[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:58

LoveUggs schreef:
Maar op een moment van les kan jij zelf ook de complimentjes krijgen dat je het goed gedaan hebt op het moment dat het gebeurd.
Vanaf de grond kan iemand jou precies vertellen wat je goed of fout doet.
Je paard doet het dus niet bij bepaalde dingen? Miss gebeurd er voordat ie het doet wel iets met jou? Je houding, doe je iets met je handen of benen, dat bij je paard zo'n reactie uitlokt? (ik noem ook maar wat :+ maar miss dat het er wel ineens tussen zit)

Ja, die kreeg ik op dit moment ook.
Ik weet niet of het is van mezelf is. Zou inderdaad kunnen, maar dat zou ik eens na moeten vragen.
Bedankt in ieder geval :)

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:01

Evelijn schreef:
@Sanniey... denk je niet bij alles wat beetje anders is "oh jee... misschien gaat hij weer?!"
Ik ben blij dat Kafka nooit dat heeft gedaan...zelfs als hij ergens van schrikt moet ik erom lachen... maar zie het wel bij anderen dat rijden met angst weinig goeds oplevert.

Ja, dat is inderdaad een punt waar ik op moet letten. Als ik alleen rij ga ik wel eens zingen of tegen m'n paard praten. Maar ik doe dit minder als er anderen bij in rijden ;) Ja, ik heb dat eerder met een ander paard ook gehad, dan moest ik ook lachen als hij een keer een gek sprongetje maakte ofzo. Maar dit zijn geen sprongetjes meer, dit zijn echte sprongen! Dat is het vervelende.. Soms denk ik wel eens dat ik maar op zoek moet gaan naar een ander paard. Eerst met een rustig, kalm paard over de angst heen komen en dan weer verder kijken. Maar mijn probleem is wel een beetje dat als mensen zeggen dat ik het niet kan ik zoooooo graag het tegendeel wil bewijzen. En naast mij zijn er maar een handjevol andere mensen die uberhaupt op dit paard zouden stappen. Mensen bij mij op stal vragen zich echt af waarom ik er nog op ga zitten..

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:04

Vaak is het wel zo, dat als je bang bent dat er wat gebeurd, dat er idd ook echt iets gebeurd.
Wat doet je paard als ie zo flipt?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:11

Ik neem aan dat je hem dan wel al binnenste buiten heb laten keren. Daarnaast paardrijden doe je voor je plezier... het is hobby en het moet leuk blijven... paardrijden doe je niet voor anderen (dus dingen als tegendeel bewijzen... laat dat los) Rijden met angst is onprettig en daarmee zit je snel in een negatieve spiraal.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:23

LoveUggs schreef:
Vaak is het wel zo, dat als je bang bent dat er wat gebeurd, dat er idd ook echt iets gebeurd.

Ja klopt, dat is ook zo. Ik rij dan ook veel overgangen in het begin zodat ik het vertrouwen krijg dat hij naar mij luistert.
Als hij flipt springt hij vaak met 4 benen de lucht in, gooit z'n achterbenen schuin omhoog, bokt nog een keer een meestal krijg ik hem dan weer terug en stapt hij weer gewoon rond. Alleen daarna vergeet ik te rijden en blijft hij dus die spanning houden.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:24

Evelijn schreef:
Ik neem aan dat je hem dan wel al binnenste buiten heb laten keren. Daarnaast paardrijden doe je voor je plezier... het is hobby en het moet leuk blijven... paardrijden doe je niet voor anderen (dus dingen als tegendeel bewijzen... laat dat los) Rijden met angst is onprettig en daarmee zit je snel in een negatieve spiraal.

Nee, het is niet mijn eigen paard en z'n eigenaren vinden dat hij nergens last van heeft. Volgens hen zit het in de genen, z'n vader had dat ook afentoe en daarna ging het weer een tijd goed. Ook als ik iets anders probeer uit te leggen wordt daar niet echt op gereageerd. Dat laatste klopt inderdaad, lastig..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:25

Evelijn,

Nee...want ik heb hem vroeger te veel op rechts gereden, dus dit is niet natuurlijk meer. Hij had de rechterkant wel altijd als makkelijke kant, maar ik heb hem 4 jaar veel op rechts gereden. Maar wist ik veel, ik mocht NIET op les, en mijn moeder zei: Je doet het hardstikke goed. Dus waar zou ik me druk om moeten maken, dacht ik.
Jaa...tot ik andere stallen/ maneges ging bezoeken, toen ging ik hard op mijn neus!
Had eigenlijk gewoon ECHT les nodig gehad. Maarja, wat niet mag, mag niet.
Nu woon ik niet meer thuis, ben volgens de staat volwassen en mag ik keuzes maken.
Hij moest revalideren, omdat hij 20 kilo te licht bij mijn ouders is weggekomen (zegt genoeg lijkt me?) En nu mag ik weer longeren, en als hij wat meer bespierd is weer voor de kar, en dan wanneer hij goed bespierd is, dan wil ik pas rijden.

Dus ik weet zeker, dat het niet iets natuurlijks is.

Eerder kon hij niet eens links galopperen, maar door de juiste longeer technieken die ik geleerd heb (ja ja, les, op stage) op stage, galoppeerd hij ook al correct op links.
Maar...

Ik vermoed, dat hij niet KAN nageven, omdat hij vast is gereden, vroeger door mijzelf.
Jaa....ik ben hard ja, en ik geef mezelf op kop. Kan ook niemand anders zijn geweest. Want ik reed er op :D

Maar mijn vraag is:

Osteotje laten komen? Or not?
Want mij lijkt het wel nodig.

Als ik zie, dat hij zijn hele hoofd (oren links, neus rechts) trekt, is dat echt niet goed.
Lijkt mij tenminste.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:32

@maralyn... het is nu jouw paard dus als jij denkt dat een behandeling nodig is... doen. Ik heb al meerdere bij mijn paard gehad... de ene met meer succes dan de ander. Sommige laten hun paard (half)jaarlijks controleren. Zoek wel een goede... iemand waarvan andere goede ervaringen hebben.. iemand die of dierenarts is of ook mensen behandeld.

@sanniey... tja bijrijpaard... dan wordt het lastig.. ik benijd je niet zullen we maar zeggen. Al denk ik dat je dan helemaal vooral aan jezelf moet denken.... als jij er geen plezier aan beleeft... en het gevaarlijk wordt... het is jouw lijf... en daar heb je er maar één van... daar moet je zuinig op zijn... dat de eigenaren van het paard niet zuinig op hun paard zijn (en daarmee indirect niet zuinig op jou) dat moet hun probleem zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:37

Annemyke kingma zit ik aan te denken. Hoor zoveel positieve dingen er over.

Magritta holtman is ook zeer goed, maar de laaste tijd slecht telefonisch te bereiken.

Zit er al een tijdje over na te denken hoor, eigenlijk al voor dat Rusty daar weg was.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:38

Sanniey schreef:
LoveUggs schreef:

Ja klopt, dat is ook zo. Ik rij dan ook veel overgangen in het begin zodat ik het vertrouwen krijg dat hij naar mij luistert.
Als hij flipt springt hij vaak met 4 benen de lucht in, gooit z'n achterbenen schuin omhoog, bokt nog een keer een meestal krijg ik hem dan weer terug en stapt hij weer gewoon rond. Alleen daarna vergeet ik te rijden en blijft hij dus die spanning houden.

Tsja, als je niet weet of het iets lichamelijks is.....
Laat ik even van een gezond paard uitgaan.. :+ Om het mijzelf gemakkelijk te maken.
Hou oud is ie? Kan het zijn dat ie gewoon aan het puberen is?
Want als dat zo is, (klinkt heel gemeen, maar heeft zeker resultaat) zodra hij bokt: Kop omhoog trekken, en voorwaarts.
Springt ie met 4 benen de lucht in: VOORWAARTS. Schop m maar vooruit.
Ik heb het gezien met een paard bij mij op stal. Dacht die dag ook even de puber uit te hangen, en ontplofte zo 3x achter elkaar, uit het niets. Zijn eigenaresse was eraf gevallen. Toen is mijn instructrice erop gestapt.
Zodra hij omhoog kwam, lekker een keel open trekken, " HEE! " En vooruit rijden. Bokte hij, dan hield ze zijn hoofd omhoog, zodat hij niet kon bokken.
Na een kwartier was het over, en liep meneer netjes aan de teugel ontspannen door de bak heen.

Verder ben ik het ook met Evelijn eens!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:50

@maralyn... ken beide alleen van naam. Wat ik van beide wat ik van hun website kan halen jammer vindt is dat ze geen dierenarts zijn of daarnaast bevoegd om mensen te behandelen als fysiotherapeut (of eventueel chiropractor). Als ik op www.icreo.com kijk kan ik Annemyke Kingma ook niet vinden... dan kom ik voor het noorden uit op Dorthe Hansems of Ricette van Ooijen. Die eerste ken ik wel.. heeft paard van mijn zusje behandeld en doet ook de paarden van mijn instructrice. Zij is wel fysiotherapeut voor mensen... en heeft ook de opleiding fysiotherapie voor paarden gedaan naast de osteopathie opleiding. Werkt heel rustig en legt ook prima uit.
Ricette van Ooijen is dierenarts, maar ken ik voor de rest ook niet.
De laatste die ik bij mijn paard heb gehad is Jeanette Beute http://www.dierchiropractie-animeaux.nl/ Daar was ik heel tevreden over, maar is wel iets anders dan osteopaat. Ik merkte wel meteen verschil. Zij werkte ook heel rustige.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:01

hmm, ga ik ook even een kijkje voor nemen

dankjewel

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:28

Ik ben er ook weer :D

LoveUggs schreef:
Sanniey schreef:

Laat ik even van een gezond paard uitgaan.. :+ Om het mijzelf gemakkelijk te maken.
Want als dat zo is, (klinkt heel gemeen, maar heeft zeker resultaat) zodra hij bokt: Kop omhoog trekken, en voorwaarts.
Ik heb het gezien met een paard bij mij op stal. Dacht die dag ook even de puber uit te hangen, en ontplofte zo 3x achter elkaar, uit het niets. Zijn eigenaresse was eraf gevallen. Toen is mijn instructrice erop gestapt.
Zodra hij omhoog kwam, lekker een keel open trekken, " HEE! " En vooruit rijden. Bokte hij, dan hield ze zijn hoofd omhoog, zodat hij niet kon bokken.
Na een kwartier was het over, en liep meneer netjes aan de teugel ontspannen door de bak heen.

Ik denk niet dat we daar BLIJ van worden :o

Er MOET gewoon een reden zijn dat hij zo gaat bokken. Laten we het over een andere boeg gooien: hoe veel staat je paard op stal? Kan hij zijn energie wel kwijt?

Het kan ook aangeleerd gedrag zijn. Als jij hulpen geeft (bewust of onbewust), gaat paard zoeken naar reacties die jij mogelijk zou willen hebben. Op het moment dat jij stopt met hulpen geven (bewust of onbewust), LEERT hij dat wat hij OP DAT MOMENT deed, dat dat de reactie is die de ruiter wil hebben. Als jij de hele tijd been geeft en je paard schudt met zijn hoofd en jij stopt dan met been geven (bijvoorbeeld omdat je uit evenwicht raakt), dan LEER jij hem dat hij bij been geven zijn hoofd moet schudden.
Zo kan je hem dus ook leren dat als jij veel spanning vasthoudt, hij moet bokken. Want daarna ga jij er op letten dat jij niet zoveel spanning vasthoudt.
Of hij heeft geleerd dat als jij allerlei hulpen aan het geven bent en hij geen bevestiging krijgt dat hij het goed doet door te stoppen met hulpen geven, hij moet bokken om alle hulpen te laten stoppen.

Maar eerlijk gezegd neig ik, n.a.v. jouw reacties, naar het eerste. Dat het paard zijn energie niet kwijt kan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:33

_iDj_ schreef:
Ik ben er ook weer :D

LoveUggs schreef:

Ik denk niet dat we daar BLIJ van worden :o

Er MOET gewoon een reden zijn dat hij zo gaat bokken. Laten we het over een andere boeg gooien: hoe veel staat je paard op stal? Kan hij zijn energie wel kwijt?

