Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:09

Beterschap voor je paard, Horseware!

Babootje, als het je niet zint, kan je dan beter niet meelezen? Ik vind je posten waardevol in de discussie, maar waarom steeds Simpelman aanvallen... Ookal zou hij voor geen meter kunnen rijden, zijn bijdrage aan dit topic vinden de meesten waardevol :o

Over het filmpje:
Ik denk juist dat de ruiter bonkt, omdat het paard zijn rug nog niet volledig los laat. Je ziet dit imo ook terug in los-vaste de aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:36

Ai Horseware... afgelopen jaar hier ook twee keer meegemaakt bij de jonge bruine.... Hebben ze zo'n last van... zielig! Beterschap! Waarom moest hij in het verband trouwens? De eerste keer hebben ze onze bruine ook 'verpakt' in een mega verband wat we moesten spoelen, de tweede keer werd op aanraden van de hoefsmid de boel 'gewoon' open gelaten... Snap dat het met het oog op infectie gedaan wordt, maar volgens mijn hoefsmid was het niet zo nodig.... Beide keren ging het herstel goed... Sterkte daar.

Nav het filmpje: hoe komt het volgens jou dat het paard de rug niet loslaat Jenny? Imo laat de ruiter niet genoeg los in zijn eigen lijf: ik gok dat hij zijn bovenbenen stevig aanspant ipv op zijn achterste te gaan zitten... En toch vond ik het niet heel vervelend om te zien....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-16 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:41

Horsware, heel veel sterkte met Manolito...altijd heel vervelend je paard met pijn te zien. Gelukkig iets "redelijk onschuldigs" maar daarom niet minder naar.

Jennyxx...dat gebeurt omdat Simpelman het daar zelf naar maakt. Hij lokt uit en trapt hier en daar tegen schenen. Wie kaatst kan de bal verwachten.

Het gaat mij er niet om dat Simpelman geen beeldmateriaal van zichzelf geeft. Doe ik ook niet. Ik heb zelf naast mijn vaste instructie, met enige regelmaat les van iemand die ik nog nooit op een paard heb zien zitten, maar waar ik blind op vertrouw dat hij mij en mijn paard verder helpen.
Wat ik lastig vind bij Simpelman is dat hij zeer stellig is in wat goed en fout is. Theoretisch snap ik zijn verhaal. Maar ik twijfel wel met enige regelmaat aan zijn beoordelingsvermogen van het in praktijk getoonde. Hoe hij zeer fijn beeld materiaal van Uta Graf en Heleen Langenhahnenberg wordt afserveert. Mensen als Balkenhol gedeclasseerd worden omdat het getoonde niet overeenkomt met het mooie verhaal. Maar waar moeten we het dan mee doen wat wel goed is...filmpjes van Philippe Karl en Wil Faeber...beeldmateriaal waar ik echt niet blij van wordt. Als het verhaal van simpelman leidt tot de beelden van WF en PK...dan is dat voor mij dus geen solide verhaal. Als dan voor WF en PK allerlei excuses gelden die voor andere ruiters kennelijk niet gelden wordt het voor mij ongeloofwaardig.

Normaal zou ik me er allemaal nog niet zo aan storen, waren het niet dat hij degene die niet zijn verhaal blind volgen, hij in een hoek plaatst, geen open mind, dom, krulrijders...etc.
Al dit soort dingen maakt voor mij dat ik af en toe redelijk geagiteerd raak...en dat ik inderdaad, ondanks dat ik iedereen zijn privacy gun, wel heel nieuwsgierig wordt naar hoe Simpelman nou werkelijk zelf rijdt/traint.

@Jennyxx, waarom zou iemand die de houding van Simpelman niet zint niet mogen meelezen??? Ik vind dat Simpelman best zinnige dingen zegt, maar ben niet enthousiast over zijn houding. Verder zijn er vele waardevolle bijdragen van anderen, met verschillende meningen. Het is een discussie topic, geen follow the leader topic naar mijn mening. Als dat het wel is, dan ben ik weg inderdaad.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:47

oji schreef:
Horsware, heel veel sterkte met Manolito...altijd heel vervelend je paard met pijn te zien. Gelukkig iets "redelijk onschuldigs" maar daarom niet minder naar.

Jennyxx...dat gebeurt omdat Simpelman het daar zelf naar maakt. Hij lokt uit en trapt hier en daar tegen schenen. Wie kaatst kan de bal verwachten.

Het gaat mij er niet om dat Simpelman geen beeldmateriaal van zichzelf geeft. Doe ik ook niet. Ik heb zelf naast mijn vaste instructie, met enige regelmaat les van iemand die ik nog nooit op een paard heb zien zitten, maar waar ik blind op vertrouw dat hij mij en mijn paard verder helpen.
Wat ik lastig vind bij Simpelman is dat hij zeer stellig is in wat goed en fout is. Theoretisch snap ik zijn verhaal. Maar ik twijfel wel met enige regelmaat aan zijn beoordelingsvermogen van het in praktijk getoonde. Hoe hij zeer fijn beeld materiaal van Uta Graf en Heleen Langenhahnenberg wordt afserveert. Mensen als Balkenhol gedeclasseerd worden omdat het getoonde niet overeenkomt met het mooie verhaal. Maar waar moeten we het dan mee doen wat wel goed is...filmpjes van Philippe Karl en Wil Faeber...beeldmateriaal waar ik echt niet blij van wordt. Als het verhaal van simpelman leidt tot de beelden van WF en PK...dan is dat voor mij dus geen solide verhaal. Als dan voor WF en PK allerlei excuses gelden die voor andere ruiters kennelijk niet gelden wordt het voor mij ongeloofwaardig.

Normaal zou ik me er allemaal nog niet zo aan storen, waren het niet dat hij degene die niet zijn verhaal blind volgen, hij in een hoek plaatst, geen open mind, dom, krulrijders...etc.
Al dit soort dingen maakt voor mij dat ik af en toe redelijk geagiteerd raak...en dat ik inderdaad, ondanks dat ik iedereen zijn privacy gun, wel heel nieuwsgierig wordt naar hoe Simpelman nou werkelijk zelf rijdt/traint.

@Jennyxx, waarom zou iemand die de houding van Simpelman niet zint niet mogen meelezen??? Ik vind dat Simpelman best zinnige dingen zegt, maar ben niet enthousiast over zijn houding. Verder zijn er vele waardevolle bijdragen van anderen, met verschillende meningen. Het is een discussie topic, geen follow the leader topic naar mijn mening. Als dat het wel is, dan ben ik weg inderdaad.

Zo waar gesproken. Bij gebrek aan eigen mooie teksten, kan ik deze post alleen maar onderschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:49

vur schreef:
oji schreef:

Zo waar gesproken. Bij gebrek aan eigen mooie teksten, kan ik deze post alleen maar onderschrijven.

Idem...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:56

Beterschap horseware

ik zie een paard wat achter het bit kruipt er is geen verbinding van achter naar voren Mis zeker ook activiteit in het het lopen

Perfectie bestaat imo niet wel het streven ernaar Perfectie kan voor iedereen iets anders betekenen Laat elkaar in zijn waarde en leer van elkaar
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 05-03-16 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:59

dresjoepie schreef:
Perfectie bestaat imo niet wel het streven ernaar Perfectie kan voor iedereen iets anders betekenen Laat elkaar in zijn waarde en leer van elkaar

_/-\o_ _/-\o_

Niets aan toe te voegen.

Heb ene hekel aan gekibbel, en elkaar in de grond stauwen en stampen.
En dat geldt voor IEDER....

dresjoepie

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:03

Dit geldt natuurlijk voor beide kanten Vind simpelman zijn opmerkingen vaak erg denigerend wat niet nodig is

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:04

oji schreef:

Nee zo bedoelde ik het eigenlijk ook niet :o Maar ik vind het zo jammer dat bijvoorbeeld Babootje steeds Simpelman op de persoon aanvalt.. Kritiek op de rijkunst in filmpjes of foto's vind ik wat anders dan de persoonlijke aanvallen tussen deelnemers uit dit topic onderling.

Maar ik wilde de discussie niet verder voeden :o Hopelijk kunnen we weer ontopic gaan :-)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:08

dresjoepie schreef:
Dit geldt natuurlijk voor beide kanten Vind simpelman zijn opmerkingen vaak erg denigerend wat niet nodig is

Inderdaad, een beetje minder mag inderdaad ook wel.

Ook hij vind het erg moeilijk, lijkt het, om mensen in hun waarde te laten.
Uit eindelijk doet ieder, wat hij of zij prettig vind, met de beste bedoelingen voor het paard.

En iemand dom, onwetend, of iets in die richting noemen, is nou niet motiverend om echt lekker mee te lezen of actief mee te doen.

Maar elke keer gefit op elkaar, sluit mij dit topic ook gauw af.

Neem op, wat je op wilt nemen, en speel op de bal.
Gebruik onderbouwde argumenten, liefst met beeldmateriaal, en of dit nu een topruiter is van youtube, of jezelf, dat je er zo trots op bent. Mij maakt het niet uit.

Uit eindelijk willen we maar 1 ding, lijkt mij?

Gezondheid voor het paard, waardoor het paard de ruiter zo kan dragen, zonder dat dit te veel schade oplevert.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:51

Ik heb al ze vwnw gaat het gevoel dat er meer stuwkracht van achter komt. Zijn dat de achterbenen die verder ondertreden?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:10

De ruiter zit zeker niet stil. Dus die respons had ik ook wel verwacht. Echter stipt het direct ook wel een punt aan: Ik (en anderen met mij inclusief: "grote namen" al hecht ik daar niet direct waarde aan) Zien hierin geen paard dat in 3 stukken loopt, missen geen activiteit en zien zeker geen paard wat achter het bit kruipt.

Die laatste is een conclusie die mijn inziens simpelweg niet getrokken kan worden: Het paard blijft grote stukken voor of op de loodlijn en heeft de pol vrijwel altijd als hoogste punt. Je kan dan pas concluderen of het paard daadwerkelijk achter de hand is (op het bit aan het bit etc zijn wat mij betreft geen juiste termen) wanneer je een segment zou zien waarbij een neck extension gevraagd wordt.

De andere twee graad meters zijn echter duidelijk subjectief en dit is wat de discussie lastig maakt. Ik zou combinaties dan ook liever aan een ander kader beoordelen. Mijn inziens accentueert een goede ruiter de natuurlijke gangen van een paard en verbeterd deze. Ik zou graag paarden eerst zonder ruiter zien gewoon aan de longe en niet opgefokt en daarnamet ruiter. Dit is natuurlijk niet mogelijk met filmpjes van youtube.

Tevens wordt er nergens gezegd dat het filmpje van PK een geweldig voorbeeld is (Zelfs ik geef al aan van niet, geloof me dat zegt wat) Net zo min de omstandigheden een excuus zijn. Echter komen paarden van top ruiters wekelijks in dit soort omstandigheden (en verbeteren nouwlijks) tegen over een eenmalige vertoning van deze ruiters. Het kader is dus wel degelijk anders mijn inziens, maar dit mag nogmaals niet als excuus dienen. Maar bekijk is wat korte segmentjes
http://www.pferdiathek.tv/de/authors/sh ... -karl.html Paarden in verschillende stadia van opleiding, en gevarieerde training.

Ik kan trouwens net zo makkelijk genieten van dit:
https://www.facebook.com/carlos.santos. ... 767452782/

al zal dat door andere al snel als een trucje bestempeld worden ;).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:24

Jannico... dat laatst... ik smelt weg...

Die rust, beheersing, ik wordt daar zo blij van.
Hij loopt heel licht, op de minste hulpen, en licht in de benen.

Ik wordt daar echt blij van.
Zou m graag zien draven, en stappen...
Graag meer filmpjes... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:09

Met je eens Jannico: paard loopt imo ook niet in 3 stukken, vond het ook niet vervelend om naar te kijken. Het enige waar ik over viel, was klemmende ruiter in draf op het paard (maar dat gaf je zelf ook al aan).

Ik vind het laatste filmpje ook leuk,... denk dat het wel meevalt met het 'ge-truc' in betreffend filmpje. Het enige negatieve gevoel wat ik erbij kreeg was: wanneer stopt 'ie nu om paard even wat lucht te geven/lange teugel stappen... :D

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:38

jannico schreef:
http://www.pferdiathek.tv/de/authors/sh ... -karl.html Paarden in verschillende stadia van opleiding, en gevarieerde training.

Wat staan daar veel fijne filmpjes op zeg! Ging het bij mij maar allemaal zo rustig en bedachtzaam. :o

Ook fijn om de jonge paarden daar te zien. Ben ook benieuwd hoe ze die terug krijgen als ze er een keer vandoor gaan. Het zijn nu natuurlijk alleen de mooie beelden die geplaatst worden.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:54

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 14:57

Zo, weer een flinke hoeveelheid kritiek.
Opvallend wél steeds van dezelfde personen, te tellen op één hand.
Speciaal voor hen, ik heb dit topic geopend en klaarblijkelijk is de aangevoerde informatie voor velen interessant genoeg, het is inmiddels het grootste topic op Bokt ooit.
Kan iemand zich niet met de onderliggende ethiek en flilosofie die anderen en ikzelf in dit topic aanvoeren verenigen, ga dan elders posten, dan kunnen we hier doorgaan met de zaken die veel mensen bljken te interesseren.

Ik nodig opnieuw iedereen die het niet eens in met de stellingen die ik in neem om deze met argumenten te bestrijden.
Wanneer iemand in de veronderstelling verkeert dat ik binnen de kaders van dit topic, het oude FEI art 401 en het Scala der Ausbildung, beweringen doe die geen stand houden, beargumenteer dat dan, mét argumenten, ik wil graag leren.
Ik heb geen grote mond, ik neem een positie in en daarmee stel ik me kwetsbaar op, ik ben bereid om mijn positie te verdedigen met argumenten. ;)

Het FEI art komt voort uit de ethiek en filosofie van de Klassieke Dressuur zoals deze rond 1900 werd gevolgd.
Het Scala stamt uit dezelde periode.
Beide met elkaar verenigd vormen ze een doel en een kader waar men zich met name in NL begin 20e eeuw aan vasthield.
Ik heb me daar in mijn leven in verdiept en ermee geexperimenteeerd, er over nagedacht en het uit de VS overgewaaide Natural Horsemanship in geintegreerd.
Vanuit ervaring heb ik geleerd en begrepen en graag deel ik mijn inzichten en ervaringen met anderen.
Het heeft niets met de hedendaagse wedstrijdsport te maken, het is rijkunst, het gaat niet om eer en geld maar om iets dat daar bovenuit gaat, rijkunst.

Dit is een discussie forum en de discussie gaat over bovengenoemde.
Aangezien ik me richt tot volwassenen ga ik ervan uit uit dat deze zich ook als zodanig hun verantwoordelijkheid nemen voor correctheid en oprechtheid.

Mensen die hun foto's en en videobeelden en publiek op het internet publiceren lopen het risico dat daar kritiek op geleverd wordt, dat was hun vrije keuze.
Professionals zetten hun beelden bewust op het net vanuit commercieële of narcistische overwegingen, ze hebben pretenties en kunnen daar op afgerekend worden.
Verder zijn het publieke figuren in binnen de kaders van hun beroep zijn ze dan ook publiek te bekritiseren.
Ruiters net zo als musici of politici.

Het feit dat iemand eens iets slechts doet wil niet zeggen dat het een slecht persoon is of dat hij alles dat hij doet slecht is en vice versa.

Ik voer regelmatig Phillip Karl op, ook dit is serieuze rijkunst, geen Nederlandse, ook deze persoon heeft zijn sporen verdient, dit zou een zekere groep topicvolgers kunnen interesseren.
De ideeën en technieken kunnen ons verrijken.
Het feit dat het anders is dan dat wat men gewend is is geen reden het af te schuiven.
Net zo voer ik regelmatig Ingrid Klimke op, zij is een professionele amazone, die haar beelden op het internet zet die de grondbeginselen van onze Klassieke Dressuur trouw is en daarmee een voorbeeld.
Zoals bekend gebruik ik Will Faerber als voorbeeld om te laten zien hoe een paard te kleren de hals te strekken, een van de fundamenten van onze KD.

Niet Ph K, niet W F en niet I K zijn voor mij persoonlijk een voorbeeld.
Zij zijn publieke figuren die met de door hen aangevoerde internet informatie de discussie kunnen ondersteunen.

Wat betreft mijn persoonlijke prestaties, "ik red me", mijn paarden zijn tevreden met me en ikzelf ook.
Mijn doel is harmonie en zuiverheid, mijn motto staat onder mijn posts.
Dat is voor mij voldoende, dit is privé, dit deel ik niet met anderen dan intimi.

Wanneer ik professionele ruiters en amazone's bekritiseer dan is dit niet persoonlijk maar professioneel bedoeld.
De foto van R vd S die ik plaatste stond in het grootse ruiterblad van NL over een halve pagina.
Er is niets goeds aan deze foto, dit mag dus niet geplaatst worden, de verantwoordelijke daarvoor is R vd S.
Hij is dus kennelijk tevreden geweest met die gekozen foto, aan de hand van die foto kunnen we alleen maar concluderen dat het deplorabel gesteld is met de rijkunst in NL.

Heeft iemand privé vragen of opmerkingen stel me die dan aub privé via pb.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 05-03-16 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:19

Duidelijk Simpelman! Ik hoop toch wel dat we het op sommige punten met je oneens mogen zijn... En de een is beter in beargumenteren dan de ander.... Persoonlijk ben ik niet zo handig met woorden... weleens lastig op een Forum :roll: ... Ook vind ik het lastig om te lezen dat sommige grote namen uit de KD af en toe zo naar beneden gehaald worden om een enkele foto.. terwijl als je zoiets op film ziet, het vaak al een heel ander beeld geeft.... En ook dan zijn we het soms niet eens, maar dat moet kunnen. Anders wordt het (nogmaals) een 'volg-Simpelman-topic'...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 15:23

Argumenten, eerlijkheid, respect.
Wanneer iemand met een grote naam uit de KD je kind in de sloot gooit dan mag je daar wat van zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:26

Simpelman schreef:
Argumenten, eerlijkheid, respect.
Wanneer iemand met een grote naam uit de KD je kind in de sloot gooit dan mag je daar wat van zeggen.

En dit snap ik dus al weer niet: jouw kind? KD is toch niet door jou bedacht? En als het 'kind' dan al weggegooid wordt door desbetreffende personen volgens jou, vergeten we dan zomaar wat die beste mensen (en leermeesters) betekend hebben voor de KD en sport? Of lees ik nu weer te letterlijk?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:47

Tomaatje schreef:
jannico schreef:

Wat staan daar veel fijne filmpjes op zeg! Ging het bij mij maar allemaal zo rustig en bedachtzaam. :o

Ook fijn om de jonge paarden daar te zien. Ben ook benieuwd hoe ze die terug krijgen als ze er een keer vandoor gaan. Het zijn nu natuurlijk alleen de mooie beelden die geplaatst worden.

Pferdiathek is idd erg fijn :j Zeker het waard om een tijdje een abonnement te nemen om alle filmpjes te kunnen bekijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 15:49

@Picasso,
Het is figuurlijk bedoeld.

Andere woorden, wanneer een grote naam uit de KD jouw paard zomaar een mep met een zweep geeft, dan mag je daar iets van zeggen.

Wanneer Premier Rutte met een fles Whisky in de hand door den Haag loopt te zwalken en tegen de deuren aan plast, dan mag je daar iets van zeggen.

Wanneer iemand met een grote naam in de KD zich over een halve pagina in het grootste ruiterblad van NL laat afbeelden met een foto die zwaar is te bekritiseren, dan mogen we daar iets van zeggen.
Die iemand, immers, heeft een voorbeeldfunctie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:55

Simpelman schreef:
@Picasso,
Het is figuurlijk bedoeld.

Andere woorden, wanneer een grote naam uit de KD jouw paard zomaar een mep met een zweep geeft, dan mag je daar iets van zeggen.

Wanneer Premier Rutte met een fles Whisky in de hand door den Haag loopt te zwalken en tegen de deuren aan plast, dan mag je daar iets van zeggen.

Wanneer iemand met een grote naam in de KD zich over een halve pagina in het grootste ruiterblad van NL laat afbeelden met een foto die zwaar is te bekritiseren, dan mogen we daar iets van zeggen.
Die iemand, immers, heeft een voorbeeldfunctie.

Ja dan had ik het wel goed begrepen... maar dan blijft nog steeds de discussie of het KD is of niet... En wb Balkenhol, Klimke (en ook de nederlandse Rien van der Schaft) en co, als voorbeeld, vind ik het moeilijk om te lezen dat het afgedaan wordt als 'gepruts' terwijl ze zoveel betekend hebben voor de KD en de sport. Als er dan een plaatje gevonden wordt, van een moment dat het er allemaal even niet zo ideaal uitziet, is het dat moment en kan zo iemand niet als Lehrer afgeserveerd worden. Dat gevoel krijg ik erbij. En volgens mij komt de KD nog steeds uit Duitsland.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:08

Er is een Duitse en een Franse school, de NLdse hing daar wat ideeën betreft tussen in.
De dicipline en de opbouw van de Duitse en het streven naar lichtheid en verfijning van de Franse.
Het Scala is Duits, het Fei art is geredigeerd door Gen Décarpentry. (heel erg Frans)
Het is NIET een kwestie van het VINDEN van een fout plaatje, het is een fout plaatje zodanig gepubliceerd dat het je moeilijk valt om er niet je nek over te breken.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 05-03-16 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:09

Simpelman schreef:
Er is een Duitse en een Franse school, de NLdse hing daar wat ideeën betreft tussen in.

Het is NIET een kwestie van het VINDEN van een fout plaatje, het is een fout plaatje zodanig gepubliceerd dat het je moeilijk valt om er niet je nek over te breken.

Doe mij maar Duits.
En wiens verantwoordelijkheid is zo'n foto? Heeft Rien daar zelf de hand in gehad of over mee beslist?