Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:52

knollentuin schreef:
Maar dat zeggen de anderen toch ook??? Of heb nou zo oppervlakkig gelezen?

Ja? Waarom word mij dan gezegd of ik überhaupt wel naar hetzelfde filmpje gekeken heb? Misschien ligt het er maar net aan wat voor een opleiding en achtergrond je hebt op dressuurvlak. Maar ik zie liever een paard dat natuurlijk beweegt en in zijn waarde gelaten wordt dan eentje die bij de kop gepakt wordt en in het gelid moet. Ik kan het me gewoon echt niet voorstellen dat je Dante -in dit filmpje- als toonbeeld van losgelatenheid ziet.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:55

Tijd om weer onder de steen te kruipen volgens mij. Veel plezier met de discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:56

Starbreeze schreef:
knollentuin schreef:
Maar dat zeggen de anderen toch ook??? Of heb nou zo oppervlakkig gelezen?

Ja? Waarom word mij dan gezegd of ik überhaupt wel naar hetzelfde filmpje gekeken heb? Misschien ligt het er maar net aan wat voor een opleiding en achtergrond je hebt op dressuurvlak. Maar ik zie liever een paard dat natuurlijk beweegt en in zijn waarde gelaten wordt dan eentje die bij de kop gepakt wordt en in het gelid moet. Ik kan het me gewoon echt niet voorstellen dat je die hengst als toonbeeld van losgelatenheid ziet.

Maar is dat echt zo in het filmpje? Ik zie dat dus serieus niet! Komt 'ie nog kracht tekort? Ja denk het wel... maar is op weg naar GP, is daar nog niet in bevestigd, heeft wat spanning. Wordt hij dan niet in zijn waarde gelaten? Wordt hij overvraagd? En waar wordt hij dan precies 'bij de kop gepakt'? Op het moment dat hij onbedoeld (imo) achter de loodlijn komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:58

Ps. Nergens is gezegd dat Dante 'het toonbeeld van losgelassenheit' is; hij is op de weg naar GP en dit is waar hij staat op het moment, in een arena met (veel) toeschouwers.... Nog werk aan de winkel? Ja denk het wel... Maar ik zie het 'bij de kop pakken' niet zo....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 12:02

Ik voer een joker in.

Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:27

Zo, wij zijn weer terug van een welverdiende vakantie. Paard dan, ik heb nooit vakantie ;)
Nieuwe ijzers maken een hoop goed.
Net even gereden en NUL keer gestruikeld *\o/*
Het struikelen lag dus gelukkig aan de ijzers.

En nu hij niet meer struikelt, gaat het oppakken naar werkhouding eigenlijk heel makkelijk. Ook in draf. En hij zakt daarna ook weer makkelijk, alleen wordt hij wel trager. Maar na een week vakantie vergeef ik hem dat hoor! Fijn dat we weer op weg kunnen!

Starbreeze, ah oliebol, begin ik weer te posten, smeer jij hem net. Ik vind jouw inbreng bij discussies juist altijd zo zinvol!

Ik kijk met veel plezier de filmpjes van Klimke.
Het paard waar hierboven over gediscussieerd wordt (Dante?), hij zal ongetwijfeld op weg zijn naar GP. Maar ik denk dan dat het allemaal te snel gaat. Losgelatenheid moet wat mij betreft altijd eerst bevestigd zijn. En natuurlijk is het spannend, zo'n andere omgeving. Maar dan denk ik: ook in een andere omgeving kan er eerst aan losgelatenheid gewerkt worden?
Het echte bij de kop pakken zie ik ook niet zo. Maar echt een super fijn beeld vind ik het ook niet.

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:47

Sizzle schreef:
Chabliss, vwnw gaat ook met een contactteugel dus zeker niet los.

Ik vind het toch klinken alsof er danwel fysiek een probleem is of dat het paard het gewoon niet echt begrijpt.
Maar zeker kruis omhoog en lang opwarmen klinkt mij als een fysiek probleempje. Wellicht een lichte artrose die na het losrijden soepel wordt.

hmm ik denk niet dat hij artrose heeft, hij is niet eens 8..?
met kruis onhoog bedoel ik meer dat hij gewoon op de voorhand loopt :') misschien niet goed verwoord haha.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:48

artrose heft helaas niks met de leeftijd te maken.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:58

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:02

Dat is apart een zweep in de inter 1 Mag dit in duitsland gwn ?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:02

Ja dat mag tot en met de grand prix in duitsland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:13

dresjoepie schreef:
Dat is apart een zweep in de inter 1 Mag dit in duitsland gwn ?

Ja, zelfs tot en met GP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:17

marietta schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=7lPJJ3aP35M
Ik wil laten zien dat Franciskus jaren later de stabiliteit heeft die ruiters zo graag laten zien voordat t paard er aan toe is.

