Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Betteke schreef:Waarom wordt dit nu weer perfect genoemd? Er zijn meerdere manieren om een goede basis aan een paard te geven. Dat staat mij zo tegen bij de De Bodt aanhangers. De enige juiste manier van rijden wordt het genoemd en verder wordt niet meer gekeken, alleen nog maar afgekraakt. Als je niet volgens de goeroe rijdt, trek je je paard in de krul of grijpt naar hulpteugels, maar in ieder geval is het allemaal helemaal fout. Zo komt het tenminste op mij over.
Ik begrijp nu ook waar die enorme weerstand tegen die vent vandaan komt.![]()
Toevallig heb ik gisteren een clinic gereden en daar werd ook 'perfect' aan het rechtrichten gewerkt, deze vrouw (Horseyfries hier op bokt) heeft zich ook nog eens bewezen in de sport en klopt zichzelf niet zo gigantisch op de borst.
En nog belangrijker, mijn paard liep geweldig.
Betteke schreef:Rechtrichten is onderdeel van het skala. Ik als ex-aanhanger merk dat er meer is dan alleen het rechtrichten, wat ook nu nog steeds bij iedere training wordt meegenomen.
Paard loopt tegenwoordig aan elkaar, gedragen, nageeflijk en recht.![]()
Ik heb wel degelijk goed opgelet, te goed achteraf bekeken.
Betteke schreef:Tuurlijk is rechtrichten belangrijk dat ontken ik niet, maar je zal dat bij iedere oefening die je je paard wil aanleren moeten doen. Bij wijze van spreken moet je bij iedere pas voelen of je paard recht is of niet.
Alleen bij het losrijden rechtrichten werkt niet imo, in een oefening kan je paard zich zo scheef maken als wat en dan zal je dus weer moeten corrigeren.
CarovdG schreef:Renske: Wat een goede prestatie met Hilde, hoe gaat het met Wis?
Labionics, super gevoel, he? Met een glimlach van je paard stappen!
labionics schreef:Nou zeker weten, kan mij gelukkig niet meer herinneren hoe het vroeger was om frusti er van af te stappen
Betteke schreef:De perfecte basis is niet rechtrichten, rechtrichten is een onderdeel van de basis. Een heel verschil.![]()
Ook ik heb slechte instructeurs gehad, maar na enig zoeken op dit moment wel een hele goede. Zonder systeem, maar met een zeer goede kijk op het paard. Een individuele benadering en niet zoals bij De Bodt alle paarden over 1 kam scheren.
Goede instructeurs lopen er echt wel rond, je moet alleen zoeken, kijken en er een hoop tijd en geld voor over hebben.
Betteke schreef:Rechtrichten is onderdeel van het skala. Ik als ex-aanhanger merk dat er meer is dan alleen het rechtrichten, wat ook nu nog steeds bij iedere training wordt meegenomen.
Paard loopt tegenwoordig aan elkaar, gedragen, nageeflijk en recht.![]()
Ik heb wel degelijk goed opgelet, te goed achteraf bekeken.
Betteke schreef:Over Mireille kan ik niks dan goeds melden qua lesgeven, net als over Laura. De Belg himself blief ik niet.![]()
En als jullie zouden weten wat voor kunstje die club mij heeft geflikt zou er ook geen positief woord meer uit je toetsenbord komen.
Betteke schreef:Over Mireille kan ik niks dan goeds melden qua lesgeven, net als over Laura. De Belg himself blief ik niet.![]()
En als jullie zouden weten wat voor kunstje die club mij heeft geflikt zou er ook geen positief woord meer uit je toetsenbord komen.
Betteke schreef:Wat ik ook zo bizar vind bij veel AdB-aanhangers is dat ze zeggen "ik rij anders, ik doe aan rechtrichten". Ja duhh.