Sjolvir schreef:Blijf ik weer eens steken op de vraag, hoe ik als recreatie ruiter een goede KR instr. zou kunnen opdiepen,
aangezien er volgens mij hier met iedereen die niet dood is en meerdere boeken heeft voortgebracht, de vloer wordt aangeveegd

.
Hihi got a point there
Ik vind het een moeilijke vraag. Zelf probeer ik 'stromingen' niet te veroordelen op wat ik er niet goed aan vind, maar er juist uit te halen wat ik er wel goed aan vind. En wat voor het ene paard wel werkt, werkt voor het andere niet. Door kritisch te kijken naar wat je kunt gebruiken uit verschillende manieren van rijden, en wat in welke situatie goed zal doen, kun je zelf je 'eigen' trainingsmethode maken, voor dat betreffende paard, op dat specifieke moment. Gebruik je een verkeerde 'tool' of die tool op het verkeerde moment of op het verkeerde paard, dan ben je verkeerd bezig.
Anderzijds werk je dan wel met 'tools', en dus volgens sommigen hier niet puur klassiek omdat het niet continu rijden volgens perfectie is, maar wel trainingstechnisch handig omdat je snel dingen oplost, die als ze langer duren schade veroorzaken aan het paard. Je doet dus eventjes iets wat mss niet helemaal binnen perfectie zou passen (bv de hals incidenteel meer buigen dan in de perfectie zou mogen, maar je kunt hiermee wel een schouder ontzien, paard gezond houden, en weer gaan streven naar het perfecte plaatje). Zolang je dit met verstand en gevoel doet, ben je wel steeds met
welzijn en happy voelen bezig. En wat mij betreft is dat wat ik onder klassiek versta. Voor mij is het
respect voor het paard, en handelen uit de
juiste motivatie dus een belangrijk criterium om een instructeur uit te zoeken, hoewel ik dus niet klakkeloos alles aanneem, maar zelf na blijf denken, testen, vragen etc. en me
niet blind staar op 1 methode. Zo doe ik nu bv osteopatie om nog beter te begrijpen wat er gebeurt in het lichaam, en verschillende rijstijlen niet alleen kan toetsen aan wat ik zie en voel, maar ook kan verklaren aan de hand van de biomechanica. Dus ook
zelfkritiek en
drive tot ontwikkeling is voor mij een belangrijk criterium aan een instructeur.