[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:48

Goede tip bedankt!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:51

vorige post even aangepast :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:53

Bedankt :)

Heb je ook nog goede tips voor * De ENGE hoek* :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:54

Zelf de enge hoek vooral niet inkijken, maar de andere kant op kijken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:57

Anne_mieke88 schreef:

TIP: Er is geen enge hoek :)*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:58

Idd wat Karin zegt, andere kant opkijken.. Ik ga er altijd Old Mc Donald had a farm bij zingen, incl. kikker en kwakgeluiden :')

Dan gaan die oortjes telkens mijn kant uit, ipv naar die hoek.

En als zij gefocused is op rechts, ga ik naar links kijken, beetje om me heen kijken enz.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:00

Ik verander juist het liefst zo min mogelijk. Als ik ergens anders heen ga kijken, dan gaat hij juist schrikken. Vroeger leerde ik dat je stelling moest vragen langs iets engs, maar dan schoot hij juist sneller weg. Nu houd ik hem recht en rijd gewoon door, schrikt hij dan wel, dan rijd ik met binnen been terug.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:01

En dan denk je ; wat banketstaaf ze nou ;)
Toelichting:
Maar als je je eigen energie omzet van:"Oja, daar is die ''enge hoek'' -naar-: Er is geen enge hoek.
Scheelt dat al heel veel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:08

En zo is het ene paard anders dan het andere en werkt het 1 beter dan het andere.

Genoeg tips om uit te proberen dus!!!!! En zelf rustig blijven en gewoon doorrijden.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:22

Pion schreef:
Bedankt Rali :)
Heb je ook niet het idee dat je hem mee bij je houdt?
Ik heb daar nl wel snel last van in zulke sitauties.
Rij wel, maar een beetje op de handrem.
Paard denkt dat 'huh, wat is er', en gaat dan zoeken naar wat er is.
Je schreef dat je dacht 'is hij niet teveel paard voor mij?'.
Rij dan een tijdje onder begeleiding of met ogen in de buurt totdat je het weer bevestigd hebt 'ik kan het aan :Y) '.
Zolang je er nog op durft te stappen zie ik niet zoveel beren op de weg. :)

Heel fijn dat je goede instructie hebt Anne, is erg belangrijk :j

Ik ben juist bezig met loslaten, heb echt een deuntje in me hoofd ik laat los ik, ik laat los. En controleer me er zelf ook op
Tuurlijk heb ik nog momentjes dat ik hem om de handrem rij maar betrap mezelf er nu sneller op en laat weer los en geef dan been of ga een stukje door de bak racen :+

Wat ik bedoel met 'is hij niet teveel paard voor mij' mischien heb ik gewoon niet genoeg ervaring voor hem, hij is best wel ingewikkeld qua gedrag en rijden wat mij doet denken aan een 'slecht' verleden.

mijn vorige paardje kon oefeningen tot de m/z, mijn moeder was gestopt met rijden en ik mocht haar paard hebben. Met dat paard kon ik lezen en schrijven. Als ik wat verkeerds deed liet hij dat merken. Toen hij overleed heb ik 2/3 jaar niet naar paarden om gekeken ik wou en moest geen paard meer want niet 1 was zo als hij.

Het paard dat ik nu heb laat het wel merken als ik verkeerd bezig ben maar op een andere manier door slechte instructie werd dat maar afgedaan als 1 van zijn streken. terwijl hij me alleen maar duidelijk probeerde maken dat het goed fout was.
voel me daar zo schuldig over!!
Zo ben ik zeker anderhalf jaar bezig geweest en het werd alleen maar erger.

Ik ben bang dat hij nu gewoon 'vastgeroest' zit en ik het niet beter kan maken

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:32

R_ali_R;

Zie dit juist als een paard waar je heeel erg veel van kan leren! Juist van verschillende paarden met allemaal ander karakter/gedrag kun je heel veel opsteken en met ze om leren gaan.

En er is geen paard zoals je vorige paard.. maar je moet je nieuwe paard en jezelf een kans geven en je open stellen.

Voel je niet schuldig, je wist niet beter.. nu zit je op de goede weg. Je paard wordt vanzelf fijner.. en jij ook! Door de jaren heen ga je je ontwikkelen.. ook in het dagelijks leven.

Het komt echt wel goed :(:)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 02-03-12 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:33

S_en_Z schreef:
En zo is het ene paard anders dan het andere en werkt het 1 beter dan het andere.

Genoeg tips om uit te proberen dus!!!!! En zelf rustig blijven en gewoon doorrijden.

Maar ik blijf zelf rustig en onveranderd.
Net voor de "enge"hoek gaat ze eerst langzaam lopen en daarna schiet ze naar voren. Ik merk wel dat als ik echt met haar aan het werk ben en haar focus ligt bij mij krijg ik haar er beter langs. Maar zijn we nog op weg naar de focus en ze heeft door dat ze moet gaan werken dan vind ze het alleen "eng.Voor ik ga beginnen stap ik altijd met lang teugel en dan vind ze het ook niet "eng"

Ik denk zelf dat het een afleidingsmanouvre is zo van * nou gauw de hoek inkijken misschien hoef ik dan niet te werken :P

Ik blijf zelf onveranderd, soms vraag ik voor de bocht al wat stelling. Ze heeft het niet heel erg hoor :P

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:58

Even wat extra hulp kan je dan vaak over de rand duwen Rali aangezien je nu eigenlijk aan jezelf twijfelt.
Niet doen hoor :D
Even weer in de positieve cirkel komen. :j

Soms loop ik ook vast en denk ik 'dit gaat gewoon niet lukken' maar na wat extra begeleiding komt er vaak toch een doorbraak en komt het vertrouwen in jezelf ook weer terug.

Schuld kennen we niet wanneer je iets niet opzettelijk gedaan hebt. :)
Het gaat er om dat we er van leren.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 02-03-12 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:59

Pion schreef:
Even een beetje ego!
Ik heb zo net mijn B-debuut gehad.
2x 2e met 197 en 200!
Ze was wat kijkerig (zo ging binnenkomen de eerste proef niet heel soepel haha) maaaaar!
Ik heb er van genoten! Kon er om lachen.
Ze mocht wat scherper aan het been, ondanks dat haar kijkerigheid wegzakte mocht de aandacht er in het algemeen iets meer bij.
En! Ik kon haar loslaten :D

*\o/* proficiat Pion met het geweldige resultaat!!! Gogogo op naar de volgende!

@R_ali_R : niet opgeven, gaat immers altijd met ups en downs. Mijn eigen paardje heeft ook best wel karakter (ook erg gevaarlijk bij de hoefsmid en da), hij vergeet niet snel.
Ik rijd hem sinds kort, met de clicker, veel belonen dus (ik doe het met voedsel maar het hoeft niet echt). Ik heb het ook een tijdje niet meer gedaan want soms is het toch wat onhandig maar de motivatie was dan wel een heel stuk minder :n Kon hem ook niet meer vangen op de wei als ik met het zadel aankwam, en tijdens het rijden, bokken, vliegen, rennen en ikke vallen natuurlijk -O-
Dan maar een tijdje niet meer gereden. Enkel nog een beetje wandelen want dat vond hij wel leuk en was hij het braafste paard van de wereld.
Sinds enkele weken ben ik terug begonnen met dressuur én de clicker en wat een motivatie en plezier we samen weer hebben *\o/* Tesamen met alle tips die ik hier krijg en een goede instructeur gaat het dus weer helemaal top :):)

Niet te snel opgeven dus :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:19

Dankjewel voor de tips!

Wauw wat is Zyalda toch een mooie merrie! :))

En misschien nog iemand commentaar op de houding die mijn pony hier aanneemt?
Moet er wel bij zeggen dat ik hem niet meer zoveel train als vroeger, rij geen wedstrijden meer met hem.

Had met blue altijd heel veel moeite om hem wat meer op de achterhand te zetten, hij is nogal overbouwd :P
Afbeelding

Afbeelding

Blue blijft toch wel echt mijn schatje <3
Afbeelding

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:21

Voor de enge hoek inderdaad negeren en goed aan het werk zetten, maar blijft een lastig probleem. Zeker als je vanuit de diagonaal richting 'de enge hoek' gaat, proberen af te leiden dmv je stem en je paardje even flink aan het werk te zetten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:01

Pion schreef:
Even een beetje ego!
Ik heb zo net mijn B-debuut gehad.
2x 2e met 197 en 200!
Ze was wat kijkerig (zo ging binnenkomen de eerste proef niet heel soepel haha) maaaaar!
Ik heb er van genoten! Kon er om lachen.
Ze mocht wat scherper aan het been, ondanks dat haar kijkerigheid wegzakte mocht de aandacht er in het algemeen iets meer bij.
En! Ik kon haar loslaten :D

