Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:43

Die zijn inderdaad moeilijk te vinden Haha! Haha! Haha!

Ik heb trouwens net even je profiel bestudeerd Lachen Gaaf Hoor!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:45

...en ook dat kan een goede reden zijn om te stoppen met wedstrijden , dat je gewoon geen instructie kan vinden. Ik heb ook nog wel eens een poging tot fatsoenlijke les nemen gedaan , maar dan mocht ik niet bitloos in de les verschijnen..en dat hoor je best vaak. Dus dat schiet ook niet op Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:45

Nah DAT maakt voor mij nou niks uit Lachen Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:00

Geen instructie is voor mij dus ook geen excuus om niet meer op wedstrijden te verschijnen en bitloos in de les komen heeft voor mij ook geen meerwaarde.
Ik vind wedstrijden leuk om te doen en zolang ik zonder les mee kan komen wat maakt het dan uit.
Zal zelf ook wel gaan schrikken van de beelden, aan min houding valt momenteel genoeg te sleutelen.
Met mijn jonkie ga ik wel op verenigingslessen om hem ervaring te geven tussen andere paarden en het is zo gezellig Haha!

Bedenk me net waarom ik de Marylot crosslink gekocht heb, was voor een van de merrie die bij mij altijd verschrikkelijk achter de teugel komt op het moment dat ik been geef, dacht altijd dat ze niet tegen de druk van het bit kon.
Heb haar 1 maal bitloos gereden en toen durfde ze echt niet meer te lopen, haar kin zat op haar borst en ik kreeg hem er met geen mogelijkheid meer af, ben ook afgestapt en heb haar aan de hand teruggebracht naar stal.
Achteraf gezien heeft deze merrie moeite met de druk die ik uitoefen met mijn benen, voor kinderen doet ze alles, plukken in de mond vind ze niet erg, schoppende benen ook niet.

Dank je wel KiWiKo, heb helemaal geen rijfoto's in mijn profiel staan.
Maar ben erg trots op de monsters die waarvan we mogen zeggen dat ze de baas zijn over ons Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:24

JoviBan schreef:
Maar ze durft het niet aan. Knipoog

Heeft niks met durven te maken. Ik heb in mijn eerdere posts al uitgebreid uitgelegd waarom ik het bit prefereer, namelijk omdat ik van mening ben dat ik dan een fijnere afstemming kan bereiken. Waarom zou ik iets anders gaan toepassen als ik van mening ben dat ik daar mijn 'ideaal' niet mee kan bereiken? Ik geloof niet dat je die fijne afstemming zonder bit kunt bereiken, dus waarom zou ik dat moeten durven/doen/bewijzen? Het lijkt mij dat die bal ligt bij degenen die willen bewijzen dat het wel kan, en als ik goed gelezen heb, gaat iemand dat initiatief nu nemen. Ik ben benieuwd!

Ook heb ik al aangegegeven dat ik in mijn ponytijd ook jaren zonder bit heb gereden, dus ik weet wel degelijk hoe het aanvoelt. Dat er nu andere modellen hoofdstellen beschikbaar zijn vind ik geen reden genoeg om die nu op mijn paarden uit te proberen, zeker niet gezien ze het gewoon goed doen op bit. Ik verwacht niet dat ze het dus beter gaan doen zonder bit. Verder heeft het voorsgestelde hoofdstel een aansnoerwerking, en dat vind ik niet fijn voor (mijn) paarden.

Overigens heb ik kortgeleden ook nog bitloos gereden in costa rica. Met een soort touwhalser/sidepull hoofdstel en op verschillende paarden. En ja, die paarden reageerden daar ontzettend sterk op. Vond ik niet gek, want de striemen en open plekken zaten op de neuzen en onder de kin zo scherp werkte het in. Ik heb de foto's al eens eerder gepaatst op bokt, maar als je dat gemist hebt, wil ik ze wel nog een keer plaatsen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:29

Daar kun je weer hordes gruwel-foto's van paarden-met-bit tegenover zetten , dus wat dat voor nut heeft....?

Als je met bit een betere fijn-afstelling kunt bereiken dan moet je dat gewoon doen , sowieso als je je paard echt hebt voor het sport-plaatje dan hoort het er gewoon bij. Als je er eerlijk mee omgaat is het geen drama.

Ikzelf wil het absoluut niet meer omdat ik ervan gruwel , maar dan mag een ander het nog wel met goed fatsoen gebruiken.

Hoor je trouwens veel dat men voor de fijnafstelling voor de in de ring gevraagde dressuur toch een bit nodig heeft.
Dus dat zal dan wel zo zijn Lachen

Daar gaat het topic ook om denk ik : ik denk dan : nou dan maar niet wat ze in de ring willen zien , dus geen wedstrijdsport. Een ander denkt : tja dan maar een bit omdat ik toch graag met die sport verder wil. Doe je het dan op een nette manier dan is er toch ook niks aan de hand , kan het paard ook best tevreden mee zijn hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:12

Maar Pmarena, wat in de ring verwacht wordt is toch niet alleen maar 'een plaatje wat bij wedstrijden hoort'? Het is imho een serie beelden die vertelt of een paard correct afgericht is en daardoor zijn werk op een fysiek goede manier kan doen. Het skala is geen doel op zich, maar een manier om je paard gezond te belasten als je het mij vraagt. Dus ja, een paard dat niet correct over de rug gaat heeft of krijgt daar vroeg of laat last van. Het is ook een beetje wat ik tegen heb op endurance, ik zie soms plaatjes waarbij ik denk dat ik mijn paard niet tientallen kilometers zo zou willen belasten. Maar soit, dat is mijn bescheiden mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:16

helemaal met lovely eens
Dat plaatje in de dressuur is niet voor de lol bedacht, er zit een hele goede rede achter Lachen

Maar dat kan ook zeker zonder bit verkregen worden, al merk je vaak dat die wil (verkeerde woord, krijg ff niet de goede binnen) er bij de bitloos of recreatie ruiters er niet is.
Maar dat komt algemeen gezien niet ten goede voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:27

Motivatie, beweegreden, leidraad voor het paardrijleven???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:28

Thanks...zoiets past beter Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:35

pmarena schreef:
Als je met bit een betere fijn-afstelling kunt bereiken dan moet je dat gewoon doen

Daar gaat het mij ook om, om die fijne afstemming, om steeds meer het ideaalbeeld te benaderen, onzichtbare hulpen, harmonie. HET doel van dressuur.

Kijk je kan bitloos gerust dressuuroefeningen rijden. Maar je hebt natuurlijk vele gradaties in de uitvoering. Ik ga voor de uitvoering die het ideaalbeeld zoveel mogelijk benaderd (niet dat dat altijd zo goed lukt hoor Bloos ) Met bit kun je net dat laatste stukje nagefelijkheid, durchlassigheid, losgelatenheid bereiken. Om dat gevoel gaat het mij, dat je paard echt het bit aanneemt, afkauwt etc. Dat er echt verbinding is. Ik weet niet hoe ik het beter moet omschrijven, maar dat gevoel krijg je bitloos niet is mijn ervaring. Verbinding met de neus is en blijft toch anders dan met de mond.

Lovely schreef:
Maar Pmarena, wat in de ring verwacht wordt is toch niet alleen maar 'een plaatje wat bij wedstrijden hoort'? Het is imho een serie beelden die vertelt of een paard correct afgericht is en daardoor zijn werk op een fysiek goede manier kan doen. Het skala is geen doel op zich, maar een manier om je paard gezond te belasten als je het mij vraagt.

Daar gaat het ook om. Een wedstrijd is niet meer dan een examen van je graad van africhting in competitieverband.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:39

Dat plaatje dat bij wedsrijden hoort is gewoon vrij specifiek , en dat moet je maar net willen. Bvb. een westernruiter kan geweldig rijden op 1 hand , maar in de dressuurring is dat niet gewenst. Voldoet niet aan het specifieke plaatje dat men wil zien. Of als je bvb. met de teugels in een licht boogje rijdt , dat willen ze ook niet zien , want je moet steeds contact met de mond houden. Dat soort dingen. Nog niet eens de manier van lopen maar de details van de uitvoering ervan. Doe je het met een paarse cap op dan is het al ineens niet meer goed Tong uitsteken

