Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:30

Klopt voor een groot deel, maar zelfs Nicole Werner snapt zelfs dat je minder getalenteerde paarden opvangt met iets been. Heb ik haar horen zeggen tijdens een trainersseminar. Dus.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:52

burl schreef:
Ailill schreef:
ik denk zeker dat paarden veel voelen maar leg mij eens uit waarom de ruiters van de olympische spelen dan zo slecht bezig zijn omdat zij nml. wel met twee bitten rijden. En nog erger. Zij hebben verbinding met de paardenmond. :oo Dat hoort niet volgens Ailill en Nombrado.
Ik geef net duidelijk aan dat je vanaf het moment dat je in het zadel zit een verbinding met de mond MOET hebben, wel blijven lezen.

Gelukkig :D Dan is Nombrado denk ik nog de enige die geen verbinding met de paardenmond heeft en geen ophoudingen maakt.
Ik vraag mij dan alleen wel af waarom zij haar eigen paard(en) wel met twee teugels rijdt. Ik ben nog een foto van je tegengekomen. 8-)

Afbeelding

Laat Klaus Balkenhol hier dan wel verbinding zien?

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:58

Laat eens een filmpje van deze combinatie zien? Of de foto die hier na komt?
En zie je dat de stangteugel strakker staat dan de trensteugel? En wat denk je dat dat betekend?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:02

Ik heb toch nog nooit gehoord dat je geen verbinding moet hebben met de paardenmond.. In geen enkele les die ik gevolgd heb, in geen enkele clinic waar ik ben gaan rijden/kijken,..
En inderdaad, zoals hierboven gezegd is, de stang staat strakker.. Als meneer écht zonder z'n teugels zou rijden, zou die stang gewoon naar beneden hangen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:08

Afbeelding Afbeelding

Hier wederom Klaus Balkenhol en zie.......hij heeft een behoorlijke strakke verbinding. :oo
Dus Cherie78, wat was je punt eigenlijk met het plaatsen van de foto van balkenhol?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:09

burl schreef:
En zie je dat de stangteugel strakker staat dan de trensteugel? En wat denk je dat dat betekend?

Ook de stangteugel is "los"

Ik reageerde op je post waarin je stelde dat Nombrado de enige was die zonder "verbinding" zou rijden.

Vur noemde het überstreichen, dat is niet helemaal hetzelfde.
Het überstreichen is een oefening die maar een paar passen gevraagd wordt om te kijken of het paard inderdaad op "eigen" benen loopt en niet de hand als extra steunpunt nodig heeft.

Het zonder "verbinding" rijden, is eigenlijk te zien als "verbinding" met de zit/benen van de ruiter.

Ook te zien bij bv western-rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:18

De stangteugel is los op dat ene plaatje. Dus Balkenhol rijdt met een los-vast verbinding.
En laten wij het maar niet hebben over de trainingsmethodes van de westernruiters. met o.a. lood in de teugels lijkt het of er geen spanning op de teugels staat. Dit is één van e methodes en wat te denken van het scherpe bit/stanggebruik in de training? Tja, geloof mij maar dat de paarden dan op wedstrijd niet veel teugelwerkingg nodig hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:25

burl schreef:
De stangteugel is los op dat ene plaatje. Dus Balkenhol rijdt met een los-vast verbinding.
En laten wij het maar niet hebben over de trainingsmethodes van de westernruiters. met o.a. lood in de teugels lijkt het of er geen spanning op de teugels staat. Dit is één van e methodes en wat te denken van het scherpe bit/stanggebruik in de training? Tja, geloof mij maar dat de paarden dan op wedstrijd niet veel teugelwerkingg nodig hebben.

oef... :D ;) :+
http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg
goh, hoe krijgt ze dat paard toch het bochie om en in een ander tempo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:27

nombrado schreef:
oef... :D ;) :+
http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg
goh, hoe krijgt ze dat paard toch het bochie om en in een ander tempo?

En Nombrado, Hoe denk jij dat dit paard is opgeleid?
Juist ja, met een bit en teugels eraan. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:31

burl schreef:

wel een ander filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=E7w2hA38QrI

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:37

nek hoogste punt
Afbeelding
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:45

nombrado schreef:
oef...op die witte schimmel
geen verbinding
http://www.youtube.com/watch?v=r7JDs2mc ... =endscreen
hmmm

Zie jij niet dat hij op ongeveer 32 seconden het paard nog even voor de piaffe losflost aan de voorkant?
En er is geen dichte mond aangezien de ruiter hem behoorlijk zit te jutteren in de mond. (los-vast verbinding)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:46

burl schreef:
nombrado schreef:
oef...op die witte schimmel
geen verbinding
http://www.youtube.com/watch?v=r7JDs2mc ... =endscreen
hmmm

Zie jij niet dat hij op ongeveer 32 seconden het paard nog even voor de piaffe losflost aan de voorkant?

het kon toch niet los, zei je? zonder verbinding?
als je dat flossen noemt, weet ik niet wat fijner is voor een paard.
Een ruiter met gewicht hangend in een stang en trens, waardoor het paard om meer pijn te voorkomen gedwongen wordt zijn kaak vast te zetten? of een ruiter, die een iets te actief paard, die naar voren wil en even niet reageert op zithulp een ophouding geeft.

Volgens mij poste jij een filmpje van Gal...hoe noem je dat dan, wat gal in het begin doet?

I
Laatst bijgewerkt door nombrado op 11-12-12 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:17

Dus je mag je paard wel even door elkaar schudden, zolang je de oefening maar zonder verbinding doet dan ofwat? Nombrado? Denk toch niet dat dat de bedoeling is hé.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:29

burl schreef:
Toch ben ik het wel met de moderne rijkunst eens dat twee hulpen tegelijker tijd voor een paard verwarrend kan zijn.
Gas geven en remmen zijn twee dingen die je eigenlijk niet tegelijkertijd moet doen. Daar begrijpt een paard niets van.

Burl, samenwerkende hulpen zijn geen tegenstrijdige hulpen.
Je kunt een been geven als voorwaarts drijvende hulp, maar je kunt ook, zoals Vur al zegt, een been aanleggen heel licht.
Wat dat doet is dat het paard niet uit elkaar valt bijv. Dit wordt zéér subtiel gegeven!

Gas en rem is van de moderne rijstijl.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:30

vur schreef:
Klopt voor een groot deel, maar zelfs Nicole Werner snapt zelfs dat je minder getalenteerde paarden opvangt met iets been. Heb ik haar horen zeggen tijdens een trainersseminar. Dus.

Volgens mij niet alleen minder getalenteerde paarden. Ik denk juist die sensibele paarden van nu ook, zo is mijn ervaring.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:31

Als we dan toch correcte filmpjes aan het plaatsen zijn binnen dit topic dan wil ik daarmee verder gaan door graag een filmpje plaatsen van Helen Langenbergh een van mijn favorieten. Ik vind dat zij haar paarden correct opleidt en als er al foutjes zijn dan bevinden die zich op het uitvoerend niveau en niet op het opleidingsniveau. Helen Langenbergh krijgt les van I. Klimke en Ingrid is de dochter van "der Klimke". http://www.youtube.com/watch?v=IBJKthPo ... ideo_title . Deze jonge amazone die ik al een paar jaartjes volgt bevindt zich nu in de top van de grand prix.
Wat vinden jullie van filmpje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:35

Juist de sensibele paarden, de minder sensibele doen het nog vaak wel voor je, ondanks een minder correcte hulp. Het zijn de sensibele paarden juist die met heel veel gevoel gereden moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:37

Vind Damon Hill echt voor mij hét voorbeeld van een happy athlete, heerlijk blij paard :D

En de amazone rijdt fijn, subtiel, vriendelijk, zacht. Ik vind het een fijn beeld, geniet altijd erg van de combinatie.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:40

Yamcha schreef:
Juist de sensibele paarden, de minder sensibele doen het nog vaak wel voor je, ondanks een minder correcte hulp. Het zijn de sensibele paarden juist die met heel veel gevoel gereden moeten worden.

Dat klopt inderdaad.

Daarom accepteren ook maar weinig paarden het "moderne" rijden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:46

Ik zal zo het filmpje van Helen kijken alhoewel ik al wel weet dat ik haar meestal wel fijn vind rijden. Vooral in het begin van de carriere van Damon Hill in de wedstrijden zag je haar toch nog al eens flink in komen met een ophouding, maar verder, ik ben er ook wel meer fan van dat van sommige Nederlandse ruiters.
Trouwens, ik heb niet gezegd dat uberstreichen het rijden zonder verbinding is. Ik heb gezegd dat ik het rijden zonder verbinding wel ken in de vorm van uberstreichen en dat dan voor een paar passen om te kijken of het paard op eigen benen is of om het paard daartoe op te leiden.
Ik heb alleen gezegd wat Nicole zei. Ik vind zelf ook dat licht je been eraan houden fijner is, ook bij sensibele paarden of juist misschien wel bij sensibele paarden. Dus daar zijn wij het wel eens. Aangezien volgens mij half Nederland op minder getalenteerde paarden rijdt (lees 95 procent), zou het volgens mij beter zijn om het been er licht aan te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:47

@ cherie78: Niet mee eens. veel paarden accepteren veel te veel, de sensibele dieren echter niet......

mensen vinden ze dan vaak moeilijk of vervelend, veel getalenteerde paarden zijn erg sensibel, en mensen roepen dan vaak dat een paard met veel talent een 'klootzak' is. dat is niet zo, ze zijn net zo vriendelijk als andere paarden, ze accepteren alleen niet alles.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:49

cherie78 schreef:
Yamcha schreef:

Dat klopt inderdaad.

Yamcha schreef:
@ cherie78: Niet mee eens. veel paarden accepteren veel te veel, de sensibele dieren echter niet......

mensen vinden ze dan vaak moeilijk of vervelend, veel getalenteerde paarden zijn erg sensibel, en mensen roepen dan vaak dat een paard met veel talent een 'klootzak' is. dat is niet zo, ze zijn net zo vriendelijk als andere paarden, ze accepteren alleen niet alles.

Ik reageerde op je stukje tekst over de sensibele paarden, Yamcha.

In feite zijn we het dus eens

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:50

cherie78 schreef:
Yamcha schreef:

Dat klopt inderdaad.

Ik denk dat er veel verkeerd wordt na gedaan en dat dat ook een deel van het probleem is. Bovendien nemen veel mensen niet de tijd om zich echt goed op te laten leiden tot africhter. Volgende week moet namelijk alweer een winstpuntje worden gescoord....