Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
S_en_Z schreef:evi188 schreef:ik ben nieuw op bokt
maar ik rij al meer als 9 jaar
ik reed vroeger altijd wilde pony's mak op de manege
sinds kort houd ik me meer bezig met dressuur
ik ben zeer geintresseerd zou iemand dat met valse knik en achterhand en voorhand
willen uitleggen
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548724963222946
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548888268443202
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November201203#5812549142250482594
ik zou zeggen brand er op los ik ben erg leergierig en wil graag beter worden
maar als je er iets op hebt aan te merken leg goed uit hoe ik het kan verbeteren
Al meer dan 9 jaar? En je bent 13? (volgens je profiel) Dan reed je dus vanaf je 4e.. en "vroeger" reed je altijd wilde pony's mak?
Dat klinkt mij als een ...... (klik)
Over de foto's. Ik kan er weinig vanaf zien. De momenten van de foto kan ik niet zoveel mee.. Sorry.
S_en_Z schreef:evi188 schreef:ik ben nieuw op bokt
maar ik rij al meer als 9 jaar
ik reed vroeger altijd wilde pony's mak op de manege
sinds kort houd ik me meer bezig met dressuur
ik ben zeer geintresseerd zou iemand dat met valse knik en achterhand en voorhand
willen uitleggen
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548724963222946
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548888268443202
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November201203#5812549142250482594
ik zou zeggen brand er op los ik ben erg leergierig en wil graag beter worden
maar als je er iets op hebt aan te merken leg goed uit hoe ik het kan verbeteren
Al meer dan 9 jaar? En je bent 13? (volgens je profiel) Dan reed je dus vanaf je 4e.. en "vroeger" reed je altijd wilde pony's mak?
Dat klinkt mij als een ...... (klik)
Over de foto's. Ik kan er weinig vanaf zien. De momenten van de foto kan ik niet zoveel mee.. Sorry.
partywitch schreef:Dank je Bertie!
Mijn eigen nivo is L1 en paard is B nivo.
Ik ben na het overlijden van mijn vorige paard erg onzeker en bang geworden (heb de eerste keer dat ik op een ander paard ging zitten gewoon gehuild van angst, erg he, maar ik had het vertrouwen gewoon helemaal niet meer), mijn voornaamste doel was de afgelopen maanden dan ook om ontspanning in het rijden te zoeken.
Ik ben heel blij met je commentaar dat het er gewoontjes uitziet!
We zijn nu op het punt aangekomen dat het vertrouwen er is en we het allemaal wat flitsender willen. De tip die je gaf over de trap oprijden kreeg ik afgelopen week ook. Ik moet zelf meer opwaarts gaan denken.
partywitch schreef:Heb vanmorgen even geoefend met de galop. En ik moet eerlijk zeggen dat ik wel degelijk verschil merkte als ik zelf opwaarts dacht. Voor mijn gevoel had hij veel meer sprong.
Waar we nog wel tegenaan lopen (is enkel bij het losrijden) is dat als ik een overgang van draf naar stap wil maken en ik mijn been eraan hou om hem wel voorwaarts te laten denken. Hij dus ook echt voorwaarts blijft gaan. Ook al geef ik een zithulp en pak ik op een gegeven moment de teugel er ook bij. Hij blijft dan dribbelen, ik krijg hem dan enkel in stap als ik een hele kleine volte maak. (zodra ik een overgang zonder been terug maak, dan komt hij wel meteen terug. Maar ik wil hem juist in de overgangen terug goed voorwaarts houden) Heeft iemand tips?
SaSalover schreef:Hij loopt er hier wel beetje uit, maar hij loopt lekker ontspannen, en z'n achterhand zit er (EINDELIJK) redelijk onder
[ Afbeelding ]
SaSalover schreef:En deze vind ik héél fijn! Jammer van die achterhand die er weer een beetje 'uit' gaat..
[ Afbeelding ]
SaSalover schreef:Ik zat lang te twijfelen het hier te plaatsen, maar tips zijn alleen maar goed, en fouten zijn er om verbeterd te worden!Daarom graag jullie tips en commentaar, en complimetjes natuurlijk!
(houd er aub wel rekening mee dat ik 12 jaar ben)
Change3x schreef:Dan nu ik, dit is Mareja van Steenbergen [aka. Marea]. Het is de haflinger van een vriendin van mij, ik rijdt een paar keer in het jaar op haar omdat zij in amsterdam wonen en ik in enschede. x') Dit was in de zomervakantie, de allereerste keer op deze topper.
[ Afbeelding ]
Babootje schreef:@Kim_Hester. Ben benieuwd naar je foto's als het nieuwe zadel erop ligt.
SaSalover schreef:Dankjewel!op die eerste foto, die staart; dat deed ie omdat hij nogal aan het uitsloven was. Strakke rug, klopt wel een beetje. Maar dat ie niet nageeflijk loopt, betekend toch niet niet ontspannen? Je kan toch alsnog fouten maken, maar denken dat het goed is? Ben best streng voor mezelf, is m'n eerste paardje en wil het zo graag goed doen! Moet er niet aan denken dat ik qua rijden iets helemaal verkeerd doe..
ArGieVai schreef:Hier ook weer een stipje..
Ik ga zo veel mogelijk proberen mee te lezen, en waar kan ook reageren, maar leek mij ook leuk om zelf eerst even foto's neer te zetten.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit is een merrie van een vriendin van mij, welke bij mij staat tot ze verkocht is. Ik ben sinds vorige week weer hard met haar aan het werk na zij een hele tijd zo goed als niks heeft gedaan. Dit is ook de reden dat zij vrij zwak bespierd is. Zij is ooit M geklasseerd geweest, maar hier is momenteel weinig van te merken. Ik merk vooral heel erg dat zij te weinig kracht van achter heeft om echt lekker door te pakken, hierom gaan wij ook vanaf komende week proberen 2 keer per week galoptraining te gaan doen in het duin.
We zijn nu voornamelijk bezig met een stabiele aanleuning, en veel voltes, van hand veranderen etc. Taloom is een nogal flegmatieke merrie, dus ook haar tempo is iets waar wij veel mee bezig zijn. Regelmatig pakken wij zijgangen mee, en tempowisselingen en overgangen doen wij ook heel veel.
Dit zijn overigens foto's van vandaag, zij was vandaag heel sloom (mede door het weer denk ik) en wilde net niet lekker nageven voor mijn gevoel. Door de foto's (zijn stills uit een filmpje) en het filmpje, ben ik er wel achter dat ik echt aan mijn houding moet werken (wist ik ook wel al) en dat mijn teugels ook wel een stuk korter mogen. (+ handen naar voren, rug naar voren, benen naar achter, schouders naar achter etc.)
Alle tips en kritiek is overigens welkom!
kim_hester schreef:Babootje schreef:@Kim_Hester. Ben benieuwd naar je foto's als het nieuwe zadel erop ligt.
geen nieuw zadel hoor
zelfde, alleen dan gemaakt.
duurt denk ik nog een week.
De KN van dr vriend was geen succes.
De eerste keer had ik een bontje+dekje, schoof het dekje er zowat onderweg,
maar ze liep wel lekker ontspannen.
Dus paar dagen later alleen een dekje eronder,
na lang instappen, aandraven, bok, bok, bok, bok, ik dacht; oh nee toch..
dus weer stappen, weer aangedraafd, ging het goed.
ook de galop met een wat langere teugel ging goed.
Daarna wat opgepakt, wou galoperen, nou kreeg een boksessie,
ik dacht gelijk; dit is niet goed, stoppen, NU. Gelukkig is ze wat dat betreft heel braaf,
ging gelijk stappen, uitgestapt en klaar.
dat zadel komt er niet meer op
bertie schreef:Change3x schreef:Dan nu ik, dit is Mareja van Steenbergen [aka. Marea]. Het is de haflinger van een vriendin van mij, ik rijdt een paar keer in het jaar op haar omdat zij in amsterdam wonen en ik in enschede. x') Dit was in de zomervakantie, de allereerste keer op deze topper.
[ Afbeelding ]
Ben helemaal verliefd op die linker foto.![]()
Waarom?
Vanwege die aanleuning!![]()
Neusje eruit, mooie ronding in de bovenlijn. En waaraan zie je dat die aanleuning zo fijn is? Kijk naar de ontspannen onderhals! Echt prachtig!![]()
En die aanspanning zie je ook over de rug, de achterhand. En die harmonische lijn onderarm-teugel. Echt helemaal volgens het boekje!
Prachtig, prachtig!![]()
Als je die lijn onderarm-teugel ziet begrijp je ook waarom ik het rechterplaatje minder mooi vind .. de terugwerkende hand (minimaal, maar toch ..) blokkeert het paard in de vrije beweging. Minimaal, minimaal..
Ik heb het dan niet over het achterbeen, maar meer over het opwaarts in het linkerplaatje, en het zakken in de achterhand. Het paard in het linkerplaatje is korter in het frame, iets meer verzameld.
Niet dat het rechterplaatje 'slecht' is .. het linkerplaatje is gewoon meer bijzonder!![]()
Goh, heb je een video? Ben heel benieuwd!
kristie14 schreef:[ Video ]
Hier ook een filmpje van mij en mijn paard. We rijden nu net L1 en waar we vooral tegen aanlopen zijn de middengangen. Dit komt voornamelijk omdat ik hem heel erg moeilijk op zijn achterhand krijg. We zijn hier heel erg mee aan het oefenen door overgangen, volte vergroten verkleinen, wijken, schijnovergangen, van stap naar galop. Toch vindt paard het nog heeeeel erg lastig en vooral als ik hem eventjes zo gereden heb begint hij moe te worden en wat te hangen en te diep te lopen.
Afgelopen maandag was dit heel erg, hij liep veel te diep en kreeg hem hier heel erg moeilijk vanaf. Vooral in de galop liep hij helemaal op de voorhand met zijn neus op zijn borst. Ik hoop dat iemand hier tips voor heeft want dit heeft hij nooit eerder zo gedaan! Kan dit zijn omdat hij wat last krijgt van zijn spieren en dit zo makkelijk mogelijk probeert te maken voor zichzelf?
Tips gevraaaagd!
Silkaay schreef:Ik doe ook maar eens een poging (en ga hierna ook terug mensen 'beoordelen' of hoe je het ook mag noemen)
Een beetje over ons. Gonzo is een 14jarig ruintje, ong 1.75.
We rijden puur recreatief en werken wat aan de basis van het rijden.
Ik rijd ongeveer 1,5 jaar met hem nu.
Door omstandigheden heb ik er nu 3 maand uitgelegen en ben sinds zondag terug het rijden aan het oppakken, dus dit zijn foto's van zondag.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
http://i46.tinypic.com/2mdjifl.jpg
http://i50.tinypic.com/211r9g.jpg
Voor mezelf merk ik dat ik Gonzo nog teveel vasthoud vanvoor, waardoor hij niet lekker doorkomt. Als ik hem langer laat vind ik hem er ook beter ondertreden vanachter.
Verder heeft hij steeds wel een rustig normaal drafje/galopje en is hij heel werkwillig.
Mede doordat zijn basis niet zo goed bevestigd is, is het wat zoeken naar hoe we het beste als een team gaan rijden.
Zelf moet ik veel meer op mijn kont gaan zitten en schouders naar achteren! (Dit kan ook mede komen doordat ik mijn stijgbeugelriemen laatst moest veranderen en ze dus nog niet helemaal op maat stonden.)
Zo ging het helemaal in het begin
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1633_o.jpg
Ohja, ik neem/krijg geen les, maar ben wel op zoek. Lastig om iemand te vinden die op locatie les komt geven in mijn streek..
Kimberly520 schreef:[ Afbeelding ]