[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:35

LoveUggs schreef:
_iDj_ schreef:
Ik ben er ook weer :D

Ik denk niet dat we daar BLIJ van worden :o

Er MOET gewoon een reden zijn dat hij zo gaat bokken. Laten we het over een andere boeg gooien: hoe veel staat je paard op stal? Kan hij zijn energie wel kwijt?

Het kan ook aangeleerd gedrag zijn. Als jij hulpen geeft (bewust of onbewust), gaat paard zoeken naar reacties die jij mogelijk zou willen hebben. Op het moment dat jij stopt met hulpen geven (bewust of onbewust), LEERT hij dat wat hij OP DAT MOMENT deed, dat dat de reactie is die de ruiter wil hebben. Als jij de hele tijd been geeft en je paard schudt met zijn hoofd en jij stopt dan met been geven (bijvoorbeeld omdat je uit evenwicht raakt), dan LEER jij hem dat hij bij been geven zijn hoofd moet schudden.
Zo kan je hem dus ook leren dat als jij veel spanning vasthoudt, hij moet bokken. Want daarna ga jij er op letten dat jij niet zoveel spanning vasthoudt.
Of hij heeft geleerd dat als jij allerlei hulpen aan het geven bent en hij geen bevestiging krijgt dat hij het goed doet door te stoppen met hulpen geven, hij moet bokken om alle hulpen te laten stoppen.

Maar eerlijk gezegd neig ik, n.a.v. jouw reacties, naar het eerste. Dat het paard zijn energie niet kwijt kan.

Op dit moment komt hij inderdaad niet heel veel buiten. Daarom ga ik hem ook vaak eerst logeren zodat hij z'n energie wat kwijt kan. Hij gaat wel elke dag in de stapmolen en daarbij probeer ik hem 1x in de week los te gooien in de paddock, maar dit lukt niet altijd. Daarom hoop ik ook dat het weer weer wat mooier wordt zodat hij weer naar buiten kan. Hij staat op een pensionstal en op dit moment gaan ze dus helaas niet naar buiten.
Verder denk ik soms wel eens dat het zadel niet helemaal past maar de eigenaren willen er niks aan doen op het moment en ik vind persoonlijk niet dat ik daar het geld aan uit moet geven.
Het zou kunnen dat het aangeleerd is, maar dat durf ik niet te zeggen. Het is sowieso een lastig paard. Opzich rustig op stal, maar niet echt goed opgevoed zeg maar.

Bedankt in ieder geval voor jullie ideeën. Heel erg fijn!

MarliesR

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:06

Veulen84, zo frusterend inderdaad om dat soort dingen te zien. Ik zie het helaas ook erg vaak. En meestal is dit vooral vanuit een gebrek aan kennis/inzicht. Ze bedoelen het vaak helemaal niet slecht. Maar om dan de juiste toon aan te slaan om ze te helpen verder te komen, zonder dat je belerend overkomt.... Erg lastig!

S_en_Z, zo pijnlijk... Arm paard. Onvoorstelbaar dat mensen dat dan zelf niet zien van zo'n zadel he?

Sanniey; heb je een goede instructrice? Je zegt dat je paard soms uit het niets ontploft. Zou het misschien zo kunnen zijn dat wanneer je een echt goede instructrice erbij hebt dat hij misschien niet "uit het niets" ontploft, maar dat er misschien al veel eerder kleine signaaltjes zijn die je zelf misschien niet ziet of voelt? Zelf ben ik niet zo lang geleden begonnen te lessen bij Florien de Graaf. Zij snapt zo goed hoe de anatomie van paarden in elkaar zit en kan zo goed inhaken op juist kleine veranderingen die ik zelf nog niet voel. In de eerste les had ik na 10min al een betere connectie met mijn paard dan de vijf jaar ervoor. Dat soort mensen zijn goud waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:39

Even een blije post van een blije instructrice :) een van m'n lescombinaties ging zo lekker vandaag, dat is dan echt genieten als instructrice!! :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:47

Iedereen bedankt voor de tips voor de valse knik, vandaag zaten er echt stukken tussen waar ze heel relaxed de juiste houding aanhield!
Was super trots, op ons beide!
Vandaag ook weer voor het eerst gegaloppeerd alleen ze ging er in rengalop vandoor. Dat was wel minder maar toch was ik wel blij! Hebben jullie ook nog tips als je je paard terug haalt uit de galop wilt mijn paard in elke hoek aanspringen. Als ik het afstraf gaat ze bokken omdat ze het niet snapt. En ook als ik het probeer te voorkomen springt ze doodleuk aan.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:48

Joolien schreef:
Even een blije post van een blije instructrice :) een van m'n lescombinaties ging zo lekker vandaag, dat is dan echt genieten als instructrice!! :D

+:)+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:08

Mooney, heb je al geprobeerd het gehuppel te negeren, dus gewoon doorrijden.
Ik weet dat het voor geen meter zit en je soort van op een eierklutser zit, maar proberen stil te blijven zitten en doorgaan en het hem zelf uit laten zoeken.
Want hoe meer je er aanzit, hoe meer hij waarschijnlijk gaat rommellen omdat hij dan net weer uit balans is.

Veulen84, frustrerend zulke toeschouwers, aan de andere kant, hun verlies dat ze niet weten hoe het kan zijn om blij te rijden.
En niet begrijpen dat jij weet dat het beter kan.

Joolien, dat is wel heel leuk een blije instuctie kunnen zijn, dus blij rijden en blij lesgeven.

S_en_Z, dat is wel heel sneu voor het paard, gelukkig heeft die uiteindleijk een leuk 10 jarige en een nieuw zadel getroffen, wel sneu voor het volgende paard dat in diezelfde situatie terecht kwam.

Christa, leuk menfoto's! En leuke pony, staat goed voor de wagen
Rij je ook onder het zadel met deze pony? Of rijdt iemand anders hem voor je?
Aanleuning dan hetzelfde en manier van lopen ook (voor de wagen versus onder de man)?

Bij de eerste foto mis ik denk ik wat activiteit van achteren en als de motor niet draait dan krijg je van voren ook geen nageeflijkheid.
2 e foto is wat wazig kan zijn voeten niet goed zien.
Hij heeft daar wel wat onderhals dat toont, hij "geeft" zich niet. Nageeflijkheid is iets wat je krijgt van het paard.
Proberen hem echt met los stappen en los rijden ontspannen te laten lopen, dus lekker stappen los in zijn lijf,
maar wel actief, zodat als hij lekker warm is gelopenje langzaam aan door hem van achteren wat harder aan het werk te zetten,
van voren in je hand laat lopen.
En met in je hand laten lopen bedoel ik niet, dat je hem tegen moet houden van voren, maar gaandeweg als hij achter actief genoeg is
zul je merken dat je lijdsel over hebt en ze korter kunnen maken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:09

Sjolvir.

Dat word heeeeeel veel oefenen. Menzweep hebben we, maar denk dat je dat wel wist, ivm mennen. Want als hij oogkleppen op heeft? Ziet hij de zweep niet en reageerd hij er minder heftig op. Maar ziet hij de zweep, kun je zonder sneeuw skiien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:22

Veulen84 schreef:
Een combinatie zijn? Niet nodig, het paard werkt voor jou. Hij moet zich aanpassen.

Ik kijk soms met pijn in me hart naar dat soort mensen, weten ze eigenlijk wel wat ze missen?

Tja, zo ken ik er ook zat... helaas..
Denk inderdaad dat ze niet weten wat ze missen, of ze zien een paard als een soort hockeystick.

Ik rij met slof en schaam me er diep voor, maar angsthaas durft anders niet.
Heb er in ieder geval nog nooit 1 doormidden getrokken.
Meest bizarre dat instructeur op betreffende paard gaat zitten en hem gewoon voor zijn hoofd slaat.
Hele essentie van hoe je een paard van achteren naar voren rijdt gaat daar verloren, niet dat ik het kan,
maar ik probeer het tenminste.
En dan de instr. die riep (tegen mij) pak je zweep eens bovenhands en sla hem eens flink en trek aan links!!!
Tja, als dat als normaal wordt gezien hoe moet een onwetende lesser die niet beter weet dan weten dat het anders kan?

En helaas ben ik ook door vallen en opstaan wijzer geworden, helaas nog niet wijs genoeg.
Daarom is het zo leuk dat er ook jonge deelnemers in dit topic zitten en he jonkies! Top dat jullie hier zijn,
maar kies jullie voorbeelden wijs! Paar fijn rijdende dressuur amazones die momenteel hot zijn zijn hier al genoemd,
dat zijn hele leuke om die na te streven qua rijerij.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:28

Dat op zijn hoofd slaan slaat echt nergens op... alsof een paard dan denkt nou ik doe mijn hoofd naar beneden XD

Mezelf weer betrapt vandaag op tegenzitten.. het is toch ook zo moeilijk je lichaam perfect meebewegen in de beweging van je paard *zucht* maar we komen erwel. Kost gewoon tijd en die tijd willen vele niet ervoor nemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:34

DaisyB94 schreef:
Dat op zijn hoofd slaan slaat echt nergens op... alsof een paard dan denkt nou ik doe mijn hoofd naar beneden XD

Mezelf weer betrapt vandaag op tegenzitten.. het is toch ook zo moeilijk je lichaam perfect meebewegen in de beweging van je paard *zucht* maar we komen erwel. Kost gewoon tijd en die tijd willen vele niet ervoor nemen.

