Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HannahFrouk schreef:Bedankt voor de reactie Nombrado (ik had trouwens je andere post vanmorgen niet meer gelezen, ik was al weg).
De buitenteugel is naar mijn idee echt NIET los, ik heb er juist de hele tijd op gelet dat ik wat druk geef op de buitenteugel op het moment dat het binnenachterbeen naar voor moet. In draf is de buitenteugel idd wel veel losser, maar als ik daar druk geef dan verniel ik de boel naar mijn idee, dus dat heb ik niet gewaagd (dan krijg ik alleen maar enorm veel strijd).
Ik begrijp wel dat hij (tis een 'hij") moet leren dragen ipv stuwen, maar HOE en met welke oefeningen stimuleer je dat dan? Je zegt "zowel in stap als draf langzaam tempo". Maar HOE krijg je dan die achterhand eronder? En hoe werk ik dan aan die scheefheid en zijn onvermogen om dan rechterachterbeen naar voor te krijgen? Dat begrijp ik dan nog niet.
Een langzaam tempo klinkt mooi maar dat zit er dus juist op dit moment niet in. Dus dan wordt het helaas een beetje een kip-of-ei verhaal (sorry voor de uitdrukking), hij kan immers niet langzaam en gedragen lopen als hij zo stijf blijft lopen.
Mindfields schreef:Als ik zo vrij mag zijn om die vraag ook te beantwoorden, rechtrichten kan je natuurlijk ook doen met een westernzadel erop. Een paard blijft een paard en ook westernpaarden moeten rechtgericht en verzameld lopen, al ziet het er wel iets anders uit. Ik heb ook westernruiters onder mijn lesklanten bijvoorbeeld.
HannahFrouk schreef:Miss PK welkom in het topic.
En nee, je bent grappig genoeg niet de enige westernruiter hier, want ik ben net begonnen met westernrijden (met een ander, jong paard) en die moet er straks ook aan geloven, aan het rechtrichten, omdat ik het gewoon heel nuttig vind, ook voor die discipline.
Ik ga geen reining rijden, maar trail en pleasure. Maar voor reining lijkt het me ook heel nuttig!
Nou, daar zijn we dan met nieuwe filmpjes.
Kan iedereen z'n energie DAAR op richten. Want er zal vast veel over te zeggen zijn.
Even alles opfrissen:
Paard is Arabier, 18 jaar oud, ex-renpaard, snel last van kou en van z'n spieren, en linksgebogen. Hij kraakt behoorlijk als hij zijn rechterbeen goed moet onderbrengen. Tot 3 weken geleden ging hij redelijk aardig deze winter door maar toen kreeg hij opeens weer last van meer stijfheid. Heb er qua oefenen toen een schepje bovenop gedaan, hij is toen ook behandeld door een mij bekende osteopaat maar eerlijk gezegd is het daardoor niet beter geworden (integendeel? kweet niet).
Vandaag ging het beter dan gisteren, maar hij blijft "narrig", heeft duidelijk last van z'n spieren en krijgt zijn kont er zowat niet onder. Volgens mij lukt het hem op dit moment ECHT niet. De vraag is hoe ik hem nu nog kan verbeteren? Eerder ging het gewoon veel beter!!! Dus ik baal er best wel van dat we zo'n terugval hebben.
Op de volte is het een probleem dat hij z'n lichaam vrij stijf houdt (hij brengt wel z'n hoofd naar binnen maar de rest blijft stijf) en zwaait z'n achterkant naar buiten. Dat deed hij eerder ook maar niet zo sterk als nu.
Met dank aan Susupluus voor de filmpjes.
Ik heb eerst een filmpje van hoe hij uberhaupt zijn achterbenen optilt. Misschien denk je "waarom plaatst ze DAT nou" maar ik vind het er soms eigenaardig uitzien en hij tilt soms z'n benen heel scheef op. NB het heeft al een hele tijd gekost om hem te wennen aan dat getik tegen z'n achterbenen, maar nu verdraagt hij het manhaftig![]()
http://www.youtube.com/watch?v=EnQV1xDFj10
Stap linksom op de volte (ik vind dus dat hij hier als een soort kip loopt alleen dan een kip met hoeven)
http://www.youtube.com/watch?v=v06pe9x7x7Q
Stap linksom op de hoefslag. Dit gaat beter vind ik. Kijk eens naar m'n hand, hoewel hij redelijk gespannen is, heb je toch niets in je hand. Ik kan het touw in m'n losse hand leggen en hoef alleen maar af en toe te corrigeren. Het probleem zit in de achterkant.
http://www.youtube.com/watch?v=kQSO24eKucA
Toen probeerden we een drafje. Dit plaats ik vooral om te laten zien hoe het NIET gaat, ik vind dit namelijk zelf weinig zin hebben qua rechtrichten omdat hij 1) te hard gaat en 2) zijn achterhand uitzwaait. Ik heb het dus ook niet veel gedaan. Erg ontspannen is het ook niet (is hij ook helemaal niet van plan en zeker niet als hij last van z'n spieren heeft). De kaboutertjes liggen wel op de loer zeg maar. Als ik er zelf naar kijk, denk ik: oh oh oh .... dat ging eerder een stuk beter.![]()
http://www.youtube.com/watch?v=L4I5DCCzIzg
Rechtsom
http://www.youtube.com/watch?v=KREQvXmrgpE
Linksom (gaat iets beter)
http://www.youtube.com/watch?v=ip-Irxa7rBg
Het ubertreten (of was het nou schenkelen?) heb ik ook even geprobeerd. Voor het gemak heb ik beide teugels in 1 hand genomen (hij snapte het nog niet helemaal). Geen idee of dit nou goed is voor een eerste keer maar dat hoor ik juist graag en ook of dit nu voor hem op dit moment een goede oefening is
http://www.youtube.com/watch?v=C3_WQzEdIuU
Rechtsom
http://www.youtube.com/watch?v=zlJ6hYtqiyg
HannahFrouk schreef:Nombrado:
"als je hem gewoon op een grote volte longeerd en hem zo langzaam mogelijk laat draven, zal het er eerst stijvig uitzien, echter zie je ze op een gegeven moment ontspannen en de neus uiteindelijk naar beneden brengen (neus eruit) wel dan dit langzame erin houden. "
Ja, dat klopt wel, dat gebeurt ook wel als ik hem gewoon langzaam longeer, maar ik mis dan een beetje HOE je hem "langzaam laat draven". Gewoon maar laten doordraven en wachten tot hij gaat zakken? Wat er dan uiteindelijk gebeurt is dat hij (natuurlijk) wel gaat ontspannen en zakken, maar dan valt hij tegelijkertijd wel giga op de voorhand.
.
HannahFrouk schreef:Nog even een vraagje aan Moll over dit stuk:
"wat ik veel al zie is een paard wat niet in de hand gesteld is en opgekropt, de hals lengte is niet aan wezig en word te hoog gedragen, wat wanneer je het paard aan de teugel hebt kan worden voorkomen om dit bijtijds optevangen en het paard de hand naar benenden te laten volgen. wat ik graag zie dat de hals op schoft hoogte gedragen word en in de hand gesteld staat"
Hoe voorkom je dat het paard dan op de voorhand valt?
En wat is het verschil tussen een paard dat niet in de hand gesteld is en opgekropt, en een paard dat in zijn natuurlijke houding opgericht loopt?
Begrijp ik nog niet.
Citaat:Mindfields : w.b. "langzamer is geen optie", ik bedoel hiermee dat dit niet vanzelf gaat, ik bedoel niet dat dat nooit lukt. Hij wil van nature liefst snel, lukt iets niet wil hij nog sneller, frustreer ik hem wil hij ook sneller. Die situatie heb ik het over. Kijk, als hij rustig en geconcentreerd is en meer gaat zitten dan lukt dat langzame heel goed, dat is op DAT moment dan ook geen probleem. De concrete vraag is alleen hoe krijg ik hem ook zover op een moment dat het even niet echt lekker gaat qua spieren, want hij heeft dan erg de neiging om "eronderuit te lopen". Dus als men zegt "laat hem langzamer lopen", dan denk ik meteen : ok, maar HOE, op welke manier doe je dat dan het best.
HannahFrouk schreef:Ok, dus dan kan ik hem beter nu eerst weer helemaal laag (met de neus over de grond) in ontspanning vragen en van daaruit dus weer meer naar boven werken?
HannahFrouk schreef:Ja, dat klopt Nombrado.
Ik denk dat het eerst belangrijk is dat ik iets kies dat bij mijn paard past. HIj is snel nerveus, windt zich weleens op, wil graag bewegen, als je hem teveel opsluit raakt hij vreselijk geirriteerd en dat schiet vaak niet op. Daarom wil ik ook even niet verder gaan met dat draven (als ik dat goed wil doen wordt het begin 1 groot gevecht). Ik denk dat laag vragen op dit moment het beste is. Zo ben ik ooit ook met RR begonnen, eerst ontspanning en laag, dan pas echt aan het werk.
En dan ga ik denk ik maar veel aandacht besteden aan dat ubertreten omdat ik zelf wel heel sterk het idee heb dat dat hem goed zou doen, omdat dat de achterhand ook flexibeler maakt en zijn stijve heupies is volgens mij het grootste probleem.
HannahFrouk schreef:Miss PK welkom in het topic.
En nee, je bent grappig genoeg niet de enige westernruiter hier, want ik ben net begonnen met westernrijden (met een ander, jong paard) en die moet er straks ook aan geloven, aan het rechtrichten, omdat ik het gewoon heel nuttig vind, ook voor die discipline.
Ik ga geen reining rijden, maar trail en pleasure. Maar voor reining lijkt het me ook heel nuttig!
Moll schreef:het paard in het filmpje is verder in zijn opleiding dan menig paard in dit topic, echter het longeren op die wijze heeft totaal geen meer waarde dan alleen opwarming.
mol
nombrado schreef:Moll schreef:het paard in het filmpje is verder in zijn opleiding dan menig paard in dit topic, echter het longeren op die wijze heeft totaal geen meer waarde dan alleen opwarming.
mol
paard in het filmpje kan geen rechte lijn lopen, is dus gewoonweg nog scheef...
dit kan je duidelijk onder het zadel/bontje zien.
is mede dankzij de zit van de ruiter. zij zit niet op haar middelpunt.
mar ook dankzij haar inwerking op binnenhand...
nombrado schreef:Jeannine schreef:Ik heb het idee dat je een beetje de hoofdhalshouding moet aanhouden zoals in dit filmpje , daar waar ze hem rijdt.
http://www.youtube.com/watch?v=njUL2Lok ... _embedded#
het eerste stuk, waarin ze longeerd, zie je dat ze teveel inwerking op het hoofd heeft (dus stelling naar binnen vraagt) je ziet ook daardoor dat het paard uit balans raakt en hierdoor zijn achterhand naar buiten zet, en niet recht op de volte loopt. (het irriteert hem ook een beetje)
vergelijk het met dat jij loopt en iemand je continue aan je hoofd trekt (raar voorbeeld, maar zo werkt het wel) je compenseerd dit in je beweging en je bekken, en probeerd je evenwicht te bewaren met je benen en bekken. Ditzelfde doet het paard dus..
ook mag het paard in een wat grotere volte lopen.