Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:40

clarence schreef:
Als men buiten rijdt, rijdt men niet op een hand. Men heeft het paard links of rechts gesteld, en ja, dan zou je op die hand kunnen rijden, maar naar mijn idee is de term hand toch ondergeschikt aan de stelling, helemaal in het bos. Ook binnen trouwens, want als je op de linkerhand rechterstelling en -buiging hebt, dan word je linkerteugel plotseling toch echt je buitenteugel.

Zoals u schrijft, dus waarom zo vast houden aan de hand? Het gaat om de stelling, buiging en beweging.

Juist Professor u begrijpt wat ik al die tijd geschreven heb.

horseyfries

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:09

Dat klopt helemaal FS, het gaat om stelling! En daarmee niet contrastelling!

Als ik op duitse sites kijk kom ik veelvuldig "innen stellung" tegen als beschrijving, het door mij eerder genoemde binnenstelling wat volgens professor niet bestond.....
Dit is een veel correctere term dan contrastelling.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:13

horseyfries schreef:

Als ik op duitse sites kijk kom ik veelvuldig "innen stellung" tegen als beschrijving, het door mij eerder genoemde binnenstelling wat volgens professor niet bestond.....

Innenstelling niet ivb met SB.
Het bestaat wel, maar in een anderverband.
Het gaat hier erom dat SB een contrastelling heeft ivb met de richting die het paard gaat.
Als wij nu het voorbeeld geven dat de combinatie op de rechterhand SB rijdt, gaat deze combinatie van rechts naar links.
Reed deze combinatie Rensvers dan rijdt het ook van rechts naar links, maar in de stelling en buiging in de richting van de beweging.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:27

horseyfries schreef:

Wat is het verschil tussen sbw, travers en renvers?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:45

FS, ik zou zeggen: lees een boek of ga naar de manege, die vraag heeft wederom niets met deze discussie te maken.

Professor, in welk duitstalig boek vind u de term "konter-stellung" als beschrijving voor de stelling in schouderbinnenwaarts?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:18

Waarom zo kinderlijk persoonlijk reageren? Leert u het mij maar eens als instructie.
Die vraag heeft er alles mee te maken, als u geen contrastelling heeft bij sbw.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:23

horseyfries schreef:
Professor, in welk duitstalig boek vind u de term "konter-stellung" als beschrijving voor de stelling in schouderbinnenwaarts?

Konter-stellung en Konter- Uebung dat haalt u door elkaar in het boek van Steinbrecht.
Het woord konter wordt zelden gebruikt.
Een voorbeeld Außengalop, noemen wij contragalop.

Richtlinien für Reiten und Fahren daar kunt u het vinden.

Innenstellung und Außenstellung kan men ook op verschillende manieren opvatten het heeft altijd een in verband met.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:03

Dus blijkbaar bent u degene die het woord contrastelling dan foutief gebruikt omdat u het duits probeert te vertalen naar het Nederlands. Contrastelling in het Nederlands is per definitie stelling tegenovergesteld aan de richting waarin men rijdt in de rijbaan. Als men in de rijbaan linksom rijdt, is de contrastelling rechts en vice versa. Bij schouderbinnenwaarts is dit niet het geval, vandaar dat dit een niet correct gebruik van de term "contra-stelling" is en voor misverstanden kan zorgen.

Richtlinien: Die Vorhand des Pferdes wird so weit in die Bahn hineingeführt, dass die äußere Schulter des Pferdes vor die innere Hüfte des Pferdes gerichtet ist. Der innere Hinterfuß spurt in die Richtung des äußeren Vorderhufes. Das Pferd ist um den inneren Schenkel gleichmäßig gebogen und bewegt sich auf 3 Hufschlaglinien.

Geen woord over contrastelling!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:08

Nee horseyfries, u heeft alleen contrastelling als u op een hand kan rijden, dus op een rijplaats met afrastering of wand. Zodat u weet wat rechts, links, binnen, buiten, rechterhand, linkerhand is. Maar feit is dat contrastelling een stelling is die het tegenovergestelde is van de richting van de beweging waar heen gereden wordt. Wederom kan u weer de vragen niet beantwoorden, op welke hand rijdt u buiten en hoe zit het bij travers en renvers?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 21:13

horseyfries schreef:
Dus blijkbaar bent u degene die het woord contrastelling dan foutief gebruikt omdat u het duits probeert te vertalen naar het Nederlands. Contrastelling in het Nederlands is per definitie stelling tegenovergesteld aan de richting waarin men rijdt in de rijbaan. Als men in de rijbaan linksom rijdt, is de contrastelling rechts en vice versa. Bij schouderbinnenwaarts is dit niet het geval, vandaar dat dit een niet correct gebruik van de term "contra-stelling" is en voor misverstanden kan zorgen.

