Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:52

vanzuijlen schreef:
Moet enorm lachen het gaat niet om het paard dat niet zweet, het gaat om de uitspraak van Otto Lörke die met de tekst in mijn onderschrift bedoeld dat het er zo moet uit zien of je helemaal geen moeite er voor doet.[b] Baucher daar integen schrijft in zijn laatste boek dat wanneer het paard begint te zweten de ruiter iets fout gedaan heeft[/b]. Met de eerste dus Otto Lörke ben ik het eens met de tweede dus Baucher niet helemaal. En daarom moet ik lachen heel hartelijk lachen dat men zomaar blind een tekst overneemt en niet weet wat ermee bedoeld word.
Bij het rijden mag je het zweet niet zien, dat is de tekst en dat is geschreven en vooral gezegd door Otto Lörke wat men bij zijn meesterlijke leerling Wily Schultheiss terug ziet net of het vanzelf gaat.

uhmmm, airco vergeten aan te zetten?

die text staat in jou onderschrift...... :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:44

vanzuijlen schreef:
Moet enorm lachen het gaat niet om het paard dat niet zweet, het gaat om de uitspraak van Otto Lörke die met de tekst in mijn onderschrift bedoeld dat het er zo moet uit zien of je helemaal geen moeite er voor doet. Baucher daar integen schrijft in zijn laatste boek dat wanneer het paard begint te zweten de ruiter iets fout gedaan heeft. Met de eerste dus Otto Lörke ben ik het eens met de tweede dus Baucher niet helemaal. En daarom moet ik lachen heel hartelijk lachen dat men zomaar blind een tekst overneemt en niet weet wat ermee bedoeld word.
Bij het rijden mag je het zweet niet zien, dat is de tekst en dat is geschreven en vooral gezegd door Otto Lörke wat men bij zijn meesterlijke leerling Wily Schultheiss terug ziet net of het vanzelf gaat.

En ik moet enorm lachen omdat "professor" weer terug is :D :D

En het lijkt mij bovendien heel logisch dat het er uit moet zien of het rijden inderdaad moeiteloos gaat.
Dat is nl het "gehoorzaam maken"
Dat is wat wij als ruiter toch willen, reactie op een beenhulp, reactie op een zithulp.
Maar dan wel moeiteloos en in een houding en vorm waarin het paard lang opgewassen is en kan blijven tegen alle inspanningen die wij als ruiter van het paard vragen.

Dat is nl de essentie van de "klassieke" rijkunst in al zijn vormen.

Moll

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:08

Nou speciaal voor ieder die zomaar stukjes tekst over nemen,

"Die Theorie des Reitens hat sich aus der Praxis gebildet und ein Jahrhunderte langes Streben hat es ermöglicht, daß, indem sich Theorie und Praxis decken, das Reiten zur Kunst erhoben werden kann. Geschieht dies nun (in der Vollendung) auch nur in sehr vereinzelt dastehenden Ausnahmefällen und nur unter besonders günstigen Verhältnissen, so ist dennoch jedes den Grundsätzen der Reitkunst entsprechende Reiten ein kunstgerechtes, und jede Lektion, alles, - sei es auch „nur“ Schritt, Trab oder Galopp auf gerader Linie – kurz alles, was wir so reiten, daß es nach den Regeln der Kunst richtig (wenn auch nicht vollkommen) ist, hat den Anspruch auf die Bezeichnung einer künstlerischen Leistung, deren Wert nur in dem Maße sich steigert, als sie sich dem Vollkommenen nähert." (Adolph Schmidt, 1909)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:22

Ik denk eerder dat het zweet van de ruiter bedoelt word :+

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:43

Moll schreef:
Nou speciaal voor ieder die zomaar stukjes tekst over nemen,

"Die Theorie des Reitens hat sich aus der Praxis gebildet und ein Jahrhunderte langes Streben hat es ermöglicht, daß, indem sich Theorie und Praxis decken, das Reiten zur Kunst erhoben werden kann. Geschieht dies nun (in der Vollendung) auch nur in sehr vereinzelt dastehenden Ausnahmefällen und nur unter besonders günstigen Verhältnissen, so ist dennoch jedes den Grundsätzen der Reitkunst entsprechende Reiten ein kunstgerechtes, und jede Lektion, alles, - sei es auch „nur“ Schritt, Trab oder Galopp auf gerader Linie – kurz alles, was wir so reiten, daß es nach den Regeln der Kunst richtig (wenn auch nicht vollkommen) ist, hat den Anspruch auf die Bezeichnung einer künstlerischen Leistung, deren Wert nur in dem Maße sich steigert, als sie sich dem Vollkommenen nähert." (Adolph Schmidt, 1909)

Dus dit verhaal zegt inwezen dat het honderde jaren ontwikkeling gegeven heeft en dat de theorie en praktijk door deze ontwikkeling nu hand in hand gaan. Dat Rijkunst niet zomaar rijden is maar alleen een paard dat gereden is naar de Grondbeginselen van de Rijkunst (Ausbildung Skala) en dat dan onder bijzondere omstandigheden men het Rijkunst kan noemen (onafhankelijk van de gang of oefening en niet altijd volkomen perfect) dus met andere woorden alle oefeningen die wij rijden die voldoen aan de Grondbeginselen van de Rijkunst kan men Rijkunst noemen.
Dit is dus wat anders als Hoge School wat het ultimatieve van de Rijkunst is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:51

Kunst is Kunst, je kan het mooi vinden of niet, aan smaak val niet te twisten

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:24

Moll schreef:

Heb je de tekst wel begrepen? Omdat je hem onvertaald liet heb ik hem vertaald, en dat Kunst is Kunst is gewoon een begrip, maar inhoud geef je zelf niet veel over de gequote teksten dus toch losse flodders moll?

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:34

Het is natuurlijk waar dat veel mensen schrijven Klassieke rijkunst maar dat is nog geen rijkunst, klassieke dressuur is denk ik het betere woord denk zelf dat er maar wienig mensen zijn die de Rijkunst beheersen net zo als er maar weinig Kunstenaars zijn, maar wel veel artiesten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:14

vanzuijlen schreef:
Moll schreef:

Heb je de tekst wel begrepen? Omdat je hem onvertaald liet heb ik hem vertaald, en dat Kunst is Kunst is gewoon een begrip, maar inhoud geef je zelf niet veel over de gequote teksten dus toch losse flodders moll?

Dat zijn aannames van Jou kant naar mij toe, wat ze betekenen of precies in houden weet ik wel, heb ze immers van iemand die me ze haar fijn uitlegt, vind het grappig te lezen hoe andere deze in zich op nemen en verwoorden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:17

Beheerst jij dat geen wat je verkondigd, ligt dat dan ook vast op de gevoelige plaat, want er is niet veel te vinden hier op bokt, dus achtergrond informatie aan die, die in het topic mee.doen is wel zo makkelijk.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:27

Citaat:
Dat zijn aannames van Jou kant naar mij toe, wat ze betekenen of precies in houden weet ik wel, heb ze immers van iemand die me ze haar fijn uitlegt, vind het grappig te lezen hoe andere deze in zich op nemen en verwoorden.

Moll denk niet dat jij de inhoud van wat ik schreef begreep, heb het vertaald niet meer en niet minder, en uitleg aan een vastgelegde tekst is niet nodig het zijn geen bijbel vertalingen. :D

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:31

Moll schreef:
Beheerst jij dat geen wat je verkondigd, ligt dat dan ook vast op de gevoelige plaat, want er is niet veel te vinden hier op bokt, dus achtergrond informatie aan die, die in het topic mee.doen is wel zo makkelijk.

Moll dit is mijn vraag niet, jij zet hier quote´s en legt er niets bij uit, dan provoceer ik even om wat los te krijgen, wat ik beheers of wat jij beheerst dat weet ik niet, maar dat doet er toch niet toe in een discussie Klassieke rijkunst, haalde alleen al eens aan dat Barok en rijderij nog geen Klassieke Rijkunst zijn en dat stond ook in jouw quote, en dan reageer jij zo of als dat ik je aanval wat niet waar is, provoceer gewoon een antwoord omdat die niet duidelijk is voor mij wat voor standpunt jij inneemt kwa Klassieke Rijkunst, dit mag toch wel. :o

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:00

vanzuijlen schreef:
Citaat:

Moll denk niet dat jij de inhoud van wat ik schreef begreep, heb het vertaald niet meer en niet minder, en uitleg aan een vastgelegde tekst is niet nodig het zijn geen bijbel vertalingen. :D

Zelfs de bijbel begrijpend kunnen lezen is studie voor nodig, bijbel studie, dus simpel weg vertalen van een text is niet voldoende dit te begrijpen. Vandaar dat een qoute soms een leuke discussie los kan maken.
Laatst bijgewerkt door Moll op 27-09-11 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:03

vanzuijlen schreef:
Moll schreef:

Moll dit is mijn vraag niet, jij zet hier quote´s en legt er niets bij uit, dan provoceer ik even om wat los te krijgen, wat ik beheers of wat jij beheerst dat weet ik niet, maar dat doet er toch niet toe in een discussie Klassieke rijkunst, haalde alleen al eens aan dat Barok en rijderij nog geen Klassieke Rijkunst zijn en dat stond ook in jouw quote, en dan reageer jij zo of als dat ik je aanval wat niet waar is, provoceer gewoon een antwoord omdat die niet duidelijk is voor mij wat voor standpunt jij inneemt kwa Klassieke Rijkunst, dit mag toch wel. :o
laat ik voor opstellen dat ik niet reageer of dat ik me aangevallen voel, de vraag die ik stel is puur belangstellende, door dat de overtuiging van Jou zijde dan ook dat móet kunnen laten zien, alfabet zo zie ik dat.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:42

Citaat:
Zelfs de bijbel begrijpend kunnen lezen is studie voor nodig, bijbel studie, dus simpel weg vertalen van een text is niet voldoende dit te begrijpen. Vandaar dat een qoute soms een leuke discussie los kan maken.

Vind dit niet een simpele vertaling maar dat is mijn mening. En Adolf Schmidt:Adolph Schmidt (1840-1914) wurde in Königsberg als Sohn des Universitätsstallmeisters Julius Schmidt und Enkel eines ehemaligen Regimentsbereiters im Kgl. Preuß. Kürassierregiment geboren. Er selbst wurde Bereiter im Kgl. Marstall in Dresden. Adolph Schmidt hinterließ mehrere Schriften, wobei die interessanteste und konzentrierteste für heutige Bedürfnisse seine „Neuen Reiterpredigten“ sind, deren besonderer Vorzug eine bis ins Detail der Technik führende Erfahrung auf höchster Ebene ist. Dus de schrijver ken ik ook wel, het orginaal van zijn boek is in oud Duits geschreven, dus al zeer moeilijk te lezen, maar wat ik gelezen heb is heel duidelijk en niet moeilijk te begrijpen typisch direkte militair taal.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:17

Klassieke rijkunst, is niets anders dan het na leven van de grondbeginselen van het rijden, die vast gelegd is door de F.E.I..

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:17

vanzuijlen schreef:
Klassieke rijkunst, is niets anders dan het na leven van de grondbeginselen van het rijden, die vast gelegd is door de F.E.I..

cherie78 schreef:
Wbt het schema; super interessant.
Daar blijkt toch wel uit, dat heel veel in de "klassieke" rijderij van invloed geweest is op elkaar.
Dat het één niet zonder het ander zo geïnterpreteerd had geworden.

Ik vond in het boek "Dressuur onder vuur" een nadenkertje over dit onderwerp.

Er bestaan nauwelijks rijmethoden of individuele "rijfilosofieën" die zichzelf NIET "klassiek" noemen.
De vele interpretatie's van dit begrip maken duidelijk hoe complex dit thema is.

Er is echter een algemeen geldende definitie die aan alle manieren van berijden recht doet.

"Doelstelling en basisprincipe's van de dressuur; De dressuur stelt zich ten doel het paard op te leiden tot zijn hoogst mogelijke prestatievermogen en het gehoorzaam te maken.
Dit doel wordt alleen bereikt als het paard met behoud en bevordering van zijn natuurlijke aanleg en talenten in een vorm en houding wordt gebracht waarin het zijn krachten volledig kan ontplooien.
In een dergelijke vorm en houding zal het paard dan ook lang opgewassen blijven tegen de inspanningen van zijn diensten"

Het cruciale punt hier is dat de ontwikkeling van het paard tot een krachtige en gezonde atleet centraal wordt gesteld en niet bv een mechanische en voorgeschreven opleidingsmethode.
Dan is het zo, dat dan ook best mogelijk is dat totaal verschillende, van een individueel stempel voorziene trainingsmethode tot succes leiden en zich KLASSIEK zouden mogen noemen, voor zover ze rekening houden met de onderliggende anatomische, fysiologische en psychologische eigenschappen van een paard in zijn algemeenheid en van het specifieke paard in het bijzonder.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:53

Denk dat Klassiek zoveel mogelijkheden heeft om paarden en combinaties gericht op te leiden dat het Klassieke rijden dus geen afdwalingen nodig heeft.Elke combinatie kan men individueel en gericht trainen zonder van de Klassieke principen af te wijken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:59

@ vanzuijlen en moll: mag ik jullie beide danken voor paginalange discussie over klassieke rijkunst etc.
Het lijkt wel verdacht veel op een strijd om de macht in de klassieke kudde. Citaten met en zonder uitleg vliegen de lezer om de oren. Aangevuld met gewichtig aandoende teksten in het duits.
Beide auteurs op hun eigen voetstuk, elkaar bestokend met van alles en nog wat. Zijn jullie vergeten dat het rijden een dynamisch gegeven is, dat zich steeds weer verder ontwikkeld. Ook al omdat ''het paard'' zich ook verder ontwikkeld heeft door de eeuwen heen.
Laat U niet weerhouden om op volle kracht verder te gaan, ik lees met veel plezier uw beider bijdragen, de tussenstand Moll versus Vanzuijlen is gelijkspel. De kansen liggen nog open om de titel Opper wijsgeer Klassieke Rijkunst te behalen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:52

*\o/* en gaan door voor de wasmachine :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:55

vanzuijlen schreef:
Denk dat Klassiek zoveel mogelijkheden heeft om paarden en combinaties gericht op te leiden dat het Klassieke rijden dus geen afdwalingen nodig heeft.Elke combinatie kan men individueel en gericht trainen zonder van de Klassieke principen af te wijken.

Of je hebt het vorige bericht niet begrepen of niet gelezen.

De "klassieke" principe's zijn in mijn vorige bericht vernoemd zoals ze in de HDV12 beschreven is ;)

"Het paard moet leren de houding die het zonder de ruiter had, opnieuw te vinden en zich onder het gewicht van de ruiter VRIJ EN ONGEDWONGEN te bewegen met LANGE HALS en NEERWAARTS gedragen hoofd.
Als het in staat is deze ongedwongen beweging te behouden, dan laat het paard los en ontspant het zich"
Ook uit de HDV12 ;)

En wat denk je van de term "descente de main et des jambes"??

Een citaat wat Robichon de la Guerinière als eerste heeft beschreven.
Die gedachte erachter bevalt me beter dan de term "het paard in de hand stellen" ;)

Even nog een doordenkertje.
In de klassieke rijkunst worden hulpen ook echt als zodanig en alleen als zodanig, geïnterpreteerd; zij helpen een paard te begrijpen wat de ruiter van hem vraagt.
Als het paard dit begrepen heeft en het ook uitvoert, kan de ruiter de hulpen achterwege laten.

Heeft dus allemaal totaal niets met "afdwalingen" te maken, maar met het goed interpreteren van de begrippen in de klassieke rijkunst.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:22

cherie , het is toch meer de balans die het paard had zonder ruiter weer te vinden want vwnw is niet een standaart houding van een paard voornamelijk een houdig die het paard helpt gezond te blijven onder het gewicht van de ruiter , en van daaruit zijn natuurlijker vermogens te behouden en of te versterken.

ik ben het er mee eens ind e regelementen van het FEI staat alles beschreven maar nogmaals alle wat boven de grens van het mentale en fysieke vermogen van het paard komt heeft niets meer met klassiek te maken maar alles met spectaculaire dingen , helaas is dat wat graag gezien word ten hede dage .
Zo is de wereld misschien de kijk op de dressuur sport nu , wederom over goed of fout spreken we niet het is zoals het is maar klassiek kunnen we het daarom niet meer noemen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:31

nombrado schreef:
*\o/* en gaan door voor de wasmachine :D

Sjoet, Moll, doe je best, dan neem ik jullie oude want die van mij is al zo lang stuk!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:34

CharleyT schreef:
@ vanzuijlen en moll: mag ik jullie beide danken voor paginalange discussie over klassieke rijkunst etc.
Het lijkt wel verdacht veel op een strijd om de macht in de klassieke kudde. Citaten met en zonder uitleg vliegen de lezer om de oren. Aangevuld met gewichtig aandoende teksten in het duits.
Beide auteurs op hun eigen voetstuk, elkaar bestokend met van alles en nog wat. Zijn jullie vergeten dat het rijden een dynamisch gegeven is, dat zich steeds weer verder ontwikkeld. Ook al omdat ''het paard'' zich ook verder ontwikkeld heeft door de eeuwen heen.
Laat U niet weerhouden om op volle kracht verder te gaan, ik lees met veel plezier uw beider bijdragen, de tussenstand Moll versus Vanzuijlen is gelijkspel. De kansen liggen nog open om de titel Opper wijsgeer Klassieke Rijkunst te behalen.

Zo ontzettend waar en dan heb ik het over het onderstreepte stuk. Alleen laat die wedstrijd maar zitten (daar geven echte Klassiekers niet om).

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:36

Ik wel! Vooral voor die wasmachine! :P