Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:30

horseyfries schreef:
horseyfries schreef:
Heftig buiten adem is een teken van overmatige inspanning, heftig zweten is dat niet altijd en dus vind ik het niet correct om dat te gaan bestraffen. Als het het gevolg is van een manier van rijden is het die manier van rijden die bestraft moet worden, niet het zweten an sich.

Volgens mij schreef ik dat al Jannepauli.... :D

Nou volgens mij protesteerde je tegen het zweten - wellicht interpreteer ik je woorden toch iets anders. In de toelichting in het filmpje wordt het genoemd als een signaal, een symptoom dat iemand kan oppikken. Ben jij bang dat je met jouw Friezen eerder aangesproken wordt? Ik merk dat mijn Fries veel sneller zweet dan mijn andere paarden, terwijl haar trainingsniveau praktisch gelijk is en haar conditie uitstekend is. Dus, wat mij betreft toch maar de context en als die context te streng rijden is, dan zijn we het eigenlijk sowieso eens.:)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:31

Mindfields schreef:
Stukje van de website van dierenarts Ben Horsmans, officiele dieranarts van het nederlandse endurance team:

Tying up in de praktijk.

Zoals al eerder aangegeven, in tegenstelling tot vroeger komt Tying up bij het paard(dresuur) het meeste voor in verloop van de traing of op het eind. Men merkt in eerste instantie niet direct dat het paard problemen vertoont of ontwikkelt.. De ruiter denkt dat het paard gewoonweg minder zin heeft om te werken en dus wordt de inspanning geintensiveerd. Doordat het paard niet goed meer kan functioneren begint het dier al dan niet vanwege de toegenomen angst en dus stress ook nog eens meer te zweten. Door dit overmatig zweten verliest het dier daardoor ook weer extra vocht waardoor het bloed dus relatief ingedroogd raakt. Al met al komt het dier in een viscieuze cirkel terecht die uit de hgand kan lopen. Het overmatig zweten kan weer uitdroging tot gevolg hebben stroomt het bloed daardoor minder goed door de bloedvaten. Het hart en de longen worden bijgestuurd om toch te voldoen aan de zuurstofvoorziening in de spieren en moeten daarom veel harder gaan werken.

Dit is een heel ander iets, en paarden die dit hebben gaan niet daarna de ring in voor een winnende proef.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:31

horseyfries schreef:
Mindfields ik meen dat jij het ook met mij in het vorige topic eens was dat je niet weet wat overmatig is en dat dat per paard verschilt. Als je nu nog net zo logisch nadenkt zou je dit ook een rare regel vinden dus. Het zegt helemaal niets over het welzijn van een paard.
Integendeel, met mijn Friezen ben ik dolblij als ze op een warme zomerdag kleddernat van het zweet zijn omdat ze zo hun warmte goed kwijtraken. En dan zijn ze echt een stuk natter dan hun soortgenoten van andere rassen en kleuren.
Het is sowieso een rare invalshoek. Mensen die kans maken op een gele kaart daarvoor nemen wel een groom mee die het paard om de zoveel tijd een keer afsponst.... tel uit je winst!

Je moet uiteraard ook niet alleen naar het zweet an sich kijken, maar zoals ik ook in het vorige topic zei, naar de ademhaling en de uitdrukking van het paard. Spanning en stress tonen zich sowieso aan de buitenkant. Daaraan kun je veel afleiden. Een paard dat zweet maar er relaxed bijloopt zweet normaal. Een paard dat gespannen rondloopt, verkrampt en duidelijk stress vertoont en daarbij enorm zweet, is een ander verhaal.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:33

horseyfries schreef:
Mindfields ik meen dat jij het ook met mij in het vorige topic eens was dat je niet weet wat overmatig is en dat dat per paard verschilt. Als je nu nog net zo logisch nadenkt zou je dit ook een rare regel vinden dus. Het zegt helemaal niets over het welzijn van een paard.
Integendeel, met mijn Friezen ben ik dolblij als ze op een warme zomerdag kleddernat van het zweet zijn omdat ze zo hun warmte goed kwijtraken. En dan zijn ze echt een stuk natter dan hun soortgenoten van andere rassen en kleuren.
Het is sowieso een rare invalshoek. Mensen die kans maken op een gele kaart daarvoor nemen wel een groom mee die het paard om de zoveel tijd een keer afsponst.... tel uit je winst!