Fijn om naar te kijken... maar je hoeft mij niet te overtuigen, ben al jaren Klimke fan! 8-)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:05

Weer wat geleerd dank je :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:17

Ik heb heel veel jaren geleden in Amsterdam Isabel werth met een paard in de grand prix zien vastlopen puur op niet aan t been zijn, ik heb dat altijd verweten aan dat ze in Duitsland de proeven met zweep rijden. Ze zat m zeer venijnig met de sporen te prikken maar paard bleef mat

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:26

Ken zoveel paarden die altijd met zweep worden gereden en het in de ring niet meer doen Paarden zijn niet gek ;)

heb ook zo een hekel aan tik tik Lijkt me voor het paard zelf ook hoogstens irritant net een kind wat steeds bij de moeder aan de arm staat te trekken mama mama

Dat je af en toe met zweep rijdt om je paard wat scherper te maken of een oefening zoals bv wijken aan te leren Wanneer de achterhand niet voldoende mee komt prima Maar standaard met zweep is imo echt not done Paard moet aan het been zijn Dan liever een spoortje Heb zelf korte pootjes Kom net onder mijn zweetblad uit

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:31

Idd, ik rij ook nooit met zweep, standaard met spoortje en enkele keren per maand zonder, ik wil geen verschil merken dan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:34

Daar heb ik nooit bij stil gestaan eerlijk gezegd Had mijn spoor eigenlijk altijd aan Maar zou idd geen verschil moeten maken Vind wel dat paard een zweep moet accepteren Het moet alleen geen gewoonte worden

Ps met spoor rijden betekend ook niet prik prik Wel been stil houden uiteraard
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 04-03-16 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:36

Ik had juist een duitser gezien die met spoor reed en absoluut niet met zweep wilde rijden. Paard reageerde totaal niet *prik prik prik prik*, zo sneu heb het arme beest even geholpen door de eigenaar tips te geven :') en toen hij dan eindelijk voorwaarts werd kreeg ze hem niet meer terug *trek pluk trek pluk* gelukkig had ze wat aan mijn tips daarvoor, ook al was ze wel wat sceptisch toen ik het uitlegde (hele simpele, heb er niet echt verstand). Maar goed het maakt niet echt uit wat ze gebruiken, als het te vaak gebruik wordt terwijl het niet nodig is, paard reageert op een bepaald moment niet meer en dan pakken ze een ander hulpmiddel en begint het weer van vooraf aan (Eerst werkt het en dan niet meer)

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:59

Simpelman, ik zou het erg leerzaam vinden als je vertelt waarom je deze twee filmpjes hebt geplaatst. Heeft het misschien te maken met het open kaak verhaal en de halslengte? Ik zie op de filmpjes van Klimke dat de beweging doorvloeit vanuit het achterbeen naar de mond. Ik heb bij Klimke het idee dat het paard naar het bit reikt. Voor mij wint Klimke op basis van deze twee filmpjes.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:04

Ik rijd juist nooit met spoor en altijd met zweep. Ik gebruik hem bijna nooit. Maar vind het fijn om te weten dat het kan als het nodig is.
Hij is opzich goed aan het been. Heb hem eerder nodig als begrenzer. Hij wil nog wel eens voor tank spelen en dwars door mijn zit, been en teugel heen walsen op de volte. Klein tikje op de schouder en hij komt weer bij zijn positieven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:13

Ik rijdt met spoor om kleine hulpen te kunnen geven, de verfijning, dat kan in mijn idee niet zonder spoor.
En mijn paarden zijn schijnheilig, als ik m'n zweep vast herken ik dat echt wel een fractie meer hun best doen ...
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 04-03-16 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 18:14

Watermill schreef:
Simpelman, ik zou het erg leerzaam vinden als je vertelt waarom je deze twee filmpjes hebt geplaatst. Heeft het misschien te maken met het open kaak verhaal en de halslengte? Ik zie op de filmpjes van Klimke dat de beweging doorvloeit vanuit het achterbeen naar de mond. Ik heb bij Klimke het idee dat het paard naar het bit reikt. Voor mij wint Klimke op basis van deze twee filmpjes.

Klimke is klassieke dressuur, het paard als één geheel gereden van achteren naar voren, voortdurend de aanleuning bevestigend, een open kaak, lange hals, open front.
Het lukt haar ook nog om af en toe md achtige bewegingen uit haar paard te krijgen voor het grote publiek, ze moet wel in deze wereld..., ze rijdt een jonge hengst voor.

Het andere moderne dressuur, paard in 3 delen, achterhand, middendeel en voorhand.

2e, Kijk naar alle paarden van Klimke, temperamentvolle volbloedtypes.
Dat wat de MD ruiters met hun bij hun soort van dressuur gekozen paard kunnen doen loopt bij de paarden van Klimke niet goed af, die pikken dat niet.

De moraal van het verhaal, KD past bij alle paarden.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:31

Nog even over de open kaak: er komt weer een webinar van Monique de Rijk aan wat precies over dit onderwerp gaat. Volgens mij is het op 9 maart, zie haar site.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:27

Simpelman schreef:
Het andere moderne dressuur, paard in 3 delen, achterhand, middendeel en voorhand.

2e, Kijk naar alle paarden van Klimke, temperamentvolle volbloedtypes.
Dat wat de MD ruiters met hun bij hun soort van dressuur gekozen paard kunnen doen loopt bij de paarden van Klimke niet goed af, die pikken dat niet.

De moraal van het verhaal, KD past bij alle paarden.

Ik vind dat "over 1 kam scheren" Simpelman. Veel te kort door de bocht. Ik vond het eerder geplaatste filmpje van PK niet fijn om te zien, als we het dan toch over 3 delen hebben; en dat moet dan KD zijn.

Dit laatste is echt enorme onzin wat je nu beweert. Voor het GP niveau heb je gewoon een temperamentvol paard nodig. Die zijn dat echt allemaal.

De amazone van Dante Weltino reed imo in het filmpje wat "veilig". Ze kwam er nauwelijks aan in tegenstelling tot het filmpje met Klimke die Franziskus echt flink moest "prikken" voor de uitgestrekte draf. Van Dante Weltino Ik krijg de indruk van een paard met heel veel potentie; die van Klimke vind ik echt minder. Maar dat s dan mijn smaak wellicht.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-03-16 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt