Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Horseware schreef:Ik haal altijd een heleboel goede dingen uit de filmpjes van PK maar vind dit filmpje inderdaad ook niet zo super. Ik vind de hoofd hals houding enigszins een trucje in dit filmpje. Het paard wordt met de hand op die hoogte gesteld; niet omdat hij van achteren dusdanig zakt dat hij zichzelf opricht. De mate van oprichting van de hals vind ik disproportioneel tov de mate van zakken in de achterhand.
Lante schreef:knollentuin schreef:Je ziet soms paarden op een passage achtig manier draven en dat noemen ze dan ook wel de tweede draf, maar dan als negatief, want die worden idd traag zoals iemand eerder al postte en zijn er niet uit te rijden.
Dat is geen tweede draf, maar zweefdraf.
xxdomiixx schreef:Ik wist dat die reactie zou komen. Maar draagt het bij aan het kunnen dragen van de ruiter?
Citaat:..en is dat dan weer iets anders dan paarden die (door niet volledige losgelatenheid) teveel zweefmoment hebben in de draf? Want dat is niet per se 'gedragen'.
Lante schreef:Citaat:..en is dat dan weer iets anders dan paarden die (door niet volledige losgelatenheid) teveel zweefmoment hebben in de draf? Want dat is niet per se 'gedragen'.
Zweefdraf is met vastgehouden rug. Doorzitten is lastig en paard is aangespannen zonder ontspanning. In plaats van een durchlassig en losgelasssen paard heb je een strak en gespannen paard.
Babootje schreef:Maar het merendeel van ons heeft modern gefokte paarden.![]()
Als je een paard gaat kijken om te kopen kun je inderdaad beter kijken of hij een goede stap heeft en goed kan galopperen. Aan draf kan nog zoveel worden verbeterd.
Onze vorige pony kochten wij niet op zn gangen, maar zn stap en galop waren gewoon goed. Je kon wel zien dat hij een krachtige "motor" achter had. Toen hij eenmaal gereden werd en sterker werd kwam er tot grote verrassing een hele aparte draf uit.
DarkoFoitzik schreef:Daarbij blijft dat de draf in de natuur amper gebruikt wordt. Het is de meest inefficiënte gang. Paarden in het wild draven amper, ze gaan meestal in stap of galop. Vandaar dat jee een paard groen uit de wei mooi ziet ontwikkelen naarmate hij/zij in training komt. (Dravers en modern gefokte paarden daargelaten)
Conditie training bij paarden richt zich dan ook vaak op de draf. Hierdoor groeit de conditie het snelst. Een paard zal in dieppe bodem altijd willen stappen of galopperen. Dit is voor hem makkelijker dan draf.
Sizzle schreef:Als het geen zweefdraf is kun je juist wel goed daaruit voorwaarts. Dan krijg je een echte duidelijke verruiming.