Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saffire

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:08

uhh ik wil niet zeuren ofzow, maar iedreen moet dat toch zelf wete. iedreen is anders hoor, niet iedreen is slank Bloos

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:08

Enne, jullie mogen eerlijk zeggen wat jullie van mij en Partout vinden hoor.
Ik kan tegen kritiek Knipoog
Ik woog op deze rond de 80 kilo, Partout is een kruising KWPN x arabier van 1.64. Volgens de tabel ben ik dus flink te zwaar.
Oordeel zelf Knipoog
Afbeelding

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:10

ik vind eerlijk gezegd de combinatie mooi ogen vanaf de foto,zo zie je maar dat gewicht soms ook vrij relatief is.
en 80 kg is niet echt achterlijk zwaar hoor

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:10

Amanda schreef:
opala schreef:
Of anders gezegd of de rug van je paard wat te verbergen heeft.

Dan moet je wel net zo'n foto hebben Clown

Ja precies... En dan moeten mensen die niet te dik zijn ook foto`s van hun paardenrug maken, want volgens mij heeft het wel of niet passen van het zadel veel meer invloed op de bespiering van een paard dan het gewicht van de ruiter...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:12

@Amanda: Ik vind jullie een mooie combi hoor! Jij bent zeker niet al te groot, hij lijkt veel groter dan 1.64 vind ik Haha!.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:14

Snoevie schreef:
het hangt er vanaf hoe zwaar je bent.
er is niet gezegd dat als je zwaarder bent je maar moet stoppen met rijden.

alleen zijn er nu eenmaal grenzen,hoe vervelend ook.......ik kan ook niet op ieder paard stappen,daar ben ik ook eerlijk in.

sorry hoor, maar dat lees ik wel bij sommige reakties tussen de regels door. terwijl de meesten niet eens weten wat de oorzaak is dat men dikker is dan de gemiddelde mens. de meesten gaan er vanuit dat dit door het eten komt, maar dit is dikwijls niet het geval.

ik ben het wel met je eens dat er grensen zijn, maar je mag er toch van uit gaan dat een ieder het daar mee eens is. uiteraard kun je met 100+ kg niet op een iel ponietje gaat zitten en dan verwachten dat je met deze alles kunt wat een grote sterke groninger/gelderlander/tinker o.i.d. wel kan.

maar ja dat is ook al zo vaak gezegt en toch blijft men er over door gaan, het is en blijft een topic met menings verschillen en zo veel mensen zo veel meningen. ik zie het nut van deze discussie niet meer van in. het is en blijft een kat en muis spelletje......

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:14

Snoevie schreef:
ik vind eerlijk gezegd de combinatie mooi ogen vanaf de foto,zo zie je maar dat gewicht soms ook vrij relatief is.
en 80 kg is niet echt achterlijk zwaar hoor

Nee, maar wel veel te zwaar volgens de tabel.
Nou zit Partout ook heerlijk in zijn spieren.
Deze foto is van vorig jaar. Daar is het plaatje een stuk minder mooi.
En toen woog ik zelfs minder.
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:15

opala schreef:
Nou ja, ik zie wel of er foto's geplaatst gaan worden.

Oke, ik zal een foto posten van de rug van mijn paard Ja Even kijken of dat vanavond nog gaat lukken hoor. Ik zal je een plezier doen en jouw deskundige blik dat laten beoordelen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:27

Het heeft geen haast. Ik zal zelf ook foto's nemen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:36

Mustang2006 schreef:
Snoevie schreef:

alleen zijn er nu eenmaal grenzen,hoe vervelend ook.......ik kan ook niet op ieder paard stappen,daar ben ik ook eerlijk in.

sorry hoor, maar dat lees ik wel bij sommige reakties tussen de regels door. terwijl de meesten niet eens weten wat de oorzaak is dat men dikker is dan de gemiddelde mens. de meesten gaan er vanuit dat dit door het eten komt, maar dit is dikwijls niet het geval.

ik ben het wel met je eens dat er grensen zijn, maar je mag er toch van uit gaan dat een ieder het daar mee eens is. uiteraard kun je met 100+ kg niet op een iel ponietje gaat zitten en dan verwachten dat je met deze alles kunt wat een grote sterke groninger/gelderlander/tinker o.i.d. wel kan.

