Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Veulen84 schreef:Ik wil al een tijdje graag iets toevoegen aan dit topic. Niet zo zeer dat het iets met aan de teugel rijden te maken heeft (maar ik denk dat we in dit topic dat onderwerp al lang voorbij zijn), maar wel iets wat grenst aan de dingen die ik hier veel lees.
Ik ben wat wiebelig, heb de griep, maar dit zal me genoeg afleiden denk ik.
Ik lees hier veel over leren over je paard en van je paard. Maar paarden leren ook en grappig genoeg op een redelijk lineaire manier als wij mensen (en eigenlijk elk ander dier). Daarom kunnen we er een standaard basis voor leggen. En dat wil ik jullie graag proberen uit te leggen. Het zal misschien meer vragen oproepen in het begin, maar als je het probeert valt het kwartje vaak wel.
Als eerste wil ik je graag mee terugnemen naar je lagere schooltijd. Dat moment waarop je moest leren rekenen, de tafels. Wat was dat moeilijk. 1x1 = 1 1x2 = 2 enz. Weet je nog wanneer het kwartje viel en je het breed kon gaan toepassen? Pas toen je het hele rijtje volledig kon opzeggen, zonder moeite. En zo werkt het ook met een dressuuroefening. Zodra je weet dat je hem op 1 manier kan. Dan kan je hem gaan uitbreiden.
Maar hoe kom je nou op het punt dat je dat snapt. Dat is een leerprincipe en 1 van die leerprincipes zegt dat een handeling voorafgegaan door een trigger makkelijker te begrijpen is. Voorbeeld: Ruiter verpakt teugels = teugels op maat = druk op het bit = scharnieren van het bit = pijnstootje in het gehemelte = paard ontwijkt het, hoofd naar beneden = druk weg. Paard heeft na paar keren al door dat wat het laatste in de keten is. En reageert op Ruiter verpakt teugels met hoofd naar beneden... De trigger is de ruiter verpakt de teugel, handeling is hoofd naar beneden.
Elke actie die een paard 'zelf beslissings recht' geeft kan beïnvloed door dit principe. Dat 'zelf beslissings recht' zegt dat de handeling ook anders kan eindigen: Voorbeeld: Ruiter verpakt teugels = teugels op maat = druk op het bit = scharnieren van het bit = pijnstootje in het gehemelte = paard ontwijkt het met een bok = druk weg.
Het hangt van het paard af van het paard op welke manier hij of zij zal regeren. Maar wij kunnen het wel degelijk gebruiken, immers weet je heus wel welke kant je paard op 'denkt'.
Neem de enge hoek, elk paard reageert anders op de verschillend oplossingen. Maar de handeling is uiteindelijk het zelfde, hij gaat door de hoek, of de trigger nu is het zingen/moeilijke dressuuroefening doen/wegkijken enzo. Het geeft paard mogelijkheid om iets te doen met zijn probleem.
Als je dit allemaal weet (en over leerprincipes is nog heel veel te leren en lezen via google bv). Kunnen we er in de basis heel goed gebruik van maken. We gaan gewoon triggers en reacties zoeken. En ja dat doen we vanzelf al, maar ga je er harder op afsturen dan gaat het nog sneller.
Voorbeelden:
- Rijden met sporen: Been vraagt reactie = geen reactie = gevolgd door sporen = reactie... Eerste en laatste in de keten.
- Clickeren (of woordje gebruiken): Oefening vragen = reactie krijgen = clickje = snoepje... Deze is wel is waar omgekeerd, maar werkt omdat de oefening die gevraagd word een trigger is voor het te mogen aanpakken van een snoepje.
Okee, en nu kom je op een punt dat je denkt... Leuk geneuzel, maar daar kan ik niks mee. En dat is het leuke, dat kan je namelijk wel. Paarden zien en voelen veel kleinere voorspellers dan wij mensen ze ervaren.
Ga maar eens 5x afwenden bij de E en op de X halthouden. Waarschijnlijk gaat je paard vanzelf de 6x (of eerder met mazzel) al in de rem zodra je afwend. Doe je dat heel consequent dan herinnert ene paard zich dat altijd weer. Maar hij weet ook alle tussenliggende dingen wel. Dus het gaan zitten op het achterbeen, zwaar maken, en terugnemen. Dus dan kan je het ook overal in de bak gaan doen. Je laat een trigger weg. Maar dan is er de volgende voorspeller er nog. Dus dan pak je die (je grijpt altijd terug naar wat je het beste kent).
Je ken het geheel ook andersom benaderen. Je hebt iets wat je paard al weet, en stopt daar een extra voorspeller aan vooraf. Zo leerde ik mijn super vlugge paard aan de longeerlijn hooo = terug naar een lagere gang. Vervolgens snapte ze dat. Toen begon ik daar Ennnn Hoooo van te maken. Na 5x reageerde ze al op Ennnn door de achterhand er onder te schuiven. Tja en toen ben ik dat gaan wisselen met af en toe alleen Ennn te roepen. Ennn ging ineens achterhand onder brengen beteken. Nu doe ik het bij het rijden... En ja daar heb ik dus profijt van.
Vragen? Tuurlijk, maar ik zei al proberen is het waard. Begin simpel, je zult merken dat de dingen elkaar steeds sneller en makkelijk gaan opvolgen. En voor je paard ook leuker, omdat ze veel langer helder in hun koppie blijven
Jeetje lang verhaal geworden, en nou hopen dat iedereen het snapt
Robijntjah schreef:Ik heb even een rijtechnische vraag, ok, niet helemaal over 'aan de teugel' maar vind dit zo'n fijn topic dat ik het hier in de groep wil gooien!
Ik heb dus een Andalusische merrie van 7 die ik aan het beleren ben. Alles gaat eigenlijk heel goed en fijn maar de stap is duidelijk een zwak punt.
Ze heeft zeer veel voorwaartse drang waar ik in draf en galop prima mee uit de voeten kan maar in draf begint ze heel gauw te dribbelen. Met losstappen valt dit wel mee maar als we een tijdje aan de gang zijn lijkt het wel alsof ze in stap onder mij uit blijft lopen. Ik rijd haar dan vooral op zit terug en maak dan ook een ophouding (in mijn zit). Ik rijd al veel figuren in stap om haar bezig te houden maar dat werkt niet echt
Iemand tips?
Robijntjah schreef:Ik heb even een rijtechnische vraag, ok, niet helemaal over 'aan de teugel' maar vind dit zo'n fijn topic dat ik het hier in de groep wil gooien!
Ik heb dus een Andalusische merrie van 7 die ik aan het beleren ben. Alles gaat eigenlijk heel goed en fijn maar de stap is duidelijk een zwak punt.
Ze heeft zeer veel voorwaartse drang waar ik in draf en galop prima mee uit de voeten kan maar in draf begint ze heel gauw te dribbelen. Met losstappen valt dit wel mee maar als we een tijdje aan de gang zijn lijkt het wel alsof ze in stap onder mij uit blijft lopen. Ik rijd haar dan vooral op zit terug en maak dan ook een ophouding (in mijn zit). Ik rijd al veel figuren in stap om haar bezig te houden maar dat werkt niet echt
Iemand tips?
Veulen84 schreef:Ik wil al een tijdje graag iets toevoegen aan dit topic. Niet zo zeer dat het iets met aan de teugel rijden te maken heeft (maar ik denk dat we in dit topic dat onderwerp al lang voorbij zijn), maar wel iets wat grenst aan de dingen die ik hier veel lees.
[...]
Jeetje lang verhaal geworden, en nou hopen dat iedereen het snapt
S_en_Z schreef:
Hier wou mevrouw nog meer teugel en een overgang maken naar stapMaar teugel was op (ze heeft best een lange hals al zou je dat niet zo snel zeggen omdat ze in verhouding "past"):=
S_en_Z schreef:essie_blue schreef:
Foto 3... BLIJ PAARD!!!! Jammer dat je iets naar rechts zakt en je schouder optrekt.. ik mis een glimlach op jouw gezicht!! Maar de foto zelf vind ik wel heel gaafDat koppie van blue, die vliegende staart.. heel leuk!
Meisje, wat heb jij toch een mooie zit!
nicole_hetty schreef:ik heb gister met mijn merrie na jullie tips iets meer voorwaarts gereden. dit ging eigenlijk heel goed. ik heb haar als het waare maar een beetje laten gaan. in het begin ging ze wel heel snel maar niet paniekerig snel. na ongeveer 20 min kwam ze heel mooi terug op mijn zit en reageerde ze l veel beter. maar... met vw-nw gaat ze hel mooi naar beneden , ze blijft ook mooi voorwaarts en actief. zit gaat heel goed tot het punt dat mevrouw denkt dat er iets engs is dan schiet ze er als een speer vandoor.
was is eigenlijk de lengte die jullie ideaal vinden? de 1 zegt de neus boven de knieen houden, de ander zegt op knie hoogte en weer iemand anders wil de neus als een stofzuiger over de grond hebben
Veulen84 schreef:En dat wil ik jullie graag proberen uit te leggen. Het zal misschien meer vragen oproepen in het begin, maar als je het probeert valt het kwartje vaak wel.
Als eerste wil ik je graag mee terugnemen naar je lagere schooltijd. Dat moment waarop je moest leren rekenen, de tafels. Wat was dat moeilijk. 1x1 = 1 1x2 = 2 enz. Weet je nog wanneer het kwartje viel en je het breed kon gaan toepassen? Pas toen je het hele rijtje volledig kon opzeggen, zonder moeite. En zo werkt het ook met een dressuuroefening. Zodra je weet dat je hem op 1 manier kan. Dan kan je hem gaan uitbreiden.
Veulen84 schreef:Ik wil al een tijdje graag iets toevoegen aan dit topic. Niet zo zeer dat het iets met aan de teugel rijden te maken heeft (maar ik denk dat we in dit topic dat onderwerp al lang voorbij zijn),
Iemand tips?
bertie schreef:S_en_Z schreef:
Hier wou mevrouw nog meer teugel en een overgang maken naar stapMaar teugel was op (ze heeft best een lange hals al zou je dat niet zo snel zeggen omdat ze in verhouding "past"):=
Om die reden heb ik op een gegeven moment een stukje in mijn teugel erbij laten maken.![]()
Het paard mag toch niet de dupe worden van een te korte teugel?