Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 16:57

Yamcha schreef:
@ cherie78: Niet mee eens. veel paarden accepteren veel te veel, de sensibele dieren echter niet......

mensen vinden ze dan vaak moeilijk of vervelend, veel getalenteerde paarden zijn erg sensibel, en mensen roepen dan vaak dat een paard met veel talent een 'klootzak' is. dat is niet zo, ze zijn net zo vriendelijk als andere paarden, ze accepteren alleen niet alles.

klopt
hier staat er 1
levensgevaarlijke hengst....tja, die moet je ook echt niet onheus behandelen.
1 keer een amazone op laten rijden toen ik 2 dagen weg was.
bij terugkomst kreeg ik Golos met geen mogelijkheid links de bocht door, kwam omhoog.
amazone bleek (hoorde ik van haar) met sporen hem goed in zijn buik te hebben gepriekt, omdat hij niet links wilde buigen (volgens mij had hij daar een blauwe plek)
Ik ben 2 weken bezig geweest om hem weer het vertrouwen te geven en hem rustig linksom te kunnen laten gaan.

een ieder die er daarna op ging met spoor, kreeg er goed van langs hahahahahaha als de spoor verkeerd gebruikt werd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:59

vur schreef:
Klopt voor een groot deel, maar zelfs Nicole Werner snapt zelfs dat je minder getalenteerde paarden opvangt met iets been. Heb ik haar horen zeggen tijdens een trainersseminar. Dus.

Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Mijn ouderwetse wat flegmatieke vos had ik nooit volledig op enkelvoudige hulpen kunnen rijden. Daar moest ik echt wel mijn been er op bepaalde momenten aanhouden anders viel hij zo uitelkaar. Ik kan mij wel voorstellen dat dat heel goed kan bij de hele hete en sensibele paarden van tegenwoordig.

Zoals ik al eerder zei hou ik gewoon van een helder en simpel verhaal. Naar mijn mening kan de basis ook veel simpeler uitgelegd worden dan nu vaak gedaan wordt.

Verder leggen ruiters in dat soort clinics uit wat ZIJ doen en waarom. Zij pretenderen niet dat dat DE manier is om ieder paard te trainen. Sommige lijken dat wel zo op te vatten. Als ik moet leren autorijden dan begin ik bij een autorijschool op de hoek in een gewone personenauto. Als ik mijn rijbewijs heb, ik kan een beetje sturen en ik wil meer, dan kun je eens kijken of een autorijles van een formule 1 coureur op een circuit wat voor je is. (moet je wel eerst een ferrari aanschaffen, anders heeft het nog weinig zin) Hetzelfde met paardrijden. Als leek moet je je licht helemaal niet op WILLEN steken bij zulks soort GP ruiters. Terwijl dat in een later stadium, als je verder gevorderd bent juist wel heel zinvol kan zijn.

Verder ben ik niet zo'n fan van Klaus Balkenhol. Beetje vergane glorie vind ik het. In zijn tijd was hij goed, maar wat toen goed was wordt nu al door heel veel ruiters veel beter gedaan.

cherie78 schreef:
Vur noemde het überstreichen, dat is niet helemaal hetzelfde.
Het überstreichen is een oefening die maar een paar passen gevraagd wordt om te kijken of het paard inderdaad op "eigen" benen loopt en niet de hand als extra steunpunt nodig heeft.

Precies, is iets heel anders dan zonder verbinding rijden.

burl schreef:
En Nombrado, Hoe denk jij dat dit paard is opgeleid?

Hij is ingefluisterd ;)

pien_2010 schreef:
Als we dan toch correcte filmpjes aan het plaatsen zijn binnen dit topic dan wil ik daarmee verder gaan door graag een filmpje plaatsen van Helen Langenbergh een van mijn favorieten.

Ja, zij rijdt echt heel mooi. Ik heb haar vorig jaar op JA in de kur gezien. Ik vind Damon Hill ook het allermooiste paard op de wereld :D

vur schreef:
Ik denk dat er veel verkeerd wordt na gedaan en dat dat ook een deel van het probleem is. Bovendien nemen veel mensen niet de tijd om zich echt goed op te laten leiden tot africhter. Volgende week moet namelijk alweer een winstpuntje worden gescoord....

Dat idee heb ik ook. Maar dat werkt 2 kanten uit. Met de neus op de LL en de nek op het hoogste punt kun je een paard ook helemaal vast rijden hoor.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:03

Ik lees steeds mee maar heb geen tijd om te reageren, maar even tussendoor wel dit. Ik vond het heel fijn Murphy wat je zei naar aanleiding van mijn reactie over de frustratie. Gelukkig dat Jasmijn een quote van jou gebruikte anders had ik het gemist. En dan had ik ook gemist dat jouw reactie over het filmpje van vur met het jonge paard 100% overeenkomt met mijn visie. Ik zou zeggen zand erover over onze onenigheid (en alsjeblieft niet van dat opspattende hengstenshowzand :+ ).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:04

nombrado schreef:
bij terugkomst kreeg ik Golos met geen mogelijkheid links de bocht door, kwam omhoog.

Ik heb altijd geleerd dat hele goede africhters paarden opleiden waar anderen zo op weg kunnen rijden. Zelfs als die niet zo heel goed kunnen rijden. En als na 2 dagen al het werk wat je er in had gestopt meteen weg is, dan kun je je ook afvragen hoe goed de basis bevestigd was?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:08

Damon Hill is inderdaad hét beeld van een happy paard! Helen is ooit (een jaar of 5 geleden denk ik) hier in België eens op een klein concours komen rijden. Toen ben ik gaan kijken en sindsdien ben ik helemaal fan van haar. Als ik zo zou kunnen rijden..
Ook op de bundeschampionaten valt me telkens op dat ze haar paarden goed voor elkaar heeft. Want ook de jongere paarden worden op dezelfde manier gepresenteerd als Damon Hill. Prachtig gewoon!
En ja, af en toe zal je ook haar wel eens een 'hardere' hulp zien geven, maar dat lijkt me niet meer dan normaal..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 17:12

jasmijn78 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat hele goede africhters paarden opleiden waar anderen zo op weg kunnen rijden. Zelfs als die niet zo heel goed kunnen rijden. En als na 2 dagen al het werk wat je er in had gestopt meteen weg is, dan kun je je ook afvragen hoe goed de basis bevestigd was?

tja, ik heb geen sporen nodig op goloso
heeft niets met bevestigen te maken
wel als je er een wielspoor in priekt (afdruk stond erin) dan mag je je toch afvragen of dit met basisafrichting te maken heeft. (niet bij mij) wel Ongeduld en onbewustheid.
Een beginner reed zo op hem weg, zelfs meisjes van 10 -11 jaar...., die levensgevaarlijke hengst :D :+

Basis bevestigd? of afgedwongen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:23

Nou moet iemand met helpen. Helen is toch bij Klaus gaan lessen? Ik weet in ieder geval zeker dat ze bij iemand anders is gaan lessen na Ingrid, maar ik weet het niet meer zeker. En nu meende ik toch ook te weten dat die vrouw op Desperados bij Klaus lest of heb ik dat nu ook verkeerd onthouden? O nee, ik weet het alweer, dat is Jurgen Koschel. Maar hoe zit het nu met Helen? Ik weet wel dat Klaus in ieder geval de Britse Laura traint en natuurlijk ook Annabel Balkenhol. Beiden actief in de huidige top. Dus vergane glorie? Lijkt misschien zo.