maar ja dat is ook al zo vaak gezegt en toch blijft men er over door gaan, het is en blijft een topic met menings verschillen en zo veel mensen zo veel meningen. ik zie het nut van deze discussie niet meer van in. het is en blijft een kat en muis spelletje......

ben het ook met je eens.
een discussie zal het altijd blijven.
als je het maar voor jezelf weet,hoe moeilijk het ook is Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:36

Mustang2006 schreef:
Snoevie schreef:

sorry hoor, maar dat lees ik wel bij sommige reakties tussen de regels door.terwijl de meesten niet eens weten wat de oorzaak is dat men dikker is dan de gemiddelde mens. de meesten gaan er vanuit dat dit door het eten komt, maar dit is dikwijls niet het geval.

Waar lees je dat? En wat maakt het uit waarom iemand zwaarder is?

Het gaat toch om de gezondheid van het paard.

Als er iemand te zwaar is door een ziekte, dan nog krijgt het paard dat gewicht op z'n rug!

Je moet een paard uitzoeken die je kan dragen zonder moeite en met geen (of een kleine kans, want rijden is natuurlijk helemaal niet goed voor de rug) op schade.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:38

en @ Amanda:
wat een prachtig verschil zeg,je paardje ziet er veel beter uit en de combinatie oogt zeker een stukje mooier nu.

ik denk dat ze bedoeld superwoman,dat mensen al oordelen over te zwaar zijn zonder dat ze de reden weten.
voor het paard maakt het natuurlijk niks uit idd

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:42

opala schreef:
Het heeft geen haast. Ik zal zelf ook foto's nemen.

Ik ben gewoon geinteresseerd in wat jij daar wel niet over te zeggen hebt.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:00

Toch begrijp ik eigenlijk het nut van dit topic niet zo. Ik ga hier geen oordeel geven over bijv. het gewicht van Amanda adhv haar geplaatste foto's. Het is niet aan mij om een oordeel te vellen over het gewicht van een ander, onder het mom van de gezondheid van het paard. Iedere ruiter is zelf verantwoordelijk voor zijn gezondheid en draagt zelf de verantwoordelijkheid voor zijn gewicht. Ik weet van mezelf dat mijn BMI aan de hoge kant is en ik ben hard aan het werk om dat gewicht omlaag te krijgen. En van andere ruiters met overgewicht zou ik het ook slim vinden om dat te doen, maar dat moeten ze nog altijd zelf weten. Zolang het paard niet zichtbaar door zijn hoeven zakt, kun je iemand niet echt verbieden om er op te stappen, toch?

Overigens Mustang, ieder pondje gaat nog steeds door het mondje. Dat geldt voor iedereen. Overgewicht komt niet door een mysterieuze stofwisselingsziekte hoor, maar gewoon door slechte eetgewoontes Knipoog En die heb je zelf in de hand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:03

Zal ik mijn eetgewoontes eens opschrijven hier dan?
Mag jij er een oordeel over geven Rolleyes

Het gaat hier niet om het gewicht van de ruiter, maar om de combinatie te zware ruiter + paard.
Je hoeft dus ook geen oordeel over mijn gewicht te geven, maar over de combinatie van mij en Partout.
En zoals ik al zei, ik kan een hoop hebben Knipoog

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:07

Ik ga geen oordeel over jouw eetgewoontes geven nee. Dat zei ik dus al. Je hoeft je niet aangevallen te voelen.

Andere vraag: wat zou het jou in godsnaam kunnen schelen wat ik van jou en je paard als combinatie vindt?

Ik vind een slanke amazone nog altijd het mooist. En daarmee snijd ik mezelf lekker in de vingers, want dat ben ik zelf ook bij lange na niet.

Maar om nou te zeggen dat jij een onverantwoorde last vormt voor de rug van je paard, nou nee, dat lijkt me niet. Die indruk wekt ie niet echt hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:17

Ik voel me totaal niet aangevallen, ik nam mezelf als voorbeeld.
Maar wat ik bedoel is dat je alle mensen over 1 kam scheert.
Niet elk pondje gaat door het mondje.
Neem Rk nou als voorbeeld.
Haar verhaal staat een paar pagina's terug.
En afvallen gaat ook niet zo makkelijk als jij nou doet voorkomen.
Sorry, maar je kan geen appels met peren vergelijken.

