Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:44

Simpelman schreef:
[ Video ]

Bijzonder die teugelvoering, die zie je eigenlijk niet meer. En de Spaanse pas, wat leuk die kan mijn paard aan de hand ook :) heeft dat nog trainingswaarde of is het meer iets leuks om te laten zien?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:57

Starbreeze schreef:
sanne83 schreef:
De école de légèreté van Philippe Karl. Als je daarop zoekt, dan begrijp je wat ik bedoel. Zij zijn heel erg gefocused op lichtheid en dat zie je terug in de aanleuning. Ik ben erg fan van de bit-oefeningen die hij doet. Ik gebruik die vaak bij paarden die aangeleerd hebben om heel erg stug te zijn op het bit.

Wat zijn bitoefeningen?

Ik denk dat waar sanne aan refereert de Cession de Machoire is. Hierbij leert het paard door druk op de mondhoek zijn mond te openen en te "kauwen" . Hiermee leert het paard ten alle tijden ontspannen te reageren op een vraag van de hand. Daarnaast activeert het de tmj op de juiste wijze. Hierna volgen laterale buigingen zonder dat de poll sluit, daarna buigingen van de pol zonder dat het paard zijn hoofd laat zakken en dan de neck extension. Niet perse in de volgorde en enigszins afhankelijk van welke problemen je tegen komt

Een klein beetje zie je hier terug :

https://www.youtube.com/watch?v=QapoxwjV1Eg

Starbreeze schreef:
Simpelman schreef:
[ Video ]

Bijzonder die teugelvoering, die zie je eigenlijk niet meer. En de Spaanse pas, wat leuk die kan mijn paard aan de hand ook :) heeft dat nog trainingswaarde of is het meer iets leuks om te laten zien?

De teugelvoering is de Fillis wijze. Hiermee is de actie van de trens en stang zeer goed individueel uit te voeren. Spaanse pas wordt gebruikt om meer schouder ruimte te ontwikkelen. Tevens gebruikt Dhr Karl het om bijvoorbeeld de draf en passage te verbeteren bijvoorbeeld paarden die van nature weinig expressie hebben.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:59

Dankjewel Jannico :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:01

@Ankem: mijn 22 jarige lijkt het op zich even snel op te pakken als mijn jongere paard. Het verschil is dat hij van verder moet komen. Hij heeft een jaar stil gestaan en heeft wat lichte lichamelijke mankementen, namelijk lichte artrose in de hals en rug en de neiging naar kissing spines net achter zijn schoft. Het is in zoverre lastig te vergelijken. Ik zie bij beide echter snelle vooruitgang.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:03

Starbreeze schreef:
Wat zijn bitoefeningen?

Door druk op de mondhoeken leer je het paard om zijn kaak los te laten. Eerst vanaf de grond en daarna onder het zadel (hoge handhouding). Ik heb een tijdje les gehad volgens deze methode en het doel is hetzelfde als bij w.f. alleen de manieren te verschillend om ze naast elkaar te doen. Het is inderdaad heel erg gericht op een lichte teugelvoering. Ik bakte er in het begin niks van want je moet heel snel reageren als je paard loslaat en dan het contact behouden. "Je laat los, maar je blijft hier".... kan het nog dromen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:09

Sorry, haha, ik noem dat dan lekker plat "bit oefeningen" :+

Heel fijn om een paard dat stug is opnieuw aan te leren om op het bit te knabbelen en een ontspannen mond en kaak te houden.
Ik doe het niet in die mate, maar bijv. met stugge paarden zijn het hele fijne oefeningen. Ik heb laatst een paard met een tongprobleem (tong hing uit de mond ondanks super zachte hand van de ruiter) ermee geholpen.

Ik ben zelf niet zo heel erg van het overmatige liften en laten kauwen wat Philippe Karl doet, vind het wat onrustig ogen.

Wat ik op het filmpje eigenlijk vooral zie, zijn onrustige paarden die niet gewend zijn aan publiek.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:13

Damian23 waarom heb jij toch gekozen voor de manier van Will Faerber?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:43

Inderdaad. Beiden methode bevielen goed, alleen het gaat dus niet samen en dan moet je kiezen. En ik les nu inderdaad op de "will faeber-manier". Ik vind het wel eens lastig om al die stromingen een naam te geven.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:52

Dat was een beetje een praktische reden geweest en een beetje een kwestie van right time, right place, right person. Ik reed een keer in de maand een clinic, maar dat werd regelmatig verzet of afgezegd (slecht weer, rihno in de buurt) en ik had echt les nodig. Op dat moment wilde mijn huidige juf wel om de week naar noord-holland komen en toen was de keuze snel gemaakt. Tot nu toe geen spijt van gehad.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:12

damian23 schreef:
Door druk op de mondhoeken leer je het paard om zijn kaak los te laten. Eerst vanaf de grond en daarna onder het zadel (hoge handhouding). Ik heb een tijdje les gehad volgens deze methode en het doel is hetzelfde als bij w.f. alleen de manieren te verschillend om ze naast elkaar te doen.

