Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:06

RoyalMemory, bij jou ook al :D Mannen......
Ik was gisteren ook aan het longeren. Hij komt nog wel eens achter de LL, maar hij loopt al heel fijn mooie stukken heel diep. Totdat mijn man met de vuilnisbakken begon te rijden. En weg was ie.. even een rondje lekker bokken. Gelukkig herstelt hij wel weer heel snel. Hij is heel explosief in zijn reacties, maar herstelt gelukkig ook weer snel. Als hij bijvoorbeeld in de wei ergens van schrikt, rent hij eerst heel hard weg om vervolgens weer net zo hard terug te rennen om nog eens goed te kijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:19

Ik ben nog even aan het bijkomen van dit weekend :D

Ik heb weer zoveel bevestiging gezien dat je voor goed rijden met een ontspannen paard gewoon goed grondwerk nodig hebt. Grondwerk waarbij je de emotioneel fitness van het paard vergroot. De paarden die wel zo'n achtergrond hadden, hadden geen enkel probleem om de hals te strekken en zelf te ontspannen, zelfs in zo'n heftige omgeving. Het stretchen van de hals bij een ontspannen paard is een non-issue.
Bij de paarden zonder grondwerk-achtergrond ging dat wel heel moeizaam.

Uta Graf liet prachtig zien hoe ze na elke verzamelde oefening de hals liet strekken, echt heel mooi om te zien!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 13:56

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:07

Wat een prachtig beeld, zoveel veer en ontspanning! En wat een verschil ook met het beeld wat je tegenwoordig op het 'hoogste' niveau voorbij ziet komen. Vooral in de uitgestrekte draf is het verschil in beweging goed te zien. Fantastisch om iemand zo vriendelijk te zien rijden. Paard schrikt, gelijk even een klopje ter geruststelling. Je ziet wat voor een effect het heeft op het paard, dat braaf en tevreden zijn werk doet. Bedankt voor het delen van het filmpje!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:11

fluwelen handjes heeft de ruiter niet echt,de rem gaat er af en toe best op.Maar misschien moet dat ook wel?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:14

geerke schreef:
fluwelen handjes heeft de ruiter niet echt,de rem gaat er af en toe best op.Maar misschien moet dat ook wel?

Bij de overgang naar piaffe viel mij dit ook op, maarja als je paard anders niet terugverzameld kun je i.m.o. niet echt anders ..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:18

Erg fijn.. . Wat mij wel opvalt is dat zijn ene beugel iets langer is dan de ander.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:22

Het is echt een verademing om toppaarden te zien die in een piste met 1000 toeschouwers gewoon aan een los teugeltje gereden kunnen worden. Die een verzamelde oefening rijden en daarna gelijk de teugels uit de handen laten kauwen, gevolgd door een lekker voorwaarts galopje. Mooi!

en als ik een kritische noot erbij moet plaatsen, vind ik ook haar aanleuning in de proeven vrij zwaar. Ik hou zelf meer van de legerete-stijl aanleuning. Ik vind dat vrij vaak bij duits-klassiek.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 08-07-15 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:24

sanne83 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=A5XUq56P_I0

Het is echt een verademing om toppaarden te zien die in een piste met 1000 toeschouwers gewoon aan een los teugeltje gereden kunnen worden. Die een verzamelde oefening rijden en daarna gelijk de teugels uit de handen laten kauwen, gevolgd door een lekker voorwaarts galopje. Mooi!

en als ik een kritische noot erbij moet plaatsen, vind ik ook haar aanleuning in de proeven vrij zwaar. Ik hou zelf meer van de legerete-stijl aanleuning. Ik vind dat vrij vaak bij duits-klassiek.

Heb je daar misschien een foto bij? Op google word ik er niet veel wijzer van :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 14:27

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:27

Woow sanne.... dat is n fijn plaatje.
Plus bitloos gereden... beestje is echt super op de nihilxe hulpen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 14:29

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:32

De école de légèreté van Philippe Karl. Als je daarop zoekt, dan begrijp je wat ik bedoel. Zij zijn heel erg gefocused op lichtheid en dat zie je terug in de aanleuning. Ik ben erg fan van de bit-oefeningen die hij doet. Ik gebruik die vaak bij paarden die aangeleerd hebben om heel erg stug te zijn op het bit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:34

sanne83 schreef:
De école de légèreté van Philippe Karl. Als je daarop zoekt, dan begrijp je wat ik bedoel. Zij zijn heel erg gefocused op lichtheid en dat zie je terug in de aanleuning. Ik ben erg fan van de bit-oefeningen die hij doet. Ik gebruik die vaak bij paarden die aangeleerd hebben om heel erg stug te zijn op het bit.

Ik vind die ene schimmel nou niet echt lekker lopen....

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:38

Simpelman schreef:
[ Video ]

3.24 ; als je hier na de aanleuning kijkt doet het paard zijn mond een paar keer open (bit kauwen?) moet je dat zien als positief of is zijn aanleuning hier juist niet goed? :o

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:44

sanne83 schreef:
[ Video ]

Ik voel me bijna bezwaard om er iets van te zeggen want ik vind het heel knap en het paard is zeker erg licht in de aanleuning. Ben ik dan een hele grote pieperd als ik vind dat:
- het hoogste punt niet direct achter de oren is
- achter het zadel toch een deukje in de rug zit en de buik wat uitgezakt is
- het paard regelmatig wat achter de loodlijn gaat
- hij met een iets holle rug loopt waardoor het achterbeen niet optimaal ondertreedt?

:o :o :o

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:52

Simpelman zou je even willen verduidelijken wat je met de video's bedoelt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:27

Tja,ik vind de geplaatste filmpjes nou niet echt een goed beeld geven...een kreupele schimmel en een palomino die de ene taktfout na de andere maakt...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 16:11

lisaislisa schreef:
Simpelman schreef:
[ Video ]

3.24 ; als je hier na de aanleuning kijkt doet het paard zijn mond een paar keer open (bit kauwen?) moet je dat zien als positief of is zijn aanleuning hier juist niet goed? :o

Het is een idefix dat een paard zijn mond niet open zou mogen doen.
Het wordt verward met een paard dat zijn mond uit pure ellende open doet om te proberen van het martelwerktuig in zijn mond af te komen waarmee het gedwongen wordt zich in een bepaalde houding te bewegen.
In de rijkunst zien we graag een paard met een soepele, zachte flexibele mond/kaak, vandaar dat die neusriemen los moeten en die sperriemen eraf.
Neem van mij aan dat je heel weinig mensen tegenkomt die met zo'n geringe druk werken als Phillip Karl.
Hij wil juist dat zijn paard zo reageert.
Het is een spel tussen een volkomen losgelaten kaak en de hand.

Phillip Karl komt op een andere manier tot dezelfde aanspanning als Will Faerber, het is een andere school.
Het einddoel is bij beide het oprichten vanuit de achterhand, volledige beheersing van iedere beweging en paslengte tot in de finesse, lichtheid en elegantie.

Ikzelf kom uit dezelfde school als W F, de cavalerie van omstreeks 1900, het veelzijdigheidspaard, "recht zo die gaat".
Ph K is opgegaan in de kunst van het rijden, denk aan ballet.
Ik ben persoonlijk erg gesteld op kunst.

De drie filmpjes zijn discussie onderwerpen.
Ze zijn niet als "voorbeeld" bedoeld.
Hoe dicht bij het rijden van GP bewegingen zonder bit is circusdressuur?

In hoeverre komen de geplaatste filmpjes in de buurt van ons FEI art 401?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:22

Simpelman: oké bedankt voor de duidelijke uitleg, ik heb dit beeld zelf eigenlijk nog nooit eerder gezien, vandaar dat ik er naar vraag, omdat het er inderdaad niet uit ziet alsof hij hem uit pure ellende open doet. Ik vroeg me daarom af waar die reactie van komt dus bedankt voor de uitleg!

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:30

Geweldig, ik heb ze in het echt gezien.
Samenspel tussen paard en mens.

Liep er langs had eventjes een klein gesprekje met hun, mocht een goudlokje kopen (grapje) maar wist toen nog niet dat het paard van hun was :o

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:17

geerke schreef:

Is dit niet mede omdat alle hulpen veel sterker doorkomen?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:41

@Starbreeze: vandaag in de bak gereden en de klopjes op de hals toegepast. Het werkt!! Fijn :) bedankt voor de tip

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:30

Top!!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:36

sanne83 schreef:

Wat zijn bitoefeningen?