Ten tweede is Partout mijn paard niet. De eigenaar zag gelukkig wel dat mijn gewicht niet in de weg zit.
En het kan me ook niet schelen wat jíj er van vindt.
Ik heb mezelf als voorbeeld genomen van iemand met overgewicht op een slank paard.

Wat bewijst wat er al een paar keer gezegd is. Je ziet niet altijd dat iemand te zwaar is, het plaatje blijkt toch belangrijker te zijn. Want niemand heeft gezegd dat ik te zwaar/passend zou zijn, maar dat het plaatje mooi is.
En volgens iedereen hier gaat het niet om het plaatje.
Maar blijkbaar toch wel Knipoog

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:19

Jij snapt geloof ik niet helemaal wat ik bedoel. Bovendien neem ik ook steeds mezelf als voorbeeld.

Jij wilt toch weten wat een ander van het plaatje vindt? Anders plaats je die foto toch niet?

Tuurlijk gaat het om het plaatje. Niemand zal zeggen dat het medisch gezien onverantwoord is als jij op Partout gaat zitten. Maar ik vind het minder mooi. En ik schrik me iedere keer rot als ik in de spiegel in de binnenbak mijn eigen dikke kont in dat zadel zie zitten. En daarom ben ik er mee bezig om er wat aan te doen. Je hoort mij niet zeggen dat het makkelijk is hoor.

Ik vind dit hele topic gewoon onzin. Je kunt niet voor een ander bepalen of ie onverantwoord zwaar is voor zijn paard of niet. En al zou iemand dat bijv. van mij zeggen, wat dan nog? Ik vind het al vervelend genoeg dat ik moet afvallen, laat staan dat 1 of andere bokker dat onder mijn neus wrijft. En ik zit niet op een c-pony, dus van dierenmishandeling is geen sprake.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:35

Pava schreef:
Ik vind dit hele topic gewoon onzin. Je kunt niet voor een ander bepalen of ie onverantwoord zwaar is voor zijn paard of niet. En al zou iemand dat bijv. van mij zeggen, wat dan nog? Ik vind het al vervelend genoeg dat ik moet afvallen, laat staan dat 1 of andere bokker dat onder mijn neus wrijft. En ik zit niet op een c-pony, dus van dierenmishandeling is geen sprake.

Ik denk dat dit topic wel actueel is. Hoe vaak zie je niet bij ITP of HAW dat mensen zeggen dat iemand te zwaar is voor zijn/haar paard. Ik hoop via dit topic erachter te komen of er mensen weten van onderzoek over de draagkracht van een paard (haha grappige woordspeling Haha!) en wat de verschillende meningen zijn en waarop ze die gebaseerd hebben. Volgens sommige zou ik namelijk niet op een paard mogen zitten (die de tabel die in het begin van het topic langs kwam), terwijl ik erachter nog geen wetenschappelijke onderbouwing gezien heb.

En ik snap best wel dat er mensen zijn die denken dat je ervoor kiest om dik te zijn, en dat iedereen als ie wil even kan afvallen door minder te eten... Ik heb namelijk hetzelfde idee, alleen dan met rokers Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:36

het is niet in elk geval elk pondje gaat door het mondje.
je zou moeten weten dat er vele factoren mee(kunnen)wegen.
al is eten het meest voorkomende.
maar waarom eet iemand overmatig?dat kan je niet aan de buitenkant zien

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:38

Ik vind het eigenlijk wel cru om te stellen dat dikkere mensen het paard in de weg zouden zitten, niet op een paard kunnen komen etc etc.

Als ik nu naar mezelf kijk (ja, ik zal ook zo een foto plaatsen, mogen jullie gelijk oordelen) dan zie ik iemand met een best wel dikke kont ja....

Maar niet lenig???? Kom op, ik heb 8 weken geleden een operatie ondergaan waarbij mn schoudergewricht dat TE LOS was, aan elkaar is gezet! Ik ben zo lenig als wat, ik leg zó mn benen in mn nek als je wilt, en ik krijg ze ook weer terug..... spagaat, dubbelvouwen... noem maar op en ik doe het voor je.

