Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:30

knollentuin schreef:
Idd, ik rij ook nooit met zweep, standaard met spoortje en enkele keren per maand zonder, ik wil geen verschil merken dan.

Wij ook geen zweep. Heeft die van ons helemaal niet nodig. Da's fijn, dan is dat in ieder geval alvast geregeld :D :D Mss tzt een spoortje, maar voor nu is ie goed aan het been. Wil ook makkelijk een pasje opzij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:37

marietta schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=7lPJJ3aP35M
Ik wil laten zien dat Franciskus jaren later de stabiliteit heeft die ruiters zo graag laten zien voordat t paard er aan toe is.

Nou niet jaren later, 1 jaar later, zo te zien. Het ziet er wel beter uit, maar ik blijf nog steeds hetzelfde in het voorbeen en achterbeen zien. Wel veel minder spanning, maar Klimke hoeft er ook minder aan te "houwen" omdat er nu een S&T in hangt en in het andere filmpje een trens. Maar absoluut een top amazone. Maar een minder paard, wat mij betreft.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:18

quote Babootje : Wij ook geen zweep. Heeft die van ons helemaal niet nodig. Da's fijn, dan is dat in ieder geval alvast geregeld :D :D Mss tzt een spoortje, maar voor nu is ie goed aan het been. Wil ook makkelijk een pasje opzij.[/quote]

Begrijp ik dan Babootje dat je een spoortje overweegt om hem aan het been te maken/houden?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:21

In Duitsland mag je nationaal met zweep t/m GP. Op internationale wedstrijden mag het daar ook niet.
De 3 stukken van Dante zie ik niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 20:27

Je had het wel gezien @vur, die schoft.
Wanneer een paard als één geheel van achteren naar voren gereden wordt, dan komt de schoft omhoog.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:31

Ja, maar ik dacht dat als de schoft niet hoger is, dat dit dan niet betekent dat hij in 3 stukken loopt. Ik verwacht dan meer een weggedrukte rug en of lendepartij en een onzuivere beweging.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:32

ik kan nu pas filmpje met franziskus zien, fijn gereden , maar ik mis iets bij het paard, losheid? rek?
leuke uitleg simpelman,maar niet helemaal waar vind ik. ik zie genoeg echt klassieke dressuur waar ik nou niet warm van wordt,,, ook dat filmpje van fk bv. dan moet ik echt wel eens aan mensen uitleggen wat daar dan zo goed aan is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:41

Watermill schreef:
quote Babootje : Wij ook geen zweep. Heeft die van ons helemaal niet nodig. Da's fijn, dan is dat in ieder geval alvast geregeld :D :D Mss tzt een spoortje, maar voor nu is ie goed aan het been. Wil ook makkelijk een pasje opzij.

Begrijp ik dan Babootje dat je een spoortje overweegt om hem aan het been te maken/houden?[/quote]

Nee, zolang het niet nodig is is het niet nodig. Kan me voorstellen dat als hij M of Z gaat dat dat mss zou moeten (maar misschien ook niet, wie weet), maar ja dan zijn we wel wat jaartjes verder. Hij reageert voor nu B ongeveer ruim voldoende aan het been.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-03-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:45

vur schreef:
Ja, maar ik dacht dat als de schoft niet hoger is, dat dit dan niet betekent dat hij in 3 stukken loopt. Ik verwacht dan meer een weggedrukte rug en of lendepartij en een onzuivere beweging.

Ik vind ook wel wat verschil in type paard. Dekje vertekent ook iets. Ik vind de Dante Weltino mooi met rug lopen en zeker niet in 3-en.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:48

Ik rijd wel met zweep en spoor.... ook wel zonder....
En we gaan hier geen Duitsers bashen toch? :D

Ben het ook niet eens met Simpelman: Balkenhol is KD, geen MD... rare afkortingen trouwens... Paard loopt niet in 3 delen op het filmpje. Er is best e.e.a aan te verbeteren, maar ben het niet eens met die conclusie. Hoe leg je het filmpje van die Franse meneren dan uit: is dat klassieke dressuur? Ik ben echt los van de trappers....wederom.... :+ :o?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 20:51

vur schreef:

Wanneer de schoft niet stijgt dan is er geen verbinding tussen achterbeen en hand.
De voorwaartse drang komt over de rug in de hand.

Kijk ook nog even naar de statiefoto van RvdS.

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:57

Het is ook maar welke foto je pakt hé simpelman? ;) Afbeelding

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:58

Ja, Simpelman, ik snap wat je bedoelt. Dat zei ik ook van het paard van Klimke, verbinding tussen achterbeen en mond. Ik zie het andere paard ook meer in stukken, met een deuk achter het zadel. Ik vind het gewoon niet mooi in verbinding naar de hand toe.
En dat terwijl ik Balkenhol heel goed vind.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:02

Ik vind dat Balkenhol een heleboel mooie dingen vertelt. Maar de uitvoering vind ik niet altijd overeen komen met wat er gezegd wordt. Terwijl ik dat wat er gezegd wordt vaak heel goed vind.
Precies hetzelfde "probleem" heb ik een beetje met WF.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 21:03

Nee, @knollentuin, de foto die ik "gepakt" heb is een statiefoto geplaatst bij een uitgebreid intervieuw in een groot blad.
Voor het maken van dit soort foto worden er gewoonlijk tientallen gemaakt en de beste wordt er dan uitgezocht.
Degeen die het intervieuw aflegt heeft daar het laatste woord bij.

Het is dus niet een momentopname ergens op een training, daar heeft iedereen wel eens zo zijn momenten die hij liever vergeet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 21:04

Milkberry schreef:
Ik vind dat Balkenhol een heleboel mooie dingen vertelt. Maar de uitvoering vind ik niet altijd overeen komen met wat er gezegd wordt. Terwijl ik dat wat er gezegd wordt vaak heel goed vind.

De zoete koek.
Het lijkt er op dat dit soort heren op wat latere leeftijd beginnen te vergeten hoe het ook al weer was.
Niemand spreekt ze er op aan, dat kan je niet maken.....
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-03-16 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:05

knollentuin schreef:
Het is ook maar welke foto je pakt hé simpelman? ;) [ [url=m/KaODPe.png]Afbeelding[/url] ]

Inderdaad! Ben heel benieuwd wat er aan dit plaatje dan aan te merken is: zelfde paard, zelfde ruiter... Ook een topper als je het mij vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:06

Simpelman schreef:
Milkberry schreef:

De zoete koek.
Het lijkt er op dat dit soort heren op wat latere leeftijd beginnen te vergeten hoe het ook al weer was.

Echt ontzettend flauw om zo over iemand te praten die zijn sporen meer dan verdiend heeft in de paardensport.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 21:08

Open mind @picasso.
Zélf objectief kijken, zélf beslissen.
Wanneer de foto uit het blad wél goed was, en dat is hij kennelijk niet gezien jullie reacties, waarom is die dan wél goed?
Maar waarom reageren jullie dan zo?

Onze Will F legt heel goed onderbouwd uit hoe je je paard de hals kunt leren strekken, dat is een kwaliteit, maar de verzameling?
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-03-16 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:10

nou simpelman, dat vraag ik me wel eens af, een paar jaar geleden bij de trainingsseminar voor kaderleden was adelinde met johan hamminga aanwezig, en alle deele[nemers kregen een dvd van de dag toegestuurd van de knhs, en op de kaft van de dvd een achtetroverhangende adelinde, benen naar voren gestoken en stang overdwars... en dat sturen ze naar ale instructeurs juryleden op...
ik heb er een mail over gestuurd met de vraag welke pipo die foto geselecteerd had :D
ik ga even op zoek naar de foto.
daarbij je gebruikt deze foto van rien wel als negatuef voorbeeld en ik denk dat je dit soort plaatjes van iedereen vinden kan, zeker nu je ook fotos uit film halen kan..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 21:13

Dit soort plaatjes kun je van iedereen vinden, de journalsiten kunnen er wat van.
Adelinde liet dus een minder goed moment zien?
En niemand die dat doorhad voor de verzending?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:15

Foto's zijn van die momentopnames die net wel of net niet goed zijn.... kan je zo weinig van zeggen...

Wb de Duitse voorbeelden: ik heb er veel aan... net zoals mensen hier, veel wat jij zegt voor zoete koek slikken, zal ik dat misschien sneller doen bij deze mensen.... maar: ik heb ze zien rijden, heb zelf gezien wat ze kunnen, niet alleen wat ze zeggen. Daar zit voor mij het verschil.... Ik vind het fijn om het te zien met eigen ogen... met alleen woorden kan ik niet altijd iets.... Bewegende beelden helpen mij daarbij...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 21:18

We zijn het eens over foto's.
Maar we hebben het over een uitgezochte foto, dus niet zomaar een slecht momentje.
We hebben het over kennis en inzicht.

Stel dat ik een foto van mezelf uit zou zoeken bij een intervieuw, dan zou ik niet de eerste maar de tweede kiezen.
Hoe kan die eerste dan toch gekozen worden?
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-03-16 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:20

Picasso schreef:
Foto's zijn van die momentopnames die net wel of net niet goed zijn.... kan je zo weinig van zeggen...

Wb de Duitse voorbeelden: ik heb er veel aan... net zoals mensen hier, veel wat jij zegt voor zoete koek slikken, zal ik dat misschien sneller doen bij deze mensen.... maar: ik heb ze zien rijden, heb zelf gezien wat ze kunnen, niet alleen wat ze zeggen. Daar zit voor mij het verschil.... Ik vind het fijn om het te zien met eigen ogen... met alleen woorden kan ik niet altijd iets.... Bewegende beelden helpen mij daarbij...

zo werkt het voor mij ook, ik moet het zien met eigen ogen, je verhaal kan o zo goed zijn, maar ik wil beeld.
enbeeld uit verleden? prima, maakt me niet uit, maar ergens een bevestiging dat het niet alleen theoretisch opgelepe[ is. en ja simpelman ,adelinde zat in stoelzit, en hing aan de teugels ,noujaaaa? hoe kan het...

en ik vraag me af of het een uitgezochte foto is, zullen we rien voor moeten bellen, maar ik denk rien een beetje inschattend dat hij zelf deze foto never nooit uitgezocht zou hebben. dat beweer je nou wel, maar ik geloof er geen ene sikkpit van

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 21:24

Balkenhol, luister naar zijn verhaal.
Genieten, yee zo is het!

Zie hem rijden kijk naar zijn workshops. :( :( :(