Zwerte schreef:Ik heb al een tijdje niet meer gereageert hier en om eerlijk te zijn is dat om het punt wat schrikdraad hier op een vrij harde manier duidelijk probeert te maken. Op zich is de toon van het topic vrij respectvol en lijkt open te zijn, maar toch zijn er een paar mensen die vooroordelen hebben en zwartwit denken.
Er wordt nu gezegd dat de vaste gewichten niet worden gebracht als feit, maar als mening en persoonlijke grens. Prima, maar waarom wordt een grens van 90 kilo dan wel geaccepteert en mijn persoonlijke grens van 100 werd ter discussie gesteld want dat was vast omdat het mij beter uit kwam. Die grens zou ik wel naar beneden stellen als ik zelf minder zou wegen..... Dat speelt vast mee (heb ik toen ook aangegeven) maar dat geld voor iedereen! Een heel licht persoon stelt de grens misschien veel lager dan nodig.... Iedereen oordeelt vanuit zijn eigen referentiekader! Maar blijkbaar is het referentiekader van lichtere mensen meer waardevol dan die van zwaardere.... En zo gaat het wel een beetje met elke 'zwaardere' die zich hier durft te melden.
Op een gegeven moment werd de 90 grens in dit topic gegooid en vanaf toen was dat zo ongeveer de magische grens geworden.... Maar waar zijn de feiten die deze grens bewijzen? Onderzoeken?
Als je dit soort vragen hier stelt krijg je meteen te horen dat je zelf vast te dik bent, gezond verstand moet gebruiken, overgevoelig reageert en meer van dat soort vooroordelen. Dat je misschien werkelijk rationeel nadenkt en gewoon vraagtekens zet bij een keiharde grens, dat behoort niet tot de mogelijkheden.
Ik stel de grens op een bepaald gewicht nav wat ik heb gezien in de jaren dat ik lesgeef
Ik heb nog nooit een vrouw van over de 90 kilo gezien die een groot paard (en zichzelf) niet in de weg zat of een puike conditie had. Ik heb wel mannen van boven de 90 kilo gezien die het paard geen schade berokkenden, vandaar ook mijn tweedeling wb dit gewicht.
In alle gevallen werd het rijden beter naarmate deze vrouwen afvielen en dat merkten ze zelf ook, alhoewel ze daar voor het afvallen niet in wilden geloven.
Voor mijzelf stel ik de grens qua rijden op 85 kilo, dus 5 kilo minder dan de algehele grens die ik in m'n lessen hanteer, gewoon omdat ik boven dat gewicht echt niet meer lekker kan rijden, op geen enkel paard.Ik word nogal snel vadsig, maar dat is lang niet bij alle vrouwen zo
maar nogmaals, naar wat ik heb gezien gaat het boven de 90 kilo echt niet meer lekker.
Het kan natuurlijk zijn dat ik nog nooit uitzonderlijke gevallen in m'n lessen heb gehad (bijvoorbeeld vrouwen van 100 kilo in geweldige conditie), maar daar kan ik m'n mening niet op baseren, lijkt me logisch