Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:06

996981 schreef:
Langzaam lichtrijden werkt top :) maar daarvoor moet je natuurlijk wel lichtrijden ;). Als je doorzit wordt dat lastiger. Er zit een heel stuk tussen jong paard en hoog geschoold paard. Ieder paard dat geen 100% scoort in de grand prix is effectief nog in opleiding daar naar toe. Er zullen dus áltijd werkpunten blijven.

Als ik jouw beeldspraak mag gebruiken; om een paard terug te krijgen wanneer je doorzit kun je net wat langzamer "lopen" dan het paard :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:07

@ Classical. In die tijd viel. wat Baucher deed (hyperfkexen) onder "moderne" dressuur en zagen de Duitsers dat niet zitten. Lijkt wel of de geschiedenis zich herhaalt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:19

irmaz schreef:
996981 schreef:
Langzaam lichtrijden werkt top :) maar daarvoor moet je natuurlijk wel lichtrijden ;). Als je doorzit wordt dat lastiger. Er zit een heel stuk tussen jong paard en hoog geschoold paard. Ieder paard dat geen 100% scoort in de grand prix is effectief nog in opleiding daar naar toe. Er zullen dus áltijd werkpunten blijven.

Als ik jouw beeldspraak mag gebruiken; om een paard terug te krijgen wanneer je doorzit kun je net wat langzamer "lopen" dan het paard :)

Heb je dat wel eens geprobeerd?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:19

Ik ben Philippe Karl op internet tegen gekomen door het Topic "oude meesters".

Hier een filmpje van hem in een show:
https://www.youtube.com/watch?v=xAMGIJm3N9E

Hier een klein instructiefilmpje over het aanleuning vragen bij een groen paard:
https://www.youtube.com/watch?v=c7O-FgqNYAM

Er is nog een hele mooie trailer-serie van we-horse waar de opleidings filmpjes achter elkaar zijn gezet. Ik vond dat een heel mooi eerste idee geven hoe je deze methode van groen paard tot gevorderd paard gebruikt. Die ga ik nog zoeken als iemand interesse heeft.
Overigens heb ik Philippe Karl nog nergens zien hyperflexen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:21

Clasical schreef:
Klopt, het kent veel verkeerde interpretaties.

Ik vind zelf deze
Blog wel verhelderend;

https://glenshee.blogspot.com/2012/03/j ... s.html?m=1

Dat is een blog en dus ook een interpretatie. Wie zegt dat deze persoon de goede interpretatie doet? Bestaat er een boek geschreven bij Baucher zet? Net zoals “Das Gymnasium Des Pferdes” van Gustav Steinbrecht?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:24

irmaz schreef:
996981 schreef:

996981 schreef:

Moeilijk te beantwoorden omdat ik nooit met deze beeldspraak gereden heb.
Maar ik rijd normaal ook wanneer ik doorzit terug op de zit en niet op de handen. In het verleden heb ik een paard zadelmak gemaakt waarbij lichtrijden en stevig bitgebruik in eerste instantie voor paniek zorgden, dus ik moet wel iets doen met de zit :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:25

irmaz schreef:
996981 schreef:

Maar ik rijd normaal ook wanneer ik doorzit terug op de zit en niet op de handen. In het verleden heb ik een paard zadelmak gemaakt waarbij lichtrijden en stevig bitgebruik in eerste instantie voor paniek zorgden, dus ik moet wel iets doen met de zit :)

Wat doe je dan precies met je zit op het moment als je terug wil? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:35

Wat doen je dan precies met je zit op het moment als je terug wil? :) (quote 996981)

hier alleen denken aan de overgang "uiitademen" dan gaat het vanzelf -lichte kanteling van het bekken -, lukt alleen als beide durchlässig zijn, oefenen we op

fijn om te zien, zonder slof of enig andere bijzet rijden

paard mag zich als atleet - op dit filmpje tenminste - ontwikkelen naar een mooie zelfhouding, passend bij leeftijd en opleiding, op weg naar durchlässigkeit

kan imo alle spieren van kop tot staart ontwikkelen en leren gebruiken, om tot een goede oprichting en dragen te komen (mooie bevestiging van onze manier van opleiden)
beelden maken soms meer duidelijk dan lappen tekst om iets uit te leggen

er is dus niets nieuws onder de zon als je vanuit de atlleet blijft denken en doen en die opleiden,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:16

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Ja dat ben ik met je eens, het is niet zwart-wit allemaal.

