Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:05

Mindfields schreef:
Ben het eens met bovenstaand stuk van Woodstock inderdaad.

Ik vind het echter altijd zo vaag als iemand zegt ik ben instructeur maar ik zeg niet wie ik ben. Wat is er mis mee dat mensen weten wie je bent en wat je doet? Mag ook per PB hoor, ik vroeg het alleen omdat we elkaar wellicht wel eens gesproken hebben.

Of jullie elkaar wel of niet ooit eens wellicht gesproken hebben, lijkt me totaal niet relevant.

Als iemand zijn/haar naam niet wil vermelden, is dat iemand's goed recht.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:08

murphy102 schreef:
Het wiel hoeft niet meer opnieuw uitgevonden te worden.

Maar soms heb je wel eens een ander profieletje nodig ;) en dan is het fijn dat er een keus is.

Ik ben het helemaal eens met Woodstock.

Needje schreef:
Niet iedereen wil met naam en toenaam op het openbare netwerk ;)

Dan moet je ook niet deelnemen aan een openbaar netwerk. ;) Ik vind het wel prettig enigszins te weten wie wie is in een openbare discussie.

@woodstock, leuk nieuws in je onderschrift!! gefeliciteerd!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:08

Woodstock schreef:
Sjolvir schreef:
Blijf ik weer eens steken op de vraag, hoe ik als recreatie ruiter een goede KR instr. zou kunnen opdiepen,
aangezien er volgens mij hier met iedereen die niet dood is en meerdere boeken heeft voortgebracht, de vloer wordt aangeveegd :+ .

Hihi got a point there ;)

Ik vind het een moeilijke vraag. Zelf probeer ik 'stromingen' niet te veroordelen op wat ik er niet goed aan vind, maar er juist uit te halen wat ik er wel goed aan vind. En wat voor het ene paard wel werkt, werkt voor het andere niet. Door kritisch te kijken naar wat je kunt gebruiken uit verschillende manieren van rijden, en wat in welke situatie goed zal doen, kun je zelf je 'eigen' trainingsmethode maken, voor dat betreffende paard, op dat specifieke moment. Gebruik je een verkeerde 'tool' of die tool op het verkeerde moment of op het verkeerde paard, dan ben je verkeerd bezig.

Anderzijds werk je dan wel met 'tools', en dus volgens sommigen hier niet puur klassiek omdat het niet continu rijden volgens perfectie is, maar wel trainingstechnisch handig omdat je snel dingen oplost, die als ze langer duren schade veroorzaken aan het paard. Je doet dus eventjes iets wat mss niet helemaal binnen perfectie zou passen (bv de hals incidenteel meer buigen dan in de perfectie zou mogen, maar je kunt hiermee wel een schouder ontzien, paard gezond houden, en weer gaan streven naar het perfecte plaatje). Zolang je dit met verstand en gevoel doet, ben je wel steeds met welzijn en happy voelen bezig. En wat mij betreft is dat wat ik onder klassiek versta. Voor mij is het respect voor het paard, en handelen uit de juiste motivatie dus een belangrijk criterium om een instructeur uit te zoeken, hoewel ik dus niet klakkeloos alles aanneem, maar zelf na blijf denken, testen, vragen etc. en me niet blind staar op 1 methode. Zo doe ik nu bv osteopatie om nog beter te begrijpen wat er gebeurt in het lichaam, en verschillende rijstijlen niet alleen kan toetsen aan wat ik zie en voel, maar ook kan verklaren aan de hand van de biomechanica. Dus ook zelfkritiek en drive tot ontwikkeling is voor mij een belangrijk criterium aan een instructeur.

Als ik dit stukje goed begrijp, kan een "klassieker" dus zelfs stukjes uit de LDR/Hyperflexie gaan gebruiken als "tool" ;(
Dan blijft er van het respect super weinig over

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:10

MoniqueB, dus als iemand zijn/haar naam niet wil noemen, mag degene niet op aan een openbaar forum deelnemen :')

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:12

Dat maak jij ervan ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:15

MoniqueB schreef:
Needje schreef:
Niet iedereen wil met naam en toenaam op het openbare netwerk ;)

Dan moet je ook niet deelnemen aan een openbaar netwerk. ;) Ik vind het wel prettig enigszins te weten wie wie is in een openbare discussie.

Ik maak alleen maar iets van wat hier staat.
IK kan het natuurlijk ook "verkeerd" uitleggen :')

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:18

lekker laten gaan over het wel of niet achterhalen van iemand zijn identiteit lijkt me helemaal niet passend zo een discussie hier in dit topic

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:29

cherie78 schreef:
Als ik dit stukje goed begrijp, kan een "klassieker" dus zelfs stukjes uit de LDR/Hyperflexie gaan gebruiken als "tool" ;(
Dan blijft er van het respect super weinig over

Er staat toch duidelijk dat alles vanuit respect wordt gedaan, hyperflexie/rollkur hoort daar overduidelijk niet bij.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:36

Ik denk als je er met KR niet uitkomt je gewoon tegen je eigen tekortkoming aan bent gelopen... imo niet logisch dat je dan door van het hele Skala af te stappen ineens weer op de goede weg zou komen, beter kies je voor de lange weg en je paard netjes scholen zodat hij zich weer in de goede richting kan ontwikkelen.

Ik vind het woord klassieke rijLEER eigenlijk wel heel mooi, een goede ruiter staat er imo elke dag weer voor open om te leren van zijn paard en sommige combinaties weten dit te verheffen tot rijkunst! :D

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:08

MoniqueB schreef:
@woodstock, leuk nieuws in je onderschrift!! gefeliciteerd!

Thanx! Ik zit mezelf nog regelmatig te knijpen, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:51

Nu eindelijk ben ik het hele topic door gelezen.
Soms best pittig om te volgen omdat ik geen talen knobbel heb en het zelfs al moeilijk heb met Nederlands (om maar te zwijgen van al die dialecten waardoor het nog moeilijker is geworden)

Inhoudelijk zal ik iig niet veel kunnen toevoegen dus ik zal veel in een mee lees stand het topic volgen.
Als ik zo nu en dan een vraag mag stellen :)) (en niet gelijk wordt gekielhaald als deze nog al dom over komt)
Mijn paard heb ik al een beetje voor gesteld = een Groninger (of te wel 50% Gelders/50% Groninger) die een slechte start heeft gehad.
Gelukkig is hij weer aardig goed maar ik ben nog niet tevreden.
Ik heb van hem al meer geleerd dan van welk paard ook, juist omdat hij mij dwingt na te denken over hoe ik hem het beste kan trainen.
Ik krijg dus les en alles wat ik leer tijdens de lessen voer ik voornamelijk uit tijdens buitenritten.
In de rijbak rijd ik alleen onder toeziend oog van mijn lesgeefster omdat ik daar meer wendingen moet maken (de rijbak bevat immers 4 hoeken).
Daar ik de wendingen nog niet volledig onder controle heb rijdt ik dus veel rechte stukken in het bos.

Nu probeer ik dus [paard] ook afwisseling te bieden met lange lijnen en longeren maar ondervind nog al eens de moeilijkheid dat [paard] met linksom longeren zijn binnen achterbeen ondoet van de massa. Hierdoor lijkt het dat hij met zijn rechterachterbeen de pas korter maakt hoewel de pas even ruim is maar doordat deze juist teveel onder het lichaam geplaatst wordt lijkt hij korter.
Zijn rechter achterbeen treedt hierdoor stijver naar voren omdat deze harder moet werken en het linkerachterbeen komt niet tot dragen.
Ik longeer sinds kort met twee apparte longeerlijnen zodat ik hem kan begrensen met de buiten lijn en hem kan vragen met de binnenlijn.
Nu lukt het mij dan eindelijk om hem iig recht te krijgen links om op de volte.
Rechts blijft een probleem aangezien hij heel makkelijk op het rechter achterbeen draagt maar het linker achterbeen dan niet tot dragen komen.
Hoe krijg ik hem op rechts ook recht?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:33

Ophoudingen:

We kennen twee soorten van ophoudingen: de halve en de hele.

