[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:06

partywitch schreef:
Hallo allemaal,

Ik lees al een hele tijd mee. Maar heb al heel lang niets meer geplaatst.
Ik heb sinds een kleine 2 maanden een nieuw paard (vorige is in maart overleden en heb toen 6 maanden niet gereden)

De laatste 2 maanden zijn we vooral bezig geweest met de ontspanning op te zoeken en het op eigen benen laten lopen.
Hier een klein filmpje van ons:
[ Video ]

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips!

Nou, dan probeer ik het maar weer eens, na een paar maanden afwezigheid. :+

Ik vind het niet slecht. Hoe zeggen Groningers dat .. het kon minder .. :D
Die uitdrukking ken je vast wel!

Maar eh .. het is ook niet zo heel 'bijzonder', zeg maar. :=
Een beetje gewoon, dus. :)

Ik ken je niveau niet. Heb je profiel ook niet bekeken, want ik wil graag onbevooroordeeld reageren.
Aan 'gewoon' is niets mis! Reden naar meer mensen 'gewoon'! :j
Dat zou een hoop ellende schelen. ;(

Wat je galop iets meer sprankelend zou kunnen maken is als je voortdurend tijdens de galop denkt dat je een trap oploopt .. eh niet oploopt, maar op SPRINGT. Omhoog, omhoog!

Zou al een heel verschil maken, denk ik! :):)

Wat grappig dat je instructeur zo scheef staat. Ik geloof dat ALLE instructeurs scheef staan - die rijden méé. ;)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:33

Heyyy!!!Bertie is terug!!!
*\o/*
Welkom!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:35

Dank je Bertie!

Mijn eigen nivo is L1 en paard is B nivo.
Ik ben na het overlijden van mijn vorige paard erg onzeker en bang geworden (heb de eerste keer dat ik op een ander paard ging zitten gewoon gehuild van angst, erg he, maar ik had het vertrouwen gewoon helemaal niet meer), mijn voornaamste doel was de afgelopen maanden dan ook om ontspanning in het rijden te zoeken.

Ik ben heel blij met je commentaar dat het er gewoontjes uitziet!
We zijn nu op het punt aangekomen dat het vertrouwen er is en we het allemaal wat flitsender willen. De tip die je gaf over de trap oprijden kreeg ik afgelopen week ook. Ik moet zelf meer opwaarts gaan denken.

hahahaha ja leuk he! Doet hij altijd. Dat hij er geen kramp van krijgt ;)

Zanshiro

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:12

Heb vanmorgen even geoefend met de galop. En ik moet eerlijk zeggen dat ik wel degelijk verschil merkte als ik zelf opwaarts dacht. Voor mijn gevoel had hij veel meer sprong.

Waar we nog wel tegenaan lopen (is enkel bij het losrijden) is dat als ik een overgang van draf naar stap wil maken en ik mijn been eraan hou om hem wel voorwaarts te laten denken. Hij dus ook echt voorwaarts blijft gaan. Ook al geef ik een zithulp en pak ik op een gegeven moment de teugel er ook bij. Hij blijft dan dribbelen, ik krijg hem dan enkel in stap als ik een hele kleine volte maak. (zodra ik een overgang zonder been terug maak, dan komt hij wel meteen terug. Maar ik wil hem juist in de overgangen terug goed voorwaarts houden) Heeft iemand tips?

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:38

Mag ik mijn foto plaatsen? :D

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:44

Nouja, ik doe het maar gewoon :')

Hij loopt er hier wel beetje uit, maar hij loopt lekker ontspannen, en z'n achterhand zit er (EINDELIJK) redelijk onder :D
Afbeelding

En deze vind ik héél fijn! Jammer van die achterhand die er weer een beetje 'uit' gaat..
Afbeelding

Ik zat lang te twijfelen het hier te plaatsen, maar tips zijn alleen maar goed, en fouten zijn er om verbeterd te worden! :D Daarom graag jullie tips en commentaar, en complimetjes natuurlijk! :D (houd er aub wel rekening mee dat ik 12 jaar ben)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:00

Je zit is erg netjes, wat me wel stoort is dat je buitenhand niet even hoog is als je binnen hand. Probeer daar aan te werken.
Daarnaast:

Schakel je ook?
Doormiddel van schakelen kan je makkelijker zijn gewicht op de achterhand krijgen doordat je hem steeds naar voor verruimd en met je benen weer terug neemt.

