Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:51

ik heb dat ook altijd gedaan............ heb helemaal niks met dat 1 januari getrut :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:05

Ik heb een haflinger staan die over 3 maanden 3 word...
en alle mensen om me heen zeggen al een tijdje joh, ga erop, hij is stevig zat, hij is er klaar voor blablabla. En ik voel me er niet goed bij, dus ik doe het gewoonweg niet ;) en gelukkig maar, ik haalde gisteren de deken er even af, en ik zag dat zijn kont weer een heel stuk hoger was, dus hij is weer volop aan het groeien. En erop zitten denk ik dan al helemaal niet, laat hem maar lekker groeien hoor. Ik zie het wel wanneer ik erop ga, ik heb geen haast, als ik wil rijden pak ik me 10 jarige wel ;) De haf longeer ik heel af en toe, soms is dat 2 keer in de week, en soms zoals nu, om de 3 weken. Met zadel longeer ik ook nog niet, heeft hij wel al eens opgehad, vind hij allemaal best. Als hij dalijk weer in mooie verhoudingen is kan ik altijd een keertje met zadel longeren.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:03

Iberishe paarden bv (net zoals mijn lusi) zijn wat later 'uitgegroeid' dan de meeste paarden , zo ben ik Rapido alleen maar beginnen te beleren toen hij 7 was.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:55

Elk paard is op dezelfde leeftijd uitgegroeid ;)

Heb zelf zat iberische paarden met 3 jaar beleerd en nog nooit wat van gemerkt...

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:08

Libera schreef:

Heb zelf zat iberische paarden met 3 jaar beleerd en nog nooit wat van gemerkt...

Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt, maar dat is in mijn ogen toch echt NIET het geval. Elk ras is anders, elk paard is ook anders. Persoonlijk vind ik met 2,5 inrijden te vroeg. Laat paard, paard zijn (zonder als 'natural' bestempeld te worden). Ik heb er geen probleem mee als het paard er klaar voor is, deze licht aan te rijden en daarna weer een paar maanden rust te geven - dus met soortgenoten overdag buitenlopen en verder niets :Y)

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:25

Op mijn manege staan 2 pony's,
en die zijn nu nog maar 6 jaar,
maar ze rijden al 2 jaar mee in de lessen.
Er staat ook een pony die pas is ingereden op zijn 8e,
en die is idd wel rustiger.
Maar er rijd dus nu ook weer eentje mee van 8.
En die doet het super goed.
Het kan ook aan de pony liggen.
Is eigenlijk altijd verschillend.
Ik weet niet of ik voor of tegen ben.
Want ik denk wel dat je aan een pony of paard aanvoelt ofdat hij er wel of niet klaar voor is. :D

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:57

Een kennis van mij heeft een bijna 3 jarige haflinger en heeft al een paar keer erop gezeten, zomaar een paar minuutjes vinden jullie dat wel kunnen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:31

haha dat is een vraag die je hier nooit moet vragen.. de een vind van wel de ander vind van niet.. ik vind dat dat wel kan ja

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:35

Dreeke schreef:
Een kennis van mij heeft een bijna 3 jarige haflinger en heeft al een paar keer erop gezeten, zomaar een paar minuutjes vinden jullie dat wel kunnen?

Hangt imo van veel dingen af of dat kan. Moet je dan ook per situatie inschatten.

Ik vraag me soms alleen wel af waarom af sommige mensen er dan al een keer op willen zitten ect. Vooral bij mensen die geen ervaring hebben met inrijden en ook niet van plan zijn om het zelf te doen, maar dan wel al aanklooien van te voren.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:39

Samen met mijn vriendin heb ik vroeger nog wel eens gerommeld met jonge paarden.
Nu weten we wel beter. Het paardje dat ik nu rij is met dik 4 jaar ingereden en we doen het rustig aan. Ze is lief en er helemaal klaar voor geen stap verkeerd gezet (nog nooit)
vorig keer toen ze net 3 was begon ze als een gek te springen met een wat minder goede afloop voor mijn vriendin.
Nu bekijken we paarden en pony's van een hele andere kant en kijken we meer naar hoe ze op ons reageren en bekijken we of ze er klaar voor zijn. We gaan geen gevechten meer aan!
Nu gaat het om samen werken!

volgens mij is de leeftijd niet het probleem. Maar hoe het paard zich voelt (Is ie er klaar voor) Natuurlijk wel heel belangrijk dat ze een beetje volgroeid zijn :D
Ik hoop dat Sietske wel is uit gegroeid, ze is al zo groot voor mij;)

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:04

wij beginnen met 2,5 jaar met het lopen naast de weg en in een bos wat heen en weer lopen. als ze bijna 3 zijn leren ze het longeren en rond 3,5 er op en als ze al wat sterker zijn dan gaan we er eerder op..
maar iedereen heeft zijn eigen mening en dit is de meine..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:01

Willekes schreef:
Libera schreef:

Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt, maar dat is in mijn ogen toch echt NIET het geval. Elk ras is anders, elk paard is ook anders. Persoonlijk vind ik met 2,5 inrijden te vroeg. Laat paard, paard zijn (zonder als 'natural' bestempeld te worden). Ik heb er geen probleem mee als het paard er klaar voor is, deze licht aan te rijden en daarna weer een paar maanden rust te geven - dus met soortgenoten overdag buitenlopen en verder niets :Y)

Sorry, maar de groeischijven sluiten toch echt in elk paard rond dezelfde leeftijd...ongeacht het ras.
Hoef je geen mening over te hebben, dat is gewoon zo ;)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:27

libera heeft gelijkt,
de epifysairschijf sluit rond 3 3,5 jaar. daarna is er alleen nog ontwikkeling in de spieren mogelijk tot ongeveer 6 jarige leeftijd.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:31

liedje89 schreef:
Dreeke schreef:

Hangt imo van veel dingen af of dat kan. Moet je dan ook per situatie inschatten.

Ik vraag me soms alleen wel af waarom af sommige mensen er dan al een keer op willen zitten ect. Vooral bij mensen die geen ervaring hebben met inrijden en ook niet van plan zijn om het zelf te doen, maar dan wel al aanklooien van te voren.

Zoals ik ook al een reactie gaf, ik vind het beter als een paard af en toe wat leert en niet alles in 1 keer, denk dat dat meer stress geeft. Zoals sommige al zeggen doe wat, zet het weg om "erover na te denken" en pak later het echte werk op.

wietse1905

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:35

Een paard op 2,5 jr inrijden kan, maar zou mijn voorkeur niet hebben. Ik denk dat je er op de lange termijn baat bij hebt als je een paard gedurende de eerste drie jaar lekker paard laat zijn en hem de kans geeft om zijn lijf goed te laten onwikkelen. Het paard aan je laten wennen, stalmanieren aanleren en rustig gaan beginnen met wat licht longeerwerk zou ik wel doen. Maar ik zou er met 3.5 jaar eens op gaan zitten. Maar goed, dat in mijn persoonlijke mening

Maryooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:33

Een paard van inrijden zou wel kunnen.
Sommige paarden zijn er kwa bouw en gedrag er wel aan toe om er mee te beginnen. Zo lang het dan rustig aangaat dan zie ik er geen probleem mee in!

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:31

Ik vind dat je pas kan beginnen met inrijden op 4 jarige leeftijd, dan zijn de botten en gewrichten van een paard meer voltooid dan bij een 2.5 jarig paard.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:23

Nou 4 jaar vind ik wel een beetje laat.... Tja tenzij het een gigantisch paard is. 3 a 3 1/2 jaar vind ik een hele mooie leeftijd.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:21

2,5 kun je in geen enkel opzicht voor zijn vind ik.. 3 jaar is echt het minimum.. Paard eerst lekker laten uitgroeien.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:29

Ieder paard is anders.
Mijn paard kwam bij me toen hij 2 was. merkte dat hij met 3 jaar gewoon nog niet aan heel veel nieuwe dingen toe was. Veel grondwerk met hem gedaan van zijn 3e tot 4e levens jaar.
Voornamelijk op een leuke speelse manier. Hij was ook gewoon echt nog een jong speels ding.
met 4 en half zijn we echt begonnen met het inrijden. Ik merkte duidelijk dat hij toe was aan nieuwe dingen . Hij verveelde zich met de oefeningen die we hadden gedaan om hem klaar te stomen voor het echte werk.
Ook met het inrijden alles op mijn dooie gemakkie gedaan , soms eens 3 stappen terug om 1 stap verder te kunnen komen.
uiteindelijk op zijn 6e zat de basis er goed in. Vanaf daar weer verder gegaan en nu een heel leuk paard om mee te rijden ;)

Zo en zo ben ik er toch echt wel op tegen om een paard voor zijn 3e jaar in te rijden. Dit heeft meer te maken met de anatomie van een paard. Wanneer de groeischijven dicht zijn en wat voor een impact het heeft als je idd te vroeg begint met het inrijden.
Daarbij is geen enkel paard voor zijn 6e levens wijze volwassen en volgroeit.
Dus rond een jaar of 4 eens beginnen met wat meer dan enkel grondwerk en kijk hoe je paardje het oppakt en niet te snel willen gaan !

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:20

Alice13 schreef:
libera heeft gelijkt,
de epifysairschijf sluit rond 3 3,5 jaar. daarna is er alleen nog ontwikkeling in de spieren mogelijk tot ongeveer 6 jarige leeftijd.

Dan heb ik geen verstand van die schijven enzovoort..
Maar hoe kan het dan dat mijn oude 3 jarige van zijn 3e tot zijn 6e nog 7-8 cm de hoogte in gegroeid is? :Y)

Ik ben ook van mening dat het verschilt per paard, geslacht en voorouders..
Zover ik bijvoorbeeld weet is dat het vaak zo is dat Flemmingh's laatgroeiers zijn.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:00

ik meld me ook even
ik heb een KWPN ruin.
hij is nu ongeveer 1,66 kan er een cm naast zitten natuurlijk.
hij word 18 mei 3 jaar oud.
eind van de zomer laat ik hem zadelmak maken.
dan gaat hij nog lekker een jaar niksen en volgend jaar als hij 4 is word hij opgepakt en doorgereden.
dit om medische redenen van mezelf maar ik was eigenlijk toch al van plan om te wachten tot zijn 4de
ik heb hem al vanaf zijn geboorte.
en natuurlijk wil ik er op maar niet ten koste van hem.
hij is al een beetje aan het puberen maar goed dat is dan niet anders.
met goeie hulp valt daar straks echt wel op te rijden ben ik niet bang voor.

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:27

voordelen jong inijden: je kan eerder beginnen, het paard is nog niet zo sterk.
Nadelen jong inrijden: het paard is jong, zit in zijn pubertijd, dus is misschien lastiger en nog onderzoekender dan wat oudere paarden, niet alle botten zijn volgroeid, dus kans op vergroeiingen, vervroegde slijtage, dus paard is eerder "afgekeurd" of moet met pensioen, blijvende slijtage waar het paard de rest van zij leven last van kan hebben.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:38

ik heb afgelopen zomer een 4 jarige merrie gekocht,
ze kwam nogal slungelig over en ben in oktober begonnen met beleren,
helaas begon het in november al slechter weer te worden en kon ik niet meer in de (blubber)buitenbak terecht,
helemaal toen het op een duur begon te vriezen natuurlijk,
ben nu sinds januari lid van een manege vlak bij en we zijn nu weer rustig alles aan het op bouwen,

krijg van velen te horen, dat het zo zonde is omdat ze straks al 5 word maar ik maak me daar niet zo druk om.
Ze ziet er nu een stuk beter en "volwassener" uit. ;)

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:49

met 2 en een half beginnen met hoofdstelletje enzo, en tussen 3 en 4 inrijden vind ik het beste!