Ik probeer zelf al die verschillende bit-technieken in mijn rugzakje te stoppen en ze er dan uit te halen bij het juiste paard :D

Alle paarden leer ik in stilstand op lichte teugeldruk zijwaarts buigen van hals, hoofd hoog (met kauwen), hals strekken en achterwaarts.

Bij paarden die graag met de neus in het zand lopen en stug zijn, zal ik dan uiteindelijk (tijdens het rijden) veel meer het hoofd hoog vragen en laten kauwen. Bij paarden die de neiging hebben juist achter de teugel te komen, zal ik eerder meer halsstrekken vragen en teugels uit je handen laten kauwen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:38

@sanne83: hoe doe je dat dan?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:11

Wat bedoel je?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:20

Zo jullie gaan hard, ik heb nu vakantie en eindelijk tijd gehad om alles bij te lezen!
wat is precies het verschil tussen de manier van Will fearber en Philippe Karl? En ze zorgen dus allebei voor een correct eindresultaat?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 07:08

sanne83 schreef:
Wat bedoel je?

Ik bedoel de 'bit -technieken', ik ken dat niet

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 08:12

Anne_Sproet schreef:
Zo jullie gaan hard, ik heb nu vakantie en eindelijk tijd gehad om alles bij te lezen!
wat is precies het verschil tussen de manier van Will fearber en Philippe Karl? En ze zorgen dus allebei voor een correct eindresultaat?

Het gelijke:
Het omhoog en naar voren brengen van de schoft ondersteund door permanente voorwaartse drang met lichtheid als resultaat.
Lees de site van Philippe Karl, het is verrijkend.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 08:15

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:59

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:44

Het is in het Frans en laat ik daar nou niet zo goed in zijn helaas. Maar uit de plaatjes begrijp ik dat het een soort van weerstand biedende hand is die nageeft op het moment dat het paard dat ook doet? Icm klontjes om het paard activiteit aan te leren?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:06

Starbreeze schreef:
Het is in het Frans en laat ik daar nou niet zo goed in zijn helaas. Maar uit de plaatjes begrijp ik dat het een soort van weerstand biedende hand is die nageeft op het moment dat het paard dat ook doet? Icm klontjes om het paard activiteit aan te leren?

Nee, niet helemaal.. Zoals mijn instructeur zegt : The devil is in the details and there are no details with horses , everything is equally important.

een redelijke uitleg in het engels :

http://www.lightnessfoundation.com/arti ... htness.pdf

http://www.lightnessfoundation.com/arti ... I-2014.pdf

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:05

Ik heb net les gehad en m'n vos begint nu eindelijk te begrijpen dat hij ook bij het oppakken zijn neus echt vóór de loodlijn kan houden. Dat gevoel dat ik krijg van hem in de stretch - namelijk dat hij zijn hoofd als het ware zachtjes in mijn handen legt - raakte ik wat kwijt bij het oppakken. Hij liep dan wel netjes op de loodlijn ipv erachter en als ik meer ruimte gaf volgde hij mijn hand ook te allen tijde netjes, maar dat echte voor de loodlijn blijven en hoofd in mijn handen leggen in een wat hogere lijn, dat lukte vandaag pas echt voor het eerst. Wat een gaaf gevoel :D

Ook met m'n oudje gaat het erg goed. Hij begint nu echt over zijn rug te stappen. Hij zakt nu optimaal in stap en stapt heel ruim en swingend in zijn rug; iets wat hij in zijn hele leven nog nooit gedaan heeft. Het lijkt voor hem ook als een bevrijding te voelen want als hij zo stapt is de eeuwige rem die ik in stap altijd had er helemaal vanaf.
Draven vindt hij moeilijker maar ook dat gaat iedere keer een stukje beter. In draf is hij juist rennerig, maar gisteren had ik voor het eerst stukjes dat hij terugkwam in tempo en onder me bleef draven. Daarin stretchte hij heel mooi en kreeg hij rust in zijn lijf. Kleine stukjes zijn het nog maar, maar hij gaat wel constant vooruit en dat is het leuke. Perfectie hoeft van mij niet; van vooruitgang word ik blij :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:42

Klinkt goed Horseware!
Ik weet zelf nog niet zo goed wanneer het nu écht goed is, maar jij beschrijft ook een licht contact in de stretch, een licht verende constante verbinding?

Dat lukt mij ook vrij goed nu. Neus blijft in alle gangen ver voor de ll (stap vind ik wel het moeilijkst), ook wanneer ik ietsje oppak. Ik probeer zijn hoofd niet naar me toe te halen, dus echt hand vooruit blijven denken en doen.

Krijg zelfs complimenten dat mijn paard zo ontspannen is tegenwoordig. Dat is echt nieuw voor ons hihi, ik moet er zelfs voor waken dat het niet té ontspannen gaat (lees, niet actief, traag) maar van de andere kant voorzichtig zijn met corrigeren want het knopje kan nog steeds om bij hem.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 17:12

Dat lichte contact neem jij, "de contactteugel".
In het begin ziet het er niet uit omdat je paard nog geen goed evenwicht heeft en je zijn hoofd overal moet volgen.
Je handen en armen gaan misschien wel 80cm van voor naar achteren.
Je bent voortdurend de teugels aan het verlengen en het verkorten.

Hoe stabieler je paard wordt in de stretch hoe stabieler wordt zijn evenwicht, dus daar moet je je op concentreren.
Dat evenwicht moet hij opnieuw bevestigen omdat hij het nu met een losgelaten lijf moet doen en met verende gewrichten, dat duurt even, niet in de laatste plaats door de opbouw van de daarvoor benodigde spieren.

Waar je je op moet concentreren is het voortdurend vragen de hals te laten vallen, stretchen, daarvoor geef je wat weerstand met je handen, ontspant hij dan ontspan jij, je houdt contact.
Het makkelijkst is drijf met je binnenbeen, buitenhand omhoog en stug worden (is niet trekken), je paard zal dan omlaag gaan met de hals, jij wordt weer soepel.
Hij moet zijn eigen evenwicht bevestigen en niet in een houding geforceerd worden.
Het gaan met een vallende hals de meest natuurlijke manier van lopen voor een paard.

Wanneer het stretchen gelijkmatig wordt dan ga je de teugellengte iets beperken, dat heet begrenzen.
Belangrijk is het dat je de voorwaartse drang onderhoudt, voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts.
Maar, dat is iets anders dan het tempo verhogen, dat mag niet, de passen moeten langer worden, energieker.
Wanneer je dat vraagt dan zal je paard mogelijk wat tegen de hand komen, dat is om te ontkomen aan die extra inspanning.
Je hand komt hier niet van de plaats, hij biedt hier weerstand en precies op het moment dat je paard nageeft geef jij na én je geeft 2 cm extra lengte, je laat je paard het bit volgen.
Hier werk je aan het uitwaaieren van de schoft, zo ver mogelijk naar voren in de houding waarin je je paard stelt.

Essentieel is het de neus voor de loodlijn te houden, op die manier kun je nooit forceren, het is je paard die de hoogte aangeeft waarop het de hals kan dragen.
Het zakt vanzelf naar dat punt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:16

@Simpelman: bij mijn vos is de stretch bevestigd. Zoals Will Faerber al aangaf mag ik bezig gaan om de "working trot" te gaan ontwikkelen. Oftewel: voorzichtig wat oppakken zonder het ritme te verliezen. Daarin gaat mijn paard liefst net op of heel iets achter de loodlijn. Vandaag lukte het voor het eerst om hem echt een cm of 5 tot zelfs 10 voor de loodlijn te houden. Hoe we dit deden: heel voorzichtig iets oppakken met de handen wat overdreven naar voren en dan voorzichtig bijdrijven. Ik kreeg op deze manier steeds meer stukken dat hij zijn neus weer naar voren stak en ik dat fijne contact weer voelde, alsof hij zijn hoofd zachtjes in mijn handen legde. Eerder was het contact ook zacht maar had ik niet dat gevoel wat ik in de stretch wel had, wat ik dus het beste kan omschrijven als dat hij zijn hoofd zachtjes in mijn handen legt, zonder te hangen uiteraard. Heb ik dit op deze manier goed opgelost?

@Starbreeze: het is inderdaad een lichte, verende, constante verbinding. Nu heb ik die sowieso wel bij hem maar het voelt toch wat anders als hij zijn neus een cm of 5 à 10 voor de loodlijn heeft dan als hij hem precies op de loodlijn heeft. Op de loodlijn voelt fijn, maar voor de loodlijn voelt ultiem.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:30

@Simpelman, zo zijn we nu idd bezig en hij reageert goed op 'hals laten vallen' wanneer ik dat vraag :) ik probeer al wel af te wisselen in hoofdhouding, ik begin wel laag maar pak hem daarna wat op richting de werkhouding en stretch als beloning weer verder door na bv een verruiming of oefening. Neus blijft voor de ll.

Dus van zo:
Afbeelding

Naar zo:
Afbeelding

En zo:
Afbeelding
En weer terug naar beneden.
(Voorbeeld is galop, maar zo doen we het in alle gangen).

Waar ik wel tegenaan loop is dat zodra ik iets meer ruimte geef om de hals te laten vallen mijn paard soms verder wil/gaat dan ik de teugels verleng. Ik ga dan met hetzelfde contact met mijn verder mee naar voren omdat ik absoluut niet in zijn mond wil zitten nu en ondat hij volgens mij denkt dat ie daar braaf is. Kan ik dat dan beter niet doen? Ik heb nu echt superlicht contact, gewicht van de teugel en dan iets meer zeg maar.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:34

Jeetje Starbreeze het lijkt wel of je op een ander paard zit :wow: Wat een verschil zeg!