paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:30

Suzanne_J: een vraag beantwoorden met een wedervraag, zonder eerst zelf antwoord te geven, is uiterst onbeleefd, wist je dat?

Overigens vind ík het niet belangrijk dat wat ik doe, gekwalificeerd wordt als een sport. Waarom vind jij dat bij paardrijden wél belangrijk?

Suzanne_JJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:15

Yamcha schreef:
Suzanne_J: een vraag beantwoorden met een wedervraag, zonder eerst zelf antwoord te geven, is uiterst onbeleefd, wist je dat?

Overigens vind ík het niet belangrijk dat wat ik doe, gekwalificeerd wordt als een sport. Waarom vind jij dat bij paardrijden wél belangrijk?

Sorry dan, ik had totaal niet door dat de vraag persoonlijk naar mij gericht was. Mij kan het namelijk niks schelen of datgene wat ik doe sport is. :') Maar om wel verder in te gaan op je vraag: Ik dénk dat men het belangrijk vindt dat paardrijden een sport is, omdat het in onze maatschappij als goed wordt gezien met sport bezig te zijn, om gezond te zijn. Wanneer jouw sport, volgens anderen niet als een sport wordt gezien, kan ik me voorstellen dat dat voor sommigen niet zo leuk klinkt. Maargoed ik zeg nu maar wat hoor, ik kan er ook niet over mee praten want ik heb niet bepaald een gezonde leefstijl en ik ben ook allesbehalve sportief en ik lig daar niet echt wakker van.

Ik vond dit gewoon een interessante discussie over hoe ieder persoonlijk een andere invulling geeft aan een definitie. Of dit nu over paardrijden als sport gaat of over welk ander onderwerp.

Maar verder ontopic:
Als ik het nu goed begrijp, vinden jullie paardrijden wel een sport wanneer er getraind wordt richting een bepaald doel en men competitie rijdt?
Een ander voorbeeld dan: Toptenisster Kim klijsters besluit 1 jaar te stoppen met wedstrijd spelen, maar blijft wel op topniveau tenissen, alleen in training. Doet zij dan nog aan sport of niet?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:39

Suzanne_J schreef:
Maar is zwemmen dan ook geen sport? Als ik het leuk vind om flink wat baantjes te zwemmen in een zwembad, zonder dat ik aan wedstrijd wil meedoen, dan is zwemmen dus ook geen sport? Hetzelfde als fietsen? Het gaat er toch om dat in de sport, er mogelijkheid is tot competitie?

In het Engels zijn daar twee woorden voor, namelijk "excercise" en "sport".
Onder het eerste valt lichamelijke inspanning, onder de tweede alleen díe inspanning waarbij ook een wedstrijdelement aanwezig is.
Helaas denken veel mensen hier dat beide zaken hetzelfde zijn en dat alles wat onder "excercise" valt ook per definitie een "sport" is.

Zwemmen is wel een excercise, inspanning, maar als je het niet doet om (uiteindelijk) van iemand te winnen (op wat voor manier dan ook: het snelste, verste, mooiste, etc.) dan is het nog geen sport.
Fietsen idem.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:31

Kala schreef:
Paardrijden is een van de weinige sporten, net als zwemmen, waarbij je bijna ál je spieren gebruikt.
Het is ook maar wat je onder 'sport' verstaat... De ene sport vraagt meer van de spieren, de andere meer van de uithouding.

Dikke mensen kunnen ook gewoon sterke spieren hebben, maar weinig verbranden. Dikke mensen kunnen sowieso meerdere problemen hebben dan alleen niet genoeg bewegen en te veel eten (denk aan trage schildklier, medicijn gebruik, etc.).

