TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:41

Chaos schreef:
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... tloos.html

Die heb ik. Is zelfs 80€ zie ik. Maar de release is echt niks dus.
En Fayah: Ik heb tot dusver gewoon nog niet ervaren dat ik exact hetzelfde kan trainen als met bit. Paarden lopen wel fijn bitloos, maar niet zo top als met bit.

Niet dat ze in de top lopen ofzo. :') Maar mijn trainingen met bit zijn beter als zonder. :j

De Meroth is een ander type met een ingebouwde veer die zorgt voor een goede release. Ik geloof wel dat paarden anders reageren op een bit dan zonder. Met dressuur zal een bit meer voordelen hebben, alhoewel ik denk dat als je door middel van 'centred riding' rijdt, je misschien wel het zelfde effect kan krijgen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:43

Chaos schreef:
Afbeelding
En Fayah: Ik heb tot dusver gewoon nog niet ervaren dat ik exact hetzelfde kan trainen als met bit. Paarden lopen wel fijn bitloos, maar niet zo top als met bit.

Niet dat ze in de top lopen ofzo. :') Maar mijn trainingen met bit zijn beter als zonder. :j

Degene die ik met, en zonder bit rijdt...rijdt niks. die rijd dus buiten losse teugels, en binnen ook losse teugels (eigenaar heeft er dan les op).
Ik heb er wel eens dressuurmatig mee gereden, en moest wel zeggen, maar dus laag niveau (B) dat dit vrijwel hetzelfde was.

Mijn eigen paard heb ik helaas geen vergelijkingsmateriaal mee. Maar met dit paard is het ook echt de bedoeling om ver te komen zonder bit, en dan ook niet eerst met bit gereden te hebben dat mensen kunnen zeggen "ja maar hij weet toch al wat je bedoeld" . Nee dit paard kent geen bit, en we gaan kijken hoe ver we komen ;)

Misschien dat je eens met een Sidepull kan proberen te rijden Chaos? Of je dan nog verschil merkt?

Danique. Je bent indd een beetje warrig. want je laatste bericht spreek je, geloof ik, jezelf ook weer tegen.. sorry :')
hij moet t leren accepteren, mits het gediend is vd druk. dus als hij er niet van gediend is (dus het niet accepteert) dan is het niet erg?
Nee ik denk dat ik je wel begrijp, maar het is wel handig als het wat duidelijker omschreven wordt hihi. echt niet rot bedoeld hoor!! :Y)

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:45

papagroom schreef:
Jonge lui......ik laat een ieder in zn waarde maarrrrrrr.
In de oudheid is het bit uitgevonden,en 100en jaren gebruikt.
We kunnen er kort over zijn dat je met bit meer in handen hebt als zonder bit.
Als je paard zonder bit beter loopt als met bit is er of iets mis met het paard,of met je teugel voering.
Ter af wisseling wordt hier ook bitloos,zadelloos,en ook hoofdstelloos gereden,maar het fijne dressuurmatige rijden doen we toch echt met bit/S&T.....is imo ook prettiger voor het paard aangezien ookhij beter door kan geven hoe hij er over denkt.......let wel uitsluitend met bit is een goede duplex comunicatie mogelijk

Ha ha... er is heel weinig mis met mijn paardje en ook mijn teugelvoering is prima!
Het fijne dressuurmatige rijden interesseert mij niet zo veel en ook mijn paardje rijdt liever buiten! Wij gaan volgend jaar endurance wedstrijden rijden en je zult ons in de dressuur ring niet tegen komen. Natuurlijk geloof ik wel in de goede balans, vandaar dat we centred riding instructie hebben. En daar hebben we het bit niet voor nodig....

Tendance

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 07:29

Maar juist voor endurance is het fijn, dat een paard goed ontspannen is en over de rug loopt, want zonder dressuurmatige basis kun je toch nooit gezond zo'n lange afstand rijden?

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:35

Chaos schreef:
Ik hoop dat de bitloze hoofdstellen zelf binnenkort beter ontwikkeld worden. Heb er nu een van FRA maar wat een onding. Maar zonde voor de 60€ als ik hem niet meer gebruik en de pony gaat sowieso niet terug over op bit. Ik ga mijn tuigenmaker vragen het hoofdstel aan te passen. :j

Hoe vinden jullie de release van de meeste hoofdstellen?

ik heb een hoofdstel met een vrij goede release, het is een van barefoot, weet verder niet watvoor een het is. miss kun kun je daar eens op zoeken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:15

papagroom schreef:
Jonge lui......ik laat een ieder in zn waarde maarrrrrrr.
In de oudheid is het bit uitgevonden,en 100en jaren gebruikt.
We kunnen er kort over zijn dat je met bit meer in handen hebt als zonder bit.
Als je paard zonder bit beter loopt als met bit is er of iets mis met het paard,of met je teugel voering.
Ter af wisseling wordt hier ook bitloos,zadelloos,en ook hoofdstelloos gereden,maar het fijne dressuurmatige rijden doen we toch echt met bit/S&T.....is imo ook prettiger voor het paard aangezien ookhij beter door kan geven hoe hij er over denkt.......let wel uitsluitend met bit is een goede duplex comunicatie mogelijk

Kun je mij uitleggen waarom jij denkt dat een paard, wanneer het met bit wordt gereden, beter kan aangeven “hoe hij er over denkt”?