Ach wij hadden vandaag een we kunnen niet meer mennen dag, overgangen gingen kloeink boink en hij nam een keer een loopje met me,
maar ik niet gek! Heb afgekeken bij meneer die Toobs beleerde en op zijn manier even hersteld, voordat ik hihaahhhh!! met kar door de bak ging.
Overigens fijne nieuwe instructie die we hebben (was nu 2e x dat ze er was) alle rust en vanuit het standpunt dat je van achtern naar
voren rijdt, dus niet aan voorkant rommellen om leuk plaatje te creeeren, maar echt van achter uit.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:36

Ik heb mijn paard ook wel eens op zn hoofd gemept hoor :o . Maar goed. Dat gebeurd alleen als hij gevaarlijke toeren uithaalt *klopt af*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:44

Dit was niet omdat hij iets ernstigs fout aan het doen was, maar tijdens het overvragen waarbij hij
ging tegen sputteren (voor zover je dat nog kan, als je toch al vast geknoopt zit met een slof).

Mijn paard heeft ook wel eens een mep voor zijn hoofd gehad, maar dat was zo ongeveer gelijktijdig met dat hij in mijn bovenbeen beet (stond gewoon te nietsen wachtend op stalgenootje) en ook maatje 42 gelijktijdig in zijn buik eindigde, is ie nou helemaal van het padje! Hij heeft het nooit meer gedaan, reflexmatige timing is vaak de allerbeste!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:53

Sjolvir schreef:
Denk inderdaad dat ze niet weten wat ze missen, of ze zien een paard als een soort hockeystick.

_/-\o_ _/-\o_

Amen.

Nou inderdaad, als je sommigen hoort praten:

"hij" deed het niet goed.
"hij" liep niet mooi!
"hij" wou niet ronder.

Neee.....Neeee!! JIJ deed het niet goed. Jullie liepen niet mooi, jullie waren misschien te gespannen.

*doelt op niemand, gewoon iets wat ik in mijn stage DAGELIJK tegenkwam*

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:00

Inderdaad maralyn dat hoor je te vaak, dat het paard het niet goed deed !
Ik zeg eigenlijk standaard dat het paard het goed deed, ze doen immer hun best voor je :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 21:03

Oh dierenbeul! Mishandelaar! ~~}>

Nee, grapje, correct en kordaat gehandeld :j
Vind het zo sneu voor sommige paardjes, in elkaar getimmerd worden zonder reden. En dan 500kg zien opgeven, in zichzelf keren tegenover amper 70kg..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:56

maralyn schreef:
.

Nou inderdaad, als je sommigen hoort praten:

"hij" deed het niet goed.
"hij" liep niet mooi!
"hij" wou niet ronder.

Neee.....Neeee!! JIJ deed het niet goed. Jullie liepen niet mooi, jullie waren misschien te gespannen.

*doelt op niemand, gewoon iets wat ik in mijn stage DAGELIJK tegenkwam*

Nou ja ik vind dat hetzelfde als het gas geven of remmen waar vaak over geschreven wordt. Net of we in een auto zitten. Dat is iets anders als wat hier bedoelt wordt dat snap ik ook wel, maar als ik dat soort zinnen lees trek ik altijd mijn schouders op en denk: "ach is iemand die weer denkt dat we in een auto zitten in plaats van op een levend lief wezen dat paard heet". Vind ik zo respectloos. Zo hebben we allemaal onze ergernissen :(:)

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:41

Ik lees mee, super interessant

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:50

Veulen84 schreef:
Mag ik dit topic eens gebruiken om mijn ongeluk en ellende uit te storten?
Ik heb een schat van een paard, gevoelig. Ik rij haar van achter naar voren. Altijd gedaan, en er zal nooit een andere methode komen. Ik vind het fijn, zij vind het fijn. We doen het overal, ook aan de longeerlijn en tijdens het los zijn. Voorwaarts, achterbeentje er bij. Soms met een pretje, maar altijd samen.

