt werd - aan de zijkant vastgemaakt - helpt ie weer mee met sturen wat bij een jong paard ook wel fijn is.
Babootje schreef:lichtheid schreef:
Je generaliseert.
En overigens niet voorbehouden aan de "moderne" dressuur.
MarjanB schreef:Omdat je bevestiging van je slof in het verlengde zit van z’n hoofd..
lichtheid schreef:"Moderne" dressuur is een nickname voor het zich niet aan de regels van de dressuur houden zoals omschreven in de FEI reglementen Babootje, er bestaat geen "moderne" dressuur.
Het FEI reglement is volstrekt "klassiek", opgesteld rond 1950.
Met name de begrippen: harmonieus, natuurlijk, kalm, ongedwongen, volmaakte harmonie, onvoorwaardelijk aannemen van het bit.
Het zijn die zaken waar men vaak van af ziet om sneller te kunnen gaan naar de prijzenpot en persoonlijke eer.
De "klassieke wereld" heeft dit modern genoemd.![]()
Wanneer we ons houden aan de voorschriften en reglementen dan duurt het ontwikkelen van een paard de tijd dat het duurt maar met als resultaat een lichamelijk en mentaal gezond paard. Paarden worden gemakkelijk 30 tot 40 jaar in gezondheid, maar dat zien we als gevolg van de shortcuts steeds minder.