Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:50

Naar mijn mening horen mensen met overgewicht niet paard te rijden. je wilt een paard laten sporten, dus zul jij dit zelf ook meoten doen, zo weet jij hoe je je eigen paard op meot bouwen. wat een paard moet kunnen doen moet eens mens ook kunnen want paarden hebben ook grenzen.

mensen gezet zijn en niet normaal op ee paard kunnen komen zonder trapje of bakrand horen gewoon niet paard te rijden. dan kunnen we het gaan hebben over besprieirng van het paard zijn rug en de combinatie, dit maakt allemaal niet uit. een rug is een rug, en een lange rug van een groot paard is niet sterker als een korte compacte rug van een klein paard, meestal is de lange grote rug nog zwakker ook.

het opstappen via bakand en trapje staat los voor mensen die hun paard zijn rug neit willen belasten door aan het zadel te hangen, want ik ben zelf ook voorstander van het trapje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:10

MagicDay schreef:
en wat is dan te zwaar??

Vraag je altijd naar de bekende weg? Er zijn veel varianten van de kotelet-index onder je vingertoppen beschikbaar :)*

Verder gaat het hier niet over ´te zwaar´, maar over het (onnodige) negatieve effect van overgewicht.

Wederom; zie internet voor ´overgewicht´. Lees het topic voor het negatieve effect.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:25

Mee eens hoor...maarreee... Ik ken genoeg mensen met overgewicht die genoeg sporten, staat los van elkaar

bon24 schreef:
Naar mijn mening horen mensen met overgewicht niet paard te rijden. je wilt een paard laten sporten, dus zul jij dit zelf ook meoten doen, zo weet jij hoe je je eigen paard op meot bouwen. wat een paard moet kunnen doen moet eens mens ook kunnen want paarden hebben ook grenzen.

mensen gezet zijn en niet normaal op ee paard kunnen komen zonder trapje of bakrand horen gewoon niet paard te rijden. dan kunnen we het gaan hebben over besprieirng van het paard zijn rug en de combinatie, dit maakt allemaal niet uit. een rug is een rug, en een lange rug van een groot paard is niet sterker als een korte compacte rug van een klein paard, meestal is de lange grote rug nog zwakker ook.

het opstappen via bakand en trapje staat los voor mensen die hun paard zijn rug neit willen belasten door aan het zadel te hangen, want ik ben zelf ook voorstander van het trapje.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:35

Ligt er aan wat voor paard het is, een haflinger kan bijvoorbeeld meer dragen dan een anders small dressuur paard.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:45

Ik ben vorig jaar bij een clinic van een osteopaat geweest die zei dat ieder gewicht boven de 75 kilo te zwaar is voor een paard. Ongeacht het ras. Vonden ik en degenen met wie ik er was niet zo leuk om te horen maar het was wel een stukje bewustwording. Sindsdien streef ik ernaar mijn gewicht iig in die buurt te houden.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:17

Miryamk schreef:
Ik ben vorig jaar bij een clinic van een osteopaat geweest die zei dat ieder gewicht boven de 75 kilo te zwaar is voor een paard. Ongeacht het ras. Vonden ik en degenen met wie ik er was niet zo leuk om te horen maar het was wel een stukje bewustwording. Sindsdien streef ik ernaar mijn gewicht iig in die buurt te houden.

Mijn vriend is 1.90 en gewoon slank en sport genoeg, eet goed. En weegt 80 kilo. Hij zou dus te zwaar zijn terwijl hij al aan de dunne kant is. 75 kilo en hij heeft ondergewicht..

Anoeska

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:40

Maar dat dat ondergewicht is voor je vriend, wil toch niet zeggen dat hij daarom maar wel met teveel gewicht op een paard moet stappen. (Even daargelaten of 75 kg een reeel gewicht is om als grens te stellen).

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:47

Anoeska schreef:
Maar dat dat ondergewicht is voor je vriend, wil toch niet zeggen dat hij daarom maar wel met teveel gewicht op een paard moet stappen. (Even daargelaten of 75 kg een reeel gewicht is om als grens te stellen).

Nee maar daarom reageerde ik ook op degene boven mij dat ik dat wel een erg laag gewicht vind. Hij heeft absoluut geen overgewicht ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:50

Ik vind 75 ook wel heel erg laag hoor! Maar ik lees (ook in dit topic) wel heel veel "ja maar, als er een grensgewicht komt, dan kan ik/hij/zij niet meer rijden, want daar kom ik echt niet onder". Terwijl het natuurlijk niet gaat om de ruiter, maar om het gewicht dat het paard kan dragen. Als de ruiter niet onder die grens kan komen, dan heeft 'ie gewoon pech. Jammer maar helaas, als je niet een aanvaardbaar gewicht hebt om paard te rijden, dan moet je met de voetjes op de grond blijven.

