Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 06:51

Ik had een zadel van Schutte. Was daar met Zya heel blij mee (die had in het begin een weke rug, rondgeribt, hoge smalle schoft en weinig schouder). Wou er eerst 1 bij Brandt bestellen maar het leenzadel die ik kreeg die hij goes vond liggen was zo krap dat ze weigerde te draven, daarom in zee gegaan met Schutte. Maar die is wel bizar druk.

Op Gentle lag een Prestige (die een zadelmaker uiteindelijk helemaal heeft verkloot) en op Lagonda een Global :=

Rijd op Givenchy met een Albion, van Rijs komt hier en was eigenlijk wel heel tevreden met zijn service. Die heeft ook niet veel schoft en is ook rondgeribt. Vind t wel een heel fijn zadel.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 10-10-16 06:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 06:53

vur schreef:
Ik kan alleen maar zeggen dat ik al heel lang een KN heb en dat deze op al mijn 3 paarden past. Een makkelijk zadel voor verschillende paarden.

Ontzettend leuke foto's van Nimble. :j

Henk van Bergen had, meen ik ook alleen KN zadels, die moesten op verschillende paarden passen. Hij was er zeer tevreden over.

Bedankt, fijn dat u die foto leuk vind. Ik zelf vind deze minder, nu ik het weer groot zie, weet ij weer waarom. Nimble had bij het knielen altijd schrikoogjes, terwijl, de snoepneus, zo ook bedelde voor nog een klontje.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 06:55

[***] schreef:
Gave foto's kadankovitch!

Oei Vur, ik ben ook klant bij deze zadelmaker en ben nog altijd zeer goed te spreken. Verder zou ik niet echt een betrouwbaar persoon weten. In ieder geval geen enkele zadelmaker die het zadel echt zelf maakt. Volgens mij is die in Emst de enige in Nederland.

Heb verder slechte ervaringen met Hulsebos en goede ervaringen met KN.
Lastige situatie.

Bedankt.

Ik heb ook zeer slechte ervaring met Hulsebos, die nooit meer!!!

Othilly

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:08

Ben echt zo teleurgesteld na zoveel jaren zaken doen in HB..service tot aan de stoep+financiële strop+ nu zadelloos op een springzadel na..

Albion werkt niet voor mij heb ik al geprobeerd. Schutte alle zadels geprobeerd niks wat paste of fijn zat..ninon zei ook eerlijk niks voor me te kunnen betekenen.
Kn ga ik naar kijken! Probleem is dat ik zo graag de zadels even wil proberen voor een week ofzo..kost klauwen met geld maar hoe weet ik anders of je er fijn mee kan werken zowel voor mij als voor t paard!!
Fijn al zoveel reacties.
Dank jullie wel!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:09

HB laat zadels ook gewoon produceren in Engeland ( verschil alleen is dat HB eigen bomen aanleverd)..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:16

Ninon is daar gelukkig wel heel eerlijk in inderdaad, dat vond ik destijds ook heel fijn.

Heb trouwens wel op wat KN zadels gezeten, vond t een beetje "plat" zitten. Was daar geen fan van. Maar op de paarden lag ie wel mooi.

Ook op close contact zadels gezeten btw. (van hulsebos volgens mij) manman wat een ....

Iedereen was er heel tevreden over. Maar bijna ieder paard waar zon zadel op lag daar stond een zadelafdruk in het paard (atrofie op schouder en rug). Doodzonde.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 10-10-16 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:18

Hier mfsc, op zich tevreden van, maar niet van de zadelpassr, maar goed die zit in België, dus ga jij waarschijnlijk niet mee te maken krijgen, anders kan je meer info vragen via pb.

Ik vind persoonlijk de mfsc voor mezelf wat te zacht, had ervoor een oude stubben en dan is dat verschil wel groot.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:45

Ik heb sinds een jaar of 10 wow en passier ligt hier standaard op de plank, maar dan wel de platte modellen, zonder wrong, platte open zit.
De wow ben ik aan gekomen toen m'n oudste paard op dat moment atrofie aan de spieren bij schoft kreeg en de zadelpasser de kussens steeds meer opvullen en de boom smaller maakte, toen dacht ik na een paar keer, dit gaat fout, zo wordt Ie steeds smaller.
En met de flair kussens groeide hij binnen de kortste keren naar z'n officiële boommaat terug en later naar nog breder.
Ik zie rondom me heen veel zadelleed en maak geregeld mee dat als ik mensen help met een paard dat aan de hand hangt of slecht voorwaarts is en ik leg er een ander zadel op dat de problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:47

Hier ook fan van KN. Vind dat "platte" juist fijn. Ik gruwel van zadels met zo'n diepe gedwongen zit waarin je helemaal opgesloten wordt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:50

Mijn paard lijkt geen schade Door t zadel te hebben opgelopen maar loopt altijd een paar pasjes kort als t zadel er net op ligt..Maar goed dat doet ze ook aan de longe..Met veel grondwerk en rechtrichtarbeid is dat al veel beter geworden. Misschien dat een compleet ander zadel ook kan bijdragen!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:24

Pol1, hier ligt op een rondgeribt paard zonder veel schoft (fjord) een ainsley vanguard. Erg fijn zadel vind ik. Wie weet is dat nog iets voor je om naar te kijken :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:26

Renee_S schreef:
Pol1, hier ligt op een rondgeribt paard zonder veel schoft (fjord) een ainsley vanguard. Erg fijn zadel vind ik. Wie weet is dat nog iets voor je om naar te kijken :)

Ga ik ook naar kijken..thanks!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:44

Even heel wat anders, maar ik ga dinsdag 15 november naar de open trainingsdag van Ingrid Klimke. Zijn er hier misschien nog mensen die daar ook heen zouden willen gaan?? Misschien kunnen we dan samen gaan. Zelf ga ik vanuit Twente en dan is het een uur rijden.

Voor Disco ben ik na een hele zoektocht uitgekomen bij Kieffer maar ook de Kentaur van een vriendin van mij lag goed. Bij hem was vooral zijn hoge schoft een probleem.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:59

oji schreef:
Hier ook fan van KN. Vind dat "platte" juist fijn. Ik gruwel van zadels met zo'n diepe gedwongen zit waarin je helemaal opgesloten wordt.

Hier ook een KN. Heb moeten wennen aan het 'platte', maar het is een zadel waarin veel ruiters fijn kunnen zitten en wat hier op meerdere paarden passend is.

Ik lees al een tijdje mee hier en ik vind het onwijs leerzaam. Jullie antwoorden zijn echter zo uitgebreid en zo doordacht dat ik inhoudelijk vooral mee lees en mee leer. Ik hoop dat ik binnenkort de moed heb om wat beeldmateriaal hier te plaatsen. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:59

Ohh jeeej, hier ook al zadelproblemen.
Nou, ik stapte zaterdag met de les af. (na heerlijk gereden en in overleg) zadel was 20 cm naar achteren geschoven.
Boom te smal zou je denken? Mooi niet! Juist te breed!
Snif snif, amper 10 x op gezeten. Ding licht zo hopeloos dat hij in de verkoop kan.

Voor onze ronde friese dame (met grove brede schoft 33-34) zoek ik dus ook wat.
Al druk aan het kijken voor iets in de richting van een fryso.
Maar... denk maar niet dat ik er zo maar een zadelmaker bij laat komen.
Heb al zo veel prutsers over de vloer gehad, dat ik daar nu wel klaar mee ben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:02

Gaaf Marinke!
Brede rond geribte Polie met kort ruggetje heeft een equestor David Whispelaer zadel en daar loopt ze goed op. Deze heb ik tweede hands gekocht en had gelegen op een lippizaner. De amazone had te korte beentjes ervoor. Ik met mijn lange stelten zit er goed op en ook voor mijn rug is hij fijn. Maar, mensen die op dit zadel op Polie gereden hebben zijn niet allemaal enthousiast over het zitten want krijgen last van hun rug. Terwijl ik juist met mijn rugklachten geen last krijg.
Hercule heeft een dressuur KN zadel voor mij en voor mijn man een Kieffer veelzijdigheids zadel. Hercule heeft een gemakkelijke rug. De euroriding diamant dressuur zadel lag echt niet goed op Polie. Op Polie zijn erg veel zadels gepast maar de combinantie van rond, zeer breed voor frontje en korte rug maakt het lastig. De euroriding was wel heel fijn voor mij.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:09

pol1 schreef:
Renee_S schreef:

Ga ik ook naar kijken..thanks!

Hier een Anatomica Octant op een ronde KWPN dame :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:11

Wat ik het mooie aan de wow vind is dat het heel erg aanpasbaar is, ik heb er nu 2 en degene die ik voor t paard gekocht waar ik over postte is 2 jr geleden overleden en sindsdien heeft het al op meerdere paarden gelegen, ander lucht erin, andere headplate en vaak kan je dan weer.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:14

_Marinke_ schreef:
Even heel wat anders, maar ik ga dinsdag 15 november naar de open trainingsdag van Ingrid Klimke. Zijn er hier misschien nog mensen die daar ook heen zouden willen gaan?? Misschien kunnen we dan samen gaan. Zelf ga ik vanuit Twente en dan is het een uur rijden.

Voor Disco ben ik na een hele zoektocht uitgekomen bij Kieffer maar ook de Kentaur van een vriendin van mij lag goed. Bij hem was vooral zijn hoge schoft een probleem.

Wat leuk dat je naar de open dag gaat! Ik zou vorig jaar in september gaan, maar die werd afgelast. Sindsdien niet meer aan gedacht. Wie weet waag ik nog een tweede poging! (maar 15 nov kan ik niet..)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:16

Kadankovitch schreef:
Bedankt voor het medeleven.

Het zadel dat op Nimble lag, ligt nu op BozeMeneer. Het is een 30 jaar oude Höpfner, alleen de kussens zijn ongeveer 10 geleden vervangen. Zou ik nu een ander zadel moeten kopen, ik zou ook niet weten wat te kiezen.

Ik vroeg me ook al af wat voor zadel er op uw paard lag. Het ziet er comfortabel uit, zowel voor ruiter als paard.
Wat leuk trouwens om uw foto's te zien. U bent een erg kundig paardenman zo te zien. En wat een tragisch verlies van uw Nimble.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:38

Mn mond valt bijna open van verbazing hier. Ik heb v.w.b. de zadels zo ongeveer dezelfde ervaringen als van iedereen hier bij elkaar. :D :D

Ik heb net als Pol1 een zadel aan laten meten bij een niet nader te noemen gerenommeerde zadelmaker uit Emst.
Het zadel was voor een welshcob. Een barok type met flinke billen en schouders. Toegegeven, hij had een lastige rug, maar je verwacht dat zo'n gerenommeerd zadelmaker daar wel uitkomt.
Kortom het zadel bleef maar naar voren vallen en omhoog wippen achter en meneer bleef maar volhouden dat het zadel goed was. Uiteindelijk gedreigd met een second opinion te laten uitvoeren bij Van Rijs en toen met veel zuchten en steunen is het zadel van ca 1800 terug genomen en heb ik mijn geld volledig terug gekregen. Duurde wel ca een jaar. Het zadel was volkomen verkeerd aangemeten. Omdat mijn w.c. een wat weke rug leek te hebben had de zadelmaker de kussens afgerond. Maar de zadeloplage (het deel van de rug waar het zadel kan liggen) was heel kort en recht. Met longeren kon je dat goed zien. Het zadel bleef dus door de vorm van de kussens "schommelen".
Voorafgaande aan Emst had ik ook een zadel aan laten meten door een zadelpasser/ruiterzaak. Ook deze ging de mist in, maar heeft ook netjes de nieuwprijs terug betaald.
Bij Ninon ben ik vervolgens ook geweest. Die wilde het wel proberen, maar garantie dat het resultaat ook naar tevredenheid was kon ze niet geven. Die gok durfde ik niet aan.
Vervolgens Brandt laten komen. Van hem kreeg ik zo'n slecht leenzadel dat mijn paard compleet in de staak ging met bok en steigersessies. Dat had hij van zn leven nog niet gedaan. Geen vertrouwen dat het bij hem goed zou komen, dus afspraak afgezegd.
Toen was ik klaar met de zogenaamde "op maat gemaakte" zadels. Op maat gemaakt is vooral voor de ruiter, zo lijkt dat.

Uiteindelijk naar Van Rijs gegaan. Aan laten meten in Bodegraven, compleet met zadeldrukmeting. Geslaagd voor een Albion SLK (eenvoudigere versie lag beter dan de duurdere versie). Dit zadel ligt ook goed op mijn nieuwe paard, alhoewel hij er wel uit zal gaan groeien vrees ik. Albion is tegenwoordig ook verkrijgbaar met verwisselbaar kopijzer zodat je paard nog wat kan groeien, zonder dat je een nieuw zadel nodig hebt.

In confectiezadels is er zoveel keuze, dat je prima kunt slagen. Voordeel is, dat je niet lang hoeft te wachten op je zadel en de nazorg als dat nodig is.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-10-16 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:41

Voordeel van Albion zijn:
- korte kussens
- breed tussenkanaal
- veel schoudervrijheid
- geen "gedwongen" zit

Het enige zadel dat er op kon (waar ik ook in paste) want 16,5 inch! Zadel is aangemeten door Jan van Rijs (enige die ik aan mn zadel wil hebben)

Met WoW heb ik geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat dat fijne zadels zijn.
Aanvankelijk had WoW geen goede naam, omdat het aanmeten van dit soort zadels veel ervaring/vakkundigheid vereist.
Ook het rijden op een WoW is even een omschakeling heb ik begrepen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:00

Ik moet zeggen dat ook hoe je zelf in een zadel zit heel belangrijk is. Ik rijd een anda (korte rug, ronde ribben, je kent het wel) en heb hiermee 6 verschillende zadels gepast. Lagen allemaal goed, maar er was maar één zadel waar ik zelf óók lekker in zat. Met zadeldrama zou ik vooral kijken naar een zadelpasser die veel heeft liggen, zodat je alles lekker uit kan proberen. Ben zelf bij country mill geweest, daar hebben ze ook een bak waar je het zelf kan uitproberen. Echt heel prettig was dat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:02

pol1 schreef:
Mijn paard lijkt geen schade Door t zadel te hebben opgelopen maar loopt altijd een paar pasjes kort als t zadel er net op ligt..Maar goed dat doet ze ook aan de longe..Met veel grondwerk en rechtrichtarbeid is dat al veel beter geworden. Misschien dat een compleet ander zadel ook kan bijdragen!

De welsh cob heb ik ongeveer 2 jaar geleden moeten laten inslapen wegens forse artrose in de rug op 11 jarige leeftijd. Hij had artrose in het SI gebied (volgens de DA als gevolg van trauma op jonge leeftijd) en de lendenen. Van de laatste heb ik zeker het idee dat de zadelellende daaraan heeft bijgedragen.
We kwamen erachter dat het paard dat had doordat er een auto achterop de trailer reed. Door de klap waren zijn spieren geblesseerd en kwam de artrose als oorzaak van de kreupelheid naar boven.
We hebben hem nog een x behandeld (inspuiten) en daarna heeft hij nog ca een half jaar goed gelopen. Daarna kwam het weer terug.
Het paard heeft nooit een kik gegeven, geen gevoeligheidsreacties met poetsen, nooit kreupel geweest.
Wel kreeg hij moeite in de M2; bekken kantelen kon hij nauwelijks.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:25

Wat een verhalen zeg allemaal!! Ik heb net ook hans zuidweg gebeld of hij wat zadels wil uitlenen om te proberen..wilde ie wel..
Geloof ook echt niet meer in maatzadels.
20 oktober krijg ik de fairfax en de kent en masters..Kan ik igg wat uittesten..