Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:42

jeej wat gaan jullie weer snel zeg ff snel bij gelezen

@ lante heel goed verwoord de 2 de draf

Het is idd een verbeterde draf wat veel tijd en training kracht kost Niet de draf die je paard bv van nature aan de longe laat zien ook al kan je paard onder het zadel de 2 de draf zal die dit aan de longe niet zomaar doen Weer moeilijk uit te leggen :o

Het is idd een verzamelde draf die ontwikkeld wordt naar mate de training vorderd Door heel veel schakelen kort achter elkaar steeds paar passen naar voren en weer terug Tot dat je voelt WOW en echt een grotere verende draf krijgt

Bij mijn eigen merrie heb ik het wel een paar passen stukjes gevoeld Helaas door de blessure het niet af kunnen maken

Heb het geluk dat ik op verschillende paarden heb mogen rijden waarbij het verder ontwikkeld was HET VOELT ZO GAAF ! Vind het zelf moeilijk om dat ritme ook echt een aantal rondes vast te houden op de 1 of andere manier raak ik het dan toch steeds ff kwijt Terwijl de eigen ruiter van het paard makkelijk zo de proef doorkomt Dit ligt meer aan mijn kunde!

Of ieder paard het kan dat denk ik zeker wel Het ene paard zal het makkelijker kunnen als een ander paard Dit heeft ook te maken met talent Maar een draf is altijd te verbeteren De stap en galop veel moeilijker

Dat zeggen de top ruiters ook altijd die draf is niet erg daar is altijd wat van te maken :)

Friezen tinkers haflingers enz heb ik een ervaring mee Durf ik niet te zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:35

Starbreeze schreef:
1. zonder rug, spanning, hoofd wordt op de plaats gehouden
2. LOSGELATENHEID

Hebben we het zelfde filmpje zitten kijken? -O-

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:18

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:19

Starbreeze schreef:
1. zonder rug, spanning, hoofd wordt op de plaats gehouden
2. LOSGELATENHEID

Picasso schreef:
Hebben we het zelfde filmpje zitten kijken? -O-

Ja dat vraag ik me ook af Starbreeze. Weet je zeker dat je het niet omgekeerd bedoelt?
Ik neem aan dat we ons moeten beperken tot het dressuur gedeelte?
Tja pff. Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom deze twee filmpjes naast elkaar moeten staan.
Wat ik wel zie in filmpje 2 (in ieder geval bij het eerste paard) is spanning, staart zwaaien en een omhoog getrokken hoofd. Ziet er niet prettig uit. Een beetje zoals in het eerdere filmpje van PK.
We hebben het in filmpje 1 ook echt over een atletisch paard; een atleet in training voor topsport. Dat kan ik van het paard uit filmpje 2 echt niet zeggen. Die heeft meer moeite met wat van hem wordt gevraagd hetgeen zich uit in spanning. Ik vind echt de omstandigheden niet te vergelijken. Wat kwaliteit paard al niet. Ja filmpje 2 strekt de hals; dat kan het paard uit filmpje 1 vast ook.
Filmpje 1 (ik moet zeggen Picasso, je zoekt ze wel uit want ik vind het echt een onwijs gaaf paard) zie ik losgelatenheid, swung, veel talent voor passage en piaffe. En dat bij een vrij jong paard (7 jaar), dat echt nog moet winnen aan kracht, waardoor hij soms wat taktfoutjes maakt. Hij wordt een beetje "veilig" gereden, mag wat actiever met meer expressie maar ga ervan uit dat dat met het winnen aan kracht ook meer komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:34

@ Damian: nee het gaat om paarden ohz. Met name gaat het dan om de manier van draven waarbij het paard vooral opwaarts beweegt, maar daar niet naar voorwaarts uit te rijden is.
Zoals FCSA zegt kan het eerste ook. Paard houdt zich dan te strak, maar dat zie je vaak ook gepaard gaan met niet (voldoende) voorwaarts.

FCSA schreef:
- een arbeidsdraf met teveel zweef erin, veel mensen vinden dit mooi (het ziet er 'lichtvoetig' uit) maar het komt voort uit spanning;
- iets wat op tweede draf lijkt (dus meer gedragen, langzamer tempo) maar niet correct is omdat het paard er niet uit voorwaarts gereden kan worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:36

Simpelman schreef:
Alle omstandigheden zijn verschillend, dat is hier geen, criterium.
Er is een basis verschil. (eigenlijk 2)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:38

Air schreef:
Simpelman schreef:
Alle omstandigheden zijn verschillend, dat is hier geen, criterium.
Er is een basis verschil. (eigenlijk 2)

Nou ga je gang Air; jouw beurt. Steek van wal. Wat zie jij precies? :D :D :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 20:41

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:50

Tja, dante Weltino loopt minder met "de schoft omhoog", dan het paard van Ingrid. Bovendien houdt de amazone Dante behoorlijk vast aan het hoofd ennis hij niet helemaal losgelaten jn de rug. Ligt volgens mij aan de atmosfeer. Ik heb deze combinatie in real life gezien bij de hengstenshow op de Pretendenthoeve. Daar liep hij beter en hield ze haar hand wel voor zich uit. Ik was toen erg onder de indruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:56

Ingrid Klimke rijdt meer locker voorwaarts....
Dat bij de kop vasthouden zie ik niet Lante, ik vind dat de hengst fijn voorgesteld wordt en denk nogmaals ook dat het de atmosfeer is die voor wat spanning zorgt.

Babootje, volgens mij is de hengst 9, maar er wordt idd 7 gezegd in het filmpje... en wat is hij gaaf hè?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-16 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:56

Ja Dante is nu 9 maar tijdens het getoonde filmpje 7 (heb ik in ieder geval verstaan).

Klopt. Fimpje van Klimke was er daarnet niet. Dus vergelijk was moeilijk te maken. Klimke is natuurlijk een top amazone. Het paard Franziskus vind ik minder dan Dante. Vind hem wat minder "economisch lopen" Zou Klimke wel eens op die Dante willen zien :D :D :D. Atmosfeer zou natuurlijk ook kunnen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-03-16 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:58

Babootje schreef:
Klopt. Fimpje van Klimke was er daarnet niet. Dus vergelijk was moeilijk te maken. Klimke is natuurlijk een top amazone. Het paard Franziskus vind ik minder dan Dante. Zou Klimke wel eens op die Dante willen zien :D :D :D

Ik ook! 8-)
Al vind ik dit ook een goede amazone... iets minder ervaren, dat maakt ook uit.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:00

Op het filmpje is hij vast ook 9 want hij staat op de longlist voor Rio werd gezegd.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:12

Het paard van klimke laat een goede 2 de draf zien Nog niet helemaal gelijk in het voorbeen Dat kan zeker door spanning Of het nog niet 100 % ontwikkeld zijn van die draf Maar vind haar heel fijn rijden iig Het andere paard vind ik erg duwerig en iets traag Is niet zo traag dat het ook die passage draf is die we niet willen

Je ziet bij klimke goed dat elke pas van haar is tak tak Dat is ook het gevoel wat die 2 de draf je geeft Je zit er als het waren ineens helemaal in ( voelen is een stuk makkelijker dan uitleggen)
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 03-03-16 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:16

Dan heb ik het verkeerd verstaan denk ik. :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:21

Babootje schreef:
Dan heb ik het verkeerd verstaan denk ik. :D :D :D

Nee hoor, wordt weldegelijk 7 gezegd, maar hengst is 9.
Goed verstaan dus. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:37

Picasso, dat valt echt wel mee ;)
Ik ben overwegend een jonge paarden ruiter en dan meer richting recreatief gebruik.
Ik durf wel te beweren dat ik ieder paard lang laag en ontspannen (wel aan de hulp voorwaarts, niet slenterend) weet te krijgen aan de longe en onder het zadel.
Paarden mak maken zodat je er fijn mee naar buiten kan Is meer mijn sterke punt.
Zodra het richting de verzameling en nauwkeurigheid komt ben ik redelijk zwak, te weinig ervaring in opleiden boven het M/Z.
15 jaar gelden reed een stuk ik beter dan nu.
Ik beloof wel weer eens een filmpje te plaatsen maar mijn schema laat het even echt niet toe. We hebben maar 1 matige lamp bij de bak savonds en als ik er overdag ben dan ben ik buiten of springen op andere locatie.
Komende zaterdag ga ik zelf ook weer eens een poging doen tot springen :D

Ik ga zo de fimpjes hierboven eens bekijken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:23

vur schreef:
Tja, dante Weltino loopt minder met "de schoft omhoog", dan het paard van Ingrid. Bovendien houdt de amazone Dante behoorlijk vast aan het hoofd ennis hij niet helemaal losgelaten jn de rug. Ligt volgens mij aan de atmosfeer. Ik heb deze combinatie in real life gezien bij de hengstenshow op de Pretendenthoeve. Daar liep hij beter en hield ze haar hand wel voor zich uit. Ik was toen erg onder de indruk.

Zat ik er toch niet ver naast met mijn waarneming.. En het zou best kunnen dat er beter materiaal is, maar de vraag was deze filmpjes te vergelijken. Bij Klimke overheerst de lossigheid bij de andere combi spanning. Maar dat is gezien de omstandigheden niet heel raar.

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:32

hoi allemaal! Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie me hier misschien mee kunnen/willen helpen! :D

Ik rijd dus een 8jarige kwpner, toen ik hem net reed waren al zn spieren en vet weg, dat begon net weer een beetje te komen (was in zomer stilgezet maar slecht gevoed door de stal waar hij destijds stond), nu zijn we zo'n 6 maanden verder en omdat de eigenaresse ziek is ben ik de enige die hem rijd/verzorgd, ik kom zo'n 3 dagen per week. verder staat hij halve dagen in de paddocks

Oke met het rijden, hij kan super super lopen, heeft mooie been actie en kan supergoed voorwaarts en aan de hulpen zijn maarrr dit is hij misschien 1 op de 5 keer en pas aan het einde, het is echt een dieseltje die eerst goed moet opwarmen en je naar vorenvorenvoren moet rijden anders komt hij achter het been en duikt hij voor weg en gooit achter omhoog. Hij heeft ook een valse knik, deze is al veeel minder dan 6 maanden geleden, hij loopt, als hij goed loopt, ook in de goede houding, zonder valse knik en een bolle/rechte rug, geen dipje iig, en neusje voor de loodlijn, zo wil ik hem ook het liefst hebben. Als hij goed loopt volgt hij ook mn hand en wilt lang en laag lopen.
Nou wats mn probleem dan?
Dit is maar 20% max van de hele trainingen, de rest van de trainingen spookt hij van alle hoeken, gaat in standje 0, spant aan, drukt alles weg en springt weg als ie de kans er voor krijgt. Hierdoor krijg ik hem dus niet geconcentreert, en als ik hem lang en laag (probeer te) rij(den) zit ik eigenlijk alleen maar met mn handen op mn dijen lol. Het punt is, ik heb geleerd om vanuit contact te rijden en dán andere hoofd houdingen, want hij dus ook gewoon doet als we eenmaal contact hebben en hij voorwaarts is. Jullie en klassieke ruiters menen het andersom te doen toch? heb ik het idee iig. En ik probeer hem ook lang en laag te starten maar dan valt hij op de voorhand, krijg ik hem niet voorwaarys en spookt dan erg, waardoor ik noodgedwongen contact op moet zoeken.

get to the pont.. lol. Het grootste probleem en de oplossing bij ons is dus het voorwaartse, hoe krijg ik dat er volgens jullie, de Klassieke Rijkunst dat er in met echte ontspanningen? Ik hoop dat jullie een touw kunnen vastknopen aan mijn verhaal en dat jullie me kunnen helpen! thanks!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:11

Eens met vur, babootje Picassoo en dressjoepie wb de filmpjes, en Sizzle, ik denk zomaar met je bescheiden verhaal dat je met je basis opleiding naar je paarden toe een betere ruiter bent dan je zelf doorhebt. Als de fundering goed gelegd is, wordt t makkelijker opbouwen.
Maar bescheidenheid siert je :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:38

Volgens mij zegt Vur (en ik ook) juist het tegenovergestelde over de filmpjes dan de andere maar goed ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:42

Ik vind alles wat Klimke doet fantastisch dus ben niet zo'n objectieve kijker ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:43

Chabliss... een filmpje zou wel beter beeld geven. Je geeft aan dat je hem niet voldoende voorwaarts vind maar hij is dan dus ook niet ontspannen. Hoe is hij bij het longeren? Hoe werk je aan het voorwaarts? Komt hij koud uit stal of heeft hij net kunnen spelen op wei?

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:48

filmpjes heb ik helaas niet! Zal wel kijken of ik binnenkort iemand meekan sleuren om filmpjes te maken.

Juist het grappige, met de longe is ie 'heet', dan gaat hij juist rennen en springen enzo, dus het zit meer in zn koppie dat ie tijdens het rijden met de handrem loopt.

Ik werk zelf aan het voorwaarts door, na goed instappen, meestal (bijna) gelijk naar galop te gaan en gewoon daarin voorwaarts het contact in te gaan, vaak ga ik dan in verlichte zit (zolang het vertrouwen/rust het toelaat) zodat hij daarin meer doorkomt, wat fijn werkt. Ondertussen probeer ik hem zo laag *mogelijk* te rijden.

Hij staat 's ochtends tot 1 op stal en meestal ben ik er rond 3.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:22

Zot ik de boel dan zo door de war te gooien? Heb vanavond even snel doorgegeven, volle dag met paarden, dacht dat de meesten t wel met elkaar eens waren, teveel verschil in omstandigheden om echt als vergelijkingsmateriaal te bekijken, maar algemene lijn in beoordeling van wat er te zien was kwam aardig overeen - dacht ik-