duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:41

en zonder goede basis is alles wat er wel uitfloept nep... en ga je altijd ergens verderop vastlopen. Zie het als goede springruiters. Die gaan met hun paard dressuren, en springen maar af en toe een hindernis. Dit omdat het paard al kan springen, dus het enige wat ze hoeven te doen is zorgen dat het paard een goede basis heeft waarvan uit hij kan springen. En hoe beter de basis, hoe beter het paard zijn eigen lichaam kan gebruiken, waardoor het weer hoger en sneller kan gaan springen. In de dressuur streven we naar allerlei zijgangen in de verschillende gangen, in springen naar hoger en sneller, beide zijn echter nergens zonder de basis.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:43

Qimm schreef:
Heb nu ook veel meer zin om te rijden, alles uitproberen wat ik hier lees.
Hebben meer mensen dat? Meer motivatie?

Absoluut! Ik ga met Witte ook zeker aan de slag met het achterwaarts, en dan vooruit in draf of galop. Dat heb ik voorheen al wel eens gedaan, maar daarna eigenlijk nooit meer aan gedacht..... Bloos En dat terwijl hij er juist erg veel lol in had...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:46

Zonder goede basis, als je er dingen uit gaat trekken, krijg je onherroepelijk overwerkte paarden. Die lichamelijke problemen krijgen, in de staak gaan, of zelfs onhandelbaar worden...
Niet leuk... en die worden dan weer verkocht als recreatiepaard of weidemaatje. Of gaan naar de slacht.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:52

door dit topic ben ik gerichter en met meer doorzettingsvermogen aan de slag gegaan.

Ik moet eerlijk bekennen dat het de laatste maanden bergafwaarts ging....ik zag geen oplossing meer. Tot het moment dat mijn vader zei "we gaan pas weer op concours als we er klaar voor zijn ". Want achteraf gezien hobbelde we achter de feiten aan, we wisten wat fout zat maar door "concoursdruk" bleven we toch doorgaan met het hoger instellen van mijn paard.

Natuurlijk gaat het nog steeds niet zoals ik zou willen, maar ik boek vooruitgang als zijn het maar hele kleine dingen, ik ben me bewuster van MIJN fouten en niet die van mijn paard.

Natuurlijk zijn er ook dagen dat het minder gaat en dat ik even niet meer weet hoe het moet, dan les ik 2 pagina's van dit topic en dan heb ik alweer nieuwe middelen/ideeen om mee aan de slag te gaan Haha!.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:00

Eigenlijk moeten we vragen of er geen titelwijziging kan plaatsvinden, want het is (gelukkig!) een heel stuk uitgebreider geworden als alleen een foto van een paard dat goed beweegt....

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:07

Mijn motivatie was al heel groot maar alle tips hier probeer ik echt wel mee te nemen tijdens het rijden.

Ik had zaterdag een wedstrijd een kreeg een heel gaaf compliment van een jurylid die mij al 2x eerder in de ring had gehad *LOL* Ze vond hem in de afgelopen 2 weken zo verschrikkelijk vooruit gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:15

Wat gaaf zeg!!! En jij liep de hele dag met een smile van oor tot oor Haha! Of niet dan? Super!!! Go jij! Go jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:23

_angela_ schreef:
Eigenlijk moeten we vragen of er geen titelwijziging kan plaatsvinden, want het is (gelukkig!) een heel stuk uitgebreider geworden als alleen een foto van een paard dat goed beweegt....

Noem het: "Hoop voor wanhopige ruiters: verlichte Rijkunst à la Bokt.
De oplossing voor al uw rijtechnische problemen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:43

haha.. te hoog van de toren blazen.. levert ook problemen op hoor Yamcha.. hoge bomen vangen veel wind.
maar het is zeker meer geworden dan alleen een topic met aantal plaatjes. al zie ik de plaatjes graag .. theorie is mooi.. maar wil ook uitwerking zien.. anders gaat het niet genoeg leven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:46

Zal even het verschil laten zien bij ons Haha! Heb hem nu 3 jaar, daarvan is hij anderhalf tot 2 jaar kreupel geweest. Steeds 3 maanden kreupel/niet goed en 2 maanden opbouwen, maand normaal rijden en dan kreeg hij weer wat.
Ben met hem begonnen in de L2 en rijden nu Z2

1e week dat hij bij ons was. 3 jaar geleden.
Afbeelding

2 jaar geleden:
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 00copy.jpg

's Winters, dus 1 1/2 jaar geleden
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... kenMax.jpg

Vorig jaar begin zomer
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 006pe9.jpg

Dit jaar:
Afbeelding

http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... vaart2.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:51

Evelijn schreef:
haha.. te hoog van de toren blazen.. levert ook problemen op hoor Yamcha.. hoge bomen vangen veel wind.
maar het is zeker meer geworden dan alleen een topic met aantal plaatjes. al zie ik de plaatjes graag .. theorie is mooi.. maar wil ook uitwerking zien.. anders gaat het niet genoeg leven.

Ik was even aan het dollen... was geen serieus voorstel hoor... Haha!
@ MyWishMax: dat ziet er zeker beter uit!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:52

Hij was ook echt een scharminkeltje Knipoog Nu heeft die nog meer spieren als op de laatste foto Lachen
Jammer dat hij zoveel problemen heeft, maargoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:54

Het is wel een leukerd... volgens mij heeft hij ook een leuk karakter... lijkt me een hele lieverd...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:57

Hij heeft idd een heel leuk karakter Knipoog Hij is echt een lolbroek, beetje brutaal, maar zo'n apart karakter..

maar dat is wel weer héél erg offtopic Schijnheilig

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:58

je kunt aan een paard al heel snel zien wanneer deze goed door de rug begint te lopen, achter het zadel en over zijn kont zie je de spieren als het ware "golven" dit betekent dat ie zn rug los gaat laten en ontspant, ook voel je dit als je met je vingers op deze plen van boven naar beneden gaat, eerst voel je een horizontale spanning en deze verdwijnt hoe meer hij zich los begint te laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:59

@ MyWishMax: Echt heel erg. Laat ons onszelf weer met serieuzere zaken bezighouden....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:01

Ja idd Knipoog Ik zal nog even kijken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:05

Ja, doe maar... Knipoog Ik ga me even bezighouden met de was Knipoog Daarna zal ik weer commentaar geven hier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:13

de was, nou je 't zegt... *gaat ook ff richting wasmachine*

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:07

Bedankt Yamcha! Haha! super uitleg, ik snap wat je bedoeld Ja
als Vita's Lymfeklierontsteking over is ga ik het proberen Lachen

Yamcha schreef:
Exact. Goeie instructeurs zijn moeilijk te vinden, en dan ook nog een die kan lesgeven (kunnen de meesten namelijk niet) en die zijn huiswerk heeft gemaakt, kennis heeft van jouw anatomie en van het paard, die snapt (weten is niet genoeg) hoe die op elkaar inwerken, die weet welke oefeningen jij op dat moment nodig hebt, en ook nog eens sociaal vaardig is...
dan mag je een lantaarntje meenemen...

Ook helemaal mee eens!
bv. met schouderbinnenwaarts, roept er een: 'let erop dat hij zijn hoofd niet kantelt' (Het is een merrie, volgens mij weet ze dat niet eens.. Vork) 'eeh ja.. maar HOE dan?'

Of met verzamelen, toen wist ik nog niet hoe je 'op het achtebeen' moet rijden. Zat ze maar te zeggen dat hij zijn benen meer moet optillen en dat haar achterbeen meer moest ondertreden.
'ja dat snap ik wel, maar HOE dan???'

Gelukkig weet ik nu wel hoe het moet Lachen

Oh en hoe het voelt 'over de rug rijden', als je zonder zadel gaat rijden kun je dat heel goed voelen. In stap is het meestal beter te voelen, je merkt het echt wel. En in draf kun je dan dat gevoel herkennen. Knipoog

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:10

Iemand die ook mijn fotoos wil beoordelen? Naar ruggebruik, achterhandgebruik, enz. toe.Het zou heel leuk zijn wat tips en commentaar te krijgen.

drafje
Afbeelding

Uitgestrekte draf (beetje uit verkeerde hoek genomen)
Afbeelding

Afbeelding

Draf nogmaals
Afbeelding

Haar galop
Afbeelding

Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:37

In alle draf foto's zit je zelf in ieder geval erg naar achteren, in de middendraf is het nog erger...

Je hebt een beetje wipwap-effect, je bovenlichaam komt naar achteren, en je benen gaan naar voren. Dat betekend dat je heup gewricht erg vast zit. Ga dus veel werken aan je verlichte zit, en vanuit daar langzaamaan gaan doorzitten. Leer om ook tijdens het doorzitten met je bovenlichaam onafhankelijk van je benen naar voren en naar achteren te gaan. Zet iemand langs de kant die je steeds gaat corrigeren op wat recht is. Goede kans dat je namelijk denkt dat je recht zit, maar in feite toch naar iets achteren zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:05

Je mag idd rechterop zitten, de Haf valt op de voorhand, terwijl hij/zij toch best leuk kan lopen. En je handen... die vind ik wel erg. Je bent echt veel te streng, je binnenhand mag alleen maar zeer licht contact houden, verder niks.
In de galopfoto's zit je meer rechtop, en het ruggebruik van je paardje is dan gelijk veel mooier! Daar zie ik wel een mooi achterhandgebruik, en een bolle rug... rechtop zitten dame! Lachen
Rijd haar goed van achter naar voren, contact mag lichter, buitenteugel steunend, binnenteugel alleen contact.
Rijd haar op je binnenbeen naar beneden (binnenbeen naar buitenteugel). Je activeert het binnenachterbeen, geeft steun met de buitenteugel, binnenhand is stil. Daarop moet ze naar beneden komen, en dan heb je een heerlijk licht contact.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:21

Oh en ik rij haar nu ook los in de halsstrek houding neus zo laag mogelijk en wat naar voren (eerste half uur ofzo). En eerst kon ik haar nooit licht houden met balkjes draven dan deed ze haar hoofd om hoog en kwam tegen mijn hand in.Nu doet ze dat niet meer. Ze blijft ontspannen laag lopen. Het lijkt mij een positieve ontwikkeling (hoop dat het dat ook is Haha!)[/quote]

Dat met de balkjes is natuurlijk een goede oefening. Maar verder zou ik haar niet te laag rijden. Een paard wat gewend is/de neiging heeft om op de voorhand te vallen, moet je niet bewust met de neus richting de grond rijden. Want dan breng je juist alle gewicht weer op de voorhand, ook al loopt ze dan in een voorwaarts tempo! Snappie? Je kunt haar dan beter omhoog houden en lekker voorwaarts maken door overgangen en een flink tempo. Door haar hoofd omhoog te houden (niet te trekken!) Komt het gewicht meer op het midden en achter te liggen. Ze zal er op gaan nageven en het gewicht blijft dan zo. Met de neus naar beneden is goed voor de ontspanning aan het begin, maar als ze veel op de voorhand loopt, zou ik het niet te lang doen. Zo tussendoor is het uiteraard wel goed, voor de ontspanning.
Mijn paard is ook gewend om in heerlijke ontspanning met haar neus zo wat over de grond te gaan. Dat doe ik dus ook regelmatig, maar zij heeft ook het probleem dat ze op de voorhand loopt. Dus probeer ik die stukjes zo kort mogelijk te houden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:59