Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:15

Ik begreep heel goed dat het niet de eerste eerste was, daarom ook de aanhalingstekens.

Soms denk je al veel gezien te hebben en stuit je toch op een paard dat niet binnen je standaard ervaring past.
Dan is het toch weer een soort 'eerste'.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:21

Sizzle schreef:
Een Houston heeft wel vaker een bepaalde gebruiksaanwijzing :D

Overleden paard in mijn onderschrift was ook een Houston. Die kwam ook met een aardig boekwerk, maar echt een paard uit duizenden.

Dat hoorde ik ook pas later. aanvankelijk dacht ik dat het aan het Anglo-arabische bloed lag dat ook niet bepaald als ongecompliceerd bekend staat.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:25

Sizzle schreef:
Ik begreep heel goed dat het niet de eerste eerste was, daarom ook de aanhalingstekens.

Soms denk je al veel gezien te hebben en stuit je toch op een paard dat niet binnen je standaard ervaring past.
Dan is het toch weer een soort 'eerste'.

Dat is zeker juist omdat ik door hem een geheel nieuw inzicht ERBIJ heb gekregen. Ik heb mij gehele rijden om moeten gooien. En met een wonderbaarlijk succes dat op deze foto's nauwelijks te zien is. Van een soepel grasmaaiend volbloedje, tot een imponerend bewegend dressuurpaard.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:07

Leuk dat er steeds meer mensen zich beginnen blootstellen! Misschien volg ik binnenkort ook maar dan ;).

Ziet er goed uit, Kadankovitch! Hij lijkt inderdaad te dansen. Zijn er toevallig ook filmopnames?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:32

SinneJ schreef:
Ziet er goed uit, Kadankovitch! Hij lijkt inderdaad te dansen. Zijn er toevallig ook filmopnames?

Neen, ik blijf al niet plakken op fotopapier tenzij ik me aan een paard , motor of hond kan vasthouden, laat staan aan dat glibberige cellulose .

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:28

Kadnkovitch Heeft u op de ISPH ook wel eens een les gegeven? U komt mij bekend voor

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:38

Leuk al dat beeldmateriaal!! Ik zit heerlijk op de bank met een wijntje, goten schoongemaakt, winterwei hek nagelopen, baklamp vernieuwd en de rest... Heerlijk paard aan huis maar wat een werk....

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:53

dresjoepie schreef:
Kadnkovitch Heeft u op de ISPH ook wel eens een les gegeven? U komt mij bekend voor

Ja ik heb daar les gegeven. Aan derde jaars

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:54

knollentuin schreef:
Leuk al dat beeldmateriaal!! Ik zit heerlijk op de bank met een wijntje, goten schoongemaakt, winterwei hek nagelopen, baklamp vernieuwd en de rest... Heerlijk paard aan huis maar wat een werk....

rood, rosé of wit???

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:55

Een heerlijke volle rood, heb twee glazen op en val haast om :')

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:57

Kadankovitch schreef:
dresjoepie schreef:

Ik denk dat u op mijn paard heeft gereden ik was toen 2 de jaars Kan me nog goed herinneren dat u er zo op weg kon rijden vond ik heel leuk om te zien! En u reed er zeg maar ook echt aan ipv dat zwevende gedoe

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:02

Kadankovitch schreef:
dresjoepie schreef:

Ik denk dat u op mijn paard heeft gereden ik was toen 2 de jaars Kan me nog goed herinneren dat u er zo op weg kon rijden vond ik heel leuk om te zien! En u reed er zeg maar ook echt aan ipv dat zwevende gedoe[/quote]

Leuk!!!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:36

Kleine wereld :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:42

Dat kan heel goed zijn. Ik stap nog steeds op de paarden die ik begeleid. Inderdaad van dat zweverig gedoe ben ik geen liefhebber. Ik besteed tamelijk veel tijd aan mijn 'bijscholing', ik lees veel, ik schrijf, en wil een oplossing kunnen aanreiken die tastbaar is. Teveel verhalen zijn alleen maar mooie woorden, geïdealiseerde wensdromen. Ja het zou prachtig zijn als het zo kan gaan, maar ze vertellen niet de moeizame weg er naartoe. dat vind ik onder andere van het FEI reglement. Mooi, strevenswaardig, maar meer niet. Iemand die regelmatig paarden africht, merkt heel duidelijk, dat die africhting juist zelden langs de gedroomde wegen verloopt :"Als je maar lang genoeg dit of dat doet, dan komt het vanzelf wel goed. " Geduld is één ding, eeuwig afwachten zonder dat er resultaat komt is het andere. Daar is ook het rijdier niet mee gediend.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:54

Ik sta ook altijd in m'n rijbroek les te geven en zonodig stap ik idd ook op. Ik vind dat wel een beetje zoals het hoort. Als ik om me heen kijk zie ik genoeg instructie in gewone broek of vrije tijdskleding staan. Dat zegt al dat de instructie niet op je paard stapt....
Andersom vind ik ook niks, van die juffen of meesters die na een paar minuten opstappen en de les uitrijden, leer je ook niks van

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:05

knollentuin schreef:
Ik sta ook altijd in m'n rijbroek les te geven en zonodig stap ik idd ook op. Ik vind dat wel een beetje zoals het hoort. Als ik om me heen kijk zie ik genoeg instructie in gewone broek of vrije tijdskleding staan. Dat zegt al dat de instructie niet op je paard stapt....
Andersom vind ik ook niks, van die juffen of meesters die na een paar minuten opstappen en de les uitrijden, leer je ook niks van

Stille meelezer.
Maar wil wel even op de laatste zin reageren. Want dat klopt lang niet altijd. Heb les van een instructeur die ook gewoon in zijn normale kloffie les geeft. Maar tot een aantal jaren terug gewoon op mijn paard stapte als mij iets niet lukte. Zodat hij kon voelen waar het aan lag. Of we beiden iets nieuws aan het leren was. En het beter was dat hij even voelde wat er nu precies mis ging op zo'n moment. Nu doet hij dat inderdaad niet meer. Maar dat komt meer door zijn leeftijd. Dan dat hij mij niks meer kan leren. Want dat doet hij zeker nog elke keer als ik les van hem heb.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:06

Dat zijn de uitzonderingen wytske, die ouwe rotten in t vak hebben de sporen wel verdiend, daar zeg ik niks van :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 07:57

Kadankovitch schreef:
Dat kan heel goed zijn. Ik stap nog steeds op de paarden die ik begeleid. Inderdaad van dat zweverig gedoe ben ik geen liefhebber. Ik besteed tamelijk veel tijd aan mijn 'bijscholing', ik lees veel, ik schrijf, en wil een oplossing kunnen aanreiken die tastbaar is. Teveel verhalen zijn alleen maar mooie woorden, geïdealiseerde wensdromen. Ja het zou prachtig zijn als het zo kan gaan, maar ze vertellen niet de moeizame weg er naartoe. dat vind ik onder andere van het FEI reglement. Mooi, strevenswaardig, maar meer niet. Iemand die regelmatig paarden africht, merkt heel duidelijk, dat die africhting juist zelden langs de gedroomde wegen verloopt :"Als je maar lang genoeg dit of dat doet, dan komt het vanzelf wel goed. " Geduld is één ding, eeuwig afwachten zonder dat er resultaat komt is het andere. Daar is ook het rijdier niet mee gediend.

Hier kan ik maar 1 ding op zeggen amen! Zo herkenbaar. :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:32

vur schreef:
Kadankovitch schreef:

Hier kan ik maar 1 ding op zeggen amen! Zo herkenbaar. :j

Inderdaad!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:23

Kadankovitch schreef:

Precies dat!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 03:36

pol1 schreef:
Wat leuk! Mooie plaatjes!!
Ik volg denk ik iets niet maar is Nimble er niet meer?

Sorry voor de late reactie, ik ben gewoon vergeten op uw vraag antwoord te geven.
Inderdaad, Nimble is nu dik 2 jaar geleden aan een kransslagaderbreuk overleden. Ik had juist een repetitie voor een pas de deux afgesloten, uitgestapt en op de poetsplaats viel hij om. Het was de dierenarts, mijn beste leerling, waarmee ik de repetitie had gereden, hij was dus onmiddellijk ter plaatse.
Nimble was 18 jaar en maakte indruk van een puberige kwajongen. Zo'n paard waarvan je denkt dat die met gemak 30 wordt. Héél wrang is dat ik tijdens het rijden besloten had hem voor de grap in de GP te starten omdat hij zo mooi de series om de 2 en om de pas had gesprongen [de rest kende hij al jaren].
Ik ben bijna een maand nauwelijks uit mijn slaapkamer gekomen, ik ben een zacht gekookt ei.

Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 05:17

Wat een triest verhaal kadankovitch..18 jaar is eigenlijk nog best jong! En zeer herkenbaar hoor dat van dat zachte ei :) ook last van! Mijn paarden zijn mijn soulmates dat gaat bij mij veel verder dan alleen maar een paard hebben. Zat mensen bij ons op stal die makkelijk t ene paard voor t andere inruilen..Ik kan dat niet!

Even een hele andere vraag: heeft iemand een tip voor een goed dressuurzadel?? Ik heb de mijne moeten verkopen na veel zadelleed en wil liever niet meer terug naar de zadelmaker waar ik zeker 12 jaar klant was maar die mij de laatste keren een te klein en ook nog scheef zadel heeft verkocht! Het gaat hier over een zeer bekende zadelmaker uit Emst ( dan zullen de meeste wel weten over wie ik het heb)..Het heeft mij een verlies van meer dan 1500 euro opgeleverd..Ben er dan ook behoorlijk ontzet over.. Geen idee ook wie nog te vertrouwen in zadelland!
Mijn merrie is rondgeript en heeft weinig schoft en deze combi maakt het niet makkelijk een passend zadelt vinden. Ik krijg om uit te testen een fairfax en een kent en masters. Ik dacht zelf nog aan ideal en aan een tribal zadel? Iemand nog meer tips?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 05:28

Bedankt voor het medeleven.

Het zadel dat op Nimble lag, ligt nu op BozeMeneer. Het is een 30 jaar oude Höpfner, alleen de kussens zijn ongeveer 10 geleden vervangen. Zou ik nu een ander zadel moeten kopen, ik zou ook niet weten wat te kiezen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 06:07

Ik kan alleen maar zeggen dat ik al heel lang een KN heb en dat deze op al mijn 3 paarden past. Een makkelijk zadel voor verschillende paarden.

Ontzettend leuke foto's van Nimble. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 06:42

Gave foto's kadankovitch!

Oei Vur, ik ben ook klant bij deze zadelmaker en ben nog altijd zeer goed te spreken. Verder zou ik niet echt een betrouwbaar persoon weten. In ieder geval geen enkele zadelmaker die het zadel echt zelf maakt. Volgens mij is die in Emst de enige in Nederland.

Heb verder slechte ervaringen met Hulsebos en goede ervaringen met KN.
Lastige situatie.