Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:21

Vallen leer je van,
Wel vind ik je een slechte ruiter, als je er steeds afdondert, terwijl je paard gewoon normaal rustig aan het stappen is, of er zomaar vanaf glijdt.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:04

Zojuist las ik hier een bericht over iemand waarvan haar paard de laatste tijd wat meer bokt en zij er ook regelt afvalt. Zij krijgt het antwoord dat ze maar beter moet leren rijden!!!!

Vandaar dit topic!

Het valt mij steeds vaker op dat als je paard/pony bokt en je valt er af dat je dan gelijk een stempel op je hoofd krijgt: KAN NIET RIJDEN! Is dit jaloezie omdat mensen je eigenlijk bewonderen dat je eraf bent gevallen, weer opstaat en verder rijd.... maar dit niet durven zeggen????

Ik heb een pony van 4 jaar (en 1 van 18), allebei zijn het 'vreugde' bokkers. I don't care, ik ben van de generatie 'hoe langer je blijft zitten, hoe dikker de pret'!
De 4 jarige is pas sinds december onder het zadel en we zaten er al op te wachten....de 1e x zand happen. Eindelijk afgelopen zaterdag is het hem gelukt, een galop bok, lang uit op zijn nek, pony maakt scherpe bocht naar rechts en ruiter: 'links afslaan alstublieft'........
Een andere griet bij ons op stal heeft haar eigen 2,5 jarige zadelmak gemaakt en dat paard heeft nog geen stap verkeerd gezet. MIJN pony wordt uitgemaakt voor 'wild en kreng' (ook vanwege zijn karakter, eigen willetje) en ik krijg het etiket 'kan niet rijden' alleen maar vanwege een natuurlijke reactie (en natuurlijke karakter eigenschap). Tenslot van rekening vind ik het alleen maar leuk als ze eens met de voetjes van de vloer gaan en ik heb menig bok uitgezeten........ (een helling naar beneden en dan een bok......???)

Ik ben er van overtuigd dat door die bokken, door vallen, opstaan en weer verder rijden, je toch zeer zeker ook wel een goede ruiter genoemen mag worden.

ik ben het met je eens door vallen en opstaan moet je het leren. en je zegt het toch zelf al
MIJN pony wordt uitgemaakt voor 'wild en kreng' (ook vanwege zijn karakter, eigen willetje)

gewoon lekker blijven rijden en probeer consequent en duidelijk te zijn naar je paard dan komt het wel goed

Miepie77

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:31

vallen hoort er bij, gelukkig blijf ik meestal zitten, maar eens in de zoveel tijd kan je een bok eens niet uitzitten of schrikt je paard van iets wat je niet hebt zien aankomen, hoort erbij, maar moet niet dagelijks worden, dan ben je in ogen wel een slechte ruiter, want dan heeft je paard of geen respect voor je, of jij kan gewoon niet zitten.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:39

Ik heb maar 1 ding te zeggen: van vallen leer je, ik vind als je er nog nooit afgevallen bent, dat je niet beter rijd, want als je bent gevallen , dan kan je pas paardrijden :D :+

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:25

Van vallen zelf leer je niet zoveel vind ik.
Je leert iets bij als je er weer op durft en werkt aan je fouten.
Het kan altijd dat een fris paard een bokje geeft en jij er naast ligt, daarom ben je nog geen slechte ruiter!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:43

Ik ben er in december een paar x goed afgegaan, nu ben ik wel meteen weer gaan rijden, alleen ban de week schrokkem de paarden en ineens was ik weer bang. Daar baal ik wel van, maar bleef igg wel zitten. Zal wel moeten slijten.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:38

ik ben er mee eens dat je van vallen leert ik rij vanaf mijn 6sde en ben best vaak gevallen %) -O-
en stapte ik er gelijk weer op geen probleem maar afgelopen augustus was ik gevallen en brak beide benen en sinds dien ben ik toch wat angstig maar het aparte is ik durf eerder om buiten te rijden dan op stal in de bak heel vreemd :?

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:01

als je van je paard afvalt ben je zeker geen slechte ruiter, je leert juist veel als je van je paard afvalt, waar je op moet letten. iedere ruiter zal zeker wel een paar keer gevallen zijn.

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:53

Je leert het toch met vallen en opstaan?
Mijn motto, ik stap er 1 keer vaker op dan ik ernaast lig!
wat anderen er dan van zeggen maakt me echt niets uit, ene, als je vaak valt kun je uiteindelijk zeggen dat je heb leren vallen :P

santiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:06

een maal een ruiter, altijd een ruiter wanneer dan ook!!!!! :j :j :j

het is hele maal niet erg als je van je paard valt, en hoe goed is Anky vam Grunsven? heel goed natuurlijk :j :j :j

ga eens na hoe vaak zij van haar /3 af is gevallen!!!!
het is echt niet erg!!! er is zelfs een gezegde : ' je bent pas een echte ruiter als je 7x van je paard zuilt'
je denkt wel van :( als je van je paard valt..........( dat zou ik ook denken!!..)
maar als je even later aan tafel of zo zit ga je eens bedenken, wat heb ik geleerd van de val? wat heb ik mis gedaan?
zo kan je de volgen de keer het wel goed doen. zo leer je ook van je fouten.

de groetjes!!! /3 /3 /3 /3 /3

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:51

nee natuurlijk niet je bent juist een goede ruiter als je wel eens valt als je vaak valt durf je risicos te nemen en dat is echt wel belangrijk met paard rijden ik bne in 8 jaar tijd 24 keer van een paard afgevallen en dat is heel normaal want ik rij ook wel jonge paardejes en die zijn soms sterker en ja dan val je

123demio_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:54

Neee, iedereen valt wel is van zijn paard af! Zelfs de beste in de paardensport!!!!!!!!!!!

Prettywomann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:58

je bent geen slechte ruiter als je van het paard valt hoor, ik ben 2 jaar geleden van mijn paard afgevallen die ik aan het beleren was, heb 4 rugwervels gebroken, 3 ribben gebroken een scheur in het borstbeen, ingeklapte long en me tanden waren helemaal kapot, dat paard is later naar nog een trainingsstal gegaan en is ook iemand afvallen, daarna naar nog iemand geweest en die is er ook afgevallen, sommige paarden zijn zo snel die je amper uit kan zitten.

wel als het een braaf paard is en je valt er steeds van af dan is je balans waarschijnlijk niet goed genoeg! en daar kun je aan werken!

xAve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:28

je bent niet slecht als je eraf valt. We als je paard stil staat en niks doet. Dan heb je misschien geen evenwicht

boesalfa48

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:46

Natuurlijk ben je geen slechte ruiter als je er af valt! Daar leer je toch alleen maar van? Dan weet je dat je bijv de volgende keer je hakken lager moet doen, beter moet opletten bij dingen waar je paard van kan schrikken ect :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:52

je bent pas een slechte ruiter als je na de val niet meer op een paard stapt ;)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:55

xAnnouk schreef:

& wat nou als je na de val je bekken of been of arm hebt gebroken :P

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:54

xAnnouk schreef:

Mee eens. Ook al is het maar omdat als je nooit meer op een paard stapt je inderdaad geen ruiter maar een mens bent ;)

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:33

Juist niet!!
Je leert elke keer weer wat als je valt en elke goede ruiter valt een keer!!! :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:00

vroeger ben ik er zo vaak afgevallen, al zette een paard maar een stap naar links, dan verstijfde ik en viel ik eraf. nu gaat het veel beter, de afgelopen jaren alleen om domme dingen gevallen(afkloppen), zoals paarden die ineens vanuit draf in zn achteruit gaan, of paarden die wegspringen als je aan het opstappen bent. ik denk wel dat ik met vallen geleerd heb, want ik weet precies hoe of wat. ik blijf nuchter en kan daarom denken wat ik moet doen: hou ik wel of niet mijn teugels vast, welke kant val ik op etc. hierdoor kan ik vaak ergere ongelukken voorkomen. heb ik het idee.

ik weet niet, ik vond vroeger ook altijd dat ik met mijn vele valpartijen bewees dat ik paardrijden ècht leuk vond en niet zomaar zou stoppen.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:23

Je leert met vallen en opstaan, het overkomt zelfs de besten.
Ben je een slechte fietser als je van je fiets af valt?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:05

Ik heb volgens mij ooit al weleens gereageerd maar ik zeg ja en nee.
Het hangt natuurlijk volledig van de situatie af maar als je regelmatig hetzelfde paard rijdt waar je dan nog regelmatig afvalt dan zou ik wel vragen stellen ja.
Ten eerste of je wel stevig in je zadel zit en ten tweede wat voor reden heeft het paard om jouw er telkens af te willen. Als je al niet stevig in het zadel zit dan denk ik dat ook de kans wat groter is dat je je paard in de weg zit, wat dan weer een reden kan zijn dat je paard je er af wil hebben. Zeker als ze door hebben hoe snel je er naast ligt kan dat weleens nadelig werken voor de ruiter.
Ik vindt als je bv je eigen paard een keertje of 4 per week rijdt en je ligt er maandelijks af ja ik zou dan toch gaan nadenken.
Omdat je meestal wel gaat aanvoelen hoe een paard schrikt of bokt of wat dan ook je zou dus naarmate je er wat vaker naast gelegen hebt toch beter om moeten blijven zitten.
Het is natuurlijk niet zo als je er een keer naast ligt je dan niet kan rijden, maar als je met regelmaat van het zelfde paard valt dan zou ik toch wel gaan twijfelen, of je stevig zit of je paard dusdanig in de weg zit dat hij je er van af wil hebben.

Citaat:

Tja dat hangt ook weer af van de situatie je moet er natuurlijk ook wel terug op kunnen.
Ik had ook graag weer op me paard gestapt toen ik eraf kletterde maar ja met een gescheurde spier loop je niet hard meer laat staan dat je jezelf nog op het paard kunt hijsen.
Maar het is wel het beste wat je kunt doen want anders is de kans groot dat je angst gaat opbouwen als je er niet direct terug op gaat.

YeeeHaw schreef:

Nou als je een wielrenner bent en je ligt 2 x per maand naast je fiets dan zou ik toch wel vragen stellen ja hoe zo iemand fietst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:54

Nou kan me de winters nog goed heugen koude, ijzel en sneeuw...ging verdorie drie keer onderuit in een week tijd met de fiets....daar heb ik nota bene verschoven wervels aan overgehouden..die mij nadien heftige hoofdpijnen bezorgden..

Je hebt gewoon niet altijd alles in de hand, ik heb een hele tijd niet kunnen rijden door een vastzittend SI gewricht en dus de verschoven wervels dat moest behandeld worden...nu gelukkig geen last meer van!
Maar het leek wel als of ik na die periode weer helemaal opnieuw mijn balans moest vinden...en als ik vermoeid ben of raak, dan is mijn coördinatie en balans ook verminderd..wat dan wel eens tot een val kan leiden...

Als je de oorzaak kent kan je er aan werken...al zou ik niet graag de ziekte van meniëre willen hebben volgens mij kan je het paardrijden dan wel vergeten dan val je al van een keukentrap af namelijk.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:31

Tigra_ schreef:
Ik heb volgens mij ooit al weleens gereageerd maar ik zeg ja en nee.
Het hangt natuurlijk volledig van de situatie af maar als je regelmatig hetzelfde paard rijdt waar je dan nog regelmatig afvalt dan zou ik wel vragen stellen ja.
Ten eerste of je wel stevig in je zadel zit en ten tweede wat voor reden heeft het paard om jouw er telkens af te willen. Als je al niet stevig in het zadel zit dan denk ik dat ook de kans wat groter is dat je je paard in de weg zit, wat dan weer een reden kan zijn dat je paard je er af wil hebben. Zeker als ze door hebben hoe snel je er naast ligt kan dat weleens nadelig werken voor de ruiter.
Ik vindt als je bv je eigen paard een keertje of 4 per week rijdt en je ligt er maandelijks af ja ik zou dan toch gaan nadenken.
Omdat je meestal wel gaat aanvoelen hoe een paard schrikt of bokt of wat dan ook je zou dus naarmate je er wat vaker naast gelegen hebt toch beter om moeten blijven zitten.
Het is natuurlijk niet zo als je er een keer naast ligt je dan niet kan rijden, maar als je met regelmaat van het zelfde paard valt dan zou ik toch wel gaan twijfelen, of je stevig zit of je paard dusdanig in de weg zit dat hij je er van af wil hebben.

Citaat:

Tja dat hangt ook weer af van de situatie je moet er natuurlijk ook wel terug op kunnen.
Ik had ook graag weer op me paard gestapt toen ik eraf kletterde maar ja met een gescheurde spier loop je niet hard meer laat staan dat je jezelf nog op het paard kunt hijsen.
Maar het is wel het beste wat je kunt doen want anders is de kans groot dat je angst gaat opbouwen als je er niet direct terug op gaat.

YeeeHaw schreef:

Nou als je een wielrenner bent en je ligt 2 x per maand naast je fiets dan zou ik toch wel vragen stellen ja hoe zo iemand fietst.

Volgens mij is er niet gepraat over "met grote regelmaat".
Ook een wielrenner klappert wel eens van zijn fiets af.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:22

YeeeHaw schreef:
Volgens mij is er niet gepraat over "met grote regelmaat".
Ook een wielrenner klappert wel eens van zijn fiets af.

Ja hoor in de OP wel dit staat er namelijk:
Citaat:
Zojuist las ik hier een bericht over iemand waarvan haar paard de laatste tijd wat meer bokt en zij er ook regelt afvalt. Zij krijgt het antwoord dat ze maar beter moet leren rijden!!!!

Mijn inziens zit daar zeker een kern van waarheid in als je met regelmaat van hetzelfde paard valt moet je jezelf een afvragen hoe dat komt. Dus zit je echt niet stevig of zit je je paard dusdanig in de weg dat hij je er af wil hebben.
Afhankelijk van de situatie natuurlijk maar iedereen kan vallen lijkt me duidelijk. Maar als je echt vaak valt van hetzelfde paard ja dan zou ik persoonlijk toch eens achter me oren krabben hoe dat komt.