Picasso schreef:Hallo... kan iemand mij uitleggen waarom de teugelvoering gaat zoals 'ie gaat in het filmpje van Simpelman? En is de spanning die jullie zien in het filmpje (ik stoor me ook aan de taktfouten) misschien te wijten aan de omgeving... Of zou dat ook niet uit moeten maken wat jullie betreft?
De teugel voering is a fillis, niet exclusief toebehorend aan de Ecole de Legerete, wel een teugelvoering met een franse oorsprong. Deze teugelvoering zorgt voor een expliciete scheiding tussen de hulpen gegeven aan de trens en de hulpen bedoeld voor de stang. De hand wordt wat hoger gedragen, dit zie je bij wel meer klassieke scholen en met de werking van de trens in het achterhoofd is het mijn inziens een vriendelijke positie van de hand.
Het filmpje is wat mij betreft een matig voorbeeld ( + slechts 8 minuten uit een demonstratie van +-40 minuten maar dat terzijde) Voor zover ik weet is het voor een groot aantal paarden de eerste keer dat ze blootgesteld werden aan een dergelijke situatie. Hierin schuilt (pure speculatie maar soit) ook een mogelijke uitleg voor wat er gebeurd : Als het paard spanning vertoont wordt er gebruik gemaakt van action reaction (simpleman heeft hier eerder een filmpje van gepost) om het paard te vragen de hals te verlengen en daarmee ontspanning op te zoeken. Dit wordt altijd gevolgd door een descente de main.
Is het een excuus? Laat ik het zo zeggen ik had (en heb) het anders aangepakt, een paard goed demo klaar maken vraagt bloodstelling aan een aantal situaties en niet iedereen heeft die luxe dat te kunnen bewerkstelligen. Maargoed nogmaals ik snap de aangestipte punten.
NB:
High noon (het zwarte paard) heeft nogal een verleden, met dat in het achterhoofd is wat al bereikt is een beste prestatie. Het gehele traject is ook vast gelegd op film en beschikbaar op dvd en vod. Dit geeft een reeeler beeld van de trainings filosofie. Veel materiaal van zijn filosofie is te vinden op oa pferdiathek.tv Zijn boek twisted truths of modern dressage, a search for a classical alternative bied ook al een hoop inzichten in het hoe en waarom.