We hebben al maanden zadelproblemen. Dus rijden laag pitje, longeren en knuffelen op volle pit. Ze vind het heerlijk, ze houd van alles. Maar vanavond zadelfix poging 3.232. Dus ik er op. Het voelt als thuis zo'n zadel. Altijd gehad. Maar ken je dat gevoel dat als je binnenkomt en je eigenlijk al weet dat er iets niet klopt? Nu goed, dat gevoel had ik ook.
Aandraven, en ja daar was de eerste tekenen. Nukkig, kort en niet vrij. Het was het niet. Maar aan de kant word er enthousiast gereageerd. Dus je rijd nog even door. Galopje dan maar, dan weet ik het zeker. Ze komt niet van vooruit. Ze springt vrijwel recht omhoog met d'r voorbenen. Achterbenen springen op bijna de zelfde plek. Hoofd achter de loodlijn en in mijn hand voel ik de onheilspellende weerstand van een nijdig en aanwezig gekauw.

Zadelmaker vertelt dat ook dit niet goed is. Sorry, ik wil mijn paard terug, en dat is dit niet.
Verbijsterd word er gereageerd door mijn stalgenoten. Ze liep goed, ja niet ruim. Maar wel mooi aan de teugel en ze kauwt zo fijn op d'r bitje. Ze is opwaarts in galop ook nog. Wat wil ik nou toch nog meer? Ze reageerde toch niet boos? Dus zadel is prima.

Sommige rijden al jaren. Hebben meerdere paarden gehad, rijden dressuur en alles. Maar dit, dit basale concept begrijpen ze dan niet. Ze begrijpen niet wat ontspanning is en ruimte. Ze zien een houding en die houding bevalt ze wel. Die zie je overal, dus zo moet het zijn. Ze vinden mijn rijstijl wel leuk, maar het heeft toch niet zo veel met dressuur te maken werd mij vanavond vertelt.
Een combinatie zijn? Niet nodig, het paard werkt voor jou. Hij moet zich aanpassen.

Ik kijk soms met pijn in me hart naar dat soort mensen, weten ze eigenlijk wel wat ze missen?

Ik ben afgestapt vanavond. Er komt wel weer een moment (hoewel met haar, misschien ook niet). Heb d'r losgezet en we hebben gespeeld. Samen rennen en gek doen... Ruime passen en een tevreden bries. Heb ik liever dan dat gespannen gehups.

Je beschrijft 'mijn' pijn.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:19

maralyn schreef:
Ik vermoed, dat hij niet KAN nageven, omdat hij vast is gereden, vroeger door mijzelf.
Jaa....ik ben hard ja, en ik geef mezelf op kop. Kan ook niemand anders zijn geweest. Want ik reed er op :D

ELK paard kan nageven.
Daar heb je geen osteo voor nodig want nageven zit vooral tussen de oren: "Ruiter, wat wi je dat ik voor je doe?"
Waar je een osteo of zo voor nodig hebt zijn spierknopen en zo. Maar dat tussen de oren, het ontspannen vragen en krijgen wat JIJ wilt, dát is nageeflijkheid! Althans, het noodzakelijke begin van durhlässichkeit.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:20

Wat een ontzettend fijn topic is dit, ook in mn meeleesstand leer ik al veel bij!

Ik ga een poging wagen om hier een foto van mijzelf te zetten en te beoordelen:

Afbeelding

mijn bit-teugel-hand lijn vind ik goed, een mooi contact en een mooie lijn.
paard loopt met een mooie hoofd/hals lijn mooi vanuit de schoft.
ik zie een mooie ontspannen staart dus ook dat vind ik fijn.

paard loopt iets op de voorhand nog, mag dus meer zakken met dr acherhand en meer gaan dragen.
Ik zit met een holle rug, mijn bekken moet ik kantelen naar voren zodat ik mijn onderrug ook meer kan ontspannen zodat t paard dat dus ook kan doen
ook mag mijn been meer naar achteren zodat de lijn schouder-heup-hak mooi boven elkaar komen

Ik ben op dit moment bezig met veel tempowisselingen op mijn zit, zodat ik mijn bekken moet kantelen en paard vanuit achteren gaat vertragen.
Laatst bijgewerkt door cindybijl op 20-02-13 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:23

