Clairexx schreef:Ik vind het een fijn beeld geven. Hij mag wat meer ' op de achterhand' dus wat meer verzamelt en dat ie wat minder ' hangt'. Dat hangen doet ie zelf niet dat komt door mij omdat hij zich zelf sterk maakt en ik terug trek.
Ik verwachten al dat je dat ging zeggen. Je paardje loopt namelijk erg op z'n voorhand. Zie je hoe die op de 2de en 3de foto z'n achterbeen later neerzet dan z'n voorvoeten? Dat betekend dat z'n achterbenen te traag zijn voor z'n voorbenen. ook zie je dat duidelijk op de 2de foto. Z'n achterbenen maken een klein driehoekje, z'n voorbenen een grote. Z'n voorbenen doen de uitgestrekte draf en z'n achterbenen die hobbelen er achter.
Op zo'n manier krijg je eigenlijk een gat tussen de voor en achterhand. Daar waar jij zit. Jij zit dus op een stukje verbindingloze ruimte. Hij mag niet wegrennen over z'n eigen voorbenen. Om hem dat te leren kun je een paar oefeningen doen. Steeds een beetje verzamelen en dan een paar pasjes uitstrekken. Als hij gaat rennen ga je meteen weer terug naar verzamelen.
Je kan ook vanuit halthouden (of achterwaarts) een paar keer weg draven. Langzaam weg draven.
Zie je hoe de voorhoeven en achterhoeven elke keer niet op 1 lijn zijn. De achterhoeven wijken steeds af naar rechts. (Je paard spoort niet, zeggen we dan). Hij is scheef. Je voltes rechtsom zullen waarschijnlijk kleiner uitpakken dan je wilde. Terwijl bij voltes linksom je uitzwaait.
Op de eerste foto rij je zo te zien een volte. Z'n benen strekken zich ver uit, z'n kont ver naar rechts en geen buiging in het lijf. Aan jou houding te zien hangt ie ook nog een beetje scheef naar binnen.
Rechtrichten van een paard is enorm moeilijk (en eigenlijk heb je er een goede instructeur voor nodig) en er zijn hier in het topic al veel oefeningen voor gegeven. Probeer altijd je tempo te beheersen. Hij vind het moeilijk om recht te gaan, dus zal snel gaan denderen om het moeilijk te compenseren.
Je paard is in z'n hele lichaam schonkig. Hij heeft te weinig spieren in z'n bovenlijf. Dat tekort zie je oa door dat rechte stuk in z'n lijf net boven de staartwortel. Maar ook in de hals zit aan de bovenkant nog echt te weinig. Zonder spieren is het moeilijk om aan de teugel te lopen. Het word da neen beetje worstelen, hij kan niet beter en kan je opdracht niet volgen. Dat levert frustratie op voor beide. Help hem lenig te worden en sterk, dan gaat alles veel makkelijker.