Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:41

Ik gebruik een wat langere voorbereiding, ongeveer een half jaar. Het begint met veel stappen aan de hand, met name op het harde. Dan na een maand of twee eens per week gaan longeren en dat langzaam opvoeren tot maximaal 3 keer per week, hoewel dat weinig voor zal komen. Tussendoor nog wel eens een weekje of twee vrij ( bijv. als mijn paard last heeft van wisselen). Elke maand introduceer ik iets nieuws: hoofdstelletje, beenbeschermers, singeltje, zadel. Ik longeer maximaal een kwartier, maar meestal maar een minuut of tien ( behalve gisteren, toen mijn gekke beest door de vrieskou als een gek rondjes bleef scheuren, dan wacht ik even tot de aandacht weer bij mij is, zodat ik positief af kan sluiten).
Door de langzame opbouw leer je het paard heel goed kennen en kan je makkelijk zien wanneer iets (te) veel gevraagd is. En bovendien vind ik het gewoon heel leuk om er veel mee bezig te zijn!

Quinell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:44

Heej...
Ik heb een verzorgadres en daar doen ze dat ook.
We leren dat hij weet dat er iemand op hem zit
Daarna leren we hem stap, draf en galop tot dat ze weten wat ze moeten doen met welke hulp.
Bevoorbeeld als je je been naar achteren legt dat ze dan aan moeten galopperen.
Daarna zetten we hem een half jaar in de wei totdat die echt 3 is en dan gaan we pas echt werken aan het wijken, middengalop en aan de teugel.
Ik rij er nu op, en het bevalt me heel goed.
Ik vind dat ze na het inrijden wel even wat tijd verdienen om het allemaal te begrijpen wat er met ze gebeurt is. Het is natuurlijk heel raar om ineens een mens op je te hebben.

Groetjes.... Pling

Quinell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:49

Heej...
Eerst leren we stap, draf en galop totdat ze dat kennen en weten wat de heulpen zijn.
Daarna mogen ze nog een half jaar in de wei staan om alles te verwerken!
Na een half jaar pakken we het weer op en gaan we verder werken aan de middengalop, aan de teugel en wijken.
Ik rij nu ook op een pony die toen ze 2.5 was werd ingereden.
Nu ben ik haar verder aan het inrijden.
Ik vind het wel heel vroeg maar wel heel goed. Want je kan ook een paard inrijden die 3 is en daarna gelijk verder inrijden. Nu kunnen ze nog even lekker in de wei staan.

Groetjes... Pling

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:28

Over een maand is mijn paard 3 jaar en gister heeft hij voor het eerst een bit in gehad en ik ben ongeveer een maand geleden met longeren begonnen en dat deed ik meestal 1 keer in de week.
Nu kan hij voorlopig niks meer doen, want hij heeft iets aan z'n knie. Verdrietig
Dus nu kan ik alleen met hem stappen, maarja als het over is, ga ik hem weer longeren en dan rustig opbouwen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:32

Wat heeft hij dan aan zijn knie?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:09

Bloeduitstorting, hij is waarschijnlijk ergens tegen aan gestoten ofzo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:39

Quinell schreef:
Heej...
Eerst leren we stap, draf en galop totdat ze dat kennen en weten wat de heulpen zijn.
Daarna mogen ze nog een half jaar in de wei staan om alles te verwerken!
Na een half jaar pakken we het weer op en gaan we verder werken aan de middengalop, aan de teugel en wijken.
Ik rij nu ook op een pony die toen ze 2.5 was werd ingereden.
Nu ben ik haar verder aan het inrijden.
Ik vind het wel heel vroeg maar wel heel goed. Want je kan ook een paard inrijden die 3 is en daarna gelijk verder inrijden. Nu kunnen ze nog even lekker in de wei staan.

