[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SaSalover

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:38

(even offtopic, dacht ik ook al.. ''wilde pony's mak''..? En btw, ik heb me geregistreerd, wat een geweldige site, omg! _O-)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:39

S_en_Z schreef:
evi188 schreef:
ik ben nieuw op bokt
maar ik rij al meer als 9 jaar
ik reed vroeger altijd wilde pony's mak op de manege
sinds kort houd ik me meer bezig met dressuur
ik ben zeer geintresseerd zou iemand dat met valse knik en achterhand en voorhand
willen uitleggen

https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548724963222946
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548888268443202
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November201203#5812549142250482594

ik zou zeggen brand er op los ik ben erg leergierig en wil graag beter worden
maar als je er iets op hebt aan te merken leg goed uit hoe ik het kan verbeteren

Al meer dan 9 jaar? En je bent 13? (volgens je profiel) Dan reed je dus vanaf je 4e.. en "vroeger" reed je altijd wilde pony's mak?

Dat klinkt mij als een ...... (klik)

Over de foto's. Ik kan er weinig vanaf zien. De momenten van de foto kan ik niet zoveel mee.. Sorry.

_O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:40

SaSa: := Het is groen en het Ski't van een Berg

( een skiwi ) <--- sorry kon het niet laten gezien je ondertekst :=

Ja die site is geweldig, het blad ook.. dankzij hun heb ik mogen ervaren hoe het is om stalhoudster te zijn en hoe vermoeiend het is op dagelijkse tijden uit te mesten, te voeren, te rijden en les te geven aan mensen die niet willen luisteren. En dan nog zeurende pensionklanten.. nee Poeeee.... ik ben blij dat het alleen nog maar mijn hobby is...

(ze hadden toen ik klein was zo'n karton-spaar-serie om een stallencomplex bij elkaar te sparen en in elkaar te zetten :+ )

evi188

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:01

S_en_Z schreef:
evi188 schreef:
ik ben nieuw op bokt
maar ik rij al meer als 9 jaar
ik reed vroeger altijd wilde pony's mak op de manege
sinds kort houd ik me meer bezig met dressuur
ik ben zeer geintresseerd zou iemand dat met valse knik en achterhand en voorhand
willen uitleggen

https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548724963222946
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548888268443202
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November201203#5812549142250482594

ik zou zeggen brand er op los ik ben erg leergierig en wil graag beter worden
maar als je er iets op hebt aan te merken leg goed uit hoe ik het kan verbeteren

Al meer dan 9 jaar? En je bent 13? (volgens je profiel) Dan reed je dus vanaf je 4e.. en "vroeger" reed je altijd wilde pony's mak?

Dat klinkt mij als een ...... (klik)

Over de foto's. Ik kan er weinig vanaf zien. De momenten van de foto kan ik niet zoveel mee.. Sorry.

nou vanaf dat ik fatsoenlijk kon riijden doe ik dat
maar toen ik 4 was ik kreeg ik mijn eerste pony een shet en toen ben ik gaan rijden

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:34

partywitch schreef:
Dank je Bertie!

Mijn eigen nivo is L1 en paard is B nivo.
Ik ben na het overlijden van mijn vorige paard erg onzeker en bang geworden (heb de eerste keer dat ik op een ander paard ging zitten gewoon gehuild van angst, erg he, maar ik had het vertrouwen gewoon helemaal niet meer), mijn voornaamste doel was de afgelopen maanden dan ook om ontspanning in het rijden te zoeken.

Ik ben heel blij met je commentaar dat het er gewoontjes uitziet!
We zijn nu op het punt aangekomen dat het vertrouwen er is en we het allemaal wat flitsender willen. De tip die je gaf over de trap oprijden kreeg ik afgelopen week ook. Ik moet zelf meer opwaarts gaan denken.

