Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yviertje schreef:Dat is niet gezegd, maar wel dat je niet moet schoppen/slaan/stemverheffen. Sommige paarden hebben echt lak aan jouw lichaamshouding, omdat mensen dat gewoon nooit zo subtiel kunnen als paarden. En met alleen belonen kom je er ook niet. Uitzonderingen daar gelaten.
Ik wil iedereen die met lichaamstaal alles op willen lossen wel eens kennis laten maken met mijn merrie.
, maar zeg ook nergens dat optreden nooit nodig is alleen ben ik wel van mening dat je best mag nadenken hóe je optreed.. en je je meer moet focussen op beloning dan op straffen als het even kan.Liianne_Acie schreef:ik ben misschien heel onduidelijk geweest wat ik bedoel is. Dat als je straft in dezelfde beweging als jou paard je iets doet om het zo maar even te noemen. dan komt dat het beste over wil. Wil niet zeggen dat het erna niet meer kan.
En als je paard je iets doet en je moet dan twee keer nadenken over of je hem moet straffen of niet, denk ik dat je niet helemaal duidelijk bent in wat je wil en verwacht.
Als mijn paard mij bijt straf ik heb daar zeker te weten voor omdat ik dat niet willen hebben. maar zal erna wel nagaan waarom hij bijt.
Vaak moet je terug redeneren naar de basis wat er mis is gegaan en dat moeten verhelpen maar je hoeft niet helemaal opnieuw te beginnen met opvoeden.
Billie1 schreef:Liianne_Acie schreef:ik ben misschien heel onduidelijk geweest wat ik bedoel is. Dat als je straft in dezelfde beweging als jou paard je iets doet om het zo maar even te noemen. dan komt dat het beste over wil. Wil niet zeggen dat het erna niet meer kan.
En als je paard je iets doet en je moet dan twee keer nadenken over of je hem moet straffen of niet, denk ik dat je niet helemaal duidelijk bent in wat je wil en verwacht.
Als mijn paard mij bijt straf ik heb daar zeker te weten voor omdat ik dat niet willen hebben. maar zal erna wel nagaan waarom hij bijt.
Vaak moet je terug redeneren naar de basis wat er mis is gegaan en dat moeten verhelpen maar je hoeft niet helemaal opnieuw te beginnen met opvoeden.
Je moet niet gaan nadenken OF je hem moet straffen of niet, maar HOE je hem gaat straffen. Daarbij moet je daar niet pas over gaan nadenken op het moment dat het gebeurt, maar van te voren al bedenken hoe je op bepaalde dingen reageert (nee je kunt niet alles dekken nee) dat heet opvoeden.
En hoevaak gebeurt het niet bijvoorbeeld, dat een paard van achteren in je kruipt, hij een klap voor z'n hoofd krijgt (je moet snel reageren) en je vervolgens ziet dat hij wilde vluchten omdat ie gebeten of geschopt werd door een ander paard? Wat heb je dan bereikt met je (overhaaste) correctie?? Eerst nadenken dus...
Oh en mee eens, er is een groot verschil tussen opnieuw beginnen of terug naar de basis... denk overigens dat degene die dat posten wel bedoelde, terug naar de basis...
Kinke schreef:Dan moet je ervoor zorgen dat jij het zo leuk maakt voor je paard dat hij het graag wil doen. Helemaal bij een jong dier. Plezier is zo belangrijk. Ik geloof niet in 'het paard heeft geen zin', hij reageert gewoon op iets wat hij niet prettig vindt. Aan ons de taak om het wel prettig te maken voor hem.

Kinke schreef:Dan moet je ervoor zorgen dat jij het zo leuk maakt voor je paard dat hij het graag wil doen. Helemaal bij een jong dier. Plezier is zo belangrijk. Ik geloof niet in 'het paard heeft geen zin', hij reageert gewoon op iets wat hij niet prettig vindt. Aan ons de taak om het wel prettig te maken voor hem.
Illusion schreef:en dat mensen hier ook nog trots op zijn.. tja.. nouja daar ga ik verder geen woorden over vuil maken.
schoppen,slaan e.d. doe je gewoon niet tegen een paard. en ja, paarden onder elkaar doen dat ook maar die communicatie is niet te vergelijken met de communicatie die wij met ze hebben(laat staan dat ze ons vaak al niet begrijpen..)
ik wil echt niet zeggen dat je altijd poeslief tegen een paard moet zijn, consequentie is heel belangrijk! Maar consequentie is geen geweld
concetto schreef:Het is nl een bewezen feit dat je een paard kunt laten doen wat je wilt zonder geweld, schreeuwen enz..
Zo kom nu maar op met jullie commentaar