[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:55

Fairytail schreef:
Wat vonden jullie eigenlijk van mijn foto
http://i41.tinypic.com/28r13eu.jpg

Je hebt mooi lengte in de hals. Verder zie ik een paard wat zich stuwend vooruit beweegt en daarmee op de voorhand 'valt'
De ruiter gaat daarin mee en zit ook iets in onbalans naar voren.

Ik ben zeker bekend met AdeB, kijk maar :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DKRQCBKP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C7AGV4YT.jpg

Maar ik mis het stukje dat de paarden bij elkaar en aan elkaar gereden worden, ik reed toen op een groot langgelijnd paard en had later de grootste moeite om haar bij elkaar te rijden --> kijk maar http://www.mijnalbum.nl/Foto-RGBX7OWH.jpg Hier loopt ze nog steeds niet aanelkaar en ze loopt op de voorhand, het is niet 1 mooie 'boog' van een dragende achterhand, naar een vanuit de schoft rijzende hoofdhalshouding. De verbinding is los/vast en de neus achter de LL

Dus een dragende achterhand, de passen onder de massa, en wél lengte in de hals, en niet op de voorhand.

Goed weer terug naar het heden, foto's van 3 of 4 weken geleden
Afbeelding
fijne aanleuning, maar zou wat 'opener' mogen en neus zou er meer uitmogen, dat is nog net het stukje kracht dat ze achter mist om mooi met neus eruit een volte 10 m te lopen. Maar we oefenen door :D

Afbeelding

en nog een foto van lol met je knol
http://i866.photobucket.com/albums/ab22 ... G_3488.jpg
:+ lekker ding is het

Splinter

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:57

O fairytail, heeft je paard een ´pollenallergie´ dat je met neusnetje rijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:15

@ Splinter: ik zou zeggen op de eerste foto met je binnenhand wat meer lucht geven, dan komt het neusje er meer uit, en dan krijgt het binnenachterbeen ook de ruimte. Binnenbeen los en lang, binnenhand opzij en naar voren (soms helpt het ook om fysiek wat lucht te geven, dus echt je hand wat openen), buitenbeen begrenst, je gewicht iets naar binnen verplaatsen, meer druk op je binnenbeugel zonder je been te spannen, en je buitenhand begrenst.
En blij kijken, je hebt een prachtig paard :D

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:27

eens Yamcha :) ik had meer mn teugel van de hals moeten houden en niet naar me toe :j

dat is concentratie :D klik maar mn laatste foto aan, ik ben ook heel blij :Y)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:12

_Bitje_ schreef:
hier nog 2 van mijn andere pony, fotos zijn alleen wel van vorig jaar februari , ben haar sinds kort weer aan het oppakken :)
Afbeelding

Afbeelding

Ben toch wel erg benieuwd wat jullie hier van vinden en of jullie evt. tips en commentaar hebben hierop zodat ik daar in mijn trainen wat
meer op kan gaan letten wat betreft haar halshouding (en de rest :'))

Fotos zijn wel van vorig jaar Februari , ze heeft vlak daarna tot midden december 'stil gestaan' omdat ze lichte atrose bleek te hebben.
Ik train haar nu dus weer bijna een maand en ze is veel vrolijker en contstanter in de aanleuning (had daar altijd veel moeite mee,
om contstante druk/contact met de mond te behouden en nu nogsteeds natuurlijk een beetje.)
Ook was ze altijd heel snel gespannen, wat ook wel een beetje op die foto te zien is, maar die lange pauze heeft haar blijkbaar erg goed gedaan want dat is totaal niet meer zo :)
Ik hoop binnenkort nieuwe rijfotos te kunnen plaatsen van ons, maar denk eerst maar dat die oren vrolijk naar voren staan :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:21

JIj hebt heel erg hard gewerkt aan je houding meisje, mijn complimenten, keurig!!! +:)+

Je zou iets meer mogen ontspannen in je schouders en armen, binnenteugel mag echt luchtiger, zodat het neusje er meer uitkomt, ik zie niet graag hoofdjes achter de loodlijn. Mooie zelfhouding heeft de pony ook, energiek.
Nu jij een smile en pwoon een smile, iets lucht geven en het neusje eruit, en je hebt een geweldig plaatje.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:25

dankjewel :o
Heb inderdaad dit jaar veel gewerkt aan mijn houding, hopelijk blijft dit een beetje zo !
Reed haar inderdaad vorig jaar iets te veel net achter de loodlijn (dit gaf voor mij een veiliger gevoel.)
Maar sinds het oppakken dit jaar let ik nu eigenlijks meer op mijn houding, mijn reacties op haar doen en de impuls.
Dat het neusje er zo nu en dan eens uit komt, maak ik nu niet echt veel drama meer van :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:26

Daar moet je ook geen drama van maken, dat is juist goed!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:26

JoycexLynn12 schreef:
Verder in het topic zie je dat iemand anders daar ook op reageert en dat ik inderdaad zegt dat dit klopt, Lynn trekt mij heel erg naar de buitenkant.
Wat ik ook al een paar keer heb aangegeven is dat het oudere filmpjes zijn en ik dus zitlessen heb gehad.

Zadel ligt perfect, zadelmaker komt geregeld langs dus het lag aan mij.

Je ziet dat je paard rechtsom bijna constant met haar linkerschouder buiten de massa loopt, daarom zit jij naar links.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:28

Nee klopt, maar ik kon me daar altijd goed aan irriteren, gevolg dat poown daar natuurlijk gespannen door werd en ik me daar
nog meer aan ging irriteren. Niet echt handig dus! Gelukkig heb ik me dat weten af te leren en zijn we nu allebij vrolijk aan t rond hobbelen,
en ik hoop stiekem dit jaar haar weer te kunnen starten :+

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:41

Kelly_Taco schreef:
JoycexLynn12 schreef:
Verder in het topic zie je dat iemand anders daar ook op reageert en dat ik inderdaad zegt dat dit klopt, Lynn trekt mij heel erg naar de buitenkant.
Wat ik ook al een paar keer heb aangegeven is dat het oudere filmpjes zijn en ik dus zitlessen heb gehad.

Zadel ligt perfect, zadelmaker komt geregeld langs dus het lag aan mij.

Je ziet dat je paard rechtsom bijna constant met haar linkerschouder buiten de massa loopt, daarom zit jij naar links.

Ben ik het totaal niet mee eens, wij werken namelijk veel aan het rechtrichten omdat ik van mening ben dat je anders geen proef doorkomt.
Lynn is een sterk paard met veel dominantie, ze wisselt zo om de zoveel weken haar slechte kant af en daardoor trekt ze mij naar de binnen of buitenkant, dit komt ook door mezelf omdat ik daar ook niet in balans zat.

Maar het topic gaat over de aanleuning dacht ik.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:19

Iedereen bedankt voor het commentaar. De foto is van afgelopen voorjaar dus enkele dingen die jullie melden ben ik inmiddels mee begonnen. Ik ben in januari begonnen met AdB en heb eers gewerkt aan los laten en daarna pas aan de ondertreding van het achterbeen. Ik moest van mijn instructeur juist wat voor over zitten om de rug te ontlasten en ja ik luister altijd braaf. Eigenlijk heeft dat inderdaad ook een negatieve kant dat je zelf de balans op voor zet. Ik ga vanaf vandaag maar eens goed opletten in de bakspiegels of ik wel rechtop zit na deze periode van gewenning.

Het rijden van tempo wisselingen ben ik nu mee begonnen dat was op dat moment geen doen in het begin was het hollen of stil staan :+ Ik zal eens kijken of ik iemand kan strikken die een foto kan maken hoe het nu gaat.

Met het naar elkaar rijden loop ik er tegen aan dat ze nu toch weer haar hals erop zet hebben jullie daar tips voor? Wat zijn nou naast tempowisselingen echt goede oefeningen? Traver en schouder voor vind ze onder het zadel erg moeilijk die probeer ik nu aan de hand te oefenen.

En SenZ over de houding: ik ben met AdB zonder er echt veel van te weten en mijn paard is vanaf toen veel verbetering gaan boeken. Nu ben ik wel op een punt gekomen dat ik inderdaad figuren etc wil kunnen rijden. Als je eenmaal verder bent met een paard zijn de bewegingen ook minder extreem dan tijdens de begin fase. Als mijn instructrice rijd zie je het zeker niet zoals bij mij.

En over het netje, ik weet niet of het pollen zijn. Ik heb het idee dat ze juist last heeft van stof/zand als ik buitenrij na de regen is het prima maar als ik op een stoffig pad kom is het weer mis. Het netje werkt en die heeft ze alleen tijdens rijden/longeren om dus niet op de wei dan heeft ze geen last.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:46

Had vandaag een wat mindere dag met rijden, meneer was tegen het been en tegen de hand (zodra ik de teugels oppakte begon hij met het bit te klapperen).
Hij had totaal zijn dag niet. Op dit soort momenten moet ik mezelf wel blijven herinneren dat ik hem van voor los moet laten ook al haalt hij maffe capriolen uit!
Dus heb ik hem eraan herrinderd dat been voorwaarts is en zit terug want meneer denderde overal doorheen! In het begin hing hij ook in de hand.
Door alleen tempowisselingen terijden en gewoon figuren zoals voltes achtjes gebroken lijnen en slangevoltes, zaten er nog best fijne stukjes tussen.
Het was niet constant en hij kijk ook wel eens naar het ''mooie'' dak van de bak.
Toch liep hij aan het eind best wel fijn niet zoals de afgelopen dagen maar ik mag niet klagen.

ik merk nu wel dat ik zonder verwachtingen op stap, ik zie wel wat er gebeurdt als ik opstap en maak daar en plan wat ik die dag wil ''trainen''.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:49

Goedzo!

Ach... een hardloper heeft ook niet iedere dag een record-tijd als hij gaat rennen! Dat kun en mag je ook niet verwachten. Misschien was hij wat moe, had hij spierpijn/net gegeten.. niet in zn hum.. of jij niet helemaal in je hum.. kan ook een hoop schelen..

Komt wel goed. Aannemen wat je krijgt, negeren wat minder fijn gaat en belonen wat goed gaat. Werkt het best :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:13

R_ali_R schreef:
Had vandaag een wat mindere dag met rijden, meneer was tegen het been en tegen de hand (zodra ik de teugels oppakte begon hij met het bit te klapperen).
Hij had totaal zijn dag niet. Op dit soort momenten moet ik mezelf wel blijven herinneren dat ik hem van voor los moet laten ook al haalt hij maffe capriolen uit!
Dus heb ik hem eraan herrinderd dat been voorwaarts is en zit terug want meneer denderde overal doorheen! In het begin hing hij ook in de hand.
Door alleen tempowisselingen terijden en gewoon figuren zoals voltes achtjes gebroken lijnen en slangevoltes, zaten er nog best fijne stukjes tussen.
Het was niet constant en hij kijk ook wel eens naar het ''mooie'' dak van de bak.
Toch liep hij aan het eind best wel fijn niet zoals de afgelopen dagen maar ik mag niet klagen.

ik merk nu wel dat ik zonder verwachtingen op stap, ik zie wel wat er gebeurdt als ik opstap en maak daar en plan wat ik die dag wil ''trainen''.
Ik denk dat die houding van je zelf, het zonder verwachtingen opstapt nog wel het grootste geschenk is dat je je paard kunt geven. :) (oh, én jezelf natuurlijk).
Meer rust, minder stress .. het aan de teugel rijden wordt er uiteindelijk vanzelf een stuk gemakkelijker door. :j
zo blijven we on topic :o

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:23

Moet soms best wennen aan mijn 'nieuwe' manier van rijden, ik mag juist niet vasthouden van mijn instructrice omdat dat juist is wat zij graag wilt, ze zoekt heel erg steun in mijn handen.

Als ik uitadem en denk aan sjalalalal wat een lekker weertje gaat het goed maar zodra ze een uitweg heeft gevonden moet ik mezelf even bij elkaar rapen :+

Ik heb hiervoor op zijn zachts gezegd geleerd hoe je NIET moet rijden.

Ze liep vandaag echt super fijn op 2 teugels en mooi recht, ik ben blij!!! <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:20

Hier dan de mosterd na de maaltijd.
Bertie wat een leuk cadeau heb je gekregen!

JoycexLynn12, ach, hoe je niet moet rijden... Ken hier iemand die nu voor de 2e x een slof doormidden heeft getrokken met rijden.
Moet er niet aan denken, dat ik er zo aan zou moeten hangen, mijn armen zouden op straat liggen.
Terwijl ze echt ervan overtuigd is dat het zo moet en het ook zo geleerd wordt.
En ze ook stinkend haar best doet, moet ook zeggen ze heeft heel veel geleerd de laatste jaren.
Maar......
Ik ben echt niet perfect en kan denk ik helemaal niet uit de voeten met dat paard (ik kan dat fysiek ook helemaal niet),
maar er moet toch ook voor dat paard wel een andere weg zijn...
Laat mij dan maar blunderen en traag zijn en modderen, zonder al die kilo's.
Topic gaat in eeste instantie allicht over aanleuning, maar zegt toch niet dat op andere aspecten geen commentaar mag worden gegeven?

Ik zou het zonde vinden, als er iets anders mis is met mijn plaatje en iedereen zich alleen maar blind staart op de aanleuning.

_Bitje_ Je houding is in de loop van je topics elders op bokt, steeds verbeterd. Heb daar ook al wel commentaar gegeven.
Hopelijk kan je haar inderdaad dit jaar weer gaan starten.
Ga je dan allebei je paarden uitbrengen?

Splinter, fijn plaatje de 1e foto, zou van mij nog iets meer open mogen blijven, maar ben weer aan het muggeziften.
Zit allen even te kijken wat ik nou aan je zit zie... zadel lijkt voor jou niet optimaal te zitten?
En lol met je knol is het mooiste dat er is! Want dat is de reden dat we ze hebben (alleen wordt dat vaak vergeten).

R_ali_R, toch fijne stukken, daar doe je het voor he? En nog fijner dat dat kan komen zonder oorlogsvoering met je paard.
Hem gewoon in zijn waarde latend en ongemerkt gaat hij dan precies doen wat jij in gedachten had.
En je kan niet iedere dag pieken, bedenk maar eens dat je zelf ook wel eens zo'n pffffffttttt dag hebt, presteer je ook minder.

Fairytail, zo raar is dat voorover zitten ook weer niet hoor, heb ik in het begin met mijn paard ook gedaan en gemoeten.
Allen foei! Wat was het moeilijk om dat weer af te leren en gewoon rechtop te gaan zitten.
Tempowisselingen hoeven niet groot te zijn, kunnen ook klein zijn.
En je kan ze ook gewoon in stap doen, je zegt zelf dat hij nog wel eens toch zijn hals erop zet, blijf ontspannen ga niet terug trekken,
hij is toch sterker, drijf wat bij, vraag of hij weer wil ontspannen en zakken, doet hij dat, dan ook snel genoeg zijn met je beloning. (hand los)
Wat betreft AdB, ben ik niet in thuis.
Heb je geen recentere foto? Commentaar op de getoonde foto is door anderen al wel gegeven.

S_en_Z schreef:
Als ik mijn dag niet heb klim ik nieteens op mn paard, dan gaan we lekker tuttelen en ga ik haar toiletteren.. worden we allebei blij van.
Maar zullen we iets meer OT gaan? := Zijn er niet nog foto's die beoordeeld moeten/kunnen worden?

Nog een keer lekker niet OT.
Als ik mijn dag niet heb, klim ik niet op mijn zwartje (dat wordt ongelukken), maar op mijn beige gelukkie kan je altijd gaan zitten.
Ze maakt je hele dag weer goed.

Pion haar wegen plan snap ik niet helemaal... eigenlijk...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:28

JoycexLynn12 schreef:
Moet soms best wennen aan mijn 'nieuwe' manier van rijden, ik mag juist niet vasthouden van mijn instructrice omdat dat juist is wat zij graag wilt, ze zoekt heel erg steun in mijn handen.

Als ik uitadem en denk aan sjalalalal wat een lekker weertje gaat het goed maar zodra ze een uitweg heeft gevonden moet ik mezelf even bij elkaar rapen :+

Ik heb hiervoor op zijn zachts gezegd geleerd hoe je NIET moet rijden.

Ze liep vandaag echt super fijn op 2 teugels en mooi recht, ik ben blij!!! <3
WOW!

WOW!

Als het moeilijk wordt (en dat zal nog best een tijdje blijven gebeuren natuurlijk :(:) ) kun je even voor de afwisseling een schouder-voor rijden. Niet omdat je zo nodig een schouder-voor moet rijden, maar gewoon om de aandacht even ergens anders te leggen. :D
Dan gaat die 'uitweg' die ze zoekt niet 'zomaar ergens' naar toe, maar kun je er nog een dressuur-oefeningetje van maken. Lastig gedrag ombuigen naar iets positiefs, dus. :)
HA! Zonder dat het dressuurmatig 'iets' zou moeten betekenen. Zo'n oefeningetje hoeft helemaal NIETS te betekenen - behalve dan dat de aandacht weer bij het rijden is. :)
Gewoon fun, niet kwalijknemend.
Dat is véél leuker dan correctief reageren - want dat is vaak zo negatief en controleerderig, he. Bleh.

En ja, dit gaat nog steeds over 'aan de teugel'. Lees de definitie ervan nog maar eens door, als je denkt dat dit soort discussies off-topic is. 'Aan de teugel' is niet alleen maar een plaatje, het is een manier van rijden. :j
'Aan de teugel' en nageeflijkheid heeft ALLES te maken met een paard dat zegt: "OK Baas, ik ben blij met je. Wat kan ik voor je doen?"

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:42

Sjolvir ; hoe kun je in vredesnaam een slof doormidden trekken? :wow:
Ik zal je eerlijk zeggen, ik kán niet eens met slof rijden.. Ik raak in de knoop met al die teugels en mijn paard loopt er ook gewoon niet fijn door.
Ik stap liever af en maak haar klaar om te longeren :+

Bertie ; wat grappig, dat is inderdaad ook wat ik doe! En dat is ook om te controleren of ze op 4 benen loopt en van mij is.
Ik rijd ook veel slangenvoltes om te zien of het tempo van mij is en op de rechte stukken probeer ik haar dan net iets meer naar die kant te laten buigen.
Ik vind het ook fijn om haar in de training zelf mijn teugels te laten vieren om te kijken of ze daadwerkelijk mijn hand volgt, zo hebben we toch dat stukje ontspanning (het moet leuk blijven! :D) en een stiekeme controle of ze echt mijn hand aan het volgen is!
Het is soms zo heeeeeerlijk om één met je peerd te zijn! *\o/*

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:50

Sjolvir:
Mijn wegenplan?

Ik heb vandaag ook behoorlijk fijn gereden.
In de draf draagt ze al een stuk meer, kon fijn mijn hand naar voren plaatsen, ze hield haar eigen hoofd omhoog. :+
Nog niet echt bezig geweest met de galop, vandaag niet zo'n leuke dag gehad dus het moeilijkste even laten liggen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:57

Sjolvir schreef:
Bertie wat een leuk cadeau heb je gekregen!

Om maar even in stijl te blijven: ik ben het NIET met je eens. :(
LACH
Dit is geen 'leuk' cadeau. Het is een heel bijzonder cadeau. :o

Misschien is het wel even interessant om een achtergrond te horen.
Zo'n vijftien jaar geleden zei ik al hetzelfde op internet. Ook op een voorloper van Bokt. Je wilt niet weten hoe mensen reageren op de boodschap 'gewoon rijden'.
Het is nog langer dat ik die boodschap verkondig, maar internet is nog niet zo oud, haha.

Er zijn steeds mensen die na een jaar, of 10 jaar (het vreemde is dat aar niets tussen ligt) zeggen "ik begrijp nu wat je bedoelt".
Inge is één van de mensen die het begin van de paarden-internet-lijsten (lang voordat Bokt begon) heeft meegemaakt. Daar kennen we elkaar van, en er is een bijzondere vriendschap ontstaan. Uit die tijd bestaan nog steeds meerdere persoonlijke vriendschappen.

Ik had mijn eerste paard-gerelateerde site in 1995 http://www.sron.rug.nl/~bertie/ met een op Pearl gebaseerd clickable database. Hij bestaat nog steeds, ook al zijn de foto's geloof ik verdwenen, inmiddels. Ik heb de stamboeken (de fysieke boeken, bedoel ik) van het Groninger paardenstamboek, en heb getypt, en getypt, en getypt ..
De voorloper van paardenfokken.nl

Ik heb Inge van nabij -en haar actief gesteund- meegemaakt bij de ontwikkeling van haar ideeën over hoe paarden leren.
Vandaar dat dit niet een 'leuk' cadeau is, maar een héél bijzonder cadeau.

OEPS dit was helemaal OFF topic. := :roll:

Ik duik nu weer onder, en we gaan weer helemaal ON topic! :D

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:01

Wauw, ontzettend gaaf Bertie! <3

Pion raak steeds meer benieuwd naar je debuut haha! Heb je er al zin in? :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:05

Ik vind het vooral heel spannend :j
Heb er ook zin in, ben erg benieuwd. :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:12

JoycexLynn12 schreef:
Sjolvir ; hoe kun je in vredesnaam een slof doormidden trekken? :wow:

Min hemel,, hoe kun je die vraag met zo'n smiley stellen.
Ja, 'wow', het is natuurllijk wow in de zin van 'hoe krijg je zoiets in vredesnaam voor elkaar'.
Maar wat afschuwelijk! Bah! _-:(
(.. óf de katoenen slof was helemaal doorgerot, dat kan ook - maar daar geloof ik niet in)

Nou vraag ik me dus wel af: hoe ga je ermee om, als je dat ziet gebeuren? Zeg je dan iets, of heb je de moed niet? (Overigens, begrijp me vooral niet verkeerd hier. De moed om er iets van te zeggen is bepaald niet gemakkelijk op te brengen, ik zou zelf ook niet weten hoe ik ik zo'n geval zou reageren .. Er zijn zóveel factoren die een rol kunnen spelen..)
JoycexLynn12 schreef:
bertie ; wat grappig, dat is inderdaad ook wat ik doe! En dat is ook om te controleren of ze op 4 benen loopt en van mij is.
Oh wat leuk! Fijn te horen! Heel prima!
JoycexLynn12 schreef:
Het is soms zo heeeeeerlijk om één met je peerd te zijn! *\o/*

Daar doen we het voor he. *\o/*
En als je dan bedenkt dat iederéén het daarvoor zou willen doen, maar het lukt niet, en dan zijn de paarden de dupe van al die verwrongen ambitie.
Zegt het voort, zegt het voort! +:)+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:21

Bertie, oke! Jij wint! Geen leuk, maar bijzonder cadeau!
En bijzonder verleden, met bijzondere vrienden die je moet koesteren.

Pion, was jij dus niet, zover kon ik al antwoordend niet meer terug kijken,
er was iemand met een ingewikkeld routeplan door de bak, wat ik niet snapte.

JL (even afgekort), goed he! doormidden, vond het ook knap. Zou het met de beste wil van de wereld niet kunnen versieren.
Was wel een katoenen en al wat versleten, maar de 2e dit jaar geloof ik.
Heb op weg naar huis, nog erover lopen babbellen... en haar ook uitgelegd dat dat totaal niet mijn weg zou zijn.
(en ze heeft laatst mijn fjord mogen lenen en daar ervaren (hoewel die toen ook erg blij was (was al jaren niet meer op
soort wedstrijd geweest, dus wat haastig)) dat het ook anders kan. )
En dat ik het anders zou doen, maar kan haar moeilijk verplichten het anders te gaan doen, hoop wel dat ze het ooit doorkijgt.
Je moet het gevoeld hebben... om dat wat je zoekt te herkennen en te willen en te koesteren!
Ik heb het niet altijd (vaak niet) maar weet waar ik heen wil en hoe ik er wil komen.

Rij sinds tijdje ook met slof, maar krijg vaak de vraag waarom ik met Slof rijdt aangezien die los hangt.
(moet je dat weer gaan uitleggen... want hij loopt toch al netjes en je slof heeft geen nut als hij los hangt, arrrgghhhh, het is niet goed of het deugd niet)
Volgens mij meer voor het psychologisch effect op de ruiter, die vervolgens gewoon op vreemd terein zonder start en ook gewoon crosst zonder.
(lekker inconsequent, maar ach, niets zo ingewikkeld als de menselijke psyche.)
Maar ahum... aangezien ik niet zo'n voorliefde heb voor vlieglessen en Toobs heel hard kan en heel hard in de ankers kan.
zit die slof eraan voor mijn gemoedsrust.
Overigens ben ik hem nu 99% van de tijd voor als ie blije ideeen heeft.
(niet dat die slof ene snars hielp, laatst in het bos, kleine zwarte floepstroeper! Hij is heel creatief,
zet aan, geeft een soort fluitende gil hinnik en is foetsie...
slof zit er eigenlijk aan zodat hij niet zijn hoofd echt in de lucht kan steken en gaan rennen.
Maar in het bos wou hij zijn kop tussen zijn benen steken om te gaan bokken en ik ben niet gek,
dus tja... dan maar rennen.... was nog geen 200 m, maar heb hem vervloekt,
dat soort acties zijn slecht voor mijn oude hart, daarna was ie weer poeslief.)

Afbeelding

Dat wat je hier ook ziet, maar dan ahum, in een fractie van een seconde zit hij daar en is vertrokken.
Enigste nuttige wat je dan nog kan doen, is voetjes vooruit en blijven zitten.
In draf, loslaten, op je zit gaan stappen en dan ploep.. loopt hij zo weer door als een zonnetje.
(Dit is er nu ook voor 99% uit)
Nog iemand nuttige tips? (hoewel hij het zelden tot nooit meer doet)
Want dit is wel gevalletje van anti-aanleuning...