Ik ga er wel vanuit dat als een ruiter kan doorzitten dat deze dat pas doet op een paard die de rug los laat, meestal is de aanleuning dan wel fijn genoeg dat alleen de hand nog maar hoeft te worden gesloten. Zo niet, dan gaat er imo iets mis in de vooropleiding.

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Het kan 99 keer goed gaan en dan die ene keer drukt het paard toch door waardoor je een keer wel meer hand nodig hebt.

Dat is er per definitie is mis zou zijn met de vooropleiding is niet waar. Het zijn dieren... geen robots hè...
Heb jij misschien filmpjes van paarden die klassiek geschoold worden en nog in opleiding zijn?

Uiteraard kan het een keer voorkomen, ik doel meer op als je rijdt vanuit zachtheid dat je eerder ingrijpt voordat een paard dusdanig beweegt dat je veel hand nodig zal hebben. Even schrikreacties e.d uitgezonderd.
Een paard wat graag over het tempo gaat bijv. consequent in het gewenste tempo houden door "wachtoefeningen" en daarbij is timing cruciaal.

Ik heb geen filmpjes van de klassieke dressuur, ben zelf opgeleid op de duits klassieke manier. En heb uit verschillende stromingen gebruikt wat bij mij past met dit als basis. Helaas is mijn rijcarriere al 9 jaar voorbij dankzij oa een heftig ongeluk. Omdat paarden africhten/ herscholen/lesgeven mijn werk was heb ik veel ervaring op dat gebied.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:50

996981 schreef:
irmaz schreef:

Wat doe je dan precies met je zit op het moment als je terug wil? :)

Goede vraag. Ik vind het sowieso best lastig waar ik exact in mijn en bekken spierspanning moet voelen. Mij is ook wel eens verteld meer contact te maken door bovenbenen meer aan te sluiten. Dit lijkt mij juist tegenstrijdig met wat hier beschreven wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:38

Danique,
deze heer laat mooi zien het veren op de bal van de voet - waardoor je een prettige aanspanning van de kuit hebt - net genoeg om drijvend te kunnen zijn - scharnieren in de gewrichten van de ruiter met lichtrijden, lijkt me als je meer aansluit de souplesse kwijt raakt om durchlässig te kunnen blijven

filmpje van irmaz

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:47

MCE schreef:
Wat doen je dan precies met je zit op het moment als je terug wil? :) (quote 996981)

hier alleen denken aan de overgang "uiitademen" dan gaat het vanzelf -lichte kanteling van het bekken -, lukt alleen als beide durchlässig zijn, oefenen we op

paard mag zich als atleet - op dit filmpje tenminste - ontwikkelen naar een mooie zelfhouding, passend bij leeftijd en opleiding, op weg naar durchlässigkeit

kan imo alle spieren van kop tot staart ontwikkelen en leren gebruiken, om tot een goede oprichting en dragen te komen (mooie bevestiging van onze manier van opleiden)

er is dus niets nieuws onder de zon als je vanuit de atlleet blijft denken en doen en die opleiden,

Wat me opvalt in het demonstratie filmpje is dat de overgangen piaffe-passage veel beter zouden mogen. Zeker voor een stroming die zich in het geheel heel erg richt op verzameling? Daarnaast vind ik het zelf altijd bijzonder dat er volledig stang gereden wordt. Natuurlijk is (lijkt) de verbinding dan zachter dan bij “de moderne dressuur” waarbij beide bitten gebruikt worden. Een stang is qua natuurlijk een stuk scherper dan een trens.

Het trainingsfilmpje van het jonge paard vind ik fijn :) kanttekening daarbij vind ik wel dat je daarbij niet weet hoe groen dit paard daadwerkelijk is. Een paard dat al een half jaar, of een jaar onder het zadel is valt ook nog in de categorie ongeschoold en groen, maar is al een heel stuk meer ervaren dan een paard dat bijvoorbeeld een week zadelmak is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:05

Baucher blijkt ook een boek te hebben geschreven. Ik ga eens kijken of ik die op de kop kan tikken.

Dit vind ik een interessant artikel over de verschillen van twee klassieke methodes: die van Baucher (frans klassiek) en die van Steinbrecht (Duits klassiek).

https://mariacooke.com/combining-steinb ... st-riding/

In dit artikel worden quotes uit beide boeken gebruikt om de verschillen te kunnen zien. Ik vond het verhelderend :j zelf sta ik achter de methode van steinbrecht omdat er voor mij persoonlijk meer logica in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:20

996981 schreef:
MCE schreef:

Wat me opvalt in het demonstratie filmpje is dat de overgangen piaffe-passage veel beter zouden mogen. Zeker voor een stroming die zich in het geheel heel erg richt op verzameling? Daarnaast vind ik het zelf altijd bijzonder dat er volledig stang gereden wordt. Natuurlijk is (lijkt) de verbinding dan zachter dan bij “de moderne dressuur” waarbij beide bitten gebruikt worden. Een stang is qua natuurlijk een stuk scherper dan een trens.

Het trainingsfilmpje van het jonge paard vind ik fijn :) kanttekening daarbij vind ik wel dat je daarbij niet weet hoe groen dit paard daadwerkelijk is. Een paard dat al een half jaar, of een jaar onder het zadel is valt ook nog in de categorie ongeschoold en groen, maar is al een heel stuk meer ervaren dan een paard dat bijvoorbeeld een week zadelmak is.

die info heb ik niet, zie dit filmpje en kijk dan wat het paard kan en mag op dit moment, wat er aan voorafgaat en hoe oud en "hoe groen" is niet relevant denk ik, wat zien we nu in dit filmpje en dat vind ik best prima, als leermomentje voor mij

wat betreft stang en trens rijden: ligt er helemaal aan wie het in handen heeft

als ik Charlotte of Ingrid zie rijden lijkt het heel makkelijk, maar die basis is ook goed, paarden mogen voorwaarts hun passen vergroten of verkleinen verzamelen omdat ze op de goede manier getraind zijn dit te kunnen, fysiek en mentaal, rijden vrijwel allemaal op alleen de trens, toch!!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:26

MCE schreef:
996981 schreef:

die info heb ik niet, zie dit filmpje en kijk dan wat het paard kan en mag op dit moment, wat er aan voorafgaat en hoe oud en "hoe groen" is niet relevant denk ik, wat zien we nu in dit filmpje en dat vind ik best prima, als leermomentje voor mij

Voor mij is dat wel relevant :D simpelweg omdat je enkel goede vergelijkingen kan doen op basis van volledige informatie. Een zesjarige met drie jaar ervaring onder het zadel heeft nu eenmaal minder moeite een rondje over de hoefslag door de bak te doen (wat er op dit filmpje getoond wordt) dan een driejarige die twee weken onder het zadel is. Ze zijn echter beide nog (relatief) groen en ongeschoold

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:35

dat is het verschil, ik kijk niet in vergelijk, doe geen vergelijkingen,
ik kijk naar het paard in dat filmpje en dan denk ik dat loopt lekker, dichter bij wat ik zelf voorsta, wat er na komt of er aan vooraf ging weet ik niet, voor nu een fijn stukje rijden

onderstaand filmpje ook, hoe het geleerd is weet ik niet wel zie ik en paard dat fijn kan bewegen - het is niet in een houding getraind, loopt speels te doen wat gevraagd wordt op een simpel bitje
genoeg basis aanwezig om op door te trainen, paard tot nu tot fysiek en mentaal in balans
kan tussen door even rekken als beloning en er is 9vrijwel) altijd een voorwaartse hand,

https://www.youtube.com/watch?v=JJ0RZd8jvxQ
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-21 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:39

MCE schreef:
ik kijk naar het paard in dat filmpje en dan denk ik dat loopt lekker, dichter bij wat ik zelf voorsta, wat er na komt of er aan vooraf ging weet ik niet, voor nu een fijn stukje rijden

onderstaand filmpje ook, hoe het geleerd is weet ik niet wel zie ik en paard dat fijn kan bewegen - het is niet in een houding getraind, loopt speels te doen wat gevraagd wordt

