Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:36

@ xxdomiexx: een mening op basis van gebrek aan kennis en ervaring denk ik dan. Blijf leren ipv ongefundeerd mening geven. Kom je verder mee.

xxdomiixx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:50

Ik blijf bij leren, daarom heb ik ook juist mijn gedachte gedeeld in de hoop dat iemand mij wat anders kan vertellen. Maar tot nu toe zijn het meer een soort van verwijten. Voor nu is een tweede draf voor mij nog steeds een arbeidsdraf. (Filmpje met verschillen?)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:52

Een tweede draf is een gedragen verzamelde draf. Geen arbeidsdraf.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:03

Dan is het dus nu een verzamelde draf.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:11

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:13

Xxdomiixx: Ik heb een filmpje geplaatst met een uitgebreide beschrijving. Leg er een filmpje van je eigen paard in arbeidsdraf naast en je hebt wat je vraagt.

En tweede draf is meer gedragen, daardoor hogere graad van verzameling, maar kan ook gereden worden in een arbeidsdraftempo cq energie, middendraf of uitgestrekte draf. Vandaar 2e draf. Het is een gepolijste manier van bewegen naast de natuurlijke gangen (1e draf zou je dat kunnen noemen).

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:44

En hoe moet ik dat dan voor me zien bij de andere soorten draf? Is het wel goed om van paarden een onnatuurlijke manier van bewegen te vragen? Of snap ik het concept dan nog niet? Draagt het bij aan dat het paard de ruiter beter kan dragen en beter gebruik van de rug?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:51

Doordat een paard meer gaat dragen en je er meer impuls inrijdt, gaat de energie meer opwaarts. Gewoon een logisch gevolg van... Niks onnatuurlijks aan. Op een paard gaan zitten, dat is pas onnatuurlijk :)) ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:38

Ik wist dat die reactie zou komen. Maar draagt het bij aan het kunnen dragen van de ruiter?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:43

Horseware schreef:
Ik haal altijd een heleboel goede dingen uit de filmpjes van PK maar vind dit filmpje inderdaad ook niet zo super. Ik vind de hoofd hals houding enigszins een trucje in dit filmpje. Het paard wordt met de hand op die hoogte gesteld; niet omdat hij van achteren dusdanig zakt dat hij zichzelf opricht. De mate van oprichting van de hals vind ik disproportioneel tov de mate van zakken in de achterhand.

Idd absolute (i.t.t. relatieve) oprichting :j

Lante schreef:
knollentuin schreef:
Je ziet soms paarden op een passage achtig manier draven en dat noemen ze dan ook wel de tweede draf, maar dan als negatief, want die worden idd traag zoals iemand eerder al postte en zijn er niet uit te rijden.

Dat is geen tweede draf, maar zweefdraf.

..en is dat dan weer iets anders dan paarden die (door niet volledige losgelatenheid) teveel zweefmoment hebben in de draf? Want dat is niet per se 'gedragen'.

Ik kom met onze Lusi soms ook in zo'n meer verheven draf terecht (vooral tijdens/na zijgangen), de Portugese trainers zijn er enthousiast over, mijn dressuurinstructrice twijfelde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:49

Het is in zoverre onnatuurlijk dat een paard in de wilde natuur beter af is met dicht bij de grond blijven en kleinere passen die de wendbaarheid en acceleratie verhogen.
Maar het is inderdaad een logisch gevolg van evenwicht, kracht en beweeglijkheid.

Toen Dallas jong was zei mijn man: nou ik geef je niet veel hoop in de dressuur (kleine krabbel stamper). Een paar jaar later kreeg ik altijd van alle kanten te horen hoe lichtvoetig ze danste. Ik ben echt maar een heel gemiddelde ruiter dus het komt voornamelijk uit de "normale" ontwikkeling van het rijpaard in evenwicht, niet omdat ik zo vreselijk handig ben.
Friet was ook heel kort en stamperig als 4 jarige, vooral in de wendingen. Nu maakt ze in verhouding echt reuze passen en ze heeft nog veeeel meer capaciteit in haar lichaam. Heerlijk gevoel :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:02

xxdomiixx schreef:
Ik wist dat die reactie zou komen. Maar draagt het bij aan het kunnen dragen van de ruiter?

Ja, daar is correct dressuur rijden voor een groot deel op gericht. Het paard zo trainen, dat het paard tot op hoge leeftijd zonder problemen een ruiter kan dragen door het trainen. Hiervoor is nodig dat het paard rechtgericht wordt en er gewicht verplaatst wordt van de voorhand af naar de achterhand en dat de rugspieren optimaal getraind zijn. De buikspieren zijn nodig voor oprichting.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:07

Citaat:
..en is dat dan weer iets anders dan paarden die (door niet volledige losgelatenheid) teveel zweefmoment hebben in de draf? Want dat is niet per se 'gedragen'.

Zweefdraf is met vastgehouden rug. Doorzitten is lastig en paard is aangespannen zonder ontspanning. In plaats van een durchlassig en losgelasssen paard heb je een strak en gespannen paard.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:12

Lante schreef:
Citaat:

Zweefdraf is met vastgehouden rug. Doorzitten is lastig en paard is aangespannen zonder ontspanning. In plaats van een durchlassig en losgelasssen paard heb je een strak en gespannen paard.

Ik bedoelde vooral dat er m.i. dan verschillende vormen van de zweefdraf zijn:

- een arbeidsdraf met teveel zweef erin, veel mensen vinden dit mooi (het ziet er 'lichtvoetig' uit) maar het komt voort uit spanning;
- iets wat op tweede draf lijkt (dus meer gedragen, langzamer tempo) maar niet correct is omdat het paard er niet uit voorwaarts gereden kan worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:31

Als het geen zweefdraf is kun je juist wel goed daaruit voorwaarts. Dan krijg je een echte duidelijke verruiming.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:34

Yep dat is precies wat ik bedoel (met het stukje hierboven).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:44

Dan zijn we het eens :)
De beste controle voor een zweefdraf vind ik de volte 19 of 8 meter. Een zweefdraf staat het paard niet toe om goede lengte buiging aan te nemen zodat je het gevoel hebt dat het paard 'stug' is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:59

Daarbij blijft dat de draf in de natuur amper gebruikt wordt. Het is de meest inefficiënte gang. Paarden in het wild draven amper, ze gaan meestal in stap of galop. Vandaar dat jee een paard groen uit de wei mooi ziet ontwikkelen naarmate hij/zij in training komt. (Dravers en modern gefokte paarden daargelaten)

Conditie training bij paarden richt zich dan ook vaak op de draf. Hierdoor groeit de conditie het snelst. Een paard zal in dieppe bodem altijd willen stappen of galopperen. Dit is voor hem makkelijker dan draf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:03

Is dat zo?
Voor therapeutisch doeleinden bij rugproblemen heeft draf ook de minste voordelen. Door de diagonale beenzetting is er relatief weinig bekkenbeweging/rotatie.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:12

Het is relatief de meest inefficiënte manier. De opbrengst van snelheid vs energie verbruik is slecht. Galop kost meer energie maar is ook veel sneller. Dus dan heeft draf geen voordelen en wordt het ook amper gebruikt. Nogmaals met uitzondering van dravers etc. Als een paard aangeleerd is om te draven zie je het ook meer maar in het wild amper. Dit geld voor alle dieren. Alleen dieren met hoog uithoudingsvermogen zie je draven (wolven cq hondachtigen) of dieren die niet kunnen galopperen (olifanten, nijlpaarden) soms neushoorns (ookal kunnen die galopperen, misschien door gewicht energiematig meer verbruik). Alle antilopen soorten en wilde paarden draven amper.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:11

Maar het merendeel van ons heeft modern gefokte paarden. :D
Als je een paard gaat kijken om te kopen kun je inderdaad beter kijken of hij een goede stap heeft en goed kan galopperen. Aan draf kan nog zoveel worden verbeterd.
Onze vorige pony kochten wij niet op zn gangen, maar zn stap en galop waren gewoon goed. Je kon wel zien dat hij een krachtige "motor" achter had. Toen hij eenmaal gereden werd en sterker werd kwam er tot grote verrassing een hele aparte draf uit.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:33

Precies....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:39

Babootje schreef:
Maar het merendeel van ons heeft modern gefokte paarden. :D
Als je een paard gaat kijken om te kopen kun je inderdaad beter kijken of hij een goede stap heeft en goed kan galopperen. Aan draf kan nog zoveel worden verbeterd.
Onze vorige pony kochten wij niet op zn gangen, maar zn stap en galop waren gewoon goed. Je kon wel zien dat hij een krachtige "motor" achter had. Toen hij eenmaal gereden werd en sterker werd kwam er tot grote verrassing een hele aparte draf uit.

Helemaal mee eens!

Gisteren trouwens nog op een kanon van 1.73 (???) gezeten: paard (krap Z geklasseerd en 15jr) staat op stal voor de verkoop. Dier had een enorme zweefdraf (in eerste instantie), echt heel vervelend... sowieso erg traag en niet aan het been. Zweefdraf wil je echt niet... Tweede draf (al blijf ik het ook een rare term vinden) is krachtig en wél losgelaten, zweefdraf niet. (Ik koop het paard niet, dat moge duidelijk zijn :D ). Zal gerust te verbeteren zijn, maar heb geen zin om te beginnen met 'mitsen en maren'.

Sizzle: jij bent echt veel te bescheiden over je eigen rijkunsten!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:42

DarkoFoitzik schreef:
Daarbij blijft dat de draf in de natuur amper gebruikt wordt. Het is de meest inefficiënte gang. Paarden in het wild draven amper, ze gaan meestal in stap of galop. Vandaar dat jee een paard groen uit de wei mooi ziet ontwikkelen naarmate hij/zij in training komt. (Dravers en modern gefokte paarden daargelaten)

Conditie training bij paarden richt zich dan ook vaak op de draf. Hierdoor groeit de conditie het snelst. Een paard zal in dieppe bodem altijd willen stappen of galopperen. Dit is voor hem makkelijker dan draf.

Oh ik dacht dat ze van galopperen juist conditie kregen? Dat kost idd de meeste energie en ja de afstand die afgelegd wordt is groter maar dat boeit bij conditietraining niet. Wanneer ik rondjes door de buitenbak (die is 100x25, dus lekker gasgeven) ga rijden in galop zweet hij sneller dan bij een normale dressuurtraining.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:45

Sizzle schreef:
Als het geen zweefdraf is kun je juist wel goed daaruit voorwaarts. Dan krijg je een echte duidelijke verruiming.

Nou check!, die van mij lijkt door de baan te zweven in arbeidsdraf maar vertrekt op eerste verzoek naar een mooie ruime uitgestrekte draf :) maar hij is achter ook heel sterk en zeer zeker niet traag (ook niet supervlug, maar gewoon normaal).