Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik maak binnenkort wel wat fotos maar dat is meer voor het voor en na beeld. Het is echt nu na een paar weken al een groot verschil. 
Clairexx schreef:Ik vind het een fijn beeld geven. Hij mag wat meer ' op de achterhand' dus wat meer verzamelt en dat ie wat minder ' hangt'. Dat hangen doet ie zelf niet dat komt door mij omdat hij zich zelf sterk maakt en ik terug trek.

Zit je expres zo kort, lijkt dit zo, of rijd je zo gewoon fijn?
. Ik had eigenlijk verwacht dat hij net zoals veel dagen, de laatste tijd, lekker druk zou zijn. Sowieso was ik van plan rustig aan te doen, maar meneer was heerlijk rustig. We hebben een beetje dressuurmatig rond gehobbeld, dit houd in; een beetje aan de teugel rondrijden, beetje stelling oefenen, een paar pasjes wijken, en verder gewoon lekker gereden. Dit mag ook wel eens een dagje toch?! Paardlief deed lekker zijn best, en we hebben zelfs op allebei de kanten een ontspannen galopje gemaakt. Net als bij Cleo zoekt hij als ik ga doorzitten pas mijn hand op, dus ik doe ongetwijfeld iets heel anders als ik ga doorzitten. Zonder zadel kan ik natuurlijk niet veel anders dan doorzitten, dus hij liep heerlijk ontspannen. Lekker zijn best gedaan, en vervolgens lekker gerold. Daarna weer lekker het land in gedaan, dus ik heb heerlijk gereden de laatste paar dagen! Inmiddels kijk ik uit naar vrijdag ochtend!
Heb er erg veel zin in namelijk.
. Inmiddels kan ik zodra er zo iets gebeurd, me heel goed afsluiten voor wat er om me heen gebeurd, en goed luisteren naar wat er gezegd word. De rest van de groep gaat dan in het midden stappen/draven, zodat ik de ruimte heb om mijn paard weer rustig te krijgen, dus dat word gelukkig allemaal goed opgelost. 2 Jaar geleden was ik in zware paniek geraakt, ben een keer heel hard van mijn paard gedonderd. Die ging er uit het niets in een rengalopje vandoor, kop tussen de benen, en schuin bokken, en daar lag ik. Sinds dien durfde ik niet meer op 'zenuwachtige' paarden. Vervolgens toen ik daar met een heel lief paard, dat altijd heel hard ging overheen was gekomen, met een ander druk paard, dat soms wat zenuwachtig was, in volle galop over de ruiterpaden heen gevlogen. Ze sloeg op hol, en de hele groep ging er vandoor. Ik stond uit eindelijk als eerste stil. Daarom zeg ik ook, als er iets gebeurd, luister ik enkel naar wat mij gezegd word, en dat doe ik. Maar ik ben vervolgens zwaar hyperfentilerend van mijn paard gestapt, en de oudste uit mijn les toen (die toen zelf net lessen begon te geven + ruiterbewijs had) moest de groep het laatste stukje naar stal leiden. Ik heb de fjord van mijn instructrice vast moeten houden, en zelfs daarvan raakte ik in paniek. Uiteindelijk is mijn instructrice met 2 paarden naar stal gelopen aan de hand, en ik liep hyperfentilerend met haar mee. Dus het is al heel wat dat ik rustig kan blijven! 
Ik heb er namelijk zelf niet veel verstand van, maar wil mijn paard zeker niet 'in de krul' hebben lopen. Dan is namelijk vaak wat er gebeurd met vrijheidsdressuur etc, mensen leren hun paard mooi staan op commando, en vervolgens met stap en draf enzo.

ik vind het wel interessant. 1 Voor mijzelf om te beoordelen, en 2 om te lezen wat anderen er van zeggen en vinden.
Maar ik denk toch dat dit lastig wordt als je ernaast staat omdat je geen fijne hulpen kunt geven. Een keer doorsluiten om verder onder te treden bijv.
Of misschien een filmpje? Het is helaas nog niet constant dat hij dit doet, maar het is al fijner dan wat het eerst was, toen liep hij de bochten door met zijn hoofd naar de buitenkant, hij viel helemaal naar binnen.
Hoofd niet zo diep en meer op de achterhand.