Ik vroeg specifiek naar filmpjes van klassiek geschoolde jonge paarden om te kunnen vergelijken met de gedeelde filmpjes van jonge paarden die “modern” worden opgeleid :) juist vanwege het feit dat klassiek aanhangers veelal overtuigd zijn dat klassiek altijd goed en modern altijd fout is. In mijn ogen is dat niet zo. Vandaar dat ik het leuk vind vergelijkingen te doen om
verschillen en overeenkomsten te doen, om vanuit daar onderbouwt verder te kunnen discussiëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:46

996981 schreef:
MCE schreef:

onderstaand filmpje ook, hoe het geleerd is weet ik niet wel zie ik en paard dat fijn kan bewegen - het is niet in een houding getraind, loopt speels te doen wat gevraagd wordt

Ik vroeg specifiek naar filmpjes van klassiek geschoolde jonge paarden om te kunnen vergelijken met de gedeelde filmpjes van jonge paarden die “modern” worden opgeleid :) juist vanwege het feit dat klassiek aanhangers veelal overtuigd zijn dat klassiek altijd goed en modern altijd fout is. In mijn ogen is dat niet zo. Vandaar dat ik het leuk vind vergelijkingen te doen om
verschillen en overeenkomsten te doen, om vanuit daar onderbouwt verder te kunnen discussiëren.

dan kan ik u niet bedienen, helaas, ik vind de meeste filmpjes niet echt aan de basis laten zien hoe men iets bereikt, van alleen goede stukjes c.q. een eindproduct laten zien leer ik niet zo veel van, van de weg er naar toe wel daar zou ik liever over dissociëren

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:54

MCE schreef:
dan kan ik u niet bedienen, helaas, ik vind de meeste filmpjes niet echt aan de basis laten zien hoe men iets bereikt, van alleen goede stukjes c.q. een eindproduct laten zien leer ik niet zo veel van, van de weg er naar toe wel daar zou ik liever over dissociëren

Volgens mij hebben Babootje en ik filmpjes getoond van net zadelmakke driejarigen? Dat van Babootje is zelfs een ongeknipt filmpje. Zeker geen eindproduct. Over de weg van driejarige, naar volledig geschoold wil ik ook graag discussiëren. Vandaar dat ik na het tonen van twee driejarigen die “modern” geschoold worden, deze filmpjes ook graag zie van driejarigen die klassiek geschoold worden.

Filmpjes van het eindproduct zijn overal wel te vinden en voor de meesten niet relevant. De meesten van ons zullen nooit Grand prix/klassieke hoge school oefeningen rijden. Heel veel van ons zullen echter wel een keer voor de uitdaging van het opleiden van een jong paard komen te staan.

Dan is het fijn om te kunnen kijken waar verschillen en overeenkomsten van verschillende stromingen liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:59

996981 schreef:
MCE schreef:

Volgens mij hebben Babootje en ik filmpjes getoond van net zadelmakke driejarigen? Dat van Babootje is zelfs een ongeknipt filmpje. Zeker geen eindproduct. Over de weg van driejarige, naar volledig geschoold wil ik ook graag discussiëren. Vandaar dat ik na het tonen van twee driejarigen die “modern” geschoold worden, deze filmpjes ook graag zie van driejarigen die klassiek geschoold worden.

Filmpjes van het eindproduct zijn overal wel te vinden en voor de meesten niet relevant. De meesten van ons zullen nooit Grand prix/klassieke hoge school oefeningen rijden. Heel veel van ons zullen echter wel een keer voor de uitdaging van het opleiden van een jong paard komen te staan.

Dan is het fijn om te kunnen kijken waar verschillen en overeenkomsten van verschillende stromingen liggen.

dan ga ik ze nog eens beter bekijken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-21 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:02

Citaat:
Langzaam lichtrijden werkt top :) maar daarvoor moet je natuurlijk wel lichtrijden ;). Als je doorzit wordt dat lastiger.

;)
Ja, dan moet je de equivalent doen.
Ik heb mijn jonkie een tijd in de remontezit gereden (hoefde ik niet licht te rijden wat makkelijker is als je zigzags maakt) en ook in de verlichte/ remontezit kon ik zonder teugels ophoudingen maken en draf verruimen en weer op zit terug.
Accoord : vanaf dag 1 mijn dier zo getraind (en daarvoor kon ze het al).

