Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:02

Kuggur schreef:
john57 schreef:
Omdat het andere topic ('Dikkere mensen te paard') inmiddels bijna 200 pagina's en een ietwat onhandig geformuleerde beginpost heeft, leek het ons een goed idee om een nieuw topic te openen.

Briljant idee. Je denkt werkelijk dat er na 200 pagina´s van meningen er nog iets nieuws over dit ook in verschillende andere topics tot uitentreure behandelde onderwerp te zeggen is...?
Na een vluchtig doorlezen van de inmiddels 45 pagina´s van dit topic is het antwoord duidelijk.

Joh, had je je de moeite van het reageren dan toch ook kunnen besparen :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:24

Jij ook.

Appelmoes_11

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:25

We zijn weer gezellig bezig... :=

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:44

Ik meld me hier ook even. Gamorgen of eigelijk vanmiddag even zitten om dit topic door te kezen.
Maar ook ik val in categorie zwaardere mensen te paard.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 01:03

@Mias: Welkom :) Fijn dat je je eerst in wil lezen :j

Verder.. ga ik niet in op een paar van de recente posts, maar mensen die een artikel willen over het effect van overgewicht op paardenruggen zouden in elk geval het artikel dat gelinkt staat in de OP eens kunnen lezen..
(Ok, ik beken: dit is misschien toch een klein beetje een praeteritio :+)

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:58

Ik denk dat in deze tijd "wat zwaarder"zijn helaas geheel geaccepteerd is in de samenleving. Nu zullen er gerust mensen zijn die: ziek zijn, medicijnen gebruiken etc etc. Maar het merendeel eet toch echt alles op, kijk maar naar de hype om daar progamma's op tv. Ik ben vorig jaar 13 kilo afgevallen en heb dat als zeer prettig ervaren. Iedereen heeft het recht om een leuke sport uit te oefenenen maar als een ieder heel eerlijk naar zich zelf kijkt weet je ook zelf het antwoord. Zoals ik al eerder posten maakt het natuurlijk wel heel erg uit wat voor paard je hebt en wat je doel is. Een max gewicht puur op papier is wel heel zwart wit. Hoe lang is iemand? Wat voor bouw etc. Ik ken een paar "vollere"ruiters en die hebben een prima passend paard met bijbehorend doel. Wel zijn ze na overleg met een krukje gaan opstappen. Heb respect voor elkaar. Maar kijk ook naar jezelf en je doel. Wat is eerlijk tegenover je paard?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:29

Schrikdraad: Heel erg jammer, je kinderachtige reacties.
Ik heb 95 kilo gewogen en ik dacht ook dat ik er vrij weinig aan kon doen. Totdat ik mezelf een enorme trap onder de weelderige kont heb verkocht. Het heeft lang geduurd, het was zwaar, ik heb er een permanente voeding tic aan overgehouden, maar ik ben nu slank. Ik werk er elke dag keihard voor, dmv zware sport, voedingsschema's en wat niet al.
Elk pondje gaat door het mondje: is gewoon waar.

Vickers: Ik ben ook van mening dat dikzijn nu veel meer geaccepteerd wordt dan vroeger, als slank persoon val je nu echt op, terwijl dat vroeger precies andersom was.

Tuurlijk zijn er mensen die een paard kopen dat goed bij ze past en tot op zekere hoogte kan dat prima. Bij 100 kilo of meer wordt dat alweer een stuk moeilijker, want welk paard past daar goed bij? In mijn optiek geen enkel paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:52

Op zich denk ik dat de discussie soms inderdaad wat zwart wit is aangezien er dingen als kundigheid ruiter, bespiering paard, gebruiksdoel paard, tuigage, intensiteit training en frequentie training natuurlijk ook meespelen.

Maar wat zo jammer is, dat die argumenten steeds worden aangehaald om i.m.o. het te zwaar zijn te vergoelijken. En dan wordt het eigenlijke onderwerp van het topic, (te zwaar)gewicht ruiter weer een ondergeschoven kindje.

En het gebeurt in het dagelijks leven al vaak genoeg dat overgewicht met de mantel der liefde wordt toegedekt. Zo blijft het ten eerste een taboe en ten tweede wordt dikzijn/te zwaar zijn/overgewicht daarmee straks de regel in plaats van de uitzondering

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:53

Het is ook moeilijk. Overgewicht is een van de gevoeligste onderwerpen waar je over kunt praten, weet ik uit ervaring.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:04

Tessa_1 schreef:
@Mias: Welkom :) Fijn dat je je eerst in wil lezen :j

Verder.. ga ik niet in op een paar van de recente posts, maar mensen die een artikel willen over het effect van overgewicht op paardenruggen zouden in elk geval het artikel dat gelinkt staat in de OP eens kunnen lezen..
(Ok, ik beken: dit is misschien toch een klein beetje een praeteritio :+)

bedankt, ik zal het globaal even lezen.

vickers schreef:
Een max gewicht puur op papier is wel heel zwart wit. Hoe lang is iemand? Wat voor bouw etc. Ik ken een paar "vollere"ruiters en die hebben een prima passend paard met bijbehorend doel. Wel zijn ze na overleg met een krukje gaan opstappen. Heb respect voor elkaar. Maar kijk ook naar jezelf en je doel. Wat is eerlijk tegenover je paard?

Ik vindt ook dat op papier een max van bijvoorbeeld 80 kilo erg zwart wit is.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:04

Het zwart witte en kinderachtige komt toch echt van jullie berichten.

precies vasthouden aan gewichten.
En als daar dan iemand tegenin gaat komt de aanname van gewetenskwestie, zelf te dik enz op de proppen en geeft meteen geen gelegenheid tot een open discussie want je mag alleen mee lopen met de meute.

Voorbeeld
Hoe lang zal gal of minderhout zijn?
195?
Zet ik dan de bmi meter op 22 kom ik uit op 84.4 kilo.
Boven de 75 zitten ze sowieso.
Maar met tuig dus ook boven de 90.

Dan kom ik terug op mijn eerste bericht.
schaf alle paardensport maar af op het paardenrennen na met de licht gewicht ruiters van 50 kilo.

zwart wit of realistisch ?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:06

maar ik vindt dat als je 2 verschillende personen van 90 kilo naast elkaar zegt er ook duidelijk een verschil kan zijn in hoe zwaar ze voor het "oog" lijken.
De ene persoon die 90 kilo weegt kan wel 120 kilo lijken, puur en alleen omdat het gewicht/dikte om de buik zit. de ander persoon kan wel 80 lijken omdat al het gewicht verdeeld is.
Het verschilt per persoon.

Maar ik vindt niet dat je een streep kan zetten, jij bent zwaarden dan 90 kilo dus jij mag niet op een paard zitten. Dat vindt ik onzin.

Als een manege het doet waar de paarden meerdere dagen meerdere uren per dag moeten rijden, vindt ik het wel goed dat ze een limiet hebben van maximaal aantal kilo's. Maar een recreatie ruiter die 2 a 3 keer per week rijd mag in mijn ogen best wel iets zwaarder zien. En je moet zowieso de combinatie zien voordat je gaat oordelen, vindt ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:26

schrikdraad schreef:
Het zwart witte en kinderachtige komt toch echt van jullie berichten.

precies vasthouden aan gewichten.
En als daar dan iemand tegenin gaat komt de aanname van gewetenskwestie, zelf te dik enz op de proppen en geeft meteen geen gelegenheid tot een open discussie want je mag alleen mee lopen met de meute.

Voorbeeld
Hoe lang zal gal of minderhout zijn?
195?
Zet ik dan de bmi meter op 22 kom ik uit op 84.4 kilo.
Boven de 75 zitten ze sowieso.
Maar met tuig dus ook boven de 90.

Dan kom ik terug op mijn eerste bericht.
schaf alle paardensport maar af op het paardenrennen na met de licht gewicht ruiters van 50 kilo.

zwart wit of realistisch ?

Ik heb nooit gezegd dat tegenstand wordt veroorzaakt door overgewicht, maar misschien had je het niet over mij?

Ik vind de grens van 75 kilo ook té, vooral als we het over een normaal Hollands paard hebben. Bij pony's is dat natuurlijk weer een ander verhaal.
Ik reken de max van 90/95 voor een groot paard trouwens ook zonder tuig. Ik baseer dit op m'n ervaringen tijdens de lessen, op wat ik heb gezien door de jaren heen, niet op hoe m'n pet toevallig staat.
Bij mannen ligt dit weer iets anders. Een normaal gebouwde lange vent van 90 kilo heeft een ander effect op het paard dan een vrouw van 1,75m met 90 kilo. Dat heb ik ook gezegd in een van m'n posts.

Voor mij persoonlijk was de max 85 kilo, daarboven vond ik het niet meer eerlijk om er op te gaan zitten.

Ik vind jouw stelling "schaf alle paardensport maar af op het paardenrennen na met de licht gewicht ruiters van 50 kilo" trouwens veel zwart/witter dan alles wat ik hier heb gelezen bij elkaar. Iedereen hier houdt er een iets andere mening op na, tenminste, zo ervaar ik dat :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:34

ja dat is zwart wit maar wel precies op maat van het zwart witte aantal kilos die steeds voorbij komen.
Hou je die leidraad aan kom je toch uit bij dat bijna iedereen te zwaar is.

90 kilo blijft 90 kilo man of vrouw.
Krijg ik een rugzak op met stenen of watten als het gewicht gelijk is blijft het even zwaar.

En de klotsende tieten en buiken zijn natuurlijk perfect om je buikspieren te trainen van het lachen maar meer ook niet.

Dat gaat heel misschien een klein beetje op bij extreem dik echt niet bij een licht verhoogd bmi.

net wat achter de bewging lichtrijden-wat dik en dun doet- is heel wat vervelender.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:40

@schrikdraad, ik moet wel heel erg lachen om je opmerking over klotsende tieten! Die ziet er soms niet uit! zie het al helemaal voor me, ook ik ben een persoon met behoorlijke borsten, maar ik draag met paardrijden wel een sportbh (en nee, niet eentje bij de hema weg voor 15 euro), daardoor bewegen mijn borsten erg weinig.

Maar mag ik hier een foto plaatsen waarbij jullie oordelen of deze persoon op dit paard past?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:42

Maar die watten zullen heel wat meer heen en weer zwaaien dan de stenen, vandaar ook dat je met een bepaalde lengte niet meer op een bepaald paard kunt rijden :)

Voor de rijtechniek is het ook nogal van belang of het 90 kilo spier is of 90 kilo vet, aangezien een gespierd iemand makkelijker met de bewegingen mee zal kunnen gaan en het paard minder in de weg zal zitten.
Nogmaals, ik baseer dit op wat ik zie in m'n lessen :)

Enneuh, mijn kleine tietjes kunnen ook aardig klotsen :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:43

Citaat:
En de klotsende tieten en buiken zijn natuurlijk perfect om je buikspieren te trainen van het lachen maar meer ook niet.

Dat gaat heel misschien een klein beetje op bij extreem dik echt niet bij een licht verhoogd bmi.

Ik herinner me een stalgenootje van ik denk 1.65 en een gewicht van ik schat 90, misschien wel 100kg. Die kwam niet zelfstandig op haar paard, doorzitten zag er gewoon pijnlijk uit, alles zwaaide en zwabberde, klotste en deinde, dat was echt een goed voorbeeld van hoe een lichaam de ruiter (en het paard) in de weg kan zitten. Maar denk inderdaad dat als een ruiter 1.80 is, dit weer minder is.

Los van dat, hou ik voor mijn paard een max aan van 80kg, dat is wat voor mij de grens is. Ik zou ook graag zien dat maneges allemaal een gewichtsgrens hanteerden. Niet alleen uit behoud van de paarden, maar ook als signaal naar de ruitersport. Een manege is in mijn ogen naast een hobbyclub veel meer een sportcentrum waar je (geestelijke en ) lichamelijke inspanningen levert in samenwerking met een dier. Daarnaast mogen maneges dus wat mij betreft ook meer de nadruk leggen op fysieke gezondheid van de ruiter en dit ook praktisch meenemen in een les.

Maar zo kijk ik dus ook naar andere ruiters, ik vind dat je in een goede fysieke conditie moet zijn. wellicht verschillen daar de meningen. Want ik geloof nog steeds niet dat mensen met een aardig verhoogd BMI fysiek gezond zijn, in conditie zijn, maar ik heb hier al meerdere mensen horen zeggen dat zij met hun overgewicht toch een goede conditie hebben.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:48

ik wil jullie deze foto even laten zien, ik weet het, de zadel ligt niet goed, ruiter zit ook niet perfect. inmiddels is er een ander zadel.
Vinden jullie dit passen?
Als ik een antwoord hier op heb zal ik zeggen hoe groot paard/persoon en hoe zwaar persoon is.

http://i102.photobucket.com/albums/m103 ... CT0006.jpg

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:50

Zo op het zicht kan dat prima :j Maar ik neem aan dat het volgens de cijfertjes niet ideaal is? :))

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:52

phormicola schreef:
Zo op het zicht kan dat prima :j Maar ik neem aan dat het volgens de cijfertjes niet ideaal is? :))

volgens de cijfers zou dat helemaal niet kunnen :=
Maar ik wacht nog even wat meer reactie's af ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:01

Ben benieuwd idd dan :D, want ze ziet er inderdaad niet uit als 90 + kg.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:02

trouwens, voordat er vragen gesteld worden. ik ben zelf degene die erop zit ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:07

Ik heb al een tijdje niet meer gereageert hier en om eerlijk te zijn is dat om het punt wat schrikdraad hier op een vrij harde manier duidelijk probeert te maken. Op zich is de toon van het topic vrij respectvol en lijkt open te zijn, maar toch zijn er een paar mensen die vooroordelen hebben en zwartwit denken.

Er wordt nu gezegd dat de vaste gewichten niet worden gebracht als feit, maar als mening en persoonlijke grens. Prima, maar waarom wordt een grens van 90 kilo dan wel geaccepteert en mijn persoonlijke grens van 100 werd ter discussie gesteld want dat was vast omdat het mij beter uit kwam. Die grens zou ik wel naar beneden stellen als ik zelf minder zou wegen..... Dat speelt vast mee (heb ik toen ook aangegeven) maar dat geld voor iedereen! Een heel licht persoon stelt de grens misschien veel lager dan nodig.... Iedereen oordeelt vanuit zijn eigen referentiekader! Maar blijkbaar is het referentiekader van lichtere mensen meer waardevol dan die van zwaardere.... En zo gaat het wel een beetje met elke 'zwaardere' die zich hier durft te melden.

Op een gegeven moment werd de 90 grens in dit topic gegooid en vanaf toen was dat zo ongeveer de magische grens geworden.... Maar waar zijn de feiten die deze grens bewijzen? Onderzoeken?
Als je dit soort vragen hier stelt krijg je meteen te horen dat je zelf vast te dik bent, gezond verstand moet gebruiken, overgevoelig reageert en meer van dat soort vooroordelen. Dat je misschien werkelijk rationeel nadenkt en gewoon vraagtekens zet bij een keiharde grens, dat behoort niet tot de mogelijkheden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:16

Mias schreef:
ik wil jullie deze foto even laten zien, ik weet het, de zadel ligt niet goed, ruiter zit ook niet perfect. inmiddels is er een ander zadel.
Vinden jullie dit passen?
Als ik een antwoord hier op heb zal ik zeggen hoe groot paard/persoon en hoe zwaar persoon is.

http://i102.photobucket.com/albums/m103 ... CT0006.jpg

ik vind het goed kunnen :j
als ik naar mijn foto`s kijk......ben ik zwaarder denk ik [ ben 88kg ]

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:23

Zwerte schreef:
Ik heb al een tijdje niet meer gereageert hier en om eerlijk te zijn is dat om het punt wat schrikdraad hier op een vrij harde manier duidelijk probeert te maken. Op zich is de toon van het topic vrij respectvol en lijkt open te zijn, maar toch zijn er een paar mensen die vooroordelen hebben en zwartwit denken.

Er wordt nu gezegd dat de vaste gewichten niet worden gebracht als feit, maar als mening en persoonlijke grens. Prima, maar waarom wordt een grens van 90 kilo dan wel geaccepteert en mijn persoonlijke grens van 100 werd ter discussie gesteld want dat was vast omdat het mij beter uit kwam. Die grens zou ik wel naar beneden stellen als ik zelf minder zou wegen..... Dat speelt vast mee (heb ik toen ook aangegeven) maar dat geld voor iedereen! Een heel licht persoon stelt de grens misschien veel lager dan nodig.... Iedereen oordeelt vanuit zijn eigen referentiekader! Maar blijkbaar is het referentiekader van lichtere mensen meer waardevol dan die van zwaardere.... En zo gaat het wel een beetje met elke 'zwaardere' die zich hier durft te melden.

Op een gegeven moment werd de 90 grens in dit topic gegooid en vanaf toen was dat zo ongeveer de magische grens geworden.... Maar waar zijn de feiten die deze grens bewijzen? Onderzoeken?
Als je dit soort vragen hier stelt krijg je meteen te horen dat je zelf vast te dik bent, gezond verstand moet gebruiken, overgevoelig reageert en meer van dat soort vooroordelen. Dat je misschien werkelijk rationeel nadenkt en gewoon vraagtekens zet bij een keiharde grens, dat behoort niet tot de mogelijkheden.

Ik stel de grens op een bepaald gewicht nav wat ik heb gezien in de jaren dat ik lesgeef :) Ik heb nog nooit een vrouw van over de 90 kilo gezien die een groot paard (en zichzelf) niet in de weg zat of een puike conditie had. Ik heb wel mannen van boven de 90 kilo gezien die het paard geen schade berokkenden, vandaar ook mijn tweedeling wb dit gewicht.
In alle gevallen werd het rijden beter naarmate deze vrouwen afvielen en dat merkten ze zelf ook, alhoewel ze daar voor het afvallen niet in wilden geloven.

Voor mijzelf stel ik de grens qua rijden op 85 kilo, dus 5 kilo minder dan de algehele grens die ik in m'n lessen hanteer, gewoon omdat ik boven dat gewicht echt niet meer lekker kan rijden, op geen enkel paard.Ik word nogal snel vadsig, maar dat is lang niet bij alle vrouwen zo :) maar nogmaals, naar wat ik heb gezien gaat het boven de 90 kilo echt niet meer lekker.
Het kan natuurlijk zijn dat ik nog nooit uitzonderlijke gevallen in m'n lessen heb gehad (bijvoorbeeld vrouwen van 100 kilo in geweldige conditie), maar daar kan ik m'n mening niet op baseren, lijkt me logisch :)