De halveophouding:

Deze heeft het doel:

Een andere gang aan te nemen, of het tempo te veranderen (het tempo te controleren)
Om de hoofd houding te controleren (de houding)
Om een nieuwe oefening in te leiden.
Om de verzameling te verbeteren en te berijken.(actief maken van het achterbeen)

Hoe geef ik een halve ophouding:

Drijvende zit- en beenhulpen.
Aanemende teugel hulpen.(bij een verder afgericht paard is meestal een het stilhouden van de hand genoeg)
Nagevende teugelhulpen.

Wat doet een halve ophouding:

1. Door de drijvende hulpen zou het paard de energie die ik opwek, alleen in voorwaartse energie omzetten (sneller gaan)
2. Door aannemen van de teugels(weerstand biedende hand kan ook) stop ik deze energie, en door na te geven laat ik deze energie weer terugvloeien naar de achterbenen.
En omdat de energie ergens weer ophoud te bestaan dien ik te drijven, om de energie op te wekken die ik voor bepaalde oefeningen benodig.

Doordat ik in de hand drijf, druk ik met het bit op de onderkaak hierdoor gaat de onderkaak open nu geeft het paard na,(afstoten van het paard op de hand) hierna open ik mijn hand (geef na) en de mond sluit zich (dit moet zo snel mogelijk gebeuren), en de energie vloeit weer terug naar de achterhand, door dat ik drijf en aanneem grijpt het achterbeen meer onder de massa (verzamel ik ietsje) .

De hele ophouding:

Door de hele ophouding kan ik mijn paard halthouden vanuit alle gangen.
Dit zijn meerdere halveophoudingen snel achter elkaar gegeven.

Resumee: Wanneer ik als ruiter niet nageef na een ophouding dan is het geen ophouding maar ordinair trekken.

Halve ophouding = Halbe Parade (Duits)
Halve-Arrêt = een opwaarts gerichte halve ophouding die zeer kort gegeven word.

Dan werd er geschreven impuls(Schwung) helaas heeft die dit geschreven heeft geen notie tussen het verschil van beide. Impuls heeft een paard ook in stap en in het halthouden heeft het altijd, maar Schwung alleen in draf en Galop dus in gang en heeft te maken met de zweefmoment die men meer tot uitdrukking brengt.

Bovendien vraag ik u, dit niet te gebruiken op andere fora, niet te copygaaien, dit vraag ik uw beleefd aangezien dit wel eens vaker gebeurd is lees vaak op fora wat ik geschreven heb terug vind ik niet Ruiterlijk.
Laatst bijgewerkt door Professor op 14-02-11 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:39

Dank u voor de uitleg!

Heel duidelijk omschreven!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:14

Professor, als u mij bedoelt voor wat betreft de impuls en de Schwung die tussen haakjes staat, het volgende: misschien had ik mij duidelijker moeten verwoorden, maar door Schwung tussen haakjes te zetten, bedoelde ik te zeggen dat de Schwung inherent is aan de impuls; het gevolg van de impuls wat zich vervolgens uitdrukt in expressie tijdens het zweefmoment. Dat dit dus alleen kan in draf en galop is voor mij een vanzelfsprekendheid.
Excuses dat ik mij niet duidelijker heb verwoord.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:07

murphy102 schreef:
Professor, als u mij bedoelt voor wat betreft de impuls en de Schwung die tussen haakjes staat, het volgende: misschien had ik mij duidelijker moeten verwoorden, maar door Schwung tussen haakjes te zetten, bedoelde ik te zeggen dat de Schwung inherent is aan de impuls; het gevolg van de impuls wat zich vervolgens uitdrukt in expressie tijdens het zweefmoment. Dat dit dus alleen kan in draf en galop is voor mij een vanzelfsprekendheid.

Dan is inherent denk ik een niet een duidelijke betekenis, aangezien impuls en Schwung zowie zo niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden dat is Frans en Duits en nu nog een Engelstalige betekenis erbij maakt het niet allemaal duidelijk.
Impuls dient men altijd te kunnen aanspreken in elke oefening een goede ruiter kan dit zeer goed afgestemd op de oefeningen.
Daarom wilde ik eigenlijk schrijven het is gewoon nonzins om dat impuls erachter te schrijven aangezien men dat bij elke en iedere uitleg kan gebruiken.
Er is geen enkele oefening die zonder impuls mag zijn.
Impuls is altijd aanwezig.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:30

Dat staat ook niet ter discussie, Professor, dat is een feit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:35

thanks voor de duidelijk uitleg, goed verwoord vind ik soms wat moeilijk om te doen

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:16

duidelijk samengevat toch als ik zo terug lees is het allemaal gezegd alleen niet door 1 iemand haha

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:29

liberty22 schreef:
duidelijk samengevat toch als ik zo terug lees is het allemaal gezegd alleen niet door 1 iemand haha

Is dat niet het belangrijkste compact beschrijven en alles wat er gedaan en hoe de reactie is te beschrijven.
Samengevat nee gewoon punt voor punt wat ik geleerd en leer en overdraag opgeschreven.
Precies moet men zijn wanneer men iets opschrijft het moet compleet zijn niet net niet.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:34

dacht dat het wel heel belangerijk is idd , nou wie heeft er nog een leuk punt van discussie? zou jammer zijn als het topic doodbloedde

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:35

liberty22 schreef:
dacht dat het wel heel belangerijk is idd , nou wie heeft er nog een leuk punt van discussie? zou jammer zijn als het topic doodbloedde

Paar bladzijde terug had ik nog enige sugesties opgeschreven een paar vragen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:37

ok ik ga een paar terug lezen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:43

Mooi samengevat en in taal die ik ook begrijp!~

Professor schreef:
murphy102 schreef:

Dan is inherent denk ik een niet een duidelijke betekenis, aangezien impuls en Schwung zowie zo niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden dat is Frans en Duits en nu nog een Engelstalige betekenis erbij maakt het niet allemaal duidelijk.
Impuls dient men altijd te kunnen aanspreken in elke oefening een goede ruiter kan dit zeer goed afgestemd op de oefeningen.
Daarom wilde ik eigenlijk schrijven het is gewoon nonzins om dat impuls erachter te schrijven aangezien men dat bij elke en iedere uitleg kan gebruiken.
Er is geen enkele oefening die zonder impuls mag zijn.
Impuls is altijd aanwezig.

Misschien stomme naieve opmerking, maar Schwung is voor mij gevoelsmatig iets moois, iets exta's
Dus iets boven op.... bv een keurige oefening, die misschien technisch wel helemaal correct is.
Maar Schwung is net dat beetje extra...

Of zit ik nu te raaskallen en moet, maar fijn op mijn pony's blijven hobbellen :o ?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:43

Wat bedoel ik wanneer ik schrijf of zeg, de handen zijn dat zenuwcetrum van de hulpen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:48

Citaat:
Misschien stomme naieve opmerking, maar Schwung is voor mij gevoelsmatig iets moois, iets exta's
Dus iets boven op.... bv een keurige oefening, die misschien technisch wel helemaal correct is.
Maar Schwung is net dat beetje extra...

Of zit ik nu te raaskallen en moet, maar fijn op mijn pony's blijven hobbellen

Schwung is het sterker afdrukken van de diogonaal in draf waardoor zweefmoment iets langer vastgehouden de beweging word daardoor pronkvoller.
In galop dito.
Bij de draf moet men oppassen dat het niet een gecandenceerde draf word, een passageachtige draf.
Laatst bijgewerkt door Professor op 14-02-11 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt