LoveUggs schreef:_iDj_ schreef:Ik ben er ook weer![]()
Ik denk niet dat we daar BLIJ van worden![]()
Er MOET gewoon een reden zijn dat hij zo gaat bokken. Laten we het over een andere boeg gooien: hoe veel staat je paard op stal? Kan hij zijn energie wel kwijt?
Het kan ook aangeleerd gedrag zijn. Als jij hulpen geeft (bewust of onbewust), gaat paard zoeken naar reacties die jij mogelijk zou willen hebben. Op het moment dat jij stopt met hulpen geven (bewust of onbewust), LEERT hij dat wat hij OP DAT MOMENT deed, dat dat de reactie is die de ruiter wil hebben. Als jij de hele tijd been geeft en je paard schudt met zijn hoofd en jij stopt dan met been geven (bijvoorbeeld omdat je uit evenwicht raakt), dan LEER jij hem dat hij bij been geven zijn hoofd moet schudden.
Zo kan je hem dus ook leren dat als jij veel spanning vasthoudt, hij moet bokken. Want daarna ga jij er op letten dat jij niet zoveel spanning vasthoudt.
Of hij heeft geleerd dat als jij allerlei hulpen aan het geven bent en hij geen bevestiging krijgt dat hij het goed doet door te stoppen met hulpen geven, hij moet bokken om alle hulpen te laten stoppen.
Maar eerlijk gezegd neig ik, n.a.v. jouw reacties, naar het eerste. Dat het paard zijn energie niet kwijt kan.
Op dit moment komt hij inderdaad niet heel veel buiten. Daarom ga ik hem ook vaak eerst logeren zodat hij z'n energie wat kwijt kan. Hij gaat wel elke dag in de stapmolen en daarbij probeer ik hem 1x in de week los te gooien in de paddock, maar dit lukt niet altijd. Daarom hoop ik ook dat het weer weer wat mooier wordt zodat hij weer naar buiten kan. Hij staat op een pensionstal en op dit moment gaan ze dus helaas niet naar buiten.
Verder denk ik soms wel eens dat het zadel niet helemaal past maar de eigenaren willen er niks aan doen op het moment en ik vind persoonlijk niet dat ik daar het geld aan uit moet geven.
Het zou kunnen dat het aangeleerd is, maar dat durf ik niet te zeggen. Het is sowieso een lastig paard. Opzich rustig op stal, maar niet echt goed opgevoed zeg maar.
Bedankt in ieder geval voor jullie ideeën. Heel erg fijn!