Citaat:
Langzaam lichtrijden werkt top

maar daarvoor moet je natuurlijk wel lichtrijden

. Als je doorzit wordt dat lastiger.
Ja, dan moet je de equivalent doen.
Ik heb mijn jonkie een tijd in de remontezit gereden (hoefde ik niet licht te rijden wat makkelijker is als je zigzags maakt) en ook in de verlichte/ remontezit kon ik zonder teugels ophoudingen maken en draf verruimen en weer op zit terug.
Accoord : vanaf dag 1 mijn dier zo getraind (en daarvoor kon ze het al).
Uiteraard : op het moment dat het iemands perceptie is, dat alleen een paard dat hooggeschoold is, dit kan - dan lijkt mijn Knollie al gauw hooggeschoold.
Zal ik op stal eens vertellen...
(Joh, die Janneke die tijden zo voorover zat en vrolijk lachend met balkjes speelt en nooit die neus achter de loodlijn krijgt, wat ze nou toch weer zei...)
Citaat:
Dat mis ik persoonlijk bij de “klassieke dressuur” er wordt daar door velen vanuit gegaan dat ieder paard hoog geschoold is.
Dat lijkt mij een misvatting.
Citaat:
Er wordt gestreefd naar perfectie. Wanneer het niet perfect is, is het niet goed.
Heb jij op hetzelfde gymnasium gezeten als ik...?
Mijn huidige trainer hanteert het begrip 'perfect voor nu'.
Geeft wat meer rust en 'ruimte'.
Citaat:
Wanneer je een keer meer in je hand hebt, is het per definitie fout. Terwijl aanleuning heel veel factoren heeft.
Ja, klopt.
Dan zoekt het paard bijvoorbeeld steun op de hand.
'Kan gebeuren', dan zit er idd een fout ergens. 'Per definitie fout', dat klinkt hardvochtig, maar met de uitdrukking dat er per definitie een fout aanwezig is kan ik uit de voeten.
En sommige ruiters geloven dat ze bij de moeilijker oefeningen meer contact nodig hebben, tja - dan krijg je al gauw een dier dat steun zoekt. Terwijl de oefeningen stuk voor stuk, ook met het label 'moeilijk' gereedschappen zijn om een dier beter te maken, inclusief het verkrijgen van een goede, lichte aanleuning....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-01-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt