Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:14

Als ik zo vrij mag zijn om die vraag ook te beantwoorden, rechtrichten kan je natuurlijk ook doen met een westernzadel erop. Een paard blijft een paard en ook westernpaarden moeten rechtgericht en verzameld lopen, al ziet het er wel iets anders uit. Ik heb ook westernruiters onder mijn lesklanten bijvoorbeeld. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:15

HannahFrouk schreef:
Bedankt voor de reactie Nombrado (ik had trouwens je andere post vanmorgen niet meer gelezen, ik was al weg).

De buitenteugel is naar mijn idee echt NIET los, ik heb er juist de hele tijd op gelet dat ik wat druk geef op de buitenteugel op het moment dat het binnenachterbeen naar voor moet. In draf is de buitenteugel idd wel veel losser, maar als ik daar druk geef dan verniel ik de boel naar mijn idee, dus dat heb ik niet gewaagd (dan krijg ik alleen maar enorm veel strijd).

Ik begrijp wel dat hij (tis een 'hij") moet leren dragen ipv stuwen, maar HOE en met welke oefeningen stimuleer je dat dan? Je zegt "zowel in stap als draf langzaam tempo". Maar HOE krijg je dan die achterhand eronder? En hoe werk ik dan aan die scheefheid en zijn onvermogen om dan rechterachterbeen naar voor te krijgen? Dat begrijp ik dan nog niet.

Een langzaam tempo klinkt mooi maar dat zit er dus juist op dit moment niet in. Dus dan wordt het helaas een beetje een kip-of-ei verhaal (sorry voor de uitdrukking), hij kan immers niet langzaam en gedragen lopen als hij zo stijf blijft lopen.

ow...zij, hij dus...
ik begrijp niet wat je bedoeld met de achterhand eronder.
als een paard recht loopt, en losheid krijgt in zijn spieren, zal hij vanzelf meer vering krijgen in het langzame tempo.
als je hem gewoon op een grote volte longeerd en hem zo langzaam mogelijk laat draven, zal het er eerst stijvig uitzien, echter zie je ze op een gegeven moment ontspannen en de neus uiteindelijk naar beneden brengen (neus eruit) wel dan dit langzame erin houden. Wordt hij moe, dan even stappen tussendoor. Dit niet te lang doen..., veel pauzes tussendoor
je traint dan de hamstringgroep, (draagspieren) die uiteindelijk het bekken losheid gaan geven en het paard zichzelf recht maakt.
je krijgt een soort swung in de beweging....vering in het bekken.....het gaat er niet om hoe ver hij zijn achterbeen onder de massa zet...dat is afhankelijk van het tempo wat je vraagt en de losheid in de rug en lendenen.daarbij hem niet teveel naar binnen laten kijken...hoofd recht....de kant op waar hij heen gaat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:16

Mindfields schreef:
Als ik zo vrij mag zijn om die vraag ook te beantwoorden, rechtrichten kan je natuurlijk ook doen met een westernzadel erop. Een paard blijft een paard en ook westernpaarden moeten rechtgericht en verzameld lopen, al ziet het er wel iets anders uit. Ik heb ook westernruiters onder mijn lesklanten bijvoorbeeld. :)

precies....geld voor elk paard waar een ruiter op gaat zitten :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 00:29

HannahFrouk schreef:
Miss PK welkom in het topic.
En nee, je bent grappig genoeg niet de enige westernruiter hier, want ik ben net begonnen met westernrijden (met een ander, jong paard) en die moet er straks ook aan geloven, aan het rechtrichten, omdat ik het gewoon heel nuttig vind, ook voor die discipline.
Ik ga geen reining rijden, maar trail en pleasure. Maar voor reining lijkt het me ook heel nuttig!

Nou, daar zijn we dan met nieuwe filmpjes.
Kan iedereen z'n energie DAAR op richten. Want er zal vast veel over te zeggen zijn.

Even alles opfrissen:

Paard is Arabier, 18 jaar oud, ex-renpaard, snel last van kou en van z'n spieren, en linksgebogen. Hij kraakt behoorlijk als hij zijn rechterbeen goed moet onderbrengen. Tot 3 weken geleden ging hij redelijk aardig deze winter door maar toen kreeg hij opeens weer last van meer stijfheid. Heb er qua oefenen toen een schepje bovenop gedaan, hij is toen ook behandeld door een mij bekende osteopaat maar eerlijk gezegd is het daardoor niet beter geworden (integendeel? kweet niet).

Vandaag ging het beter dan gisteren, maar hij blijft "narrig", heeft duidelijk last van z'n spieren en krijgt zijn kont er zowat niet onder. Volgens mij lukt het hem op dit moment ECHT niet. De vraag is hoe ik hem nu nog kan verbeteren? Eerder ging het gewoon veel beter!!! Dus ik baal er best wel van dat we zo'n terugval hebben.

Op de volte is het een probleem dat hij z'n lichaam vrij stijf houdt (hij brengt wel z'n hoofd naar binnen maar de rest blijft stijf) en zwaait z'n achterkant naar buiten. Dat deed hij eerder ook maar niet zo sterk als nu.

Met dank aan Susupluus voor de filmpjes.

Ik heb eerst een filmpje van hoe hij uberhaupt zijn achterbenen optilt. Misschien denk je "waarom plaatst ze DAT nou" maar ik vind het er soms eigenaardig uitzien en hij tilt soms z'n benen heel scheef op. NB het heeft al een hele tijd gekost om hem te wennen aan dat getik tegen z'n achterbenen, maar nu verdraagt hij het manhaftig :D
http://www.youtube.com/watch?v=EnQV1xDFj10

Stap linksom op de volte (ik vind dus dat hij hier als een soort kip loopt alleen dan een kip met hoeven)
http://www.youtube.com/watch?v=v06pe9x7x7Q

Stap linksom op de hoefslag. Dit gaat beter vind ik. Kijk eens naar m'n hand, hoewel hij redelijk gespannen is, heb je toch niets in je hand. Ik kan het touw in m'n losse hand leggen en hoef alleen maar af en toe te corrigeren. Het probleem zit in de achterkant.
http://www.youtube.com/watch?v=kQSO24eKucA

Toen probeerden we een drafje. Dit plaats ik vooral om te laten zien hoe het NIET gaat, ik vind dit namelijk zelf weinig zin hebben qua rechtrichten omdat hij 1) te hard gaat en 2) zijn achterhand uitzwaait. Ik heb het dus ook niet veel gedaan. Erg ontspannen is het ook niet (is hij ook helemaal niet van plan en zeker niet als hij last van z'n spieren heeft). De kaboutertjes liggen wel op de loer zeg maar. Als ik er zelf naar kijk, denk ik: oh oh oh .... dat ging eerder een stuk beter. ;(
http://www.youtube.com/watch?v=L4I5DCCzIzg

Rechtsom
http://www.youtube.com/watch?v=KREQvXmrgpE

Linksom (gaat iets beter)
http://www.youtube.com/watch?v=ip-Irxa7rBg

Het ubertreten (of was het nou schenkelen?) heb ik ook even geprobeerd. Voor het gemak heb ik beide teugels in 1 hand genomen (hij snapte het nog niet helemaal). Geen idee of dit nou goed is voor een eerste keer maar dat hoor ik juist graag en ook of dit nu voor hem op dit moment een goede oefening is
http://www.youtube.com/watch?v=C3_WQzEdIuU

Rechtsom
http://www.youtube.com/watch?v=zlJ6hYtqiyg

wat ik veel al zie is een paard wat niet in de hand gesteld is en opgekropt, de hals lengte is niet aan wezig en word te hoog gedragen, wat wanneer je het paard aan de teugel hebt kan worden voorkomen om dit bijtijds optevangen en het paard de hand naar benenden te laten volgen. wat ik graag zie dat de hals op schoft hoogte gedragen word en in de hand gesteld staat, boven dien is de buiten teugel niet aan wezig en kan er over de buiten schouder weg gelopen worden, het draven op de volte, zou ik je aan raden dit te gaan oefen met dubbele longe en daar in goeie klassieke begeleiding te vinden.
het Uebertreten word het paard te weing begrenst op de buiten teugel en komt het hoofd en hals te veel naar binnen, wat je kan doen is het been aan toucheren op het moment dat hij deze licht om te gaan plaatsen zodat het been verder onder de massa door geplaatst word, plus dat het tempo te hoog is in deze.

mol

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 06:24

Moll. Uhmmm ja ik vraag het hoofd dus juist hoger nu omdat ik daar in eerdere filmpjes "commentaar" op kreeg. 8)7
Daar wordt dus ook verschillend over gedacht denk ik . Ik heb trouwens les in rechtrichten, maar het ligt al een hele tijd stil omdat we in de winter niet echt iets konden doen.

Nombrado:
"als je hem gewoon op een grote volte longeerd en hem zo langzaam mogelijk laat draven, zal het er eerst stijvig uitzien, echter zie je ze op een gegeven moment ontspannen en de neus uiteindelijk naar beneden brengen (neus eruit) wel dan dit langzame erin houden. "

Ja, dat klopt wel, dat gebeurt ook wel als ik hem gewoon langzaam longeer, maar ik mis dan een beetje HOE je hem "langzaam laat draven". Gewoon maar laten doordraven en wachten tot hij gaat zakken? Wat er dan uiteindelijk gebeurt is dat hij (natuurlijk) wel gaat ontspannen en zakken, maar dan valt hij tegelijkertijd wel giga op de voorhand.

FaberSmid: gewoon als vaste oefeningen tussendoor, om de achterhand te versterken en het paard meer in balans te brengen. Rechtrichten vanuit het zadel terwijl ik in een westernzadel zit dat lijkt me nou niet echt wat.

Mindfields : w.b. "langzamer is geen optie", ik bedoel hiermee dat dit niet vanzelf gaat, ik bedoel niet dat dat nooit lukt. Hij wil van nature liefst snel, lukt iets niet wil hij nog sneller, frustreer ik hem wil hij ook sneller. Die situatie heb ik het over. Kijk, als hij rustig en geconcentreerd is en meer gaat zitten dan lukt dat langzame heel goed, dat is op DAT moment dan ook geen probleem. De concrete vraag is alleen hoe krijg ik hem ook zover op een moment dat het even niet echt lekker gaat qua spieren, want hij heeft dan erg de neiging om "eronderuit te lopen". Dus als men zegt "laat hem langzamer lopen", dan denk ik meteen : ok, maar HOE, op welke manier doe je dat dan het best.

Wat de oefening in draf betreft, ik snap de opmerkingen over de buitenteugel begrenzen wel, maar persoonlijk vind ik dat dan op dit moment een te pittige oefening, ik ga eerst maar even in stap er weer wat meer soepelheid in zien te krijgen en de andere oefeningen er eerst weer bij te pakken voor ik weer op de cirkel ga draven. Want op deze manier, nu het niet goed wil lukken, komt er in draf alleen maar heel veel druk op die voorbenen, zonder dat het wat oplevert. Daarom schreef ik erbij: ik laat alleen even zien hoe het niet gaat, hier wacht ik dus nog even mee voordat ik dat weer ga oppakken.

Dat ubertreten is denk ik wel een hele goeie voor ons. En de tips daarover snap ik ook wel. Dus dat lijkt me voor ons een heel nuttige oefening.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 07:32

Nog even een vraagje aan Moll over dit stuk:
"wat ik veel al zie is een paard wat niet in de hand gesteld is en opgekropt, de hals lengte is niet aan wezig en word te hoog gedragen, wat wanneer je het paard aan de teugel hebt kan worden voorkomen om dit bijtijds optevangen en het paard de hand naar benenden te laten volgen. wat ik graag zie dat de hals op schoft hoogte gedragen word en in de hand gesteld staat"

Hoe voorkom je dat het paard dan op de voorhand valt?
En wat is het verschil tussen een paard dat niet in de hand gesteld is en opgekropt, en een paard dat in zijn natuurlijke houding opgericht loopt?

Begrijp ik nog niet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:54

@ HannahFrouk: FF ingaand op je post met alle filmpjes: Als je paard echt last heeft van z'n spieren en de osteopaat niet voldoende heeft geholpen, is het dan een idee om een keer een Happy Athlete masseur erbij te halen? Daarmee heb ik al diverse hele goede resultaten gezien en zij pakken echt alle spiergroepen mee. Wss kunnen ze meer doen op spiergebied dan de osteopaat.
Als zo'n HA-masseur je paard lekker los 'kneedt', kun je daarna je trainig misschien wel 10x zo fijn oppakken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:07

HannahFrouk schreef:
Nombrado:
"als je hem gewoon op een grote volte longeerd en hem zo langzaam mogelijk laat draven, zal het er eerst stijvig uitzien, echter zie je ze op een gegeven moment ontspannen en de neus uiteindelijk naar beneden brengen (neus eruit) wel dan dit langzame erin houden. "

Ja, dat klopt wel, dat gebeurt ook wel als ik hem gewoon langzaam longeer, maar ik mis dan een beetje HOE je hem "langzaam laat draven". Gewoon maar laten doordraven en wachten tot hij gaat zakken? Wat er dan uiteindelijk gebeurt is dat hij (natuurlijk) wel gaat ontspannen en zakken, maar dan valt hij tegelijkertijd wel giga op de voorhand.

.

langzaam draven is bijna stap....het lijkt in het begin stijf en hij zal soms in stap vallen omdat echt die draagspier aangesproken wordt. daarbij, als ie dat hele langzame tempo blijft draven, zal hij niet op zijn vh vallen, de beenzetting zal dan tegelijk gaan, dus lv/ra en rv/la .(bewaak dat ook) de spiergroep rond de hals rug wordt als hij zijn neus dan naar voren doet ontspannen en lang/ en de lendenenpartij zie je, als hij recht gaat meer vering krijgen. wel een op een grote volte longeren.
let op dat bij de beenzetting het voorbeen niet eerst land....en let op of hij recht spoort.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:35

HannahFrouk schreef:
Nog even een vraagje aan Moll over dit stuk:
"wat ik veel al zie is een paard wat niet in de hand gesteld is en opgekropt, de hals lengte is niet aan wezig en word te hoog gedragen, wat wanneer je het paard aan de teugel hebt kan worden voorkomen om dit bijtijds optevangen en het paard de hand naar benenden te laten volgen. wat ik graag zie dat de hals op schoft hoogte gedragen word en in de hand gesteld staat"

Hoe voorkom je dat het paard dan op de voorhand valt?
En wat is het verschil tussen een paard dat niet in de hand gesteld is en opgekropt, en een paard dat in zijn natuurlijke houding opgericht loopt?

Begrijp ik nog niet.

de hals moet op lengte komen, waardoor het hoofd gedragen wordt op de boven hals spier, dus in het vwnw, als het paard dus in de hand staat kan elk gewenste hoogte van instelling aan genomen worden.
en een paard wat in de hand gesteld staat dus in mijn optiek aan de teugel is kan worden begeleid in de hals houding die gewenst is door de ruiter, en die kan het paard begeleiden wanneer het moeilijk word voor het paard, omdat het dier zich in deze laat begeleiden en dus over de rug gereden word kan de ruiter het dier als een arkordion in en uitelkaar schuiven om zo het achterbeen nog meer te laten plaatsen, en de snelheid terug te nemen of te versnellen.
een opgekropt paard neemt de hand niet aan en er is dus geen correte teugel voering de rug word weg gedrukt en de achter hand is dus niet meer te controleren.
een paard loopt van naturen op de voorhand, en als hij zich daar in opricht word de rug weg gedrukt,
de bekken moeten kantelen om meer draagkracht op het achter been te krijgen, en daar komt tie weer als de schoft gesloten is doet de rug niet meer mee en blijft de achter hand achter, als de hals correct gedragen word word de schoft geopend waar door de rugspier moet rekken en de bekken gekanteld worden om in balans te blijven.

hier een foto van gitano aan de dubbel, ik stel het hoofd licht naar buiten zodat hij niet over de binneschouder valt en ik wil dus zo minmogelijk stelling de hals is oplengte maar nagevelijk, het binnen achterbeen word goed getild en geplaatst
hij was hier nog niet onder het zadel.

Afbeelding
mol

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:55

Citaat:
Mindfields : w.b. "langzamer is geen optie", ik bedoel hiermee dat dit niet vanzelf gaat, ik bedoel niet dat dat nooit lukt. Hij wil van nature liefst snel, lukt iets niet wil hij nog sneller, frustreer ik hem wil hij ook sneller. Die situatie heb ik het over. Kijk, als hij rustig en geconcentreerd is en meer gaat zitten dan lukt dat langzame heel goed, dat is op DAT moment dan ook geen probleem. De concrete vraag is alleen hoe krijg ik hem ook zover op een moment dat het even niet echt lekker gaat qua spieren, want hij heeft dan erg de neiging om "eronderuit te lopen". Dus als men zegt "laat hem langzamer lopen", dan denk ik meteen : ok, maar HOE, op welke manier doe je dat dan het best.

Dat heeft denk ik ook te maken met dat hij zich bovenin nog wat opkropt, ipv de hand helemaal te volgen en de hals op lengte te brengen. Als hij daar namelijk laag maar wel afgebogen loopt, ontspant hij in zijn hoofd ook vanzelf veel meer en staat hij dus geestelijk ook meer open om informatie te verwerken zonder dat daarbij spanning ontstaat.

Op het moment dat het dus even niet zo lekker gaat qua spieren, zou ik hem eerst weer naar het lage in de ontspanning brengen, waardoor het tempo ook weer zakt(want hij ontspant zich daar beter).

Dan kun je hem met kleine ophoudingen gemakkelijker naar een nog lager tempo brengen.

HannahFrouk

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 11:12

Ok, dus dan kan ik hem beter nu eerst weer helemaal laag (met de neus over de grond) in ontspanning vragen en van daaruit dus weer meer naar boven werken?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:15

Nee niet met de neus over de grond hoor, want dan gaat ie teveel op de voorhand. Na laten geven, dan je hand iets openen en de teugel iets door laten glijden in je hand zonder dat je de verbinding verliest en hem dan in het ronde iets lager instellen. Hierdoor nemen de halsspieren die o.a. aan de schoftwervels zitten de schoft mee, zodat die zich opent, waardoor de rug vrij wordt en alles kan gaan doorvloeien. Zodoende voelt het voor hem veel fijner en zal hij zich sneller ontspannen. Dus niet de hals laten strekken, maar hem in de nageeflijkheid en in het ronde iets op lengte houden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:43

HannahFrouk schreef:
Ok, dus dan kan ik hem beter nu eerst weer helemaal laag (met de neus over de grond) in ontspanning vragen en van daaruit dus weer meer naar boven werken?

je hoort nu 3 totaal verschillende verhalen.
ik zou hieruit voor jezelf een keuze maken wat er bij je past....
anders ga je veel teveel door elkaar doen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 11:49

Ja, dat klopt Nombrado.
Ik denk dat het eerst belangrijk is dat ik iets kies dat bij mijn paard past. HIj is snel nerveus, windt zich weleens op, wil graag bewegen, als je hem teveel opsluit raakt hij vreselijk geirriteerd en dat schiet vaak niet op. Daarom wil ik ook even niet verder gaan met dat draven (als ik dat goed wil doen wordt het begin 1 groot gevecht). Ik denk dat laag vragen op dit moment het beste is. Zo ben ik ooit ook met RR begonnen, eerst ontspanning en laag, dan pas echt aan het werk.

En dan ga ik denk ik maar veel aandacht besteden aan dat ubertreten omdat ik zelf wel heel sterk het idee heb dat dat hem goed zou doen, omdat dat de achterhand ook flexibeler maakt en zijn stijve heupies is volgens mij het grootste probleem.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:57

@ Hannah ik snap dat je nu in de war raakt, ik heb hetzelfde als ik hier meelees ;-)
Het typische "er zijn meer wegen die naar Rome leiden"
Ik ben het met Nombrado eens. Je kent je eigen paardje het beste.

Het filmpje van het ubertreten zag er best heel netjes uit :-)

Ik heb het idee dat je een beetje de hoofdhalshouding moet aanhouden zoals in dit filmpje , daar waar ze hem rijdt.
http://www.youtube.com/watch?v=njUL2Lok ... _embedded#

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:15

HannahFrouk schreef:
Ja, dat klopt Nombrado.
Ik denk dat het eerst belangrijk is dat ik iets kies dat bij mijn paard past. HIj is snel nerveus, windt zich weleens op, wil graag bewegen, als je hem teveel opsluit raakt hij vreselijk geirriteerd en dat schiet vaak niet op. Daarom wil ik ook even niet verder gaan met dat draven (als ik dat goed wil doen wordt het begin 1 groot gevecht). Ik denk dat laag vragen op dit moment het beste is. Zo ben ik ooit ook met RR begonnen, eerst ontspanning en laag, dan pas echt aan het werk.

En dan ga ik denk ik maar veel aandacht besteden aan dat ubertreten omdat ik zelf wel heel sterk het idee heb dat dat hem goed zou doen, omdat dat de achterhand ook flexibeler maakt en zijn stijve heupies is volgens mij het grootste probleem.

klopt , ik herken het geirriteerd raken en opsluiten en meer irritatie zeker.
hij is zeer gevoelig.
daarom werk ik op de manier van dat hij eerst, zonder druk, zelf de ontspanning in zijn lijf mag leren voelen op de gewone aan een halstertje langzame ontspanne longeermanier...
ze zetten zich bij enig druk meteen vast en worden druk...dus hoe minder druk, hoe ontspannener ze kunnen worden. het is ook zeer lastig met een paard van de renbaan. die heeft altijd met druk moeten presteren (en dus spanning)
zelf vind ik dit altijd zeer fijne paarden om mee te werken.....liever looplustig dan flegmatiek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:20

[quote="JeannineIk heb het idee dat je een beetje de hoofdhalshouding moet aanhouden zoals in dit filmpje , daar waar ze hem rijdt.
http://www.youtube.com/watch?v=njUL2Lok ... _embedded#[/quote]

het eerste stuk, waarin ze longeerd, zie je dat ze teveel inwerking op het hoofd heeft (dus stelling naar binnen vraagt) je ziet ook daardoor dat het paard uit balans raakt en hierdoor zijn achterhand naar buiten zet, en niet recht op de volte loopt. (het irriteert hem ook een beetje)

vergelijk het met dat jij loopt en iemand je continue aan je hoofd trekt (raar voorbeeld, maar zo werkt het wel) je compenseerd dit in je beweging en je bekken, en probeerd je evenwicht te bewaren met je benen en bekken. Ditzelfde doet het paard dus..
ook mag het paard in een wat grotere volte lopen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:32

zolang de teugelvoering niet correct is heeft de rest geen zin, als het paard niet in de hand staat kan je inprenciepe geen enkele oefening correct uitvoeren, alles valt of staat met juiste teugelvoering.
het Uebertreten heeft geen zin als de buitenschouder niet begrenst word door de buiten teugel.

het paard in het filmpje is verder in zijn opleiding dan menig paard in dit topic, echter het longeren op die wijze heeft totaal geen meer waarde dan alleen opwarming.

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 29-03-10 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:32

HannahFrouk schreef:
Miss PK welkom in het topic.
En nee, je bent grappig genoeg niet de enige westernruiter hier, want ik ben net begonnen met westernrijden (met een ander, jong paard) en die moet er straks ook aan geloven, aan het rechtrichten, omdat ik het gewoon heel nuttig vind, ook voor die discipline.
Ik ga geen reining rijden, maar trail en pleasure. Maar voor reining lijkt het me ook heel nuttig!

Thanks voor het welkom! :)

Grappig dat ik dan toch niet de enige westernruiter ben! 8-)

Gaaf dat je weer wat filmpjes hebt neergezet hier, ik kan en durf nog niet zo goed mee te praten over hoe of wat het beter/anders kan maar daar zijn gelukkig meer mensen hier die dat wel kunnen, erg leerzaam en ik kijk steeds terug ook met wat ze schrijven over jou en hoe het beter zou kunnen om te zien of ik begrijp wat ze bedoelen en soms begrijp ik het! :D

Even verderop zie ik de vraag voorbij komen hoe je wil rechtrichten als je western rijd. Nou gewoon net zoals je rechtricht als je geen western rijd?
Ik zie tot nu toe eigenlijk geen probleem en zeker aan de hand niet, onder het zadel merk ik zelf ook geen enkele beperking nog maar wij zijn ook nog maar in een beginstadium natuurlijk. De oefeningen sbinnen, buiten, traver en overschenkelen, uebertreten heb ik niet meer moeite mee ofzo omdat ik in een westerzadel zit. Althans dat is mijn ervaring tot nu toe, wellicht als ik eens een filmpje plaatsen kan dat anderen daar anders over denken, ik ben benieuwd! :j

Doen jullie trouwens ook allemaal je paard eerst aan de longe voor het werken aan de hand?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:44

Moll schreef:
het paard in het filmpje is verder in zijn opleiding dan menig paard in dit topic, echter het longeren op die wijze heeft totaal geen meer waarde dan alleen opwarming.

mol

paard in het filmpje kan geen rechte lijn lopen, is dus gewoonweg nog scheef...
dit kan je duidelijk onder het zadel/bontje zien.
is mede dankzij de zit van de ruiter. zij zit niet op haar middelpunt.
mar ook dankzij haar inwerking op binnenhand...

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:45

HannahFrouk schreef:
En hoe werk ik dan aan die scheefheid en zijn onvermogen om dan rechterachterbeen naar voor te krijgen?

Ff vraagje tussendoor, renpaarden, lopen die ook altijd alleen maar linksom?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:46

nombrado schreef:
Moll schreef:

mol

paard in het filmpje kan geen rechte lijn lopen, is dus gewoonweg nog scheef...
dit kan je duidelijk onder het zadel/bontje zien.
is mede dankzij de zit van de ruiter. zij zit niet op haar middelpunt.
mar ook dankzij haar inwerking op binnenhand...

zucht....................... :x :evaw:

mol

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:51

Woodstock schreef:
HannahFrouk schreef:
En hoe werk ik dan aan die scheefheid en zijn onvermogen om dan rechterachterbeen naar voor te krijgen?

Ff vraagje tussendoor, renpaarden, lopen die ook altijd alleen maar linksom?

Nee, ze trainen volgens mij zowel rechtsom als linksom, en de races zijn linksom. :)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:53

nombrado schreef:
Jeannine schreef:
Ik heb het idee dat je een beetje de hoofdhalshouding moet aanhouden zoals in dit filmpje , daar waar ze hem rijdt.
http://www.youtube.com/watch?v=njUL2Lok ... _embedded#

het eerste stuk, waarin ze longeerd, zie je dat ze teveel inwerking op het hoofd heeft (dus stelling naar binnen vraagt) je ziet ook daardoor dat het paard uit balans raakt en hierdoor zijn achterhand naar buiten zet, en niet recht op de volte loopt. (het irriteert hem ook een beetje)

vergelijk het met dat jij loopt en iemand je continue aan je hoofd trekt (raar voorbeeld, maar zo werkt het wel) je compenseerd dit in je beweging en je bekken, en probeerd je evenwicht te bewaren met je benen en bekken. Ditzelfde doet het paard dus..
ook mag het paard in een wat grotere volte lopen.

Het longeren met zoveel stelling is iets wat typisch iets van paarden begrijpen is.

Op de naar binnen vallende zijde kan ik me wel voorstellen dat je meer stelling vraagt om de schouder naar buiten te plaatsen, maar dan nog moet er eerst verbinding zijn op de buitenteugel, wil je je paard 'recht' kunnen houden op je buitenteugel. Anders blijf je namelijk aan de binnenteugel zitten, en voorkom je, zoals Nombrado ook al zegt, dat het paard zijn binnenachterbeen onder kan brengen, of zijn voorbeen vooruit kan plaatsen (de hals zit namelijk voor de schouder).

Op de andere hand zal het paard door zijn scheefheid over de buitenschouder wegvallen, en daar kun je met een enkele longe helaas erg weinig aan doen... Je moet namelijk de buitenkant kunnen begrenzen, en dat is moeilijk met een enkele longe, en imo onmogelijk met zoveel binnenstelling. Wordt dit beide kanten op gebruikt?

@ Hannahfrouk: Je paard zwaait steeds zijwaarts van de volte af, ook in het werk aan de hand. Daardoor ontziet hij zichzelf, hij hoeft niet te buigen en niet te dragen. Ik zou dus óf gebruik maken van de bakrand óf erop gaan zitten om échte buiging te kunnen vragen. Als hij steeds zijwaarts weg blijft lopen kun je hem niet trainen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 14:09

Ja, dat laatste snap ik heel goed en daar erger ik me dus ook aan (meer aan mezelf dus), dat ik dat niet goed voor mekaar krijg. Je wordt er eigenlijk telkens achteraan getrokken op de volte. Ik had me idd voorgenomen om meer bakrandwerk te doen, hoewel dat minder goed lijkt te gaan is het denk ik toch beter.

Ik wil trouwens iedereen bedanken voor de nieuwe poging om het gezellig te houden. Laten we zo doorgaan en dan vooral veel foto's plaatsen die te bespreken zijn (want dan hebben we ook niet zo de neiging met elkaar in de clinch te gaan).

Ik wil best slachtoffer zijn hoor :+ :+ :+ , het kan mij niet schelen of ik veel kritiek krijg, ik weet toch wel dat het op dit moment nergens op lijkt :D en het moet gewoon nog veel beter worden.