_iDj_ schreef:
LoveUggs schreef:
Tsja, als je niet weet of het iets lichamelijks is.....
Laat ik even van een gezond paard uitgaan.. :+ Om het mijzelf gemakkelijk te maken.
Hou oud is ie? Kan het zijn dat ie gewoon aan het puberen is?
Want als dat zo is, (klinkt heel gemeen, maar heeft zeker resultaat) zodra hij bokt: Kop omhoog trekken, en voorwaarts.
Springt ie met 4 benen de lucht in: VOORWAARTS. Schop m maar vooruit.
Ik heb het gezien met een paard bij mij op stal. Dacht die dag ook even de puber uit te hangen, en ontplofte zo 3x achter elkaar, uit het niets. Zijn eigenaresse was eraf gevallen. Toen is mijn instructrice erop gestapt.
Zodra hij omhoog kwam, lekker een keel open trekken, " HEE! " En vooruit rijden. Bokte hij, dan hield ze zijn hoofd omhoog, zodat hij niet kon bokken.
Na een kwartier was het over, en liep meneer netjes aan de teugel ontspannen door de bak heen.

Ik denk niet dat we daar BLIJ van worden :o

Dank je! Dat is mijn reactie ook!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:32

Joolien schreef:

Wat kan dat ontroerend zijn, he? <3
Fijn! _/-\o_

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:35

Zonet world dressage gezien op de Duitse Euro Sport die wij hier kunnen ontvangen. Zo bizar bij Helen langenhanenbergh en bij Nadine stopte de muziek even om na een minuutje weer verder te gaan. Helen is tweede met 85,.. % en Adelinde eerste met 88,..%. Professionele dames hoor en knap van Helen die zelfs in de lach schoot. Ik heb dus weer genoten deze avond door mijn favoriet in actie te zien.
Wat me opviel was dat Utah die een happy athlete voorstelde minder scoorde als diegene achter haar waar de spanning van af spatte. Tja blijft jury sport. Te zien was dat Adelinde erg hard gewerkt heeft aan harmonie. Ik vind de choreografie van haar kür erg mooi.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:45

Fry schreef:
Iedereen bedankt voor de tips voor de valse knik, vandaag zaten er echt stukken tussen waar ze heel relaxed de juiste houding aanhield!
Was super trots, op ons beide!
Vandaag ook weer voor het eerst gegaloppeerd alleen ze ging er in rengalop vandoor. Dat was wel minder maar toch was ik wel blij! Hebben jullie ook nog tips als je je paard terug haalt uit de galop wilt mijn paard in elke hoek aanspringen. Als ik het afstraf gaat ze bokken omdat ze het niet snapt. En ook als ik het probeer te voorkomen springt ze doodleuk aan.

Kennelijk hebben jullie nog wel een weg te gaan. :')
Ik ben heel blij met je positieve houding!
Hm .. misschien is het tijd om dat positieve denken in daden om te zetten. :j
Daar is méér voor nodig dan alleen 'positief' denken.
Meer 'denken'. Maar dat kun jij wel, denk ik. <3

Wat ik uit je verhaal lees is dat je pony niet weet wat de bedoeling is. Het lijkt alsof er veel onbegrip is, bij je pony.
Aan JOU de taak om ZO met je pony om te gaan, dat de pony ALTIJD weet wat de bedoeling is.
Dat in elke hoek aanspringen, bijvoorbeeld.. Waarom straf je dat af?
Paarden (en pony's) kennende doen ze PRECIES wat JIJ vraagt.
Als een pony (zogenaamd ongevraagd) iets doet ben ik er ZEKER van dat je toch echt de hulpen ervoor geeft.
Afstraffen is ECHT daarom FOUT!
STOP daarmee!
Waar je mee kunt BEGINNEN is die bijzondere ZOEKtocht. Wat JIJ doet, dat een bepaalde reactie van je pony veroorzaakt.
STOP met afstraffen.
BEGIN met denken, als ruiter die VERANTWOORDELIJK is. Verantwoordelijk. Oók voor ongewenste reacties.
Ongewenste reacties .. die heb JIJ veroorzaakt. ALTIJD.
Ga op ZOEK!
Je bent een bijzonder iemand. Ik denk dat je het kunt.
Eh .. ik denk dat je die zoektocht MOET beginnen.

liefs

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:49

Sjolvir schreef:
Ik rij met slof en schaam me er diep voor, maar angsthaas durft anders niet.

Je durft er in ieder geval over te praten. :j
Ik weet hoe je ermee bezig bent, hoe trots je bent als hij af kan.
Bij iemand die er zó bewust mee bezig is kan ik nog wel eens met de hand over het hart strijken. <3