En waarom vindt jij dat uitsluitend met bit een goede duplex communicatie mogelijk is? Of andersom, waarom zou dat bitloos niet mogelijk zijn?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:04

omdat je een bit kan zien als transponder
het paard kan net als de ruiter signalen door geven via het bit
net zo goed als dat de ruiter hulpen forser door komen op het bit,als zonder,komen ook deze signalen beter door,
Let wel,we hebben het hier over de gevorderde ruiter,en niet over b dressuur.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:31

papagroom schreef:
net zo goed als dat de ruiter hulpen forser door komen op het bit,als zonder,komen ook deze signalen beter door,

Ik begrijp deze zin niet goed, met name het stukje "als zonder". Kun je deze zin wat duidelijker opstellen?

Kun je ook aangeven waarom bitloos geen sprake kan zijn van een duplex communicatie?

En nog even voor mijn beeldvorming, wat is volgens jou een gevorderde ruiter?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:55

gevordert is m,z nivo of hoger
duplex comunikatie is bitloos wel degelijk mogelijk,maar minder suptiel

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:09

Ik vind dat er ook wel een verschil zit tussen wat je met je paard doet, met mijn shetje word alleen recreatief gereden omdat ik van een kind van 8 geen hoge dressuur verwacht. En als je dan bitloos hoge dressuur rijd is een goed hoofdstel vinden echt heel moeilijk.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:24

Papagroom ik vraag me af of je aan de hand van een klassering (ik neem aan dat je bedoelt dat iemand volgens jouw normen gevorderd is wanneer je daadwerkelijk bent geklasseerd op M niveau of hoger) kunt bepalen of iemand een gevordere ruiter is. Natuurlijk is het wel een leidraad maar er zijn denk genoeg voorbeelden van ruiters die geen wedstrijden rijden maar wel een goede ruiter zijn en anderzijds ruiters die op M niveau of hoger geklasseerd zijn maar geen goede ruiter zijn. Maar dat is natuurlijk een hele andere discussie….

In een eerdere post zeg je dat duplex communicatie uitsluitend mogelijk is met bit maar nu geef je aan dat dit dus ook wel bitloos mogelijk is. Minder subtiel… Ik denk dat dit sowieso afhankelijk van het bit en de bitloze optoming die je met elkaar vergelijkt maar uiteindelijk blijft het de ruiterhand die bepaald of een hulp subtiel bij het paard doorkomt of niet en de mate waarin je als ruiter andere hulpen dan teugelhulpen gebruikt om en oefening te rijden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:22

Ik denk dat hij bedoelt dat je er veel ervaring voor moet hebben en hier een klasse aan koppelt. Volgensmij word er niet bedoeld dat b ruiters geen ervaring hebben maar dat een z ruiter en het paard verder in de africhting zijn waardoor ze dat meer hebben gevoeld.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:36

Is dat volgens jou dan altijd zo Danique? Ik ken Z ruiters die ik niet op mijn paard wil hebben, omdat ik hun geen goede ruiters vindt, maar ik ken ook een meisje met niet veel ervaring maar wel een hele fijne houding en zit, en manier van rijden. Haar zou ik mijn paard wel toe vertrouwen. Je kunt een klassering misschien als leidraad gebruiken, maar ik zou er niet blind op vertrouwen.

Ik denk alleen dat dit een beetje off topic is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:51

Ja, of laten mensen bij uitstek mensen die beter zijn niet op hun paard uit vrees dat een ander het beter kan?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:43

papagroom schreef:
omdat je een bit kan zien als transponder
het paard kan net als de ruiter signalen door geven via het bit
Let wel,we hebben het hier over de gevorderde ruiter,en niet over b dressuur.

waarom heb je een stukje ijzer nodig om signalen door te laten komen? Dat lukt bij mij toch ook echt zonder..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:05

Nee zeker niet, laatst een m1 ruiter op mijn paard gehad die ik er liever nooit meer op zie en een meisje van 11 kon er zo mee weg rijden. Voor het gemak word er vanuit gegaan dat een z ruiter een aardig staaltje rijden kan laten zien, een b ruiter ook maar op een ander niveau. Hoewel.. tot en met Z2 volgensmij basis is.. Nee hoor Tendance mij maakt het echt niet uit of iemand beter is, als diegene maar goed voor mij paard is vind ik al een hoop best. Maagoed inderdaad een beetje offtopic ja..

FahyaFemke, even nog een late reactie was gisteravond nogal moe. Nee ik snap het wel dat het vermoeiend is als het warrig is geschreven, ik werk er aan en kritiek is immers alleen maar gratis advies en als Nederlander staat het woord gratis mij uiteraard aan. Maar ik weet de oorzaak waarom ik zo warrig ben en er word aan gewerkt. Moet zeggen dat ik soms wel mijn mening bijstel, geïnspireerd door medebokkers. :Y)

Citaat:
hij moet t leren accepteren, mits het gediend is vd druk. dus als hij er niet van gediend is (dus het niet accepteert) dan is het niet erg?

Wat niet erg? Bitloos rijden? Ik rijd zelf liever met bit, ik zou beide gaan doen. Toch het paard laten wennen voor eventuele verkoop maar ook bitloos rijden om het paard toch tegemoet te komen. Ik rijd het liefste met bit om de reden die papagroom ook zegt en nog een reden maar als ik die vertel dan krijg ik weer half bokt over me heen over het onder controle houden van een paard, heb ik vandaag niet zoveel trek in.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:18

Chaos schreef:
[img]http://www.divoza.com/images/products/158x177/8114/2/f-r-a--dietsji-bitloos-hoofdstel.jpg[/im

Maar verwacht je dat je hetzefde kan trainen met een slechtpassend zadel als met een goedpassend zadel? ;)
Want je vergelijkt nu 2 dingen die je niet met elkaar kan vergelijken.

Ik zie dat dat hoofdstel 2 ringen aan de zijkant heeft, daar kan je dus wel een sidepull van maken. Jammergenoeg zitten de ringetjes wat ver naar beneden.

Hoe subtiel je kan werken heeft alles te maken met africhting. Weinig met een hoofdstel.

Aurorae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:26

Ik zelf ben VOOR beide tuigen, alleen maar als je ze goed gebruikt. :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:57

Tendance schreef:
Ja, of laten mensen bij uitstek mensen die beter zijn niet op hun paard uit vrees dat een ander het beter kan?

Nee hoor, absoluut niet. Als iemand mijn paard goed kan rijden vind ik dat juist leuk om te zien. Ik geniet er van om mijn paard goed te zien lopen :) Maar een ruiter die door trek en pluk werk op M niveau of hoger is gekomen laat ik mijn paard niet pesten :n

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:42

Ik heb het niet alleen over jou! Ik denk dat er heel veel mensen zijn, die niemand anders op hun paard willen hebben, puur omdat diegene beter is!!
Ook al zullen die mensen dat nooit toegeven.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:06

Er zullen vast wel mensen zijn die er zo in staan, maar of het er veel zijn weet ik niet. Het geldt in ieder geval niet voor mij :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:14

Nog nooit meegemaakt. Maar wat heeft dat te maken met dit onderwerp?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:19

Het is gewoon een reactie op een opmerking van Danique. Mag dat niet?
Jawel toch?
Er wordt ook gewoon een antwoord gegeven, dus snap niet wat er mis is met mijn opmerking zou zijn!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:28

Air schreef:
Chaos schreef:
[img]http://www.divoza.com/images/products/158x177/8114/2/f-r-a--dietsji-bitloos-hoofdstel.jpg[/im

Maar verwacht je dat je hetzefde kan trainen met een slechtpassend zadel als met een goedpassend zadel? ;)
Want je vergelijkt nu 2 dingen die je niet met elkaar kan vergelijken.

Ik zie dat dat hoofdstel 2 ringen aan de zijkant heeft, daar kan je dus wel een sidepull van maken. Jammergenoeg zitten de ringetjes wat ver naar beneden.

Hoe subtiel je kan werken heeft alles te maken met africhting. Weinig met een hoofdstel.

Die laatste zin is natuurlijk niet waar.
Een goed hoofdstel zorgt ervoor dat een minimaal drukverschil direct bij een paard doorkomt. Dit is gewoon niet zo bij de bitloze-hoofdstellen waar ik tot dusver mee gereden heb. Ik heb voor de pony al eens een side-pull gemaakt van een aansnoerneusriem, maar dat was ook niet ideaal.

En hoezo een goedpassend en niet goedpassend hoofdstel? Beiden (bit- en bitloos hoofdstel) passen goed, de werking verschilt echter behoorlijk. Bitloos is prettiger voor de pony, maar feit is dat de pony niet zo goed dressuurmatig getraind kan worden op het bitloze hoofdstel.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 22-11-11 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:31

De release van het hoofdstel is toch niet goed? Hoe kan je het dan goed noemen?
Dat is toch niet zo moeilijk om te snappen.