Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MagicDay schreef:en wat is dan te zwaar??
bon24 schreef:Naar mijn mening horen mensen met overgewicht niet paard te rijden. je wilt een paard laten sporten, dus zul jij dit zelf ook meoten doen, zo weet jij hoe je je eigen paard op meot bouwen. wat een paard moet kunnen doen moet eens mens ook kunnen want paarden hebben ook grenzen.
mensen gezet zijn en niet normaal op ee paard kunnen komen zonder trapje of bakrand horen gewoon niet paard te rijden. dan kunnen we het gaan hebben over besprieirng van het paard zijn rug en de combinatie, dit maakt allemaal niet uit. een rug is een rug, en een lange rug van een groot paard is niet sterker als een korte compacte rug van een klein paard, meestal is de lange grote rug nog zwakker ook.
het opstappen via bakand en trapje staat los voor mensen die hun paard zijn rug neit willen belasten door aan het zadel te hangen, want ik ben zelf ook voorstander van het trapje.
Miryamk schreef:Ik ben vorig jaar bij een clinic van een osteopaat geweest die zei dat ieder gewicht boven de 75 kilo te zwaar is voor een paard. Ongeacht het ras. Vonden ik en degenen met wie ik er was niet zo leuk om te horen maar het was wel een stukje bewustwording. Sindsdien streef ik ernaar mijn gewicht iig in die buurt te houden.
Anoeska schreef:Maar dat dat ondergewicht is voor je vriend, wil toch niet zeggen dat hij daarom maar wel met teveel gewicht op een paard moet stappen. (Even daargelaten of 75 kg een reeel gewicht is om als grens te stellen).
Anoeska schreef:Ik vind 75 ook wel heel erg laag hoor! Maar ik lees (ook in dit topic) wel heel veel "ja maar, als er een grensgewicht komt, dan kan ik/hij/zij niet meer rijden, want daar kom ik echt niet onder". Terwijl het natuurlijk niet gaat om de ruiter, maar om het gewicht dat het paard kan dragen. Als de ruiter niet onder die grens kan komen, dan heeft 'ie gewoon pech. Jammer maar helaas, als je niet een aanvaardbaar gewicht hebt om paard te rijden, dan moet je met de voetjes op de grond blijven.
MagicDay schreef:en wat is dan te zwaar?? ik ben 1.74 en weeg dus 88 kilo, gelukkig ben ik wel geproportioneerd en heb behoorlijk wat spierweefsel door het vele sporten...kijk maar in mijn profiel!
Dus ben ik dan te zwaar? Ik vind van niet, ik rij al 24 jaar, heb ook paarden gereden die op grand prix niveau liepen, maar heb ook jonge paarden ingereden, eentje loopt (of liep inmiddels) nu zelfs bij Ludo Phillipaarts!!
MagicDay schreef:En toch, denk eens aan de gemiddelde mannelijke ruiter! Die wegen ook zeker tussen de 70 en 90 kilo....
MagicDay schreef:En wie gaat dan tegen bijvoorbeeld Hans Peter Minderhout zeggen dat hij maar niet meer moet rijden omdat hij te zwaar is?? Of tegen Jos Lansink, Jeroen Dubbeldam, om maar even wat namen te noemen??
kohtje schreef:En hoe vinden en verklaren jullie dit? http://www.youtube.com/watch?v=cL4g0bPy ... re=related
Jessix schreef:Kempkes schreef:Ben momenteel bezig om mijn oudste paard te verkopen, en daarbij heb ik ook wat mensen erop gehad die wat overwicht met zich mee dragen. Het maakt dan verder ook niet uit of ze kunnen rijden of niet. Zag gewoon ondanks dat mijn paard best een flink onderstel heb, dat ze gewoon doorhangt. Ze zal vast wel de oefeningen kunnen doen. Maar denk is aan de toekomst wat het dan doet met zo'n paardenrug. Ik zou niet willen ruilen hoor....
Ik moet eerlijk zeggen dat ik te zware mensen ook echt niet op mijn paarden laat hoor..