Het kan ook aangeleerd gedrag zijn. Als jij hulpen geeft (bewust of onbewust), gaat paard zoeken naar reacties die jij mogelijk zou willen hebben. Op het moment dat jij stopt met hulpen geven (bewust of onbewust), LEERT hij dat wat hij OP DAT MOMENT deed, dat dat de reactie is die de ruiter wil hebben. Als jij de hele tijd been geeft en je paard schudt met zijn hoofd en jij stopt dan met been geven (bijvoorbeeld omdat je uit evenwicht raakt), dan LEER jij hem dat hij bij been geven zijn hoofd moet schudden.
Zo kan je hem dus ook leren dat als jij veel spanning vasthoudt, hij moet bokken. Want daarna ga jij er op letten dat jij niet zoveel spanning vasthoudt.
Of hij heeft geleerd dat als jij allerlei hulpen aan het geven bent en hij geen bevestiging krijgt dat hij het goed doet door te stoppen met hulpen geven, hij moet bokken om alle hulpen te laten stoppen.

Maar eerlijk gezegd neig ik, n.a.v. jouw reacties, naar het eerste. Dat het paard zijn energie niet kwijt kan.

Heb je zeker gelijk in! Denk dat er ook echt wel wat van kan kloppen =P

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:39

Ik heb ook nog wel een leuk vraagstukje liggen. Niet zozeer een probleem in de aanleuning, maar een probleem bij de 'motor'.
Paardje met een vrij lastig achterbeen (stand) en een geschiedenis van problemen in de spieren (verkeerd zadel, onkundig trainen etc). Ook flink scheef, maar daar wordt aangewerkt en in stap en draf is er al duidelijk verbetering.
Nu kan hij al jaren niet normaal galopperen. Op links is dit al zo goed als opgelost, maar rechts blijft problematisch. Hij zet zijn gehele rug en achterbenen namelijk op slot na een paar passen en gaat dan om de pas wisselen (alleen van achter). Waardoor de ruiter uit balans raakt en het dus alleen maar erger wordt. Zodra er te veel met de hand wordt gewerkt wordt het ook erger, maar door het wisselen wordt je dusdanig gelanceerd dat de hand er stiekem snel te veel bij komt kijken.
Wat al geprobeerd is:
* Maar enkele passen galopperen en voor het wisselen terug nemen. Heeft een tijdje gewerkt, maar bij het terugnemen gaat hij nu juist 'huppelen', wellicht door te weinig zithulp en te veel teugel?
* Op een volte houden. Dit werkt voor geen meter, hoeken zijn juist lastiger.
* Aan de longe werken. Aan de hand doet hij het helaas ook. En in de wei galoppeert hij eigenlijk gewoon standaard links.

Ik denk aan een krachtprobleem, dus eerst nog sterker en losser maken in stap en draf. We doen nu ook aan balkjes draven zodat hij zijn achterbenen wat minder strak houdt. Hij heeft alleen wel de galop nodig om even losser en een beetje wakker te worden. Maar ik zit een beetje in de knoop of we dan alleen de hand moeten pakken die al lekker gaat of dat we rechts toch mee moeten pakken (waardoor hij dus spontaan op slot 'springt'). Bij alleen links ben ik bang dat we het probleem vergroten.. maar rechts meepakken doet ook niet veel goed.
Nog een voetnootje. Het paardje is Arabisch, dus al zo'n lekker huppelding en draagt de staart van nature hoger, maar er is een duidelijk verschil in de hoge staartdracht die van nature is en de staarthouding in de rechtergalop.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:46

@mooney: En buiten op een zandpad? Dat zou ik ideaal vinden, gewoon om kracht op te bouwen en vertrouwen dat hij niet over hoeft te huppen. Hier op stal ook merrie die lang en in het lijf en onhandig met galop... en buiten op het zandpad achter mijn paard aan... kreeg ze makkelijker de cadans te pakken... zou eigenlijk vaker moeten met haar (ik durf alleen niet met haar alleen naar buiten (en degene die erop rijdt durft helemaal niet naar buiten..al verwoord zij dat anders)... en is alleen mijn paard zo braaf om mee te gaan..en kan mezelf nog niet in tweeën splitsen)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 20-02-13 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:50

Hadden we maar een zandpad, dat zou ideaal zijn.

Op vakantie (2 maand) gaan we altijd wel duintjes en heuvels op en dan een stuk rechtuit op het strand. Maar thuis hebben we helaas geen mogelijkheden om naar buiten te gaan. Het is hier heel druk met verkeer en we kunnen alleen over asfalt, dus hij gaat alleen op zondag (en dan niet te vaak ivm niet beslagen hoeven) de weg op, maar daar kunnen we dus niet galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:54

mooney schreef:
Ik heb ook nog wel een leuk vraagstukje liggen. Niet zozeer een probleem in de aanleuning, maar een probleem bij de 'motor'.
Paardje met een vrij lastig achterbeen (stand) en een geschiedenis van problemen in de spieren (verkeerd zadel, onkundig trainen etc). Ook flink scheef, maar daar wordt aangewerkt en in stap en draf is er al duidelijk verbetering.
Nu kan hij al jaren niet normaal galopperen. Op links is dit al zo goed als opgelost, maar rechts blijft problematisch. Hij zet zijn gehele rug en achterbenen namelijk op slot na een paar passen en gaat dan om de pas wisselen (alleen van achter). Waardoor de ruiter uit balans raakt en het dus alleen maar erger wordt. Zodra er te veel met de hand wordt gewerkt wordt het ook erger, maar door het wisselen wordt je dusdanig gelanceerd dat de hand er stiekem snel te veel bij komt kijken.
Wat al geprobeerd is:
* Maar enkele passen galopperen en voor het wisselen terug nemen. Heeft een tijdje gewerkt, maar bij het terugnemen gaat hij nu juist 'huppelen', wellicht door te weinig zithulp en te veel teugel?
* Op een volte houden. Dit werkt voor geen meter, hoeken zijn juist lastiger.
* Aan de longe werken. Aan de hand doet hij het helaas ook. En in de wei galoppeert hij eigenlijk gewoon standaard links.

Ik denk aan een krachtprobleem, dus eerst nog sterker en losser maken in stap en draf. We doen nu ook aan balkjes draven zodat hij zijn achterbenen wat minder strak houdt. Hij heeft alleen wel de galop nodig om even losser en een beetje wakker te worden. Maar ik zit een beetje in de knoop of we dan alleen de hand moeten pakken die al lekker gaat of dat we rechts toch mee moeten pakken (waardoor hij dus spontaan op slot 'springt'). Bij alleen links ben ik bang dat we het probleem vergroten.. maar rechts meepakken doet ook niet veel goed.
Nog een voetnootje. Het paardje is Arabisch, dus al zo'n lekker huppelding en draagt de staart van nature hoger, maar er is een duidelijk verschil in de hoge staartdracht die van nature is en de staarthouding in de rechtergalop.

probeer eens verlichte zit te rijden in galop. Dat werkt vaak prima! En dan niet teveel voorover gaan zitten, maar gewoon je kont een stukje uit het zadel, zodat je er een platte hand tussen kunt liggen zeg maar.

Verder heb ik bijgelezen maar mijn ADD hoofd wordt een beetje een warboel _O-

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:54

Nou, hier dan een hele andere takt van de sport: mennen!
Pony voor de wagen is 1,35m. en heeft erg veel moeite met de aanleuning. Zowel voor de wagen als onder de man en met longeren. Gaat steeds beter en het lijkt wel of we sinds een maand of 3 ineens het knopje hebben gevonden (voor de wagen dan). Ineens is daar die rustige aanleuning en kan ze die ook wat langer volhouden als een half rondje!

Vaak lijkt het alsof er veel spanning van voren zit maar dit komt omdat mevrouw haar lippen graag optrekt als ze geconcentreerd is. Hierdoor kan het wel eens lijken of ze haar mond opent, dit is echter niet zo (soms wel, maar meestal niet)

Nou, eerst de foto's maar dan:

1. Afbeelding
2. Afbeelding

Mijn eigen commentaar:
Op e 1e foto ziet het er ontspannenner uit. Neusje is netjes voor de loodlijn staart hangt netjes ontspannen en ik zie weinig spanning. Rug wordt goed gebruikt en voor en achter lijken mij redelijk gelijk qua stap grootte.
Op de 2e foto zie ik wat meer spanning, voornamelijk aan de voorkant, denk dat hier weer het stukje; moeite in de aanleuning, op speelt. Staart wordt ietjes meer gedragen maar ze blijft wel gelijkmatig ruim lopen.

Ik moet werken aan de ontspanning (doen we ook) en zelf rechtop blijven zitten op de bok!

Ben benieuwd naar jullie commentaar!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:01

Leuk! Menfoto's :) maar nog veel lastiger dan onder het zadel... gewoon omdat ik dan nog minder weet hoe ik wil dat het plaatje eruit ziet. Bij tweede foto zie ik wel dat hij zijn onderhals eruit duwt... dat voel je vast in de aanleuning. Takt is redelijk..linksvoor en rechtsachter niet helemaal gelijk.
Onder het zadel zou ik meer voorwaarts-neerwaarts willen zien... dat bovenlijn toch nog meer opbolt en hij zijn buikspieren aantrekt. Dat geldt dan voor beide foto's.
Nou dat was mijn poging.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:02

Joolien ik zal het eens proberen. Hij gaat normaal gesproken sneller wisselen bij verlichte zit, maar dat komt wellicht doordat ik dan (nog) verder naar voren zit. Dus nu rechtop proberen. (dat blijft lastig)

Ik roep ook wel eens dat ik een paard heb wat na 6 jaar nog niet fatsoenlijk kan galopperen. Maar stiekem is het ook wel een beetje de combi met baas die na 6 jaar nog steeds niet door heeft hoe ze op die hobbelpony moet gaan zitten... Andere paarden en pony's vrijwel geen probleem, maar mijn eigen beest :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:08

mooney schreef:
Joolien ik zal het eens proberen. Hij gaat normaal gesproken sneller wisselen bij verlichte zit, maar dat komt wellicht doordat ik dan (nog) verder naar voren zit. Dus nu rechtop proberen. (dat blijft lastig)

Ik roep ook wel eens dat ik een paard heb wat na 6 jaar nog niet fatsoenlijk kan galopperen. Maar stiekem is het ook wel een beetje de combi met baas die na 6 jaar nog steeds niet door heeft hoe ze op die hobbelpony moet gaan zitten...

Probeer in draf je verlichte zit al wat te trainen, je wilt ook niet teveel druk op je knieen krijgen, probeer te balanceren op je dijen. En loslaten aan de voorkant.

Wie wat dat nou die een kantelend paard had met longeren? Ik las iets van een bijzet? Wat voor bijzet? Als je een bijzetteugel gebruikt is het paard niet vrij en het opzoeken van de lengte van de hals, enkel van de hoofdhouding. De bijzetteugel kan immers niks meegeven naar voren. Als een paard daar moeite mee heeft zal hij bijv gaan kantelen, of er tegenin gaan. Als je met touwtjes werkt, dus vastzetten op de bovenste zijring van je longeersingel, door het bit en vastmaken tussen de benen is je paard veel vrijer in het opzoeken van een fijne lengte en hoofdhalshouding. Om het helemaal aangenaam te maken kun je een enkele lijn gebruiken die ik al eerder in het topic heb gevonden. Dan daag je het paard uit de hals te laten vallen en kan hij zelf een prettige maar goede houding aannemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:49

maralyn schreef:
Ff ter duidelijkheid, ik rijd niet, maar langelijn, dubbele longe en longe ivm revalidatie, dat hij nog moet aansterken.

Gisteren longeren met bijzetje, had m niet strak gedaan, vond belangrijk dat hij ruimte had en ik ging spelen met snelheid en met gangen. Hij ging naar beneden en weer omhoog, absoluut niet erg!
Puur omdat ik ook van achteren naar voren wil hebben. Ook balkjes neer gelechd, want bij een balkje zocht hij evenwicht, hoofd naar beneden, achterbeentje erbij onder, en weer verder. Dus positieve stimulatie. Elke keer als hij dan laag ging heel vrolijk: Jaaa super kerol! Toppie, en weer omhoog....nouja boeie, t komt wel goed! Altijd positief blijven....Geleerd van bertie.