Dat je gespannen was is normaal hoor, dat ken ik, wel. :+
Doerak ging achterwaarts de sloot in tijdens buitenritten, dat was niet zo grappig, om het maar voorzichtig uit te drukken. Het heeft wel even geduurd voor ik met mijn volgende paard Donald naar buiten durfde. Donald ging dansend de weg over, en van hem leerde ik vertrouwen. Want als hij schrok ging hij gewoon weer dansend verder aan een lang teugeltje. <3
Het is niet erg dat vertrouwen een deuk krijgt, dat kan iedereen overkomen. *\o/*
Het is fijn dat je weer vertrouwen hebt weten op te bouwen! :j

En daarna kwam jouw volgende mail..

partywitch schreef:
Heb vanmorgen even geoefend met de galop. En ik moet eerlijk zeggen dat ik wel degelijk verschil merkte als ik zelf opwaarts dacht. Voor mijn gevoel had hij veel meer sprong.

Waar we nog wel tegenaan lopen (is enkel bij het losrijden) is dat als ik een overgang van draf naar stap wil maken en ik mijn been eraan hou om hem wel voorwaarts te laten denken. Hij dus ook echt voorwaarts blijft gaan. Ook al geef ik een zithulp en pak ik op een gegeven moment de teugel er ook bij. Hij blijft dan dribbelen, ik krijg hem dan enkel in stap als ik een hele kleine volte maak. (zodra ik een overgang zonder been terug maak, dan komt hij wel meteen terug. Maar ik wil hem juist in de overgangen terug goed voorwaarts houden) Heeft iemand tips?

Grappig is dat he, wat je eigen 'denken' voor effect heeft bij een opwaartse sprong. :(:)
Ben heel blij met je constatering, want dat kan echt een eye-opener zijn voor de manier waarop je denkt over rijden. En hoe dat vervolgens van invloed kan zijn op het rijden zelf! *\%/*

Over die overgang van draf naar stap .. JIJ vraagt iets, en JIJ bent ook verantwoordelijk voor de uitvoering. Het lijkt erop dat je niet duidelijk genoeg bent. Hij blijft dribbelen, zeg je. Kennelijk weet hij niet goed wat de bedoeling is. :?
Bij een overgang naar een lagere gang is vaak de overgang al ingezet voor je het weet. Dus ZODRA het paard de overgang inzet kun je al onstpannen, en je instellen op de lagere gang. Ontspan je vroeg genoeg? Geef je voldoende rust (in je zit) en LENGTE (in het meegaan met de beweging van de mond), zodat de stap ook echt kan beginnen?

Je gaat ons vast verblijden met een eye-opened update! :)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:58

Bedankt voor je reactie en je fijne tips!

Ja die tip over de galop is echt helemaal geweldig. Ik heb die tip nu ook wat doorgevoerd in mijn overige rijden. Dat ik opwaarts en voorwaarts moet denken. Hierdoor heb ik denk ik een wat opener zit waardoor hij veel fijner gaat lopen.

De tip voor de overgang terug ga ik donderdag oefenen. Morgen heeft paardlief een rustdagje.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:12

SaSalover schreef:
Hij loopt er hier wel beetje uit, maar hij loopt lekker ontspannen, en z'n achterhand zit er (EINDELIJK) redelijk onder :D
[ Afbeelding ]

Wat bijzonder, dat je over deze foto kunt zeggen dat hij lekker ontspannen is, en dat mensen het daar mee eens zijn .. |o
Ik zie een staart .. een strakke rug, een gebrek aan nageeflijkheid.. >;)
Het héle beeld is strak..

SaSalover schreef:
En deze vind ik héél fijn! Jammer van die achterhand die er weer een beetje 'uit' gaat..
[ Afbeelding ]

Nou, deze foto vind ik inderdaad ook een stuk fijner. :):)
Weet alleen niet zo goed wat je bedoelt met die achterhand.. Bedoel je dat et been wat nakomt? Hmm. Valt wel mee hoor.
In ieder geval wat mij betreft een veel fijner beeld dan het eerste plaatje! +:)+

SaSalover schreef:
Ik zat lang te twijfelen het hier te plaatsen, maar tips zijn alleen maar goed, en fouten zijn er om verbeterd te worden! :D Daarom graag jullie tips en commentaar, en complimetjes natuurlijk! :D (houd er aub wel rekening mee dat ik 12 jaar ben)

Je noemt het woord 'fouten'..
Ik geloof dat er bij paardrijden geen 'fouten' bestaan. Niet meer gebruiken dus, dat woord! :n
IEDEREEN doet zijn best, iedereen wil ook het beste.
Niemand kan het perfect doen, en dat verwachten we ook helemaal niet.
Wat we WEL mogen verwachten is dat mensen willen leren, en jij hoort zo te zien bij die groep. Geweldig! *\%/*

Wees vooral niet te streng voor jezelf! :(:)
Strengheid zorgt ervoor dat iemand het denken uitschakelt. En dat willen we juist niet..
Blijf vooral open .. naar jezelf, vragend, nieuwsgierig.
En kijk naar je pony .. vragend, nieuwsgierig. <3

12 jaar .. oeps, geen rekening mee gehouden. Zoals je schrijft lijk je volwassen! En zo heb ik ook geantwoord. <3

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:20

Dankjewel! :D op die eerste foto, die staart; dat deed ie omdat hij nogal aan het uitsloven was. Strakke rug, klopt wel een beetje. Maar dat ie niet nageeflijk loopt, betekend toch niet niet ontspannen? Je kan toch alsnog fouten maken, maar denken dat het goed is? Ben best streng voor mezelf, is m'n eerste paardje en wil het zo graag goed doen! Moet er niet aan denken dat ik qua rijden iets helemaal verkeerd doe..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:39

Change3x schreef:
Dan nu ik, dit is Mareja van Steenbergen [aka. Marea]. Het is de haflinger van een vriendin van mij, ik rijdt een paar keer in het jaar op haar omdat zij in amsterdam wonen en ik in enschede. x') Dit was in de zomervakantie, de allereerste keer op deze topper.
[ Afbeelding ]

Ben helemaal verliefd op die linker foto. <3
Waarom?
Vanwege die aanleuning! :j
Neusje eruit, mooie ronding in de bovenlijn. En waaraan zie je dat die aanleuning zo fijn is? Kijk naar de ontspannen onderhals! Echt prachtig! <3
En die aanspanning zie je ook over de rug, de achterhand. En die harmonische lijn onderarm-teugel. Echt helemaal volgens het boekje!
Prachtig, prachtig! <3
Als je die lijn onderarm-teugel ziet begrijp je ook waarom ik het rechterplaatje minder mooi vind .. de terugwerkende hand (minimaal, maar toch ..) blokkeert het paard in de vrije beweging. Minimaal, minimaal..
Ik heb het dan niet over het achterbeen, maar meer over het opwaarts in het linkerplaatje, en het zakken in de achterhand. Het paard in het linkerplaatje is korter in het frame, iets meer verzameld.
Niet dat het rechterplaatje 'slecht' is .. het linkerplaatje is gewoon meer bijzonder! :D

Goh, heb je een video? Ben heel benieuwd! :)

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:50

Babootje schreef:
@Kim_Hester. Ben benieuwd naar je foto's als het nieuwe zadel erop ligt.

geen nieuw zadel hoor :)
zelfde, alleen dan gemaakt.
duurt denk ik nog een week.
De KN van dr vriend was geen succes.
De eerste keer had ik een bontje+dekje, schoof het dekje er zowat onderweg,
maar ze liep wel lekker ontspannen.
Dus paar dagen later alleen een dekje eronder,
na lang instappen, aandraven, bok, bok, bok, bok, ik dacht; oh nee toch..
dus weer stappen, weer aangedraafd, ging het goed.
ook de galop met een wat langere teugel ging goed.
Daarna wat opgepakt, wou galoperen, nou kreeg een boksessie,
ik dacht gelijk; dit is niet goed, stoppen, NU. Gelukkig is ze wat dat betreft heel braaf,
ging gelijk stappen, uitgestapt en klaar.
dat zadel komt er niet meer op ;)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:00

SaSalover schreef:
Dankjewel! :D op die eerste foto, die staart; dat deed ie omdat hij nogal aan het uitsloven was. Strakke rug, klopt wel een beetje. Maar dat ie niet nageeflijk loopt, betekend toch niet niet ontspannen? Je kan toch alsnog fouten maken, maar denken dat het goed is? Ben best streng voor mezelf, is m'n eerste paardje en wil het zo graag goed doen! Moet er niet aan denken dat ik qua rijden iets helemaal verkeerd doe..