En toch ben ik te dik. En ja, dat vind ik heel erg, maar het lukt me niet om het kwijt te raken - ik eet gezond, sport iedere dag en nog blijft het gewicht er aan zitten. En omdat ik ook nog eens bijna 1.85m ben, ben ik al snel te zwaar natuurlijk.
Maar mijn paard kan mij hebben, hinnikt nog iedere dag als ik op stal kom, en is blij tijdens het rijden. OK, hij is 1.76m en zelf ook niet smal, maar toch, als je de grafieken mag geloven doe ik hem oneindig veel leed aan....

tja...

oordeel zelf maar:

Afbeelding

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:14

Ik ga niet over foto's oordelen, want het ging toch niet om het plaatje? Het gaat om de gezondheid van het paard.
Misschien kunnen we een afvaltopic maken en elkaar door dik en dun steunen. (grappige woordkeuze..) Maar het is zeker niet voor iedereen even makkelijk. Als we maar de boel realistisch blijven bekijken en ons verstand gebruiken, komen we al een heel eind. En ik denk dat we daar geen foto's voor nodig hebben.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:55

Nederlanders horen gemiddeld tot de langste mensen op deze kloot.Ze wegen gemiddeld bij normaal gewicht dus ook zwaarder dan mensen in andere landen. In Nederland komt overgewicht veel voor. Men begint zich hier zorgen over te maken, ivm de gezondheidsrisiko's en de enorme kosten die het veroorzaakt op langere termijn. Overgewicht veroorzaakt door de manier van leven (eten, drinken, bewegen) komt relatief veel vaker voor dan overgewicht door een aandoening waar je al dan niet iets aan kan doen. Overgewicht kan je zelf aanpakken als het veroorzaakt wordt door je manier van leven. Ik ben zelf, zonder begeleiding, zonder advies, binnen een half jaar 35 kg kwijt geraakt en daar heb ik het heel lang op kunnen houden. Als je er iets aan wilt doen, dan kan je daar iets aan doen. Met een ziekte, waar je niets aan kan doen, is het een ander verhaal. Of overgewicht invloed heeft op je paard? Ik denk van niet. Overgewicht is voornamelijk een probleem voor en van jezelf, niet voor je paard. Iemand met een fors overgewicht kan nog steeds niet te zwaar zijn voor een paard.

De kreet "overgewicht" is daarom misleidend in deze discussie en voegt aan de discussie een component toe, die in relatie tot het maximum toelaatbare gewicht van een ruiter/amazone op een paard van geen enkele waarde is. Er is een grove relatie tussen het maximum toelaatbare gewicht van een ruiter en het paard, en daarbij zijn de factoren die dit beinvloeden bekend. Daar moet je dan rekening mee houden.

Ik ken aardig wat mensen met overgewicht die een betere conditie hebben dan iemand met een normaal gewicht of mensen die te licht zijn. Met het lopen van 1/4-1/2 marathon afstand of fietsen op en wielrenfiets wordt je soms ingehaald door mensen waarvan je denkt, hoe is dat mogelijk. Het oogt misschien minder mooi, maar er zit wel conditie, uithoudingsvermogen en souplesse in die mensen. Een graat heeft niet per se meer souplesse, is beslist niet altijd leninger en kan vaak minder kracht ontwikkelen. Het zegt weinig over de coordinatie en lenigheid. Je kan dus niet generaliseren op basis van hoe iemand eruit ziet of oogt.

Als je kijkt naar vrouwen/meisjes, dan is de spreiding van de bouw van hoe die amazones gebouwd zijn, over het algemeen groter dan bij mannen/jongens die paardrijden (dressuur).

Ik zou de discussie beperken tot het maximale gewicht van de ruiter/amazone op een paard. Niet het element overgewicht erin betrekken. Er zit heel wat ruitervolk op de rug van een paard, dat dik of dun, zwaar bezweet, drijfnat van een paard afstapt na een half uurtje gymnastiek voor het paard. Kennelijk wordt het paard gebruikt als fitness toestel. Als je fit bent en een goede conditie hebt en goed kan rijden, dan verbrand je heel weinig calorieN. Als je afvalt door paardrijden, dan is dat misschien meegenomen, het zegt ook iets over je kwaliteiten als amazone/ruiter.

Wetenschappelijk bewijs ? Als iedereen daarop wacht en dan pas gaat rijden, dan hebben veel paarden vakantie op de wei. Waarschijnlijk zullen paarden dat leuker vinden, dan dat wat wij als leuk vinden met een paard ervaren..... Pling.

Als je een beetje gezond verstand gebruikt en je paard een beetje kent, dan weet je heus wel of je goed of verkeerd bezig bent, wat gewicht betreft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:05

AnnemiekvM schreef:
Misschien kunnen we een afvaltopic maken en elkaar door dik en dun steunen.

Als het goed is, is er al een afvaltopic.

Wat ik een paar pagina's geleden ook al probeerde te zeggen is dat het gaat om ruitergewicht versus draagkracht van het paard. Wat is gezond, wat is verantwoord VOOR HET PAARD.

Wat hier dus volledig buiten staat is of de ruiter OVER gewicht heeft, hoe het plaatje is etc. Een lange slanke ruiter kan net zo goed te zwaar zijn voor een wat kleiner paard/pony en een dikke kleine ruiter kan qua gewicht misschien wel weer prima passen op een groter/grover paard.

Wat hier ook buiten staat is HOE mensen te dik worden, HOE moeilijk het is om af te vallen, HOE sneu het wel niet is voor dikke mensen om te dik te zijn etc. Het gaat om het welzijn en de gezondheid van een paard.

Voor mensen is er ook een maximaal gewicht wat verantwoord getild kan worden, dus voor paarden zal er ook heus wel een maximale belasting zijn. De vraag is: wat is per paard/ras en eventueel discipline een verantwoord ruitergewicht???

Mariska_28 schreef:
Volgens sommige zou ik namelijk niet op een paard mogen zitten (die de tabel die in het begin van het topic langs kwam), terwijl ik erachter nog geen wetenschappelijke onderbouwing gezien heb.

Nee, inderdaad. Maar zijn argumenten als: 'het plaatje ziet er goed uit, mijn paard heeft er plezier in, mijn paard hinnekt als hij mij ziet' etc. dan wel wetenschappelijke onderbouwingen die er op duiden dat de ruiter niet te zwaar is??? Nee dus.

Dus wat dat betreft zijn die argumenten net zo waardeloos als een tabel dat niet wetenschappelijk onderbouwd is. Dat er nog geen wetenschappelijk onderzoek voorbij is gekomen, wil niet zeggen dat het ondenkbaar is dat een ruiter te zwaar kan zijn voor zijn paard.

Dan een gewetensvraag van mijn kant aan de zwaardere ruiters onder ons: Als er daadwerkelijk een tabel zou zijn, afkomstig uit een goed onderbouwd wetenschappelijk onderzoek, waaruit zou blijken dat jij als ruiter te zwaar zou zijn voor je paard, zou je daar dan wat mee doen??? (bijvoorbeeld: extra moeite om af te vallen, niet meer rijden tot je bent afgevallen, iets anders met je paard doen dan rijden etc.)

Zou je dan wat doen met gegeven dat je WEET dat je te zwaar bent, ondanks:
- dat je paard naar je hinnekt
- dat je paard niet laat blijken dat hij het zwaar heeft
- dat je zelf niets aan je gewicht kunt doen
- dat het lijkt of je paard plezier hebt
- dat jij er zoveel plezier in hebt
Zou je dan het welzijn van je paard BOVEN dat van jezelf kunnen stellen???

Of zou je dan je kop in het zand steken en allerlei argumenten gaan zoeken waarom het in jou geval wel kan, waarom het onderzoek niet deugt etc.???

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:59

jasmijn78 schreef:
Nee, inderdaad. Maar zijn argumenten als: mijn paard heeft er plezier in, mijn paard hinnekt als hij mij ziet' etc. dan wel wetenschappelijke onderbouwingen die er op duiden dat de ruiter niet te zwaar is??? Nee dus.

Nee zijn geen wetenschappelijke argumenten, maar wel representatief van wat het paard er van vind.
Als garinka niet naar me toe komt als ik haar uit de wei wil halen, als de haar oren in de nek heeft met opzadelen, als ze niet werklustig is maar dwars en 'lui' d'an ga ik me inderdaad afvragen of zij mij wel aankan.