Groetjes... Pling

Je kunt ook een paard met 3,5 jaar rustig inrijden, ze dan in het land zetten en op het vierde jaar weer rustig verder gaan. Waarom al met 2,5 jaar??? Je zegt dat je het wel vroeg vindt, maar ook wel heel goed. Mijn paard is fysiek en mentaal nog zo veranderd tussen zijn 2,5 en 3de jaar. Ik heb er echt nog niet op gezeten, dat wil ik ook helemaal nog niet, omdat hij nog zo groeit. Het komt allemaal wel, hoor. Ik vind het echt jammer dat mensen het geduld niet even op kunnen brengen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:07

sja, ht stappen aan de hand zit er bij de dieren bij ons al wel in, draven ook trouwens ...
als ze eenmaal oud genoeg zijn dan kijken we gewoon naar het paard, de 1 is na een vijf keer longeren al zover dat ie het snapt
en er iemand op kan , de ander duurt een maandje voor je er op kan kruipen
moet hier ook wel bijmelden dat de diere voor ze aan de longe gaan wel een soort van grondwerk hebbn gehad op eigen wijze,
maar dat is ook maar een weekje of twee werk
dus totaal zijn we hooguit twee maanden bezig
en dan weer een half jaar de wei op voor we ze echt gaan oppakken

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:47

draumpje schreef:
Viva06 schreef:

Omdat hij dan alles ogeveer kent en vergenoeg is om erop te gaan zitten als hij 3 is... ik vind dat je er vanaf 3 op mag gaan zitten en rustig mg beginnen met rijden,...

juist , jij vind Lachen
ik las dat het moest , dus ik was gewoon benieuwd waarom dat het dan zou moeten Lachen
ik vind Lachen
ben het absoluut niet met je eens, maar dat is een ander verhaal

even iets heel anders gewoon als algemene vraag aan iedereen
ik ben gewoon even benieuwd hoevaak en hoelang jullie een paard ongeveer longeren voordat je er op zou kunnen gaan voor de eerste keer (en de eerste keer erop , dan bedoel ik daadwerkelijk het dier in beweging laten komen onder de man )
dus ben je een drie maanden of langer drie keer in de week aan het longeren of hoe zien jullie dat?

Het was ook nie mijn bedoeling om het over te laten komen als moeten Bloos ik bedoelde ook eigelijk dat ik dat vond Schijnheilig haha ben blij dat je het nou wel snapt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:54

Viva06
ik snapte je wel Haha! maar ik kon het echt even niet laten Tong uitsteken

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:54

Ik vind het niet egt oke,
het wordt steeds jonger Nagelbijten / Gniffelen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:11

NOg een 'leuk' voorbeeld.. OP xxxxx staat een Dravermerrie te koop: Wakanda Felix. Als ik even in het stamboek kijk, zie ik dat de merrie van 5/5/2004 is. OP de site staat vermeld dat ze al netjes aangereden is...
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 29-01-07 04:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:14

ik vind dat je rond die tijd al rustig aan de gang kunt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:16

WendyBZ schreef:
NOg een 'leuk' voorbeeld.. OP xxxxx staat een Dravermerrie te koop: Wakanda Felix. Als ik even in het stamboek kijk, zie ik dat de merrie van 5/5/2004 is. OP de site staat vermeld dat ze al netjes aangereden is...

Ja,zag ik ook al.. hij loopt ook lekker in de krul

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:35

aangereden onder het zadel of voor de kar?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:45

Onder het zadel. Voor de kar vind ik heel wat anders. Zoals ik al eerder in het topic verteld heb, beleren wij ze gewoon als ze jaarling zijn. Maar ik stap er niet op voor ze minsten 3 of 4 zijn. De meeste zelfs pas als ze 4 zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:55

WendyBZ schreef:

Volgens mij mag je niet zo op deze manier advertenties op Bokt.nl bespreken..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:08

waarom niet? er zijn toch ook genoeg topics waarin bijvoorbeeld bekappers compleet afgebrand worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:08

Volgens mij mag het idd niet... maar ik kan me er soms wel iets bij voorstellen...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 09:41

Kinke schreef:
waarom niet? er zijn toch ook genoeg topics waarin bijvoorbeeld bekappers compleet afgebrand worden?

Hoe zou jij het vinden als jouw advertentie op een openbaar forum de grond in wordt geduwd?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 09:58

Ik kan me niet druk maken over iemand die zo'n advertentie zet, heel eerlijk gezegd. Ik maak me drukker over waarom iemand zo'n paard zo vroeg inrijdt. Dat vind ik echt erg. Boos!

En inderdaad; hier worden een hoop NBers afgekraakt met naam en al en dat mag dan wel????

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:01

Laten we ook eens van een andere kant bekijken! Een 2,5 jarige inrijden vind ik opzich niet zo'n probleem. Het ligt er grotendeels aan hoe je het doet. Maak je het paard alleen zadelmak of ga je het ook daadwerkelijk doorrijden? Meestal gaan die jonge paarden toch nog een jaartje het land op, met een 2,5 jarige kun je niet zo veel en een 3 jarige starten komt ook niet heel vaak voor.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:03

Nadya schreef:
Ik kan me niet druk maken over iemand die zo'n advertentie zet, heel eerlijk gezegd. Ik maak me drukker over waarom iemand zo'n paard zo vroeg inrijdt. Dat vind ik echt erg. Boos!

En inderdaad; hier worden een hoop NBers afgekraakt met naam en al en dat mag dan wel????

Volgens mij mag dat ook niet... maar goed. Ik ben geen moderator. Vraag het ze eens zou ik zeggen Knipoog

Ik ben nog steeds van mening dat als je een driejarige met beleid zadelmak maakt en vervolgens rustig aanrijdt, er niets aan de hand hoeft te zijn Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:15

Pletje123 schreef:
Nadya schreef:

Volgens mij mag dat ook niet... maar goed. Ik ben geen moderator. Vraag het ze eens zou ik zeggen Knipoog

Ik ben nog steeds van mening dat als je een driejarige met beleid zadelmak maakt en vervolgens rustig aanrijdt, er niets aan de hand hoeft te zijn Lachen

Pletje123, ik maak me niet zo druk over wat wel en niet mag. Ik zal hier geen advertentie plaatsen, maar ik vind dat er best iets over gezegd mag worden als er dingen in staan, die niet zo netjes zijn. Er wordt hier op bokt zoveel geroepen en ik verbaas me regelmatig over wat wel en niet mag. Maar om me nou overal druk over te maken, ik vrees dat het niet zoveel zin heeft.... Knipoog

Een driejarige met rustig beleid zadelmak maken, vind ik echt iets heel anders dan een 2,5 jarige zadelmak maken. Ik zie aan mijn paard hoe hij is veranderd tussen 2,5 en 3 jaar. En nog steeds zit ik er niet op, omdat ik liever even wacht. Als ik hem van de zomer rustig inrij, laat ik hem van de winter weer even een half jaartje met rust qua rijden. Het gaat mij erom dat zo'n jong paard nog in de groei is en dat veel mensen zich blijkbaar niet realiseren dat daadwerkelijk op een paard zitten, zeer belastend is voor een (jong) paard. Ik zou zelf ook niet zo'n vroeg ingereden paard willen kopen.

Daarbij verbaast het me dagelijks hoeveel mensen die jaaaaaaren in de paarden zitten, me in het afgelopen halfjaar hebben gevraagd of ik al eens op mijn paard gezeten heb. En tegelijkertijd maakte die vraag me kwaad, omdat ik het gewoon echt niet vind kunnen. Mijn paard was nog zo overbouwd, een echte baby. En dan vragen mensen die toch beter zouden moeten weten zoiets. Ze stonden vaak te kijken van mijn zeer eerlijke reactie, maar zeiden achteraf toch wel dat ze me gelijk moesten geven. Maar ja, die commercie, he? Vreselijk......

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:27

@Nadya: wat is het punt nou dan?

Ik maak me er ook niet druk om. Wijs jullie er alleen op dat er geen advertenties op die manier besproken mogen worden. Niet meer en niet minder.. Als je wil weten wat wel en niet mag + waarom: kijk bij FAQ of PB een moderator.