Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yviertje

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:13

Gras bij de buren is altijd groener, zeker volgens een paard.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:13

Yviertje schreef:
Dat is niet gezegd, maar wel dat je niet moet schoppen/slaan/stemverheffen. Sommige paarden hebben echt lak aan jouw lichaamshouding, omdat mensen dat gewoon nooit zo subtiel kunnen als paarden. En met alleen belonen kom je er ook niet. Uitzonderingen daar gelaten.

Ik wil iedereen die met lichaamstaal alles op willen lossen wel eens kennis laten maken met mijn merrie.

Dat heb ik ook helemaal niet gezegd, dat alles met lichaamstaal opgelost moet worden, als je goed leest zie je juist dat ik zeg dat dat bijna onmogelijk is, omdat wij die 'taal' helemaal niet (goed genoeg) kennen. Ik gaf juist aan dat een paard gevoelig is voor lichaamstaal en je met jou schop of tik misschien meer zegt dan je zou willen. Daarbij wil ik alleen maar aangeven dat je 2 keer moet nadenken voor dat je gaat slaan of schoppen, daarmee beweer ik helemaal niet dat je nooit streng mag zijn en ik beweer al helemaal niet dat je alles met lichaamstaal moet oplossen :?
En alleen maar belonen helpt misschien niet in alle gevallen, maar toch kom je met belonen op de juiste momenten het verst..

@djuulsie, mensen straffen en belonen toch ook, geef jij aan... maar ik hoop toch niet dat jij mij straft met een tik of een schop? De meningen zijn er over verdeeld, maar je kinderen sla je toch ook niet? Zeker niet om ze iets te leren :?

@Liianne_Acie, dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:19

@Billie1: Ik heb vroeger ook wel eens een flinke tik gehad en ben daar echt niet slechter van geworden... Dus vind die ophef dat die corrigerende tik niet meer mag ook onzin! maar goed, dit even offtopic.

Hierboven schrijf je dat je 2x moet nadenken voordat je een schop of een tik geeft, terwijl er eerder beweerd wordt dat je dat direct zou moeten doen, anders snapt ie t niet? Tegenspraak hier????

Ben het met je eens dat belonen op de juiste momenten het beste zou zijn, maar ik heb nou eenmaal een haf met een sterke eigen wil en dan moet je nou eenmaal wel eens optreden, dat is bij bijna geen enkel paard (een uitzondering daar gelaten) het geval! (tenzij je hobbelpaard op stal hebt staan... ;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:25

2 keer nadenken voor je straft? Volgens Liiann_Acie ben je dan te laat.
Maar ik had ook niet specifiek tegen jou over het knuffelen. Ik irriteer me gewoon aan de vele onopgevoede paarden die ik ken, omdat men ze niet wilt straffen door een schop of tik. Want ook aan kinderen geef je je grenzen aan, zoniet krijgt je kind een passende straf. Als ik vroeg m'n zus sloeg of beet, beet of sloeg m'n moeder mij als m'n zus dat nog niet zelf gedaan had. Is dit mishandeling? Niet in mijn ogen.
Goed gedrag moet je sowieso belonen, maar fout gedrag (zeker als jij er pijn van krijgt) moet je niet af doen met 'boos staan' of negeren. Anders geef jij je grenzen niet voldoende aan.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:31

Nee hoor, geen tegenspraak, ik gebruikte het voorbeeld van Lianne_Acie, waarbij er gelijk achter staat "ik ben het hier niet mee eens maar goed..."
Dus ik beweer niet dat je dat direct moet doen, staat er ook :)

En ik heb geen hobbelpaarden hoor ;) , maar zeg ook nergens dat optreden nooit nodig is alleen ben ik wel van mening dat je best mag nadenken hóe je optreed.. en je je meer moet focussen op beloning dan op straffen als het even kan.

Ik ben ook niet tegen een corrigerende tik bij kinderen (gevoelig onderwerp dus wil(de) er niet teveel over zeggen) maar niet bij het minste geringste... en dat gebeurt bij paarden vaak wel. Daarmee wil ik jou niet aanwijzen, daar weet ik uiteraard niks van, maar over het algemeen zie ik veel mensen die met het halstertouw beginnen te raggen (uit frustratie vaak) omdat het paard even te dicht achter hem/haar liep, volgens mij deel je geen corrigerende tik uit als je kind tegen je hiel aan komt toch?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:00

Nee, dat ben ik ook met je eens. En ben het er ook mee eens dat mensen TE SNEL hun paard straffen uit frustratie. Maar zoals ik het tot nu gelezen heb, is het totaal not done om te straffen op wat voor manier dan ook (omdat je vertrouwensband dan kapot gaat) en dat je dan helemaal overnieuw moet beginnen met opvoeden??? dat vind ik echt je reinste onzin.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:01

:Y)

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:20

ik ben misschien heel onduidelijk geweest wat ik bedoel is. Dat als je straft in dezelfde beweging als jou paard je iets doet om het zo maar even te noemen. dan komt dat het beste over wil. Wil niet zeggen dat het erna niet meer kan.

En als je paard je iets doet en je moet dan twee keer nadenken over of je hem moet straffen of niet, denk ik dat je niet helemaal duidelijk bent in wat je wil en verwacht.

Als mijn paard mij bijt straf ik heb daar zeker te weten voor omdat ik dat niet willen hebben. maar zal erna wel nagaan waarom hij bijt.

Vaak moet je terug redeneren naar de basis wat er mis is gegaan en dat moeten verhelpen maar je hoeft niet helemaal opnieuw te beginnen met opvoeden.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:24

Dit is wel wat anders dan er aanvankelijk gezegd werd hoor...

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:25

Dacht ik net ook.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:26

Liianne_Acie schreef:
ik ben misschien heel onduidelijk geweest wat ik bedoel is. Dat als je straft in dezelfde beweging als jou paard je iets doet om het zo maar even te noemen. dan komt dat het beste over wil. Wil niet zeggen dat het erna niet meer kan.

En als je paard je iets doet en je moet dan twee keer nadenken over of je hem moet straffen of niet, denk ik dat je niet helemaal duidelijk bent in wat je wil en verwacht.

Als mijn paard mij bijt straf ik heb daar zeker te weten voor omdat ik dat niet willen hebben. maar zal erna wel nagaan waarom hij bijt.

Vaak moet je terug redeneren naar de basis wat er mis is gegaan en dat moeten verhelpen maar je hoeft niet helemaal opnieuw te beginnen met opvoeden.

Je moet niet gaan nadenken OF je hem moet straffen of niet, maar HOE je hem gaat straffen. Daarbij moet je daar niet pas over gaan nadenken op het moment dat het gebeurt, maar van te voren al bedenken hoe je op bepaalde dingen reageert (nee je kunt niet alles dekken nee) dat heet opvoeden.
En hoevaak gebeurt het niet bijvoorbeeld, dat een paard van achteren in je kruipt, hij een klap voor z'n hoofd krijgt (je moet snel reageren) en je vervolgens ziet dat hij wilde vluchten omdat ie gebeten of geschopt werd door een ander paard? Wat heb je dan bereikt met je (overhaaste) correctie?? Eerst nadenken dus...

Oh en mee eens, er is een groot verschil tussen opnieuw beginnen of terug naar de basis... denk overigens dat degene die dat posten wel bedoelde, terug naar de basis...

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:27

Yviertje schreef:
Dacht ik net ook.

me too...

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:55

Billie1 schreef:
Liianne_Acie schreef:

Je moet niet gaan nadenken OF je hem moet straffen of niet, maar HOE je hem gaat straffen. Daarbij moet je daar niet pas over gaan nadenken op het moment dat het gebeurt, maar van te voren al bedenken hoe je op bepaalde dingen reageert (nee je kunt niet alles dekken nee) dat heet opvoeden.
En hoevaak gebeurt het niet bijvoorbeeld, dat een paard van achteren in je kruipt, hij een klap voor z'n hoofd krijgt (je moet snel reageren) en je vervolgens ziet dat hij wilde vluchten omdat ie gebeten of geschopt werd door een ander paard? Wat heb je dan bereikt met je (overhaaste) correctie?? Eerst nadenken dus...

Oh en mee eens, er is een groot verschil tussen opnieuw beginnen of terug naar de basis... denk overigens dat degene die dat posten wel bedoelde, terug naar de basis...

Goed punt. Ik loop dagelijks tusse mijn 4 paarden in de rijbak. Mijn eigen merrie is nogal een dominante en wil de twenter nog wel eens flink wegjagen. Die twenter weet dan niet hoe gauw hij weg moet zin en wil dan nog wel eens tegen mij aanbotsen ja. Ik zal hem hiervoor niet straffen door een flinke bots, maar jaag hem wel weg. Het is nog steeds mijn personal space en daar mag hij niet komen, ookal deed hij niet expres.

Verder; prima discussie! +:)+ Ik lees nog even mee :)

patriciavink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:45

Ook ik maak me er wel eens schuldig aan. Moet er nog aan wennen dat ik een jong paard onder me heb, die het heel goed snapt, maar vaak geen zin heeft :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:54

Dan moet je ervoor zorgen dat jij het zo leuk maakt voor je paard dat hij het graag wil doen. Helemaal bij een jong dier. Plezier is zo belangrijk. Ik geloof niet in 'het paard heeft geen zin', hij reageert gewoon op iets wat hij niet prettig vindt. Aan ons de taak om het wel prettig te maken voor hem.

kellyThanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:59

oefenen en heel veel oefenen.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:26

Kinke schreef:
Dan moet je ervoor zorgen dat jij het zo leuk maakt voor je paard dat hij het graag wil doen. Helemaal bij een jong dier. Plezier is zo belangrijk. Ik geloof niet in 'het paard heeft geen zin', hij reageert gewoon op iets wat hij niet prettig vindt. Aan ons de taak om het wel prettig te maken voor hem.

Goed gezegd!!!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:29

pff wat 'n paardenmensen heb je toch..
bijten? een loopje met je nemen? niet fatsoenlijk de wei uit kunnen halen? sorry hoor, maar imo ligt dat nog altijd aan de opvoeding die wij het paard horen te geven.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:31

Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt!
Als mijn paard niet komt uit de wei laat ik haar rustig tot sávonds laat staan, haal alleen wel de waterbak weg....
Moet je eens zien hoe snel ze dan bij je komen, en als je dat een 2de keer weer doet rent ze nooit meer bij je weg, ze zijn namelijk niet dom! (en dat zonder meppen enz...)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:36

nouja, als mijn paard niet uit de wei wil komen, zal ik haar niet tot 's avonds laten staan. gezien ze bij mij zoveel mogelijk 24/7 de wei op gaan hoeven ze er dus niet zomaar uit en dan heb ik wel graag dat hij luisterd. Als ik wil dat ze uit de weide komen, dan moeten ze dat ook. alleen zonder geweld. maar ik denk dat wanneer je paard een goede opvoeding gehad heeft, hij respect heeft voor jou heeft(en andersom natuurlijk) je paard helemaal niet hoeft te vangen? dat is gewoon miscommunicatie, wat 9,9 van de 10 keer aan ons ligt en waar 't paard meestal de dupe van wordt uit onmacht van ons(slaan,vangen,schoppen enz)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:38

Dat bedoel ik, bij ons kunnen ze geen 24/7 op de wei, dan hou ik niks over, maar zo'n 8 uur per dag lopen ze buiten, en inderdaad met de juiste opvoeding komen ze wel hoor!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:42

en dat mensen hier ook nog trots op zijn.. tja.. nouja daar ga ik verder geen woorden over vuil maken.
schoppen,slaan e.d. doe je gewoon niet tegen een paard. en ja, paarden onder elkaar doen dat ook maar die communicatie is niet te vergelijken met de communicatie die wij met ze hebben(laat staan dat ze ons vaak al niet begrijpen..)
ik wil echt niet zeggen dat je altijd poeslief tegen een paard moet zijn, consequentie is heel belangrijk! Maar consequentie is geen geweld :n

overigens val ik hier geen mensen aan die gewoon consequent zijn naar een paard, maar ik walg gewoon van mensen die een paard meppen/schoppen omdat het even niet lukt zoals baasjelief het graag zou hebben(wat je veel op wedstrijden tegen komt bijv!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:47

Kinke schreef:

Dan moet je mijn fjordenvarken eens leren kennen, die laat het bijna op een menselijke manier weten als hij een keer geen zin heeft om te rijden. Hij gaat dan staan zuchten!! En sloom lopen, sjokkerdesjok, zuchterdezucht... ik lach me dan helemaal slap om hem :+
Totdat meneer over de helft is van de rit (hij kent de hele omgeving), dan gaat ineens de turbo aan.
En waarom doet hij dat? Omdat het gewoon een vreetgrage fjord is die zich het liefst de hele dag rondwentelt in kruidengras met bloemetjes. Gewoon geen zin om zijn walhallaweide te verlaten.

Dat wegrennen deed hij ook toen ik hem pas had... gewoon even een paar keer flink met hem gespiegeld, toen was het over :Y)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:50

Illusion schreef:
en dat mensen hier ook nog trots op zijn.. tja.. nouja daar ga ik verder geen woorden over vuil maken.
schoppen,slaan e.d. doe je gewoon niet tegen een paard. en ja, paarden onder elkaar doen dat ook maar die communicatie is niet te vergelijken met de communicatie die wij met ze hebben(laat staan dat ze ons vaak al niet begrijpen..)
ik wil echt niet zeggen dat je altijd poeslief tegen een paard moet zijn, consequentie is heel belangrijk! Maar consequentie is geen geweld :n

Ach zo ben ik ook al een tijdje bezig op dit topic en daarbij zo afgebrand.
Ik moest on topic blijven en alleen vertellen wanneer ik buiten het boekje ging.
Nou ik schrok me dood van alle reacties, mensen vinden het gewoon normaal om zo met hun paard om te gaan.
Ik vind het maar zielig, en ik zal niet meer schermen met mijn ervaring want ook dat was sneu(voor mij)
Schijnbaar gaf ik ook niet op de goede manier uitleg aan de jongeren onder ons...
Nou bij deze, schaam jullie en leer om te gaan met je paard, zoek de fout eerst bij jezelf als je dat niet lukt neem goede instructie.
Het is nl een bewezen feit dat je een paard kunt laten doen wat je wilt zonder geweld, schreeuwen enz..

Zo kom nu maar op met jullie commentaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:23

concetto schreef:
Het is nl een bewezen feit dat je een paard kunt laten doen wat je wilt zonder geweld, schreeuwen enz..

Zo kom nu maar op met jullie commentaar

Dat zal best :)
maar ik laat me niet eerst 50 x bijten voordat ik het eruit heb getraind, dat moet gewoon onmiddelijk na de eerste keer stoppen.
En dat deed het bij mijn paard dus ook na het schreeuwen en lellen.
Ik ga mezelf niet onnodig in gevaar brengen.