[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freeconnect

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:19

Splash_ Fijn dat je met je jonge paard zo goed bezig bent met de perfecte basis, rechtrichten. Mijn paardje is inmiddels bijna 8 en ik had mogen wensen dat ik deze methode mij al bekend was toen ik haar kocht op 3 jarige leeftijd. Gelukkig zijn we niet te oud om te leren!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:22

Oh, dat klink als mijn gedachte ;) Had ik maar, had ik maar.. beter laat dan nooit!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:28

Waarom wordt dit nu weer perfect genoemd? Er zijn meerdere manieren om een goede basis aan een paard te geven. Dat staat mij zo tegen bij de De Bodt aanhangers. De enige juiste manier van rijden wordt het genoemd en verder wordt niet meer gekeken, alleen nog maar afgekraakt. Als je niet volgens de goeroe rijdt, trek je je paard in de krul of grijpt naar hulpteugels, maar in ieder geval is het allemaal helemaal fout. Zo komt het tenminste op mij over.
Ik begrijp nu ook waar die enorme weerstand tegen die vent vandaan komt. ;)

Toevallig heb ik gisteren een clinic gereden en daar werd ook 'perfect' aan het rechtrichten gewerkt, deze vrouw (Horseyfries hier op bokt) heeft zich ook nog eens bewezen in de sport en klopt zichzelf niet zo gigantisch op de borst.
En nog belangrijker, mijn paard liep geweldig. ;)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:33

Betteke schreef:
Waarom wordt dit nu weer perfect genoemd? Er zijn meerdere manieren om een goede basis aan een paard te geven. Dat staat mij zo tegen bij de De Bodt aanhangers. De enige juiste manier van rijden wordt het genoemd en verder wordt niet meer gekeken, alleen nog maar afgekraakt. Als je niet volgens de goeroe rijdt, trek je je paard in de krul of grijpt naar hulpteugels, maar in ieder geval is het allemaal helemaal fout. Zo komt het tenminste op mij over.
Ik begrijp nu ook waar die enorme weerstand tegen die vent vandaan komt. ;)

Toevallig heb ik gisteren een clinic gereden en daar werd ook 'perfect' aan het rechtrichten gewerkt, deze vrouw (Horseyfries hier op bokt) heeft zich ook nog eens bewezen in de sport en klopt zichzelf niet zo gigantisch op de borst.
En nog belangrijker, mijn paard liep geweldig. ;)

Al die grootmeesters in de rijkunst zijn enigzins arogant, Deurne, Klassiek, Academisch enz, zij kunnen het, je moet altijd je eigen verstand en gevoel blijven volgen, door de rest moet je gewoon heenkijken, ik vind het belangrijker dat het werkt.

vb Heb jaren een wat vreemde man als DA gehad, maar die man had altijd gelijk, als hij zei het is dit of dit en je liet bv bloed of mest onderzoeken kwam er precies uit wat die man zei, ookal was ie in de omgang wat vreemd.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:37

Betteke: als je het goed leest, snap je wat ik bedoel: de perfecte basis is rechtrichten. Wat ik al vaker in dit topic heb aangegeven is dat ik het spijtig vind nooit eerder met de voor MIJ ideale manier van rijden in aanraking te zijn gekomen en dat is RECHTRICHTEN, en ja, toevallig via methode AdB. Welke naam je aan de methoge hangt, kan me eigenlijk niets schelen. Gebrek aan goed opleiding van instructeurs? Is helaas wel mijn ervaring.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:43

De perfecte basis is niet rechtrichten, rechtrichten is een onderdeel van de basis. Een heel verschil. ;)

Ook ik heb slechte instructeurs gehad, maar na enig zoeken op dit moment wel een hele goede. Zonder systeem, maar met een zeer goede kijk op het paard. Een individuele benadering en niet zoals bij De Bodt alle paarden over 1 kam scheren.

Goede instructeurs lopen er echt wel rond, je moet alleen zoeken, kijken en er een hoop tijd en geld voor over hebben.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:52

@ betteke: denk niet dat je goed hebt opgelet, de basis van het totale paardrijden is rechtrichten anders kan je ook geen basis opbouwen zoals jij bedoelt, als je paard niet recht is kan je de rest ookwel vergeten, verder word er wel degelijk onderscheid in paarden gemaakt, ik rijd zelf wedstrijdgericht maar stalgenootjes rijden ter revalidatie enz enz
Er word per paard bekeken wat wel en niet werkt (karakter, leeftijd ed)en hoe het paard gebouwd is rechtsgebogen, linksgebogen, in een s gebouwd enz en wat je doel ermee is.
Lijkt me eerder dat jij nu de ADB-ers over een kam scheert.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:54

Betteke; Voor mij geldt dit wel: mijn paard was niet recht, en als dit al vanaf dag 1 fout gaat (en verschillende instructuers wijzen je hier niet op), worden de problemen met de dag erger. Voor mij is het vooral het begrijpen em kunnen uitvoeren hoe je paard recht te richten de belangrijkste randvoorwaarde om een ontspannen, tevreden paard te krijgen die goed in haar vel zit. Zeker omdat elk paard een enig mate van natuurlijke scheefheid heeft.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:58

Rechtrichten is onderdeel van het skala. Ik als ex-aanhanger merk dat er meer is dan alleen het rechtrichten, wat ook nu nog steeds bij iedere training wordt meegenomen.
Paard loopt tegenwoordig aan elkaar, gedragen, nageeflijk en recht. ;)

Ik heb wel degelijk goed opgelet, te goed achteraf bekeken. :D

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:03

het is ook een totaal waar je naartoe gaat, maar rechtrichten is wel het begin, als je paard niet recht is kan je hem niet aan elkaar rijden en niet laten dragen en niet recht is ook niet echt nagevelijk
Hoe ver je ook komt je moet hem eerst goed rechtrichten bij het losrijden voordat je kunt gaan oppakken en je oefeningen mee kunt gaan nemen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:09

Uiteraard is rechtrichten onderdeel van het skala, maar zonder een recht paard, kun je geen ontspanning, nageeflijkheid, en uiteindelijk verzameling krijgen. En daarom is bewust wording over hoe je paard recht te richten, voor mij de perfecte basis. Ik blijf overigens ook mij heen kijken en respecteer ook de methode van oa stalgenootjes die op Z niveau rijden. Ik voel mij vooral geen "aanhanger", van niemand. Heb er een hekel om mensen in een hokje te plaatsen.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:10

Betteke schreef:
Rechtrichten is onderdeel van het skala. Ik als ex-aanhanger merk dat er meer is dan alleen het rechtrichten, wat ook nu nog steeds bij iedere training wordt meegenomen.

en nu doe je niks meer wat je bij de bodt hebt geleerd!!!! }:) ?

sorry hoor om nu alles meteen zo ver weg te gooien, vind ik ook weer overdreven,
wel zijn er meer wegen die naar rome leiden,
ik neem van alles gewoon mee wat ik kan gebruiken, en ja na 25 jaar een eigen paard
is de Bodt helaas de enige en eerste geweest die mij het gevoel heeft gegeven van echt rijden!
dus hier wil ik nog even wat meer van leren

wat later komt zien we dan wel weer , maar ik hoop nooit zo negatief over iets wat (ook) goed is te reageren!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:17

Tuurlijk is rechtrichten belangrijk dat ontken ik niet, maar je zal dat bij iedere oefening die je je paard wil aanleren moeten doen. Bij wijze van spreken moet je bij iedere pas voelen of je paard recht is of niet.
Alleen bij het losrijden rechtrichten werkt niet imo, in een oefening kan je paard zich zo scheef maken als wat en dan zal je dus weer moeten corrigeren.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:17

Gut, en daar moet jij een duiveltje bij plaatsen? Het lijkt echt een sekte.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:21

Betteke schreef:
Tuurlijk is rechtrichten belangrijk dat ontken ik niet, maar je zal dat bij iedere oefening die je je paard wil aanleren moeten doen. Bij wijze van spreken moet je bij iedere pas voelen of je paard recht is of niet.
Alleen bij het losrijden rechtrichten werkt niet imo, in een oefening kan je paard zich zo scheef maken als wat en dan zal je dus weer moeten corrigeren.

klopt ik geef alleen aan dat je het altijd wel als basis moet zien bij je rijden en natuurlijk als je paard scheef trekt tijdens bv een schouderbinnewaarts moet je dit altijd corrigeren maar dat is bij de Duitse/Deurne manier ook zo.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:23

Dus? Zijn we het eens? ;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:26

CarovdG schreef:
Renske: Wat een goede prestatie met Hilde, hoe gaat het met Wis?

Labionics, super gevoel, he? Met een glimlach van je paard stappen!

Thnx, ja Hilde gaat echt geweldig!
Wis niet, ik snap haar gewoon niet, de ene dag zo lief de andere dag staatsgevaarlijk.
Even mn salaris afwachten en dan eierstokken scannen en naja ik weet het gewoon niet zo goed meer...
Als je niet van haar vraagt is ze lief in de omgang maar met een 5,5 jarige hete merrie niets doen is ook geen optie...

labionics schreef:
Nou zeker weten, kan mij gelukkig niet meer herinneren hoe het vroeger was om frusti er van af te stappen

Dan ga ik nu iets heel slechts zeggen :o maar ik stap dus nog wel eensgefrustreerd af... afgelopen donderdag nog letterlijk jankend van Hilde afgekomen...
vrijdag liep ze de sterren van de hemel, zaterdag lekker buitengereden en gister super prestatie op wedstrijd, maar sommige dagen lukt níets, dan is ze zelfs in het bos nog te irritant voor woorden en in de bak is het dan alleen maar rennen en nek erop, kaak vast en stuurloos vooral erg fijn als ik ipv thuis in de bak op het open clubterrein ben zonder bakrand maar alleen bordjes...

Voor Wis geldt hetzelfde, nou is Wis wel een vreselijk moeilijk geval en heb ik in de tijd voor ze met de schouder zat wel iedere week lachend mn les gereden en met een blij gevoel afgestapt, toch betekend AdB voor mij niet nooit meer frustratie's. Helaas.
Speelt nu ook wel mee dat mn vriend weg is gegaan, Wis dus niet goed gaat en ik niet weet wat ik nog wil met de paarden als Wis idd weg moet en ik hier wéér met lege stallen zit...

Betteke schreef:
De perfecte basis is niet rechtrichten, rechtrichten is een onderdeel van de basis. Een heel verschil. ;)

Ook ik heb slechte instructeurs gehad, maar na enig zoeken op dit moment wel een hele goede. Zonder systeem, maar met een zeer goede kijk op het paard. Een individuele benadering en niet zoals bij De Bodt alle paarden over 1 kam scheren.

Goede instructeurs lopen er echt wel rond, je moet alleen zoeken, kijken en er een hoop tijd en geld voor over hebben.

Ik kan me in heel je bericht vinden, maar niet in het dikgedrukte.
Ik kan dan alleen over Mireille oordelen maar zij scheert paarden echt niet over 1 kam, voor ieder paard wordt apart gekeken wat er het beste bij past.

Betteke schreef:

Lijkt me dat aan elkaar, gedragen, nageeflijk en recht toch voor iedereen het doel is?
Iig met alleen maar recht ben ik niet tevreden hoor, wil zo ver mogelijk komen in de sport en er wordt dus juist wel gewerkt aan het aan elkaar rijden, meer gedragen gaan lopen, goede aanleuning enz enz!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:28

Over Mireille kan ik niks dan goeds melden qua lesgeven, net als over Laura. De Belg himself blief ik niet. :n
En als jullie zouden weten wat voor kunstje die club mij heeft geflikt zou er ook geen positief woord meer uit je toetsenbord komen. :+

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:32

Ik heb zelf van Antoine nooit les gehad, hij is wel bij ons op stal geweest, maar ik versta hem niet :P
Karin legt het goed uit, ik kan me er goed in vinden.
Gelukkig heeft zij wel geregeld les van hem.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:43

Betteke schreef:
Over Mireille kan ik niks dan goeds melden qua lesgeven, net als over Laura. De Belg himself blief ik niet. :n
En als jullie zouden weten wat voor kunstje die club mij heeft geflikt zou er ook geen positief woord meer uit je toetsenbord komen. :+

Ik heb AdB zelf maar 1x gezien, verder dus alleen evaring met Mireille, vandaar dat ik zo positief ben dus denk ik ;)
Heb geen idee wat er tussen jou en die club(geen idee ook wie er allemaal tot die club behoren?) gebeurd is en waarom enz.

Zag dat je net horseyfries noemde, dat is Jenny toch of niet? Dat is zéker een fijne amazone&instructrice!
Wist ook al niet dat je een fries had!
Voel me nu toch wel echt erg blond haha!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:58

Dat bedoel ik dus met, er zijn wel goede instructeurs te vinden. Horseyfries is idd Jenny Veenstra, superamazone en superinstructrice met een zeer scherp oog, waar ik helaas geen les van heb. ;)

Wat ik ook zo bizar vind bij veel AdB-aanhangers is dat ze zeggen "ik rij anders, ik doe aan rechtrichten" :? . Ja duhh. :P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:00

Betteke schreef:

Dit is dus eerder iets persoonlijks? En niet iets op zijn/de theorie...
Dat je niks met hemzelf hebt betekend nog niet dat de methode slecht is?
Wat heeft hij dat geflikt dat jou zo over de piss brengt?

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:03

@ Renske Misschien is het verschil met mij dat ik (nog) geen wedstrijden rijdt en ik maar nog moet zien dat ik onder stress (heb faalangst) zo lachend mijn paard af kom. (denk het niet)
Maar mocht het zo ver komen dan zal ik zeker aan je denken.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:05

Betteke schreef:
Wat ik ook zo bizar vind bij veel AdB-aanhangers is dat ze zeggen "ik rij anders, ik doe aan rechtrichten" :? . Ja duhh. :P

Ik rij ook anders (dan anderen op mijn stal). Dat heeft mede te maken dat ik anders zit, andere handhouding en idd een ander uitgangspunt, het rechtrichten en een andere manier van benaderen.
En als mensen daarover vragen dan rijd ik idd anders omdat ik via de AdB methode rij, iets anders kan ik er niet van maken....

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:08

@ Betteke: het is ook anders, ik heb mijn handen anders, ik rijd slingerlijntjes ik ben niet vanaf minuut 1 met het hoofd bezig, ik rijd mijn paard niet op een enorm tempo de bak rond, ik rijd zonder hulpteugels, sporen en handschoenen dus voor de Deurne aanhangers heel vreemd hahahaha

edit: ook een groot verschil, ik heb er lol in en de fanatieke deurne aanhangers zien er niet echt uit alsof het leuk is om paard te rijden