Lange lijnen, stappen gaf hij wel wat na, volgde hij mijn handen ook. Maar nu komt het:
Draf, zoals sjolvir me heeft geleerd, op de lijn van de achterbenen mee rennen. Gedaan, meneer zakte. maar toen ontdekte iets, waardoor ik kramp in mijn eigen rug kreeg. Meneer deed zijn hoofd scheef.... Kan maar 1 ding zijn, zijn rug.
Tanden zijn al gedaan, goed gedaan, heeftie geen last meer van.
Kauwt prima op zijn bitje, geen schuimvlokken, wel een suikermondje. Maar op de linkerkand, gooit hij zijn hoofd scheef naar buiten, haalt hij druk van het bit af, door te diep te gaan. Stimuleer dat met voorwaarts op te lossen (jaja, met mee rennen erbij hea?) en dan gaat zijn hoofd weer omhoog en schuin.

Conclussie?? Misschien zijn rug?

Hij is vroeger te veel op rechts getraint, dat weet ik....
Kan.....hij vast zitten?
Zou dat een mogelijkheid zijn, dat hij niet constant "kan" nageven, omdat het vervelend is?

Osteopaat erbij.....?

Ben nog niet helemaal bijgelezen, dus wie weet heeft iemand anders al gereageerd op je post.

Met lange lijnen/lange lijdselen/mennen/rijden, wat je ook doet als paard iets scheef is van zich dan is de uitdaging dat te corrigeren,
wat overigens vind ik vanaf de grond heel moeilijk is.
Ook met lange lijnen is streven en recht paard, dus een paard dat stelling en buiging heeft op voltes en dat recht gaat als het recht moet gaan.
Om paard recht te krijgen waar je achter loopt he je vaak een verlengstuk voor je arm nodig, een menzweep.
Die dingen zijn niet om je paard af te rossen, maar om aanwijzingen te geven, je mist immers de inwerking van je houding en zit.
Paard moet niet bang zijn voor een zweep en zweep moet lang genoeg zijn om hem een kriebeltje op zijn schouder te geven thv zijn schoft zeg maar, zo kan je beetje helpen om schouder te plaatsen en buigen.
Ook kan je door kriebeltje op zijn achterste te geven (uiteraard aan de kant waar het nodig is), achterhand als het ware laten wijken.

Wat ik niet meekrijg uit je verhaal met hoofd scheef is of hij kantelde of eigenlijk als je er achter loopt zijn hoofd naar 1 zijkant houdt.
Verschil van aanpak nodig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:19

mooney schreef:

Ik roep ook wel eens dat ik een paard heb wat na 6 jaar nog niet fatsoenlijk kan galopperen. Maar stiekem is het ook wel een beetje de combi met baas die na 6 jaar nog steeds niet door heeft hoe ze op die hobbelpony moet gaan zitten... Andere paarden en pony's vrijwel geen probleem, maar mijn eigen beest :+

Zit je niet per ongeluk teveel op links?

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:30

Evelijn schreef:
@maralyn... het is nu jouw paard dus als jij denkt dat een behandeling nodig is... doen. Ik heb al meerdere bij mijn paard gehad... de ene met meer succes dan de ander. Sommige laten hun paard (half)jaarlijks controleren. Zoek wel een goede... iemand waarvan andere goede ervaringen hebben.. iemand die of dierenarts is of ook mensen behandeld.

@sanniey... tja bijrijpaard... dan wordt het lastig.. ik benijd je niet zullen we maar zeggen. Al denk ik dat je dan helemaal vooral aan jezelf moet denken.... als jij er geen plezier aan beleeft... en het gevaarlijk wordt... het is jouw lijf... en daar heb je er maar één van... daar moet je zuinig op zijn... dat de eigenaren van het paard niet zuinig op hun paard zijn (en daarmee indirect niet zuinig op jou) dat moet hun probleem zijn.

Ja daar heb je ook helemaal gelijk in. Tijd om maar eens goed met mijn instructeur te praten.