Wow, dat is een superstart! *\o/*

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:07

Anne_mieke88 schreef:

Tja, ik heb eigenlijk een heel nuchter paard. Ik ga er gewoon op af! Laat haar kijken, moedig haar aan om dichterbij te gaan kijken en te snuffelen. Over het algemeen schrikt ze er dan helemaal niet meer van en loopt ze er vervolgens gewoon langs. Maar als dat niet kan, probeer ik net te doen of het er niet is en al helemaal niet te denken "oh, daar komt die enge hoek weer aan!!" Gewoon rijden of er niets aan de hand is en als ik voel dat ze weg wil springen proberen te begrenzen met mijn binnenbeen en heel licht stelling naar binnen te vragen.

Maar ja, ik heb gemakkelijk praten, ik heb een nuchtere merrie.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:12

Anne_mieke88 schreef:
Ik heb van mezelf verloren die dag.

..

en letten op het voorwaartse. Ik merk dat als ik dat doe dan gaat ze zelf relaxed lopen. En als ze voorwaarst is gaat ze af en toe zakken en kauwen op der bitje.

ontroerend

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 14:14

essie_blue schreef:
Dankjewel voor de tips!

Wauw wat is Zyalda toch een mooie merrie! :))

En misschien nog iemand commentaar op de houding die mijn pony hier aanneemt?
Moet er wel bij zeggen dat ik hem niet meer zoveel train als vroeger, rij geen wedstrijden meer met hem.

Had met blue altijd heel veel moeite om hem wat meer op de achterhand te zetten, hij is nogal overbouwd :P
Afbeelding

Afbeelding

Blue blijft toch wel echt mijn schatje <3
Afbeelding

hihi dankje! Ze begint erg gaaf te worden :j Al vind ik die Blue van jou ook echt een knappert, die ogen <3

Op de eerste foto loopt blue wat van het achterbeen af. Hij mist wat activiteit waardoor hij ook iets sleperig lijkt te worden (tsja.. een foto zegt niet alles) Volgens mij was hij hier een beetje afgeleid (ik zeg het niet omdat zijn oortjes naar voren zijn, maar gewoon hoe hij zich opstelt)

Foto 2 valt weinig op te zien (ja natuurlijk valt er wel "iets" te vinden.. maar dat doe ik lekker niet!)

Foto 3... BLIJ PAARD!!!! Jammer dat je iets naar rechts zakt en je schouder optrekt.. ik mis een glimlach op jouw gezicht!! Maar de foto zelf vind ik wel heel gaaf :j Dat koppie van blue, die vliegende staart.. heel leuk!

Meisje, wat heb jij toch een mooie zit!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:32

R_ali_R schreef:
wat gaan jullie snel zit een dag niet op bokt en kan weer 6/7 pagina's bijlezen.

Heb wel een beetje globaal bijgelezen en zag intresante maar ook bijzondere post voorbijkomen.

Zit zelf weer een beetje in een dip vorige week van paardje afgevallen wel meteen weer opgestapt(leek wel een rodeo knol) en heb daarna nog best lekker gereden maar na die dag gaat het eigenlijk alleen maar slechter. Een paar dagen later weer echt om niets was met een langteugeltje aan het instappen(doe ik altijd) en opeens BOEM daar ging hij weer, heb geluk gehad dat ik ben blijven zitten. Ben de afgelopen dagen maar gaan longeren.

Ik weet het allemaal niet meer doe ik er wel goed aan?
Is hij niet gewoon teveel paard voor mij?
Hou ik hem om de verkeerde redenen?

Weet even niet hoe het veder moet.

Hoi, ik zat even terug te lezen wat je eerder hebt gepost. Want ik vond je verhaal zo sneu! :(:)
Daar zaten toch wel veel mooie momenten bij, dat het goed ging, en dat je echt die WOW momenten had. :j
Idee van Pion om een tijdje onder begeleiding te rijden is nog niet zo gek, lijkt me.
Iemand die kan zien wat er gebeurt. Of er een patroon zit in zijn gedrag, bijvoorbeeld. Of dat je zelf iets doet ..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 14:33

Anne_mieke88 schreef:
.

Zo.. ik heb je hele boekwerk gelezen.. meisje meisje meisje.. ik herken me heel erg in je verhaal..

En het enige wat je er aan kunt doen.. is jezelf op 0 zetten. Niets verwachten.. en in het begin is dat vreselijk moeilijk.. wil je een voltetje draven wil die ook die !@#$ volte niet op.

Ik telde tot 10.. was dat niet genoeg ging ik stappen en een andere oefening doen. Of zelfs dat ik stil ging staan en net zolang bleef in en uitademen tot ik rustiger geworden was.

Het negeren als het niet lukt.. en paard belonen als het even ietsjes beter gaat. Uiteindelijk kreeg hij er veel meer lol in en werd veel werkgewilliger.

Hij was ook een echte draak.. of moet ik zeggen.. IK maakte van hem een draak.. als het even niet lukte ging hij in de ankers omdat ie wist wanneer hij klappen en schoppen zou krijgen. Namelijk zodra ik me frustreerde als iets niet ging zoals ik wou.. en dat voelde hij FEILLOOS aan. Hij reageerde dus eigenlijk gewoon op mij :')

Maar uiteindelijk merkte ik dat ik steeds meer aan het belonen was en steeds minder boos werd.

Misschien moet je een stap terug zetten voor je vooruit kan gaan. Bijv. niet persee dat hoofd "in de krul", nageeflijkheid kun je niet afdwingen. (ja een valse knik met de slof.. it je daar op te wachten?)

Voor mij betekende het een HELE grote stap terugzetten, GEEN Z-oefeningen meer. Niet meer een uitgestrekte draf opeisen. Sporen eraf, zweep weg en alleen maar voltetjes , slangevoltetjes, overgangen en schijnovergangen gereden.

Na een aantal maanden afentoe een moeilijkere oefening erbij gepakt. Verrek.. het ging beter!

Na 1,5 jaar mn spoortjes weer eens omgedaan "Huh?" Hij was ineens SUPER aan mijn been. Na 2 jaar weer eens een Z proefje gereden.. en hoezee!! EN we gingen door de hele bak EN hij deed netjes wat ik vroeg EN ik was nog eerste ook!

Wat was ik trots :+

Nu heb ik een ander paard (vorige is niet meer :( ) maar potverdrie wat heb ik een lol in het rijden.

Ik ben zo lief en zacht geworden dat ik me soms na het rijden "schuldig" heb gevoeld als ik 5 minuten te lang heb doorgereden om nog net even die ene oefening te doen (die mislukte omdat ze tussen haar oortjes moe was) en dan vond dat ik nog eventjes door moest rijden om op een "fijn" moment te stoppen.

Sommige dagen lukt dat, sommige dagen niet. Dan moet je je schouders ophalen. Morgen weer een dag.

En dan zet je je weer op 0, niet voorbereiden wat je wil gaan oefenen nog voor je er op zit.. Gewoon voelen hoe je paardje reageert en daar je training op afstemmen.

Voor mij werkt dat heel fijn :)

edit: weetje.. als jij doorkrijgt dat je paard echt niet iets NIET doet om je te pesten, kun jij je er veel makkelijker overheen zetten. Als IK spierpijn heb waag ik me ook niet aan een spaghaat.. als ik een beetje stijfjes ben ga ik ook niet hardlopen. Paarden reageren op hun lichaam, dit kan ik wel.. dit lukt me niet. Erdoorheen trekken en slaan werkt alleen maar averechts.. je doet ze zeer. Paarden zijn gewoontedieren.. zijn gewend aan routine... dus als jij iedere dag doorzet tot je paard staakt.. zal hij uiteindelijk bij alles gaan staken.

Rijd je door alsof er niets aan de hand is komt hij daar vanzelf wel doorheen.. :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:01

nicole_hetty schreef:
ik kom ook even binnen vallen.

ik plaats een filmpje van mij en mijn 6 jarige merrie.
het is een moeilijk paard. ik heb met het rijden ook wel wat probleempjes met de ontspanning.
ik heb op dit moment geen les. ik ben wel op zoek naar een geschikt iemand voor les maar dat wil nog niet zo lukken.

wat info over mijn merrie.
ze is nu 1 jaar onder het zadel. en heeft tussen het beleren en nu gemiddeld 4 maand weer stil gestaan. op dit moment word ze wel weer actief getraint. ze word ongeveer 1 keer in de week gereden en 4/5 keer in de week gelongeerd. ze is heel vrolijk en vriendelijk. maar ook erg moeilijk. ze raakt snel in paniek.

ik ben heel benieuwd wat jullie vinden van het totaal plaatje
sorry voor de slechte kwalteit, het regende dus het filmen wou niet heleaal.
ik heb er een muziekje onder gezet omdat het ook best hard waaide en dat geluid vind ik vrij vervelend :+

Eens zien....

Leuk dat stukje losgooien en longeren ervoor. Met longeren mag het neusje er meer uit hoor, desnoods lijn iets losser en iets meer activiteit opwekken vanuit die achterbeentjes!

Bij het losgooien zie je een fier paard, die zichzelf nogal naar voren stuwt en zijn hoofd graag hoog draagt om goed vooruit te komen..

Op het moment datje erop zit is alle activiteit verdwenen.. de tact in stap is niet meer zo mooi regelmatig.. in de draf ziet het er heel sloom uit.. paard kukelt op de voorhand.. achterhand blijft er een beetje achteraan bungelen..

Wat me als eerst opvalt is dat als ze haar hoofd op de loodlijn heeft (zoals vanaf 1:53) vind jij haar sterk, zet je je handen naar je toe en ga je knijpen in de teugels.

Je paard reageert daardoor om er "doorheen" te knikken.

Weet je eigenlijk wel waarom ze daarom te diep gaat? Als zij haar hoofd draagt en jij je hand vastzet en knijpt in je teugels drukt het bit langs de wanden van haar mond. De onderkaak wordt "geknepen" door het bit wat tegen het tandvlees aangedrukt wordt naar elkaar toe (want een bit scharniert).

Om die druk te "ontvluchten" zoekt zij een positie op waar JIJ je handen stil houdt. In dit geval is dat dus veel te diep met dat hoofd in de krul. (en later tilt ze haar hoofd weer omdat ze toch graag wil zien waar ze heen gaat)

In draf duikt ze op de voorhand en ze loopt niet naar de hand toe maar tegen jouw hand aan. Ze wil graag kijken waar ze naartoe gaat.. maar jij haalt je hand dan weer naar je toe en knijpt erin zodat ze "los" laat. En zo ontvlucht zij de druk weer door op te krullen...

Die kleine stukjes lijkt ze "lekker" te voelen.. maar dan loopt ze juist achter je hand.. ipv naar je hand toe... ik kan me voorstellen dat als jij haar teugel geeft zij haar hoofd erop gooit en keihard gaat draven.

(volgens mij doet ze dat ook ofniet?)

Dit paardje wordt niet sterk omdat ze je dwars wil zitten.. :n Ze wil graag voor zich kijken en jij weerhoudt haar daarvan.. je zet haar op de handrem en drijft haar dan bij zodat ze blijft draven..

De tips die voorbij zijn gekomen (meer op je zit rijden en die mond met rust laten, langer geven en haar laten dalen en kijken waar ze heen gaat) blijf ik zeker bij voor dit dier.. dat ze rennerig wordt is niet omdat ze slap is achter (wel een beetje) maar vooral omdat jij haar veel tegenwerkt.. ze krijgt ruimte en vlucht voor jouw hand.. letterlijk..

Dit paardje moet vertrouwen krijgen in de hand om er naartoe te zakken.. niet gedwongen worden om met haar hoofd naar beneden te lopen.

Lang verhaal....
........................... maar ik hoop dat er een lampje gaat branden.

We weten hier allemaal dat je het NIET expres doet maar het waarschijnlijk verkeerd aangeleerd hebt.. ik hoop ook ECHT dat je op zoek gaat naar een fijne lesgeefster.. want je kan best wel wat begeleiding gebruiken meis... en ik gun je echt heel veel plezier en fijn en blij rijden :j

Oh trouwens.. valt me op dat t zadel niet echt lekker ligt.. je gaat telkens achterin de lepel zitten en ik vind je heeeel erg naar voren kukelen.. Ik denk als jij rechtop kan zitten en rijden dat het allemaal (met de andere tips die in het topic staan) echt wel veel fijner kan worden, dat rijden van jou!!

En las later dat je zette "ze heeft inderdaad stukjes dat ze te diep loopt" Lieverd.. ze loopt op enkele stukjes na continu te diep :j Je hebt het niet door.. maar je vraagt het haar zelf.. Hopelijk geeft mijn tekst je te denken en snap je nu ook waarom een paard reageert zoals hij reageert en kan dat juist bijdragen aan je vooruitgang.

Want leren paardrijden is ontwikkelen... en niemand is ooit uitgeleerd!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:19

S_en_Z : bedankt!!!
Ik begrijp ook wel dat het paard dat ik nu heb niet hetzelfde is maar als het slecht gaat denk ik wel
'kon het maar zo gaan als' mischien niet juist van me maar ik kan er niks aan doen.
Het is niet dat ik hem geen kans geef.
Ik ben ook ontzettend trots op hem hoor als ik het verschil zie van toen en nu met longeren.
Eerst was het een opgekropt balletje en nu begint hij lekker los te bewegen en het neusje
komt er steeds meer uit.
Maar als ik dan ga rijden en het gaat slecht dan denk ik wat doe ik nou fout?
Ik ben vooral bezig met rijden op mijn zit lekker veel tempowisselingen
en in voltes mijn hand van me af halen inplaats van naar me toe.
En als het dan even niet gaat dat hij terug komt op me zit dan probeer ik het nog een keer.
Maar boos of gefrustreed word ik niet.

Pion: Ik twijfel inderdaad aan mezelf ook gewoon in het dagelijkse leven.
Ik zoek ook na bevesteging bijvoorbeeld: Na het rijden vraag ik mijn zus(die zelf ook rijdt)
Hoe ze het eruit vond zien en dan moet ik echt een antwoord uit haar trekken
en dan ga ik aan mezelf twijfelen.
Begeleiding heb ik inderdaad nodig maar om iemand te vinden die de zelfde iedeen heeft als ik is
blijkbaar niet makkelijk te vinden.

Lizzii: bedankt voor je steun, mijn paard is in sommige gevallen ook niet bepaald lief de hoefsmid
geen probleem daar valt meneer bij in slaap maar
zodra de tandarts of de dierenarts komt moet je oppassen.
Kom ook niet in de buurt met een wormen spuit of iets dergelijks want hij slaat het licht uit je ogen.

bertie: ik heb inderdaad van die wow momenten gehad en ik heb geen idee wat er gebeurdt is dat ik
weer in een dipje zit.
Begeleiding is inderdaad een goed idee maar vindt maar is de juiste.
ik denk zelf wel dat er een soort van patroon in zit, ik weet alleen niet waardoor het komt.

over de enge hoek ik negeer het gewoon het is pas eng als jij het eng vind. Als er iets aankomt wat
in jouw ogen overkomt als eng ga je onbewust zitten spannen wat het paard dan ook gaat doen.
gewoon blik vooruit en negeren. Dit lukt natuurlijk niet altijd maar het helpt wel.
Bijvoorbeeld: heel veel paarden schrikken van jury hokjes, mijn paard had er in zijn leven nog nooit 1
gezien ik zag tientallen paarden schrikken van dat hokje. Ik keek gewoon vooruit en meneer keek er
met een iets schuin oog naar de tweede keer dat we erlangs kwamen bestond dat hokje niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:32

Ik wil al een tijdje graag iets toevoegen aan dit topic. Niet zo zeer dat het iets met aan de teugel rijden te maken heeft (maar ik denk dat we in dit topic dat onderwerp al lang voorbij zijn), maar wel iets wat grenst aan de dingen die ik hier veel lees.

Ik ben wat wiebelig, heb de griep, maar dit zal me genoeg afleiden denk ik.

Ik lees hier veel over leren over je paard en van je paard. Maar paarden leren ook en grappig genoeg op een redelijk lineaire manier als wij mensen (en eigenlijk elk ander dier). Daarom kunnen we er een standaard basis voor leggen. En dat wil ik jullie graag proberen uit te leggen. Het zal misschien meer vragen oproepen in het begin, maar als je het probeert valt het kwartje vaak wel.

Als eerste wil ik je graag mee terugnemen naar je lagere schooltijd. Dat moment waarop je moest leren rekenen, de tafels. Wat was dat moeilijk. 1x1 = 1 1x2 = 2 enz. Weet je nog wanneer het kwartje viel en je het breed kon gaan toepassen? Pas toen je het hele rijtje volledig kon opzeggen, zonder moeite. En zo werkt het ook met een dressuuroefening. Zodra je weet dat je hem op 1 manier kan. Dan kan je hem gaan uitbreiden.