Richtlinien: Die Vorhand des Pferdes wird so weit in die Bahn hineingeführt, dass die äußere Schulter des Pferdes vor die innere Hüfte des Pferdes gerichtet ist. Der innere Hinterfuß spurt in die Richtung des äußeren Vorderhufes. Das Pferd ist um den inneren Schenkel gleichmäßig gebogen und bewegt sich auf 3 Hufschlaglinien.

Geen woord over contrastelling!

Richtlinien:
Es bewegt sich nach der der Kopfstellung entgegengesetzten Seite usw......

U moet natuurlijk niet iets eruit halen wat wezenlijk is.
Dat bedoel ik met de Duitse taal, het staat altijd in een lang verband.
Wanneer u de vaktaal niet begrijpt waarvan de Duitse richtlienen vol van is, dan wordt het ook moeilijk.
U zou eens het boekje moeten lezen: Das Reiterabzeichen leicht gemacht, dan leert u de Paardentaal makkelijker begrijpen die in Duistland gebezigd wordt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 08:35

Misschien zou u omgekeerd gewoon moeten proberen te begrijpen dat de definitie van contrastelling in Nederland niet hetgeen is wat u denkt. We zijn hier op een Nederlands paardenforum toch?
Niet voor niets wordt er ook in het Duits geen gebruik gemaakt van de term Konter-stellung, en zoals u heel terecht opmerkt wordt dat maar weinig gebruikt. Heeft u er wel eens aan gedacht dat dat wel eens zou kunnen zijn omdat het niet exact hetzelfde is als "es bewegt sich nach der der kopfstellung entgegengesetzten seite"?
Dat is ook de reden waarom in de nederlandse beschrijving van schouderbinnenwaarts men ook niet het veel kortere "contra-stelling" gebruikt, maar ook zegt dat de stelling tegenovergesteld is aan de bewegingsrichting. Simpelweg omdat dat anders niet correct zou zijn.
Gelukkig hebben de mensen die die boeken geschreven hebben daar meer over nagedacht blijkbaar, en is het ondertussen duidelijk dat u ook in het Duits de term contrastelling niet kunt vinden in een beschrijving van schouderbinnenwaarts.

Misschien moet u niet iets erin willen zien wat niet wezenlijk hetzelfde is, ook al lijkt het bijna hetzelfde. U begrijpt uw eigen vaktaal niet helemaal geloof ik....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 14:10

horseyfries schreef:
Misschien zou u omgekeerd gewoon moeten proberen te begrijpen dat de definitie van contrastelling in Nederland niet hetgeen is wat u denkt. We zijn hier op een Nederlands paardenforum toch?

De Nederlandse contrastelling is net zo, alleen een ander woord, u heeft gelijk dat dit een Nederlandsforum is, maar dat heeft niets met de defenitie contrastelling te maken.
Contra is tegenovergesteld van de richting in waar het paard zich beweegd, en daar maakt u uw denk fout.
Renvers en Travers en Appuyeren en Schouderbinnenwaarts, zijn de zijgangen over de hele wereld weet men dat nl men kan het nalezen in de regelementen van de F.E.I..

horseyfries schreef:
Niet voor niets wordt er ook in het Duits geen gebruik gemaakt van de term Konter-stellung, en zoals u heel terecht opmerkt wordt dat maar weinig gebruikt. Heeft u er wel eens aan gedacht dat dat wel eens zou kunnen zijn omdat het niet exact hetzelfde is als "es bewegt sich nach der der kopfstellung entgegengesetzten seite"?

