[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:21

Wat een leukerd!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:22

Dank je, ik heb echt een goede klik met haar zowel met rijden als in de omgang. Dat heb ik een tijd niet gehad. Maar ze wilt graag knuffelen en legt dan haar hoofd in je armen :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:25

Joolien schreef:
Dank je, ik heb echt een goede klik met haar zowel met rijden als in de omgang. Dat heb ik een tijd niet gehad. Maar ze wilt graag knuffelen en legt dan haar hoofd in je armen :D

<3 <3
Wat leuk! :D
Ben benieuwd naar de foto's!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:36

Wat een leuk paard Joolien, fijn dat jullie zo'n goede klik hebben! :)
Ben ook benieuwd naar meer foto's tzt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:38

Ik heb nog meer foto's maar ze was een beetje een ezel haha, wilde niet stilstaan en als ze stond stond ze er heel knullig bij :') Ik maak binnenkort wel wat fotos maar dat is meer voor het voor en na beeld. Het is echt nu na een paar weken al een groot verschil.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:40

Je maakt me nieuwschierig :P

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:51

Ik ben ook nieuwsgierig hihi!

Mijn les afgelopen donderdag ging trouwens erg goed! Vandaag ging het alleen wat minder. Zo jammer, heb dat vaak, dat de keer dat ik zelf ga rijden na de les, dat die keer juist wat minder goed gaat :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:37

zeg dat (nog wat aan de bespiering gebeuren) nog een iel nekkie en n puntkontje. wel een leukerd. benieuwd hoe ze zich ontwikkelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:01

Leuk dier heb je daar Joolien! :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:42

Clairexx schreef:
Ik vind het een fijn beeld geven. Hij mag wat meer ' op de achterhand' dus wat meer verzamelt en dat ie wat minder ' hangt'. Dat hangen doet ie zelf niet dat komt door mij omdat hij zich zelf sterk maakt en ik terug trek.

Ik verwachten al dat je dat ging zeggen. Je paardje loopt namelijk erg op z'n voorhand. Zie je hoe die op de 2de en 3de foto z'n achterbeen later neerzet dan z'n voorvoeten? Dat betekend dat z'n achterbenen te traag zijn voor z'n voorbenen. ook zie je dat duidelijk op de 2de foto. Z'n achterbenen maken een klein driehoekje, z'n voorbenen een grote. Z'n voorbenen doen de uitgestrekte draf en z'n achterbenen die hobbelen er achter.

Op zo'n manier krijg je eigenlijk een gat tussen de voor en achterhand. Daar waar jij zit. Jij zit dus op een stukje verbindingloze ruimte. Hij mag niet wegrennen over z'n eigen voorbenen. Om hem dat te leren kun je een paar oefeningen doen. Steeds een beetje verzamelen en dan een paar pasjes uitstrekken. Als hij gaat rennen ga je meteen weer terug naar verzamelen.
Je kan ook vanuit halthouden (of achterwaarts) een paar keer weg draven. Langzaam weg draven.

Zie je hoe de voorhoeven en achterhoeven elke keer niet op 1 lijn zijn. De achterhoeven wijken steeds af naar rechts. (Je paard spoort niet, zeggen we dan). Hij is scheef. Je voltes rechtsom zullen waarschijnlijk kleiner uitpakken dan je wilde. Terwijl bij voltes linksom je uitzwaait.
Op de eerste foto rij je zo te zien een volte. Z'n benen strekken zich ver uit, z'n kont ver naar rechts en geen buiging in het lijf. Aan jou houding te zien hangt ie ook nog een beetje scheef naar binnen.
Rechtrichten van een paard is enorm moeilijk (en eigenlijk heb je er een goede instructeur voor nodig) en er zijn hier in het topic al veel oefeningen voor gegeven. Probeer altijd je tempo te beheersen. Hij vind het moeilijk om recht te gaan, dus zal snel gaan denderen om het moeilijk te compenseren.

Je paard is in z'n hele lichaam schonkig. Hij heeft te weinig spieren in z'n bovenlijf. Dat tekort zie je oa door dat rechte stuk in z'n lijf net boven de staartwortel. Maar ook in de hals zit aan de bovenkant nog echt te weinig. Zonder spieren is het moeilijk om aan de teugel te lopen. Het word da neen beetje worstelen, hij kan niet beter en kan je opdracht niet volgen. Dat levert frustratie op voor beide. Help hem lenig te worden en sterk, dan gaat alles veel makkelijker.

Clairexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:26

Oké heel erg bedankt voor deze duidelijke uitleg! Ikzelf probeer heel erg met best te doe op het rechtrichten. Ik ga hard aan het werk met de punten die je me hebt gegeven!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:01

Hey hoi,
Baal enorm we zouden nog naar paardjes gaan kijken.. Maar kan niet rijden :(
Er zit nu een groot ei op mn kont/heup.
Hij is 10 cm lang 7.5 cm breed en zwelling van 2 cm.
Dat duurt nog wel even. Maar heb nu wel genoeg tijd om de theorie van dit topic door te nemen, haha!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 19:50

Leuk beestje Joolien! :j Zit je expres zo kort, lijkt dit zo, of rijd je zo gewoon fijn?
Je beugels lijken heel kort namelijk!

Fry, vervelend! Sterkte, laat het maar snel weg zijn! :(

Even een verslagje van vrijdag;
Ik mocht nadat we vorige week hadden gesprongen (en ik op mijn vriendinnetje Cleo zat) gister weer lekker op haar mogen dressuren. Wat mij zelf al opvalt, is dat ik bij haar heel makkelijk kan ontspannen. Ik ga niet zo veel vast zitten op sommige punten in mijn lichaam, zoals mijn ellebogen dat ik op Gas wel heb. Ook heb ik in die paar maanden tijd geleerd, dat ik mijn benen afsteek zodra ze onder me vandaan wil rennen. Dit doe ik inmiddels ook niet meer op haar. Wat ik wel heel vervelend vind, is dat ik haar van achter naar voor wil rijden, en haar ontspannen rond kan laten lopen, maar ze pas de laatste 20 min van de les mijn hand op zoekt. Er is gewoon een stukje dat bij mij ontbreekt om haar fijn te kunnen rijden. De laatste 20 min/ kwartier van de les komt de echte ontspanning dus pas eigenlijk. Die 3 kwartier ervoor ben ik bezig met dat ze haar achterhand mee neemt, en eronder zet. Achterhand omzetten in wendingen, en hoeken. Zodra ik door ga zitten, doe ik blijkbaar iets waardoor ze mijn hand opzoekt. Zodra ik heel klein ga lichtrijden, blijft ze daar lopen, maar zodra ik iets groter ga lichtrijden, en dus een pasje harder ga, ben ik haar helemaal kwijt. En aangezien ik de komende week nog vakantie heb, staat er vrijdag ochtend een privé lesje geplant, zodat ik me samen met mijn instructrice daarop kan focussen, en we ons bezig kunnen houden met dat stukje dat bij mij ontbreekt. Want als ik het op haar kan, lukt het me op veel andere manege paarden ook. Aangezien Cleo er heel veel gebruik van maakt als je haar maar iets meer de ruimte geeft, waardoor zij over haar schouder weg kan lopen. Ondanks dat heb ik wel heerlijk gereden hoor vrijdag! Ze bleef lekker bij me, en dat hebben we tot afgelopen vrijdag toe, niet zo gehad. Daarbij gingen we de laatste 20 min van de les de buitenbak in (dat voor mij de eerste keer daar was), om de paarden rustig aan wat te laten wennen aan het buiten rijden. Mijn rustige paard was ik daar dus kwijt, en in een volle galop ging ze alle kanten met me op door de bak. En geloof me, ook een heel lang paard, dat lang in dr lichaam is, kan HEEL scherp draaien. Ik moest op de binnenhoefslag gaan rijden, omdat ze dan overal rustige paarden om zich heen had, en daar kwam ze dan eindelijk lekker tot rust, en hebben we zelfs nog ontspannen en aan de teugel door de bak heen gedraaft.