Voor een jurylid is 'staart' een boodschap - spanning moeten we meenemen in de beoordeling, per onderdeel.
Het is wel leuk dat je zegt dat de rug nogal strak was. Nageeflijkheid heeft ALLES te maken met strakheid. Waar dan ook in het lichaam van het paard - of pony. Een nageeflijke pony is PER DEFINITIE ook ontspannen in de rug. En andersom, dus. Strak in de rug? - dan is er geen nageeflijkheid.

Over 'fouten' maken.. Daar zeg je iets. Je zet me aan het denken! _/-\o_
Er is een verschil tussen wel weten, en niet weten.
WEL weten en 'fouten' maken, daar heb ik moeite mee, inderdaad. Want dat zou betekenen dat je wél weet, maar tóch doet. Dat is verwijtbaar.
NIET weten en toch 'fouten' maken. Dat is niet verwijtbaar. Maar een reden om te LEREN.

Dit is je eerste paardje? Ga er maar van uit dat je héél veel 'fout' doet. *\o/*
Want JIJ moet nog alles :) leren.
Maak je geen zorgen! Maak fouten! Geniet van de fouten die je maakt! Niet dat je ze graag maakt, maar je zult ze maken. Neem het je jezelf niet teveel kwalijk, maar lach je te pletter, en LEER ervan! :(:)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:05

partywitch schreef:
De tip voor de overgang terug ga ik donderdag oefenen.

Hm .. ik denk dat je NU al kunt oefenen. :j
DENKEN over een tip, je INLEVEN ..
Je weet vast hoe het KAN voelen!
Rijden is niet alleen als je op een paard zit, rijden is ook voelen-in-gedachten..

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:22

ArGieVai schreef:
Hier ook weer een stipje..

Ik ga zo veel mogelijk proberen mee te lezen, en waar kan ook reageren, maar leek mij ook leuk om zelf eerst even foto's neer te zetten.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit is een merrie van een vriendin van mij, welke bij mij staat tot ze verkocht is. Ik ben sinds vorige week weer hard met haar aan het werk na zij een hele tijd zo goed als niks heeft gedaan. Dit is ook de reden dat zij vrij zwak bespierd is. Zij is ooit M geklasseerd geweest, maar hier is momenteel weinig van te merken. Ik merk vooral heel erg dat zij te weinig kracht van achter heeft om echt lekker door te pakken, hierom gaan wij ook vanaf komende week proberen 2 keer per week galoptraining te gaan doen in het duin.

We zijn nu voornamelijk bezig met een stabiele aanleuning, en veel voltes, van hand veranderen etc. Taloom is een nogal flegmatieke merrie, dus ook haar tempo is iets waar wij veel mee bezig zijn. Regelmatig pakken wij zijgangen mee, en tempowisselingen en overgangen doen wij ook heel veel.

Dit zijn overigens foto's van vandaag, zij was vandaag heel sloom (mede door het weer denk ik) en wilde net niet lekker nageven voor mijn gevoel. Door de foto's (zijn stills uit een filmpje) en het filmpje, ben ik er wel achter dat ik echt aan mijn houding moet werken (wist ik ook wel al) en dat mijn teugels ook wel een stuk korter mogen. (+ handen naar voren, rug naar voren, benen naar achter, schouders naar achter etc.)