Nogmaals, uberstreichen gebruik ik zoals het is bedoeld en wordt geleerd in Duitsland. Duzzz....
Laatst bijgewerkt door vur op 11-12-12 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Stig

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:26

Dacht Kristina Sprehe bij Jurgen Koschel

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:27

The_Stig schreef:
Dacht Kristina Sprehe bij Jurgen Koschel

Ja, het schoot me weer te binnen. Had het maar even aangepast.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:31

Helen is inderdaad een leerling van Balkenhol.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:48

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Wat een ongelofelijk irritante en kinderachtige reactie! Jij doet wel echt zo je best om nombrado in een kwaad daglicht te stellen! Ik vind het een super interessante discussie en ik lees graag mee maar niet als jij telkens zulke opmerkingen blijft maken. Het kan zijn dat je geirriteerd bent door wat Nombrado zegt maar dat hoef je ook weer niet zo duidelijk te laten merken.

Zo, nu ga ik weer terug naar meeleesmodus..

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:55

Hier nog een meelezer: dank je wel Twist1991, je haalt me de woorden uit de mond. Ik denk daarnaast ook niet dat het zo maar klopt wat jasmijn78 aangeeft. Rath heeft bijvoorbeeld toch ook moeite (gehad) met Totilas en ik denk ook niet dat iemand zo maar met Parcival wegrijdt. Die paarden hebben toch een hele opleiding achter de rug (even om het even of je achter de manier van opleiden staat).

En gaat weer verder met meelezen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:59

Twist1991 schreef:
Wat een ongelofelijk irritante en kinderachtige reactie! Jij doet wel echt zo je best om nombrado in een kwaad daglicht te stellen! Ik vind het een super interessante discussie en ik lees graag mee maar niet als jij telkens zulke opmerkingen blijft maken. Het kan zijn dat je geirriteerd bent door wat Nombrado zegt maar dat hoef je ook weer niet zo duidelijk te laten merken.

Serieus? Ik lees ook graag mee hier als nitwit maar het verhaaltje van de Wilde Hengst Die Alleen Door Nombrado Getemd Kon Worden kwam op mij als een beetje Ponyclub over als ik eerlijk ben. Ik snap de reactie van Jasmijn dus wel en lees graag haar uitgebreide uitleg/onderbouwingen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:02

Yamcha schreef:
Juist de sensibele paarden, de minder sensibele doen het nog vaak wel voor je, ondanks een minder correcte hulp. Het zijn de sensibele paarden juist die met heel veel gevoel gereden moeten worden.

Klopt als een bus, daar moet je zo min mogelijk aan plukken en trekken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:11

The_Stig schreef:
Helen is inderdaad een leerling van Balkenhol.

Oh dat heb ik dan gemist. Wist ik niet.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:22

Gulpje schreef:
Twist1991 schreef:

Serieus? Ik lees ook graag mee hier als nitwit maar het verhaaltje van de Wilde Hengst Die Alleen Door Nombrado Getemd Kon Worden kwam op mij als een beetje Ponyclub over als ik eerlijk ben. Ik snap de reactie van Jasmijn dus wel en lees graag haar uitgebreide uitleg/onderbouwingen.

Mijn idee :j Heel Nombrado's verhaal is een beetje penny eigenlijk. Dat zij de verpeste Nederlandse paarden weer goed rijd enz enz. Ik vind de reactie van Jasmijn78 dus ook erg begrijpelijk..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:23

Gulpje schreef:

Ben ik het ook mee eens.
Word tijdens het lezen ook wel eens frustie van de ontwijkende reacties van nombrado.
Vind het ook een vreemd verhaal...als hij zonder spoor gereden kan worden,dan kun je dat toch ook afspreken voor je weggaat en laat je er toch niet "zomaar iemand" op rijden als hij zo sensibel is (gezien je/ze zo lang nodig had om zoiets simpels te corrigeren)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:07

Gulpje schreef:
Twist1991 schreef:

Je haalde de woorden uit mn mond (ik dacht meteen penny).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 19:08

mang schreef:
Mijn idee :j Heel Nombrado's verhaal is een beetje penny eigenlijk. Dat zij de verpeste Nederlandse paarden weer goed rijd enz enz. .

goed lezen is ook een kunst
*\o/* {:) }:0

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:09

Yamcha schreef:
@ cherie78: Niet mee eens. veel paarden accepteren veel te veel, de sensibele dieren echter niet......

mensen vinden ze dan vaak moeilijk of vervelend, veel getalenteerde paarden zijn erg sensibel, en mensen roepen dan vaak dat een paard met veel talent een 'klootzak' is. dat is niet zo, ze zijn net zo vriendelijk als andere paarden, ze accepteren alleen niet alles.

Daarom ben ik al jaren fan van Jazz/Gribaldi bloed, niet alleen vanwege de paarden/het lopen maar ook vanwege het karakter. Nee het zijn zeker niet de makkelijkste paarden, zeker aan het begin niet. Iedere dag is anders, iedere handeling is anders. Maar als je vanaf het begin rustig/doortastend/accuraat en meedenkend bent heb je later echt de beste paarden onder je kont.

Het jammere is dat veel mensen bij zulke paarden gelijk letterlijk met hun billen knijpen en gelijk beginnen te trekken van voren, da's een feit. Wat krijg je dan? Een paard wat strak stata van de spanning, met een vurig/fair karakter en een ruiter die als de dood is dat er heel misschien iets zou kunnen gaan gebeuren. Als je vanaf het begin veel met je zit werkt, weer daarvoor (longeren) veel met je stem/lichaam werkt, dan doen ze alles voor je zodra het kwartje is gevallen.

Ik merk dat veel wat ik vertel ook voor mij een ideaal is, het is allemaal theorie. Hoe het volgens mij zou moeten zijn, ik denk dat we goed moeten beseffen dat we allemaal mensen zijn. Met onze eigen dromen/idealen/visies :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 19:11

Gulpje schreef:

Ik heb nergens geschreven dat Goloso een wilde hengst was/is.
wel dat hij de stempel `levensgevaarlijk` heeft gekregen en onhandelbaar. (PRE met een grote ego)
Tja....geen 1 paard is onhandelbaar of levensgevaarlijk in mijn optiek.
Alleen door invloed van de mens.
Je kan het penny noemen, maakt mij niet uit. :D
Kdenk dat je maar al te graag wil ruilen :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 19:14

Ailill schreef:
Daarom ben ik al jaren fan van Jazz/Gribaldi bloed, niet alleen vanwege de paarden/het lopen maar ook vanwege het karakter. Nee het zijn zeker niet de makkelijkste paarden, zeker aan het begin niet. Iedere dag is anders, iedere handeling is anders. Maar als je vanaf het begin rustig/doortastend/accuraat en meedenkend bent heb je later echt de beste paarden onder je kont.

Het jammere is dat veel mensen bij zulke paarden gelijk letterlijk met hun billen knijpen en gelijk beginnen te trekken van voren, da's een feit. Wat krijg je dan? Een paard wat strak stata van de spanning, met een vurig/fair karakter en een ruiter die als de dood is dat er heel misschien iets zou kunnen gaan gebeuren. Als je vanaf het begin veel met je zit werkt, weer daarvoor (longeren) veel met je stem/lichaam werkt, dan doen ze alles voor je zodra het kwartje is gevallen.

Ik merk dat veel wat ik vertel ook voor mij een ideaal is, het is allemaal theorie. Hoe het volgens mij zou moeten zijn, ik denk dat we goed moeten beseffen dat we allemaal mensen zijn. Met onze eigen dromen/idealen/visies :)

Klopt, die zijn ook niet voor elke ruiter geschikt.
Wel super, sensibele karakter paarden. Worden veelal wel de toppers :D
maar voor andere ruiters levensgevaarlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:18

En wat zijn de verschillen tussen het beleren van een pre of een warmbloedpaard volgens jullie?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:25

Gulpje schreef:
Twist1991 schreef:

Hier sluit ik mij, als geinteresseerde meelezer, bij aan. Ik lees ook graag de berichten van Jasmijn. Tevens vind ik haar lef hebben, dat ze een (rij)film van haar proef heeft geplaatst. Daar zie en leer je meer van, dan wat foto's van paarden met of zonder ruiter. Het filmpje van Burl vond ik ook fijn om te zien, alleen dat was van een jong paard en niet in overeenstemming met de opmerkingen van Blur dat haar paarden beter zijn opgeleid dan de Nederlandse toppaarden. Imo is dat appels met peren vergelijken. Maar ik vond het wel een leuk paard met een goede ruiter. :)
De opmerking van Nombrada vond ik überpenny over haar levensgevaarlijke hengst, wel heel aandoenlijk. ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:41

burl schreef:
En wat zijn de verschillen tussen het beleren van een pre of een warmbloedpaard volgens jullie?

Qua karakter? Geen, ieder paard is anders. Wel is een PRE vaak ouder tijdens het beleren en hengst, maar dat zijn de meeste paarden die ik heb gereden.

Wat betreft type/bouw, en dan ga ik even uit van het uiterste binnen die twee (PRE met een hele forse nek, korte rug, ontwikkelde achterhand, minder moeite met verzamelen/warmbloed, lange (sterke) rug, meer het lichaam van een sporter/paard, kan beter strekken/rekken), zijn er zeker verschillen.

Mijn ervaring bij een PRE is dat ze (en nu heb ik het echt over het lichaam) vaak meer balans van zichzelf hebben, zichzelf vanaf het begin meer dragen, vanuit de achterhand. Doordat ze van nature in die bepaalde/juiste positie lopen heb je in het begin weinig problemen, je moet ze alleen wel vanaf het begin goed voorwaarts houden. Ze echt aan het werk zetten. Nadeel van het correct lopen is dat ze moeilijke uit die positie te rijden zijn, dat moet je vanaf het begin al meepakken terwijl je dan eigenlijk met te veel dingen bezig bent als je er net op zit. Verderop in de training merk ik dat buiten het feit dat de balans een sterk en het strekken een zwak punt blijft vooral dat een PRE echt mee wil werken wat betreft lichaam. Omdat ze de hogere oefeningen vaak beter kunnen, wat toch een doel is, lijkt het alsof alles sneller gaat. Ik denk dat hier het stukje karakter/geslacht van een PRE om de hoek komt kijken. Het zijn echt de ezels binnen de paarden, ontzettend trots en vooral heel erg eigenwijs. Voeg dat samen met een hengst die 3/4 jaar training achter de rug heeft en het kan af en toe een leuke strijd (positief!) worden.

Dan krijgen we vervolgens de vaak 3/3.5 jarige warmbloedpaarden, net uit het land en nog helemaal groen. Vaak zijn die paarden imo nog iets te jong, niet mentaal maar fysiek. Gelukkig zie je nu steeds vaker dat mensen na het opstarten van een paard (6/8 weken trainen) het paard nog een goed half jaar het land in doen, top! Wat rijden betreft missen ze vaak veel balans, zijn nog erg wankel en vooral heel erg onder de indruk van alles. Gelukkig is balans iets waar je relatief snel een degelijke basis van kunt maken, dus naast dat het voor de ruiter veel werk is om het paard te ondersteunen is het een tijdelijk iets. Kom je verder in de training dan merk je dathet vaak echte atleten zijn, kunnen strekken en zijwaarts als de beste, zijn erg flexibel in het lijf en fijn te bewerken. Waar ik dan vaak tegenaan loop is het feit dat de warmbloedfokkers naar mijn mening te weinig op beweging fokken, of laat ik het anders zeggen: ze fokken te veel op karakter. Ik ben van mening dat die visie de beweging/het lichaam niet ten goede komt, vaak missen de echte softies net dat beetje power/will om aan de top te komen, uitzonderingen daar gelaten. Maar goed, ik heb natuurlijk niet voor niks een Ferro x Jazz en een Jazz x Gribaldi, kan nog steeds heel hard lachen om de enge gezichten die mensen trekken als ze de afstammeling horen, als is het vrij duidelijk te zien hoor ;)