Dan nog een verslagje van vandaag;
Mijn oma is morgen jarig, dus vandaag daar gegeten. Inmiddels staat Gas tot 5 op het land, dus na overleg heb ik hem rond 2 uur van het land gehaald. Ik was niet van plan te rijden, had niet veel tijd tot ik naar huis moest om me om te kleden, dus ik dacht; ik ga longeren. Maar plots op stal, kreeg ik het idee om zonder zadel te gaan rijden. Dus zo gezegd, zo gedaan. Paard gepoetst, volledig ingespoten met vliegenspray (heel dom voor het rijden!), omdat hij behoorlijk last van de vliegen had, en op naar de bak.
Daar opgestapt, en had natuurlijk meteen door, dat ik er aan de andere kant haast weer af lag, doordat die vliegenspray hem zo glad maakte :=. Ik had eigenlijk verwacht dat hij net zoals veel dagen, de laatste tijd, lekker druk zou zijn. Sowieso was ik van plan rustig aan te doen, maar meneer was heerlijk rustig. We hebben een beetje dressuurmatig rond gehobbeld, dit houd in; een beetje aan de teugel rondrijden, beetje stelling oefenen, een paar pasjes wijken, en verder gewoon lekker gereden. Dit mag ook wel eens een dagje toch?! Paardlief deed lekker zijn best, en we hebben zelfs op allebei de kanten een ontspannen galopje gemaakt. Net als bij Cleo zoekt hij als ik ga doorzitten pas mijn hand op, dus ik doe ongetwijfeld iets heel anders als ik ga doorzitten. Zonder zadel kan ik natuurlijk niet veel anders dan doorzitten, dus hij liep heerlijk ontspannen. Lekker zijn best gedaan, en vervolgens lekker gerold. Daarna weer lekker het land in gedaan, dus ik heb heerlijk gereden de laatste paar dagen! Inmiddels kijk ik uit naar vrijdag ochtend! :j Heb er erg veel zin in namelijk.

Weet er toevallig iemand of Bekschurft bij een lammetje, overdraagbaar is op paarden?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:53

Goed dat je er niet af bent gevallen :)
Alvast gefeliciteerd!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:55

Kan ik hier ook foto's plaatsen van een paard was gewoon los loopt? Om te vragen of hij op die manier goed en ontspannen door zijn lijf loopt? Of moet het echt met teugels of een ruiter zijn? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:00

Ik zit idd vrij kort maar het is een close-contact zadel en ik moet veel steun hebben. Als ik langer ga zitten mis ik steun en krijg ik onbalans.

Borisje, je kunt wel proberen te omschrijven wat er met het lijf gebeurd ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:07

Haha, dankje Fry. Op zo'n moment is het vaak hoofd naar beneden, en gaan met die banaan. Mag van geluk spreken dat zie niet ging bokken, en alleen maar hard door de bak heen scheurde en het bit vast pakken. In zo'n geval vind mijn instructrice het belangrijk dat ik ontspannen blijf zitten, niet ga klemmen, hangen, en mijn handen vast ga zetten, en haar hoofd in de lucht houd ipv ergens vlak boven de grond of tussen haar benen. Als ze dan bokt maakt ze zich namelijk helemaal rond, en dan is ze lastig uit te zitten :=. Inmiddels kan ik zodra er zo iets gebeurd, me heel goed afsluiten voor wat er om me heen gebeurd, en goed luisteren naar wat er gezegd word. De rest van de groep gaat dan in het midden stappen/draven, zodat ik de ruimte heb om mijn paard weer rustig te krijgen, dus dat word gelukkig allemaal goed opgelost. 2 Jaar geleden was ik in zware paniek geraakt, ben een keer heel hard van mijn paard gedonderd. Die ging er uit het niets in een rengalopje vandoor, kop tussen de benen, en schuin bokken, en daar lag ik. Sinds dien durfde ik niet meer op 'zenuwachtige' paarden. Vervolgens toen ik daar met een heel lief paard, dat altijd heel hard ging overheen was gekomen, met een ander druk paard, dat soms wat zenuwachtig was, in volle galop over de ruiterpaden heen gevlogen. Ze sloeg op hol, en de hele groep ging er vandoor. Ik stond uit eindelijk als eerste stil. Daarom zeg ik ook, als er iets gebeurd, luister ik enkel naar wat mij gezegd word, en dat doe ik. Maar ik ben vervolgens zwaar hyperfentilerend van mijn paard gestapt, en de oudste uit mijn les toen (die toen zelf net lessen begon te geven + ruiterbewijs had) moest de groep het laatste stukje naar stal leiden. Ik heb de fjord van mijn instructrice vast moeten houden, en zelfs daarvan raakte ik in paniek. Uiteindelijk is mijn instructrice met 2 paarden naar stal gelopen aan de hand, en ik liep hyperfentilerend met haar mee. Dus het is al heel wat dat ik rustig kan blijven! :+

Borisje, als dat jou helpt om een goed plaatje te herkennen lijkt het mij geen probleem. Wel vertellen wat je er van vind.

Joolien, een close- contact zadel..? Nog nooit van gehoord... Kan je met een normaal (zeg even een dressuurzadel) wel langer? Of met veelzijdigheid zadel?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:14

Dan ga ik toch maar wat plaatsen, het zou in ieder geval fijn zijn als iemand kon omschrijven of hij zo lekker loopt of niet. :) Ik heb er namelijk zelf niet veel verstand van, maar wil mijn paard zeker niet 'in de krul' hebben lopen. Dan is namelijk vaak wat er gebeurd met vrijheidsdressuur etc, mensen leren hun paard mooi staan op commando, en vervolgens met stap en draf enzo.
Dat probeer ik dus juist niet, ik probeer hem met van achter aandrijven als de achterhand er niet genoeg onderkomt, en van voor tegenhouden als hij op de voorhand komt, netjes te laten lopen.
En daarmee bedoel ik dan dat ik hem graag niet op de voorhand zie lopen, en ook niet met zijn kop in de lucht natuurlijk (wat hij eerst wel altijd deed).

Zelf vind ik deze foto er wel fijn uitzien, Boris loopt niet heel erg op de voorhand, terwijl hij best wel een zware en grove voorhand heeft, dus op de voorhand lopen is voor hem veel makkelijker, en ik vind ook dat zijn achterhand er goed onder zit. Verder weet ik niet zo goed of hij hier te diep loopt of niet, en of dit nu een valse knik is of niet. Met de zweep hou ik hem hier overigens tegen, dit kwam omdat hij wat te snel vooruit wilde, en dan gaat de achterhand naar verweggistan en zijn hoofd in de lucht. :)

Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje te zien is zo in algehele vrijheid, in ieder geval bedankt voor jullie mening! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:15

Het is een zadel wat nauw aansluit op het paard en dus fijn past. Het zadel past echt niet helemaal super dus zijn we op zoek naar een ander zadel. Daarbij komt nog dat ze ontzettend scheef bespierd is dus dat wordt een uitdaging.
Maar een springzadel heeft de steun nu eenmaal wat hoger dus moet je wel at korteer zitten om steun te hebben.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:18

Voor zover ik kan zien zie ik een paard dat wel te diep loopt.
Volgens mij doet de achterhand wel mee, maar het is heel lastig zien vanaf deze richting.
Heb je ook foto's van opzij? Die zijn beter te beoordelen... Verder dan dit kom ik namelijk niet...

Ahh, bedankt voor de uitleg Joolien. Weer wat wijzer :+

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:21

Nee sorry! Ik heb er geen van opzij. :n

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:23

Hmmm.. Dan kan ik je niet veel verder helpen dan dit... :(
Maar als je er ooit een hebt van opzij.... Plaats hem dan hier! :D ik vind het wel interessant. 1 Voor mijzelf om te beoordelen, en 2 om te lezen wat anderen er van zeggen en vinden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:26

Als ik zo de foto zie zie ik een pony die netjes zijn hoofd buigt maar verder gebeurd er niet zoveel in het lijf ;) Maar ik denk toch dat dit lastig wordt als je ernaast staat omdat je geen fijne hulpen kunt geven. Een keer doorsluiten om verder onder te treden bijv.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:34

wel een leukertje hoor.
srry allemaal, niet zoveel tijd om te reageren, beetje griep hier. hele familie maar liefst, pfft

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:26

Dankje! Ik ga proberen een foto te regelen van de zijkant. :j Of misschien een filmpje? Het is helaas nog niet constant dat hij dit doet, maar het is al fijner dan wat het eerst was, toen liep hij de bochten door met zijn hoofd naar de buitenkant, hij viel helemaal naar binnen.
Nu gaat hij in ieder geval soepel door de bocht en buigt hij zijn lichaam ook mee.
Maar hier had hij dus eigenlijk de hele voorkant wat mogen optillen. :P Hoofd niet zo diep en meer op de achterhand.