vur schreef:Klopt voor een groot deel, maar zelfs Nicole Werner snapt zelfs dat je minder getalenteerde paarden opvangt met iets been. Heb ik haar horen zeggen tijdens een trainersseminar. Dus.
Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Mijn ouderwetse wat flegmatieke vos had ik nooit volledig op enkelvoudige hulpen kunnen rijden. Daar moest ik echt wel mijn been er op bepaalde momenten aanhouden anders viel hij zo uitelkaar. Ik kan mij wel voorstellen dat dat heel goed kan bij de hele hete en sensibele paarden van tegenwoordig.
Zoals ik al eerder zei hou ik gewoon van een helder en simpel verhaal. Naar mijn mening kan de basis ook veel simpeler uitgelegd worden dan nu vaak gedaan wordt.
Verder leggen ruiters in dat soort clinics uit wat ZIJ doen en waarom. Zij pretenderen niet dat dat DE manier is om ieder paard te trainen. Sommige lijken dat wel zo op te vatten. Als ik moet leren autorijden dan begin ik bij een autorijschool op de hoek in een gewone personenauto. Als ik mijn rijbewijs heb, ik kan een beetje sturen en ik wil meer, dan kun je eens kijken of een autorijles van een formule 1 coureur op een circuit wat voor je is. (moet je wel eerst een ferrari aanschaffen, anders heeft het nog weinig zin) Hetzelfde met paardrijden. Als leek moet je je licht helemaal niet op WILLEN steken bij zulks soort GP ruiters. Terwijl dat in een later stadium, als je verder gevorderd bent juist wel heel zinvol kan zijn.
Verder ben ik niet zo'n fan van Klaus Balkenhol. Beetje vergane glorie vind ik het. In zijn tijd was hij goed, maar wat toen goed was wordt nu al door heel veel ruiters veel beter gedaan.
cherie78 schreef:Vur noemde het überstreichen, dat is niet helemaal hetzelfde.
Het überstreichen is een oefening die maar een paar passen gevraagd wordt om te kijken of het paard inderdaad op "eigen" benen loopt en niet de hand als extra steunpunt nodig heeft.
Precies, is iets heel anders dan zonder verbinding rijden.
burl schreef:En Nombrado, Hoe denk jij dat dit paard is opgeleid?
Hij is ingefluisterd
pien_2010 schreef:Als we dan toch correcte filmpjes aan het plaatsen zijn binnen dit topic dan wil ik daarmee verder gaan door graag een filmpje plaatsen van Helen Langenbergh een van mijn favorieten.
Ja, zij rijdt echt heel mooi. Ik heb haar vorig jaar op JA in de kur gezien. Ik vind Damon Hill ook het allermooiste paard op de wereld 
vur schreef:Ik denk dat er veel verkeerd wordt na gedaan en dat dat ook een deel van het probleem is. Bovendien nemen veel mensen niet de tijd om zich echt goed op te laten leiden tot africhter. Volgende week moet namelijk alweer een winstpuntje worden gescoord....
Dat idee heb ik ook. Maar dat werkt 2 kanten uit. Met de neus op de LL en de nek op het hoogste punt kun je een paard ook helemaal vast rijden hoor.