Alle tips en kritiek is overigens welkom!

waarom hang je zo naar achteren? het is geen ligstoel, je gaat er bijna op liggen! en zit je alleen maar door of ook lichtrijden? want de hele tijd doorzitten is niet zo goed voor haar rug.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 07:42

@ Bertie
hahahahaha
dat heb ik ook wel degelijk gedaan ;-)
ben er vannacht mee naar bed gegaan en vanmorgen mee wakker geworden!
maar ik bedoelde echt te paard dan he ;-) want voor mijn gevoel heb ik denkbeeldig wel door hoe het zou moeten
(zo rijdt ik eigenlijk altijd, dat ik in mijn hoofd precies kan voorstellen hoe ik het wil)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:39

Bertie..... *\o/* *\o/* *\o/*
welcome back!!
Heb best veel aan je inbreng gehad...mijn knollie is nog aan het herstellen van een blessure....anders had ik foto's gemaakt speciaal voor jou *D :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:54

@ Alladinnetje; Ik zit niet de hele tijd door nee, altijd losrijden gewoon lichtrijden (en verlichte zit) en pas later stukjes gaan doorzitten, overigens ook niet de hele tijd. Waarom zou volgens jou doorzitten niet goed voor de rug zijn? Bij lichtrijden komt op het moment dat je neer komt dubbel zo veel kracht op de rug als wanneer je doorzit, bij onbalans (wat ik af en toe nog heb) is het inderdaad niet heel goed voor de rug.

Waarom ik hier zo naar achter zit: Ik heb vaak de neiging veel naar voren te zitten en te veel te kijken naar wat ik doe. Op deze foto's ging ik proberen rechtop te zitten, waarbij ik in de middendraf te veel achter de beweging kom, een stukje "nog niet onafhankelijk zitten" dus. Deze foto's zijn overigens een hele tijd geleden, momenteel ben ik bezig mijn volledige rijstijl om te gooien. Ik was te veel bezig met hoe het er uit zag, in plaats van met de manier waarop het paard door zijn lijf loopt.Houding ben ik overigens de laatste tijd heel erg mee aan het werk geweest, rij ook zeer regelmatig zonder zadel of zonder beugels, en zit momenteel erg goed qua houding. Al heb ik nog veel om aan te werken, zoals iedereen dat heeft. Zal even een iets recentere foto hier zetten met m'n andere paard (paard op de foto is weg), waar ik al wat beter zit. Ga van de week kijken of ik nog eens foto's kan maken, gezien zowel ik als paard ontzettend vooruit zijn gegaan wat aanleuning en houding betreft (eerst; sterk paard, moeilijk zitten, weinig kracht van achter, toen door blessure een tijd stilgestaan en er voor gekozen helemaal vanaf niveau nul opnieuw op te leiden, zowel mezelf als paard, omdat er in onze rijstijl een aantal dingen gewoon niet goed zaten. Nu heeft paard nog steeds redelijk weinig kracht doordat we aan het opbouwen zijn, maar aanleuning is een stuk lichter, veert meer, mijn houding is hierdoor ook heel erg verbeterd, en ook in zijn draf merk ik enorm veel verschil. Hij draagt meer, komt meer van de grond af, en neemt achterbeen veel beter mee.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 8317_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 7833_n.jpg

Heb deze foto's laatst ook al geplaatst, maar blijkbaar had je daar overheen gelezen.

Overigens heb ik hier mijn oude zadel nog op, welke niet helemaal goed meer lag. Dit is ook 1 van de redenen waarom hij van achter niet lekker bij kon komen, en ik veelal het gevoel had op 2 verschillende "delen" te zitten. Ook hierin merk ik momenteel enorm veel verschil. Mijn houding is hier nog niet goed overigens, zit weer redelijk naar achter op de eerste foto, ondanks dat het wel een hele verbetering is in vergelijking met de foto's die je net quote.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:46

Hier ook een filmpje van mij en mijn paard. We rijden nu net L1 en waar we vooral tegen aanlopen zijn de middengangen. Dit komt voornamelijk omdat ik hem heel erg moeilijk op zijn achterhand krijg. We zijn hier heel erg mee aan het oefenen door overgangen, volte vergroten verkleinen, wijken, schijnovergangen, van stap naar galop. Toch vindt paard het nog heeeeel erg lastig en vooral als ik hem eventjes zo gereden heb begint hij moe te worden en wat te hangen en te diep te lopen.

Afgelopen maandag was dit heel erg, hij liep veel te diep en kreeg hem hier heel erg moeilijk vanaf. Vooral in de galop liep hij helemaal op de voorhand met zijn neus op zijn borst. Ik hoop dat iemand hier tips voor heeft want dit heeft hij nooit eerder zo gedaan! Kan dit zijn omdat hij wat last krijgt van zijn spieren en dit zo makkelijk mogelijk probeert te maken voor zichzelf?

Tips gevraaaagd! :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:30

kim_hester schreef:
Babootje schreef:
@Kim_Hester. Ben benieuwd naar je foto's als het nieuwe zadel erop ligt.

geen nieuw zadel hoor :)
zelfde, alleen dan gemaakt.
duurt denk ik nog een week.
De KN van dr vriend was geen succes.
De eerste keer had ik een bontje+dekje, schoof het dekje er zowat onderweg,
maar ze liep wel lekker ontspannen.
Dus paar dagen later alleen een dekje eronder,
na lang instappen, aandraven, bok, bok, bok, bok, ik dacht; oh nee toch..
dus weer stappen, weer aangedraafd, ging het goed.
ook de galop met een wat langere teugel ging goed.
Daarna wat opgepakt, wou galoperen, nou kreeg een boksessie,
ik dacht gelijk; dit is niet goed, stoppen, NU. Gelukkig is ze wat dat betreft heel braaf,
ging gelijk stappen, uitgestapt en klaar.
dat zadel komt er niet meer op ;)

Heel herkenbaar. Ook zo'n ervaring met een KN gehad. Was een leenzadel van een zadelmaker.
Mijn welshcob heeft een fries model rug overigens. Ik kreeg dat zadel dus te leen van een zadelmaker waar ik een nieuw op maat gemaakt zadel zou laten aanmeten. Moest wel kunnen dacht hij. De eerste dag liep hij er nog goed onder. Tweede dag begon hij erg te bokken en stijgeren. Dat doetie gewoon nooit. Heb het leenzadel teruggegeven en zadelmaker afgebeld.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:07

bertie schreef:
Change3x schreef:
Dan nu ik, dit is Mareja van Steenbergen [aka. Marea]. Het is de haflinger van een vriendin van mij, ik rijdt een paar keer in het jaar op haar omdat zij in amsterdam wonen en ik in enschede. x') Dit was in de zomervakantie, de allereerste keer op deze topper.
[ Afbeelding ]

Ben helemaal verliefd op die linker foto. <3
Waarom?
Vanwege die aanleuning! :j
Neusje eruit, mooie ronding in de bovenlijn. En waaraan zie je dat die aanleuning zo fijn is? Kijk naar de ontspannen onderhals! Echt prachtig! <3
En die aanspanning zie je ook over de rug, de achterhand. En die harmonische lijn onderarm-teugel. Echt helemaal volgens het boekje!
Prachtig, prachtig! <3
Als je die lijn onderarm-teugel ziet begrijp je ook waarom ik het rechterplaatje minder mooi vind .. de terugwerkende hand (minimaal, maar toch ..) blokkeert het paard in de vrije beweging. Minimaal, minimaal..
Ik heb het dan niet over het achterbeen, maar meer over het opwaarts in het linkerplaatje, en het zakken in de achterhand. Het paard in het linkerplaatje is korter in het frame, iets meer verzameld.
Niet dat het rechterplaatje 'slecht' is .. het linkerplaatje is gewoon meer bijzonder! :D

Goh, heb je een video? Ben heel benieuwd! :)

Wat een geweldig leuk commentaar, zeker omdat het de eerste keer was dat ik op haar reed :D
Hier is het filmpje waar ik de plaatjes uit heb, zijn maar kleine stukjes hoor.
http://www.youtube.com/watch?v=IMtlvgdA ... r_embedded

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:17

Al een tijdje niet meer gereageerd hier maar...

Bertie! Wat leuk om je hier weer langs te zien komen!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 20:43

Ik doe ook maar eens een poging (en ga hierna ook terug mensen 'beoordelen' of hoe je het ook mag noemen :P )

Een beetje over ons. Gonzo is een 14jarig ruintje, ong 1.75.
We rijden puur recreatief en werken wat aan de basis van het rijden.
Ik rijd ongeveer 1,5 jaar met hem nu.

Door omstandigheden heb ik er nu 3 maand uitgelegen en ben sinds zondag terug het rijden aan het oppakken, dus dit zijn foto's van zondag.
Afbeelding
Afbeelding
http://i46.tinypic.com/2mdjifl.jpg
http://i50.tinypic.com/211r9g.jpg

Voor mezelf merk ik dat ik Gonzo nog teveel vasthoud vanvoor, waardoor hij niet lekker doorkomt. Als ik hem langer laat vind ik hem er ook beter ondertreden vanachter.
Verder heeft hij steeds wel een rustig normaal drafje/galopje en is hij heel werkwillig.
Mede doordat zijn basis niet zo goed bevestigd is, is het wat zoeken naar hoe we het beste als een team gaan rijden.
Zelf moet ik veel meer op mijn kont gaan zitten en schouders naar achteren! (Dit kan ook mede komen doordat ik mijn stijgbeugelriemen laatst moest veranderen en ze dus nog niet helemaal op maat stonden.)

Zo ging het helemaal in het begin
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1633_o.jpg

Ohja, ik neem/krijg geen les, maar ben wel op zoek. Lastig om iemand te vinden die op locatie les komt geven in mijn streek..

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:47

Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:37

kristie14 schreef:
[ Video ]

Hier ook een filmpje van mij en mijn paard. We rijden nu net L1 en waar we vooral tegen aanlopen zijn de middengangen. Dit komt voornamelijk omdat ik hem heel erg moeilijk op zijn achterhand krijg. We zijn hier heel erg mee aan het oefenen door overgangen, volte vergroten verkleinen, wijken, schijnovergangen, van stap naar galop. Toch vindt paard het nog heeeeel erg lastig en vooral als ik hem eventjes zo gereden heb begint hij moe te worden en wat te hangen en te diep te lopen.

Afgelopen maandag was dit heel erg, hij liep veel te diep en kreeg hem hier heel erg moeilijk vanaf. Vooral in de galop liep hij helemaal op de voorhand met zijn neus op zijn borst. Ik hoop dat iemand hier tips voor heeft want dit heeft hij nooit eerder zo gedaan! Kan dit zijn omdat hij wat last krijgt van zijn spieren en dit zo makkelijk mogelijk probeert te maken voor zichzelf?

Tips gevraaaagd! :o

Hoi,
Dit filmpje is wel heel beroerd om te beoordelen - je kunt haast niet zien wat er gebeurt.
Ik ben dus afgehaakt na een have minuut. ;(
Maar ik meende zo heel in de verte toch iets te ontwaren .. verander jij van been op X op een diagonaal?
Dat moet je niet doen hoor! Het is voorgeschreven is om het aan het EIND van de diagonaal te doen, en dat is niet voor niets! Tijdens een verruiming wil je zo min mogelijk storen, en dan moet je dus vooral NIET op X van been wisselen. :+
Maar ik weet niet eens of ik het wel goed gezien heb.

Ik weet niet of ik je zo kan helpen.
Wel wil ik volgende kwijt over verruimingen.
Er is een heel groot verschil tussen wat in een proef gevraagd wordt, en wat in een training kan worden geoefend.
In een training kan ik blij zijn met één enkel pasje verruiming. Wat zeg ik? Ik kan blij zijn met één enkele POGING tot een pasje..
In een B-proef wordt overigens niet meer gevraagd dan 'enkele passen' - het hoeft geen hele diagonaal te zijn.

Dat éne pasje verruiming tijdens een training .. vaak is het niet eens zoveel meer dan een beetje meer lengte geven, en een héél klein beetje meer energie. :j

Hier in Noord-Nederland zit een trainer die je in een proef bij zijn leerlingen steeds herkent .. Al in de hoek wordt enorm gedreven, en dan op de diagonaal worden de teugels losgegooid. De paarden worden erdoor overvallen, en vallen meestal helemaal uit elkaar.
Het is juist de bedoeling dat bij een verruiming het paard bij elkaar blijft, in het frame.
Vandaar liever één pasje in de training en dat steeds een heel klein beetje uitbouwen tot eh .. misschien, misschien .. nóg een pasje. <3
Het gaat er voorál om dat JIJ voelt wanneer die aanspanning nog goed is, en fijn voelt. :)
Zodra er ook maar een béétje spanning ontstaat raad ik je aan diréct terug te gaan naar de BASISGANG waar het paard zich prettig voelt. :)
Want daar gaat het om, toch?
Dat het paard zich prettig voelt?
Ten eerste omdat paarden onze hobby zijn, en ten tweede omdat een paard alleen maar kan presteren wanneer het zich prettig voelt?
Blij rijden! Jij blij, paard blij! Daar gaat het om!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:57

Silkaay schreef:
Ik doe ook maar eens een poging (en ga hierna ook terug mensen 'beoordelen' of hoe je het ook mag noemen :P )

Een beetje over ons. Gonzo is een 14jarig ruintje, ong 1.75.
We rijden puur recreatief en werken wat aan de basis van het rijden.
Ik rijd ongeveer 1,5 jaar met hem nu.

Door omstandigheden heb ik er nu 3 maand uitgelegen en ben sinds zondag terug het rijden aan het oppakken, dus dit zijn foto's van zondag.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
http://i46.tinypic.com/2mdjifl.jpg
http://i50.tinypic.com/211r9g.jpg

Voor mezelf merk ik dat ik Gonzo nog teveel vasthoud vanvoor, waardoor hij niet lekker doorkomt. Als ik hem langer laat vind ik hem er ook beter ondertreden vanachter.
Verder heeft hij steeds wel een rustig normaal drafje/galopje en is hij heel werkwillig.
Mede doordat zijn basis niet zo goed bevestigd is, is het wat zoeken naar hoe we het beste als een team gaan rijden.
Zelf moet ik veel meer op mijn kont gaan zitten en schouders naar achteren! (Dit kan ook mede komen doordat ik mijn stijgbeugelriemen laatst moest veranderen en ze dus nog niet helemaal op maat stonden.)

Zo ging het helemaal in het begin
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1633_o.jpg

Ohja, ik neem/krijg geen les, maar ben wel op zoek. Lastig om iemand te vinden die op locatie les komt geven in mijn streek..

Hoi,

groot verschil met de 'begin' foto! Super! :j

Wel een paar puntjes.
In de tweede foto hangt de teugel nogal los, is er geen contact. Ik weet niet of dat 'toeval' is, of symptomatisch.
Als het symptomatisch is moet je daar echt iets mee doen. :=
Als het niet symptomatisch is had je die foto misschien beter niet kunnen plaatsen. ;)

Wat ik wel zie in alle foto's, en wat me wel wat zorgen baart, is de staartdracht. De staart hangt niet in een vloeiende lijn af, maar is een signaal voor spanning in de rug.
Ook de beenzetting op de foto's roept wat vragen op.
Hm .. hoe VOORWAARTS wordt hier gereden? Misschien een beetje (eh .. beetje?) terughoudend, braaf?

Ik denk bij deze foto's dat er wel een begin is. *\o/*
Nu: durf, lef, voorwaarts rijden! Volg je gevoel, als het fijn voelt is het goed. Als je spanning voelt moet je weer terug tot waar het fijn voelt. En dat gaat om seconden, niet om dagen.

Succes! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:00

Kimberly520 schreef:

Zorg je er eerst even voor dat de horizon in je plaatje ook horizontaal staat?

En dat je je eigen commentaar geeft op het plaatje?

We willen gráág commentaar geven, maar met de foto zoals die nu is kunnen we niets, helaas.