Uiteraard : op het moment dat het iemands perceptie is, dat alleen een paard dat hooggeschoold is, dit kan - dan lijkt mijn Knollie al gauw hooggeschoold.
Zal ik op stal eens vertellen... _/-\o_ (Joh, die Janneke die tijden zo voorover zat en vrolijk lachend met balkjes speelt en nooit die neus achter de loodlijn krijgt, wat ze nou toch weer zei...)

Citaat:
Dat mis ik persoonlijk bij de “klassieke dressuur” er wordt daar door velen vanuit gegaan dat ieder paard hoog geschoold is.

Dat lijkt mij een misvatting.
Citaat:
Er wordt gestreefd naar perfectie. Wanneer het niet perfect is, is het niet goed.

Heb jij op hetzelfde gymnasium gezeten als ik...?

Mijn huidige trainer hanteert het begrip 'perfect voor nu'.
Geeft wat meer rust en 'ruimte'.
Citaat:
Wanneer je een keer meer in je hand hebt, is het per definitie fout. Terwijl aanleuning heel veel factoren heeft.

Ja, klopt.
Dan zoekt het paard bijvoorbeeld steun op de hand.
'Kan gebeuren', dan zit er idd een fout ergens. 'Per definitie fout', dat klinkt hardvochtig, maar met de uitdrukking dat er per definitie een fout aanwezig is kan ik uit de voeten.

En sommige ruiters geloven dat ze bij de moeilijker oefeningen meer contact nodig hebben, tja - dan krijg je al gauw een dier dat steun zoekt. Terwijl de oefeningen stuk voor stuk, ook met het label 'moeilijk' gereedschappen zijn om een dier beter te maken, inclusief het verkrijgen van een goede, lichte aanleuning....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-01-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:02

[quote="MCE"]

Er is hélemaal niets anders aan wat men noemt "klassieke dressuur" dan wat omschreven staat in de FEI reglementen.
Het is slechts in de training waar het zg "modern" wordt, namelijk wanneer men afwijkt van de FEI reglementen.

Het doel van de dressuur zoals opgesteld voor hetFEI omstreeks het jaar 1940 door de Generaal der cavalerie Décarpentry, direkteur van de rijschool te Saumur, president van het FEI en internationaal jurylid, overleden in 1956.

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Het is het vetgedrukte dat in wat men in de "moderne dressuur" met voeten wordt getreden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:03

996981 schreef:
MCE schreef:

Ben een beetje druk en probeer het bij te lezen.

Denk zelf dat het verschil ook een stukje zit aan het aan de hand werken en het longeren. Zie bij de wat meer klassiek georiënteerde mensen veel vaker een kaptoom voorbij komen en geen touwtjes.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij tegen het gebruiken van een slofteugel aan kijkt :)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 15:04

Klassiek geschoolde paarden kennen naar mijn mening al meer voorbereiding in de hand alvorens er überhaupt word begonnen met het rijden.
In dat opzicht kan je het al niet meer helemaal vergelijken.
Dan zou je ook moeten weten wat de basis grondwerk is geweest van het modern gereden paard.
De lichtheid die het fundament vormt van het klassiek geschoolde paard begint al in een heel vroeg stadium, eigenlijk al vanaf het moment dat het paard in de hand komt.
Niet alleen fysiek maar vooral mentaal word er al gewerkt aan deze lichtheid.
Een paard wat bv. in de hand al dramt zal onder het zadel ook hiertoe geneigd zijn.
De lichtheid zit in het fysieke paard.
Ik denk dat de ‘Softness’, dus de zachtheid meer in het mentale paard zit, in zijn geest, zijn hersenen.
Die zachtheid is dan weer de basis voor de fysieke lichtheid.
Want je kan een paard door oa dwang ook licht laten zijn aan je hulpen.
Het is dus niet alleen fysiek licht zijn maar het licht denken vanuit ontspanning en acceptatie, de natuurlijke trots en houding van het paard trachten daarmee in stand te houden.

Dit is mi ook een duidelijk boek;

Afbeelding

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 15:08

En deze vind ik in het algemeen ook heel waardevol;

Afbeelding

Afbeelding