Het "ideaalbeeld" dat is dus het ideaalbeeld van de KNHS , en niet dat van mij. Het is een heel specifiek plaatje dat men wil zien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:58

pmarena schreef:
Dat plaatje dat bij wedsrijden hoort is gewoon vrij specifiek , en dat moet je maar net willen. Bvb. een westernruiter kan geweldig rijden op 1 hand , maar in de dressuurring is dat niet gewenst. Voldoet niet aan het specifieke plaatje dat men wil zien. Of als je bvb. met de teugels in een licht boogje rijdt , dat willen ze ook niet zien , want je moet steeds contact met de mond houden. Dat soort dingen. Nog niet eens de manier van lopen maar de details van de uitvoering ervan. Doe je het met een paarse cap op dan is het al ineens niet meer goed Tong uitsteken

Het "ideaalbeeld" dat is dus het ideaalbeeld van de KNHS , en niet dat van mij. Het is een heel specifiek plaatje dat men wil zien.

Maar als je op één hand kunt rijden, dan kun je het ook op twee met een snafflebitje. Zo begint iedere westernruiter op een jong paard (of op een bosal/sidepull). En het grootste deel van de basisoefeningen is gelijk. Bij een jong op twee handen gereden paard stel je ze lager in, maar die boog in de teugels komt pas later. Grootste verschil is stop met benen eraf en galop op buitenbeen (maar dat doen ook heel veel dressuur/springruiters). Als het moet kun je zeker tot de m1 ook een westerngereden paard starten en andersom een engels gereden paard in de horsemanship. Pas als meer oprichting wordt gevraagd moet je echt een keuze gaan maken in een richting. Wel wordt veel meer aandacht gegeven aan de verruimde gangen bij dressuur, maar bij western zit weer meer nadruk op de laterale gangen (zeker bij trail) en de galop.

En de meeste dressuurruiters die een beetje kunnen sturen komen ook op 1 hand wel rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:01

idd, als ik zo van jou en sonja lees hoe jullie je paarden rijden denk ik idd dat dat niet zoveel maakt in het begin van de africhting Lachen
Galop doe ik idd ook net als vele met het buiten been aanspringen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:03

Ja
Sonja en ik hebben wel een beetje dezelfde stijl.
En bovendien zijn we natuurlijk ex dressuurruiters en ik gooi echt niet weg wat goed is. Wat we kunnen gebruiken gebruiken we.

Ik denk dat jij zo wegrijdt op Lan of op Wolf of Mileen Ja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:47

pmarena schreef:
Het "ideaalbeeld" dat is dus het ideaalbeeld van de KNHS , en niet dat van mij.

Prima, dat hoeft ook niet. Maar we hebben het hier niet over jou ideaal. Hoe kan jij nu stellen dat je bitloos net zo goed/of beter het 'ideaalbeeld' kunt bereiken, als jouw ideaal anders is?

Dit topic gaat over wedstrijden, dus de dressuur volgens de FEI/KNHS richtlijnen. Dan moet je wel mensen met elkaar gaan vergelijken die hetzelfde ideaalbeeld, met als zonder bit, (de 'happy athlete' zoals omschreven door de FEI) nastreven, anders ben je appels en peren aan het vergelijken. Waar de discussie nu over gaat is of je bitloos DAT ideaal ook net zo goed kunt benaderen als met bit.

Ik denk (vooralsnog) van niet (ik verander van gedachte zodra ik een ideaalbeeld voorbij zie komen dat ik beter vind dan mijn huidige ideaalbeeld Haha! ), en ik denk de KNHS en alle bobo's die daarover gaan dat zij ook (vooralsnog) van niet denken, anders was bitloos inmiddels wel toegestaan in de dressuur.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:10

Ik snap even niet wat losgelatenheid en durchlassig met het bit te maken heeft. Kwa nagevelijkheid kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar gymnastiseren heeft daar niks mee te maken.

Ik snap verder wel waar je op doelt Jasmijn. Je zal met een bit kleinere en fijnere en ontzichtbare hulpen kunnen geven. En daar draait dan de dressuur om. Dat je niet kan zien dat er een hulp wordt gegeven. Op een stalhalster lukt je dat niet. Een scherp inwerkend bitloos hoofdstel waarschijnlijk wel, nu de vraag of dat wel zoveel vriendelijkere zou zijn dan een bit. En dát denk ik dus weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:21

Jasmijn, ik denk ook van niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:40

'Tuurlijk zal een goede dressuurruiter / westernruiter uitwisselbaar zijn , maar je moet het wel WILLEN om ineens te gaan switchen naar andermans ideaalbeeld , dat andere plaatje laten zien met je paard. En veel mensen die bitloos rijden willen het al niet eens meer , aan dat plaatje voldoen.

Maar volgens mij wordt het nu uit z'n verband getrokken wat ik origineel wilde zeggen met "aan het plaatje voldoen" , het gaat nu niet meer om die bedoeling maar wordt anders neergezet , is ook wat off-topic eigenlijk Lachen

Ik denk ook niet dat bitloos zoveel vriendelijker is als je op die manier rijdt , met die constante aanleuning. I.M.O. is dat namelijk sowieso irritant , die constante druk (ook al is het in het goede geval heel weinig) , dus of je dat nu op je neus hebt of in je mond.....

Maar ik denk dan nog liever op de neus (mits je niet met een knijpend / aansnoerend iets rijdt) dan met een bit in je mond. Omdat iets dat om je neus heen zit , lang niet zo "aanwezig" is als iets in je mond.

Maargoed die discussie hebben we al vaker gehad , ik denk met gezond verstand dat het voor iedereen duidelijk is dat iets in de mond veel opdringerig is dan een riempje om de neus , en de bit-mensen denken : nah dat bit is niet vervelend voor een paard hoor. Daar zijn we nog nooit uitgekomen dus zal nu vast ook niet gebeuren Tong uitsteken

Blijft over : dat de KNHS denkt dat het bitloos zeer subtiel rondsturen niet kan. Is dat dan reden om het maar te weigeren ? Ik vind het flauw dat het niet mag , laat mensen die erin geloven zich maar bewijzen , en erachter komen dat het we of niet gaat. Het is geen optoming waar je het paard kwaad mee doet , het levert volgens de KHNS geen oneerlijk voordeel op , alleen maar een oneerlijk nadeel....dus dan is het toch eigen keus van de ruiter waar andere ruiters ook geen bezwaar tegen kunnen hebben ? Lachen

Maar nogmaals : als zij het per-sé allemaal zoals in het standaard plaatje willen zien : het is hun feestje , en je kunt zelf kiezen of je daaraan meedoet of niet. Doe je dat niet , dan hoor je niet bij die groep en ben je er niet welkom , dat is dan simpel zat Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:42

En daarmee zijn we eigenlijk terug bij de constatering van het begin van dit topic Ja

Dus ik ben gewoon benieuwd naar de filmpjes van de verschillende optomingen op hetzelfde paard Ja

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:45

Ik ook , maar dan krijg je misschien weer dat het paard de ene dag vrolijker is dan de andere , de ene dag ineens een sexy ander paard naast de bak loopt , de andere dag weer dit , en dat.... moet je wel een heel stabiel dier en hele stabiele ruiter hebben eigenlijk , dat er niet net ergens een scheet dwars zit en het paard met de 1 of andere optoming zo opgepropt loopt Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:46

ja helemaal zuiver krijg je dat nooit, maar het geeft vast een goed beeld Ja

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:49

weet je wat ik nou zo flauw vind aan het niet bitloos mogen starten? [heb het laatst ergens? gelezen]
het hele verbod draaid om een vertaalfout uit het regelement [ik dacht vanuit het frans vertaald]
er staat een zin in die vertaald is naar,aan het bit.
de letterlijke vertaling zou verwijzen naar nagevelijkheid [zoiets]
volgens mij stond het in de mensport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:50

Rijden met constante druk is sowieso een beetje onhandig. De bedoeling is juistt dat je paard leert om zich licht te maken in zijn lijf en dat doe je niet door er maar heel veel druk op te gooien aan de voorkant . Bitloos kan dat tot op zeker hoogte ook, maar je mist een stukje communicatie van mond naar hand, wat niet vervangen kan worden door een draadje van neus naar hand imo. En waarom denk ik dat? Ik denk dat omdat een paard in zijn mond door spanning in zijn kaak al die lichte verbinding kan verbreken en zelfs het verleggen van zijn tong is een signaal voor de ruiter. Dat subtiele lijkt me nauwelijks haalbaar op een neusbeen, ik denk dat je dan toch in groter lijnen aan het werken bent, hij is er of helemaal door, of helemaal vanaf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:10

Druk kan natuurlijk ook al gewoon het op maat houden van de teugel zijn he , voor mij is dat druk Knipoog