Daarnaast vind ik ook 12 jaar of niet. Als je met de juiste instelling op een paard zit, leer je snel genoeg hoe je hoort te rijden.
Er zijn namelijk ook kinderen van 7/8 jaar die correct rijden, dat is een kwestie van de juiste instructeur kunnen vinden.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:03

Nou, ik ook maar weer eens... Ik ga even proberen zelf te zeggen wat ik zie op de foto's. :)
Ik hou van tips & commentaar, daar leer ik veel van! :D
Helaas niet zulke hele scherpe foto's... Binnenbak he. :+

Afbeelding
Hier vind ik hem wel fijn lopen. Mijn armen... Ik weet niet wat ik ermee deed, maar ik moet ze gewoon tegen m'n lichaam houden. :x
Mijn rechterhand zit ook altijd hoger dan mijn linkerhand, ik merk het echt niet tijdens het rijden en probeer erop te letten maar op foto's zie ik het áltijd terug... Heeft iemand daar misschien tips voor? Ik heb namelijk het idee dat ik hem daardoor heel erg in de weg zit. Linksom buigt hij veel makkelijker dan rechts, want daar heb ik het gevoel dat ik hem heel erg tegenzit met mijn handen alleen ik kan gewoon niet voelen wat ik moet doen om het goed te doen zeg maar... Verder was hij fijn aan m'n been en fijn in m'n hand. :)

Afbeelding
Galop vindt hij het lastigst, maar het is al een stuk verbeterd tov hoe het vroeger ging! Ik vind hem we fijn lopen hier, maar ik vind het best lastig om te zorgen dat hij blijft springen in galop... Ik lees hierboven al een fijne tip over het trap oplopen/springen, dat ga ik eens proberen! Is er toevallig nog een tip om te zorgen dat hij sprong blijft houden? :)

Ik ben benieuwd, kom maar op! :)
Laatst bijgewerkt door kimberley op 18-11-12 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:04

maralyn schreef:
Je zit is erg netjes, wat me wel stoort is dat je buitenhand niet even hoog is als je binnen hand. Probeer daar aan te werken.
Daarnaast:

Schakel je ook?
Doormiddel van schakelen kan je makkelijker zijn gewicht op de achterhand krijgen doordat je hem steeds naar voor verruimd en met je benen weer terug neemt.

Daarnaast vind ik ook 12 jaar of niet. Als je met de juiste instelling op een paard zit, leer je snel genoeg hoe je hoort te rijden.
Er zijn namelijk ook kinderen van 7/8 jaar die correct rijden, dat is een kwestie van de juiste instructeur kunnen vinden.

Dankjewel, ja klopt. Handen moeten idd meer op zelfde hoogte! Ja, dat doen we zeker! Daar moeten we ook altijd mee beginnen. Dat werkt ook wel, maar af en toe gaat ie er weer 'uit'. Ik bedoel niet wat je zegt. Maar meer hoe je het zegt. Dat je niet van die moeilijke taal, en alleen maar kritiek enzo. Tuurlijk kan je alles zeggen wat er gezegd moet worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:13

Ik vind dat je er netjes opzit Salsalover en ook dat je al goed weet te verwoorden wat er gebeurt.
Op foto 1 zie je dat je hem goed voorwaarts rijdt en dan gaat zijn hoofd omhoog. Dat is op zich logisch, maar we willen natuurlijk dat ie netjes nageeflijk rijdt. Dat hij met zijn hoofd omhoog gaat betekent dat hij nog niet "met zijn rug" loopt. Dat hij jou nog niet "draagt". Hij is wel van achteren naar voren, maar er is nog geen verbinding.
Op foto 2 zie je dat hij weliswaar met zijn neusje naar beneden loopt, maar wat van de achterhand af. Daar is hij niet voldoende van achteren naar voren en er is nog niet voldoende verbinding.
Op beide foto's zou je je handen wat lager moeten plaatsen.