Het valt me op dat jij wel van alles verzint om onder de regels uit te komen. Begrijp je niet dat de regels daar alleen maar strenger van gaan worden? Dat vind ik boerenslimheid. een stap vooruit om er vervolgens twee achteruit te maken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:33

horseyfries schreef:
Dit is een heel ander iets, en paarden die dit hebben gaan niet daarna de ring in voor een winnende proef.

Oh jawel hoor, kijk sowieso maar eens op gemiddelde wedstrijden waar jan doedel zn paard in de stress rijdt, het paard zich verkrampt en vervolgens alsnog een proef moet lopen met totaal verkrampt lichaam. Je ziet het overal als je om je heen kijkt. Ook in de zogenaamde TOPsport.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:35

Jannepauli schreef:
Nou volgens mij protesteerde je tegen het zweten - wellicht interpreteer ik je woorden toch iets anders. In de toelichting in het filmpje wordt het genoemd als een signaal, een symptoom dat iemand kan oppikken. Ben jij bang dat je met jouw Friezen eerder aangesproken wordt? Ik merk dat mijn Fries veel sneller zweet dan mijn andere paarden, terwijl haar trainingsniveau praktisch gelijk is en haar conditie uitstekend is. Dus, wat mij betreft toch maar de context en als die context te streng rijden is, dan zijn we het eigenlijk sowieso eens.:)

Ik protesteer tegen de "heksenjacht" en het roepen dat "overmatig zweten" sowieso een fout teken is. Door dit in de regels te noemen draagt de FEI hieraan bij in mijn ogen. Ik ben niet zozeer bang voor mijn eigen paarden, maar vooral voor die paarden die net als sommige van mijn paarden dat zweten nodig hebben om hun warmte kwijt te raken, terwijl ze niet meer doen tijdens het losrijden dan andere paarden en ook niet gestresst zijn. Ik ben voor een eerlijke strijd en om paarden op basis van lichaamsfuncties gele kaarten te geven, dat gaat er bij mij niet in.
Zoals ik al in mijn eerste post zei is de fout niet het zweten, maar kan alleen de manier van rijden evt. de fout zijn en dus bestraft worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:36

Mindfields schreef:
horseyfries schreef:

Oh jawel hoor, kijk sowieso maar eens op gemiddelde wedstrijden waar jan doedel zn paard in de stress rijdt, het paard zich verkrampt en vervolgens alsnog een proef moet lopen met totaal verkrampt lichaam. Je ziet het overal als je om je heen kijkt. Ook in de zogenaamde TOPsport.

Als je wist wat tying up was dan wist je ook dat het niet klopt wat je hier zegt. Er is geen paard wat bij het inrijden echt tying up heeft om daarna nog gewoon een proef uit te lopen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:37

horseyfries schreef:
MD, grappig om dit te lezen van de man die beweert dat de paarden die alle topwedstrijden winnen dit met een gigantisch zuurstoftekort doen.....

Dat komt dan weer omdat jij denkt dat ik dat onderzoek gedaan heb. Maar ik bracht het alleen naar voren. Is een zeer bekend verschijnsel, de booschapper afschieten. Dat gebeurde duizenden jaren geleden ook al. En bijna altijd kwamen daar problemen van. Als ze de boodschap ter harte hadden genomen, was het allemaal heel anders afgelopen. Datzelfde zie je met de klokkenluiders, maar ook die worden na jaren gerehabiliteerd. Zonder uitzondering.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:38

MarcelDufour schreef:
horseyfries schreef:

Het valt me op dat jij wel van alles verzint om onder de regels uit te komen. Begrijp je niet dat de regels daar alleen maar strenger van gaan worden? Dat vind ik boerenslimheid. een stap vooruit om er vervolgens twee achteruit te maken.

Nee, ik ben juist voor minder regels, die wel duidelijk zijn. Want hoe meer regels, hoe meer uitzonderingen dat er weer zijn op die regels en het wordt niet strenger, maar alleen maar onduidelijker.
Ik hoef zelf niets te verzinnen om onder regels uit te komen, dat heb ik gelukkig niet nodig, maar daarom zie ik nog wel de realiteit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:39

horseyfries schreef:
Als je wist wat tying up was dan wist je ook dat het niet klopt wat je hier zegt. Er is geen paard wat bij het inrijden echt tying up heeft om daarna nog gewoon een proef uit te lopen.

Ik quote Ben Horsmans nog maar eens:
Tying up in de praktijk.

Zoals al eerder aangegeven, in tegenstelling tot vroeger komt Tying up bij het paard(dresuur) het meeste voor in verloop van de traing of op het eind
.

Dus in het verloop van de training of op het eind. Dus kan prima ontstaan net voor je de proef in moet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:40

horseyfries schreef:
Ik protesteer tegen de "heksenjacht" en het roepen dat "overmatig zweten" sowieso een fout teken is. Door dit in de regels te noemen draagt de FEI hieraan bij in mijn ogen. Ik ben niet zozeer bang voor mijn eigen paarden, maar vooral voor die paarden die net als sommige van mijn paarden dat zweten nodig hebben om hun warmte kwijt te raken, terwijl ze niet meer doen tijdens het losrijden dan andere paarden en ook niet gestresst zijn. Ik ben voor een eerlijke strijd en om paarden op basis van lichaamsfuncties gele kaarten te geven, dat gaat er bij mij niet in.
Zoals ik al in mijn eerste post zei is de fout niet het zweten, maar kan alleen de manier van rijden evt. de fout zijn en dus bestraft worden.

Dat vind ik sowieso nonsens, want waar is het goed voor om je paard zo in het zweet te rijden vlak voor een wedstrijd. Het is geen training, maar concours!
Bovendien geldt dat toch niet voor Friezen, want die lopen nooit topsport.
Laatst bijgewerkt door Springert op 21-02-10 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:40

MarcelDufour schreef:
horseyfries schreef:
MD, grappig om dit te lezen van de man die beweert dat de paarden die alle topwedstrijden winnen dit met een gigantisch zuurstoftekort doen.....

Dat komt dan weer omdat jij denkt dat ik dat onderzoek gedaan heb. Maar ik bracht het alleen naar voren. Is een zeer bekend verschijnsel, de booschapper afschieten. Dat gebeurde duizenden jaren geleden ook al. En bijna altijd kwamen daar problemen van. Als ze de boodschap ter harte hadden genomen, was het allemaal heel anders afgelopen. Datzelfde zie je met de klokkenluiders, maar ook die worden na jaren gerehabiliteerd. Zonder uitzondering.

Geloof je dat onderzoek nu wel of niet? Klokkenluider ben je verre van, je dicht jezelf weer iets teveel eer toe.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:42

MarcelDufour schreef:
horseyfries schreef:

Dat vind ik sowieso nonsens, want waar is het goed voor om je paard zo in het zweet te rijden vlak voor een wedstrijd. Het is geen training, maar concours!

Elk paard is anders en als een paard al zweet van buiten in de zon te staan, dan hoef je niet veel te doen om hem kleddernat in het losrijden te krijgen. Hoe wil jij met zo'n paard rijden? De warming up maar overslaan want anders zweet hij?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:42

MarcelDufour schreef:

Juist. Als je op concours je paard in de losrijring nog volledig in het zweet moet rijden om tot een leuk proefje te kunnen komen dan zit er iets niet goed in je training.

HF: We hebben het nog steeds niet over een beetje zweet, maar over overmatig zweten, dus wit schuim op de hals en onder het dekje en een duidelijk gestresst paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:44

horseyfries schreef:
Jannepauli schreef:

Nee, je overdrijft als je dit een heksenjacht gaat noemen op basis van iets wat niet gezegd wordt .
De letterlijke tekst in het filmpje: The stewards will be trained to look for signs of distress in the horses - this could be excessive sweating, fatigue, over-repetition of certain movements... etcetera.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:46

horseyfries schreef:
Geloof je dat onderzoek nu wel of niet? Klokkenluider ben je verre van, je dicht jezelf weer iets teveel eer toe.

Ik geloof dat wel degelijk. En ik ben ook de boodschapper, niet de klokkenluider. De echte klokkenluider was Kittel. Toen hij die tong blauw reed rinkelden alle bellen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:48

Dus eindelijk die discussie over het zweten, het overmatig zweten.
Tja het is juist de kunst om een paard zo optimaal voor te bereiden op het afrijterrein dat hij fris en toch lekker opgewarmt in de ring verschijnt.
Meestal komt het door de onzekerheid van de ruiter dat het paard, overmatig wordt afgereden voor de proef, en bij LDR heb ik het vermoeden dat de paarden niet rieel in de hand staan, en dat daarom de paarden zo idioot lang afgemat worden, en dat kletsnat in de ring verschijnen, net nog Totilas op tv gezien in Neumünster, hij begint al aftands te worden (onregelmatig in de Piaffe en Passage, vele fouten in de galopwissels), en weer kletsnat in de ring.
De hal was niet warm, dus daar lag het niet aan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:51

Mindfields schreef:
horseyfries schreef:

Ik quote Ben Horsmans nog maar eens:
Tying up in de praktijk.

Zoals al eerder aangegeven, in tegenstelling tot vroeger komt Tying up bij het paard(dresuur) het meeste voor in verloop van de traing of op het eind
.

Dus in het verloop van de training of op het eind. Dus kan prima ontstaan net voor je de proef in moet.

Misschien moet je de site van Ben Horsmans, maar ook andere artikelen over Tying up eens wat beter lezen:
"Indien men tijdens een inspanning bij het paard merkt dat het overmatig gaat zweten en meer gestresst is dan normaal ( paard is heter) moet U rekening houden met de mogelijkheid van Tying up. Ook bij te snelle afkoeling en of koud weer of tgv de sterke tocht kan het paard dus de symptomen vertonen. Onbderschat in ditr geval ook vooral niet de sterke afkoeling en de tocht die een paard in een trailer ondergaan moet. Vooral huiswaarts op de trailer na een zware training kan heel snel stijfheid en tying up opleveren. Indien het probleem zich voordoet tijdens de traing en het dier niet meer in staat is voorwaarts te gaan danwel alleen nog maar hele kleine pasjes kan maken, is het zaak zo snel mogelijk het dier te laten staan, Afzadelen en het paard een deken op te leggen en warm te houden en een dierenarts te waarschuwen. Door bloedonderzoek is de ernst van de tuying up te bepalen. Het dier moet niet gedwongen worden om toch nog naar stal te lopen omdat het gevaar bestaat op echte spierscheuringen met alle gevolgen van dien. Beter is het de trailer erbij te halen en voorzichtig het dier zo naar stal stal te transporteren. Goed drinken en elektrolieten (eventueel middels een infuus) zijn daarna van wezelijk belang om de schade zo veel mogelijk te beperken. Hoe eerder de afvalstoffen uit het lichaam gespoeld worden des minder schade kunnen ze aanrichten . Vocht opname is dus van essentieel belang. Heeft het paard eenmaal een tying up gehad dan is het dier de volgende keer wel meer vatbaar voor dus ook hier geldt een gewaarschuwd persoon telt voor twee. "

Hij heeft het over training, jij hebt het over losrijden voor een wedstrijd en neemt vervolgens om je gelijk te halen aan dat een paard met tying up daarna nog gewoon een proef kan lopen. Horsmans stelt duidelijk hoe erg het wordt als je nog doorrijdt of zelfs nog maar dat paard vervoert op de trailer als hij last heeft van tying up.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:55

MarcelDufour schreef:
De mensen die dat doen zijn geen mensen! Dat zijn je reinste dierenbeulen. Maar dat zal nooit gebeuren want een paard dat niet gedronken heeft tot een punt dat hij minder zweet, is absoluut niet topfit meer om een goeie wedstrijd mee te rijden. De huid zal om te beginnen minder elastisch zijn, en ook het bloed zal dikker worden. Dus geloof ik niet dat dat zal gebeuren. Je moet een paard echt behoorlijk uitdrogen wil hij niet gaan zweten bij zwaar werk. Voor de nieren is dat ook heel ernstig.

Misschien moet je de effecten van een verminderde zuurstoftoevoer van meer dan 70 % eerst eens bestuderen voor je jezelf de rol van "boodschapper" toedicht.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:55

Citaat:
Tying up syndroom, Paard.

Waarom dit onderwerp.

Als paardendierenarts met toch wel enige praktijk ervaring bij verschillende disciplines is het Tying up syndroom een aandoening die met name bij dressuur paarden regelmatig voorkomt. Aangezien het naar mijn mening een aandoening is die vrij gemakkelijk herkenbaar is en eenvoudig te voorkomen is, dacht ik dat het nuttig zou kunnen zijn om in dit kader voor dressuurpaarden enige aandacht eraan te besteden. Tying up is een spieraandoening bij het paard die vroeger vooral op maandagmorgen (oude naam: maandagziekte) optrad. Tegenwoordig ziet men deze aandoening niet meer in het begin maar vooral na verloop van tijd in het werk en of op het einde van een trainingsinspanning bij het paard. Men onderscheidt in hat algemeen meerdere fases van deze aandoening algelang de snelheid van onstaan en de ernst van de symptomen. Behalve het paard is ook de hond(race) gevoelig voor deze aandoening. Andere namen die wel gehanteerd worden voor hetzelfde probleem zijn oa Spierbevangenheid, Myoglobinurie, verzuring, etc.

Zoals we net al schreven verlopen veel losrijsessies als zware trainingssessies en kan dus simpelweg bij het losrijden dit proces al in werking gesteld worden. Verzuring.

Mindfields

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:56

Is het nou zo moeilijk om zonder persoonlijke aanvallen te discussieren HF? Jeminee. Laat elkaar toch een beetje in de waarde. Kom met meningen en overtuigingen maar laat de persoonlijke aanvallen alsjeblieft achterwege. Het staat zo kinderachtig.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:57

horseyfries schreef:
FaberSmid schreef:
Dat minder drinken zal ook aangetoond kunnen worden, men kan van alles verzinnen. Maar de verzetstrijders zullen alles in de gaten houden.
Maar overmatig zweten zegt wel het een en ander, natuurlijk zweet niet elk paard hetzelfde.

"Overmatig" is niet te bepalen, als je het individuele paard niet kent.

Weet u dat wel heel zeker?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:57

horseyfries schreef:
Misschien moet je de effecten van een verminderde zuurstoftoevoer van meer dan 70 % eerst eens bestuderen voor je jezelf de rol van "boodschapper" toedicht.

Inmiddels ben ik er achter dat die 70% ging over het zuurstoftekort dat die ruiters die zo diep rijden, hadden bij hun geboorte! Dat veroorzaakt onherstelbare hersenbeschadiging namelijk!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:58

Mindfields schreef:
Is het nou zo moeilijk om zonder persoonlijke aanvallen te discussieren HF? Jeminee. Laat elkaar toch een beetje in de waarde. Kom met meningen en overtuigingen maar laat de persoonlijke aanvallen alsjeblieft achterwege. Het staat zo kinderachtig.

Je moet een schildpad niet verwijten dat hij zo langzaam loopt. Het beestje kan niet anders!

Het is de frustratie van het moeten slikken dat rollkur/hyperflexie verboden is, zoals ik wilde. Dat duurt even voordat dat bezonken is, vooral als je zelf zo'n voorstander was van die paardenkwellerij.
Laatst bijgewerkt door Springert op 21-02-10 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:59

MarcelDufour schreef:
FaberSmid schreef:
Dan kan de stang net zo goed weg gelaten worden, maar neem aan negatieve werking?

Maar hoe kan een dressuurruiter de stang nou weglaten als hij/zij er verplicht mee moet rijden?
Als hij/zij dat zou doen, mag hij/zij niet eens meedoen aan de wedstrijd. Dus dat kan gewoon niet.

Dan heeft de stang toch geen zin, vandaar net zo goed weglaten. Maar u weet toch ook de werking van de stang, om de verfijnde teugelhulpen te geven voor de dressuur? Niet als hefboomwerking, maar het paard dwingen onder druk en dwang.