Ik denk dus ook niet dat je een sport moet beoordelen aan de dikte van de mensen die eraan meedoen. Bij discuswerpen staan ook niet meest elegante slanke vrouwen, toch is dat ZEKER een sport.

ben ik met je eens ik ben altijd goed gespierd geweest en heb sinds een tijd last van een schildklier die niet meer werkt. en mag daardoor niet meer sporten, en door nog wat andere dingen. maar je komt daardoor wel aan, maar als ik rij of een stukje fiets gebruik ik wel zeker veel spieren.
de dikte heeft niks met de sport te maken ik ken mensen die wegen 80 kilo en die doen idd niks en vreten alleen maar, en ik ken mensen die wegen over de 100 en die sporten elke dag heel actief.

nadechefaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:35

paardensport is wel een sport!!! de mooiste sport op aarde.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:39

nadechefaith schreef:
paardensport is wel een sport!!! de mooiste sport op aarde.

Kijk, jij zegt het goed: paardenSPORT is een sport, klopt als een zwerende vinger _/-\o_
tweede zin is discutabel :P

sandraasdfg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:35

Ik heb ook van die collega's die dat zeggen!!! Grrrr en dat zijn dan allemaal van die stoere militairen, nou zet ze maar eens op een paard, dan komen ze er wel achter!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:20

ik vind paardrijden wel een sport een paardensport :p

nikki23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:59

ja, ik heb hier ook erg last van: "het is toch geen sport?? je doet helemaal niets! alleen op zo'n stom paard zitten" of waar ik me ook aan kan ergeren zijn mensen die denken dat ze na 1 les op de manege van het kinderfeestje van hun zusje al meteen kunnen paardrijden :n
nou, echt niet dus. als je goed wilt leren rijden moet je veel oefenen (en ook veel ervan leren) :j

*zucht* af en toe word ik daar zo moe van :o

Dus paardrijden is ABSOLUUT EEN SPORT /3

;)

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:46

Teamsport :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:06

Zo ziet het er anders (te) vaak niet uit ;(

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:09

Ik vind paardrijden ook niet echt een sport meer een hobby (op de manier waarop ik het doe dan, lees; 3 keer per week dressuurrijden en bosritje, geen wedstrijden en super zware trainingen).
Ik krijg geen spierpijn van paaardrijden, ja als ik 2 weken niet gereden heb dan wel, maar nee ik vind als je het zoals mij doet geen sport maar een hobby (:
Maarja zoveel sporten die 'sport' worden genoemd zijn geen sporten in mijn ogen schaken/vissen/autorijden etc.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:21

Wat heeft spierpijn te maken met "sport"? Bij elke fysieke activiteit (sport of geen sport) geldt dat je geen spierpijn (meer) krijgt als je het met regelmaat doet.

Simone30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:27

Ik was pas bij de fysiotherapeut en hij vroeg, sport je ook? Ja was mijn antwoord, ik rij 3 keer in de week paard...
Waarop hij vroeg, ja maar sport je ook echt? :(

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:33

@waratje
Ik fitness ook nu een halfjaar ongeveer 3 keer in de week en toch heb ik daar best vaak spierpijn al sport ik dus regelmatig.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:38

Ik heb geregeld dat we binnekort met onze hele klas gaan paardrijden op de manege naast onze school, ze zullen aan hun spierpijn duidelijk voelen dat paardrijden wel degelijk een sport is :Y)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:13

love_shyboy schreef:
Ik heb geregeld dat we binnekort met onze hele klas gaan paardrijden op de manege naast onze school, ze zullen aan hun spierpijn duidelijk voelen dat paardrijden wel degelijk een sport is :Y)

Oh, dus dan vind jij het ook sport om een tuin om te spitten? Of een flinke partij klinkers om te stapelen?

R00s, als je nog steeds spierpijn daarvan krijgt lijkt het mij dat je ergens wat overbelast of je traint niet consequent aan dezelfde spieren. (de discussie of fitness dan wel een sport is zullen we maar niet aangaan :P )

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:33

@Waratje

Helaas niet nee .. :\

saringaK1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:01

nou dat hoor ik ook echt zooo vaak!!
maar ik vind het wel een sport want ik moet al een 40 minuten fietsen, en dan heb je heel erg vaak tegenwind!! dan ben je echt wel uitgeput als je eindelijk op stal aankomt en dan buitenzetten, poetsen + rijden en dan weer terugfietsen, dat noem ik wel een lkkr dagje sporten haha :o :o

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:20

saringaK1998 schreef:
nou dat hoor ik ook echt zooo vaak!!
maar ik vind het wel een sport want ik moet al een 40 minuten fietsen, en dan heb je heel erg vaak tegenwind!! dan ben je echt wel uitgeput als je eindelijk op stal aankomt en dan buitenzetten, poetsen + rijden en dan weer terugfietsen, dat noem ik wel een lkkr dagje sporten haha :o :o

En zou het ook een dagje sporten zijn als je al het bovenstaande deed, maar dan zonder het rijden?
Dus wel fietsen, buitenzetten, poetsen en weer terugfietsen maar niet rijden?