Nee mevrouw horseyfries, na meer als 30 jaar in Duitsland te wonen en te werken weet ik wel degelijk dat het woord Konterstellung gebruikt wordt alleen u haalt stelling en buiging steeds door elkaar, en zelfs Steinbrecht beschrijft het, heb het zelfs voor u vertaald.
Bovendien wie het meest heeft bijgedragen tot de Babalonische spraakverwarring in de Nederlandse opleidingen is van Baalen geweest met hun germanistisch niet juiste taal gebruik in hun boek die zij met Hinnemann geschreven hebben. Daar is de Nederlandse vaktaal aan het verwateren gegaan.
horseyfries schreef:
Dat is ook de reden waarom in de nederlandse beschrijving van schouderbinnenwaarts men ook niet het veel kortere "contra-stelling" gebruikt, maar ook zegt dat de stelling tegenovergesteld is aan de bewegingsrichting. Simpelweg omdat dat anders niet correct zou zijn.

Wanneer u nu eens uw eigen zin hierboven leest, dat zegt u niets anders dan dat het paard in contrastelling/buiging gaat. Dit is nl de defenitie van de contra stelling.
Dat laatste de laatste zin dat is eigenlijk dat wat het bevestigd, u neemt het simpelweg gewoon aan, en als u dan eens verder denken zou, dan ziet u toch dat het een contrastelling is, tegenovergesteld van de beweging. Wat zou simpelweg niet correct zijn??? Deze zin is zo afschuwlijk, kan men alle kanten mee op.
horseyfries schreef:
Gelukkig hebben de mensen die die boeken geschreven hebben daar meer over nagedacht blijkbaar, en is het ondertussen duidelijk dat u ook in het Duits de term contrastelling niet kunt vinden in een beschrijving van schouderbinnenwaarts.

Dat veronderstellen mevrouw horseyfries dat zou u niet moeten doen, mij dingen in de schoenen schuiven die niet de waarheid zijn, heb voorbeelden genoeg gegeven, dat u er niet meer uit komt dat is niet erg.
U houdt u zelf voor het ootje, u heeft nu zelf nl de defenitie van contrastelling aangegeven.

horseyfries schreef:
Misschien moet u niet iets erin willen zien wat niet wezenlijk hetzelfde is, ook al lijkt het bijna hetzelfde. U begrijpt uw eigen vaktaal niet helemaal geloof ik....

Sorry mevrouw horseyfries, dat is een foute conclusie, het is niet mijn vaktaal, maar de paardenvaktaal, ik heb hem niet ontwikkeld, ik gebruik hem.
Weest u aub voorzichtig met een oordeel, aangezien u in dit bericht meerdere malen u zelf tegenspreekt.

Jammer dat u niet inziet dat een stelling en buiging die tegenover de richting is waar na het paard beweegt niet een contra stelling is, en u geeft dan wel opeens een defenitie van contrastelling dan vind ik dat zeer jammer voor u dat wat u zelf schrijft u het zelf niet begrijpt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:46

Dit lijkt me heel duidelijk:

"Unter Konterstellung versteht man eine gegen die bewegungsrichtung oder Längsbiegung gerichtete Stellung des Halses"

Het laatste gedeelte is waar het om gaat, en waardoor zowel u als FS foutief gebruik maken van het woord contrastelling in de oefening schouderbinnenwaarts.

Contrastelling wil altijd zeggen dat het paard de tegenovergestelde richting op kijkt van de kant waar hij naartoe gebogen is. Dat wil zeggen dat het over het algemeen alleen gebruikt wordt als men op de linkerhand rijdt maar toch stelling naar rechts vraagt en vice versa. Men zou dit ook kunnen gebruiken in de schouderbinnenwaarts als men de buiging in de schouderbinnenwaarts naar links probeert te behouden terwijl men het paard naar rechts probeert te stellen.

U heeft deze taal idd niet ontwikkeld en kunt er daarom ook niet vanuit gaan dat u hem als enige helemaal verstaat, nietwaar?
U zegt dat u genoeg voorbeelden heeft gegeven, ik moet zeggen dat het enige waar ik telkens om vraag, namelijk een tekst uit een volgens u vooraanstaand werk waarin daadwerkelijk de term contrastelling of konterstellung gebruikt wordt om de stelling in schouderbinnenwaarts te beschrijven, nog altijd niet voorbij gekomen is. Dat is niet voor niets!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:08

horseyfries schreef:
Dit lijkt me heel duidelijk:

"Unter Konterstellung versteht man eine gegen die bewegungsrichtung oder Längsbiegung gerichtete Stellung des Halses"

Het laatste gedeelte is waar het om gaat, en waardoor zowel u als FS foutief gebruik maken van het woord contrastelling in de oefening schouderbinnenwaarts.

Waarom is het waar en in de SB niet waar, waar zijn wij dan mee bezig mevrouw horseyfries, u zegt nu het is contrastelling maar omdat het SB is, is het geen contrastelling c.q. buiging????

horseyfries schreef:
Contrastelling wil altijd zeggen dat het paard de tegenovergestelde richting op kijkt van de kant waar hij naartoe gebogen is. Dat wil zeggen dat het over het algemeen alleen gebruikt wordt als men op de linkerhand rijdt maar toch stelling naar rechts vraagt en vice versa. Men zou dit ook kunnen gebruiken in de schouderbinnenwaarts als men de buiging in de schouderbinnenwaarts naar links probeert te behouden terwijl men het paard naar rechts probeert te stellen.

Stelling en buiging zijn altiijd naar een richting. U haalt nu werkelijk alles door elkaar.
Men kan een paard niet links buigen en rechts stellen, wanneer u dit verkondigd dan heeft u theoretisch en praktisch er werkelijk niets van begrepen dit is onmogelijk.
Daarom schrijf ik steeds stelling/buiging, nooit heb ik over hals buiging aangezien daar hier niet de reden van is. Lengtebuiging is van maantopje tot en met de uiteinde van de staart.
Zijgangen zijn oefeningen in verzameling en in Buiging gereden. (dit zowel in de Handleiding als in der Richtlinien für Reiten und Fahren.) dit staat ook bij de regelementen voor dressuur bij de F.E.I..
Ben geschockt dat u dus paarden in een andere stelling kunt rijden dan de buiging, sorry maar dat is onmogelijk.
horseyfries schreef:
U heeft deze taal idd niet ontwikkeld en kunt er daarom ook niet vanuit gaan dat u hem als enige helemaal verstaat, nietwaar?
U zegt dat u genoeg voorbeelden heeft gegeven, ik moet zeggen dat het enige waar ik telkens om vraag, namelijk een tekst uit een volgens u vooraanstaand werk waarin daadwerkelijk de term contrastelling of konterstellung gebruikt wordt om de stelling in schouderbinnenwaarts te beschrijven, nog altijd niet voorbij gekomen is. Dat is niet voor niets!

Mevrouw horseyfries leert u eerst eens dat stelling en buiging te samen horen, men kan niet ander rijden.
Daarom omdat u buiging en stelling los van elkaar ziet, wat fout is, komt u door elkaar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:39

Dus u kunt een paard niet linksom laten lopen met rechterstelling zonder de hele buiging ook te veranderen naar rechts? Waarom zou dat onmogelijk zijn? Is uw paard een plank?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:46

horseyfries antwoord eens de vraag, op welke hand rijdt u buiten en hoe zit het dan met travers en renvers?
En hoe verklaard us dit?
Handleiding schreef:
In travers beweegt het paard zich in de richting, waarheen het kijkt - is gesteld.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:54

FS, dat is het onderwerp niet. Denk u ook dat een paard wat zo naar rechts gebogen is, onmogelijk zijn hoofd naar links kan stellen op een volte?

Afbeelding

Stelling in nek en kaakgewricht naar links zou niet mogelijk zijn volgens de Professor als een paard zoals deze afbeelding naar rechts gebogen is in zijn lichaam. Bent u dat ook weer helemaal met hem eens?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:58

Citaat:
Stelling en buiging zijn altiijd naar een richting. U haalt nu werkelijk alles door elkaar.
Men kan een paard niet links buigen en rechts stellen, wanneer u dit verkondigd dan heeft u theoretisch en praktisch er werkelijk niets van begrepen dit is onmogelijk.

Vermakelijke discussie :D
Aangaande het bovenstaande: ik kan prima mijn paard rijden in een stelling die tegengesteld is aan de buiging. Namelijk door het paard op de volte naar buiten te stellen. De lengtebuiging naar binnen moet dan uiteraard gehandhaafd blijven. Is overigens een zeer nuttige oefening, binnen- en buitenstelling op de volte afwisselen, eventueel in combinatie met volte wat openen en sluiten.

Aha, ik zie dat HF me voor is geweest.
Ben het dus met haar eens, links stellen en rechts buigen kan (zelfs met een Ijslands paard :D )

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:11

horseyfries schreef:
FS, dat is het onderwerp niet. Denk u ook dat een paard wat zo naar rechts gebogen is, onmogelijk zijn hoofd naar links kan stellen op een volte?

Afbeelding

Stelling in nek en kaakgewricht naar links zou niet mogelijk zijn volgens de Professor als een paard zoals deze afbeelding naar rechts gebogen is in zijn lichaam. Bent u dat ook weer helemaal met hem eens?

U hoeft niet voor mij te schrijven, dat kan ik prima zelf
Beantwoord u eerst een mijn vragen, u wil alleen maar ontvangen en niks geven. Dat siert u niet, u als instructie heeft toch de kennis mijn vragen te beantwoorden.

FaberSmid schreef:
horseyfries antwoord eens de vraag, op welke hand rijdt u buiten en hoe zit het dan met travers en renvers?
En hoe verklaard us dit?
Handleiding schreef:
In travers beweegt het paard zich in de richting, waarheen het kijkt - is gesteld.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:34

FS, ik beantwoord ontopic vragen. Dit topic gaat niet over travers. Als je het daar zo graag over wilt hebben, open dan een eigen topic. Dat komt intelligenter over dan telkens ontopic vragen te ontwijken en te pareren met offtopic vragen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:36

Askja schreef:
Citaat:

Vermakelijke discussie :D
Aangaande het bovenstaande: ik kan prima mijn paard rijden in een stelling die tegengesteld is aan de buiging. Namelijk door het paard op de volte naar buiten te stellen. De lengtebuiging naar binnen moet dan uiteraard gehandhaafd blijven. Is overigens een zeer nuttige oefening, binnen- en buitenstelling op de volte afwisselen, eventueel in combinatie met volte wat openen en sluiten.

Aha, ik zie dat HF me voor is geweest.
Ben het dus met haar eens, links stellen en rechts buigen kan (zelfs met een Ijslands paard :D )

Tsja, ik kan zelfs in een galoppirouette met een Fries die stelling veranderen terwijl de buiging hetzelfde blijft, maar blijkbaar hebben wij extreem soepele paarden?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:38

FaberSmid schreef:
En hoe verklaard us dit?
Handleiding schreef:

Dat u niet eens door heeft dat het on topic is. Als u de stelling weet, weet u ook waar uw denk fouten zijn. Dat u als instructie met kennis, hier zo moeilijk over moet doen om er onderuit te komen. Antwoord geven is blijkbaar niet mogelijk en toegeven al helemaal niet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:59

Citaat:
Bij de schouderbinnenwaarts beweegt het paard zich op twee hoefslagen met drie sporen en een stelling die tegengesteld is aan de bewegingsrichting.

Citaat:
Schouderbinnenwaarts: Het is WORST of een paard op 3 of 4 sporen loopt; het enige dat werkelijk ertoe doet is dat hij zijn binnenachterbeen naar het zwaartepunt zet bij schouderbinnenwaarts en hetzelfde doet met zijn buitenachterbeen bij traverse. De bouw van het paard zal dan wel bepalen of hij op 3 of 4 sporen loopt. De kwaliteit van de beweging telt, niet: hoe meer sporen hoe beter.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:18

horseyfries schreef:
Dus u kunt een paard niet linksom laten lopen met rechterstelling zonder de hele buiging ook te veranderen naar rechts? Waarom zou dat onmogelijk zijn? Is uw paard een plank?

Nee dat gaat niet, stelling is van maantop tot ende staartwortel.
Wanneer u dit wel kunt bent u echt de eerste die dit fenomeen kan.
Of u weet niet wat buiging is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:22

horseyfries schreef:

Afbeelding

Wanneer het paard zijn hoofd en hals dus in nek en kaak naar links gesteld zou worden is uw lengtebuigen er niet meer, dit is anatomisch onmogelijk.
U weet dan werkelijk niet wat buiging is, wanneer u dit zou doen dan is het paard in zijn lichaam recht en heeft alleen buitenstelling, (contra stelling) maar geen buiging.
Stelling zonder buiging is mogelijk, maar buiging zonder stelling onmogelijk.
Wanneer ik u zou zijn zou ik dat maar eens nalezen en rustig nalezen, het staat overal beschreven.
Bovendien zou u eens aan mijnheer Hinnemann dat moeten vragen, en dan graag mijn antwoord ernaast leggen, hij heeft dat net zo geleerd zoals ik dat beschreven heb.