Maar hoe kom je nou op het punt dat je dat snapt. Dat is een leerprincipe en 1 van die leerprincipes zegt dat een handeling voorafgegaan door een trigger makkelijker te begrijpen is. Voorbeeld: Ruiter verpakt teugels = teugels op maat = druk op het bit = scharnieren van het bit = pijnstootje in het gehemelte = paard ontwijkt het, hoofd naar beneden = druk weg. Paard heeft na paar keren al door dat wat het laatste in de keten is. En reageert op Ruiter verpakt teugels met hoofd naar beneden... De trigger is de ruiter verpakt de teugel, handeling is hoofd naar beneden.
Elke actie die een paard 'zelf beslissings recht' geeft kan beïnvloed door dit principe. Dat 'zelf beslissings recht' zegt dat de handeling ook anders kan eindigen: Voorbeeld: Ruiter verpakt teugels = teugels op maat = druk op het bit = scharnieren van het bit = pijnstootje in het gehemelte = paard ontwijkt het met een bok = druk weg.

Het hangt van het paard af van het paard op welke manier hij of zij zal regeren. Maar wij kunnen het wel degelijk gebruiken, immers weet je heus wel welke kant je paard op 'denkt'.

Neem de enge hoek, elk paard reageert anders op de verschillend oplossingen. Maar de handeling is uiteindelijk het zelfde, hij gaat door de hoek, of de trigger nu is het zingen/moeilijke dressuuroefening doen/wegkijken enzo. Het geeft paard mogelijkheid om iets te doen met zijn probleem.

Als je dit allemaal weet (en over leerprincipes is nog heel veel te leren en lezen via google bv). Kunnen we er in de basis heel goed gebruik van maken. We gaan gewoon triggers en reacties zoeken. En ja dat doen we vanzelf al, maar ga je er harder op afsturen dan gaat het nog sneller.

Voorbeelden:
- Rijden met sporen: Been vraagt reactie = geen reactie = gevolgd door sporen = reactie... Eerste en laatste in de keten.
- Clickeren (of woordje gebruiken): Oefening vragen = reactie krijgen = clickje = snoepje... Deze is wel is waar omgekeerd, maar werkt omdat de oefening die gevraagd word een trigger is voor het te mogen aanpakken van een snoepje.

Okee, en nu kom je op een punt dat je denkt... Leuk geneuzel, maar daar kan ik niks mee. En dat is het leuke, dat kan je namelijk wel. Paarden zien en voelen veel kleinere voorspellers dan wij mensen ze ervaren.
Ga maar eens 5x afwenden bij de E en op de X halthouden. Waarschijnlijk gaat je paard vanzelf de 6x (of eerder met mazzel) al in de rem zodra je afwend. Doe je dat heel consequent dan herinnert ene paard zich dat altijd weer. Maar hij weet ook alle tussenliggende dingen wel. Dus het gaan zitten op het achterbeen, zwaar maken, en terugnemen. Dus dan kan je het ook overal in de bak gaan doen. Je laat een trigger weg. Maar dan is er de volgende voorspeller er nog. Dus dan pak je die (je grijpt altijd terug naar wat je het beste kent).

Je ken het geheel ook andersom benaderen. Je hebt iets wat je paard al weet, en stopt daar een extra voorspeller aan vooraf. Zo leerde ik mijn super vlugge paard aan de longeerlijn hooo = terug naar een lagere gang. Vervolgens snapte ze dat. Toen begon ik daar Ennnn Hoooo van te maken. Na 5x reageerde ze al op Ennnn door de achterhand er onder te schuiven. Tja en toen ben ik dat gaan wisselen met af en toe alleen Ennn te roepen. Ennn ging ineens achterhand onder brengen beteken. Nu doe ik het bij het rijden... En ja daar heb ik dus profijt van.

Vragen? Tuurlijk, maar ik zei al proberen is het waard. Begin simpel, je zult merken dat de dingen elkaar steeds sneller en makkelijk gaan opvolgen. En voor je paard ook leuker, omdat ze veel langer helder in hun koppie blijven

Jeetje lang verhaal geworden, en nou hopen dat iedereen het snapt