Dieneke21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:55

ik heb zelf ook wat overgewicht en zit te overwegen om mijn eigen paard/pony te kopen maar dat durf ik eigenlijk niet goed totdat ik afgevallen ben.\
zit nu ook bij een dieetiste en hopelijk kan zij me verder helpen.
in het verleden heb ik wel veel tinkers gereden en ik denk eigenlijk wel dat paarden zoals tinkers, friezen, fjorden en haflingers (dus de wat zwaarder gebouwde) wel mee gewicht kunnen dragen.
nu is dat ook niet goed maar ze zouden het beter verdragen als een welshje ofzo..
al met al maakt het mij ook wel onzeker om nog op een paard te stappen, sowieso vind ik mezelf er nou niet echt gezellig uitzien in een rijbroek.
hopelijk kom ik er wel qua gewicht aangezien er 20 kilo afmoet, wil ik op mijn bmi zitten volgens mijn huisarts.
maar er komt vast een dag dat ik mijn eigen paardje koop met vertrouwen dat we er komen ( en ik ook ) :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:54

ik vind een fries geen paard voor wat 'hogere' gewichten eigenlijk.

ik heb die 75 kg regel aan Ravina's osteopaat voorgelegd,en zij vond het erg overdreven. wat niet betekend dat je dan maar met 100 kg erop moet gaan,natuurlijk

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:25

Anoeska schreef:
Ik vind 75 ook wel heel erg laag hoor! Maar ik lees (ook in dit topic) wel heel veel "ja maar, als er een grensgewicht komt, dan kan ik/hij/zij niet meer rijden, want daar kom ik echt niet onder". Terwijl het natuurlijk niet gaat om de ruiter, maar om het gewicht dat het paard kan dragen. Als de ruiter niet onder die grens kan komen, dan heeft 'ie gewoon pech. Jammer maar helaas, als je niet een aanvaardbaar gewicht hebt om paard te rijden, dan moet je met de voetjes op de grond blijven.

Inderdaad, iedereen denkt vooral in eigen belang, maar een maximaal gewicht is een nou eenmaal een maximaal gewicht of dat jou nu slank of te dik maakt.. Dat zou er niets mee te maken moeten hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:26

helemaal mee eens!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:37

MagicDay schreef:
en wat is dan te zwaar?? ik ben 1.74 en weeg dus 88 kilo, gelukkig ben ik wel geproportioneerd en heb behoorlijk wat spierweefsel door het vele sporten...kijk maar in mijn profiel!

Dus ben ik dan te zwaar? Ik vind van niet, ik rij al 24 jaar, heb ook paarden gereden die op grand prix niveau liepen, maar heb ook jonge paarden ingereden, eentje loopt (of liep inmiddels) nu zelfs bij Ludo Phillipaarts!!

Ja wat is zwaar? Een paard kan het helaas niet zeggen, dus dan is het aan de eigenaar om dat te beslissen en er hopelijk verstandig mee om te gaan. Je schrijft wat je van jezelf vindt en wat je allemaal wel niet hebt gedaan en bereikt op het gebied van paardensport en dat is natuurlijk heel goed van je.

Zelf vind ik in het algemeen de 75/80kg wel een goed maximaal gewicht voor een ruiter.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:39

je bedoeld voor een ruiter in zn algemeen toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:43

Snoevie schreef:
je bedoeld voor een ruiter in zn algemeen toch?

Ja inderdaad. Als algemene regel. Dat is ook het max. gewicht wat vaak beschreven staat in brochures van ruitervakanties in binnen- en buitenland.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:46

op zich niet gek inderdaad!

daarbij blijf ik wel vinden dat je het per combinatie nog wel moet bekijken,ik vind bv 75 kg op een shetlander niet kunnen

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:39

En toch, denk eens aan de gemiddelde mannelijke ruiter! Die wegen ook zeker tussen de 70 en 90 kilo....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:42

MagicDay schreef:
En toch, denk eens aan de gemiddelde mannelijke ruiter! Die wegen ook zeker tussen de 70 en 90 kilo....

Ja en? Wat maakt dat nou uit? Als ik niet meer mag tillen als 5 kilo, dan mag ik niet meer tillen als 5 kilo.. Ongeacht wat het is! Waarom uitzonderingen maken? Omdat het anders zo zielig is dat veel mensen niet meer zouden kunnen rijden? Ik denk aan het belang van het paard, niet de ruiter.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:44

Snoevie schreef:
op zich niet gek inderdaad!

daarbij blijf ik wel vinden dat je het per combinatie nog wel moet bekijken,ik vind bv 75 kg op een shetlander niet kunnen

Ah jawel joh! ;) :D

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:48

En wie gaat dan tegen bijvoorbeeld Hans Peter Minderhout zeggen dat hij maar niet meer moet rijden omdat hij te zwaar is?? Of tegen Jos Lansink, Jeroen Dubbeldam, om maar even wat namen te noemen??

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:02

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:17

MagicDay schreef:
En wie gaat dan tegen bijvoorbeeld Hans Peter Minderhout zeggen dat hij maar niet meer moet rijden omdat hij te zwaar is?? Of tegen Jos Lansink, Jeroen Dubbeldam, om maar even wat namen te noemen??

Nou ik ken ze niet persoonlijk, maar heb er verder geen probleem om dat te zeggen hoor. Hoezo?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:18

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 01:43

Jessix schreef:
Kempkes schreef:
Ben momenteel bezig om mijn oudste paard te verkopen, en daarbij heb ik ook wat mensen erop gehad die wat overwicht met zich mee dragen. Het maakt dan verder ook niet uit of ze kunnen rijden of niet. Zag gewoon ondanks dat mijn paard best een flink onderstel heb, dat ze gewoon doorhangt. Ze zal vast wel de oefeningen kunnen doen. Maar denk is aan de toekomst wat het dan doet met zo'n paardenrug. Ik zou niet willen ruilen hoor....

Ik moet eerlijk zeggen dat ik te zware mensen ook echt niet op mijn paarden laat hoor.. :n

Als ik het van tevoren wist, dan had ik het ook wel meteen al afgekapt. Maar ja dat weet je dus nooit van te voren. Helaas. Maar goed ze heeft nu een heel fijn baasje sinds gisteren. En daar gaat het gelukkig goedkomen.