Zo ja, dan is dus niet per se het paardrijden de sport, maar ervaar jij een dagje lichamelijk bezig zijn als sport. Dat zegt nog steeds niets over het paardrijden op zich. Bovendien is het maar de vraag of je lichamelijke inspanning wel zomaar als sport kunt zien. Als dat zo zou zijn, dan sporten bouwvakkers ook de hele dag.

Jipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:51

Ze zeggen het allemaal (bijna allemaal!) totdat ze het zelf eens hebben gedaan, haha (*evillach* xD) :').

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:32

Ik heb heel wat uurtjes in het zadel zitten, maar durf rustig te beweren dat paardrijden (niet paardensport maar puur het rijden dus) geen sport hoeft te zijn. Een beetje op een paard rond hobbelen heeft net zo veel met sporten te maken als een ommetje fietsen of een uurtje relaxed toeren in een auto.

En eerlijk gezegd, ik heb meer zweet op mijn rug staan na een uur dansles dan na een uur paardrijles en echt niet dat ik dan alleen maar wat rondjes stapte. Geestelijk bek af maar lichamelijk niets aan de hand hoor, laat staan zoiets vulgairs als zweten, dat liet ik aan paardlief over.
Die paar keer dat ik van paardrijden spierpijn heb gehad was nadat ik het een tijd niet gedaan had, maar dat gold ook voor stevig in de tuin werken, helpen verhuizen en andere rare niet sportieve klussen.
Spierpijn en zweet zijn dus in principe geen graadmeter om te bepalen of iets wel of niet sport is. Ook de moeilijkheid niet. Wel eens geprobeerd om als totale beginner een gevorderd flamenco-klasje bij te houden? Onmogelijk. En toch is het geen sport.

En nog steeds vraag ik me af waarom men zo graag wil dat paardrijden sport genoemd wordt. Het is niet meer dan een verzamelnaam voor je te paard voortbewegen. Het kán een sportieve prestatie zijn, maar ook net zo goed niet meer dan recreatie. En wat is er mis met recreeren met je paard? Heerlijk toch?

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:46

hahah mijn vader vond het ook een hobby maar geen sport..
we gingen uiteindelijk samen een buitenritje gemaakt, en hij had die dag erna heel erg veel spierpijn..
nu praat ie wel anders.. :P

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:58

Ik vind paardrijden zeker wel een sport. Het ligt er naar mijn mening wel aan in welke mate je het beoefent.
Ik heb arm- been- en buikspieren en conditie ontwikkeld door het paardrijden. En nog steeds worden deze spieren (bijna) elke dag getraind.
Mijn paard en ik werken allebei, ik laat het hem/haar werken, zij mij.

Tuurlijk, je kunt het als een hobby zien, maar dan gaat het je waarschijnlijk om één of een paar keer per week een ontspannen ritje of een bosritje. Dat is ook het beeld wat buitenstaanders hebben.
Aan de andere kant kun je het dus als sport zien, waarbij jij zelf getraind wordt en het paard ook traint. Jij ontwikkelt spieren en probeert het paard ook te ontwikkelen. Dat vind ik paardensport. Samen opbouwen, samen trainen en presteren. Werken voor een prestatie.

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:46

Jeetje ik vind dat veel mensen het als hobby doen en dat dat het meest ontspannende is wat er op de aarde bestaat, maar als je er een dag op hebt zitten met het trainen van 6 paarden en 4 x in de week fitness om alle spiergroepen goed te ontwikkelen, en ik 's avonds kapot in mijn bed lig, weet ik dat dit topsport is. ;) :j