Om de rug sterker te maken kun je in de training (met losstappen) beginnen met hem over de rug te rijden. Je laat hem flink doorstappen en daarna nodig je hem uit je hand te volgen en de hals te strekken, zodat hij met zijn neus naar zijn knieen gaat (net zoals die oefening in de B proef). Dat doe je daarna ook in draf.
Daarna ga je met hem werken en rijd je hem voorwaarts net zoals in foto 1. Als je dan een mooi actief tempo hebt ga je werken aan de nageeflijkheid. Het makkelijkst is dat op de volte te doen. Je vraagt wat stelling (binnenhand wat van de hals) om je been heen en drijft het binnenachterbeen naar het buitenvoorbeen toe. Als je voelt dat je paard de volte groter wil maken, dan vang je wat op met je buitenteugel. Je kunt met de buitenteugel tegen de hals en je knie in het zadel de volte weer kleiner maken. De bedoeling is dat je je paard "recht richt" op de volte en dat het binnenachterbeen goed onder de massa blijft.
Als je paard nageeflijk is kun je dat controleren door je binnenhand naar voren te doen (los te laten) en je paard netjes rond blijft. Hij loopt dan als het ware "aan je buitenteugel" met het binnenachterbeen onder de massa.
Zorg ervoor dat je het tempo constant (actief) houdt. Dus een beetje been erbij als hij op de volte of een andere oefening terugkomt. Andere goede rechtricht oefeningen zijn schouder voor en schouder binnenwaarts, wijken etc. Allemaal oefeningen om het achterbeen "mee" te krijgen.
Als dit allemaal in orde is, heb je een paard dat in horizontaal evenwicht in balans loopt. Dat is netjes voor een B en een L proef, maar vervolgens wil je dat het paard meer gaat verzamelen. Dat hij (steeds) meer gewicht gaat overbrengen naar de achterhand en dat die meer gaat dragen. Dat doe je door korte stukjes terug te rijden en dan weer voorwaarts (het schakelen). Dat kun je doen in alle gangen.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:12

@ Herfstwind: Op de eerste foto vind ik dat je, je handen wat ver uit elkaar hebt staan, probeer deze iets netter bij elkaar te houden. Verder vind ik dat je, je been netjes aangelegd hebt en is hij volgens mij fijn in de aanleuning en is tegelijkertijd goed voorwaarts

Op de tweede foto krijg ik het idee dat je hem met je binnenhand wat vastzet. Misschien probeer je hem hiermee naar buiten te houden? Probeer dit alleen met binnenbeen te doen en houd je handen netjes met de duimen omhoog. Verder heb je een mooi paard en ben je volgens mij heel goed bezig!

Ik zit zelf ook te springen om wat tips en trucs dus graag!
[RIJ-ITP] L1 dressuurproefje met Chasin (Star trek x Peter pan)

evi188

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:47

ff serieus ik wil hulp maar ik ben nieuw en hoe plaats ikk foto's????

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:00

Herfstwind schreef:
Mijn rechterhand zit ook altijd hoger dan mijn linkerhand, ik merk het echt niet tijdens het rijden en probeer erop te letten maar op foto's zie ik het áltijd terug... Heeft iemand daar misschien tips voor? Ik heb namelijk het idee dat ik hem daardoor heel erg in de weg zit. Linksom buigt hij veel makkelijker dan rechts, want daar heb ik het gevoel dat ik hem heel erg tegenzit met mijn handen alleen ik kan gewoon niet voelen wat ik moet doen om het goed te doen zeg maar... Verder was hij fijn aan m'n been en fijn in m'n hand. :)

Het kan zijn - omdat je zegt dat de buiging op de rechterkant moeilijker is - je hem toch een beetje helpt met je rechterhand. Dat geeft op zich niet, maar probeer dat alleen in de wending te doen (en het goed te doen) om het achterbeen eronder te krijgen, zodat je op de rechte lijn je hand weer kan ontspannen en hem weer aan de buitenteugel . (Als je in de wending - als hij door je been op de binnenschouder valt - je binnenhand tegen de hals en wat hoger brengt, zet je je paard a.h.w. op de buitenschouder. Dat met je binnenbeen erbij maakt het makkelijker om het paard het binnenbeen onder de massa te brengen. Als je voelt dat hij dan over de buitenschouder weg wil lopen begrens je weer wat aan de buitenkant, zodat hij weer recht komt.

Herfstwind schreef:
Galop vindt hij het lastigst, maar het is al een stuk verbeterd tov hoe het vroeger ging! Ik vind hem we fijn lopen hier, maar ik vind het best lastig om te zorgen dat hij blijft springen in galop... Ik lees hierboven al een fijne tip over het trap oplopen/springen, dat ga ik eens proberen! Is er toevallig nog een tip om te zorgen dat hij sprong blijft houden? :)

Door te schakelen, kleine stukjes aanspringen of verruimen en weer terug zodat hij goed vanuit het achterbeen blijft galopperen.

Ik ben benieuwd, kom maar op! :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:13

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
papa achtergrond <3
4.
Afbeelding

allemaal zelfde wedstrijd
is ergens in Juni , nu wel beter en betere instructrice , maar dit zijn de meest recente fotos
wel 207 punten! en eerste prijs!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:28

evi188 schreef:
ff serieus ik wil hulp maar ik ben nieuw en hoe plaats ikk foto's????

Je moet ze eerst uploaden op een site als mijnalbum.nl of photobucket.com en dan kun je de url tussen Img zetten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:33

@Elinaa11: leuke pony zeg (ik nog een keertje). Ik vind je paardje op de foto met je vader op de achtergrond het beste beeld (daar lijkt hij het meest vanachter te vertrekken). Voor de rest is ie wat teveel op de voorhand.
Het zadel lijkt me nog iets te ver naar voren te liggen, waardoor je ook nog eens teveel op de voorhand zit. Dat maakt het allemaal niet makkelijker. Wat zegt je instructrice?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:53

Meisje met de palomino :
Vind de pony soms nog wat op de voorhand vallen, maar het ziet er verder actief en ontspannen uit. Misschien een idee om je beugels een paar gaatjes langer te doen?

Dan nu ik, dit is Mareja van Steenbergen [aka. Marea]. Het is de haflinger van een vriendin van mij, ik rijdt een paar keer in het jaar op haar omdat zij in amsterdam wonen en ik in enschede. x') Dit was in de zomervakantie, de allereerste keer op deze topper.
Afbeelding

evi188

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:02

ik ben nieuw op bokt
maar ik rij al meer als 9 jaar
ik reed vroeger altijd wilde pony's mak op de manege
sinds kort houd ik me meer bezig met dressuur
ik ben zeer geintresseerd zou iemand dat met valse knik en achterhand en voorhand
willen uitleggen

https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548724963222946
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548888268443202
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November201203#5812549142250482594

ik zou zeggen brand er op los ik ben erg leergierig en wil graag beter worden
maar als je er iets op hebt aan te merken leg goed uit hoe ik het kan verbeteren

evi188

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:04

pff die fotos ik ben er al mee bezig sinds ik mn 1e bericht heb geplaatst en het lukt voor geen meter HELP!

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:14

probeer is via mijnfotoalbum.nl

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:06

up x'D

evi188

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:04

Afbeelding

Afbeelding

en hoe ziet het er uit
kan iemand dat met valse knik en voorhand en achterhand uitleggen
en barst maar los want ik ben leergierig :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:08

Is de 2e foto beginnen met stappen? Vanuit halt?

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:34

1 is niet echt aan de teugel, is meer een paardje dat er helemaal inzakt. Waarbij totaal geen contact is, en het paard je hand op zoekt, en dus veel te diep loopt. Nouja, loopt. Hij loopt niet eens.

2 is geen duidelijk foto. Kan ik niet echt op beoordelen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:37

evi188 schreef:
ik ben nieuw op bokt
maar ik rij al meer als 9 jaar
ik reed vroeger altijd wilde pony's mak op de manege
sinds kort houd ik me meer bezig met dressuur
ik ben zeer geintresseerd zou iemand dat met valse knik en achterhand en voorhand
willen uitleggen

https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548724963222946
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November2012#5812548888268443202
https://picasaweb.google.com/104328387928745421770/19November201203#5812549142250482594

ik zou zeggen brand er op los ik ben erg leergierig en wil graag beter worden
maar als je er iets op hebt aan te merken leg goed uit hoe ik het kan verbeteren

Al meer dan 9 jaar? En je bent 13? (volgens je profiel) Dan reed je dus vanaf je 4e.. en "vroeger" reed je altijd wilde pony's mak?

Dat klinkt mij als een ...... (klik)

Over de foto's. Ik kan er weinig vanaf zien. De momenten van de foto kan ik niet zoveel mee.. Sorry.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-11-12 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt